1.9 TDi viritysniksejä?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
1.9 TDi viritysniksejä?
Pohdittiin uutta tekniikkaa offroad trial autoon ja päädyttiin käyttämään Audi 1.9TDi konetta.
Speksejä:
Tekniikka on kotoisin -92 Audi 80:stä (1Z?)
Koneen perään tulee ZF 4HP22 automaatti.
Auto painaa noin 1400kg
Suhteellisen tiheät välitykset perissä ja jakolaatikossa,huippunopeus noin 60km/h
Hitaat nopeudet,korkeat lämmöt (jäähdytettävä flekteillä)
Moottorin käyttöalue olisi noin 1500-2500 rpm ja hetkellisesti (max muutama sekuntti) jopa rajoittajaan asti.
Päästöistä ei tarvitse välittää (kilvetön laite)
Aika rankat käyttöolosuhteet (vettä,iskuja...)
Mahdollisimman yksinkertainen rakenne/sähköt
Mitenhän tuota konetta kannattaisi alkaa piristämään?
Tehoa/vääntöä mieluummin ehkä alakierroksille.
"Herääminen" kaasun polkaisuun yksi tärkeistä kriteereistä.
Automaatti lisää taas omat haasteensa soppaan.
Mekaaninen ahdin?
Pieni pakokaasuahdin?
Mersun kaksoisahdin?
Vesi vai ilmavälijäähdytin?
Mekaaninen pumppu sähköisen tilalle?
Tommosesta laitteesta kyse:
Speksejä:
Tekniikka on kotoisin -92 Audi 80:stä (1Z?)
Koneen perään tulee ZF 4HP22 automaatti.
Auto painaa noin 1400kg
Suhteellisen tiheät välitykset perissä ja jakolaatikossa,huippunopeus noin 60km/h
Hitaat nopeudet,korkeat lämmöt (jäähdytettävä flekteillä)
Moottorin käyttöalue olisi noin 1500-2500 rpm ja hetkellisesti (max muutama sekuntti) jopa rajoittajaan asti.
Päästöistä ei tarvitse välittää (kilvetön laite)
Aika rankat käyttöolosuhteet (vettä,iskuja...)
Mahdollisimman yksinkertainen rakenne/sähköt
Mitenhän tuota konetta kannattaisi alkaa piristämään?
Tehoa/vääntöä mieluummin ehkä alakierroksille.
"Herääminen" kaasun polkaisuun yksi tärkeistä kriteereistä.
Automaatti lisää taas omat haasteensa soppaan.
Mekaaninen ahdin?
Pieni pakokaasuahdin?
Mersun kaksoisahdin?
Vesi vai ilmavälijäähdytin?
Mekaaninen pumppu sähköisen tilalle?
Tommosesta laitteesta kyse:
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Livenä laitteita näkee ensi kesänä pariin otteeseen ainakin Raisiossa ja kerran Luumäellä
Tapahtumakalenteri löytyy: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103885
Tuossa meidän teamin esittelyviedopätkä: http://www.youtube.com/watch?v=Ql67FfoF ... e=youtu.be
Tapahtumakalenteri löytyy: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103885
Tuossa meidän teamin esittelyviedopätkä: http://www.youtube.com/watch?v=Ql67FfoF ... e=youtu.be
Ei mitään kokemusta noista vehkeistä, mutta jos toimivaa ja yksinkertaista haetaan niin oma resepti olisi
-mek pumppu, itse säädettävissä
-isot suuttimet eli luokkaa 0.260 niin soppa riittää ja lisää kierrosherkkyyttä
-ilmacooleri syylärin etupuolelle
Ahdinasiaa varten pitäisi tietää myös vaadittava huipputeho niissä rykäisyissä.
-mek pumppu, itse säädettävissä
-isot suuttimet eli luokkaa 0.260 niin soppa riittää ja lisää kierrosherkkyyttä
-ilmacooleri syylärin etupuolelle
Ahdinasiaa varten pitäisi tietää myös vaadittava huipputeho niissä rykäisyissä.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Tavoite olisi noin 200 heppaa,joka varmaan riittää.
Entinen tekniikka on vakio BMW 1.8 bensakone manuaalilaatikolla.Tehottomuus oli ongelma ja käytännössä käyttövaihteita kallionousuissa oli vain ykkönen.Kakkosella ei ehtinyt saamaan konetta tehoalueelle lyhyellä kiihdytysmatkalla (muutama metri).
Automaatissa on todella pitkä ykkösvaihde.Kokeilin Volvoa (940) ennen purkamista niin ykkösvaihteella rajoittajaan asti (6500rpm) kelasi vauhtia noin 80km/h.
Syyläri ja laatikon lauhdutus tulee penkkien taakse,mutta välijäähdyttimen voisi laittaa keulalle pinkkaan hydrauliikan lauhduttimen kanssa samalle flektille.
Minkäs laitteen mekaanista pumppua tuohon pitäisi alkaa etsimään?
Entinen tekniikka on vakio BMW 1.8 bensakone manuaalilaatikolla.Tehottomuus oli ongelma ja käytännössä käyttövaihteita kallionousuissa oli vain ykkönen.Kakkosella ei ehtinyt saamaan konetta tehoalueelle lyhyellä kiihdytysmatkalla (muutama metri).
Automaatissa on todella pitkä ykkösvaihde.Kokeilin Volvoa (940) ennen purkamista niin ykkösvaihteella rajoittajaan asti (6500rpm) kelasi vauhtia noin 80km/h.
Syyläri ja laatikon lauhdutus tulee penkkien taakse,mutta välijäähdyttimen voisi laittaa keulalle pinkkaan hydrauliikan lauhduttimen kanssa samalle flektille.
Minkäs laitteen mekaanista pumppua tuohon pitäisi alkaa etsimään?
VNT-ahdin jos ecu mahdollistaa, hyvät alaväännöt ja suhteellisen nopea herääminen kaasuun vastaamaan. Friikiltä isot suuttimet ja ohjelmointipuoli? Kaksoisahdin tietysti toinen hyvä, mutta kalliimpi vaihtoehto.
Reipas välijäähdytin, että ahtoilma jäähtyy riittävästi vaikka vauhtia ei olisikaan paljon.
Reipas välijäähdytin, että ahtoilma jäähtyy riittävästi vaikka vauhtia ei olisikaan paljon.
Tänään juuri kilpajäniksen kanssa aiheesta puhuttiin. Tähän projektiin ei välttämättä päde kaikilta osin samat säädöt, kuin normi viri projekteissa. Yleensä tehoa haetaan mahdollisimman paljon, jolloin käyttöalue siirtyy automaattisesti hieman ylemmäs.
Onko kukaan kokeillut sovittaa G60 ahdinta näihin dieseleihin? Tehotavoite kuitenkin maltillinen, eikä välttämättä edes tuota 200 hevosta, kunhan koneen vaste olisi herkkä kaasulle, eli mahdollisimman viiveetön, sekä käyttöalue tuolla alemmilla kierroksilla.
Lähtökohtaisesti pakettia varmaankin suunnitellan mekaanisella pumpulla. Mikäs se malli oli, mikä oli eco laitteista, eli mistä uupuu se yksi säätö. Oliko se puuttuva ahdonalainen syötön säätö tms.
Nämä td pumput taitaa olla 10 mm nestepäällä, tuokin lie kannattaa vaihtaa 11mm? Sen lisäksi nuo suuttimet, välijäähdytin ja pakoputkisto kuntoon. Ahtimeksi joko pienehkö hukkis laite tai vnt? Kenties mekaaninen ahdin ,vaikkapa juuri tuo G60?
Kannen työstö saattaisi herätellä konetta herkemmin, miten lie sitten nokka vaikuttaa, jos sen hieraisee vaikka VP5 profiiliin. Tuo ylös vetoja ,mutta miten paljon hukkaa alhaalta?
Onko kukaan kokeillut sovittaa G60 ahdinta näihin dieseleihin? Tehotavoite kuitenkin maltillinen, eikä välttämättä edes tuota 200 hevosta, kunhan koneen vaste olisi herkkä kaasulle, eli mahdollisimman viiveetön, sekä käyttöalue tuolla alemmilla kierroksilla.
Lähtökohtaisesti pakettia varmaankin suunnitellan mekaanisella pumpulla. Mikäs se malli oli, mikä oli eco laitteista, eli mistä uupuu se yksi säätö. Oliko se puuttuva ahdonalainen syötön säätö tms.
Nämä td pumput taitaa olla 10 mm nestepäällä, tuokin lie kannattaa vaihtaa 11mm? Sen lisäksi nuo suuttimet, välijäähdytin ja pakoputkisto kuntoon. Ahtimeksi joko pienehkö hukkis laite tai vnt? Kenties mekaaninen ahdin ,vaikkapa juuri tuo G60?
Kannen työstö saattaisi herätellä konetta herkemmin, miten lie sitten nokka vaikuttaa, jos sen hieraisee vaikka VP5 profiiliin. Tuo ylös vetoja ,mutta miten paljon hukkaa alhaalta?
En usko että kukaan olisi G:n ahdinta kokeillut näissä,mutta eatonin M45 ahtimesta löytyy allekirjoittaneella hieman kokemusta.
Itse voisin suositella tämmöistä reseptiä
Mekaaninen pumppu,vaikkapa 2.4 ducato maksista
Ahtimeksi vaikkapa juuri tuo eatonin 45 tai mielummin M62 malli niin saadaan alas ilmaa riittävästi.Ahtimen välityssuhdetta kannattaa miettiä huolellisesti ja tehdä mahdollisesti helposti vaihdettava paketti.
Kannen työstöllä saadaan tarvittavia virtauksia koko alueelle.
Suuttimiksi ultime2 niin saadaan tuosta ducaton pumpusta myös alas riittävästi ruokaa.
Oma esikammio 1.9td antoi eatonilla ja ducaton pumpusta modatulla pumpulla tyhjäkäynnillä jo 136nm vääntöä.Oli melkoisen kiva peli vetää kärryä.
Itse voisin suositella tämmöistä reseptiä
Mekaaninen pumppu,vaikkapa 2.4 ducato maksista
Ahtimeksi vaikkapa juuri tuo eatonin 45 tai mielummin M62 malli niin saadaan alas ilmaa riittävästi.Ahtimen välityssuhdetta kannattaa miettiä huolellisesti ja tehdä mahdollisesti helposti vaihdettava paketti.
Kannen työstöllä saadaan tarvittavia virtauksia koko alueelle.
Suuttimiksi ultime2 niin saadaan tuosta ducaton pumpusta myös alas riittävästi ruokaa.
Oma esikammio 1.9td antoi eatonilla ja ducaton pumpusta modatulla pumpulla tyhjäkäynnillä jo 136nm vääntöä.Oli melkoisen kiva peli vetää kärryä.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
No niin,nythän alkaa tulla jo oikeanlaisia ajatuksia koneen piristämisestä.
Ajanpuutteen (ensimmäinen kisa toukokuussa) vuoksi evo1 kone tehdään varmaankin mekaanisella pumpulla ja pienellä jo alhaalta pyörivällä pakokaasuturbolla.
Projektiin on varattu toinenkin samanlainen kone ja siihen aletaan sitten tekemään ominaisuuksia kunhan kokemusta kertyy kisakauden aikana ensimmäisestä versiosta.
Tuo Eaton M62 alkoi kyllä kiinostamaan oikeasti...
Ajanpuutteen (ensimmäinen kisa toukokuussa) vuoksi evo1 kone tehdään varmaankin mekaanisella pumpulla ja pienellä jo alhaalta pyörivällä pakokaasuturbolla.
Projektiin on varattu toinenkin samanlainen kone ja siihen aletaan sitten tekemään ominaisuuksia kunhan kokemusta kertyy kisakauden aikana ensimmäisestä versiosta.
Tuo Eaton M62 alkoi kyllä kiinostamaan oikeasti...
Olisko parempi puhua vääntötavoitteesta per tietty rpm kuin yleensä tehotavoitteesta, kun tuollaisessa projektissa tuskin niillä yläkierrosten huipputehoilla niinkään tekee kuin sopivan kierrosalueen kovilla väännöillä?
Sen verran pieni ahdin, että herää hyvin jo alhaalta, mutta tehoa saataisiin kuitenkin kohtuullisesti. Väännöt sitten maksimiin 2000-3000rpm tai alemmaskin.
Remmillä toki saataisiin halutut ominaisuudet varmaan helpommalla? Kosunen osannee kannelle tehdä ihmeitä, jotta ilmaa saadaan riittävästi joka tapauksessa.
Sen verran pieni ahdin, että herää hyvin jo alhaalta, mutta tehoa saataisiin kuitenkin kohtuullisesti. Väännöt sitten maksimiin 2000-3000rpm tai alemmaskin.
Remmillä toki saataisiin halutut ominaisuudet varmaan helpommalla? Kosunen osannee kannelle tehdä ihmeitä, jotta ilmaa saadaan riittävästi joka tapauksessa.
1.9 TDi viritysniksejä?
Sori Racingrabbit jos sotken sun topicia mut ois sen verran aiheeseen liittyvää asiaa ku itsellä olis kans offi suzukiin tulossa vähän vastaavan lainen setti mut laatikko on volvon automaatti AW71 ja kone 1,9 aaz..
kone on siitä syystä aaz koska olis tarkotus leimata toi kampe ilman dynolla käyntiä (max. teho tolle kopalle 76,8hv)
kone aihiona toimii tällähetkellä "kunkkupultti vikainen" aaz lohko.
nyt miettiny et onko siihen käypää tdi-kantta?
aaz passaavia tdi alakertoja vissi löytyy?
sihen sit joku landrooverin tai fiiatin M-tdi pumppu
turboksi jokin passeli vnt-ahdin. ohjaus vielä kysymysmerkki.
niin ja nuo tehot ei lopputuleman ole sit 76,8hv ;) tavote olis jotain 150hv paikkeilla ja vääntöö rittävästi alhaalta.
-Henkka-
kone on siitä syystä aaz koska olis tarkotus leimata toi kampe ilman dynolla käyntiä (max. teho tolle kopalle 76,8hv)
kone aihiona toimii tällähetkellä "kunkkupultti vikainen" aaz lohko.
nyt miettiny et onko siihen käypää tdi-kantta?
aaz passaavia tdi alakertoja vissi löytyy?
sihen sit joku landrooverin tai fiiatin M-tdi pumppu
turboksi jokin passeli vnt-ahdin. ohjaus vielä kysymysmerkki.
niin ja nuo tehot ei lopputuleman ole sit 76,8hv ;) tavote olis jotain 150hv paikkeilla ja vääntöö rittävästi alhaalta.
-Henkka-
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Ei mitään,kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu on ihan hyvä.
Minkä Land Roverin koneen pumppu mahdollisesti soveltuisi tähän käyttöön?
Itsellä sattuu olemaan nurkissa parikin irrallista Land Roverin 200tdi konetta
Minkä Land Roverin koneen pumppu mahdollisesti soveltuisi tähän käyttöön?
Itsellä sattuu olemaan nurkissa parikin irrallista Land Roverin 200tdi konetta
Viimeksi muokannut Racingrabbit, 7.2.2013 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minun käsittääkseni juurikin 200tdi:stä ja 300tdi:stä kävis pumppu mtdi käyttöön ja pitäis olla helpoin versio juuri näistä pumpuista.pitäis olla aika plug an play juttu... googlettamalla löytyy jotain tietoo asiasta. myös jande nimimerkki tällä palstalla ja sama nimimerkki offipalstalla osaa luultavasti kertoo asiasta. jandella on vw tdi kone jimnyssä paikoillaan niin voi löytyä muutenkin kokemusta moottorin virityksestä tähän käyttöön.
-Henkka-
edit:kirjoitus virhe nimimerkissä jade->jande
-Henkka-
edit:kirjoitus virhe nimimerkissä jade->jande
Viimeksi muokannut Henkka85, 8.2.2013 9:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuossa myös pumpusta... http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=84 ... 851b8cab25
ja pikaisella googletuksella 200 ja 300tdi:ssä olis VISSIINKIN samat pumput..
ja pikaisella googletuksella 200 ja 300tdi:ssä olis VISSIINKIN samat pumput..
olisko tuohon mun edelliseen kysymykseen tietoutta palstalla???
varmaan aika erikoista on käyttää nuin päin noita osia...
tässä miettinyt et itselläni olis ainakin edullisempi vaihtoehto pysyä vielä esikammiollisissa vehkeissä ja normi hukkis turboissa.. mut saako niistä yhtä toimivaa yhtälöä aikaiseksi niin on toinen juttu..
mihin tehoihin/vääntöihin yltää toi 1,6td:en garret t03 turbo pakopaineiden pysyessä vielä maltillisena..
entä kumpi pumppu parempi aaziin oma vai 1,6td:en pumppu? asiasta on ollut palstalla aika kaksihaaraista mielipidettä.
-Henkka-
varmaan aika erikoista on käyttää nuin päin noita osia...
tässä miettinyt et itselläni olis ainakin edullisempi vaihtoehto pysyä vielä esikammiollisissa vehkeissä ja normi hukkis turboissa.. mut saako niistä yhtä toimivaa yhtälöä aikaiseksi niin on toinen juttu..
mihin tehoihin/vääntöihin yltää toi 1,6td:en garret t03 turbo pakopaineiden pysyessä vielä maltillisena..
entä kumpi pumppu parempi aaziin oma vai 1,6td:en pumppu? asiasta on ollut palstalla aika kaksihaaraista mielipidettä.
-Henkka-
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Kone löytänyt paikkansa jo konehuoneessa,vaihteisto sovitettu välilevyllä koneen perään ja pakoputkisto rakennettu.
Seuraavaksi polttoaine ja jäähdytyslinjat kiinni koneeseen ja sähköjen tekoon.
Seuraavaksi polttoaine ja jäähdytyslinjat kiinni koneeseen ja sähköjen tekoon.
Viimeksi muokannut Racingrabbit, 18.4.2013 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielnkiintoinen projekti ja varmasti saa koneesta riittävän ja hyvän ajettavan tähänkin.
Mulla on offi-syncrossa juurikin vastaava setuppi, AHU+Lantikan pumppu, erinomainen peli kun jaksaa mennä tyhjäkäynnillä ja vastaa heti kaasuun. Tällä hetkellä väliaikaisesti K24 turbona.
Minkälaisia ennakoita olette mtdi-koneisiin laittanut?
Mulla on offi-syncrossa juurikin vastaava setuppi, AHU+Lantikan pumppu, erinomainen peli kun jaksaa mennä tyhjäkäynnillä ja vastaa heti kaasuun. Tällä hetkellä väliaikaisesti K24 turbona.
Minkälaisia ennakoita olette mtdi-koneisiin laittanut?
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Ennakkoa 70. Jos haluaa että käy rouvisti niin 100. Eli sama ennakko ku mitä se vagcom näyttäis.
Tuommosella se säätö: http://katuauto.fi/product_info.php/cPa ... cts_id/227
niille ahdoille. Haara vaan sille lda:lle. "Ahtokaran muokkaus" vaan hakuun sitte.-
Tuommosella se säätö: http://katuauto.fi/product_info.php/cPa ... cts_id/227
niille ahdoille. Haara vaan sille lda:lle. "Ahtokaran muokkaus" vaan hakuun sitte.-
Jos jaksaa leikkiä ahtopaineen säädön kanssa niin tuollainen oli omassa ohjaamassa portin kelloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=34978
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=34978
0,70 kuulostaa aika vähälle ainakin lantikan pumpulle. Projektikertomuksia mitä lueskellut niin yleensä laitettu ainakin lantikan 0,85 ja 1,34 tais olla suurin mitä jotkut käyttäneet. Omassa nyt 1,10 ja käy ihan nätisti eikä yhtään rouvisti. Kaverin vastaavaan koneeseen laitettiin 1,0 ja pelaa sekin hienosti. Molemmissa toki vakiota isommat suuttimet.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 11.8.2005 12:27
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa