Golf IV Varianttia (1.9 TDI) ostamassa, huomioita?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

Golf IV Varianttia (1.9 TDI) ostamassa, huomioita?

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 16.4.2014 21:54

V6 4Motion tuli myytyä ja nyt haussa tilalle neloskorista farkkugolfia diesel-padalla. Millaisiin killometreihin noilla pannuilla pääsee, onko joku 300 tkm jo ihan finaalissa?

Onko jokin motti suositeltavampi kuin toinen (kestävyysmielessä, ei niinkään tehojen puolesta vaikka ei kai tehoista nyt haittaakaan ole)?

Kannattaako EGR tulpata näissä, jos ei ole jo tulpattu?

Miten näissä kestää turbo, nokat, kansi jne?

Muita kokemuksia ko. laitteista?

Kiitoksia vastauksista. :)

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.4.2014 22:37

Kyllä ne kestää keskimäärin vähintään sinne 500-600tkm lukemiin ilman suurempia huoltoja. Neloskoriseen on ollut sekä jakajapumpullisia että pumpparikoneita, itse valitsisin näistä tuon perinteisemmän jakajapumpullisen. Vaikka tehoa on vähemmän, saa niistä luultavasti softaamalla ihan kiitettävästi lisää, ja ei tarvitse murehtia nokka-akselin syöpymisen perään (josta poikittain asennetut PD-koneet ovat kuuluisia.) Kestävyysmielessä siis paljonpaljonpaljon parempia ne vanhemmat.

EGR tottakai kannattaa ottaa pois.

Ahdin kestää oikealla käytöllä auton eliniän ajan, VNT-siivikkö voi jumitella mutta sen saa korjattua EGR:n tulppauksen yhteydessä mr.muscle -käsittelyllä pakosarjan aukosta.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 16.4.2014 22:49

Kiitos Jultsu infosta. Katselen lähinnä noita Pacific -varusteltuja, 2006 malleja. Nuo siis ovat niitä PD-koneita kaikki (?).

Kerrotko lisää tuosta nokka-akselin syöpymisjutusta, voiko sitä todeta jotenkin? Millaisissa kilometreissa tuo tapahtuu?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.4.2014 23:06

http://www.myturbodiesel.com/wiki/camsh ... pd-engine/

Tuossa on jonkunlainen infopläjäys, nuo nokat voi kulua väärien öljyjen ja vaihtovälien vuoksi jo alta 200tkm vaihtokuntoon. Kuuntelemalla voi todeta ongelmat jos on entuudestaan kokemusta, varmempi keino on avata venttiilikoppa ja kurkata sisään. Ei varmaan ole poikittain asennetuissa sen hankalampi homma kuin pitkittäis-passateissakaan, eli tuo jakopään suojakotelo parilla klipsulla irti ja sitten kymppimilliset pultit auki ja kopan saa nostettua pois.

2006 valmistuneet autot on kaikki jo ainakin PD-konetta, CR:t teki sillon jo tuloaan.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 17.4.2014 0:12

Itse taas sanoisin, että kyllä 300tkm ajettua saa jo rempata... oma kokemukset kertoo nokka-ongelmista ja kansipahveista (poikittaista ja pitkittäistä konetta), paljon mainittua alemmillakin kilsoilla. Mutta kaikki on erilaisia, osa toimii osa ei, mutta varautua kannattaa kaikkeen... Ai niin ja suuttimet, kyllä niitäkin viallisia löytyy vaikka boschin tekeleet melko varmoja ovat.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.4.2014 0:20

Joo ei kaikki koneet tietenkään voi kestää samalla tavalla, mutta omakohtaista kokemusta on kahdesta 1.9TDI:stä (jakaja/PD) ja molemmilla menty 400tkm alkuperäisellä voimantuotolla/siirrolla.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 17.4.2014 7:27

Itsellä pihassa jakajapumpullinen 385tkm mittarissa ja pumppusuuttimin varustettu menopeli 438tkm mittarissa. Kumpaankaan ei tietääkseni ole tehty isompia remontteja. Pumpparista käytin venttiilikopan auki 433tkm kohdalla. Alkavia kulumisen merkkejä nokassa ja kupeissa näkyvissä.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 17.4.2014 8:32

Kiitos tuosta linkistä, siellä oli varsin informatiivinen paketti tosiaan.

Eli pitääpä kuunnella tarkasti noita autoehdokkeja, kun menee niitä katselemaan tässä lähipäivinä. Eihän sitä alkavaa vikaa taida kuulla, mutta mitä tuolla linkissä oli ne pari videota, niin sellaisen lonksotuksen kyllä erottaa ja osaa pysyä kaukana.

No, sitten kun se remontti sieltä joskus kuitenkin koittaa, niin millainen on tämän päivän hintataso osilla ja työllä (karkeasti sanottuna) jos ei innostu itse tuosta projektista? Onko joku tehnyt/teetättänyt äskettäin tuota remppaa?

Tässä vielä pakettina noi osat (em. linkistä)

OEM VW camshaft kit parts:
BEW engine camshaft VW# 038 109 101 r (038109101r)
BRM engine camshaft VW# 038 109 101 ah (038109101ah)
BHW engine camshaft VW# 038 109 101 af (038109101af)
8x lifters (INA brand are OEM sourced equivalent, INA 420 0209 10 are black lifters): VW# 038 109 309 c (038109309c)
10x camshaft bearings: VW# 038 103 673 b glb (038103673bglb)
1x camshaft oil seal: VW# 026 103 085 (026103085)
1x tandem pump gasket: VW# 038 145 215 (026103085)

always replace bolts:
10x camshaft bearing cap bolts: VW# 038 103 714
8x fuel injector rocker bolts: VW# 038 103 714 a

(optional, not suggested unless the rollers are damaged)
fuel injector rocker levers (2 per engine): VW# 038 109 527 af

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 17.4.2014 8:36

AJM koneessa taitaa eniten olla kansipaffiongelmaan kun on vielä massatiivisteellä, mutta ei sitä toki ole enään -06 malleissa. Se nokan ja paininkuppien vaihto ei mikään ihan amerikan temppu ole, eikä edes kovin kallis, että ei sitä nyt kannata hullun lailla pelätä... Akseli+kupit+laakeriliuskat taitaa saada halvimillaan eBaysta parilla kolmella sataa. Lisäksi pultit muutaman euron kappale ja mahdollisesti venakopan tiiviste. Säännällinen öljynvaihto hyvillä öljyillä ja tolkuttoman tyhjäkäynnin välttäminen taitaa olla paras konsti noiden kulumisen ehkäisyyn...

Toki vakiona vääntö/vetoalue aika paljon kapeampi kun cr-koneissa mutta ohjelmalla saa jo paljon paremman. Kulutus ei oman kokemuksen mukaan ole ainakaan pienempi kuin jakajapumpullisella, saatikka sitten cr:llä, mutta pääsee niilläkin ihan kohtuu lukemilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa