VW Venton ahtopaine

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 14.3.2012 19:28

Olis tarkoitus mitata AAZ koneen ahtopaine, millä kierroksilla mittaus suoritetaan, ja mistä kohtaa on paras mittaus suorittaa, ja mikä on tehdasasetus paineeksi?

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 14.3.2012 20:42

Ahtoputkistosta tai imusarjasta. Helpoin on katkaista ahdonalaisen letku ja siihen t- pala väliin ja mitsku siihen. Max ahdot taitaa pyöriä siinä 2000-3500 rpm välissä. Tehtaalta taitaa tulla jotain 0.4-0.8 väliä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.3.2012 23:06

millä kierroksilla mittaus suoritetaan,

Runttaat vaikka kolmosella kaasun pohjaan 2000rpm rajoittimelle asti ja seuraat missä mittarin neula suhailee. Maksimiahdoistahan yleisesti puhutaan, joten mitä nyt satut maksimissaan saamaan, on se ahtopaine.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 16.3.2012 18:27

Nyt paineet on mitattu, ja jotain on pielessä, paine heittelee miten sattuu. Kierroksia pitää olla aika reilusti ennen kuin paine nousee, ei nouse tasaisesti vaan hyppää heti 0,3 meen. Kun lisää kierroksia, niin paine nousee 0,5 teen, on hetken ja sitten putoaa 0 vaikka olisi talla pohjassa (ei aina tee tätä). Hukkaportin varsi on myös rauhaton ja heijaa varsinkin pienemmillä kierroksilla. EGR on tulpattu jo vuosia sitten, kaikki toimi hyvin ja toimii nytkin, on vain laiska ja kulutus noussut 5,5 liki 7 mää. Kokeilin toisella Ventolla mittausta josta myös on EGR tulpattu, tässä ei ollut mitään tällaista kuin mulla. Mitä avuksi? Saisiko jostain räjähdyskuvia, itse en onnistunut Googlettamaan.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 16.3.2012 18:39

Mistä sä tarvit räjähdyskuvan ?

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 16.3.2012 19:26

Turbosta

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.3.2012 19:48

Kuva
Tässä on yksi, liippaa läheltä.

Ja ennen kuin vedetään perjantai-illan kunniaksi herne nenään, niin...

Se "äkillinen paineiden nousu" 0.3bar johtuu siitä, että uusimmissa aazeissa (eli tossa sun koneessa) on kaksitoiminen hukkaportin kello ja matka-ajon kevennys. Eli kun kuormaa on tarpeeksi vähän, niin hukkaportti on auki. Kun aletaan kiihdyttämään, niin systeemi vetää hukkaportin kiinni, kunnes se taas sitten avautuu säädetyssä maksimipaineessa. Tarkoitatko nyt kierroksilla kaasun asentoa vai konkreettista lukemaa kierroslukumittarissa? Nimittäin kevennys toimii myös isommilla kierrosluvuillakin, mikäli kuormaa on vähän.

Pitääkö ahdin kummallisia ääniä?

Ja oletko lukaissut tämän?

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 16.3.2012 20:02

Ja tarkennuksena mittasitko paineet paikallaan vai ajossa ? Turbollahan ei ole mitään virkaa ilman koneen rasitusta. Se on kuitenkin koneen apulaite.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 16.3.2012 21:10

Joo, ensinnäkin huomasin jo itsekin, että kuormaa pitää olla, siis mittari kabiiniin ja menoksi. ”Tarkoitatko nyt kierroksilla kaasun asentoa vai konkreettista lukemaa kierroslukumittarissa?” Oli kaasu pohjassa ja kone huusi täysillä kierroksilla. Ahtimesta ei kuulunut missään vaiheessa mitään ylimääräisiä ääniä. Tästä on varmasti apua > Ja oletko lukaissut tämän? kiitos.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 17.3.2012 19:38

Nyt on mitattu paineet ajamalla, ja nyt näyttää ihan erilaiselta. Paineet nousevat kuormituksen mukaan, nyt paineet olivat maksimissaan 0,65 bar, ruuvasin paineet 0,75 bar, jään odottamaan muutosta polttoaineen kulutukseen ennen kuin teen mitään. Ihan kokeilumielessä irrotin alipainepumpulta tulevan putken joka menee ahtopaineen sähkösolenoidille. Tästä seurasi se, että pienillä kierroksilla oli hiukan korkeampi paine, samoin kun oli koneella pieni kuormitus oli paine vähän suurempi. Kiinnostaisi tietää tuon ahtopaineen sähköisen EGR osan toiminta, eli ohjatkaanko painetta myös sähköisesti, vai onko se jotain muuta?
Nyt mittavirhe korjattu.
Viimeksi muokannut vetopyörä, 17.3.2012 20:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2012 19:49

Ettei nyt olis tapahtunu pieni mittavirhe?

E: Oli siis pilkkuvirhe.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 18.3.2012 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.3.2012 23:35

. Kiinnostaisi tietää tuon ahtopaineen sähköisen EGR osan toiminta, eli ohjatkaanko painetta myös sähköisesti, vai onko se jotain muuta?


Toi EGR:n ohjaus ja hukkaportin ohjaus on samasta laitteesta. Kun syöttöpumpulla havaitaan tarpeeksi pieni ruiskutusmäärä (anturi on siinä nestepään keskellä), niin hukkaportti ja samalla egr holahtaa auki sen pienen venttiilin toimesta, joka on polttoainesuodattimen nurkilla. Kun sopan määrä koneeseen päin kasvaa, niin systeemi sulkee hukkaportin ja EGR:n. Nyt kun otit sen alipaineputken pois, niin hukkaportti on ahtimella koko ajan kiinni ja tästä myös johtuu se paineen nousu pienilllä kierroksilla.

Simppeliä mutta toimivaa. Itse suosittelisin käyttämään tuota kevennystä, kun se kuitenkin säästää ahdinta aika tavalla.

Taas kerran pitää kysäistä, että eihän jakopäätä ole rempattu tuon kulutuksen nousun tienoilla? Ennakot kun heittää yleensä myöhäiselle kun mittaamatta vaihdetaan remmi.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 18.3.2012 11:11

Kiiti kovasti avusta, alkaa hiljalleen systeemi selvitä. Ensinnäkin, to alipaineen letkun irrotus oli vain pelkkä kokeilu, ja laitoin sen takaisin kokeilun jälkeen, selvisi nyt senkin tarkoitus. Jakohihnan vaihdosta on siksi pitkäaika ettei sillä ole merkitystä. Kun vaihdoin hihnan, jouduin pumpun ajoitusta siirtämään aikaisemmalle jopa muutaman asteen verran, oli niin paljon myöhäisellä. Ajoitus on pelkkien ajoitusmerkkien mukaan tehty, ei kellotettu pumpulta.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

VW Venton ahtopaine

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 21.3.2012 19:04

Terve. Nyt on AAZ kone viritetty, eli toimittu näiden ohjeiden mukaan >Ja oletko lukaissut tämän? <. Ahtopaineet nostettu 0,65 > 0,75 bar, syöttöä lisätty 1/3 kierrosta ja pumpusta kylmäkäynnistyksen säätövipua myöhäisemmälle pohjaennakolle, eli kiersin oikeanpuolista ruuvia puolitoista kierrosta auki. Nyt auto tuntuu piristyneen selvästi, parhaiten tuntee kun kiihdyttää loivaa ylämäkeä ylös. Syöttöä voisi varmaan vielä lisätä kun savutus ei mielestäni ole edes lisääntynyt. Polttoaineen kulutuksesta ei vielä ole tietoa, seurataan vähän pitempää ennen kuin ruuvataan lisää, paljon kiitoksia neuvojille.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 21.3.2012 19:13

Laita välijäähdytin niin kestää toi moottori syötön/ahtojen nostoja turvallisemmin.

igorski
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.8.2014 17:27

VW Venton hukkaportti

ViestiKirjoittaja igorski » 8.8.2014 17:40

Olen toistaiseksi aika amatööri, joten asiallista kommenttia kiitos. Mutta minulla on kanssa tuo turboahdettu AAZ vento ja epäilen ongelmaa turbon hukkaportissa. Kun nostaa kaasua niin hukkaportista tulee jatkuvasti ilmaa. Eräs tutuistani oli irrottanu hukkaportista letkun, en tiedä saattaisiko vika olla myös ahtopaineen säätöventtiilissä... Auto kiihtyy totakai kehnosti kun 55kW mutta jos 100 vauhtia ajaa niin tehoa käytännössä ole ollenkaan


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa