'96 Vento AAZ moottorin tilalle '96 Polon AEF - ajonesto?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KalleY
-
Viestit: 45
Liittynyt: 22.12.2008 10:08

'96 Vento AAZ moottorin tilalle '96 Polon AEF - ajonesto?

ViestiKirjoittaja KalleY » 3.4.2014 11:17

Miten tuo ajonesto käyttäytyy tai ylipäätään toimii näissä. Ollaan kaverin Ventoon vanhan väljäksi kuluneen ja ahtimen rikkoneen AAZin tilalle vaihtamassa '96 Polosta purettua AEF moottoria (aka 1.9 "eko" D).

Polossahan on Lucaksen pumppu ja ajonesto myös, tosin koppa on paalattu ja mitään bokseja tms. ei ole siitä enää saatavilla, pelkkä moottori käsissä ja itseasiassa jo Venton keulalle sovitettuna hienona sekasikiönä..

Brickyardin sivuilta löysin Tölkkiä varten hyvän konversio-ohjeen jossa puhuttiin tuosta ajoneston purkamisesta, se sinänsä simppelin näköinen projekti mutta enemmän kiinnostaa tuo ajoneston toiminta itsessään.

Ventossahan on avaimen kautta tunnistus, antaako avain+virtalukko pari luvan käynnistyä tuonne pumpun päähän, eli virtaa sammutussolkulle vai onko siellä pumpun ajonestossa joku "äly" että se tarvitsee olla samaa paria avaimen ja virtalukon päässä vai riittääkö sille signaali avain+virtalukko parilta.

Suoranaista ongelmaa ei vielä ole mutta ajattelin tästä nostaa kissaa pöydälle, kokeiltiin eilen pyörittää nopeasti vähän konetta startilla ja nafta ei vielä liikkunut, tosin pumppu ei välttämättä ole vielä ilmaantunut, pitää koittaa alipainepumpulla imeä paluupuolelta pumppu varmasti täyteen sillä hihnapyörä pyöri ainakin vielä käsivoimin joka viittaisi kuivahkoon pumppuun.

Varmistusta siis haetaan, jahka päästään auton kimppuun seuraavan kerran. Että mitä lähteä miettimään ja tekemään jos ilmaamisen jälkeen ei saada autoa käyntiin.

VPJ
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.3.2011 21:19

ViestiKirjoittaja VPJ » 6.4.2014 9:42

Itsellä laittaneena skodasta 1.9 D moottorin tuon aaz tilalle. tein silleen että vaihoin aaz syöttöpumpun skodan mootttoriin. Sässty monelta harmilta, sai paremman pumpun ja oikeastaan vähän lisää meno halujakin. Bosch pumppu kun ei noista ilmoista ole ihan yhtä tarkka kun toi lucas, niin sillä vähän varmempi käynistymäänki tuo boschilainen. Ja kyllä se siihen suoraan meni ilman sen kummempia virityksiä.

Sitten kun tilalle tuli uusi aaz moottori, jonka vaihoin keulalle niin itselläni meni juuri tuo ajonesto pääle, koska syöttöpumppu vaihtui. Mitään bokseja en tajunnu lähteä kokeilemaan, kun nappasin suoraan pumpum kylestä ajonestolaatikon vasaralla palasiksi (helpompi keino kun porata niitä lukko pultteja) ja yhdistin piuhan tavalliselle mangeetti venttiilille mikä löytyi ajonesto laatikon alta. Näin siis boshin pumpusta saa ohitettu ajoneston.

KalleY
-
Viestit: 45
Liittynyt: 22.12.2008 10:08

ViestiKirjoittaja KalleY » 10.4.2014 11:52

Vähän samolla keinoin saatiin tuokin käymään, Lucaksen pumpun pohjasta löytyi ajonestoyksikkö joka moukaroutiin kuiikkaan, sieltä sitten pienellä johdotuksella saatiin sammutussolkulle virtaa ja saatiin mylly käyntiin.

Meillä oli sellainen ongelma tuossa ettei AAZin vanha pumppu tullut kyseeseen kun oli sen verran kulahtanut ja olisi tarvinnut remonttia ja vaivaa nähdä, helpommalla päästiin kun käytettiin tiiviiksi tiedettyä Lucaksen pumppua. Mutta nyt homma pelaa.

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 15.4.2014 9:45

Asianomainen ilmoittautuu :)

Kone tosiaan keulalla jo, käy ja kukkuu. Mitä nyt testilenkillä ihmeteltiin outoa koriin tulevaa pauketta, luovutuskoneen öljypohja tulee 4cm alemmas kuin AAZ:n vastaava :D Ihme ja kumma, ettei hajonnut. Kuitenkin asfalttipihalla paukkui ihan huolella katuun. Tästä juuri menossa hallille ö-pohjaa vaihtamaan AAZista tuohon.

Ainoaksi ongelmaksi jäi ajoneston kanssa se, että hehkun valo alkaa vilkkumaan hetken käymisen jälkeen. Tollaisella halvalla "VAG-OBD" - lukijalla tutkin mitä vikaa auto herjaa ja immobiliser kanavalta ilmeni vikakoodi 00546 (data wiring faulty - "static -, implausible signal").

Ajonestomutikkaan meni 4 piuhaa, joista 2 tulevat johtosarjasta ja 2 sammutinsolenoidilta. Sammuttinsolenoidin piuhat kytkin niin, että solkun maa on pumpun kyljessä kiinni ja virta/heräte tulee toisesta tuolle ajonestolle tulleista piuhoista. Joten yksi piuha jäi nyt ns. ylimääräiseksi.

Siihen tulee epämääräinen jännite, muistaakseni 10-11v tienoilla. Jos sen yhdisti tuohon toiseen, nyttemmin aolenoidin herätteenä toimivaan piuhaan, obd-lukija ilmoittaa, ettei saa yhteyttä yksikköön ollenkaan. Vikakoodeja ei siis saa, mutta hehkulamppu vilkkuu mittaristossa, kait juurikin samasta syystä.

Aaz koneen pumpun kyljessä yritettiin irroittaa vanhaa ajonestoa, että olisi sen saanut tuohon roikkumaan ja päässyt eroon tästä ongelmasta. Noh, se on nyt ns. "fubar", kuten on Lucasin pumpustakin irroitettu mokkula. Tietääkö kukaan miten tuo pitäisi johdottaa, että herjasta pääsee eroon vai onko homma ilman noita yksiköitä ihan turha homma ja ainut ratkaisu ottaa vain hehkun lamppu irti mittaristosta?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.4.2014 11:56

Ota vanhan pumpun kyljestä nestepään vierestä se ennakonmyöhäistyssolenoidi irti ja kytke johtosarjaan. Laita se vaikka pikku koteloon johonkin konetilaan piiloon. Toi aiheuttaa sen hehkuvalon vilkkumisen.

Omassa kulkineessakin eliminoitiin ajonesto vanhasta pumpusta vasaramodilla, otettiin pumpulle heräte ja jätettiin muut johdot jemmaan. Samalla tavalla hehkuvalo vilkkui, kunnes ton solenoidin laitoin johtosarjaan kiinni.

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 15.4.2014 13:29

Hienoa, kiitos tiedosta!

Varmistukseksi kysyn, että onko se tonne nestepään alapuolelle jäävä, kahdella torxilla kiinni oleva valkopäinen mutikka? Siitä lähtee ruskea ja musta piuha pistokkeelle.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.4.2014 14:26

Just se. Siinä etukulmassa nestepään alla.

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 15.4.2014 14:27

Kiitti valmistuksesta, joku tuota on ennenkin räplännyt. Ruuvipenkin jäljet nestepään kyljessä ja toinen tuon solenoidin pulteista nylpätty muodottomaksi...

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 16.4.2014 0:05

Edit: tuplapostaus
Viimeksi muokannut terroristiristo, 22.4.2014 6:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 16.4.2014 0:13

Solenoidi on nyt irti, muttei vielä paikallaan.

Illalla tuli askarreltua AAZin öljypohja ja imusihti irti ja puhdisteltua ja laitettua AEF:n pohjaan kiinni. Korkeuseroa taitsi n. 4cm olla.

Oli edellinen seppä käyttänyt aika rankalla kädellä tiivisteliimaa ö-pohjan ja lohkon välissä. Liima oli kovettunut ja murentunut ö-pohjaan, sihti oli niin täyttä tiivisteliiman räpäleitä, etten enää ihmettele miksi tuossa on hajonnut kaksi ahdinta (molemmista meni akselit poikki). Omaa tyhmyyttä kun en alkuperäistä syytä tutkinut, kun ahdin vaihtui. Käytettynä Kallelta hommasin, joka sen sinne asensikin edullisella kaverihinoittelulla, ettei sentään mikään uusi ahdin ollut.

Nyt on auto taas tieliikenteessä ja ensimmäistä neitsytmatkaa aamulla lähden ajelemaan kohti työpaikkaa. Huomenna sitten näkee miten käy :)

terroristiristo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.4.2011 1:46

ViestiKirjoittaja terroristiristo » 21.4.2014 9:57

Auto vei töihin ja takaisin asunnolle, sen tiedon turvin tuli ajettua keskiviikkona vielä tänne Haaparantaan velipoikaa morjenstamaan 740km. Kaikki sujui ongelmitta, joten "viritys" lienee onnistunut :)

Tänään sitten sama matka takaisinpäin, toivottavasti ei ilmene mitään uutta :D


P.s: Oli kaverilla jäänyt käytetty ahdin ylimääräiseksi, mitenköhän Lucasin pumppu toimii ahdonalaisena?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa