VW Venton ahtopaine
Valvoja: ffp jäsenet
VW Venton ahtopaine
Olis tarkoitus mitata AAZ koneen ahtopaine, millä kierroksilla mittaus suoritetaan, ja mistä kohtaa on paras mittaus suorittaa, ja mikä on tehdasasetus paineeksi?
VW Venton ahtopaine
Nyt paineet on mitattu, ja jotain on pielessä, paine heittelee miten sattuu. Kierroksia pitää olla aika reilusti ennen kuin paine nousee, ei nouse tasaisesti vaan hyppää heti 0,3 meen. Kun lisää kierroksia, niin paine nousee 0,5 teen, on hetken ja sitten putoaa 0 vaikka olisi talla pohjassa (ei aina tee tätä). Hukkaportin varsi on myös rauhaton ja heijaa varsinkin pienemmillä kierroksilla. EGR on tulpattu jo vuosia sitten, kaikki toimi hyvin ja toimii nytkin, on vain laiska ja kulutus noussut 5,5 liki 7 mää. Kokeilin toisella Ventolla mittausta josta myös on EGR tulpattu, tässä ei ollut mitään tällaista kuin mulla. Mitä avuksi? Saisiko jostain räjähdyskuvia, itse en onnistunut Googlettamaan.

Tässä on yksi, liippaa läheltä.
Ja ennen kuin vedetään perjantai-illan kunniaksi herne nenään, niin...
Se "äkillinen paineiden nousu" 0.3bar johtuu siitä, että uusimmissa aazeissa (eli tossa sun koneessa) on kaksitoiminen hukkaportin kello ja matka-ajon kevennys. Eli kun kuormaa on tarpeeksi vähän, niin hukkaportti on auki. Kun aletaan kiihdyttämään, niin systeemi vetää hukkaportin kiinni, kunnes se taas sitten avautuu säädetyssä maksimipaineessa. Tarkoitatko nyt kierroksilla kaasun asentoa vai konkreettista lukemaa kierroslukumittarissa? Nimittäin kevennys toimii myös isommilla kierrosluvuillakin, mikäli kuormaa on vähän.
Pitääkö ahdin kummallisia ääniä?
Ja oletko lukaissut tämän?
VW Venton ahtopaine
Joo, ensinnäkin huomasin jo itsekin, että kuormaa pitää olla, siis mittari kabiiniin ja menoksi. ”Tarkoitatko nyt kierroksilla kaasun asentoa vai konkreettista lukemaa kierroslukumittarissa?” Oli kaasu pohjassa ja kone huusi täysillä kierroksilla. Ahtimesta ei kuulunut missään vaiheessa mitään ylimääräisiä ääniä. Tästä on varmasti apua > Ja oletko lukaissut tämän? kiitos.
VW Venton ahtopaine
Nyt on mitattu paineet ajamalla, ja nyt näyttää ihan erilaiselta. Paineet nousevat kuormituksen mukaan, nyt paineet olivat maksimissaan 0,65 bar, ruuvasin paineet 0,75 bar, jään odottamaan muutosta polttoaineen kulutukseen ennen kuin teen mitään. Ihan kokeilumielessä irrotin alipainepumpulta tulevan putken joka menee ahtopaineen sähkösolenoidille. Tästä seurasi se, että pienillä kierroksilla oli hiukan korkeampi paine, samoin kun oli koneella pieni kuormitus oli paine vähän suurempi. Kiinnostaisi tietää tuon ahtopaineen sähköisen EGR osan toiminta, eli ohjatkaanko painetta myös sähköisesti, vai onko se jotain muuta?
Nyt mittavirhe korjattu.
Nyt mittavirhe korjattu.
Viimeksi muokannut vetopyörä, 17.3.2012 20:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ettei nyt olis tapahtunu pieni mittavirhe?
E: Oli siis pilkkuvirhe.
E: Oli siis pilkkuvirhe.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 18.3.2012 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
. Kiinnostaisi tietää tuon ahtopaineen sähköisen EGR osan toiminta, eli ohjatkaanko painetta myös sähköisesti, vai onko se jotain muuta?
Toi EGR:n ohjaus ja hukkaportin ohjaus on samasta laitteesta. Kun syöttöpumpulla havaitaan tarpeeksi pieni ruiskutusmäärä (anturi on siinä nestepään keskellä), niin hukkaportti ja samalla egr holahtaa auki sen pienen venttiilin toimesta, joka on polttoainesuodattimen nurkilla. Kun sopan määrä koneeseen päin kasvaa, niin systeemi sulkee hukkaportin ja EGR:n. Nyt kun otit sen alipaineputken pois, niin hukkaportti on ahtimella koko ajan kiinni ja tästä myös johtuu se paineen nousu pienilllä kierroksilla.
Simppeliä mutta toimivaa. Itse suosittelisin käyttämään tuota kevennystä, kun se kuitenkin säästää ahdinta aika tavalla.
Taas kerran pitää kysäistä, että eihän jakopäätä ole rempattu tuon kulutuksen nousun tienoilla? Ennakot kun heittää yleensä myöhäiselle kun mittaamatta vaihdetaan remmi.
VW Venton ahtopaine
Kiiti kovasti avusta, alkaa hiljalleen systeemi selvitä. Ensinnäkin, to alipaineen letkun irrotus oli vain pelkkä kokeilu, ja laitoin sen takaisin kokeilun jälkeen, selvisi nyt senkin tarkoitus. Jakohihnan vaihdosta on siksi pitkäaika ettei sillä ole merkitystä. Kun vaihdoin hihnan, jouduin pumpun ajoitusta siirtämään aikaisemmalle jopa muutaman asteen verran, oli niin paljon myöhäisellä. Ajoitus on pelkkien ajoitusmerkkien mukaan tehty, ei kellotettu pumpulta.
VW Venton ahtopaine
Terve. Nyt on AAZ kone viritetty, eli toimittu näiden ohjeiden mukaan >Ja oletko lukaissut tämän? <. Ahtopaineet nostettu 0,65 > 0,75 bar, syöttöä lisätty 1/3 kierrosta ja pumpusta kylmäkäynnistyksen säätövipua myöhäisemmälle pohjaennakolle, eli kiersin oikeanpuolista ruuvia puolitoista kierrosta auki. Nyt auto tuntuu piristyneen selvästi, parhaiten tuntee kun kiihdyttää loivaa ylämäkeä ylös. Syöttöä voisi varmaan vielä lisätä kun savutus ei mielestäni ole edes lisääntynyt. Polttoaineen kulutuksesta ei vielä ole tietoa, seurataan vähän pitempää ennen kuin ruuvataan lisää, paljon kiitoksia neuvojille.
VW Venton hukkaportti
Olen toistaiseksi aika amatööri, joten asiallista kommenttia kiitos. Mutta minulla on kanssa tuo turboahdettu AAZ vento ja epäilen ongelmaa turbon hukkaportissa. Kun nostaa kaasua niin hukkaportista tulee jatkuvasti ilmaa. Eräs tutuistani oli irrottanu hukkaportista letkun, en tiedä saattaisiko vika olla myös ahtopaineen säätöventtiilissä... Auto kiihtyy totakai kehnosti kun 55kW mutta jos 100 vauhtia ajaa niin tehoa käytännössä ole ollenkaan
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa