Neuvosto-Suomi 2014: Bussifirmat joutuvat romuttamaan bussej
Valvoja: ffp jäsenet
Neuvosto-Suomi 2014: Bussifirmat joutuvat romuttamaan bussej
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194889 ... utoja.html
Herättääkö täällä minkälaisia ajatuksia? Päällimmäisenä kysymyksenä varmasti monilla: Mistä rahat? Yksityisautoilijoilta?
Herättääkö täällä minkälaisia ajatuksia? Päällimmäisenä kysymyksenä varmasti monilla: Mistä rahat? Yksityisautoilijoilta?
Täysin toimintakuntoisten ajoneuvojen käyttökielto johonkin aivan satunnaiseen direktiiviin tai päästörajaan perustuen on yksi typerimmistä tempuista mitä tämän maan päättäjät ovat viime aikoina tehneet. Jos kyse olisi "läpimädistä" busseista, millä ihmeen tempulla ne on saatu lahjottua katsastuksista läpi?
Lisäksi, luuletko että sitä Pihtiputaan mummoa kiinnostaa matkustaa 5 vuotta uudemmilla plyyshipenkeillä jos siitä huvista joudutaan tuplaamaan matkalipun hinta? Ja kenen taskusta nekin tukiaiset sitten loppuviimeksi karhutaan, kun julkisen liikenteen houkuttavuutta pitää lisätä, hinnalla millä hyvänsä...
Lisäksi, luuletko että sitä Pihtiputaan mummoa kiinnostaa matkustaa 5 vuotta uudemmilla plyyshipenkeillä jos siitä huvista joudutaan tuplaamaan matkalipun hinta? Ja kenen taskusta nekin tukiaiset sitten loppuviimeksi karhutaan, kun julkisen liikenteen houkuttavuutta pitää lisätä, hinnalla millä hyvänsä...
Olen ammatikseni huoltanut/korjannut busseja, ja tosiaan ne ei 15vuoden iässä enää mitään uudenkarheita ole, paitsi jobbarin puheissa tietenkin.
Tarkistas vähän lukemaasi nyt, eihän tässä mitään kalustoa olla käyttökieltoon määräämässä, saatikka pakko romuttamassa. Eikä takana ole mitään direktiiviä tai muuta viranomaismääräystä. Eikö palveluja ostava taho saa määrätä mitä haluaa ostaa, kuten nyt on tapahtunut? Kukaan vakavasti liikennöintiä harrastava ei voi sanoa että tämmöiset vaatimukset tulisivat täysin puskista, niitä on aina ollut ja aika ajoin tarkistetaan vaatimuksia lähemmäs nykypäivin menoa.
Tarkistas vähän lukemaasi nyt, eihän tässä mitään kalustoa olla käyttökieltoon määräämässä, saatikka pakko romuttamassa. Eikä takana ole mitään direktiiviä tai muuta viranomaismääräystä. Eikö palveluja ostava taho saa määrätä mitä haluaa ostaa, kuten nyt on tapahtunut? Kukaan vakavasti liikennöintiä harrastava ei voi sanoa että tämmöiset vaatimukset tulisivat täysin puskista, niitä on aina ollut ja aika ajoin tarkistetaan vaatimuksia lähemmäs nykypäivin menoa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kyllä minä luen tämän nimenomaan sillä logiikalla että firmat joutuvat päivittämään kalustonsa -> haetaan tukea kunnilta, valtiolta, myynninedistämiskeskuksilta, joulupukilta ja isä Mitrolta. Rahaa kun ei kenelläkään ole ylimääräisenä takataskussa, päätetään joukkoliikeen kannattavuuden edistämisen nimissä korottaa yksityisautoilun verotusta.
Bussifirmat on vuosia säästelleet kalustohankinnoissa ja nyt tulee pää vetävän käteen. Onhan moni firma tuonut käytettyjä linja-autoja saksasta ja koiviston auto-konserni suuria määriä ruotsista, tosin nekin on jo lähes yli-ikäisiä ostoliikenteeseen.Moni firma ostaa minimimäärän uusia ja huonoja on pajoitettu odotellen juuri tätä vuotta, niin minunkin työnantajalla. Huvittavinta että parin tuhannen euron arvoiseen katiskaan laitetaan usealla tuhannella eurolla rautaa että menis vielä pari vuotta eteenpäin, kun käytettyjä ei voi ostaa.
Ihan vaan tällein tuolta ratin takaa voi vaan todeta, että ei muuta kuin jokainen netissä hyvän kaluston romuttamisesta valittaja ajamaan noilla -96 vuoden kalustolla jolla ajaessa silmät vuotaa ja nenä vuotaa, kurkku on karhia ja talvella kylmä ja kesällä kuuma. Muuttuisko mieli? Vanha kalusto on leponsa jo ansainnut, ne on jo hintansa ansainneet monesti.
Ihan vaan tällein tuolta ratin takaa voi vaan todeta, että ei muuta kuin jokainen netissä hyvän kaluston romuttamisesta valittaja ajamaan noilla -96 vuoden kalustolla jolla ajaessa silmät vuotaa ja nenä vuotaa, kurkku on karhia ja talvella kylmä ja kesällä kuuma. Muuttuisko mieli? Vanha kalusto on leponsa jo ansainnut, ne on jo hintansa ansainneet monesti.
Kulut kasvavat ja jokuhan senkin taas maksaa. En oikein jaksa uskoa, että tämä kaluston ikäraja edistää haja-asutusaluiden julkisen liikenteen vuorotiheyttä tai alentaa lippuhintoja.
Suomessa on jotenkin aina vallalla usko, että uusi yksiselitteisesti parempi kuin vanha. En tiedä miten on, mutta mitä nyt uutisia bussipaloista seuraa, niin aika uudelta tuo kytevä kalusto näyttää ainakin kuvien perusteella. Mutta kai se sitten turvallista matkustaa palopommin päällä.
Suomessa on jotenkin aina vallalla usko, että uusi yksiselitteisesti parempi kuin vanha. En tiedä miten on, mutta mitä nyt uutisia bussipaloista seuraa, niin aika uudelta tuo kytevä kalusto näyttää ainakin kuvien perusteella. Mutta kai se sitten turvallista matkustaa palopommin päällä.
Eihän tuo uutinen ja siitä seuraavat toimenpiteet suoranaisesti koskekaan tämän foorumin lukijoita, mutta kuten tuossa yllä kirjoitin, pahaa pelkään että tämäkin "ympäristöteko" tullaan repimään yksityisautoilijoiden selkänahoista jälleen kerran. Kaikilla ei edelleenkään ole mahdollisuuksia ostaa/ylläpitää autoa.
Kyllähän tämä alalla työskentelevänä koskettaa, kuten myös halpabussiyhtiön temppuilut.
Ei se ikä sinällään autoa syö, vaan ajetut kilometrit ja väärä ylläpito. Se mädättää autot, kun niitä taivasalla seisotetaan se aika kun ei olla ajossa. Sen kaluston uusimisen lykkäämisen itse kyllä ymmärrän täysin, ei se ole ollut kenellekään selvillä, millaista kalustoa näihin tämän vuoden kilpailutuksiin aiotaan vaatia, huonolla tuurilla käsissä olisi pari vuotta vanhaa liikennekenttään täysin sopimatonta kalustoa, jota olisi vaikea myydäkään. Viroon ja Venäjällekään ei enää kaikkia rotkoja voi myydä... Trivia-tietona, tälle kesälle tulee likemmäs 200 uutta bussia eri kaupunkien liikenteeseen, kyllähän se näkyy ainakin keski-iässä.
Kyllähän tässä(kin) asiassa varmaan autoilijan lompakolla käydään, pelkästään liikennettä suunnittelevien henkilöiden lukumäärä on kasvussa+muut pellet siihen lisäksi. Vanhoista reiteistä ja aikatauluista ei tietenkään ole mitään voinut käyttää hyväksi, vaan kaikki on pitänyt tehdä uusiksi, heinäkuun 1. päivän jälkeen voi tulla yllätyksiä, niin positiivisia kuin negatiivisia kun vuorot ei enää kulje kuin on totuttu.
Ei se ikä sinällään autoa syö, vaan ajetut kilometrit ja väärä ylläpito. Se mädättää autot, kun niitä taivasalla seisotetaan se aika kun ei olla ajossa. Sen kaluston uusimisen lykkäämisen itse kyllä ymmärrän täysin, ei se ole ollut kenellekään selvillä, millaista kalustoa näihin tämän vuoden kilpailutuksiin aiotaan vaatia, huonolla tuurilla käsissä olisi pari vuotta vanhaa liikennekenttään täysin sopimatonta kalustoa, jota olisi vaikea myydäkään. Viroon ja Venäjällekään ei enää kaikkia rotkoja voi myydä... Trivia-tietona, tälle kesälle tulee likemmäs 200 uutta bussia eri kaupunkien liikenteeseen, kyllähän se näkyy ainakin keski-iässä.
Kyllähän tässä(kin) asiassa varmaan autoilijan lompakolla käydään, pelkästään liikennettä suunnittelevien henkilöiden lukumäärä on kasvussa+muut pellet siihen lisäksi. Vanhoista reiteistä ja aikatauluista ei tietenkään ole mitään voinut käyttää hyväksi, vaan kaikki on pitänyt tehdä uusiksi, heinäkuun 1. päivän jälkeen voi tulla yllätyksiä, niin positiivisia kuin negatiivisia kun vuorot ei enää kulje kuin on totuttu.
Mitenkähän halpa-yhtiöiden temppuilut haittaa bussiliikennettä?
Aika jo olikin herätellä näitä dinosaurusfirmoja unesta jotka pyytää/pyysi järkyttäviä hintoja kyydeistä.
Itsekin mielellään kulkisin bussilla esim. Kuusamo-Oulu mutta oma auto on niin paljon halvempi kulkuneuvo että se vie voiton. Bussilla 40€ suunta kun omalla autolla käy samalla rahalla edestakaisin.
Aika jo olikin herätellä näitä dinosaurusfirmoja unesta jotka pyytää/pyysi järkyttäviä hintoja kyydeistä.
Itsekin mielellään kulkisin bussilla esim. Kuusamo-Oulu mutta oma auto on niin paljon halvempi kulkuneuvo että se vie voiton. Bussilla 40€ suunta kun omalla autolla käy samalla rahalla edestakaisin.
Kilpailu on hyvästä, mutta se miten kilpaillaan, ei aina ole hyvästä. Halpayhtiössä tuntuu olevan ihan ok, että yhtäkkiä vaan ilmoitetaan että liikenne loppuu jos ei näytäkään kannattavalta. Uusimpana liikkeenä emoyhtiö on hakenut ensikesälle omaa liikennettä alihankkijoiden liikenteen kanssa päällekkäin, hyvää liikemies-tapaahan on ensin ajaa konsepti sisään muiden riskillä ja sitten kerätä kermat päältä...
Eikä kilpailu muutenkaan tule laskemaan hintoja kaikkialla, raaka tosiasia on se, että suomen matkustajavirrat on niin ohuet ja laajalle levittäytyneet, ei niistä muutamasta hassusta matkustajasta paljoa saada kilpailua aikaan.
Mitä taas hintoihin tulee, pelkästään verojen ja vakuutusten hinnalla istuu aika monta reissua Oulu-Kuusamo välilläkin...
Eikä kilpailu muutenkaan tule laskemaan hintoja kaikkialla, raaka tosiasia on se, että suomen matkustajavirrat on niin ohuet ja laajalle levittäytyneet, ei niistä muutamasta hassusta matkustajasta paljoa saada kilpailua aikaan.
Mitä taas hintoihin tulee, pelkästään verojen ja vakuutusten hinnalla istuu aika monta reissua Oulu-Kuusamo välilläkin...
^ Tuo on sitten se toinen todella suuri ongelma joukkoliikenteen suosion lisäämisessä. Auton kiinteät kulut ovat niin suuret että on yksinkertaisesti typerää jättää sitten käyttämättä omaa autoaan, jos sellainen on pakko olla työmatkojen tms. vuoksi. Jos vuosittaista ajoneuvo/käyttövoimaveroa ei olisi, ja vakuutuksetkin siellä 70% bonuksissa, niin tilanne voisi olla eri.
Ei se ikä sinällään autoa syö, vaan ajetut kilometrit ja väärä ylläpito. Se mädättää autot, kun niitä taivasalla seisotetaan se aika kun ei olla ajossa
Harvalla liikennöitsijällä on kuitenkaan talleja, ainoastaan jotkin tilausajofirmat. Eipä monelle sadalle autolle kannata lämmintä tilaa rakentaa, kun niiden tallien rakennus ja lämmityskustannuksilla ostaa muutaman uuden bussin.
Ja onhan käyttö ihan erilaista kaukoliikenne tai lähilikenne ja paikallisbusseilla. Onhan jotkut kaukoliikenneautot ihan käyttökelpoisia vanhemmaltikin, mutta on niillä ajettukin. Meillä lähiliikenteessä tulee vuoteen uusille autoille semmoset 170tkm, vaikka noita uutukaisia on pajoitettukin urakalla, lahtelaista laatua... Kahdessa vuorossa viisi päivää viikossa ja viikonloppuisin vuoro per päivä. Vanhemmilla autoilla 250-400km per päivä, viisi päivää viikossa.Kun autot alkaa vanheta, niin alkaa niitä ongelmia olla ja aina huollossa menee pidempään. Onhan monet vuosituhannen vaihteen isokoneiset scaniat aika pelejä vieläkin, mutta, kyllä se ikä alkaa näkymään ja se huolto. Jos webasto ei toimi kunnolla, niin kosteus ei lähde sitten millään, kun ei vaan lämpene patterit kunnolla. Ja sitten alkaa se lahoaminen. Tällä hetkellä varikolla muutama alta 400tkm ajokki ja pari vajaa miljoonan ja loput yli miljoonan ajettuja vehkeitä.
onneksi tilausajoon käy vielä vähän vanhempaa kalustoa, hain pari kuukautta sitten Norjasta 2001vm Volvoa, täyttää Euro3 eli vähän parempi kuin vanha Scania joka oli vm 1990 ja varmaan jotain Euro -7 tjsp...
Ei vaan näy tämä uutinen vielä nettikoneen hinnoissa... Näistä busseista on mukava tehdä matkailuauto, penkit pihalle ja sänky tilalle. Verot about 1000€ vuodessa mutta eihän sitä autoa tarvi koko vuosi olla käytössä. Menee M1 henkilöautoksi eli pystyy poiston ja käyttöönoton tehdä kotisohvalta.
pientä mainostusta (varovaisesti)... www.kylahullutkulkurit.fi/forum
Ei vaan näy tämä uutinen vielä nettikoneen hinnoissa... Näistä busseista on mukava tehdä matkailuauto, penkit pihalle ja sänky tilalle. Verot about 1000€ vuodessa mutta eihän sitä autoa tarvi koko vuosi olla käytössä. Menee M1 henkilöautoksi eli pystyy poiston ja käyttöönoton tehdä kotisohvalta.
pientä mainostusta (varovaisesti)... www.kylahullutkulkurit.fi/forum
Tilausajoon käy sellainen kalusto, mitä tilaaja kelpuuttaa. Ja haluaako maksaa lähes samaa taksaa yli 20-vuotta vanhasta ajokista tai puolet tuoreemmasta. Eihän tilurikalusto samaan tahtiin kulu kuin linjaliikenteessä, ei koko ajan revitä koneesta voimaa irti eikä matkustajina ole yleensä mitään tihulaiskoululaisia jotka ruuvailee katostakin valot irti.
Oliko only4pro:n scania se superstar mikä oli nettikoneessa myynnissä?
Kyllähän jotkin tilausajotkin syö kalustoa raskaalla kädellä, terveisin entinen viinarallikuski, nimimerkillä ei ikinä enää. Tai sekin riippuu, millaista porukkaa on kyydissä, miten paljon se auton päälle käy...
Kyllä tässä vähän pelolla katsotaan, mitä tuleman pitää. Samaan aikaan kun pitäisi saada valiolta lisää rahaa tähän(kin) asiaan, lyödään hanoja vaan pienemmälle. Koululaiset on pakko saada kouluun, mutta tuskinpa maaseudulla muuten liikennettä paljoa on, korkeintaan pikavuoroja jotka nekään ei pysähdy kuin isommissa taajamissa.
Jotenkin tuntuu että kaluston kehityksessä on jossainmäärin menty takapakkia, meidän kierrossa vanhin auto on vuodelta 2000, ajettu päälle 3 miljoonaa ja on muuten hyvä auto ajaa, pieksee monta uudempaakin eikä ole lastentauteja. Uusin taas on ajettu satatonnia, ja sekin on ollut jatkuvaa takkuamista, milloin minkäkin sähkövian takia eikä saamari edes halua mennä suoraan. Vanhemmassa vara parempi, tässäkin asiassa.
Kyllähän jotkin tilausajotkin syö kalustoa raskaalla kädellä, terveisin entinen viinarallikuski, nimimerkillä ei ikinä enää. Tai sekin riippuu, millaista porukkaa on kyydissä, miten paljon se auton päälle käy...
Kyllä tässä vähän pelolla katsotaan, mitä tuleman pitää. Samaan aikaan kun pitäisi saada valiolta lisää rahaa tähän(kin) asiaan, lyödään hanoja vaan pienemmälle. Koululaiset on pakko saada kouluun, mutta tuskinpa maaseudulla muuten liikennettä paljoa on, korkeintaan pikavuoroja jotka nekään ei pysähdy kuin isommissa taajamissa.
Jotenkin tuntuu että kaluston kehityksessä on jossainmäärin menty takapakkia, meidän kierrossa vanhin auto on vuodelta 2000, ajettu päälle 3 miljoonaa ja on muuten hyvä auto ajaa, pieksee monta uudempaakin eikä ole lastentauteja. Uusin taas on ajettu satatonnia, ja sekin on ollut jatkuvaa takkuamista, milloin minkäkin sähkövian takia eikä saamari edes halua mennä suoraan. Vanhemmassa vara parempi, tässäkin asiassa.
Ei uudet ole mikään oikotie onneen, on meidänkin puljussa ollut aika paljon ongelmia viiden uuden scanian kanssa, alkolukosta webastoon asti, aika pitkiä huoltoaikoja on ollut ja ihan suoranaisia suunnitteluvirheitä.
Tässä koko linja-autoliikenteen uudistuksessa on edetty liian nopeasti ja monessa kunnassa asioista päättää asioista ymmärtämättömät. Älyttömintä on monesti se, että liikennettä suunnitellessa ei kuunnella liikennöitsijää, vaan konsultit tekee työn suurella rahalla ja saa aikaan vain sutta ja sekundaa. Monelle kunnalle on ollut halvinta liikenteen toimia ns.markkinaehtoisesti ja maksaa ne koululaisten matkat, oli se kalusto minkälaista hyvänsä.
Tässä koko linja-autoliikenteen uudistuksessa on edetty liian nopeasti ja monessa kunnassa asioista päättää asioista ymmärtämättömät. Älyttömintä on monesti se, että liikennettä suunnitellessa ei kuunnella liikennöitsijää, vaan konsultit tekee työn suurella rahalla ja saa aikaan vain sutta ja sekundaa. Monelle kunnalle on ollut halvinta liikenteen toimia ns.markkinaehtoisesti ja maksaa ne koululaisten matkat, oli se kalusto minkälaista hyvänsä.
Täällä meillä päin en pystynyt tarjoamaan koulukyytiä, maltillisesti sentään vaativat vain Euro2 auton, eli pikkubussi olisi vielä mennyt mutta iso auto (silloin oli se Scania joka tosiaan oli nettikoneessa) ja sehän ei ollut kun tosiaan varmaan Euro -7.
[OT]
Minulla on niitä ensimmäisiä 9700H, Volvon mukaan 115:sta kappale kuin rullasi tehtaalta ulos. Mittarissa vaivaiset 830tkm (samalla firmalla oli näitä 9kpl myynnissä ja kaikissa oli suht sama km määrä eli uskon että pitää paikkaansa, ollut hiihtokylässä kuljetuskalustona varmaan kentältä mökeille tjsp, Tromsöstä hain) eikä muutenkaan ole hirveästi huonoa sanomista, pari anturia vaihdettu Volvo Truck Centerissä (josta muistuttivat minua vain n. 1500€ laskulla) sekä laturi hajosi. No laturi oli 900€ + parin tunnin vaihtotyöt päälle.
Eli samat viat olisi voinut olla vaikka olisi Suomesta ostanut, nyt jäi kuitenkin vähän remonttirahaa. Itse ajelin sitä kotiin, Finskillä Helsingistä Tromsöhön, taksilla n. 6km matka varikolle ja klo 22 paikallista aikaa auto käyntiin ja nokka kohti Kilpisjärveä. Käynti tullikopilla että sai passitukseen leiman ja kovaa ajoa kohti etelää, illalla n. klo 18 oltiin perillä. Ajettiin nonstop, faija oli mukana että meni kaksoismiehityksellä.
[/OT]
[OT]
Minulla on niitä ensimmäisiä 9700H, Volvon mukaan 115:sta kappale kuin rullasi tehtaalta ulos. Mittarissa vaivaiset 830tkm (samalla firmalla oli näitä 9kpl myynnissä ja kaikissa oli suht sama km määrä eli uskon että pitää paikkaansa, ollut hiihtokylässä kuljetuskalustona varmaan kentältä mökeille tjsp, Tromsöstä hain) eikä muutenkaan ole hirveästi huonoa sanomista, pari anturia vaihdettu Volvo Truck Centerissä (josta muistuttivat minua vain n. 1500€ laskulla) sekä laturi hajosi. No laturi oli 900€ + parin tunnin vaihtotyöt päälle.
Eli samat viat olisi voinut olla vaikka olisi Suomesta ostanut, nyt jäi kuitenkin vähän remonttirahaa. Itse ajelin sitä kotiin, Finskillä Helsingistä Tromsöhön, taksilla n. 6km matka varikolle ja klo 22 paikallista aikaa auto käyntiin ja nokka kohti Kilpisjärveä. Käynti tullikopilla että sai passitukseen leiman ja kovaa ajoa kohti etelää, illalla n. klo 18 oltiin perillä. Ajettiin nonstop, faija oli mukana että meni kaksoismiehityksellä.
[/OT]
Juu, siinä kyllä mennään vikaan jo lähtökohtaisesti, kun palkataan konsultti tai valitaan poliittisilla perusteilla joku suunnittelemaan joukkoliikennettä. Tätä nyt kuitenkin on haluttu ja näillä mennään, halusimme eli emme. Tuntuu vaan asiat olevan vähän joka suunnalla asiat levällään, 1.7 on jo todella lähellä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 85 vierailijaa