VW Polo 6R "BlackGT"
Valvoja: ffp jäsenet
VW Polo 6R "BlackGT"
Tällainen Polo BlueGT tuli hankittua keväällä 2013:
- 4-ovinen
- manuaali
- Deep Black -helmiäisväri
- Life-paketti
- Xenon-paketti
- Comfort-paketti
- RCD-510
- TT:n poljinpinnat
- kangasmatot
Käyttöönotto 3.5.2013.
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... be5e9d.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 88c126.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 88bf9b.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... d767c1.jpg
Heti alusta lähtien oli tarkoitus maustaa autoa hieman mieleisemmäksi, koska pitäähän sitä oma auto löytyä parkkipaikalta helposti.
3. omistuspäivänä kävinkin töihin ja aloitin helpolla pikkuhommalla, eli ulkovalojen päivitysellä. Mittariin oli kertynyt jo "huimat" 59 km.
Takavilkut vaihtui Philipsin Silvervisioneihin:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 6b3d0a.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 95a6cb.jpg
Ja kääntymisvalot Philipsin Bluevision Ultriin:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 7dfa17.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 458d05.jpg
Lisää kuvia löytyy http://s637.photobucket.com/user/snauma/library/Polo
- 4-ovinen
- manuaali
- Deep Black -helmiäisväri
- Life-paketti
- Xenon-paketti
- Comfort-paketti
- RCD-510
- TT:n poljinpinnat
- kangasmatot
Käyttöönotto 3.5.2013.
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... be5e9d.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 88c126.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 88bf9b.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... d767c1.jpg
Heti alusta lähtien oli tarkoitus maustaa autoa hieman mieleisemmäksi, koska pitäähän sitä oma auto löytyä parkkipaikalta helposti.
3. omistuspäivänä kävinkin töihin ja aloitin helpolla pikkuhommalla, eli ulkovalojen päivitysellä. Mittariin oli kertynyt jo "huimat" 59 km.
Takavilkut vaihtui Philipsin Silvervisioneihin:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 6b3d0a.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 95a6cb.jpg
Ja kääntymisvalot Philipsin Bluevision Ultriin:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 7dfa17.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 458d05.jpg
Lisää kuvia löytyy http://s637.photobucket.com/user/snauma/library/Polo
Viimeksi muokannut Seba_N, 9.4.2014 21:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kaikenlaista pientä jälkivarustelua on myös tarkoitus tehdä, joten aloittelin selvityksellä että kuinka helposti autoon saisi jälkiasennettua sadetunnistimen ja automaagisesti himmenevän taustapeilin. Koska autossa on Climatronic ja sen takia joku kosteusanturi pitää olla tuulilasin lähellä, niin homma on suhteellisen helppo:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... ae5b79.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 4c81ca.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... af1374.jpg
eBayn ihmeellisestä maailmasta löytyikin käytetty kokomusta, automaattisesti himmenevä peili sekä uusi sadetunnistin. Johtosarja näille tuli Kufateciltä. Asennusta on viivästyttänyt kytkentäkaavioiden/asennusohjeiden puute, laitellaan kun ehditään...
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... ae5b79.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 4c81ca.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... af1374.jpg
eBayn ihmeellisestä maailmasta löytyikin käytetty kokomusta, automaattisesti himmenevä peili sekä uusi sadetunnistin. Johtosarja näille tuli Kufateciltä. Asennusta on viivästyttänyt kytkentäkaavioiden/asennusohjeiden puute, laitellaan kun ehditään...
Viimeksi muokannut Seba_N, 12.12.2013 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun auto oli viikon vanha, niin pitihän sille tehdä kunnollinen sisäänajo ja lähteä käymään Kemoralla ratapäivillä. Radalla ei tullut ajettua, mutta Vta - Tre - S:joki - Kemora - Jkl - Lti - Vta lenkistä tuli mukavat 1000 km lisää plakkariin.
Kyyjärvellä tuli käytyä ihmettelemässä Jalosen kyläkauppaa:
Kyyjärvellä tuli käytyä ihmettelemässä Jalosen kyläkauppaa:
Talvivanteetkin löysin melkein heti auton oston jälkeen, mutta kun näillä oli päällä hyvin pintaa omaavat 215/45R16 Turanzat niin päätin ajella niillä koko kesän ja ajaa radalla ne sitten sileäksi. Ovat tosiaan alunperin Ibiza 6J:stä, mallia Stratos ja specsit 7x16" ET43 eli melkoisen ujot, mutta talvikäyttöön just passelit. Vanne+rengaspaketti tuli punnittua ja sain 17,3 kg tulokseksi.
GTI:n pakoputkenpäät tinkasin myös autokaupan mukana, mutta ne tuli luovutuksen jälkeen ja väärällä koodilla, mutta ehdin ne hetkeksi asentamaan jolloin totesin niiden istuvan päin p*rsettä mutta onneksi sain asian korjattua automyyjän kanssa.
6R0 071 910, tarkoitettu yhden putkenpään autoihin, istuvuus "sinnepäin":
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... f2995a.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 2cdb66.jpg
6R0 253 825, eli alkuperäiset Polo 6R GTI:n putkenpäät, istuvuus täydellinen:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 567bf7.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 04555d.jpg
6R0 071 910, tarkoitettu yhden putkenpään autoihin, istuvuus "sinnepäin":
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... f2995a.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 2cdb66.jpg
6R0 253 825, eli alkuperäiset Polo 6R GTI:n putkenpäät, istuvuus täydellinen:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 567bf7.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu98 ... 04555d.jpg
Viimeksi muokannut Seba_N, 12.12.2013 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
8.6. koitti odotettu päivä ja sain käytettyä autoa Softatechin dynossa kun oli kerhoille tarkoitettu mittauspäivä. Tulokset olivat oikein kivaa luettavaa, eli 12,5 hp / 15 Nm enemmän mitä tehdas lupaa ja auto oli vielä tuolloin täysin vakio, 95E10 tankissa ja 3000 km mittarissa.
Dynovedon jälkeen auto herjasi niin Start Stopista kuin ESC:stä, ei tainnut elektroniikka tykätä kun etupyörät pyörii 200:aa ja takapyörät ovat paikallaan. Onneksi noi herjat kuittaantuivat itsestään pois kun lähti ajamaan.
Dynovedon jälkeen auto herjasi niin Start Stopista kuin ESC:stä, ei tainnut elektroniikka tykätä kun etupyörät pyörii 200:aa ja takapyörät ovat paikallaan. Onneksi noi herjat kuittaantuivat itsestään pois kun lähti ajamaan.
Polon "traktorilookki" häiritsi joten vähän ennen juhannusta tuli hommattua H&R:n -25/40 jousisarja (se kevyemmän etuakselipainon).
Ulkonäkö muuttui paremmaksi, mutta ajomukavuus kärsi luonnollisesti ja autosta tuli ärsyttävä nypyttäjä. Kesä mentiin kuitenkin tällä ja Ahvenistoakin tuli kierrettyä.
Tässä vielä vertailukuva BlueGT:n orkkistakin korkeamman perusmallin ja madalletun auton välillä:
Ulkonäkö muuttui paremmaksi, mutta ajomukavuus kärsi luonnollisesti ja autosta tuli ärsyttävä nypyttäjä. Kesä mentiin kuitenkin tällä ja Ahvenistoakin tuli kierrettyä.
Tässä vielä vertailukuva BlueGT:n orkkistakin korkeamman perusmallin ja madalletun auton välillä:
Isot, punaiset ja hieman tylsätkin takavalot vaivasivat, mutta tehtaan omat tummennetut näyttivät omaan silmään kamalille eikä Dectanen CarDNA-valotkaan olleet yhtään sen paremman näköiset.
Eräs ilta osui silmiin ihan vahingossa eBay-kauppias Saksassa joka tummentelee takavaloja asiallisen näköisiksi. Huusin käytetyt toiset takavalot eBaysta ja niiden myyjä lähetti valot tummentajalle josta ne sitten tulivat Suomeen.
Samoihin aikoihin takaluukusta lähtivät myös merkit, sekä takaluukun VW-merkki vaihtui mattamustaan ja alle tuli kiiltävän mustaa vinyyliä ettei harmaa muovi paista.
Eräs ilta osui silmiin ihan vahingossa eBay-kauppias Saksassa joka tummentelee takavaloja asiallisen näköisiksi. Huusin käytetyt toiset takavalot eBaysta ja niiden myyjä lähetti valot tummentajalle josta ne sitten tulivat Suomeen.
Samoihin aikoihin takaluukusta lähtivät myös merkit, sekä takaluukun VW-merkki vaihtui mattamustaan ja alle tuli kiiltävän mustaa vinyyliä ettei harmaa muovi paista.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kaappiin oli jäänyt 10 palaa Silent Coatia, niin asentelin palaset takaosastoon. Kesärenkailla eroa ei kauheasti huomannut, ehkä metelin nousu 100 --> 120 km/h oli pienempi. Nyt talvirenkailla sitä on joko turtunut nastojen ropinaan tai sitten noi vaimennusmatot auttaa ihan oikeasti juuri noille äänitaajuuksille.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Powerflexin pusla tuli vaihdettua laatikon takatukeen kun alkoi ärsyttämään tekniikan hölskyminen konehuoneessa. Vaihdot tuntuivat olevan aina erilaisia ja kytkimen tuntuma vaihteli. Ensin kokeilin bensakoneisiin tarkoitettua keltaista mutta se oli liian jämäkkä, etenkin kun auto kävi 2 sylinterillä. Vaihdoin seuraavana päivänä tilalle dieselmallin punaisen ja nyt tärinät ovat siedettävät vaikka ehkä vielä pikkasen pehmeämpi voisi pusla olla.
Samoihin aikoihin meni moottori- ja vaihteistoöljyjen sekaan RVS-käsittelyt ja ehkä tosta autosta tuli hieman herkempi toiminnaltaan. Edellisien autojen kanssa oli myös positiivisia vaikutuksia noilla käsittelyillä, niin pitihän ne Poloonkin laittaa.
Samoihin aikoihin meni moottori- ja vaihteistoöljyjen sekaan RVS-käsittelyt ja ehkä tosta autosta tuli hieman herkempi toiminnaltaan. Edellisien autojen kanssa oli myös positiivisia vaikutuksia noilla käsittelyillä, niin pitihän ne Poloonkin laittaa.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OZ Ultraleggerat ovat aina kiinnostaneet ja eräs sunnuntai-ilta Nettivaraosan hakuagentti täräytti ilmoituksen niistä ja pitihän vanteet ostaa pois kuleksimasta. Specsit ovat 8x17" ET35.
Alkuperäinen Chrystal Titanium -väri oli hieman elämää nähnyt ja naarmuinen, niin päätin viedä vanteet puhallettavaksi ja maalattavaksi. Päälle tuli tummempi RAL9007 väri.
Ultraleggeroille luvataan 7,7 kg paino, mutta vaa'alla sain tulokseksi n. 8,1 kg.
Ennen maalausta koesovitusta:
Maalauksen jälkeen:
Alkuperäinen Chrystal Titanium -väri oli hieman elämää nähnyt ja naarmuinen, niin päätin viedä vanteet puhallettavaksi ja maalattavaksi. Päälle tuli tummempi RAL9007 väri.
Ultraleggeroille luvataan 7,7 kg paino, mutta vaa'alla sain tulokseksi n. 8,1 kg.
Ennen maalausta koesovitusta:
Maalauksen jälkeen:
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toinen vannemalli mitä olen pitkään himoinnut, osui myös yksi ilta silmiin Saksan eBaysta ja kun myyjä kyselyn jälkeen suostui toimittamaan ne Suomeen niin homma oli sitä myöten selvä.
Kysymyksessä on Porschen legendaarinen "Turbo twist"-vanne, mutta suoraan sopivalla 5x100 jaolla eli Mille Miglia Cup 3S, 7,5x17" ET35. Kaikilla kun on nykyään concavea vanteissa, niin mä menen muotia vastaan convexeilla.
Kysymyksessä on Porschen legendaarinen "Turbo twist"-vanne, mutta suoraan sopivalla 5x100 jaolla eli Mille Miglia Cup 3S, 7,5x17" ET35. Kaikilla kun on nykyään concavea vanteissa, niin mä menen muotia vastaan convexeilla.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvivanteiksi piti tosiaan tulla ne Seatin Stratos-vanteet, mutta sainkin ne myytyä toiselle BlueGT:n omistajalle talvivanteiksi niin itelle piti löytää uudet. Jälleen kerran osittain sattuman kautta löytyi Japan Racing JR1 (Advan RG-II -replicat) sopivilla mitoilla, ulkonäkökin miellytti silmää ja hinta oli sopiva niin pitihän sellaiset saada. Alunperin olisin halunnut vanteet valkoisina, mutta kun myyjällä ei ollut saatavilla sillä hetkellä kuin gunmetalin tai mattamustan väreissä, niin otin sitten gunmetalit. Vanteen mitat ovat 7x16" ET40 ja painoa mukavat 7 kg / kpl. Kun päälle kietaistiin 195/55R16 Contin nastat niin kokonaispaino jäi kohtuulliseen 15,6 kg / kpl.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onneksi tälle vuodelle Kahan Webastokampanja pikkuautoille starttasi taas, niin sai Webaston kohtuullisella hinnalla. Mitään kamalaa kellolaitetta en halunnut sisätiloihin, vaan Remuc hoitaa Webaston ohjauksen kännykän kautta. Sisällä on keskikonsolissa ainoastaan yksi pieni merkkivalo/painonappi mistä lämppärin saa käsin päälle/pois.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kesällä kun tuli käytyä Ahvenistolla ajamassa, niin eipä noi vakiojarrut kestä kuin muutaman kierroksen kun jarrujen pitää normaalin pysäyttämisen lisäksi hoitaa ESC:n ja XDS:n tehtäviäkin. Onneksi Polossa on käytössä neloskorisesta Golfista tuttua tekniikkaa ja jarrut ovat vakiona edessä 288 mm ja takana 239 mm. Satuin näkemään VAGarenalla toisen harrastajan joka oli koesovittanut 312 mm etujarrut omaan Polo GTI:hinsä, joten ei muuta kuin metsästämään 312 mm jarrusatulan länkiä ja briteistä löytyi jonkin ajan päästä kohtuuhinnalla. Eli homman pitäisi olla niinkin helppo kuin isommat länget ja levyt (ja palat) vaan paikoilleen ja kovaa ajoa.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi ollut melkoista hiljaiseloa, mutta eiköhän nyt keväällä ala taas tapahtua.
Coilisarja käveli vastaan kohtuuhintaan niin pitihän se korjata pois:
Tässä vielä vertailua madallusjousien ja coilien välillä.
Etu:
Taka:
Jos vaikka tällä viikolla ehtisi askartelemaan paikoilleen...
Coilisarja käveli vastaan kohtuuhintaan niin pitihän se korjata pois:
Tässä vielä vertailua madallusjousien ja coilien välillä.
Etu:
Taka:
Jos vaikka tällä viikolla ehtisi askartelemaan paikoilleen...
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiistaina tuli asennettua takapää ja eilen etupää. Ensifiilikset alustasta ovat erittäin positiiviset. Jämäkkä muttei nypytä kuten pelkät madallusjouset tekivät, voisi jopa sanoa että mukavuus ei ole huonontunut alkuperäisestä alustasta ollenkaan. Kuvasta näkee myös paljonko ylemmäksi koiranluiden kiinnitys tolppaan tuli verrattuna alkuperäiseen. Tällä hetkellä korkeus on säädetty melko lähelle alkuperäistä niin saan testattua "winter modea" ens talvea varten. Täytyy madaltaa enemmän kun saan kesärenkaat alle.
Viikonloppuna ostin Dodo Juicen Sour Power -shampoota ja Tribble Mitt -lampaankintaan ja pitihän niitä heti testata, puhdasta ja kiiltävää tuli 8)
Tänään päätin vihdoinkin vaihtaa etualatukivarsien takapuslat Ibiza Cupran / A1 S-linen jäykempiin tekeleisiin ja samalla kun tukivarret olivat irti niin laitoin jarrujen ilmanohjaimet myös paikoilleen. Puslat vaikuttavat lyhyen ajon perusteella ihan kivoille, auto tuntuu kääntyvän aika sähäkästi nyt risteyksissä ja suoralla tiellä kun painaa kaasun pohjaan nastarenkailla, niin ESC ei tunnu niin herkästi vilkuttelevan.
Tänään päätin vihdoinkin vaihtaa etualatukivarsien takapuslat Ibiza Cupran / A1 S-linen jäykempiin tekeleisiin ja samalla kun tukivarret olivat irti niin laitoin jarrujen ilmanohjaimet myös paikoilleen. Puslat vaikuttavat lyhyen ajon perusteella ihan kivoille, auto tuntuu kääntyvän aika sähäkästi nyt risteyksissä ja suoralla tiellä kun painaa kaasun pohjaan nastarenkailla, niin ESC ei tunnu niin herkästi vilkuttelevan.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vakioputkiston äänettömyys on hieman häirinnyt, niin päätin kokeilla ensin tällaista budjettiratkaisua ennen kuin heitän 500-700e rosteriputkistoon.
Ensin hommasin Polo GTI:n väliosan eli päällisin puolin sama kuin BlueGT:ssä, mutta ilman välipönttöä:
Huomasinkin auton alla putkistoa ihmetellessäni, että BlueGT:ssä katalysaattorilta välipöntölle tuleva putki on 55 mm ulkohalkaisijaltaan ja välipöntöltä takapöntölle 50 mm kun GTI:ssä on 55 mm koko matkan. Ei muuta kuin vähän modausta putkelle, eli toiseen päähän supiste:
Tämän jälkeen vain alkuperäinen putki poikki merkitystä kohdasta, uusi väliosa paikoilleen ja 50 mm side väliputken ja takapöntön välille. Tällä tavalla tehtynä voin koska tahansa vaihtaa alkuperäisen välipöntön takaisin jos sellainen tarve tulisi.
Äänistä tuli ihan kivat, ei teinipörinöitä tai kuminoita vaan sopiva äänimaailma. Kokeilin myös samalla kertaa että miltä auto kuulostaa pelkällä välipöntöllä ilman takapönttöä tai ilman kumpaakaan.
Etutukivarsien takapuslatkin vaihdoin takaisin alkuperäisiin, koska 2-sylinterin moodissa sisälle kantautui melkoiset resonanssit.
Ensin hommasin Polo GTI:n väliosan eli päällisin puolin sama kuin BlueGT:ssä, mutta ilman välipönttöä:
Huomasinkin auton alla putkistoa ihmetellessäni, että BlueGT:ssä katalysaattorilta välipöntölle tuleva putki on 55 mm ulkohalkaisijaltaan ja välipöntöltä takapöntölle 50 mm kun GTI:ssä on 55 mm koko matkan. Ei muuta kuin vähän modausta putkelle, eli toiseen päähän supiste:
Tämän jälkeen vain alkuperäinen putki poikki merkitystä kohdasta, uusi väliosa paikoilleen ja 50 mm side väliputken ja takapöntön välille. Tällä tavalla tehtynä voin koska tahansa vaihtaa alkuperäisen välipöntön takaisin jos sellainen tarve tulisi.
Äänistä tuli ihan kivat, ei teinipörinöitä tai kuminoita vaan sopiva äänimaailma. Kokeilin myös samalla kertaa että miltä auto kuulostaa pelkällä välipöntöllä ilman takapönttöä tai ilman kumpaakaan.
Etutukivarsien takapuslatkin vaihdoin takaisin alkuperäisiin, koska 2-sylinterin moodissa sisälle kantautui melkoiset resonanssit.
Viimeksi muokannut Seba_N, 4.4.2014 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitokset kauniista sanoista :)
Tässä vähän soundclippejä:
Vakio
Ilman takapönttöä
Ilman kumpaakaan vaimenninta
Ilman välipönttöä, vakio takapönttö
Tässä vähän soundclippejä:
Vakio
Ilman takapönttöä
Ilman kumpaakaan vaimenninta
Ilman välipönttöä, vakio takapönttö
Eipä mennyt jarruswappi putkeen, tein 4h turhaa työtä ja lopputuloksena orkkisjarrut takaisin. Golf IV:n / TT 8N:n länki + Golf V:n satula ei toimi yhdessä vaikka nopeasti vilkaistuna siltä näyttäisikin. Palat jäävät liian löysälle levyn halkaisijan suunnassa. Täytyy nyt ruveta metsästämään vielä satulatkin niin jos sitten homma alkais onnistumaan >:(
Ei käy, koska Polon olka-akselissa on Golf IV:n kiinnitysväli ja Golf V:ssä on paljon leveämmällä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg169202
Joko mä hankin uuden Polo R WRC:n länget niin silloin alkuperäinen satula käy 312 mm levylle, mutta kun tohon satulaan ei ole niin paljon palavaihtoehtoja mitä Golf IV / TT 8N -satulaan niin halvemmaksi tulee hankkia vielä ne TT:n satulatkin.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg169202
Joko mä hankin uuden Polo R WRC:n länget niin silloin alkuperäinen satula käy 312 mm levylle, mutta kun tohon satulaan ei ole niin paljon palavaihtoehtoja mitä Golf IV / TT 8N -satulaan niin halvemmaksi tulee hankkia vielä ne TT:n satulatkin.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/570958.html
Tosta löytyy faktaa. Autoa vaivaa sellainen kiusallinen ominaisuus, että välillä tankin pystyy ylitäyttämään ja silloin kulutuslukemat ovat tavallista korkeammat ja jos seuraavalla kerralla tankki täyttyy normaalisti niin sitten tulee 4:lla alkavia haamulukuja. Oikein nätisti ajamalla pääsee 5,0 - 5,5 lukemiin mutta pysähtelyt ym. nostavat sen päälle 6:n.
Tosta löytyy faktaa. Autoa vaivaa sellainen kiusallinen ominaisuus, että välillä tankin pystyy ylitäyttämään ja silloin kulutuslukemat ovat tavallista korkeammat ja jos seuraavalla kerralla tankki täyttyy normaalisti niin sitten tulee 4:lla alkavia haamulukuja. Oikein nätisti ajamalla pääsee 5,0 - 5,5 lukemiin mutta pysähtelyt ym. nostavat sen päälle 6:n.
Prkl, piti alkaa maksamaan Photobucketille kun kaistaraja paukahti täyteen. Nyt pitäis näkyä kuvat taas...
Tänään sain vihdoinkin jarrut vaihdettua eteen. Ensinnäkin piti hankkia Audi A1:n jarrulänget. Nämä olivat sopivasti maalaamattomat, mutta tarvittaessa näitä saa valmiiksi punaisina (Polo GTI) tai sinisinä (Polo R WRC).
Eihän niitä nyt sellaisenaan voinut alle laittaa niin päälle suihkittiin tuttua VHT:n caliper paint sprayta kiiltävän mustana:
Sitten päästiinkin asennusvaiheeseen, tässä vertailua länkien välillä:
Lähtökohta ja lopputulos:
Jarrukilvet jäivät alkuperäisiksi, jäähtyypähän uudet levyt paremmin:
Teräspunosletkun banjopää näkyy:
Jarruletkuun piti tehdä suojaus ettei rosteritolpan reunat revi suojusta rikki, vähän jotain puutarhaletkun tapaista, halki, paikoilleen ja nippareilla tiukalle:
Jarruja tuli käytettyä varovaisesti kotimatkalla EBC:n ohjeiden mukaan, mutta hyvin tuntuisi purevan kevyelläkin painalluksella ja poljintuntuma on looginen.
Jos joku muu PQ25-alustaisen auton omistaja 288 mm ATE:n etujarruilla haluaa päivittää 312 mm etujarruihin niin tässä on tarvittavat osat:
- Audi A1:n maalaamattomat jarrulänget 312 mm levyä varten 8X0615125A
- Jarrupalat PQ35-alustaisesta, esim EBC Redstuff DP31517C
- Jarrulevyt PQ34-alustaisesta, koska sitä kautta on enemmän vaihtoehtoja uritetuista tai rei'itetyistä levyistä esim. EBC BSD930
Noi on pakolliset hankinnat ja jos haluaa vimosen päälle, niin hieman pidemmät etujarruletkut voi hankkia ja isommat jarrukilvet. Ja jos kiinnostaa ne muoviset ilmanohjaimet tukivarsiin niin ne ovat:
6R0615447 x1 vas. ilmanohjain
6R0615448 x1 oik. ilmanohjain
N 0385491 x6 muoviniitti
Tänään sain vihdoinkin jarrut vaihdettua eteen. Ensinnäkin piti hankkia Audi A1:n jarrulänget. Nämä olivat sopivasti maalaamattomat, mutta tarvittaessa näitä saa valmiiksi punaisina (Polo GTI) tai sinisinä (Polo R WRC).
Eihän niitä nyt sellaisenaan voinut alle laittaa niin päälle suihkittiin tuttua VHT:n caliper paint sprayta kiiltävän mustana:
Sitten päästiinkin asennusvaiheeseen, tässä vertailua länkien välillä:
Lähtökohta ja lopputulos:
Jarrukilvet jäivät alkuperäisiksi, jäähtyypähän uudet levyt paremmin:
Teräspunosletkun banjopää näkyy:
Jarruletkuun piti tehdä suojaus ettei rosteritolpan reunat revi suojusta rikki, vähän jotain puutarhaletkun tapaista, halki, paikoilleen ja nippareilla tiukalle:
Jarruja tuli käytettyä varovaisesti kotimatkalla EBC:n ohjeiden mukaan, mutta hyvin tuntuisi purevan kevyelläkin painalluksella ja poljintuntuma on looginen.
Jos joku muu PQ25-alustaisen auton omistaja 288 mm ATE:n etujarruilla haluaa päivittää 312 mm etujarruihin niin tässä on tarvittavat osat:
- Audi A1:n maalaamattomat jarrulänget 312 mm levyä varten 8X0615125A
- Jarrupalat PQ35-alustaisesta, esim EBC Redstuff DP31517C
- Jarrulevyt PQ34-alustaisesta, koska sitä kautta on enemmän vaihtoehtoja uritetuista tai rei'itetyistä levyistä esim. EBC BSD930
Noi on pakolliset hankinnat ja jos haluaa vimosen päälle, niin hieman pidemmät etujarruletkut voi hankkia ja isommat jarrukilvet. Ja jos kiinnostaa ne muoviset ilmanohjaimet tukivarsiin niin ne ovat:
6R0615447 x1 vas. ilmanohjain
6R0615448 x1 oik. ilmanohjain
N 0385491 x6 muoviniitti
Tällainen unohtui muuten lisätä, että jos joku miettii että paljonko jousittamaton massa kasvoi jarrujen suurentamisen myötä, niin ei paljoa:
Satulan länkiä en muistanut punnita, joten sieltä voi vielä ehkä max 100g tulla lisää.
Eilen tuli pestyä auto, jälleen kerran on todettava että Dodon Sour Power ja lampaankinnas puhdistavat uskomattoman hyvin. Lopuksi kuivaus mikrokuitupyyhkeellä.
Satulan länkiä en muistanut punnita, joten sieltä voi vielä ehkä max 100g tulla lisää.
Eilen tuli pestyä auto, jälleen kerran on todettava että Dodon Sour Power ja lampaankinnas puhdistavat uskomattoman hyvin. Lopuksi kuivaus mikrokuitupyyhkeellä.
OZ:n Ultraleggerat tuli vaihdettua alle ja samalla kokeilin muitakin vanteita, että miten mahtuvat isompien etujarrujen kanssa.
Ibiza 6J:n 16" Fabula (7x16" ET43, tuleva vararenkaan vanne):
Golf IV:n 16" Montreal II (6.5x16" ET42, tulevat talvivanteet):
Japan Racing JR-1 16" (7x16" ET40, entiset talvivanteet):
OZ Ultraleggera 17" (8x17" ET35):
OZ:t tulevat edestä ihan mukavasti ulos ja takaa voisi vielä spacerien kanssa ottaa ulommaskin:
Jotenkin vain toi väri mikä vanteille tuli pulverimaalautettua ei oikein tunnu miltään auton alla ja luonnossa. Vanteet näyttävät kokoajan siltä kuin niissä olisi kerros suolapaskaa päällä :( Alkanut tässä jo miettimään, että jos noi pulverimaalauttaisi uudestaan syvän / tummansinisiksi tähän tapaan.
[
Ibiza 6J:n 16" Fabula (7x16" ET43, tuleva vararenkaan vanne):
Golf IV:n 16" Montreal II (6.5x16" ET42, tulevat talvivanteet):
Japan Racing JR-1 16" (7x16" ET40, entiset talvivanteet):
OZ Ultraleggera 17" (8x17" ET35):
OZ:t tulevat edestä ihan mukavasti ulos ja takaa voisi vielä spacerien kanssa ottaa ulommaskin:
Jotenkin vain toi väri mikä vanteille tuli pulverimaalautettua ei oikein tunnu miltään auton alla ja luonnossa. Vanteet näyttävät kokoajan siltä kuin niissä olisi kerros suolapaskaa päällä :( Alkanut tässä jo miettimään, että jos noi pulverimaalauttaisi uudestaan syvän / tummansinisiksi tähän tapaan.
[
Kun nyt R WRC:n vanteet siirtyivät tilapäisesti varastoon, niin pitihän sitä paikata sitten ostamalla lisää R WRC:n osia, eli vähän muhkeampi ja kiiltävän mustaksi maalattu diffuusori takapuskuriin:
Asennus oli sekä helppo että paskamainen, puskuri pitää irroittaa mutta se on helppo homma. Diffuusorin kiinnikkeiden napsauttelu auki ja uuden painaminen paikoilleen oli se ilkeämpi homma kun uusi piti todella huolellisesti asetella paikoilleen että kaikki klipsit löysivät omat paikkansa. Vertailukuvassa alkuperäinen ja uusi:
Uuteen ja kiiltävään osaan tuli sipaistua vähän Collinitea päälle ettei heti alkais tarttumaan lika niin tiukasti pintaan:
Huomenna jos ehtis töiden jälkeen pesemään auton, niin ei olis noin törkeän näköinen...
Asennus oli sekä helppo että paskamainen, puskuri pitää irroittaa mutta se on helppo homma. Diffuusorin kiinnikkeiden napsauttelu auki ja uuden painaminen paikoilleen oli se ilkeämpi homma kun uusi piti todella huolellisesti asetella paikoilleen että kaikki klipsit löysivät omat paikkansa. Vertailukuvassa alkuperäinen ja uusi:
Uuteen ja kiiltävään osaan tuli sipaistua vähän Collinitea päälle ettei heti alkais tarttumaan lika niin tiukasti pintaan:
Huomenna jos ehtis töiden jälkeen pesemään auton, niin ei olis noin törkeän näköinen...
Jetassa oli tuosta kiinnityspisteen keskeltä sisälle päin sellaiset peltilirpakeet myös. Eli vielä huonommalla paikalla kuin tässä. En kyllä ymmärtänyt niiden funktiota vaikka kuinka koitin miettiä, joten leikkasin noiden paikkojen hiekkapuhalluksen yhteydessä kummaltakin puolelta pois. Nuo oli joskus raapaissut renkaaseen kiinni ja taittuneet. Ja tämä maalin irtoamis/ruostevaurio oli niistä lähtöisin.
Perjantaina piti leikata lokarin nirkot pois ja muutenkin tutkia raapimisongelmaa tarkemmin, niin kuskin sisälokarista löytyi tällainen:
Oli sitten ottanutkin pyörä sisälokariin kiinni oikein huolella ja hangannut sen melkein puhki. Lokarin kantti oli myös taipunut hieman auki, niin senkin sai naputella varovaisesti takaisin. Totesin siinä vaiheessa että Ultraleggerat saavat lähtöpassit ja R WRC:t pikakomennuksen takaisin.
Kyllä noi vanteet tosiaan ovat siistimmän näköiset tähän kokonaisuuteen kuin Ultraleggerat ja nyt ei raavi enää kumit sisälokareihin.
Sain myös hyvän tilaisuuden ottaa "kaverikuvan" Golf IV:n kanssa:
Oli sitten ottanutkin pyörä sisälokariin kiinni oikein huolella ja hangannut sen melkein puhki. Lokarin kantti oli myös taipunut hieman auki, niin senkin sai naputella varovaisesti takaisin. Totesin siinä vaiheessa että Ultraleggerat saavat lähtöpassit ja R WRC:t pikakomennuksen takaisin.
Kyllä noi vanteet tosiaan ovat siistimmän näköiset tähän kokonaisuuteen kuin Ultraleggerat ja nyt ei raavi enää kumit sisälokareihin.
Sain myös hyvän tilaisuuden ottaa "kaverikuvan" Golf IV:n kanssa:
Kesäloman ensimmäinen osio lähestyy uhkaavasti, mutta jotain pientä on tullut saatua taas aikaan. Keulamerkki vaihtui kiiltävän mustaan ja GT-merkistä teippasin kiiltävän mustalla 3M:n 1080:llä siniset osiot. Kromiviiksiä mietin myös että teippaisiko nekin mustaksi ja ottaisiko GT-merkin pois, mutta makustellaan nyt jonkin aikaa tätä lookkia.
Ja kun noissa kuvissa auto on niin likainen, niin tässä tuoreempia kuvia pestynä:
Ja kun noissa kuvissa auto on niin likainen, niin tässä tuoreempia kuvia pestynä:
Pari viikkoa tullut vietettyä kesälomaa ja sinä aikana keskitytty lähes pelkästään lomasta nauttimiseen (mm. reissu Wolfsburgiin). Lomalla oli mukavasti aikaa viedä tulevat talvivanteet ja vararenkaan vanne Kylmäkosken jauhemaalaukseen puhallukseen ja maalaukseen.
Samalla tuli tilailtua jotain pientä kivaa maailmalta. Ensimmäiseksi SilverProjectin camber-caster -säädettävät yläpäät. Katsotaan että tuleeko näidenkin kanssa liikaa vibroja sisälle kun etutolpan iso kumituki vaihtuu kiinteään rautamönttiin.
Viime talven vanteille tuli tilattua uudet renkaatkin (Nankang NS2-R, 205/45R16 medium), niin ei tarvitse noita 18" kuluttaa radalla. Yllättävän painavat (9,8 kg/kpl), mutta järeän tuntuiset noi kumit::
Samalla tuli tilailtua jotain pientä kivaa maailmalta. Ensimmäiseksi SilverProjectin camber-caster -säädettävät yläpäät. Katsotaan että tuleeko näidenkin kanssa liikaa vibroja sisälle kun etutolpan iso kumituki vaihtuu kiinteään rautamönttiin.
Viime talven vanteille tuli tilattua uudet renkaatkin (Nankang NS2-R, 205/45R16 medium), niin ei tarvitse noita 18" kuluttaa radalla. Yllättävän painavat (9,8 kg/kpl), mutta järeän tuntuiset noi kumit::
Erillissarja eteen
Hifistelyprojektia tuli tehtyä kahdessa osassa ja nyt olisi etupäässä uusi erillissarja paikoillaan. Erkkasarjaksi otin nyt kokeeksi ton uuden Audisonin Priman kun sitä kehuttiin helpoksi asennettavaksi ja että se on optimoitu toimimaan alkuperäisten ritilöiden takana. Asennus oli tosiaan ihan kohtuullisen helppo ja äänenlaatu on näin alkuun selkeästi parempaa kuin alkuperäisissä kaikattimissa, mutta nyt huomaa ettei RCD510:n tehot riitä / ovien vaimennus on tarpeellisempi kuin koskaan.
Ensin A-pilarit ihan vetämällä irti ja sieltä paljastui tämän näköistä, ei muuta kuin alkuperäiset diskantit pois ja kiinnitystapit poikki että saa uutta tilalle:
Sitten yritin uusista diskanteista poistaa ritilöitä, niin poistin vahingossa suuntaimenkin mikä on tarpeellinen eli sitä ei saa jättää pois joten vähän pikaliimaa ja suuntain paikoilleen:
Kuumaliimalla kiinni A-pilariin ja jakosuotimen sisääntuloon liitin alkuperäisestä diskantista:
Paljas ovi:
Kaiutinadapterit läpipulteilla oveen kiinni, väliin vulkanoivaa teippiä tiivistämään. Midille tulevasta johdosta liitin poikki ja abikot tilalle ja VALMIS:
Ensin A-pilarit ihan vetämällä irti ja sieltä paljastui tämän näköistä, ei muuta kuin alkuperäiset diskantit pois ja kiinnitystapit poikki että saa uutta tilalle:
Sitten yritin uusista diskanteista poistaa ritilöitä, niin poistin vahingossa suuntaimenkin mikä on tarpeellinen eli sitä ei saa jättää pois joten vähän pikaliimaa ja suuntain paikoilleen:
Kuumaliimalla kiinni A-pilariin ja jakosuotimen sisääntuloon liitin alkuperäisestä diskantista:
Paljas ovi:
Kaiutinadapterit läpipulteilla oveen kiinni, väliin vulkanoivaa teippiä tiivistämään. Midille tulevasta johdosta liitin poikki ja abikot tilalle ja VALMIS:
Nankangit radalla
Nankangit ovat olleet alla nyt viikon verran ja radallakin ehdin niillä käymään. Tuntuvat erinomaisille renkaille ainakin kuivalla asfaltilla. Pitoa on yllinkyllin, rengas ei taitu alle eikä rengasmetelikään vaivaa näitä.
Ahvenistolla kierrosajat olivat 2-3 sekuntia parempia kuin katurenkailla ja isommat jarrut kestivät ratarääkin häipymättä ja poljintuntuma pysyi erinomaisena koko ajan.
Ahvenistolla kierrosajat olivat 2-3 sekuntia parempia kuin katurenkailla ja isommat jarrut kestivät ratarääkin häipymättä ja poljintuntuma pysyi erinomaisena koko ajan.
Sisustan teippailuja
Sisustan kiiltävän mustat paneelit ovat jollain tapaa ärsyttäneet uudesta lähtien, ihan hienothan ne ovat mutta kaikki sormenjäljet ym. mikronaarmut näkyvät selvästi ja sopivassa kulmassa kun aurinko paistaa niin häikivät silmiinkin. Kävin Taperollista hakemassa 3M:n 1080 BR212:sta eli harjattua mustaa metallia. Helppo oli kyllä käsitellä tota teippiä ja aloittelijakin pääsi kohtuullisen nopeasti jyvälle ton asennuksesta. Valokytkimen ympärillä oleva kehys jäi vielä teippaamatta, mutta sekin saa samaa materiaalia päällensä kunhan tässä ehtii...
Lähtökohta:
Purettua kojelautaa:
Osat irrallaan:
"Alumiiniset" kehykset sain irroitettua kun oli malttia ja varovaisuutta mukana:
Työvaiheita:
Valmis:
Lähtökohta:
Purettua kojelautaa:
Osat irrallaan:
"Alumiiniset" kehykset sain irroitettua kun oli malttia ja varovaisuutta mukana:
Työvaiheita:
Valmis:
Katon äänieristys
Eilen kun oli kaunis päivä niin päätin aloittaa isomman urakan, eli kattoverhoilu irti ja vaimennusta kehiin ja samalla kertaa vedin sadetunnistimelle, automaattisesti himmenevälle taustapeilille sekä mikrofonille Kufatecin johtosarjat. Hommassa meni kaikkiaan 8h kun teki kohtuuliseen tahtiin hommia.
Kattoverhoilu irti:
Lähtökohta:
Onneksi alkuperäiset "äänieristeet" lähtivät helposti irti ja liimapalkeet irtosivat ihan vetämällä:
Dynamatin Xtremeä alle:
Dynalineria (1/4") päälle:
Vielä en osaa ihan tarkkaan sanoa että paljonko eristäminen vaikutti ulkopuolelta tulevaan meluun, ehkä melun taajuudet ovat siirtyneet alemmille taajuuksille = vähemmän ärsyttävää, mutta basso ainakin tuntuisi toistuvan napakammin auton sisällä.
Kattoverhoilu irti:
Lähtökohta:
Onneksi alkuperäiset "äänieristeet" lähtivät helposti irti ja liimapalkeet irtosivat ihan vetämällä:
Dynamatin Xtremeä alle:
Dynalineria (1/4") päälle:
Vielä en osaa ihan tarkkaan sanoa että paljonko eristäminen vaikutti ulkopuolelta tulevaan meluun, ehkä melun taajuudet ovat siirtyneet alemmille taajuuksille = vähemmän ärsyttävää, mutta basso ainakin tuntuisi toistuvan napakammin auton sisällä.
Kuukauden aikana kaikenlaista pientä ehtinyt taas väkertää. Taka- ja etulokasuojien sisäpuolelle tuli liimailtua pienet palat Dynamattia ja yritin saada Dynalineriakin muovisiin sisälokasuojiin mutta silloin sisälokarit jäivät irvistämään niin otin Dynalinerin pois ja nyt mennään vain Dynamatilla.
Tulevalle vahvarille on virtajohto vedetty konehuoneesta apparin kick-paneelin tietämille ja maajohto kytketty kojetaulun sisällä olevaan rautapalkkiin.
Kun nyt syksy ja pimeys alkavat lähestyä, niin sisustaan tuli lisättyä hieman valaistusta, eli jalkatilavalot eteen ja hanskalokeroon valo. Jalkatilavalojen virran ja ovikytkimillä katkotun maan otin kuskin puolen A-pilarin johdoista, koska BCM on niin v*ttumaisessa paikassa ja lopputulos on ihan sama kummasta noi virrat ottaa kun Polon jalkatilavalot toimivat vain ovikytkimien ohjaamana kun isommissa malleissa noille on ihan oma ohjaus BCM:ssä. Hanskalokeron valon virran otin samasta paikasta, mutta maa on jatkuva. Tällä tavoin jos vaikka joskus unohtuisi hanskalokero auki, niin ovia lukitessa kaikilta valoilta katkaistaan virta. Koska toi BCM on tosiaan hankalassa paikassa, niin sadetunnistimen ja taustapeilin kytkennät jätettiin tilaan: "kattellaan syssymmällä"
Nyt on 16" vararengas kontissa ja paino lisääntyi 2 kilolla (14,9 kg --> 16,9 kg) verrattuna 15" vararenkaaseen.
Talvivanteetkin tulivat samalla kertaa maalauksesta ja nyt niillä on nastat päällä. Montreal II:t painavat 9,1 kg/kpl ja renkaan kanssa 17,8 kg/kpl eli viime talvesta nousua 2,2 kg/nurkka kun vertaa Japan Racingeihin.
Tulevalle vahvarille on virtajohto vedetty konehuoneesta apparin kick-paneelin tietämille ja maajohto kytketty kojetaulun sisällä olevaan rautapalkkiin.
Kun nyt syksy ja pimeys alkavat lähestyä, niin sisustaan tuli lisättyä hieman valaistusta, eli jalkatilavalot eteen ja hanskalokeroon valo. Jalkatilavalojen virran ja ovikytkimillä katkotun maan otin kuskin puolen A-pilarin johdoista, koska BCM on niin v*ttumaisessa paikassa ja lopputulos on ihan sama kummasta noi virrat ottaa kun Polon jalkatilavalot toimivat vain ovikytkimien ohjaamana kun isommissa malleissa noille on ihan oma ohjaus BCM:ssä. Hanskalokeron valon virran otin samasta paikasta, mutta maa on jatkuva. Tällä tavoin jos vaikka joskus unohtuisi hanskalokero auki, niin ovia lukitessa kaikilta valoilta katkaistaan virta. Koska toi BCM on tosiaan hankalassa paikassa, niin sadetunnistimen ja taustapeilin kytkennät jätettiin tilaan: "kattellaan syssymmällä"
Nyt on 16" vararengas kontissa ja paino lisääntyi 2 kilolla (14,9 kg --> 16,9 kg) verrattuna 15" vararenkaaseen.
Talvivanteetkin tulivat samalla kertaa maalauksesta ja nyt niillä on nastat päällä. Montreal II:t painavat 9,1 kg/kpl ja renkaan kanssa 17,8 kg/kpl eli viime talvesta nousua 2,2 kg/nurkka kun vertaa Japan Racingeihin.
Mitään ihmeellistä ei ole lähiaikoina tapahtunut, mutta eilen testailin vähän Goprota että minkälaiset äänet tolla modifioidulla orkkisputkistolla on:
https://www.youtube.com/watch?v=eTBH5-3 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=eTBH5-3 ... e=youtu.be
Eilen tuli käytettyä 5h tehokkaasti lattiapeltien lisävaimennukseen. Sisustan purki auki noin tunnissa, mutta vaimennuksiin meni sitten hetkinen ja sisustan kasauksessa oli muutamia hidastavia tekijöitä. Ainakaan näin äkkiseltään en huomannut vielä eroja metelin määrässä tai että olisiko jokin äänentaajuus hiljentynyt.
Lähtökohta:
Lopputulos:
Tällainen "huopamatto" on vielä lattiamaton ja lattiapellin välissä:
Lähtökohta:
Lopputulos:
Tällainen "huopamatto" on vielä lattiamaton ja lattiapellin välissä:
Nopeana pikkuprojektina tuli hankittua sopivaan hintaan vähän käytetty Applen Airport Express ja modifioin sen toimimaan 230V:n sijaan USB:n kautta tarjoiltavalla 5V:lla mikä vielä tiputetaan laitteen sisällä 3.3V:iin. Ideana tällä hommalla on siis saada musiikki toistettua iOS:sta (tai Androidista) bluetoothia paremmalla laadulla, AirPlayn kautta auton AUX-pistokkeeseen. Täytyy vielä myöhemmin piilottaa APE kiinteästi autoon sisälle, mutta näin aluksi tätä on hyvä testata keskikonsolissa irrallaan.
Ohjeet tähän löysin: http://evolver.fm/2013/06/06/airplay-on ... -your-car/ Homma oli aika helppo tehdä, hain Partcosta USB-kaapelin, LM1117T jänniteregulaattorin ja pari 10uF konkkaa ja lopputulos näkyy kuvissa:
Puskurikin on jo saanut maalin päällensä, jos ensi viikolla ehtisi asentamaan:
Ohjeet tähän löysin: http://evolver.fm/2013/06/06/airplay-on ... -your-car/ Homma oli aika helppo tehdä, hain Partcosta USB-kaapelin, LM1117T jänniteregulaattorin ja pari 10uF konkkaa ja lopputulos näkyy kuvissa:
Puskurikin on jo saanut maalin päällensä, jos ensi viikolla ehtisi asentamaan:
APE ottaa siis virtansa tupakansytyttimestä missä on USB-adapteri kiinni ja ääni kulkeutuu 3,5mm stereopiuhalla Auxiin.
Joo noi 041-mustat detaljit ei niin hyvin erotu C9X-helmiäismustasta eikä noi pulleammat muodotkaan, mutta se olikin tiedossa jo etukäteen. Ainahan auton voi teipata muun väriseksi niin sitten alkaa erottumaan :P
Joo noi 041-mustat detaljit ei niin hyvin erotu C9X-helmiäismustasta eikä noi pulleammat muodotkaan, mutta se olikin tiedossa jo etukäteen. Ainahan auton voi teipata muun väriseksi niin sitten alkaa erottumaan :P
Kaikissa Poloissa, jopa R WRC:ssä on samat kaaret. Mille Migliat olivat 215/40R17 renkailla.
Mun suositukseni vois olla se, että jos vähänkään meinaa enemmän madaltaa, niin 205/40R17 rengaskokoa kehiin, koska 215/40R17 ja 215/35R18 renkailla ottaa herkästi kiinni sisälokarin etureunaan ainakin edestä. Tän hetkisellä madalluksella ja noilla 18" WRC:llä jos vähänkin kääntää ja ajaa pienestäkin töyssystä niin raapaisee sisälokariin kiinni.
Ultraleggerat oli 8x17" ET35 ja 215/40R17 kanssa mahdoton yhdistelmä kun renkaat ottivat kaariin kiinni. Ehkä 205/40R17 koossa ongelmaa ei olisi ollut.
Mun suositukseni vois olla se, että jos vähänkään meinaa enemmän madaltaa, niin 205/40R17 rengaskokoa kehiin, koska 215/40R17 ja 215/35R18 renkailla ottaa herkästi kiinni sisälokarin etureunaan ainakin edestä. Tän hetkisellä madalluksella ja noilla 18" WRC:llä jos vähänkin kääntää ja ajaa pienestäkin töyssystä niin raapaisee sisälokariin kiinni.
Ultraleggerat oli 8x17" ET35 ja 215/40R17 kanssa mahdoton yhdistelmä kun renkaat ottivat kaariin kiinni. Ehkä 205/40R17 koossa ongelmaa ei olisi ollut.
Ehkäpä yllättävänkin kapoisen näköiset renkaat nuo 215/40 7,5" vanteella sitten. :o
Eniten on tullut tällä hetkellä katseltua nimenomaan 7,5"-8" leveitä 17" vanteita,
ja niille juurikin 205/40 renkaita, laajan valikoiman ja edullisen hinnan puolesta. :)
Meneekös 205/40 rengas vielä STRO-normiston mukaan 7,5" vanteelle? (alkaa menemään jo vähän offtopiciksi.)
Eihän tuo sinänsä haittaa, muttakun alkaa niin vanhaksi ja mukavuuden haluiseksi jo tulemaan, niin ei jaksaisi katsastukseen aina eri pyöriä vaihdella, ja saisi otteeseenkin uudet pyörylät.
ps. todella räyheän näköinen wrc osilla!
edit. Tulipa vilkaistua tuota rekisteriotetta, niin näihin onkin näköjään vaihtoehtoiseksi rengaskooksi ilmoitettu jo jopa 215/40R17.
Eniten on tullut tällä hetkellä katseltua nimenomaan 7,5"-8" leveitä 17" vanteita,
ja niille juurikin 205/40 renkaita, laajan valikoiman ja edullisen hinnan puolesta. :)
Meneekös 205/40 rengas vielä STRO-normiston mukaan 7,5" vanteelle? (alkaa menemään jo vähän offtopiciksi.)
Eihän tuo sinänsä haittaa, muttakun alkaa niin vanhaksi ja mukavuuden haluiseksi jo tulemaan, niin ei jaksaisi katsastukseen aina eri pyöriä vaihdella, ja saisi otteeseenkin uudet pyörylät.
ps. todella räyheän näköinen wrc osilla!
edit. Tulipa vilkaistua tuota rekisteriotetta, niin näihin onkin näköjään vaihtoehtoiseksi rengaskooksi ilmoitettu jo jopa 215/40R17.
Taitaa tää kaarien ahtaus vaivata eniten Polo 6R:ää kun näissä on suurin ET-lukukin orkkisvanteissa. Seuraavaksi taitaa tulla käsikädessä Fabia 5J ja Ibiza 6J hieman pienemmällä ET:llä ja tilavimmat kaaret ja pienin ET on A1 8X:ssä.
Oma auto on jopa yllättävänkin mukava ajaa tolla KW Variante 1:llä, 40-50mm madalluksella (perus karvalakkimalliin nähden) ja noilla 215/35R18 renkailla. Tietysti pahemmat korokkeet ja töyssyt pitää ottaa varovaisemmin mutta muuten aika huoletta saa päästää menemään. En usko että kunnollisella alustalla ja 205/40R17 tule pahempia ongelmia mukavuuden suhteen, mutta se mikä mulla tuntuu mukavalle voi jollekin olla kauhea kivireki.
Oma auto on jopa yllättävänkin mukava ajaa tolla KW Variante 1:llä, 40-50mm madalluksella (perus karvalakkimalliin nähden) ja noilla 215/35R18 renkailla. Tietysti pahemmat korokkeet ja töyssyt pitää ottaa varovaisemmin mutta muuten aika huoletta saa päästää menemään. En usko että kunnollisella alustalla ja 205/40R17 tule pahempia ongelmia mukavuuden suhteen, mutta se mikä mulla tuntuu mukavalle voi jollekin olla kauhea kivireki.
Kolme edellistä autoa on varustettu JOMin, TA-Technixin ja Werk34:en alustoilla,
joten eiköhän kaikki muut vaihtoehdot ole mukavempia noihin verrattuna. :)
Jospa nyt tähän malttaisi vähän säästää taskurahoja ja hankkia "kunnon" alustasarjan.
Mutta se aiheen sivusta puhumiseen, keep the good work going!
ps. Sääli kun oma auto on sillä perusmustalla, muuten olisi pitänyt se etupuskuri poistaa sulta ensitilassa talteen. ;)
joten eiköhän kaikki muut vaihtoehdot ole mukavempia noihin verrattuna. :)
Jospa nyt tähän malttaisi vähän säästää taskurahoja ja hankkia "kunnon" alustasarjan.
Mutta se aiheen sivusta puhumiseen, keep the good work going!
ps. Sääli kun oma auto on sillä perusmustalla, muuten olisi pitänyt se etupuskuri poistaa sulta ensitilassa talteen. ;)
Re: VW Polo 6R "BlackGT"
Erittäin hyvä topikki 6R polon päivittelystä, joten tätä ilkeää varmaan uppiakin.
Topikissa ei mainittu mielestäni noiden täysikumisten etutukivarren takapuslien osanumeroa. Tietoa ei löytynyt ihan heti netistäkään aikanaan suomeksi. Ne ovat varmaankin osanumerolla 6R0 407 181 B. Tilasin moiset itselle kun alustasarjan asentaja kehoitti vaihtamaan takimmaiset puslat jäykempiin kun antaa niin paljon periksi. Moottorina 1.6TDI, joten noi värinätkään ei ole varmaan mulla niin ongelmana.
Topikissa ei mainittu mielestäni noiden täysikumisten etutukivarren takapuslien osanumeroa. Tietoa ei löytynyt ihan heti netistäkään aikanaan suomeksi. Ne ovat varmaankin osanumerolla 6R0 407 181 B. Tilasin moiset itselle kun alustasarjan asentaja kehoitti vaihtamaan takimmaiset puslat jäykempiin kun antaa niin paljon periksi. Moottorina 1.6TDI, joten noi värinätkään ei ole varmaan mulla niin ongelmana.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa