Vesisumulla koneen putsaus karstasta ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

Vesisumulla koneen putsaus karstasta ?

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 11:08

Liekö legendaa vai ei mutta kuulin että sopivalla kierrosluvulla tasakaasu ja sitten suihkepullolla hyvin hieno sumu imusarjaan (ei pisaroita) niin yskimisen jälkeen olisi tuloksena poistuneet karstat kannesta ?
Pätisi ainakin bensakoneisiin....ajattelin vaan että jos on yhtään perää niin entäs nämä TDI myllyjen puolitukkeutuneet imusarjat ?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.5.2008 11:09

Jos imusarja on jo puoliksi tukossa, niin en kyllä lähtisi sitä karstaa tuolla tavalla koneen läpi irroittamaan.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 27.5.2008 11:23

tai sitte mahdollisesti haljennut palotilan seinämä... Perustuu muistaakseni siihene että kuumaan koneeseen vetästään kahvikupillinen vettä ja se jäähdyttää nopeasti nuo pinnat irroittaen mahdollisesti niihin jäänyttä kakkaa. Kuplalla koitettiin, ei hajonnut moisesta, mutta ei sieltä mitään irrallista putkestakaan tullu :D siis likaa meinaan...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 27.5.2008 11:28

Tuo perustuu samaan kuin jos pudotat vettä aivan tulikuumalle paistinpannulle. Vesi pisaroituu ja "räjähtää" voimakkaasti. Ei tuo imusarjasta poista juurikaan karstaa, mutta palotilasta kylläkin.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 27.5.2008 15:20

Se räjähtäminen aiheutuu veden nopeasta höyrystymisestä. Höyry on paljon vähemmän tiheää, joten laajentuessaan se nousee myös ylöspäin.
Höyrypesuhan on tunnetusti tehokas lian irrottaja, joten pakosarja ja venttiilit varmaan puhdistuukin. Mitä tämä tekee katalysaattorille, on sitten arvailujen varassa.

Saattoi olla toimiva temppu vielä 80-luvulla, mutta nykyautoihin en itse kokeilisi.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 28.5.2008 22:34

Muistelisin lukeneeni joskus jostain että vesiruiskutusta on käytetty aika paljonkin.

Holy Smoke -foorumilta olen viimeksi aiheesta lueskellut. Tässä yksi topikki.

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

Ja valmista sarjaakin joku kauppaa

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=4066

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.5.2008 23:57

Veden ruiskutus imupuolella tosiaan puhdistaan vain palotilan, kuten jos kannentiiviste vuotaa. Ja jos meinaa pumppupullolla sitä vettä sinne imuilmaan ruiskia, saa pumpata aika reilusti.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.5.2008 7:10

Rusty: tuo mitä linkitit on nyt aivan eri hommaa kuin topicin aloittajalla on mielessä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Hyvin tuntuu pesevän

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.5.2008 8:16

Vanha kunnon konsti: Kannentiivisteeseen poraat reikiä ja kovaa ajoa ~sellaiset 50-100km. Pesu valmis ;)

http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0192.jpg

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 29.5.2008 9:12

kilpijoki: Juu ja ei. Meinasin vain sitä että, kyllä sen pitäisi kestää vesiruiskutusta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.5.2008 11:01

Varmaan kestääkin, jos sinne ruiskutetaan samanlaista hienojakoista sumua kuin mitä noilla ruiskusarjoilla tehdään. On hieman eriasia painaa kukkien sumutuspullosta vettä koneeseen...

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 30.5.2008 22:29

tultiin siihen tässä keskustelussa mitä itsekin olen loppupelistä mieltä eli oli joskus ok mutta ei enään pariinkymmeneen vuoteen !

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.5.2008 23:01

Ei se ihan nyt noinkaan ole, koska vesiruiskutusta käytetään turbovehkeissä edelleen. Ja ihan samalla tavalla nekin putsaan sen palotilan.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 31.5.2008 12:20

Missäs turbovehkeessä tuollainen on? Esim. Mitsu Evon vesisuihkutus jäädhyttää välijäähdytintä eikä vesi siitä kulkeudu koneeseen asti.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 31.5.2008 13:42

parissa tdi cordossa on ainakin kohta, olisi odottelemassa aquamisti 150psi kitti

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 31.5.2008 14:31

Ei kai niitä vakiossa ole, mutta kyllähän Suomestakin löytyy vaikka kuinka turbovehkeitä, joissa esim. Aquamistin systeemit on kiinni.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 31.5.2008 15:07

Tuossapa video vesiruiskutuksesta Fordin 7.3 PowerStroke koneessa. Yllättävän paljon tuota vettä tuonne pusketaan, taitaa kukkien sumutuspullosta hieman vähemmän mennä sitä vettä...

http://www.metacafe.com/watch/871174/di ... injection/

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.5.2008 15:51

Onhan tuollaisessa yli 7 litran koneessa iskutilavuutta mihin vettä sekoittaa. Edelleen olen sitä mieltä, että pisarakoolla on tässä asiassa iso merkitys. Ja sopivaan pisarakokoon ei sumutepullolla päästä. Ja käsittääkseni tuolla vesiruiskutuksella ei haeta virilaitteissa karstan poistoa vaan alennetaan sylinterien lämpötilaa. Jolloin vastavuoroisesti voidaan ahtopainetta lisätä kuten myös ruiskutettavan polttoaineen määrää.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 31.5.2008 22:24

Ja kyllä se alkoholi vaikuttaa siihen dieselin palotapahtumaankin nopeuttaen rintaman etemistä ja siten mahdollistaen tehohyödyn.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.6.2008 13:58

Koneen putsauksen kautta virittämiseen ja hetkelliseen tehonlisäykseen.
Lopputulos kuitenkin on että imusarjaa et karstasta saa puhtaaksi sumutepullolla ja jos jotain könttejä saisitkin irtoamaan niin ne eivät kulkeutuessaan eteenpäin olisi mitenkään vitaaleja itse moottorille ja sen sisuskaluille.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Veden suihkuttamisesta moottoriin.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 8.6.2008 15:16

Onhan se nyt tosiasiaa, ettei sitä mitenpaljon vaan sinne saa ruikkia. Imusarja ei puhdistu veden sumutuksella, mutta oikealla aineella pesulla kylläkin. Sitä taas ei moottorin käydessä saa tehdä.

Tosiasiaa on, että veden laajenemiskerroin on 1: 6000. Siis, että 1 vesilitrasta tulee 6000 litraa kyllästynyttä vesihöyryä. Joku raja siinä on, että, missä vaiheessa moottori sanoo KLOK!! ja kiertokanki pukkaa päänsä moottorin kyljestä ulos ja katselee, kuka komentaa?

Vettä tosiaan voi turvallisesti ruiskuttaa moottorin imuputkeen tuollaisella kastelusumuttimella hienona sumuna vaaratta. Millään nurmikon kasteluletkulla tai vaikkapa pullosta kaatamalla sen sijaan ei. Sormi ei oo hyvä annostelija. Kierroksia homman aikana koneessa saisi olla joku 2500 >< ja käyntilämmin kone. Katalysaattori ei hommasta hajoa, koska polttoaineessa Henryn lain mukaan on aina liuenneena myös vettä ilmasta. ja saapa kone sitä esim sateisella tai sumuisella säällä joka tapauksessa. Siksi moottori vetää ihan tuntuvasti paremmin kostealla ilmalla, kuin kuumalla ja kuivalla ilmalla ajettaessa.

Vesisumu koneen palotilaan joutuessaan hajoaa 1000 asteessa hehkuvan hiilen läsnäollessa vedyksi ja hapeksi. Vapautuva happi irroittaa likaa = nokea ja karstaa. Kyllä se vesihöyry myös puhdistaa turbon ja pakoputkenkin, ovathan ne jo saavutetun käyntilämmön vaikutuksesta useammankin sadan asteen lämpötilassa. Virtausnopeus pakoputkistossa myös kasvaa, turbo toimii paremmin ja katalysaattorin toiminta tehostuu, koska siinä tapahtuu sama reaktio, kuin palotilassakin.

Vesi-ideaa vain ei pahemmin mainosteta, koska idea pitäs tulla autotehtaalta, eikä kadunmieheltä. Autotehdasta ei yhtään hyödytä, että kone toimii vanhanakin paremmin, kuin tehtaan jäljiltä. Autotehtaan toivomus on, että kone räjähtäisi heti kokeilusta, silloin jälkimarkkinointi saisi tuloksellista myyntiä runsaasti.

Että, kokeilkaa asiaa, mutta järkeä ja varovaisuutta siinä tulee käyttää sen veden lisäksi.

Tuossa em. Videossa ei kuitenkaan näytetä, miten veden sumutus vaikuttaa koneen tehoon ja vääntömomenttiin. Isoon koneeseen voi ruiskuttaa nenmmän vettä suhteessa johonkin "mopon moottoriin". On se kuitenkin jo paljon aiemmin kokeillun perusteella kymmenisen prosentin luokkaa tehon kasvattamisen suuntaan.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.4.2014 9:33

Nostellaan tätä,

onko kukaan koittanut puhdistaa mottorin palotiloja, venttiileitä sekä turboa vesisumutuksella imusarjaan? Youtubesta löytyy vaikka kuinka videoita "decarbonizing tdi engine with (tap) water" jne.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 1.6.2014 13:00

Löytykö tällaista kokeilleita?

Vesisumua imupuolelle kierroksilla, lähteekö karstaa ja piristyykö käynti? :)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 1.6.2014 14:47

Ikivanha temppu ja kokeiltu on. Siitä on tosin kauan ja elettiin lyijyllisen polttoaineen aikaa. Kohteena oli c- mallin kaasari kadett ja kyllähän se karstaa poisti. Tukossa olevaan imusarjaan se ei kyllä auta vaan se on avattava. Maltillisesti sumutettuna tuskin mitään hajoaa.Ainakin itse putsailin tolla systeemillä parikin kaasarikonetta. Nyky ruiskuvehkeista ei ole kolemuksia ja omalla vastuulla voi kokeilla ken uskaltaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 1.6.2014 15:24

Joo ei se imupuolta puhdista, mutta jos se puhdistaisi palotiloja ja venttiileitä, ehkä turboa?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 2.6.2014 9:26

https://www.youtube.com/watch?v=HG4KJ5arQd4

Noita videoita on pilvinpimein, TDI-kokemuksia?

Olen huomaavinani, että toki auton polkeminen tuo hieman pirteyttä, mutta käytännössä sitä on hankala suorittaa kaupungissa ja ymmärrykseni mukaan vesihöyrypuhdistus olisi tehokasta.

Stade
-
Viestit: 12
Liittynyt: 22.1.2014 18:57

ViestiKirjoittaja Stade » 6.6.2014 15:32

Joskus vuosia sitten omistin 323 1.7d mazdan jossa kone oli jo ehtoopuolella,huohotti,vei öljyä ja oli laiska,ihan piruuttani rupesin kokeilemaan tätä vesiruiskua ja suoraan jostain putelista kaatelin vettä surutta imusarjaan.Sen jälkeen kun kone oli selvittänyt veden niin huohotus hävisi,eikä syönyt öljyä,tässä omat kokemukseni vedestä ja toimi kyllä


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa