AHU Passatti menee limppiin pakkasilla (ja nyt myös kesällä)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

AHU Passatti menee limppiin pakkasilla (ja nyt myös kesällä)

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.2.2012 5:55

Tuossa pasuunassa on useampana talvena ollut sama mystinen ongelma: Kireillä (about -24 ja siitä alaspäin) pakkasilla moottori kiertää noin 2900 kierrokseen asti, jonka jälkeen tulee seinä vastaan ja tehot katoaa. Tänään se teki tuon taas ensimmäistä kertaa tämän talven aikana, viime talvena oli muutamana kireimpänä pakkasaamuna samat probleemat. Mikähän tuossa olisi ongelmana?

Auton uudelleenkäynnistys palauttaa taas tehot, kunnes kierrokset nousee jälleen tuonne 2900 ja auto menee limppiin taas. Voiko suuttimissa olla vettä, joka jäätyy vain alta -24 asteen???

Teen yötöitä, eli illalla lähtö 0-asteen tuntumassa olevasta tallista, ja aamulla starttaus taivasalta. Molemmissa tapauksissa lohkis + sisätilalämppäri päällä sen 2h.
Viimeksi muokannut Jultsu, 14.6.2012 4:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 3.2.2012 8:07

Vikakoodeista näkisi lisää klenkka-moodin syistä mutta ensimmäisenä tulisi mieleen että ahdot ylittyvät. N75 jumittelee tai sen paineletkuissa vettä mikä jäätyisi tms...

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 3.2.2012 11:10

n75 venttiili temppuilee pakkasella.. Kerää ilmeisesti kondensio vettä siihen.

Tdi borassa oli sama vika, venttiili uusiks ja jonkun aikaa pelas.. Sit taas alkoi temppuilla.
Alle -10 astetta niin ei mitään ongelmaa. Naapurin passatissa sama homma.

Tosin uus venttiili oli motonet laatua..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.2.2012 11:45

^ oliskos motonetin tuotteessa syytä? :)

ei muutaku marmorilta uus n75

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 3.2.2012 12:46

Omassa passatissa ihan samaa vikaa. Uuden n75 vaihdoin viime talvena kun vitutti niin paljon, mut ei sillä ollu mitään vaikutusta asiaan. Temppuilee edelleen.

Pitääköhän tuo alkaa vaihtaan 3bar map-anturi että ei lyö ihan heti vikatilaan?

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 3.2.2012 12:58

Saako tuota limpmodea mitenkään ohjelmasta muokattua? Ettei menis niin herkästi vikatilaan jos vaikka ahdot pomppaa oikuttelevan n75 takia?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 3.2.2012 13:29

n75:lle ääni, 2 kertaa joutunut jo vaihtamaan ko. oireiden tullessa

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.2.2012 17:05

Saako tuota limpmodea mitenkään ohjelmasta muokattua? Ettei menis niin herkästi vikatilaan jos vaikka ahdot pomppaa oikuttelevan n75 takia?
Halvimmalla sen kai saa kun pistää 3bar map-anturin sinne. Mutta kuten joku joskus totesi, niin "laittakaahan niitä 3bar mappeja vakioturbojen kaveriksi niin on turbopajoilla hommia..." Eli näkisin ihan positiivisena asiana sen, että kun ahdot karkaa niin järjestelmä suojaa ahdinta menemällä limb modeen.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 3.2.2012 21:41

Itselläni tuossa limpmodessa ahtaa yhtä paljon kuin normaalistikin. Laskeeko se sitten syöttöjä vai mikä on? Kulku on kuitenkin aina taas ennallaan kun käyttää virrat pois. Vähän alle baarissa on ahdot vedättäessä, kun on tehot pois.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.2.2012 22:40

Syötöt laskee oman käsityksen mukaan. Kyllähän se normaalit ahtaa sittenkin epäkuntoinen ahdin/epäkuntoisella ohjauksella, mutta sehän ei ole niin vaarallista kuin se 1,5+bar jatkuvana vakioahtimelle.

rekke
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.7.2006 13:23

ViestiKirjoittaja rekke » 4.2.2012 6:42

mulla jääty ahu:sta map anturi ekun sisältä yli 20 pakkasilla ja löi vika tilaan joka kiihdytyksissä. autto kun kuivasi mapille menevän letkun mikä oli jäätä täynnä ja ecu vuorokaudeksi uunin pankolle kuivumaan.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 4.2.2012 9:09

Voiko dieseli käydä laihalla? tuli vaan mieleen jos limppimodella ajaa väkisin ahdit baarissa ja syötöt alhaalla?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.2.2012 9:23

ei voi käydä laihalla.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 4.2.2012 15:11

Antaako pasuuna vikakoodia?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.2.2012 15:24

Ei ole lukijaa käytössä. Nyt aamulla töistä lähdettäessä pihalla oli -32 astetta, auto oli heti limpissä, ei ottanut kierroksia ollenkaan. Kokeillaan tuota n75:sta jahka pääsee lämpimään talliin värkkäilemään.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 4.2.2012 15:59

Suosittelen, että ensin tsekkaat antaako koodia ja lähetään sitten metsästämään vikaa. Helpointa on varmaan viedä auto pajalle ja maksaa rahalla.

Toinen vaihtoehto on käydä lukaisemassa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197 ja kattoa löytyykö asuinpaikkasi lähellä vapaaehtoista auttajaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.2.2012 16:14

Allright, taidan lähteä jyväskylään kaljoittelemaan, kaverilla on Rossin lukija. Palataan huomenna asiaan mahdollisten vikakoodien kera.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.2.2012 1:25

Jepulista, tällasta antoi Rossi:

1 Fault Found:
00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent
Readiness: N/A

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 6.2.2012 20:30

Samaa koodia herjaa mitä mulla... kannattaa tsekata aiheen alusta todennäköisimmät korjauskohteet ja toivoa että tulee niillä kuntoon.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 7.2.2012 20:38

Itsella oli juurikin samaa ongelmaa ahu Cordobassani. Korjauksena kannattaa myös kokeilla maskisuojaa ja välijäähdyttimen poistoa talveksi tai pahvi coolerin molemmin puolin. Tuolla tavalla linb modeen menot väheni koko talvessa 3 kertaan. Ilman suojia ja cooleri paikoillaan teki talven aikana 10-15 kertaa.

Itsellä oli pahimmat kelit siinä kun lämpötila seilasi plussan puolelta pakkaselle niin teki melkein aina tuon.

Ostin N75 mutta en edes vaihtanut sitä kun vika korjaantui niin paljon noilla muutoksilla.

edit: Miullakin oli egr laipalla otettu pois käytöstä. en itse niin tarkkaan tutkinut mistä se limb moden loppuminen loppui. Voi olla myös tuo laippa niin kuin alempana kerrotaan.
Viimeksi muokannut Vekke, 9.2.2012 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 7.2.2012 23:12

Jos on vnt ahtimella , niin vnt siivikon puhdistus luultavasti auttaa.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 8.2.2012 20:14

Mää oon paininu tuon ongelman kanssa kanssa pari talvea. Viime vuonna meni aina pakkasella limppiin kun ajoi maantie/moottoritieajoa. Lueskelin ja hain apua Seat club forumilta ja tein sitten seuraavanlaisia peliliikkeitä:
- Uusi N75 (ei vaikutusta)
- Pahvit keulalle (ei vaikutusta)
- Kaikkien turbon yms. ohjausletkujen tarkastus ja läpipuhallus paineilmalla (ei vaikutusta)
- Imusihdin ja ahtoputkiston tsekkaus (ei huomautettavaa)
- Turbon hukkaportti liikkuu kivasti
- Edellinen omistaja oli poistanut EGR:n käytöstä ottamalla ja tulppaamalla ohjausletkun -> letku kiinni ja ruostumattomasta teräksestä umpilätkä EGR:n pakopuolelle. (meni enää kerran sinä talvena limppiin, eikä mennyt vaikka parhaimmillaan oli -34!!!)

Tänä talvena on taas alkanut kun on yli -20... ainoastaan moottoritie/maantieajossa, ei koskaan kaupungissa. Oon koittanu vagcomillakin logia ottaa, mutta en ole löytänyt järkevää selitystä tuolle ilmiölle. Pitää vielä tarkistaa uudestaan EGR:n tiivisteet, oli näyttäny vuotavan...

EDIT:
Näemmä nykyään ei tarvii taas ees olla kauheen kylmä... -12 ja 6km motarilla ja tehot menny susille...
Viimeksi muokannut Juunass, 10.2.2012 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 10.2.2012 9:11

Itsellä on nyt mennyt 3 kertaa limppiin. Itellä on semmoisia ongelmia että jos vaikka antaa auton käydä tyhjäkäynnillä lämmöt normaalilla jonkun 5 min ja lähtee siitä reippaammin ajamaan, niin ahdot pomppaa noin 2baariin. Sitten välillä taas ahdot pysyy tasasena noin 1 bar ja piikki max 1.4 bar. Testasin ilman n75 liitintä niin ahdot eivät nousseet ollenkaan. Mikä voisi aiheuttaa tälläisiä oireita? Auton muutokset hammermode,evry ja välijäähdytin.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 10.2.2012 16:14

Itsellä AFN tehnyt nyt tuota samaa ja antaa kiertää 2900rpm ja jos ylitte menee, niin heti limppiin. Aiemmin luulin, että vaan vnt jumii kun on tehoton, mutta ilmeisesti hyytynyt meno on ollut vaan minimaalista vnt:n jumimista ja nyt on oikeasti jumissa. Viimeset kaks päivää oon ajellu käytännössä limp-modella töihin ja takasin kun heti ekasta kiihdytyksestä hyytyy kone :D noh tänään auto oli kuivamassa 6h parkkihallissa josko nyt toimis hetken... Huomenna irrotan imu- ja pakosarjan& puhdistan vnt:n koska tiedän sen olevan aivan tuhottoman tervanen. Työ suoritetaan ulkona, joten wish me luck :)

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 10.2.2012 16:49

Itsellä on 40 tonnia ajettu shdin että en uskoisi olevan kauhean karstainen..

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 10.2.2012 18:47

n75:ssa voi olla myös kosteutta joka jäätyy ja jumittaa venttiilin. Ite oon aina saanu elvytettyä ton crc-kylvyllä kun on alkanu sekoileen.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 11.2.2012 16:27

Tutkikaapa välijäähyttimet noista jokka menee limppiin..

Just tyhjäsin yhestä tdi golffista litran öljyä sieltä ja korjasin kennosta pienen vuoto kohdan.

Eipä mene enää mihinkään vikatilaan :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 11.2.2012 21:04

Ei toi eilisen parkkipaikkakuivatuksen vaikutus kestänyt mulla kuin tunnin pari ja taas jumi. Tänään irrotin imusarjan,pakosarjan yms. hilut ja ahtimen puhdistin joka oli jumiutunut noin suurinpiirtein säätöalueen keskelle. Tsekkaan huomenna ton N75 kosteuden eli putsaan jollain rasvattomalla voiteluaineella ni ruvennee toimimaan kuten kuuluu. Samalla hyvä vaihdella moottorinkannake ahtimen puolelle ennen kuin rupeen läjäämään takasin kasaan. Mulla on melko tuoreeltaan tehty kansiremppa, joten imusarjaan ei EGR:n toiminnasta huolimatta oo menny pahasta skeidaa eli se oli tosi puhdas. Jos ei muuta ni ainakin yks limppitekijä eliminoitu kun ahtimen vnt-mekanismi toimii kuten kuuluu.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 12.2.2012 14:46

Täytyy itsekkin ottaa tuo n75 irti ja putsailla jos alkaisi toimimaan. Hyvä että sait ahtimen putsattua. Menikö aikaa kuinka paljon purkamiseen ?

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 12.2.2012 17:24

Mullakin tuli vaihdeltua n75 ja kokeiltua kaikki mahdolliset niksit tuon limpmoden eteen. Tai ainakin luulin niin, ennenkuin irroitin eculta sen ahtoputkelta tulevan letkun ja tyhjensin sen jäästä/vedestä/öljystä. Ei ole enää mennyt kertaakaan limppiin.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 13.2.2012 16:25

Mulla on siis AFN koneinen A6 ja siinä meni ahtimen purkamiseen pois paikoiltaan ilman pukkeja ulkona joku 2-3h jumiutuneiden pulttien ja yleisen ihmettelemisen takia. En irroittanut pakoputkea muuta kuin ahtimesta ja juuri ja juuri sain pakosarjan ahtimineen pois paikoiltaan. Imusarjan otin ensin toki pois, että mahtui kunnolla hääräämään. Imusarjan pultit meni vaihtoon, koska kukaan ei ollut viime asennuksessa laittanut mitään kierteisiin -> olivat hapettuneet ja kannat meni melkeen kaikista pyöreiks ennenku irtos.

Muutoin oli ensimmäinen kerta kun purin ahtimen mistään irti, joten onnistuu se varmaan tekijämieheltä nopeemminkin varsinkin kun tietää jokaisen pultin ja nippelin mikä pitää irrottaa ennenku kamat lähtee kaikki irti. Asennusta/purkua nopeuttais jos sais tiputettua pakoputken veke ja pääsis vähän hääräämään alapuolellekin esim. öljyn paluuletkun kiristäminen on ihan pebasta maanrajassa 10 asteen pakkasessa :P Ahtimen varsinainen purku,puhdistus ja kasaaminen otti ~1h kun samalla ihmetteli rakennetta ja pohti perusmietelausetta "miten se toimii" ettei tuu mitään mokia :) Puhdistin ihan simppelisti mattopuukolla,erinäisillä rapsutuspiikeillä, 400 vesihiontapaprulla kuivana, bräkleenillä ja hankaussienellä. Mekanismia tuli herkisteltyä jollain erinäisillä litkuilla etteivät enää takerrelleet ja sitte takasin läjään ja testi että systeemi toimii keveästi sormivoimalla. Mulla ei ollut mitään ohjeita purkamiseen ja läjäämiseen eikä noista turbon huolto-ohjeista ole oikeastikaan paljoa iloa jos ei hokaa miten se systeemi toimii.

Taidanpa vielä puhdistaa ton eculle menevän letkun, niin sais vielä toimintavarmemmaksi. Samalla hokasin, että vuotava EGR:n kello ei oo hyvä juttu, koska jos se vuotaa, niin ahdot karkaa ainakin osittain sitä kautta pihalle kun kellolle on vapaa pääsy imusarjasta. Koskapa en jaksa tulpatakaan EGR:ää ja imusarja oli todella puhdas, niin pistin saksan ebaysta tilaukseen uuden egr:n venan hintaan 47e posteineen (tulee Espanjasta).

Hommaan meni komeasti joku 8-9h kun rassasin samalla läjän ahtoputkia puhtaaks ajan myötä valuneista öljyistä, etin uudet pultit ja yhen mutterin sekä vaihdoin turbonpuoleisen moottorityynyn samalla vaivalla. Tein kahdessa osassa ton homman eli lauantaina purin hilut ja putsasin valmiiks ja sitte sunnuntaina moottorikannakkeen vaihto ja läjäys. Joku oli muuten lykännyt öljynpaluuseen silikonia ja se tukki puolet koko reiästä. Älkäähän tehkö samaa virhettä kun siellä on ihan toimiva tiivistekin jo valmiiksi ;)

Kokonaisuutena ihan kannattava setti tehdä. Moottori lämpenee nopeammin kun turbo saa kunnolla kierroksia ja kulkupuoli paranee ainakin jonkun verran. Itse odotan eniten lähinnä taloudellisuuslukemien parantumista mikä olis itelle se tärkein juttu. Hieman OT:tä, mutta kun nyt kerran innostuin niin kait tästä edes jollekin on jotain iloa :)

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 14.2.2012 13:47

Taitaa itsellä tuo n75 vena olla rikki kun tänään ei pitänyt enään mitään ääntä eikä rajoittanut ahtoja ollenkaan. Ja sitten turbo vielä kuulosti sakkaavan niin aattelin ajella ihan rauhaksiin kotia :D

Nappo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 22.10.2008 20:09

ViestiKirjoittaja Nappo » 14.2.2012 18:14

Ootko milloin viimeks vaihtanut polttoaineen suodattimen? Mulla oli viimetalvena AJM koneessa se oire kun pakkaset meni yli 20 astetta niin ei tarvinut kun reilusti kiihdyttää niin meni vikatilaan. Suodattimen vaihdon jälkeen ei ollut mitää oireita.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 14.2.2012 20:24

Ootpa Flameball melkosen urakan tehny :D ja vielä ulkosalla...

Nyt kelien lämmettyä eipä oo ollu taas mitään ongelmia. Paitsi pidon puute kiihytyksessä. Otan viikonloppuna uusintakäsittelyyn ton EGR:n ja irrottelen välijäähyn tsekatakseni mitä se on syöny. Toivotaan et tulee lisää pakkasia niin pääsee kokeileen onko ollu hyötyä...

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 15.2.2012 18:55

Ahaa nyt alko taas jotenkin ahtopaineen rajoitus toimimaan ihan itsestään :D Mutta nyt voin sanoa sen että se koittaa rajoittaa ahtopainetta mutta se tapahtuu vaan liian hitaasti eli myöhään.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 16.2.2012 17:20

vielä maininta, että AFN-koneisissa ei tosiaan ole toi MAP eculla kuten AHU-koneisissa, vaan erikseen ahtoputkessa paisarin vieressä, jolloin ei aiheudu letkutukoksia tms. ongelmia. Puhdistamista voi kokeilla omalla vastuulla bräkleenin kanssa. Itsellä ei hajonnut ja vetoja tuli jälleen lisää. Voisin kyllä harkita uusimistakin jossain vaiheessa kun toikin osa on varmaan orkkis 718tkm ajettu :D

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 16.2.2012 18:47

Tänään tuli todettua että omat n75 ja n18 venttiilit on ehjät ja ahtimen tanko liikku peukalolla painamalla ja ei takertele. Välijäähdyttimenkin otin irti ja sieltä ei tullut kuin muutama öljy tippa.. Alkaa omat vaihtoehdot pikkuhiljaa loppumaan =/

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 16.2.2012 22:04

ahtimen tanko liikkuu peukalolla? Siis hukkaportin tanko? AHUssa tuo hukkaportin ohjaus toteutetaan ylipaineella, joten ite kokeilin sitä kans liikutella mut ei se käsin mihinkään liikkunu -> säätöletku irti ja koitin puhaltamalla. No go. Ruuvasin siihen sitten polkupyörän venttiilin kiinni ja painoin letkuun pyöränpumpulla ilmaa ja totesin että nyt tanko liikkuu ja palautuu kun päästää paineet pois. En sitten tiiä pitäisikö noin toimia mutta mietin että olisko sulla hukkaportin kello sökönä jos antaa käsin liikkua? Vai onko kyseessä juuttuvasiipinen...

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 16.2.2012 23:11

Juu mulla on kyseessä siis asv koneellinen jossa on tuo muuttuva siipinen ahdin. Ja ahtimen tanko liikkui alipaine pumpullakin hyvin.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 18.2.2012 19:58

2 tuhannen kierroksen kohalla on noin 1 bari ahtoja ja se lähtee nousemaan siitä pikkuhiljaa sitten yli 1,5 mutta 3,5 tuhannen jälkeen lähtee taas laskemaan ennen kuin menee vikatilaan. En millään viitsisi uskoa tuohon turbon siipien jumittamiseen kun on 40 tonnia ajettu ahdin. Koitin moottoritielläkin ajaa 3 vaihteella 100km/h noin 10km ja ei ollut mitään vaikutusta ahtamiseen.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.2.2012 20:46

Jambero. Millä testasit että N75 on ehjä?

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 18.2.2012 21:03

Tuli testattu että ei vuoda ja virralla se piti jonkun näköistä ääntä.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 7.3.2012 9:00

Tulipa tuossa mieleen, kun aamulla ajelin taas tehottomalla Seatilla töihin, että onko Jultsu saanu autonsa kuntoon?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.3.2012 15:49

Ei ole enää ollut tappopakkasia eikä ole auto mennyt limppiin. Tutkitaan ja hutkitaan noita yllämainittuja asioita kun jakopään vaihto tulee ajankohtaiseksi kuukauden päästä. Jos vaikka joku putki olisi täynnä öljymoskaa tai ahtimen siivet totaalijumissa tms.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 7.3.2012 18:05

Jultsu, ahtimen siivet ei ainakaan ole totaalijumissa kun AHU on hukkisahtimella.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.5.2012 6:27

Otetaanpas tää ylös kun tuli taas ajankohtaiseksi. Nyt on alkanut passatti taas limpata, ensimmäistä kertaa lämpöisillä keleillä. Limppaukseen liittyy melkeimpä aina kova kiihdytys motarin rampilla (eli oikealle kaartava tie.) Kaverilla oli kuulemma seatissa juurikin vastaava ongelma, syyksi paljastui kontaktivika MAFfissa. Kokeillaan jos sen putsaus nyt auttaisi.

Jakopää vedetään nyt viikonloppuna auki, imusarja naftaan likoamaan, EGR:lle laikka ja ahtimelle kunnontarkistus. Olisiko kellään hyviä vinkkejä tai kuuluisia viimeisiä sanoja...?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 16.5.2012 7:07

sullahan oli se ecun sisäinen map-anturi? ota eculoota auki ja katso, että sisällä oleva mapille menevä letku on paikoillaan&ehjä. Yks ongelmapotilas tuli sen letkun vaihtamisella kuntoon just vähän aikaa sitten ja ilmeisesti tuppaa lähtemään vieläpä pois paikoiltaankin joskus.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.6.2012 6:00

Ja päivitellään taas. Ongelma on nyt tullut jäädäkseen sitten viime postauksen, paskatti menee AINA limppiin jos kolmosvaihteella erehtyy kierrättämään päälle 4100rpm. Otin nyt aamusella tuon Pierburgin MAFfin irti ja olihan siinä silmiinnähtävä paskakerros sekä suojaritilöissä että sitten itse anturissa. Spreijasin ne puhtaaksi CRC:n maffisprayllä ja kävin koeajolla. Nyt kiertää pasuuna iloisesti kakkosvaihteella 5000rpm, mutta edelleen vaan iskee limpin päälle kun kolmosella vedättää tuonne 4100rpm.

Pitääkö tässä nyt sitten tilata ebaystä kokeeksi uusi Pierburgi?

Letkun olen uusinut kotelolta eculle, mutta tuonne eculootan sisälle en ole vielä kurkannut. Koitan muistaa katsoa sen ensi kerralla kun menen autolle.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.6.2012 4:47

Ja jatketaan yksinpuhelulla. MAFfilta ei mene letkua ECUlle, vaan imusarjan ja välijäähyn välissä olevan putken hässäkkään, etummaisen tulipellin vieressä.

Otinpa tuossa myös sähköjohdot irti MAFfilta ja vedin koeajon: kakkosvaihteella kiertää (joskin laiskasti) 5000rpm asti, sitten kolmosta sisään ja hidasta kiihdyttelyä kohti 4600rpm, jolloin käy taas tehokato. Moottorin uudelleenkäynnistys palauttaa alkutilanteen.

Eiköhän se näillä diagnooseilla sitten ole juurikin tuo n75?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 14.6.2012 10:12

Noitakin N75:sia vaihdeltu lukemani perusteella monesti turhaan. Ihan ulkomuistista pistän listaa millä jotkut on väittäneet saaneensa limppiin menon vähenemään tai poistumaan:

-n75 alipaineletkujen tarkistus (ilma kulkee sisällä, eikä ole halkeamia)
-välijäähyn purku ja puhdistus (saattanut kerätä öljyä paljonkin sinne)
-n75 venttiilin vaihto (usein auttanut vain hetkellisesti, vika on muualla)
-turbon puhdistus purkamalla turbo osiksi
-turbon puhdistus käyttäen jotain ainetta (vaahtoa?) joka on juurikin siihen tarkoitettu
-uusi turbo
-Sonax Diesel System Cleaneriä tai muuta vastaavaa tankkiin ja runtua isolla ärrällä pitkin moottoritietä (3. vaihde 60-120km/h niin kauan kun sielu sietää)

Viimeistä olen suosinut itse, joksikin aikaa poistuu ongelma mutta takaisin tulee kun kaupunkiajoa tulee liikaa....katsastukseen mennessä (helmikuu, kovat pakkaset) teen aina tämän ja ihan huolella (20-30min) ja ei ole ollut savutusarvoissa valittamista tai tehohävikkiä vähään aikaan sen jälkeen. Öljyt kannattaa olla tuoreehkot eikä 40tkm ajetut longlifet sisässä sitten kun runtua rupee tarjomaan :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.6.2012 2:34

listaan voisi lisätä vielä tukkeutuneen katin. muutama kehunut limpmoden poistuneen katin tyhjäämisellä. Seuraava homma ois myös itelle..ei tiedä enään mistä lähtis limp modee korjaamaan joten sisukset mäkeen. toiv.ei tule mitään kauheita ääniä.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 22.6.2012 6:37

listaan voisi lisätä vielä tukkeutuneen katin. muutama kehunut limpmoden poistuneen katin tyhjäämisellä. Seuraava homma ois myös itelle..ei tiedä enään mistä lähtis limp modee korjaamaan joten sisukset mäkeen. toiv.ei tule mitään kauheita ääniä.

Ei kai ne äänet siitä juuri muutu jos putkisto muuten vakio. Mitäs kaikkea olet korjannut limp moden poistamiseksi? Ja miten vaikutti katin poisto?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.6.2012 15:05

ei viel ole kerenny kattii tyhjään ja en tiedän miten operaation helpoiten suorittais.

nyt ei ole häirinny limp mode kun laitoin evry modin.(ei mee niin herkästi enään) kuitenkin osaa jo myötäillä vikaa ja vaihtaa vähän aikaisemmin. maf,n75, alipaine letkut vaihdettu, liittimiin ruiskittu elektroniikka spraytä. vnt tankoo humpattu ja öljytty.

miten porukka on saanut helpoiten katin tyhjäksi? nyt on putkisto vakio paitsi taka vaimennin poistettu ja tilalla 3" suora putki.

E: nyt toimii vnt tanko oli jumissa, mr musclella korjaantui
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.7.2012 18:20

Vastataas tähän kun ongelma tuntuisi kadonneen nyt kokonaan.

Hoitomuotona oli noin 500km ajelua hellepäivänä keski-euroopan moottoriteillä, lusikka lattiassa eli kaikki mitä koneesta irti lähti. Taisi notkistua ahdin ja moni muukin paikka tuossa käsittelyssä. Enää ei limppaa aamuisin tai oikealle kaartaessa kiihdytyksissä lainkaan.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 4.12.2012 11:19

Päivitänpä tilannetta... Viikonloppuna ekat reippaat pakkaset ja kertaalleen limp mode maantieajossa tasaisella pinnalla ja tasavauhdissa. No, vauhissa sammuksiin ja mäkilähdöllä uudestaan käyntiin ja koko loppureissu ilman vikaa. Mystistä.

Ja perus manifold f***ing pressure control difference...

petek2
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.9.2004 20:22

ViestiKirjoittaja petek2 » 7.12.2012 18:23

Lainataas tätä kun on vähän samaa vikaa tässä omassa AHUssa, auto tosin kolmoskoppanen Golf. Auto ei siis ahda ollenkaan. Vikatilaan heittää silti välillä kun kuormittaa nelosella/vitosella. Vikakoodeina 00550 injection commencement regulation ja 00575 intake manifold pressure. Uusi ilmamäärämittari vaihdettu, seuraavana varmaan listalla N75. Siitä eteenpäinkö mennään sitten tämän keskustelun vinkeillä jos ei lähde toimimaan?

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 7.12.2012 21:02

Lähe siitä liikkeelle. Sitten listaa eteepäin:
- Letkut
- Ahdin
- Ahtoputket
- Välijäähdytin
- Paalaus

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.12.2012 21:30

pumpun ajoituksen tarkistus/säätö

petek2
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.9.2004 20:22

ViestiKirjoittaja petek2 » 17.12.2012 23:15

Oman ongelmani ratkaisi uusien letkujen vaihtaminen N75-solenoidille sekä MAP-anturille. Ei jouduttu vielä siirtymään siihen listan viimeiseen kohtaan.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 11.4.2014 9:22

Vastaanpa vielä tähän vanhaan topiciin, jos se jotakuta auttaisi. Vaihdoin takapöntön uuteen edellisen pudottua ruostuneena tielle, eipä ole sen jälkeen ongelmia ollut. Ilmeisesti pakopaineet voi aiheuttaa tuon ongelman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa