1.9tdi ahf puutuu
Valvoja: ffp jäsenet
1.9tdi ahf puutuu
Ongelma kohteena ahf koneinen audi a3 1.9tdi 110hp. Ajettu 274tkm. Väännöt loppuu voimakkaammassa kiihdytyksessä ja välillä jos joutuu ajamaan samaa vauhtia pidemmän aikaa. Vikakoodia anto ahtopaineensäätö venttiilille. Se tuli vaihdettua ja samalla ilmamassamittari ja joku kolmaskin venttiili mutta sama ongelma on edelleen. Voiko olla että ahtimen siivet jumittaa, eli turbo alkais olla vaihto/huolto kunnossa? Vaiko onko vielä joku mitä kannattais kattoa ennen ahdinta?
ilman vikakoodeja ei pysty tarkentamaan, mutta syypää voi olla jumittavat siivet ja/tai säätökello. Testaa kellon toiminta irroittamalla alipaineletku kellolta, laita tilalle irtonainen puhdas letkunpätkä ja sitten imeskelet siitä ja katot, että tulee kello perässä sitä mukaa kun imet. Jos ei tule kevyesti ja joudut imemään huulet turtana, on joko vnt-mekanismi tai kello jumissa. Uus kello kustantaa 50e ja jos löytyy jumiutuneet vnt-siivet, kannattaa investoida se kello samalla vaivalla kun käyttää koko paketin irti. Pirun vaikee erikseen vaihdella se kello ahtaissa tiloissa puhdistuksen jälkeen.
Suurin osa ahtimista kärsii ensin huonosti toimivasta n75-venttiileistä (tyyppivika), jolloin kello ei saa riittävästi jumppaa. Sitten jumii kello paikoilleen ja seuraavaks jumii siivet kun kello ei enää niitä liikuttele riittävästi. Sitten kun siivet on jumissa, niin kello jämähtää lopullisesti paikoilleen. Tässä vaiheessa yleensä uusitaan se n75 vasta kun tuntuu, että menee limppiin ja tehot uupuu.. niin ja luetaan ne vikakoodit.
Kun koko edellä kerrottu ketju käydään lävitse, niin ahdin on ihan tuhannen jumissa, kello sökönä ja edelleen vikaa haetaan alipaineletkuista ja n75-venttiilistä, kunnes todetaan vnt-mekanismin olevan tuhannen jumissa. Sitten puhdistellaan vnt-siivet ja laitetaan paketti takasin testaamatta kellon jouhevaa toimintaa. Mekanismi ja auto toimii ihan ok, kunnes taas siivet jumahtaa huonosti lapoja liikuttelevan kellon takia joko ihan paikoilleen tai sitten liikerata rajoittuu kun kello jumii.
VNT-ahtimen mekanismi on herkkä ja sen kuuluu toimia herkästi alipaineen avustamana. Ulkomaisia forumeita lukiessa pirun monta ahdinta on heitetty romukoppaan pelkästään viallisen kellon takia, kun ei ole osattu etsiä lopullista vikaa.
Suurin osa ahtimista kärsii ensin huonosti toimivasta n75-venttiileistä (tyyppivika), jolloin kello ei saa riittävästi jumppaa. Sitten jumii kello paikoilleen ja seuraavaks jumii siivet kun kello ei enää niitä liikuttele riittävästi. Sitten kun siivet on jumissa, niin kello jämähtää lopullisesti paikoilleen. Tässä vaiheessa yleensä uusitaan se n75 vasta kun tuntuu, että menee limppiin ja tehot uupuu.. niin ja luetaan ne vikakoodit.
Kun koko edellä kerrottu ketju käydään lävitse, niin ahdin on ihan tuhannen jumissa, kello sökönä ja edelleen vikaa haetaan alipaineletkuista ja n75-venttiilistä, kunnes todetaan vnt-mekanismin olevan tuhannen jumissa. Sitten puhdistellaan vnt-siivet ja laitetaan paketti takasin testaamatta kellon jouhevaa toimintaa. Mekanismi ja auto toimii ihan ok, kunnes taas siivet jumahtaa huonosti lapoja liikuttelevan kellon takia joko ihan paikoilleen tai sitten liikerata rajoittuu kun kello jumii.
VNT-ahtimen mekanismi on herkkä ja sen kuuluu toimia herkästi alipaineen avustamana. Ulkomaisia forumeita lukiessa pirun monta ahdinta on heitetty romukoppaan pelkästään viallisen kellon takia, kun ei ole osattu etsiä lopullista vikaa.
Nyt tuntuu taas toimivan. Motaria ajelin 3. vaihteella kierrokset siellä 3500-4000 muutaman minuutin pari kertaa ja nyt tuntus ettei enää mene vikatilaan. Varmaan oli siivet karstottunu. Liekkö talvella ja huonoilla nastarenkailla vaikutus kun tuli suht rauhassa liukasteltua eikä liiemmin kiihyteltyä.
naksuuko sulla toi n75 venttiili kun kääntää virrat on asentoon?
itel ei napsu ja samat oireet ku sulla..tehot menee fex.. huomenna annan sähkö,ilma ja wd40 hoitoo solenoidille jos vaiks alkais liikkuun/napsuun (jos mikäli sen nyt pitäs siis edes naksuu) egr solenoidi ainaki naksuu niin pr*** että se ainaki toimii..niin miksköhän toi on sit hiljane.
e: (korjaus) 1 naksaus kun virrat on asentoon ei siis useita naksutuksia.
itel ei napsu ja samat oireet ku sulla..tehot menee fex.. huomenna annan sähkö,ilma ja wd40 hoitoo solenoidille jos vaiks alkais liikkuun/napsuun (jos mikäli sen nyt pitäs siis edes naksuu) egr solenoidi ainaki naksuu niin pr*** että se ainaki toimii..niin miksköhän toi on sit hiljane.
e: (korjaus) 1 naksaus kun virrat on asentoon ei siis useita naksutuksia.
Viimeksi muokannut Daword, 28.5.2012 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
naksuuko sulla toi n75 venttiili kun kääntää virrat on asentoon?
itel ei napsu ja samat oireet ku sulla..tehot menee fex.. huomenna annan sähkö,ilma ja wd40 hoitoo solenoidille jos vaiks alkais liikkuun/napsuun (jos mikäli sen nyt pitäs siis edes naksuu) egr solenoidi ainaki naksuu niin pr*** että se ainaki toimii..niin miksköhän toi on sit hiljane.
itel ei napsu ja samat oireet ku sulla..tehot menee fex.. huomenna annan sähkö,ilma ja wd40 hoitoo solenoidille jos vaiks alkais liikkuun/napsuun (jos mikäli sen nyt pitäs siis edes naksuu) egr solenoidi ainaki naksuu niin pr*** että se ainaki toimii..niin miksköhän toi on sit hiljane.
jännä juttu, foorumeita lueskellut ja osassa väitetään että täytyis napsua? y.tubes testataan n75 toiminta näin..
http://www.youtube.com/watch?v=LgJEILdc ... ata_player
http://www.youtube.com/watch?v=LgJEILdc ... ata_player
1.9tdi ahf puutuu, moottorinohjaimessa vikaa
Sen verran saatu selvitettyä että ainakaan ahtimen siivet ei jumita vaan vika on moottorinohjaimessa. Nyt kiinnostais kun alkuperäinen koodi eculle on 038 906 012 A niin meneekö tohon esim. 038 906 018 BP tai 038 906 018 BA ? Molemmat kuitenkin täysin samasta koneesta ja autosta kun toi mun.
Kumpikaan 018-loppuisista ei käy ihan heittämällä tilalle. Joku muu AHF-koneen 012-loppuinen eri loppukirjaimilla voi mennäkin, mutta varminta/helpointa on hankkia juuri samalla numerolla oleva, tai sitten kopsata tuosta alkuperäisestä softa.
Jos N75:lle tulevan jännitteen pulssisuhde pysyy vakiona vagcomin output-testillä tai pedaalia polkemalla, vika on todennäköisesti ecussa. Johtojen ollessa poikki/oikosessa ecu antaa siitä vikakoodin.
Jos N75:lle tulevan jännitteen pulssisuhde pysyy vakiona vagcomin output-testillä tai pedaalia polkemalla, vika on todennäköisesti ecussa. Johtojen ollessa poikki/oikosessa ecu antaa siitä vikakoodin.
N75 vaihettu vielä kertaalleen uuteen vanhan väsyneemmän tilalta ja nyt toiminu siitä asti niinkun pitää. Tosin vieläkään ei oo tietoo minkä takia se hajos kerta toisensa jälkeen, oisko ollu niissä vanhoissa letkuissa? kuitenki jotain kun suht kuluneita osa oli. Loppu hyvin kaikki hyvin, nyt joku tulee ja ostaa ton auton multa pois?
Nostellaan vanhaa ettei tarvii uutta alkaa tekeen. Pitkän aikaa pelkkää kaupunkiajoa ajelleena eilen motarilla ajattelin ajella vähän aikaa 3. vaihteella että karstat palais. No jonkun aikaa ajelin kierrokset reilussa 3000, jonka jälkeen kun kiihytin loppuun ja olin neloselle vaihtamassa jäi kierrokset huutamaan rajotinta vasten?? No kytkin pohjaan ja sit kierrokset tippu nollaan, mutta auto ei sammunu kyllä omasta mielestä missään vaiheessa. No sit vitoselle ja tuntu et auto ei kulkenut enää normaalisti. Sit abc:ltä maidot matkaan ja takas motaria kotiin.
Eka kiihyttäessä tuntu et turbo lähtee peliin myöhemmin, ja sit motarilla kiihyttäessä huomas kun meni eka limppiin ja sit ei enää kulkenu minnekkään. Uudelleen käynnistys ei enää auttanu. Missään vaiheessa ei savuttanu. Menikö toi turbo nyt lopullisesti vai toivotaanko et vaan taas se perinteinen N75? Entä toi kierrosten huutaminen? Alkaa pian kiinnostus loppua, kohta on halvalla myynnissä.
Eka kiihyttäessä tuntu et turbo lähtee peliin myöhemmin, ja sit motarilla kiihyttäessä huomas kun meni eka limppiin ja sit ei enää kulkenu minnekkään. Uudelleen käynnistys ei enää auttanu. Missään vaiheessa ei savuttanu. Menikö toi turbo nyt lopullisesti vai toivotaanko et vaan taas se perinteinen N75? Entä toi kierrosten huutaminen? Alkaa pian kiinnostus loppua, kohta on halvalla myynnissä.
Nostellaan vanhaa ettei tarvii uutta alkaa tekeen. Pitkän aikaa pelkkää kaupunkiajoa ajelleena eilen motarilla ajattelin ajella vähän aikaa 3. vaihteella että karstat palais. No jonkun aikaa ajelin kierrokset reilussa 3000, jonka jälkeen kun kiihytin loppuun ja olin neloselle vaihtamassa jäi kierrokset huutamaan rajotinta vasten?? No kytkin pohjaan ja sit kierrokset tippu nollaan, mutta auto ei sammunu kyllä omasta mielestä missään vaiheessa. No sit vitoselle ja tuntu et auto ei kulkenut enää normaalisti. Sit abc:ltä maidot matkaan ja takas motaria kotiin.
Eka kiihyttäessä tuntu et turbo lähtee peliin myöhemmin, ja sit motarilla kiihyttäessä huomas kun meni eka limppiin ja sit ei enää kulkenu minnekkään. Uudelleen käynnistys ei enää auttanu. Missään vaiheessa ei savuttanu. Menikö toi turbo nyt lopullisesti vai toivotaanko et vaan taas se perinteinen N75? Entä toi kierrosten huutaminen? Alkaa pian kiinnostus loppua, kohta on halvalla myynnissä.
Sellane tuli vielä mieleen, että jos N75 on rikki niin pitääkö turbolta kuuluu ääntä vai ei?
En viitti avata uutta topiccia, kun liittyy samaan aiheeseen.
Itellä Ocu I AHF koneella ja veto loppuu myös tuolla 3k tienoilla. Tuntuu, että vetää 2k-3k välin suht hyvin, mitä nyt ajoittain tuntuu tuolla välillä turbon tulevan laiskasti mukaan. VCDS:llä katottu vikakoodit ja ei anna mitään sekä testattu VNT liikkuvuus ja näytti liikkuvan hyvin. Pitää vielä ottaa logia ahtopaineista yms. seuraavan kerran ku käyn ajaas. Alipaineletkuja on vaihettu jonkii verran jo, pitänee vielä kokeilla imeskellä tuota VNTkelloa. Jatketaan tarinaa, kun on lisämatskua.
Itellä Ocu I AHF koneella ja veto loppuu myös tuolla 3k tienoilla. Tuntuu, että vetää 2k-3k välin suht hyvin, mitä nyt ajoittain tuntuu tuolla välillä turbon tulevan laiskasti mukaan. VCDS:llä katottu vikakoodit ja ei anna mitään sekä testattu VNT liikkuvuus ja näytti liikkuvan hyvin. Pitää vielä ottaa logia ahtopaineista yms. seuraavan kerran ku käyn ajaas. Alipaineletkuja on vaihettu jonkii verran jo, pitänee vielä kokeilla imeskellä tuota VNTkelloa. Jatketaan tarinaa, kun on lisämatskua.
Itellä oli golf ahf myös aika puutuneen olone kun lähti aina kiihdyttämään, kesti vähän aikaa että vastas kaasuun. Eräänä iltana sitten putsattiin egr imusarjaa myöten. Oli noin 2/3 putkesta tukossa, ja kyllä muuten kummasti vaikutti kulkuun! :D Joten jos et tiedä onko ocustas egr putsattu niin suosittelen sen ainakin tekemään.
Itellä oli golf ahf myös aika puutuneen olone kun lähti aina kiihdyttämään, kesti vähän aikaa että vastas kaasuun. Eräänä iltana sitten putsattiin egr imusarjaa myöten. Oli noin 2/3 putkesta tukossa, ja kyllä muuten kummasti vaikutti kulkuun! :D Joten jos et tiedä onko ocustas egr putsattu niin suosittelen sen ainakin tekemään.
Kysytään tässä topicissa kun ei viitsi omaa tehdä kun kuitenkin yleinen ongelma tuntuu olevan..
Koneena 350tkm ajettu ASV, pitkän aikaa kuulunut "dumppimainen" suhina kiihdyttäessä, nykyään vetelee vähän väliä limp modeen itsensä ja joutuu starttaileen autoa että tulee vedot takaisin (antaa siis kierroksia kyllä mutta veto puutuu lähes kokonaan). Antoi ahtopaineen rajaylitys ("overboost") tai vastaavaa vikakoodia.
Vaihdoin ensitöiksi N75-venttiilin, mutta ei auttanut asiaa. Katselin tuota egr solenoidia, kuuluuko sen myös naksua virtoja laittaessa päälle? Nimittäin ei naksu.
EGR:n kohdasta on hikoillut jonkun verran öljyäkin siihen paikkeille.
Alipaineletkuja tarkistelin ihan ensimmäiseksi ja vaihtelin niitä jos vähänkin näytti kulahtaneilta mutta ei vaikutusta kummemmin. Ennen joskus samutttaessa tuntui että "kolahti" samuttaessa kuin olisi yrittäny jäädä vielä käyntiin, mutta letkujen vaihdon jälkeen katosi.. :D
Mistä sitten kannattaisi vikaa ruveta etsimään seuraavaksi ja kannattaako tuota egr solenoidia ruveta vielä vaihtamaan sitten?
Näillä kilometreillä on varmastikin siivet jumissa turbosta, mutta pitäisi kumminkin mahd. pienellä vaivalla saada kuntoon ettei vielä ainakaan turboa tarvisi vaihtaa jos vika olisikin muualla.. Mr Musclellakin on joskus tullut putsailtua ahdinta.
Koneena 350tkm ajettu ASV, pitkän aikaa kuulunut "dumppimainen" suhina kiihdyttäessä, nykyään vetelee vähän väliä limp modeen itsensä ja joutuu starttaileen autoa että tulee vedot takaisin (antaa siis kierroksia kyllä mutta veto puutuu lähes kokonaan). Antoi ahtopaineen rajaylitys ("overboost") tai vastaavaa vikakoodia.
Vaihdoin ensitöiksi N75-venttiilin, mutta ei auttanut asiaa. Katselin tuota egr solenoidia, kuuluuko sen myös naksua virtoja laittaessa päälle? Nimittäin ei naksu.
EGR:n kohdasta on hikoillut jonkun verran öljyäkin siihen paikkeille.
Alipaineletkuja tarkistelin ihan ensimmäiseksi ja vaihtelin niitä jos vähänkin näytti kulahtaneilta mutta ei vaikutusta kummemmin. Ennen joskus samutttaessa tuntui että "kolahti" samuttaessa kuin olisi yrittäny jäädä vielä käyntiin, mutta letkujen vaihdon jälkeen katosi.. :D
Mistä sitten kannattaisi vikaa ruveta etsimään seuraavaksi ja kannattaako tuota egr solenoidia ruveta vielä vaihtamaan sitten?
Näillä kilometreillä on varmastikin siivet jumissa turbosta, mutta pitäisi kumminkin mahd. pienellä vaivalla saada kuntoon ettei vielä ainakaan turboa tarvisi vaihtaa jos vika olisikin muualla.. Mr Musclellakin on joskus tullut putsailtua ahdinta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa