Tuli ostettua 2004 vuoden A3 3.2. Reilu 200tkm ajettu. Koeajolenkki ei ollut riittävän pitkä ja kattava, joten vasta maantieajossa kotimatkalla huomasin nykimisongelmaa.
Eli tasa/pintakaasulla ajettaessa meno on hiukan nykivää. Pienen vedon kun laittaa päälle, nykiminen loppuu. Ongelman huomaa selvimmin kierrosalueella ~1000-2500. Seuraavana päivänä normi taajama ajossa ongelma oli selkeämpi. Paikallaan ollessa tyhjäkäyntiä käy hyvin, ei heijaa. Jos yrittää pitää kierroksia tasaisena jossain <2500, niin käynti pätkii. Korkammilla kierroksilla käy tasaisemmin tai sitten pätkimistä ei huomaa, kun kierroksia enemmän.
BT-OBD-Nokia N9 yhdistelmällä en mitään vikakoodeja saanut ulos, mutta esim. 1. sylinterin sytytyskäyrää se piirtää. Käyrä on alle 2500 kierroksen tasakaasulla aika vuoristorataa, kuten käyntikin. Korkeammilla kierroksilla käyrä tasainen, kuten käyntikin. Auton vieressä kun seisoo, jakopää ei pidä mitään erityistä ääntä, ihan vierestä koneen tai kuskin puolen rengaskotelon kautta kun kuuntelee, pientä ääntä/rahinaa pitää. No ei liikkuvat osat äänettömiä ole. En silti osaa arvioida mikä on normaalia ääntä.
Myyjäliikkeen edustaja epäili tulppia/puolia. Tulpat lupasin itse vaihtaa, kustannus siedettävä. Puola/puolatkin vielä lienee "kuluvaa" osaa. Voinko itse mitata puolan kuntoa? Tulpat ja puolat vaihdettu jotain 30-40tkm sitten.
Olisko jotain muita ideoita tai epäilyksiä?
3.2 V6 nykimis ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
hesitation sana jo viittaa hiukan eri ongelmaan, kuten googlen löytämät sivutkin. Eli itsellä ei ongelmaa tehon kanssa. Kaasua kun antaa niin aina kiihtyy mielestäni hyvin.
Ongelma siis aivan pintakaasulla ajettaessa, tasaista vauhtia. Pikatiellä sitä ei niin helposti huomaa, kun joutuu pientä vetoa pitämään päällä että vauhti pysyy. Taajama vauhdeissa onkin on aika häiritsevää. Paikallaan ollessakin oireet näkyy, kun koittaa pitää vaikka tasaista 1800rpm. Ei vaan onnistu, kun kierrokset hyppii...
Nokialaisen OBD softan kyvyistä lukea vikakoodeja en menisi takuuseen. Eli voi olla että niitäkin on.
Ongelma siis aivan pintakaasulla ajettaessa, tasaista vauhtia. Pikatiellä sitä ei niin helposti huomaa, kun joutuu pientä vetoa pitämään päällä että vauhti pysyy. Taajama vauhdeissa onkin on aika häiritsevää. Paikallaan ollessakin oireet näkyy, kun koittaa pitää vaikka tasaista 1800rpm. Ei vaan onnistu, kun kierrokset hyppii...
Nokialaisen OBD softan kyvyistä lukea vikakoodeja en menisi takuuseen. Eli voi olla että niitäkin on.
Golf R32 tuli jossain vaiheessa päivitysohjelma juurikin tuon 2-3krpm pätkimiseen. Itsellänikin nykii tuossa ja miettii. Puolat on tosiaan heikko kohta noissa ja niistäkin oli jokin kamppanja golfin puolella viime syksynä. Tosin ei tainut olla Suomessa. Kannattaa silti kysellä.
Onkos noissa juuri tuolla kierroksella jokin overläp-ilmiö? Jos itse annan poljinta kierrosten ollessa juuri jotain 2,5krpm niin hyvin rytää...
Onkos noissa juuri tuolla kierroksella jokin overläp-ilmiö? Jos itse annan poljinta kierrosten ollessa juuri jotain 2,5krpm niin hyvin rytää...
Kyllä käsittääkseni puola kampanja oli myös suomessa. Tosin jos oikein Audi palstoilta luin niin minulla taitaa olla puola tyyppi se johon kampanjassakin vaihdettaisiin. Pitää silti kysyä.
Pystynkö puolaa testaamaan itse jotenkin? Mittasin yleismittarilla nastojen 1-2 ja 3-4 väliltä vastusta. Samoja lukuja näytti kaikissa puolissa. Mutta voiko puolan kuntoa edes varmasti todeta mittaamalla yleismittarilla?
Kahdella eri softalla ( edelleen kännykän softalla :( ) koittanut hakea vika koodeja, ei löydy. Kyllä noistakin ohjelmista, jos jonkinlaista tietoa saa ulos, ilmamäärää, lambdaa, 1. sylinterin ajoitusta, jotain happitunnistin tms arvoja. Mutta ei se paljoa auta, kun ei tiedä mitä niitten pitäisi olla.
Eli tästa jatko kysymys, löytyiskö tähän autoon tai edes koneeseen jotain korjausopasta. Tietäis missä kaikki anturit on ja miten niitä pystyy itse testaamaan.
Pystynkö puolaa testaamaan itse jotenkin? Mittasin yleismittarilla nastojen 1-2 ja 3-4 väliltä vastusta. Samoja lukuja näytti kaikissa puolissa. Mutta voiko puolan kuntoa edes varmasti todeta mittaamalla yleismittarilla?
Kahdella eri softalla ( edelleen kännykän softalla :( ) koittanut hakea vika koodeja, ei löydy. Kyllä noistakin ohjelmista, jos jonkinlaista tietoa saa ulos, ilmamäärää, lambdaa, 1. sylinterin ajoitusta, jotain happitunnistin tms arvoja. Mutta ei se paljoa auta, kun ei tiedä mitä niitten pitäisi olla.
Eli tästa jatko kysymys, löytyiskö tähän autoon tai edes koneeseen jotain korjausopasta. Tietäis missä kaikki anturit on ja miten niitä pystyy itse testaamaan.
Nykiminen mielestäni ainoastaan tasakaasulla ajettaessa, pari kertaa ollut jotain pientä kun kevyesti kiihdyttää. Ja siis paikallaan ollessa kun yrittää kierroksia pitää esim 1800, niin ei onnistu, kun pätkii ja heijaa kierroksia.
Poikkesin Audi huollossa kysymässä puola kampanjasta. Oli tosiaan voimassa ja yllättäen ottivat auton heti pukille tarkistukseen. No puolat oli ok, eikä vikakoodeissa ollut mitään sytytysongelmaakaan. Mutta siellä oli jokin vikakoodi liittyen ajoitukseen, en nyt enää tarkkaan muista.
Pitäis nyt tarkastuttaa että onko ajoitus kunnossa. Jos ei ole, niin todennäköisesti menee jakopään rempaks. Se onkin mielenkiintoinen keskustelu myyjän kanssa, kun mietitään kuka sen maksaa. Kustannus(hiha)arvio oli aikamoinen....
Toki on mahdollista että on joku muukin syy, vaikka vikakoodi tuohon viittaakin.
Uskaltaakohan tuolla nyt ajaa mihinkään metriäkään....
Poikkesin Audi huollossa kysymässä puola kampanjasta. Oli tosiaan voimassa ja yllättäen ottivat auton heti pukille tarkistukseen. No puolat oli ok, eikä vikakoodeissa ollut mitään sytytysongelmaakaan. Mutta siellä oli jokin vikakoodi liittyen ajoitukseen, en nyt enää tarkkaan muista.
Pitäis nyt tarkastuttaa että onko ajoitus kunnossa. Jos ei ole, niin todennäköisesti menee jakopään rempaks. Se onkin mielenkiintoinen keskustelu myyjän kanssa, kun mietitään kuka sen maksaa. Kustannus(hiha)arvio oli aikamoinen....
Toki on mahdollista että on joku muukin syy, vaikka vikakoodi tuohon viittaakin.
Uskaltaakohan tuolla nyt ajaa mihinkään metriäkään....
Meni nyt hiukan kahdella foorumilla kyselyksi. AudiClubin puolella jatkuu...
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?p=892814
Puolat pitäis nyt jotenkin saada lähipäivinä testattua että ovatko ehjiä. Miten se parhaiten onnistuu?
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?p=892814
Puolat pitäis nyt jotenkin saada lähipäivinä testattua että ovatko ehjiä. Miten se parhaiten onnistuu?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa