Golf 4 tdi 4-motion (ajm) kytkimen pääsylinteriongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

Golf 4 tdi 4-motion (ajm) kytkimen pääsylinteriongelma

ViestiKirjoittaja Jusu » 7.8.2014 20:08

Aloin vaihtamaan golfiin kytkimen pääsylinteriä. Olin uskossa, että pääsylinteristä irroitetaan paineputki, joka on klivulla kiinni sekä jarrunestesäiliöltä tuleva letku.

Yllärinä olikin, että pääsylinterissä onkin painelähdössä kiinni suoraan tuollanen alumiinin värinen mokkula.

Kuva

Tuossa pääsylinterissä ei ole mitään klipsua tai mitään, vaan se on vain kiinni tuossa mokkulassa, mutta ei ainakaan ihan helpolla irronnut. Tuosta mokkulasta lähtee sitten alempaa letku. Mistään en löytänyt netistä kuvaa tuosta mokkulasta, nettietkan mukaan tuossa ei tuollasta pitäisi olla.

Uudessa sylinterissä on tuollanen klipsu systeemi.
Kuva

Onko kellekkään tullut tuollasta vastaan ja tietääkö joku kuinka sen saa irti.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 7.8.2014 21:54

Kyllä sieltä samanlainen klipsu löytyy, jonka irroituksen jälkeen lähtee irti tuo mötikkä...

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 8.8.2014 6:45

Ei sieltä ainakaan samanlaista klipsua löydy, oli poljin irti jalkatilan kiinnikkeistä, niin tuo taipui parempaan asentoon, niin näki paremmin mutta en silloin huomannut ottaa kuvaa.

No täytyy jatkaa lauantaina temuamista, jos sieltä jonkinlainen klipsu löytyisi.
Mikähän kapistus tuo mokkula on?

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 8.8.2014 13:42

Kävin marmoritiskillä ja katsottiin etkan kuvasta, niin tuosta sylinteristä pitäisi lähteä suoraan letku ja tuollasta mokkulaa ei pitäisi olla ollenkaan. Onkohan joku tehnyt jonkun oman virityksen tuohon joskus?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 8.8.2014 14:49


Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 12.8.2014 10:33

No niin, Palikka2 oli oikeassa, kyllä sieltä klipsu sitten löytyikin, käsin kun tunnusteli ei tuntunut mitään klipsuun viittaavaa, mutta peilillä kun kiikaroi niin kyllä siellä pieni syvennys oli, josta koukulla sai nypättyä klipsun auki.

HanhiEmo laittoikin hyvän linkin, tuollanen palikka sieltä juurikin löytyi.
Mitä tuosta nyt ymmärsin, niin ilmeisesti laitettu TT:n osa, mikähän virka tolla kalikalla tuossa letkussa on?

Niin oli ahtaat paikat, että vaihtaessa o-rengasta tuohon nysään, joka menee sylinterin sisälle, kului varmaan tunti ja neljä o-rengasta.

No, homma tuli tehtyä ja kytkin tuntuu pelaavan ihan ok.
Oireinahan oli, että kytkinpoljin jäi muutaman kerran aluksi pohjaan ja nousi sieltä vain nostamalla, kunnes kytkimen paineet hukkui siten, että aina ennen vaihteenvaihtoa sai polkea kytkintä 10-kertaa, ennen kuin irroitti. Ulkopuolisia vuotoja ei näkynyt joten päättelin/toivoin että vika on pääsylinterissä ja onneksi nyt näin näytti olevan.

Ilmauksen tein sylinterin vaihdon jälkeen paineilman ja mk1:en golfin jarrunestekorkin avulla. Mk1:en jarrunestesäiliön korkissa ei ole antureita ja siinä on pieni huohotusreikä jonka kautta sai jarrunestesäiliöön paineen ihan puhdistuspistoolilla. Ilmaus kävi tosi kivuttomasti näin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.8.2014 9:49

Toi mötikkä on jonkinlainen vaimenninsäiliö, eipä sillä muuta virkaa näyttäisi olevan. Englannista tulleessa Golffin pitkässä kykälinjassa oli samanlainen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa