ahu humppaa kaasupohjassa, päästötesti hylätty.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ahu humppaa kaasupohjassa, päästötesti hylätty.

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.6.2014 18:47

leimalla tuli hylky kun päästötestisssä ei saavutettu tarvittavaa kierroslukua. passat 1.9tdi ahu '98

kaasun kun runttaa pohjaan niin nousee normaalisti sinne 5k tietämille mutta alle sekunnin kuluttua booaa, laskee kierrokset 3000 ja taas nostaa 5000 ja booaa jne. jatkaa samaa niinkauan kuin kaasua pitää pohjassa. muuten auto pelaa ja kulkee tosi hyvin.

vaihdoin eilen määränsäätimen kun tyhjäkäynti oli epätasaista ja hehkunvalo vilkkui ja antoi vikakoodia quanity adjuster.

nyt käy tosi hyvin ja tasaisesti, ei tule vikakoodeja ja kulkee nykimättä mutta edelleenkään ei pidä kierroksia kaasu pohjassa. tekee myös samaa vaikka vähän nätimmin koittaa nostattaa kierroksia sinne 5k kieppeille. ehdotuksia? ei mene vikatilaan tuossa tilanteessa mutta kun maantiellä ajelee satasta pitemmän aikaa esim. vakkari päälä ja pysähtyy valoihin niin sen jälkeen on tehotonta menoa kunnes sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.

edit: niin ja IQ arvo säädetty 3 tietämille. siitä kun vähänkään säätää isommalle tai pienemmälle niin alkaa joko kierrokset jäädä ylös tai käyntiin lähtö on tosi vaivalloista.
Viimeksi muokannut K0nzta_, 12.6.2014 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.6.2014 20:11

Ilmansuodatin?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.6.2014 20:43

oli kohtuu puhtaan näkönen, nyt on uusi kartiofiltteri paikollaan eikä muuta muutosta kun kovemmat imuäänet.. kumma vika ja mitään vikakoodia ei tosiaan tule.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 12.6.2014 20:51

Onko autossa jo minkä verran km mittarissa?
Alkaako savuttamaan kun humppailu alkaa?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.6.2014 21:10

on sillä 440tkm ajeltu. kyllä se mustan pilven pöläyttää kun paikollaan polkaisee sinne viiten tonniin kiekat, ja sama pilvi pölähtää uudelleen kun kierrokset ensin tippuu siihen 3k ja nousee takaisin 5k. mutta pöläyttää se kans kun vaikka kakkosella kiihdyttää reippaammin, taitaa olla hitusen syöttöä enemmän mitä vakiossa. kun tuli muuan viikko takaperin pumppujumppaa harrasteltua moneen otteeseen.. nyt on tankin tyhjetämisen jälkeen pysyny paikat ehjinä.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 13.6.2014 8:11

Mulla tuli mieleen että kuinkas kelluvat pakoventtiilit alkaa kiukuttelemaan kovilla kierroksilla jos pakopaineet nousee liian suureksi tukkeutuneen katalysaattorin tms takia..

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 13.6.2014 10:28

siiinäpä vasta kysymys :-) turpolta downpipe irti ja kaasu pohjaan? sillä selviäis ainaki sitte se katti.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 13.6.2014 11:41

Vuotava EGR-voisi myös olla tietty yksi vaihtoehto, alkaa päästää kierroksilla liikaa pakokaasuja imuun ja kone tukehtuu hetkellisesti.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 13.6.2014 11:51

hyvä vinkki, egr oli tarkoitus tukkia mutta jäi muilta kiireiltä tekemättä. kokeilempa sitä tänään.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 13.6.2014 15:16

ei muutosta ongelmaan egr:än tukkimisen jälkeen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 13.6.2014 16:19

Tarkista tai poista katalysaattori pönttö käytöstä, jos ei vikatietoja tule niin kolmeen vaihtoehtoon jää, ilma-polttoaine-pakoputki ;)

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 14.6.2014 3:52

ilman ja polttoaineen saannissa ei pitäs olla mitään häikkää eli kokeilemma sitten huomenna vielä ilman koko pakoputkea. eihän tuosta mun ajolle haittaa pahemmin ole kun kulkee tosi hyvin muuten ja ei tarvi kaasu pohjassa ajellakkaan, mutta päästötesti ei kuulemma onnistu sitte mitenkään. :-&

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 15.6.2014 13:16

samaa tekee myös ilman pakoputkea. :\

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.6.2014 13:39

No sitten syyllisenä todennäköisesti luulisi olevan syöttöpumppu, kulunut loppuun, sisällä jokin rikki tms
Ei vaan ole ihan mukavimmasta ja halvimmasta päästä käydä toisella pumpulla testailemaan :/

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 15.6.2014 13:51

pumpun vaihto kyllä sujuu joutusasti kun on tullut niin monesti harjoteltua tässä harrastusuran aikana.. :D nyt vaan on kavereilta viimeset pumput viety ja säretty suurin osa muttereiksi niin ei tosiaan huvittais ostaa taas yhtä ehjää pumppua kun muuten auto lähtee hyvin käyntiin ja toimii moitteitta.. siihen suuntaan se vika kyllä tosiaan taitaa viitata kun kaikki muu on jo kokeiltu.

keksis jonku poppaskonstin millä kikkailis päästöt läpi niin ois taas vuosi aikaa murehtia...

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.6.2014 16:16

Kokeileppa ilman maffin piuhaa kuinka käyttäytyy. Jos pienemmät syötöt helpottaisi tuota "sekoamista" kierroksilla.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 15.6.2014 17:12

ei ollut apua. ei kyllä vaikuttanut mihinkään muutenkaan, samanlain pöläytti mustaa. olen myös kokeillut siirtää pumpun kannen vakioasentoon, iq arvon 5 kieppeille. nyt 2,5. pienemmillä syötöillä tuntu puutuvan aikaisemmin kun vaikka vitosella 100 km\h ylöspäin lähti kiihdyttämään. kaasua pumppamalla saa vähä kiertämään kovemmin mutta veto päällä ei kyllä tapahdu mitään 3500rpm jälkeen. pienemmilöä vaihteilla alkaa hyytymään ja isommilla jää junnaamaan paikolleen. ahtopaineet on tasakaasulla ajettaessa satasta 0,4-0,5 bar ja vakkari päällä loivaanki ylämäkeen niin pomppaa heti 0.9- 1 bar.onko ihan normaalia? onhan ahdin kuitenki pieni. ei oo menny kyllä sen määränsäätimen vaihdon jälkeen enään vikatilaan.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.6.2014 17:21

Ahdot kuulostavat aivan normaaleilta, herkästi ottaa maantienopeudessa täydet ahdot pienestäkin vastatuulesta :)
Oletko vcds:llä kattonut suuttimien korjausarvoja?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 15.6.2014 17:49

en oo hoksannu katsoa, osaatko sanoa mistä kentästä löytyy niin voin vilkasta nekin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.6.2014 19:18

engine ja group 13.
Googlella löytyy reilusti juttua arvojen tulkitsemisesta lontoon kielellä

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 15.6.2014 20:25

Ei taideta pahemmin jakajapumppukoneesta suuttimien korjausarvoja lueskella...? Eikös se oo pumpparikoneitten heiniä

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.6.2014 21:00

Ihan yhtälailla niistä voi yrittää tehdä johtopäätöksiä kummassakin tapauksessa.

RATSUNI
-
Viestit: 162
Liittynyt: 28.4.2006 12:17

ViestiKirjoittaja RATSUNI » 15.6.2014 23:14

Mites polttoainesuodatin? Vuotaako ilmaa ja milloin viimeksi vaihdettu? Kokeile vaikka ohittaa ensiksi

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 15.6.2014 23:54

Mainitsit pumppujumpasta niin onko sulla varapumppua, millä kokeilla?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 16.6.2014 2:46

pitääpä kokeilla tuota suodattimen ohitusta huomenna. tosiaan pumpun osia ja pumppuja on enemmän ja vähemmän ehjiä, runkoa mistä lähtä rakentamaan ei oikein ole kuin tuo mikä on nyt paikoillaan kun polttoaineen sekaan oli muhoksen sankarit lie mitä myrkkyjä laittanut niin meni yksi pumppu niin pahasti jumiin että ei saanut purettua. siitä olikin juttua tuossa toisessa topikissa kun auton kanssa tapeltiin.
ja nestepäät on jumissa tai väljiä, muuten ois kokeiltu jo toisella pumpulla.

nyt kun tarkemmin ajattelee niin tosiaan jostain vois ilmaa ruveta kierroksilla ottamaan, ruvetaan huomenna tutkaileen kun pikkuhiljaa katsastuskin alkaa painaa päälle.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 16.6.2014 20:52

noniin elikkä vika löytyi lopulta 3.pytyn suuttimesta/siinä olevasta anturista. anturin liitin irti kiertää moitteitta kaasu pohjassa mutta tehot katoaa siinä samalla. oliko niin että sitä anturia ei pelkästään voi vaihtaa vaan täytyy vaihtaa koko suutin?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.6.2014 8:31

Jos tankissa on ollut jotain ylimääräistä, joka on pumppujakin rikkonut useaman niin kaitpa se suuttimillekin on tehnyt huonoa (yhtä herkkiä ne on kuin pumppukin)... eli varmaan nekin kannattaisi käyttää tarkistuksessa taikka vaihtaa varmasti ehjiin yksilöihin.

Se anturi taitaa ola kiinteä osa suutinrunkoa. Epäilisin että vika ei ole itse anturissa vaan suuttimen toiminnassa (esim takertelee kovilla kierroksilla). Liitin irroitettuna auto on sitten vikatilassa eikä seuraa suutimien toimintaa, siksi tehoton mutta kiertää "normaalisti".
Tämä on toki pelkästään mun omaa päättelyä, ei siis välttämättä pidä paikkansa :D

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 19.6.2014 9:35

näin toimittiin ja tuli eebaysta tilattua uudet suuttimet. :)

mutta siis kai vika on kuitenkin siinä anturissa eikä suuttimessa kun liitin paikallaan alkaa tekeen tuota humppaamista mutta ilman liitintä kiertää hienosti. mutta tuleepa nyt varmistettua kumpikin mahdollinen vika! vai alkaako se suutin sitten takerrella kun on enempi syöttöä, kun vikatilassahan syötöt on varmaan aika minimaaliset... tiiäppä häntä.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 19.6.2014 9:49

Se anturinhan mittaa suuttinnaulan liikettä, eikö näin?

Jos suuttimissa vain "pientä" vikaa, niin liitin on irti luulee moottorinohjaus että kaikki ok. Kun liitin on kiinni alkaa moottorinohjaus korjaileen tilannetta ja sekoaa huonosti toimivasta/jumivasta suuttimesta.

Eli mekaanisena tuo toimii lähes ok, mutta kun aivot tulee mukaan homma sekoaa.

Ilman suodatinta en sitä käyttäisi niin joku ehdotti, huonolla tuurilla menee pumppukin vielä rikki.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 19.6.2014 9:58

joo juuri se neulanliike anturi se on. en onneksi kerenny kokeillakkaan ilman suodatinta kun hoksasin vahingossa kokeilla miten kiertää kun anturi om poissa pelistä. on säretty jo niin monta pumppua ja nestepäätä että ei tarvis enempäänsä... :) nyt on pelannu moitteitta tankin putsauksen jälkeen...

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.6.2014 10:00

No mä päättelin tilanteen niin, että suuttimen neulan liike ei kovemmilla kierroksilla enään pysy täysin normaalina vaan alkaa "jätättämään" tms. tästä tas seuraa että ecu luulee ennakon olevan pielessä ja alkaa säätämään sitä josta seuraa sitten sitä humppaamista kun mittaustiiedot vaihtelee...
Se anturi on varmaankin vain pieni kuparikäämi jonka sisällä suuttimen neula liikkuu ja synnyttää jännitepulsseja, joiden perusteella ecu sitten päättelee tarkan toteutuneen ruiskutushetken jota vertaa kampiakselin tunnistimeen sekä ennakkokarttaan ja säätää pumppua tarvittavaan suuntaan..
Piuha irti mennään sitten kiinteällä oletuksella eikä reagoida siihen että suutin ei toimi aivan optimaalisesti...

Mutta tämä toki on pelkkää harrastajan päättelyä ja jos joku osaa peremmin kertoa niin otan itsekin tiedon mieluusti vastaan :)

edit.. Tapsa näemmä ehti ensin :)

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 2.7.2014 19:52

ei ole oikein selvinny vielä tämäkään. suuttimet vaihdettu ja sama homma jatkuu. ei auto kiertänytkään ihan kunnolla neulanliikeanturin johto irti, muutaman sekunnin pysyy kaasu pohjassa ja alkaa laskemaan kierroksia. liitin kiinni tekee edelleen saman mutta ottaa kierrokset nopeammin ja enemmän kierroksia kuin liitin irti ollessa. pumpun ajoitus tarkistettu ja hienosäätö tehty, käy hyvin mutta lämpimällä koneella lähtee hieman yskien käyntiin. veto puutuu joka vaihteella 3000rpm jälkeen. lämpötila-anturin liitin irti lähtee hyvin käyntiin kun heti starttaa, mutta jos antaa virtojen ollla päälä vaikka 2s niin samanlain rykimällä käyntiin kun normaalisti liitin paikallaan.kylmällä koneella lähtee normaalisti käyntiin. maffin piuha irti ajellessa tehot laskee jonkinverran, mutta ei niin paljoa kuin vikatila päälä ajellessa esim kun joskus ahdot nousi liikaa. silloin tehot oli täysin hukassa.kaasua pumppaalla saa välillä ottamaan piikin 3000rpm jälkeen jolloin veto jatkuu korkeintaan 3500 asti ja taas hyytyy ja ei vastaa kaasuun muutamaan sekunttiin. vikakoodia ei jää.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 3.7.2014 5:07

senverran edistystä asiaan että siirsin sitä määränsäätimessä olevaa pientä vipua aavistuksen vastapäivään eli ikäänkuin lähemmäs nollakohtaa. nyt lähtee laakista lämpimälläkin koneella käyntiin. kierrosten seilailuun sillä ei taasen ollut mitään vaikutusta.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 9.7.2014 6:34

Lähtisin nyt kuitenkin ehkä siitä, että vika voisi olla MAF:issa, jos auto on tehoton 3000rpm jälkeen.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 9.7.2014 6:35

Lähtisin nyt kuitenkin ehkä siitä, että vika voisi olla MAF:issa, jos auto on tehoton 3000rpm jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa