2.0 TDI BKD käyntiongelmaa - RATKAISTU!!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

2.0 TDI BKD käyntiongelmaa - RATKAISTU!!!

ViestiKirjoittaja Zhaz » 23.1.2014 21:44

Otsikon mukainen kone on -08 Altea XL:ssä (DSG). Tyhjäkäynnillä kone käy huonosti ja heiluu silminnähden REILUSTI. Kiihdyttäessä varsinkin matalilla kierroksilla tuntuu kuin kone pätkisi (kenguru menoa) ja koko auto tutisee. Tehot myös hukassa ja kulutus normaalia kovempi. EDIT: Niin joo ja savuttaakin aikalailla, valkoista savua. (jäähynestettä ei häviä). Käynnistyy kuitenkin hyvin.

Aikaisemmin vaihdoin tandempumpun kun polttoaineen suodatin oli ihan pikimusta (öljyssä oletan). Vuotaisko kuitenkin suuttimien tiivisteet vai jotain muuta. Laitan tossa liitteenä jotain arvoja mitä VAG-COM:illa otin. Ajoitus ei nyt ihan nollassa ole mut rajojen sisällä eikös?
Suuttimien arvot huitelee aikalailla. Ekan sylinterin arvo ei heilahda tosta tyhjäkäynnillä mihinkään, paikkaisko muut sitä sitten. Mutta vuotaako o-renkaat vai onko suutin paska. Mistä tietää? Ossaako joku viksumpi auttaa? :D


Kuva[/img]
Viimeksi muokannut Zhaz, 3.4.2014 14:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.1.2014 22:21

Juu suuttimet on mitä sattuu.. melkein kun o-renkaat vaihtas. ne jos vuotaa paljon ni tekee just tota.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 24.1.2014 7:49

Jos lähtis siitä liikkeelle. Tietääköhän kukaan onko Jyväskylässä tai lähiseudulla pätevää dieselpajaa missä onnistuis järkihintaan toi o-renkaiden vaihto? O-rengaskorjaussarjat löytyy ja uudet pultit myös. Selviääkö muuten ilman johtohässäkän vaihtoa?

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 24.1.2014 12:34

Nyt pysyy näköjään polttoainesuodatin puhtaana eli tandempumppu oli rikki jokotapauksessa. (en vaihtanu turhaan, huh) Oiskohan nyt käyny kuitenkin niin että öljyinen polttoaine on rikkonut ykkösylinterin suuttimen?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.1.2014 13:16

Dieselin suodatin on aina ihan musta, jos sitä ei ole pidempään aikaan vaihdettu, eli ei ollut välttämättä mitään vikaa tandempumpussa sulla...

Ja "öljyinen polttoaine" tuskin rikkoo mitään, kun öljyähän se dieselkin on.

Ja mitä tuohon "johtohässäkkään" tulee (tarkoitat ilmeisesti suuttimien johtosarjaa?), niin kyllä sen näkee silmällä, että onko sieltä eristeet halkeillut. Jos sarja on silminnähden ehjä, eikä herjaa vikakoodeillakaan, niin mitäpä sitä vaihtamaan.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

vika jatkuu

ViestiKirjoittaja Zhaz » 29.1.2014 21:11

Noniin vikakoodia puskee (tulee heti takas kun tyhjentää)
00769 Cylinder 1
P0301 - Misfire detected

Suuttimet ok. O-renkaat vaihdettu ja suuttimien järjestystä muutettu. Työntää vaan reippaasti ainetta ykkösylinteriin vaikka suuttimet eri järjestyksessä eli vika ei ole niissä. Uutta johtosarjaa ei ole kokeiltu, vanha ainakin näytti hyvältä.

Pari tuntia kun auto oli sisällä niin nyhti vähemmän. Kuskin jalkatila on muuten tosi märkä. Oikein litisee (kun ei ole jäässä). Onko ECU siellä?

Vai voiko olla kondesioveden aiheuttamaa ongelmaa sylinterissä. Ahtoputkista ei kuitenkaan tullut vettä.

Onkohan missään Jyväskylän seudulla laitteita missä voisi mitata puristuksia tuosta moottorista. Merkkiliikkeessä ei ainakaan ole siihen tarvittavia vehkeitä.

Help anyone?

Kuva

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 17.2.2014 14:08

Jees, eli ongelma ei havinnyt myöskään johtosarjan vaihdolla.
Välillä auto käy ihan ilman tutinaa ja kulkee ilman nykimistä. Alkaa käydä ideat aika vähiin missä vika. Puristusmittauslaitteitakaan ei ilmeisesti ole tähän moottorityyppiin tehty.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 17.2.2014 22:00

Kai tollaseen ohivuotomittaus passais?

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 18.2.2014 15:25

Mites se tapahtuu?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 18.2.2014 19:28

Auttoiko se johtosarjan vaihto tuohon vikakoodiin?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 18.2.2014 20:59

Kyllä alkaa kuullostaa kondenssivesiongelmalta! Ei tartte olla paljoa mutkalla veivi kun alkaa oireileen, ihan kokemuksesta voi sanoa.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 24.2.2014 8:46

Jees eli tos ylempänä jo kirjoittelinkin et johtosarjan vaihto ei auttanut.

-tarzi- sullako on itellä veivi ollut mutkalla? Kuinka kallis homma about? Riittikö yhden veivin ja männän vaihto? Eiks ton saa alapuolelta kohtuu vaivalla tehtyä? Tympeetä alkaa purkaa kyllä jos vika ei olekaan siellä. Voiskohan ne puristukset mittailla venttiilikopan kansi irti, meinaan et räiskyykö ölpät ku pyörittää?

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 24.2.2014 8:58

Jostai luin et kondenssivesi vääntäis veivin ekana 4 syliteristä. Onko väitteellä perustetta? Nykiminen alkoi matka-ajossa yhden reippaan kiihdytyksen jälkeen. Tyhjäkäynti oli sitä ennen kyllä jo raskasta. Suutinten arvoja ei tullu logattua ennen nykimistä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.2.2014 15:58

Ei oo aina ollut 4. sylinteri, taitaa olla tuurista kiinni. Pari tapausta tiedossa 2. ja 3. sylintereistä. Itsellä ei ole vielä käynyt ainakaan moista!

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 24.2.2014 16:10

Veivin vaihto vaatii öljypohjan ja kannen irroituksen (se mäntä kun ei tule alaspäin öljy suihku ja kampiakseli edessä) ja vaikka tulisikin männän renkaita on aika huono puristaa alapuolelta uriinsa.

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 25.2.2014 12:52

Oireiden perusteella käytännössä varmasti veivi mutkalla.

Kansi pois, öljypohja pois, mäntä ylös ja veivi prässissä suoraksi ja rojut kasaan.

Ja muistetaan ensi talvena tukkia kaikki mahdolliset aukot auton keulasta.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.2.2014 17:03

Ei taida kannattaa mutkalla olevaa veiviä suoristella, materiaali kärsii.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 25.2.2014 17:49

"Kansi pois, öljypohja pois, mäntä ylös ja veivi prässissä suoraksi ja rojut kasaan."

Kasataan tieten vielä vanhoilla tiivisteillä ja lopuksi kaadetaa samassa ämpärissä olleet öjyt ja nesteet koneeseen:) Säästöähän se on pienikin säästö..

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 26.2.2014 18:46

Ei kannata vanhoja tiivisteitä käyttää kun voi alkaa vuotamaan mutta toki puhtaaseen astiaan lasketut öljyt on käyttökelpoiset vielä.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 28.2.2014 12:02

Mitäs sitten keksitään? Oli nimittäin kaikki männät samalla korkeudella, että vääntyneen kiertokangen voi laskea pelistä pois. Menee vähintäänkin mielenkiintoseks :D

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 28.2.2014 12:22

No jos vaikka vaihtaisit sen suuttimen?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 28.2.2014 14:14

Toivottavasti ei ollu kaikk männät samalla korkeudella, oli pakko sanoo:) Nonii jos ei vika oo suuttimessa eikä johtosarjassa, eikä kanki oo vääntyny, nii tarkasta se moottorin johtosarja siitä startin luota ja mittaa ne puristukset.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 28.2.2014 16:30

Mittasit tietysti että paljonko ne männät tuli kansi tasosta yli ykk ja jokainen tuli samanverran?

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

ViestiKirjoittaja tutkija » 28.2.2014 16:40

Venttiilien tiiveys tarkastus ehdottomasti kun kansi kerran on irti.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 1.3.2014 15:57

Aiemmin tossa kirjoittelinkin jo että suuttimien järjestystä muutettu. Ja vika ei seuraa suutinta vaan oire pysyy ykkössylinterissä. Niin eipä taida suuttimen vaihdossa olla järkeä.

Suutinten reiistä mitattu et männät samalla korkeudella. Ite en toiminut mittamiehenä ni en tiedä tarkalleen miten tapahtui. Mutta enivei kansi on siis vielä paikoillaan. Hehkutkin on siis venakopan sisällä ni puristusten mittaus ei tunnu keltään onnistuvan.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 2.3.2014 2:46

Vähän sieltä öljyä roiskuu kun mittaa paineet ilman vena koppaa mutta onnistuu kuitenkin. Vieläpä samalla mittarilla kuin muistakin vag diiseleistä..

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 2.3.2014 12:33

Minun mielestä on vähän turhaa mittailla suuttimen reijästä männän korkeuksia, koska männässä on siinä kohdalla palotilan kuppi, jossa ei ole suoraa pintaa mittavälineelle.
Jos suuttimen paikan muutos ei siirrä vikaa, niin moottorin sisällä on vika joko kiertokangessa, männässä tai venttiileissä.

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 3.3.2014 16:11

Noniin puristukset kaikissa sylintereissä ok. Ja vika ei tosiaan seuraa suutinta vaan pysyy ykkös-sylinterissä. Eli sähkövialta vaikuttaa. Varmaan tarkisteltava nyt sitten sitä moottorin johtosarjaa. Voiko ecu muuten seota ja aiheuttaa tommosen vian?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 3.3.2014 16:53

Pientä yhteen vetoa välillä.

Suuttimien johtosarja on siis vaihdettu?

Vikakoodeja ei löydy?

Kaikkien suuttimien paikkoja vaihdettu? (vika ei yleensä ole siellä mitä eniten korjataan, se vain yrittää tasata moottorin käyntiä jonkun muun sylinterin yskiessä)

Puristukset ovat jokaisessa sylinterissä tasaiset?

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

ViestiKirjoittaja Zhaz » 4.3.2014 10:09

Jep suuttimien johtosarja vaihdettu. Suuttimia vaiheltu ristiin rastiin ja aina ykkös-sylinterin korjausarvot tapissa. Puristukset kaikissa sylintereissä tasaiset. Ainoana vikakoodina välillä "misfire cylinder one" ja voi tulla ihan tyhjäkäynnilläkin.

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 4.3.2014 10:38

Minä en noista tiedä, mutta voisiko olla temppuileva venttiilin nostaja, tai tässä tapauksessa painaja. Eikös tuossa nokassa ole jokin hydraulinen välyksen poisto?

Kuva

Zhaz
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.9.2011 11:42

Vika selvisi.

ViestiKirjoittaja Zhaz » 3.4.2014 14:08

Moi vaan. Eli vika selvis tos pari viikkoo sit ku oikee kaveri katto. Eli niinkin yksinkertainen ratkaisu et jako oli pielessä vaikka 30tkm sitte tehty jakopäänremppa. Pomppas ilmeisesti yhden reippaan vedätyksen yhteydessä.

EDIT: Vielä tasasempaa alkokäymään ku vaihdettiin suutin joka oli eniten miinuksella. Kaikki suutin arvot nyt lähellä nollaa. Nykiminen tosiaan loppui jo kun jako laitettiin kohdalleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa