evryn rakennus ohjeita kaivataan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 20.8.2009 12:35

Pumpparimoottorissa ei evry ole vaikuttanut kulutukseen, ei ainakaan ole kasvattanut. Alle kuuteen litraan pääsee.

markushyry
-
Viestit: 5
Liittynyt: 24.8.2009 1:12

1,9 tdi ahu vm1999

ViestiKirjoittaja markushyry » 26.8.2009 12:45

Laitoin evryn katkaisijan kautta 1k ohmin potikalla ja 300ohmin vastuksella.. Hienosti tuli potkua.. Ja savua ;) kakkosellaki jauhaa pitkästi tyhjää ja varmasti saa kytkimen paskaksi tuolla virityksellä ja muutaki.. kulutus nousi 5.4--> 7.0 tietenni vaikuttaa ku alkuun rääkkäsin ihan olan takaa..

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 18.11.2009 20:19

Onko joku toteuttanut tuota evryä tuolla diodi menetelmällä? Käsittääkseni muuten laitetaan normaalisti vastuksen ja potikan kans mutta siihen perään sitten pari diodi vastakkaisiin suuntiin. Pitäisi jotenkin helpottaa tuohon "rynkyttämiseen". Tuntuu olevan vain niin mukavasti autolla menohaluja kun potikka säädetty asentoon jossa tyhjäkäynnillä tippuu hampaista paikat. Nykyään kun säädetty normaali ajossa juuri alle rynkytys rajan niin savusta ei ole kyllä mitään tietoa. Tuossa vielä kuva tuosta diodi kytkennästä joka on kuvassa tuolla oikealla alhaalla.

http://www.freewebs.com/slave2school/La ... y_Evry.jpg

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 20.11.2009 12:14

muaki kiinnostais nuo ohjeet. olis kiva jos joku vois suomentaa nuo ohjeet vähä yksinkertaisemmallekki ihmiselle? mitä diodia ja mihin?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 21.11.2009 16:55

^ kävin itse 0.6 v kynnysjännitteellä olevat diodit 2 kpl, en muista oliko mallia "hidas" vai "nopea" kokeilin kumpastakin ja toiset ei kestäneet.Toisilla toimii. Eli diodit rinnan, toinen toistepäin ja toinen toisin+ vastus sarjaan näiden kanssa+ säätövastus jos haluaa säädettävän. Hyvin on pelannut (rynkytys minimaalista)

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 21.11.2009 17:55

Kiitos neuvoista. pitää käydä ostaan tuommosia.löytyyköhän noita samoista putikeista ko vastuksia? Onko tuo kyseinen diodi tuossa freewebsin kuvassa tuo in4004?

Onko sillä väliä kummalle puolelle vastusta sen laittaa? Entä onko väliä laitanko sen vastuksen läheisyyteen, joka on konehuoneessa vai koppiin, jossa on katkaisija ja jonne se olisi helpompi laittaa?

Nämähän saa kyllä kokeilemalla selville mutta helpottais kokeilua jos olis lisää infoa.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 21.11.2009 19:07

Itse kävin jo hakemassa nuo diodit tuosta oulun sp-elektroniikasta. 1N4004:ä ei ollu mutta antoi sitten 1N4007 jotka kuulemma ovat samalla kynnysjännitteellä mutta huomattavasti kestävämmät. Hintaa noille tuli huimat 15centtiä. Pitäs vaan saada aikaseksi laittaa paikalleen.

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 23.11.2009 2:02

Mites onko jotain järkevää ja halpaa tapaa kytkeä tuo evry niin ettei herjaa tuota hehkunvaloa? Eli vois pitää kokoajan päällä "isommillaki" tehoilla?

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 23.11.2009 12:18

Kyllä siihen hehkuvaloon tottuu :D

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 23.11.2009 23:24

saitko A.Paaaho toimimaan tuolla diodilla? Mää ostin kans samanlaiset ja kun asennan ne niin evry ei toimi ollenkaan. Eli onko mun asennuksessa vika vai diodissa?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 24.11.2009 7:08

Mites onko jotain järkevää ja halpaa tapaa kytkeä tuo evry niin ettei herjaa tuota hehkunvaloa? Eli vois pitää kokoajan päällä "isommillaki" tehoilla?


No helpoimmasta vaikeimpaan:

1. Kytkin on/off mallia, jolla kytket evryn päälle käynnistyksen jälkeen
2. Imusarjaan sopiva painekytkin, joka kytkee evryn päälle kun alkaa tulla painetta sopivasti. Löytynee tästä samasta keskustelusta tämäkin. Ei tarvitse itse napsutella kytkimiä.
3. Rakenna tuo diodihässäkkä.

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 24.11.2009 12:39

Tarkottaako MJ koko tätä häsäkkää? http://www.freewebs.com/slave2school/La ... y_Evry.jpg

Yritin laittaa pelkät nuo kaks diodia vastakkain rinnan mutta en saanu sillä mitään tapahtuun. Mutta eikö diodi estä virran kulun toiseen suuntaa ja jos ne laittaa molemmin päin rinnan niin eikö se estä koko virran kulun?

Kiinnostaisi kyllä tietää mitä nuo n.o ja aaltoviivat ym. muut tarkoittaa? Jos joku viitsisi suomentaa ne niin olisi loistohomma? onko joku tehnyt tuon?

Eiko tuo painekytkin nykäse hieman kun evry lähtee käyntiin?

En ymmärrä juurikaan näistä sähköhommista niin olisi hienoa jos joku viitsisi vastata näihin kysymyksiin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 24.11.2009 16:05

En näin äkkiseltään osaa koko piiriä suomentaa, on sen verran paljon aikaa noista elektroniikan opiskeluista, ja mitä en tarvitse, sen unohdan...diodit tiedät vissiin, sahakuviot on vastuksia, sahakuvio nuolella lienee säätövastus, diodi jossa kaks nuolta onpi varmaankin ledi(jonka merkitys on vain antaa tieto laitteen päällä olosta valon avulla), DPDT on sitten kytkin.

http://images.google.fi/images?rlz=1C1GGLS_fiFI334FI334&sourceid=chrome&q=dpdt&um=1&ie=UTF-8&ei=W-YLS8bxBZfcmgOzjbSJBA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCsQsAQwAw
Tais se koko piiri kuitenkin olla siinä :)


Painekytkin taasen kytkeytyy (jos lukaisit taaksepäin, niin joku Subarun kytkin kyseessä), kun paine ylittää ilmakehän paineen. Joten käytännössä, kun lähdetään liikkeelle, on evrykin päällä. Ei siis pitäisi nykäistä paitsi jos laittaa kytkimen, joka kytkeytyisi vasta puolen barin paineen jälkeen.

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 28.11.2009 18:05

Voisiko joku vielä suomentaa tuota diodien toimintatapaa? Yritin laittaa diodit vastakkaisiin suuntiin rinnankytkettynä mutta silloin ei vastus ole päällä ollenkaan. Eli mitä teen väärin vai onko diodi väärä (1n4007)?
Mietin että miten se virta voi kulkea diodien läpi jos olen estänyt niillä virran kulun molempiin suuntiin?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 29.11.2009 14:30

Diodin tyyppi on väärä, kytkennässä kannattaa käyttää shottky-diodia jonka kynnysjännite on 0,1 voltin luokkaa. Eli kahden rinnan vastakkain kytkettyjen diodien on tarkoitus johtaa kun ylimenojännite ylittää kynnysjännitteen.
Tuohon painekytkimeen (joka siis on omaa käsialaa) MJ kertoi asian juurikin niin kun se on ja on täysin automaattinen. Olen kokeillut myös korkeampaa kytkeytymis painetta ja nyt autolla voi ajaa pintakaasulla aivan normaalilla syötöillä ja esim. vastamäessä evry kytkeytyy automatic kun kuormitus nousee ja kaasua ei tarvitse lisätä- evry poistuu kun alamäki alkaa.

kieku3 - et ole estänyt virran kulkua molempiin suuntiin vaan kumpikin diodi johtaa omaan päästösuuntaansa ja näin rinnakkain kytkettyinä siis johtavat molempiin suuntiin mutta ei ole "oikosulussa".

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 29.11.2009 15:21

Kiitos selventävistä vastauksista evinrude. Eli pitääko tuo diodi olla tuo 1n4004 vai millä "koodilla" löydän sen elektroniikka liikkeestä? vai kysynky vain jotain shottky-diodia 0,1 voltin kynnysjännitteellä?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 29.11.2009 20:56

vai kysynky vain jotain shottky-diodia 0,1 voltin kynnysjännitteellä?

^näin juuri.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 24.2.2010 14:45

Onko nämä oikeasti schottky-diodeja eivätkä shottky? Löytyykö moisia 0.1 voltin kynnysjännitteellisiä ihan normaaleista elektroniikkaliikkeistä, kuten bebek? Mitäänhän en näistä tiedä, mutta aika hyvät ohjeet tästä viestiketjusta saa tuommoisen askarteluun. Vielä kun löytäisi noita oikeanlaisia sch.. shot.. no näitä diodeja jostain.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 25.2.2010 12:29

Kyllä se on keksijänsä Schottky:n mukaan nimetty se diodi, ja kaikista itseään elektroniikkakaupoiksi nimittävistä löytyy.

senseye
-
Viestit: 3
Liittynyt: 23.2.2010 21:43

ViestiKirjoittaja senseye » 28.2.2010 17:56

Apua tarvittas, Skoda Octavia 1,9TDI 77KW BKC moottorilla, Mihin kohti se vastus laitetaan, onko kenelläkään kuvaa kohdasta.

Oma tietotaito ei riitä, ja osa kuvista täällä ei enää aukene...

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 3.5.2010 19:47

Onko tuota evryn potikkaa tarvis säädellä kelien lämmetessä? Asensin evryn talvella ja vääntelin potikan asentoon, jossa auto kävi tyhjäkäyntiä nätisti. Tuossa kelien lämmetessä ja renkaiden vaihdon yhteydessä piti vääntää pikkasen pienemmälle kun tyhjäkäynti alkoi hieman rynkyttämään. Nyt tuntuu taas täristävän tyhjäkäynnillä kun kelit ovat lämpeneet entisestään. Eli tarviiko sieltä erikseen hakea talvi- ja kesäasetukset? Tai sitten ajella ympäri vuoden kesäasetuksilla, jotka toimivat vielä ilman ollessa siellä +30 asteessa? Vai kui hä?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 4.5.2010 6:20

Onko tuota evryn potikkaa tarvis säädellä kelien lämmetessä?


"Rynkytykseen" vaikuttaa myös moottorin kuormitus tyhjäkäynnillä sekä ehkä tyhjäkäynnin kierrosluku? Kone kuumaksi, valot parkkiasentoon, soittimet+vahvarit tuulettimet ym. sähköä kuluttavat laitteet pois päältä....


...ja sitten säätö. Talvella kovemmilla pakkasilla tuo tdi kone harvemmin käy oikeassa käyntilämpötilassaan paitsi moottoritieajossa, joten sikäli joutuu vähäsen ehkä säätämään kesäsäätöön sitä. Varmaan kesällä säädettynä pärjää talvenkin, eihän sitä pitoa ole silloin kuitenkaan renkailla ja eroa ei varmasti montaa hv/Nm ole.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 4.5.2010 9:50

Talvella sen itse asiassa säätelin sen verran lämpösellä koneella, että ainakin mittarin mukaan oltiin siellä noin 90 asteessa. Eilen taas tätä nk. rynkytystä oli tyhjäkäynnillä kun lämpötilaviisari ei vielä ollut ehtinyt kunnolla edes heräilemään. Ulkoilman lämpötilassa toki oli eroa varmaan 30 astetta. Pitänee varmaan jonain lämpösenä päivänä ajella kone kunnolla lämpöseks ettei tarvi olla koko ajan ruuvaamassa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 4.5.2010 16:36

No mun kokemuksien mukaan tuo lämpöviisari näyttää ihan omiaan. Tai siis viisari nousee 90 asteeseen paljon ennen ku on lämmöt on likimainkaan siellä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.6.2010 12:24

Pistetääs tänne 2007? vuodelta dynokäppyrä, kun kävin silloisen pulkan penkittämässä Seinäjoella. Tuosta vähän osviittaa evryn euro/teho suhteesta.
Kuva
*klik*
kyseessähän oli AHU

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 11.7.2010 20:47

sehä näyttää aika hyvältä, varsinki toi newtonikäyrä.

nyt kun mulla tää farmivolsu on, niin muakin vähän kiinnostais pieni säätely. 250€ haluis firmat chipistä joka tarjoais 148hv/305Nm. Mut se on mun mielestä liian kallis joten evry kiinostaisi.

onko kellään kokemuksia evrystä golfissa AFN moottorilla? olisko jopa dynoloappuja esittää?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 12.7.2010 16:54

Mitä tuossa http://www.freewebs.com/slave2school/La ... y_Evry.jpg tarkoittaa nuo n.o ja n.c ???

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 12.7.2010 17:30

Siinähän se vieressä tekstissä sanotaan: N.O. on Normally Open ja N.C. on Normally Closed

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 12.7.2010 18:31

Eli siis tähän tulee 3 eri katkasiaa?? n.o ja n.c sekä toi dpdt ?? En kyl ymmärrä iha täysin tälläsesta kaaviokuvasta tätä, löytyiskö tälle suomentajaa ??

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 12.7.2010 21:00

Vasemmalla oleva piiri on pelkkä pitopiiri, jonka avulla voidaan nappia painamalla saada evry käyttöön ja toisesta napista pois. Lisäksi tällä vältetään, ettei evry ole vahingossa päällä kun auto startataan, vaan se pitää joka kerta erikseen napista käynnistää, kun auto käynnistetään.

Jos katkaisinmalli riittää, niin unohda vasemmalla oleva monimutkaisen näköinen piiri.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 22.7.2010 15:18

Onko kukaan koittanut saada tätä murikkaa T5 2.5 TDi moottoriin?

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 27.7.2010 21:40

Samaa mietin että mitens 2.5TDI koneeseen?? 9 napanen liitin, mutta 3 navasta ei lähde johtoa mihinkään.. :/

V1l1
-
Viestit: 53
Liittynyt: 25.2.2010 19:26

ViestiKirjoittaja V1l1 » 30.8.2010 9:43

Mitenkäs kun ostaessani jokin aika sitten tuon pasuunan, oli siinä jo asennettuna ilmeisesti tuo evry. Toimii kyllä hyvin ohitustilanteissa, mutta alkaa rynkyttämään jos jää päälle ja kierrokset laskee. Mikä vikana? Moottori on 1Z.

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 30.8.2010 13:22

Ihan normaalia jos vastus on liian pieni.Rynkyttää tyhjäkäynnillä.
Minulla oli 500ohmin vastus eikä se vaikuttanut tyhjäkäyntiin.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 1.9.2010 23:10

Rakentelin itsekin vähän evryä, kun autosta sattui löytymään hajonnut powerboxi (vastukset näytti ääretöntä) Purin sen ja käytin koteloa hyväksi oman tekemiseen, ettei auton omia johtoja tarvinnut tärvellä.
Ohessa pari kuvaa

http://personal.inet.fi/atk/dis/evry1.jpg
http://personal.inet.fi/atk/dis/evry2.jpg
http://personal.inet.fi/atk/dis/evry3.jpg
http://personal.inet.fi/atk/dis/evry4.jpg

potikan "runkona" toimii vanha radio-ohjattavan auton ohjaimesta varastettu osa. Pitempi varsi on tällä hetkellä säädetty niin, että sillä saa säädettyä vastuksen 500-1500ohm ja trimmillä vielä hienosäädöt ;) itse vastushan on 5 kilo ohmin potentiometri. Jo tuolla 500 ohmilla tuli vääntöä hyvin lisää persdynossa. Pitää vielä kokeilla laittaa tuo säätöalue vaikkapa 300-1200ohm. Koneena on AHU ja auto Passat 3b.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 2.9.2010 2:05

Osaako joku kertoa, mitä hyötyä sitä evryä on laittaa pumppariin? Kerran olen evry modi pumpparin arvoja katellu vag-comilla ja tulin siihen tulokseen, että ainoa asia mihin se vaikuttaa on se, kuinka paljon pedaalia pitää laittaa tulipeltiä kohti, että kone alkaa saamaan polttoa.

Tarkoitan siis sitä että: Normaalisti PD syöttää diisseliä jonku tietyn määrän kaasua painettaessa tietyn verran. Tällöin ilman ja diisselin seos on oikea. Oikea ja oikea, se nyt on niin sanoilla leikkimistä, mutta jonku Saksalaisen nörtin mielestä ainaki.. EVRY modilla taas aiempaan verrattuna kone saa enemmän diisseliä ilmamäärän pysyessä muuttumattomana.

Tämä siis joo varmasti auttaa ja tulee parempi mieli, ku sen PD:n sa ehkä pölläyttämään sillä evryllä ja se pienemmällä nilkan liikkeellä liikahtaa, mutta PD:ssä on käsittääkseni ohjelmallisesti määritelty suurin syöttömäärä, johon taas evry ei vaikuta. Lopputulos: Evry ei PD:ssä vaikuta muuta kuin sen, että se huonontaa hyötysuhdetta saaden liikaa diisseliä käsillä olevaan ilmamäärään nähden, poislukien kaasu pohjassa, jolloin polttoaineen määrä on sama ilman ja Evryn kanssa.

Ei ole kiveen kirjotettua, viisaammat saa korjata.

jarzki88
-
Viestit: 24
Liittynyt: 17.6.2008 0:37

ViestiKirjoittaja jarzki88 » 2.9.2010 17:36

urpoilut urpoiltu:D nyt toimii!

alkoi ahdot heittelee ja autoon kuuluu ihme sirinä sisään tuon evryn asennuksen jälkeen???
eli siis missä mahdollinen vika?

Jönzä
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 6.1.2009 3:33

Evryn vaikutus

ViestiKirjoittaja Jönzä » 11.10.2010 23:39

Tänään käytin testaus mielessä vm. -99 1.9TDI golfia tehopenkissä. Kyseessä siis 90hp malli. Eka vedolla moottoritehoa ilman evryä tulokset, 95hp ja 194nm. Toisella vedolla evrymod päällä 111hp ja 249nm elikkä se halvalla niitä tehonrippeitä irti saa.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 15.12.2011 14:21

Löytyykö joltain valmiiseen piuhasarjaan tehtyä evry ylimääräsenä + koteloituna? Ei oikeastaan innosta alkaa itse tekemään, kun ei kolvi pysy kädessä.:) Toki jos joku viitsii tehdä niin kiinnostaa myös.

vaivan palkat toki maksan jos jollain löytyy :) yv / heht (at) luukku piste com

kone agr / toledo 00

M: Hankittu:)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.3.2012 9:52

Piti palata tänne vanhaan ketjuun, kun vaihtui pump duse alle. Eli polttaine anturin tilalle laitetaan vastus ja kytkimiä ei tarvitse ? Mitä jos haluaa sen kytkimen? Laitetaanko vastus kytkimen kanssa rinnan anturin kanssa samalla periaatteella kuten tuossa jakajapumpullisessakin, mutta vaan eri paikkaan. Vai miten tuo kytkin toteutetaan?

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 15.3.2012 10:46

Mietinpä tossa että onkohan mahdollista laittaa 2.5TDI 132kW AKEen evryä?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 16.3.2012 7:50

^ Eiköhän sieltä samat huijausmahdollisuudet löydy kuin näistä pienemmistäkin.
Itse itselleni vastaten - Laitan sinne lämpö anturille vaihtokytkimen.

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 29.6.2012 11:33

Mites porukat on noita evryjä asentanu T5 portteriin, Eli kyseessä on 1,9 tdi (86hv) versio, eli aivan älyttömän laiska!! Eilen kokeilin , että nappaan sen liittimen irti ja siihen päähän säätövastuksen (sädettin se 195ohmiin) tuntuis se vähän paremmin kulkevan ja tulee ainakin mustaa putken päästä :D Mutta asiaan , voiko siis mennä vikatilaan ja miten olis helpoin laittaa se kytkin tuohon???

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.6.2012 14:17

mä ostin ebaystä säädettävän tehoboxin eli evryn jossa myös kytkin on/off siittä kytkimestä helppo jatkaa konehuoneeseen johdot. hintaa 43e postikuluineen (afn 81kw kyseessä)

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 29.6.2012 20:38

Joo siis mullahan on nyt siinä jo säätövastus ja sen kanssa nyt toimii ihan hyvin, ja on havaittavissa kyllä tehon lisäystä, sitä vaan mietiskelin, että jos sinne haluis sen katkaisijan niin miten se ois helpoin toteuttaa? Toimiiko silleen että jos se vastus on otettu vaikka niiden piuhojen välistä ryöstäjillä ja siinä vaan välissä katkaisija? Mutta vakio "anturi" kuitenkin on periaatteessa koko ajan paikallaan, vai pitääkö siihen väliin toinen katkaisija, että sen saa aina sen vakion pois käytöstä kun on tuo evry päällä.

-Vähän sekavaa settiä, mutta toivottavasti ymmärsitte ja osaatte auttaa.

tommp
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 1.7.2012 10:23

ViestiKirjoittaja tommp » 1.7.2012 10:25

Olen nyt aivan pihalla evryn asennuksesta, autona siis -02 TDI passat, 74kw/101hp.

Eli diisselin lämpöanturille menee tuo liitin jossa kaksi piuhaa, niitä voi hiukan välistä kuoria, josta jatkaa piuhaa katkaisijalle ja piuhan välissä on 150ohm vastus vaiko häh? :o

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 1.7.2012 17:03

Mulla ei ole kuorittu välistä mitään vaan ihan otettu se liitin irti ja siihen irtonaisen liittimen napojen väliin säätövastus joka säädetty 195 ohmiin, mulla ei tosin nyt siis ole katkaisijaa, Ja itsekin miettinyt miten se ois helpoin. tosin toimiihan se hyvin ilman katkaisijaakin. ei ole ainakaan vielä mihinkään häiriötiloihin hyökännyt :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.7.2012 0:14

Onkohan tuossa 81kw afn passatissa evry ihan Ok. kun sitä säätää isommalle niin alkaa hehkun valo palaan, muutama kiekka taaksepäin niin toimii, mutta esim kunnon kiihdytyksessä ei tule mustaa savua takaa..

tuntuu hiukan pirteemmältä kuin vakiona mutta mielestäni syötöt silti melko maltilliset koska tuota savua ei pukkaa. Voikohan asialle tehdä mitään?

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 7.7.2012 9:44

Annat vaan sen hehkun valon palaa. Sehän vaan herjaa vikakoodia, joka tässä tapauksessa liittyy määränsäätimeen, kiitos sen boksin.

Pyörittelet tyhjäkäynnillä potikkaa pikku hiljaa isommalle, kunnes kone alkaa rynkyttämään. Et voi olla huomaamatta kun tämä alkaa. Siittä sitten potikkaa sen verta taaksepäin, että rynkytys loppuu. Ja sit se on siinä, savuakin pitäisi jo löytyä jos sitä kaipaa. Itse en, kun oma auto on valkoinen, niin näkyy hyvin noki auton takapäässä. No, pakko hyväksyä tällaisessa purkkavirityksessä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.7.2012 11:47

Eli ei ole sen kummempaa haittaa kun valo vilkkuu? Nois mukana tulleis ohjeissa pyydettiin ruuvaan taaksepäin jos alkaa valo vilkkuun
Vilkkuuko sulla vai ootko kytkimen kautta jotenki toteuttanut?

E: pyöritin potikkaa 5kierrosta ja nyt tuprauttaa näkyvästi savuu kun kiihdyttää ja tuntuis kulkevan paremmin.
valo vilkkuu mutta kyllä auto tuntuu ihan normaalisti toimivan silti.. uskaltaako nyt tuon vilkkumisen kanssa oikeesti ajaa?

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 7.7.2012 23:08

Mulla ei ole mitään kytkintä boksissa. Se menee n.10 sekunnin viiveellä päälle, tällä ilmeisestikin vältetään, että ei tule herjaa määränsäätimestä hehkuvalon muodossa. Esim. kaverilla oli aikanaan Ahu-koneisessa Passatissa itse tehty evry, ilman kytkintä. Sytytti hehkun valon vilkkumaan käynnistyksen jälkeen ja siinähän se vilkutteli vuoden päivät aina ajossa. Sit vaihtoi koneeseen kunnolla rautaakin ja evry-viritelmät jäi.

En osaa oikein kuvitella mitään, mitä valon vilkkuminen hajoittaisi. Siinä vaan yritetään viestittää, että ohjainlaite ei saa säädettyä ainemäärää käynnistyksessä ns. sopivaksi/määrä epälooginen. Epäilee määränsäätimessä vikaa, mutta sähän tiedät että näin ei ole :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.7.2012 12:43

Joo kiitosta vaan nyt ymmärrän tuon valon vilkkumisen.
Mitenkäs tälläsen afn/avg 81kw 2massavauhtipyörä kestää jos ton evryn säätelee meleko täysille? Vaihteisto varmaan kestää ja kytkinkin ilmeisesti kestää ainakin sen 290nm?

testasin kytkimellä (konetilassa) ja ei tehnyt valoa kun ei evry päällä käynnistänyt..eli varmaan täytyis se kytkin saada kapiinin puolelle.

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 13.7.2012 16:30

itsellä on nyt ollu pari viikkoa evry kiinni ilman kytkimiä tai mitään muuta enkä ole mitään ongelmia huomannut, Sellainen vaan ihmetyttää että huijaako toi kulutusmittaria jotakin kautta vai laskeeko kulutus oikeesti tuon kanssa niin paljon, tietystihän se voi vaikuttaa kun vääntöäki enemmän löytyy mutta melkein 1l/100km kulutus laskee

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 16:58

Se mittari huijaa reippaasti. itellä yli litralla. perus ominaisuus evryllä.
Mulla vilkkuu valo kun havaittee näemmä että syöttöö on normi arvoja enempi.. ei kyllä vaikuta mitenkään kulkuun.

Jos säädän pienemmälle niin ei vilkuta mutta eipä tuu yhtään mustaakaan silloin ja tuntuu hitusen pirteemmältä mutta savin kera paljon pirteempi

Eii savua = ei lisääntynyttä tehoa.

2.0 104kw vm11 passatilla ei pysy nyt tän 81kw afn perässä (lailisissa nopeuksissa koitettu) :-)

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 14.7.2012 15:03

No pumpeduse heput. Yllä kyselin, että onko tuolla pumpparissa todellista vaikutusta. Lisääkö se vastus ohjelmaan pukattua maksimisyöttöarvoa? Lisää kyllä pintakaasulla löpöä, mutta miten on täyskaasulla? Lisääkö vaiko ei? Friikki, miten on?

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 14.7.2012 17:06

Mikähän sitten mahtaa olla sellainen melkeenpä maksimi mihin tuon voi säätää ennen kun hehkun valo vilkkuu? Mimmosia arvoja muilla on siellä ollu ennen ku lähtee vilkkumaan?? Itellä on nyt 195 ohmia

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.7.2012 17:38

Hehkun valon vilkkuminen ei ole ns vika vaan ominaisuus. ei se ainakaan ajoo oo haitannut eikä haittaakkaan.
psyykkinen vaikutus sillä on. katkasimella saat pois vilkuttelut (auto käy järjestelmän läpi käynnistyksen aikana huomaa eron ja ilmoittaa kuljettajalle)

ainaki jos säädän pienemmälle ettei vilkuta niin on parempi ottaa pois koko evry sillä niin pieni ero siinä silloin on ja samaan pääsee iq arvoa muuttamalla.

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

Ei sauhuta!

ViestiKirjoittaja jünther » 13.9.2012 20:43

Aiemmin kun laitin portteriin tuon evryn ja koitin eri arvoja 195, 220 ja 240 ja aiemmin se tuntui vähän kulkevankin ja sauhuakin tuntui tulevan , nyt tuntuu ettei sauhua tule nimeksikään, sitte koitin säätää sen potikan 275 ohmiin eikä minusta vieläkään sauhuta juurikaan vakiota enemmän, ei edes peilistä enää huomaa kiihdyttäessä mitään pöllähtelyä, Ja sauhutksen mukana tuntui voimatkin häviävän, eli nyt ku otin evryn pois ni ei enää mitään eroa huomaa, että onko ilman vai evryllä. mikä piru tuossa nyt o ??

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 10.10.2012 15:46

Juu laittelin tänään itekkin evryn kiinni AHF koneella olevaan boraan, kiihtyy selvästi paremmin nyt. Aattelin laittaa vielä katkasijan väliin ja vetää sen ohjaamoon, ongelma on että auto sammuu kun katkasijan laittaa päälle.. Katkasijalta piuhat laitettu johtoihin ennen potikkaa. Oonko kytkenyt väärin, vai miksi katkasee koko polttoainesyötön kun laittaa katkasijan päälle? Eihän sen katkasijan nyt pitäs ainakaan estää virran kulkua alkuperäsessä johdossa..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.10.2012 18:16

Jokin kytkentävirhe siinä on, ja varmaan aika perustavaa laatua.
Eihän se katkaisia nyt oikosulje koko kytkentää, tai katkaise auton omia johtoja?

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 10.10.2012 18:31

Tossa linkki miten sen tein http://aijaa.com/XR8ZHQ . Näyttää kyllä jotenkin hassulta, ei pitäis väsyneenä ruveta säätämään..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.10.2012 18:40

Jep, ei pitäis :)

Eli tuossa menee koko piiri oikosulkuun.
Se kytkin tulee sarjaan potikan kanssa, EI rinnalle.

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 10.10.2012 18:43

Jep, itekkin tajusin ton kun vähän aikaa tota piirtämääni kuvaa kattelin, kiitos vastauksesta!

http://aijaa.com/EXL9rQ eli tollain kuuluu mennä :)
Viimeksi muokannut Kihveli90, 18.11.2012 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

maagi
-
Viestit: 145
Liittynyt: 15.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja maagi » 11.10.2012 8:14

Missähän mahtaa olla vikaa, kun ei rynkytä? Nostaa vain kierroksia mitä enemmän potikkaa säätää. Kierrokset nousee 1400 rpm ja sitten moottori sammuu :\. Vaikuttaisi muuten toimivan, ainakin savuapukkaa putkesta.

Lakeside
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.7.2009 15:58

Passat 1z evry

ViestiKirjoittaja Lakeside » 30.12.2012 23:58

Puuhastelin moiseen vanhukseen evryn seuraavista osista:
270 Ohm kiinteä vastus ja 0-1kOhm säätövastus
On/off kytkin ja potikka koteloitu tuhkakupin alle
Konehuoneeseen säädettävä painekytkin alueelle 0.2bar-1.5bar, poiskytkentä -0.2bar
Painekytkimen kun laittaa noin 0.8bar niin tuntus olevan sopiva.

Eli kytkee evryn 0.8bar paineessa päälle ja kun laskee alle 0.6bar niin pois päältä.

jagu81
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.1.2013 11:36

Evryä akn v6 vw

ViestiKirjoittaja jagu81 » 7.2.2013 10:18

onko joku tehnyt tuohon moottoriin vastaavaa tuuninkia ja onko siihen mahdollista tehdä tuota. Tarvitsisi edullisesti saada hieman menohaluja lisää. Auto on passat vm-00 ja moottorina tuo AKN 2,5TDI V6.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 20:05

Tuohon evryn kytkeytymiseen niin ainakin perus ajossa toi evry tekee kaasu vasteen aivan hurjasti herkemmäksi ja pintakaasulla vetää tosi hyvin ahdot tällöin luokkaa 0.1-0.3
Tuon takia käytän mielelläni evryy perus ajossakin.

Kai tohon akn 2.5 löytys myös ebaystä toi valmis boxi, ei muutakuin kytkeä vaan.
Voihan sen itsekkin tehdä mutta toi nyt helpointa jos on niinkuin mää ettei tajuu noiden johtojen ja vastusten päälle mitään.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 7.2.2013 22:02

Elikkäs mulla on tuossa kakkiksessa -01 cordobasta otettu ALH 1.9 tdi kone. Siihen on laitettu isompi turbo, stage3 suuttimet, sachs kytkin ja ohjelma. Ohjelman tekijä teki liian puhtosen ohjelman, siis savua ei tuu kyllä yhtään. Toimisko toi evry mitenkä hyvin että sais vähä sitä savua tulee? Olis mukava aina perässä hiillostajia savustaa. Muutenhan voimaa löytyy riittävästi.. 172hp/373nm :)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.2.2013 14:54

Kyllä sillä evryllä savua saat aikaiseksi, itse en menis softattuun sitä laittamaan.

Timson
-
Viestit: 21
Liittynyt: 5.5.2012 14:51

ViestiKirjoittaja Timson » 11.4.2013 1:56

Golf asz 96kw tuli laitettua tai kokeiltua evryä. eli 1kohm potikka + 100ohm vastus väliin. voi huoletta vääntää sinne 100ohm eikä edes savua tule vaikka kuinka veivais potikkaa. Onkos ny mun kärryssä jotain vikaa ku ei savua synny :D Meno on kyl sen mukasta et tehoa kyl tulee mut mustaa ei tuu pöläystäkään. joutokäynnillä ainaki 100ohmilla pakokaasu tuoksahtaa ainaki riiselille et kyl se soppaa saa.

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 4.6.2013 16:46

Toimiiko muka evry tuollain kun tuossa kihvelin piirustuksessa? Olen kokolailla huono näissä sähköhommissa, mutta eikö tossa ole rinnan tuo evry tuon vakio anturin kanssa, elikkä eikö ne ole sillon molemmat käytössä`?

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 4.6.2013 17:10

Kihvelin jälkimmäinen piirrustus on oikein. Tässä viellä oma versioni evrystä, toiminut ainakin agr koneessa täydellisesti pari vuotta :) Lisänä myös kytkentäkaava ahtopaineen säädölle map anturin signaalia muuttamalla, testattu tämäkin toimivaksi.

jünther
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.9.2010 21:23

ViestiKirjoittaja jünther » 5.6.2013 13:54

Jälkimmäistä juuri katselinkin. Mutta nuo teidän piirustukset näyttääkin olevan tuohon vanhempaan. Mites tossa pumppusuutin vehkeessä, missä huijataan polttoaineen lämpötilaa. Vastusarvot ainakin on aivan eri, mutta miten siinä olis helpoin toteuttaa tuo kytkin. Oliko se vastus noitta pumppareissa jotain 250-150ohmin väliltä?

TDI_Pasanen
-
Viestit: 14
Liittynyt: 25.6.2011 13:40

AHU + EVRY

ViestiKirjoittaja TDI_Pasanen » 8.6.2013 13:46

Tuli tilattua ebaysta tuommonen EVRY-boksi. Olivat kuulemma "virittäneet" AHU:lle tuon ja eipä hehkunvalo pala missään vaiheessa ja savuakaan ei isommin tule. Vääntöä tuli kyllä selvästi lisää ja se lähtee jo 1500 kiekasta ylöspäin vetämään. Saako tuohon vielä lisää löylyä, jos lähtee sääteleen sen tyhjäkäynnin rynkytyksen mukaan tuota?

jagu81
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.1.2013 11:36

ViestiKirjoittaja jagu81 » 29.4.2014 16:31

miten tuo evry laitetaan tuohon jakajapumpulliseen v6 moottoriin kun 2 liittimessä on johto mut 3 liitin on tyhjä siis numeroinneista kun katsoo? Pikaista apua kaivattaisiin.

Johan August
-
Viestit: 10
Liittynyt: 18.5.2014 18:08

ViestiKirjoittaja Johan August » 18.5.2014 18:18

-96 mallinen ACV koneella oleva T4.
Onko tuo kuvan liitin nyt se oikea "EVRY" liitin?
Kuva[/URL]

Kuva[/URL]

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.5.2014 18:25

Sehän se ompi.. pumpun sähköliitin

jagu81
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.1.2013 11:36

ViestiKirjoittaja jagu81 » 21.7.2014 22:09

Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta AKN moottorin pumpun evryttämisestä vai onko siihen jokin muu piristys vaihtoehto jota en ole tullut ajatelleeksi? Onhan se dieseli niin onhan siihenkin nyt pakko jotain saada aikaiseksi (lisätehoa).

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.7.2014 19:43

vai onko siihen jokin muu piristys vaihtoehto jota en ole tullut ajatelleeksi?


On. Ajamalla autosi luotettavan ohjelmointipuljun pihalle ja maksamalla noin 500 euron summan saat autoosi sopivan viritysohjelman joka ei riko ja pasko moottoria ja sen apulaitteita.

jonttura
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2014 3:45

ViestiKirjoittaja jonttura » 12.8.2014 4:53

Joo elikkäs pumppusuutin koneeseen pitäisi saada evrymodi toimimaan, aino ongelmahan on se että ei löydy oikeaa anturia. Yhtä olen kokeillut, joka menee polttoaineen suodattimelta pumpulle. Missäköhän mahtaisi olla oikea anturi? Kuva aina plussaa! Ja autona vw passat vm 01.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 12.8.2014 7:54

Anturi on siinä suodattimen ja tulipellin välisellä alueella kyllä. Googlen kuvahaku näyttää anturin sijainnin esim. hakusanoilla "vw passat 1.9 tdi fuel temperature sensor".

jonttura
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2014 3:45

ViestiKirjoittaja jonttura » 12.8.2014 11:33

Kiitos! Nyt tiedän että oikea anturi ollut kyseessä mutta mitään muutosta ei tule kun laittaa 1k vastuksen paikalleen? Mistä johtuu?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 12.8.2014 11:59

Väärän kokoinen vastus. Eikä kaikissa tapauksissa ole muutenkaan saatu merkittävää muutosta tehoihin, riippuu ihan yksilöstä kuinka paljon moottorinohjaus reagoi.
Tarkaan en muista mikä oli oikea niin en ala arvailemaan, oikea arvo kyllä löytyy tästä keskustelusta kun jaksaa kahlata läpi ;)

jonttura
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2014 3:45

ViestiKirjoittaja jonttura » 12.8.2014 12:10

0 - 1k sääjettävä vastus vaa perkule kierrokset nousee ihan vähän n.500ohm kohalla ja alavääntöjä tulee hieman lisää, ois ny ees voima savua antanu :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.9.2014 8:11

Onko kellään kokemusta kannattaako Ohjelmoida 1.9tdi Afn 81kw (600e)
toisiko se mitään hyötyjä verrattuna Evry boxin? Paraneeko kulku vai meniskö 600e ns.hukkaan?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 9.9.2014 20:50

Kannattaa ohjelmoida. Kovin kalliilta kuulostaa tuo 600. Mutta kannattaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.9.2014 21:02

Ohjelmoinnissa paljon mukavempana puolena ainakin se että vetoa riittää punarajalle asti eikä lopu meno kuin seinään siinä 3000 jälkeen.

kuki-
-
Viestit: 5
Liittynyt: 15.9.2014 19:24

ViestiKirjoittaja kuki- » 16.9.2014 16:16

Ajattelin tohon golffiin evryn laitella, mutta mistä johtuu, ettei mitään vaikutusta vaikka irrottaa sen lämpöanturin liittimen? Eikös sen pitäis hehkun valoa alkaa vilkuttamaan, tai näin ainakin jostain lukenut. Ja kulkeekin ihan saman lailla. Koneena 1.9tdi axr

*rolf*
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.1.2015 16:28

ViestiKirjoittaja *rolf* » 7.2.2015 16:14

Mistä johtuu ettei potikka toimi 85kw pumpparissa, kokeilin pelkällä normi vastuksella ja toimi, mutta sitte pelkällä potikalla ei, miten sen tarkkaanottaen kytketään ku siinä on 3 napaa? Koitin niin että reunimmainen ja keskimmäinen=ei vaikutusta, sit vaihoin reunimmaisen toiseen reunaan mutta ei sillonkaa.. nii ja sit koitin viel sillee et toinen reinimmaisista on keskimmäiseen liitetty. Ja onko väliä niillä liittimen pinneillä et kumpi johto potikalta menee kumpaanki pinniin?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 7.2.2015 16:35

potikassa keskimmäinen ja jompikumpi reunoista yhdistettynä saadaan potikalla säädettyä haluttu resistanssi. Jos kiinni reunimmaisessa niin vastus on koko ajan potikan max resistanssi ja pyörittely ei vaikuta mihinkään. Liittimessä ei ole väliä miten päin piuhat on, kunhan vaan ovat kiinni.

*rolf*
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.1.2015 16:28

ViestiKirjoittaja *rolf* » 7.2.2015 16:41

Thänks! Eli siis vedän liittimen pinniltä potikan reunimmaiseen ja toiselta pinniltä keskimmäiseen+yhdistän sen keskimmäisen jompaan kumpaan reunaan?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 7.2.2015 16:44

Toinen reuna jää yhdistämättä kokonansa potikasta.. Eli Liitin -> keskimmäinen potikka ja Liitin -> jompikumpi reuna potikka. Näin pystyt potikasta säätämään pyörittämällä sopivan vastuksen.

*rolf*
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.1.2015 16:28

ViestiKirjoittaja *rolf* » 7.2.2015 16:48

Okei no tolleen oon kokeillu jo monesti, mut onkohan toi sit vääränlainen tai valmiiks paskana ku ei toimi. 500ohm lineaarinen lankapotikka :o

..ja eikös pitä pelata ilman mitää esivastusta?
Viimeksi muokannut *rolf*, 7.2.2015 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 7.2.2015 16:51

Yleismittarilla nopeiten onnistuisi potikan toiminnan varmistaminen.

*rolf*
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.1.2015 16:28

ViestiKirjoittaja *rolf* » 7.2.2015 16:54

Perkele kun ei oo mittaria ees.. mitenkäs minä nyt tästä selviän :D

*rolf*
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.1.2015 16:28

ViestiKirjoittaja *rolf* » 7.2.2015 17:01

Mites kun toinen johto jompaan kumpaan reunaan niin jos se on toisessa reunassa niin säätö toimii päin vastoin, mitähän kone tykkää jos lähtee vahingossa säätämään väärästä päästä

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 7.2.2015 18:31

menee vikatilaan tai korkeintaan sammuu. Ei varmaan kyllä mittän riko.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 8.2.2015 14:29

evrytettiin tuo meidän tölkki jossa siis 1.9 tdi (AHU) voimaa tuli lisää ja tyhjäkäynnillä hieman "jyskyttää" eli hyvin onnistu mut miksi ei savuta ? olis kiva saada myös voimasauhua ulos siis välillä vähän enemmän et sais kiusattua perässä roikkujia =)
Käytössä siis 1 k ohmin potikka ja etuvastus 300 ohmia ja kokeiltu myös 140 ohmia

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 10.2.2015 0:56

En suosittele mutta. Pienennä sitä vastusta niin tulee savua.

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

evry mod

ViestiKirjoittaja dani » 20.8.2015 21:12

jes
eli tänään pistin evry modin kiinni 98 vuoden seat cordoba 1.9 tdi ahu moottoriin 330ohm vastuksella ja 1k potikalla + kytkin ja kun kokeilin tyhjäkäynnillä niin en huomannut mitään eroa moottorissa ei alkanut rytkyttämään missään potikan asennossa eikä putkestakaan savua tullut vaikka anto kenkää konehuoneeseen. mutta lämpötilamittarin viisari kyllä liikkui kun potikkaa käänteli mutta jossain kohdassa potikkaa heitti lukemat taas alas lämpömittarissa noin puolessa välissä mittaria. elikkäs siis onko toi viritys nyt okei vai ei kun ei ees savua pukkaa mut viisari kyllä liikkuu ? ja tän testin tein loppujen lopuks ilman vastusta pelkällä potikalla koska vastuksenkaan kanssa ei mitään tapahtunut tosin ihan alas en uskaltanut potikkaa kääntää ettei satu vahinkoa :Dmikä vois olla vikana kun ei toimi ? ja siis 2 ja 3 piuhoihin pistin systeemit kiinni
kiitos vastauksista jo etukäteen !


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa