T5 -04 webaston automaattinen käynnistyminen
Valvoja: ffp jäsenet
T5 -04 webaston automaattinen käynnistyminen
Onko kenelläkään kokemusta saako webaston automaattisen käynnistymisen ohjelmoitua pois käytöstä? Tehdasasennettu webasto ja jälkiasennettu kello. Lämmitin pyörii käytännössä vaikka 24/7 jos ulkolämpötila on alle +5astetta, vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan 90. Eikös tuon pitäisi seurata jäähdytysnesteen lämpötilaa ja sammua kun tietty lämpötila saavutettu? Vai onko toiminta ohjattu ulkolämpötilan mukaan?
Riittäis että sais weban pyörimään tarvittaessa kellosta. Tai on/off kytkin tuohon automaattitoimintoon. Paikallinen webastohuolto nosti kädet pystyyn.
Riittäis että sais weban pyörimään tarvittaessa kellosta. Tai on/off kytkin tuohon automaattitoimintoon. Paikallinen webastohuolto nosti kädet pystyyn.
T5 Webasto
Sama murhe omassa T5:ssä.
Ei taida olla muuta konstia kuin etsiä jostain se ulkolämpötila-anturi ja siihen katkaisin väliin. Missä mahtaa sijaita autossa?
Ei taida olla muuta konstia kuin etsiä jostain se ulkolämpötila-anturi ja siihen katkaisin väliin. Missä mahtaa sijaita autossa?
T5:ssa webasto ei sijaintinsa vuoksi ilmeisesti saavuta sammumislämpötilaa joten sen vuoksi alle +10 asteessa käy ECUn ohjaamana niin kauan kuin moottori käynnissä.
Toimintoa ei pysty koodaamaan pois.
Jälkiasennuskellon kanssa ilmeisesti "paras" keino on laittaa katkaisin Webastolle menevään väyläjohtoon, jolloin off-asennossa Webasto toimii ainoastaan kellon varassa.
Haittapuolena on se, että esilämmitykselle kytkin pitää muistaa laittaa on-asentoon, mikäli haluaa sisätilojenkin lämpiävän (ainakin Climatronicin kanssa näin).
Toimintoa ei pysty koodaamaan pois.
Jälkiasennuskellon kanssa ilmeisesti "paras" keino on laittaa katkaisin Webastolle menevään väyläjohtoon, jolloin off-asennossa Webasto toimii ainoastaan kellon varassa.
Haittapuolena on se, että esilämmitykselle kytkin pitää muistaa laittaa on-asentoon, mikäli haluaa sisätilojenkin lämpiävän (ainakin Climatronicin kanssa näin).
Fuel
When the temperature rises to reach 72 °C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5 °C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
After cool-down of the coolant to 71 °C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5 °C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56 °C.
Diesel
Heating operation for the Diesel type heater is identical in
the sequence of events. Should the coolant temperature
drop during the control idle period to but not below 71 °C
within 900 seconds, a subsequent drop in the coolant
temperature below 71 °C causes the heater to perform a
regular starting sequence into full load operation.
A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 65 °C.
Omassa Multivanissani VCDS näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi n. 82-84 normaalilämpöisenä, veikkaan että neste varmasti jäähtyy vähintään sen 6 astetta pitkällä matkallaan lämmityslaitteen kennon kautta webastolle, jolloin webastolla ei tule olemaan tuota 76,5 asteen sammutuslämpötilaa.
When the temperature rises to reach 72 °C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5 °C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
After cool-down of the coolant to 71 °C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5 °C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56 °C.
Diesel
Heating operation for the Diesel type heater is identical in
the sequence of events. Should the coolant temperature
drop during the control idle period to but not below 71 °C
within 900 seconds, a subsequent drop in the coolant
temperature below 71 °C causes the heater to perform a
regular starting sequence into full load operation.
A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 65 °C.
Omassa Multivanissani VCDS näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi n. 82-84 normaalilämpöisenä, veikkaan että neste varmasti jäähtyy vähintään sen 6 astetta pitkällä matkallaan lämmityslaitteen kennon kautta webastolle, jolloin webastolla ei tule olemaan tuota 76,5 asteen sammutuslämpötilaa.
Omaan kulkineeseen vaihdettiin 250tkm kohdalla termari, kun rupesi laskemaan nesteet läpi siten ettei kone enää lämmennyt ajossa. Termari oli vissiin falkannut jo pidempää (100tkm) nimittäin alkoi kone lämpenemään 90 asteeseen puolessa ajassa entiseen verrattuna. Niin ja webasto kyllä sammui viime talven pakkasillakin kun kone oli lämmin, ja sitten tarvittaessa lähti itsestään käyntiin esim kaupunkiajossa. Orggis webasto ja jälkiasennettu kello. Mittaakos tuo webasto itse tuota nesteen lämpötilaa vai käyttääkö koneen lampöanturia ja toisaalta käynnistyykö itse vai saako käskyn joltain auton boksilta (CAN-väylä)? Eli voisiko vikana olla tuo vuotava termari tai sitten viallinen lämpötila-anturi, tuskin se kuitenkaan jatkuvaan käyttöön on tarkoitettu näillä keleillä.
Pisin siivu on ajettu 600km talvella yhdellä istumalla ja kun sammutin auton, alkoi Webastokin pikkuhiljaa sammua. =/
Alkoi kiinnostaa tuo "ajatinkellolta Webastolle menevään väylään katkaisin väliin". Voisi siis valita "Manuaali - Automaatti" vaihtoehdon. Edellisissä on ollut pelkkä ajatinkello ja mielestäni paljon käytännöllisempi ratkaisu, ainakin taloudellisempi ja vähävikainen. Onko antaa mitään vinkkiä, millaista johtoa sieltä etsisi?
Täytyy vielä tarkistaa moottorin todellinen käyntilämpötila... mittarihan noissa näyttää 90 vaikkei oikeasti sitä olisikaan. Takana jo kuitenkin yli 300tkm.
Alkoi kiinnostaa tuo "ajatinkellolta Webastolle menevään väylään katkaisin väliin". Voisi siis valita "Manuaali - Automaatti" vaihtoehdon. Edellisissä on ollut pelkkä ajatinkello ja mielestäni paljon käytännöllisempi ratkaisu, ainakin taloudellisempi ja vähävikainen. Onko antaa mitään vinkkiä, millaista johtoa sieltä etsisi?
Täytyy vielä tarkistaa moottorin todellinen käyntilämpötila... mittarihan noissa näyttää 90 vaikkei oikeasti sitä olisikaan. Takana jo kuitenkin yli 300tkm.
Alkoi kiinnostaa tuo "ajatinkellolta Webastolle menevään väylään katkaisin väliin". Voisi siis valita "Manuaali - Automaatti" vaihtoehdon.
Ei ajastinkellon johtoon vaan väyläjohtoon.
Kellolta menee yksi johto webaston kuusinapaisen liittimen pinniin 1.
Väyläjohto menee samaisen liittimen pinniin 2, siihen katkaisin väliin.
Tietääkö kukaan onko T5:sen climatronicissa erillistä sisäänmenoa lämmityskäyttöä varten, kuten esim. T4:ssa ja yleensäkin vanhemmissa VAGgineissa.
Saisi webaston liittimen pinnistä 4 ohjausjännitteen laitettua, jolloin webasto toimisi vain kellolla käytettäessä sisälämmityksen kera kuten sen kuuluisikin toimia.
Manuaali-ilmastoidut/ilmastoimattomathan saa helpostikin näin toimimaan.
Itsellä kyseessä suomiauto, jonka ostin kesällä. Manuaali ilmastointi.
Nyt kun kelitkin ovat vähän jäähtyneet, niin hieman vaikeuksia vaikuttaisi olevan lämpöjen nousemisessa. Sain vikakoodinlukijan lainaan jolla näkee jäähdytinnesteen todellisen lämpötilan ajaessa. Auton mittari pysyy 90 kaupunkiajossa, testerin näyttämät lämmöt vaihteli 75-87. Täytyy vielä katsoa miten lämmöt käyttäytyy maantieajossa ennenkuin termari menee vaihtoon.
Tuo katkaisin väyläjohtoon kuulostaa houkuttelevalta vaikka termari olisikin viallinen. Tulee sen verran paljon pätkäajoa kaupungissa.
Onko katkaisin väyläjohdossa ihan toimivaksi todettu? Ei ilmeisesti aiheuta webaston lukkotilaa?
Nyt kun kelitkin ovat vähän jäähtyneet, niin hieman vaikeuksia vaikuttaisi olevan lämpöjen nousemisessa. Sain vikakoodinlukijan lainaan jolla näkee jäähdytinnesteen todellisen lämpötilan ajaessa. Auton mittari pysyy 90 kaupunkiajossa, testerin näyttämät lämmöt vaihteli 75-87. Täytyy vielä katsoa miten lämmöt käyttäytyy maantieajossa ennenkuin termari menee vaihtoon.
Tuo katkaisin väyläjohtoon kuulostaa houkuttelevalta vaikka termari olisikin viallinen. Tulee sen verran paljon pätkäajoa kaupungissa.
Onko katkaisin väyläjohdossa ihan toimivaksi todettu? Ei ilmeisesti aiheuta webaston lukkotilaa?
Piti askarrella Multivaniin viimein tuo kytkin ohjausjohdon väliin, mutta jäi vielä laittamatta Webaston pinniin 2 menevään johtoon, koska huomasin myös pinniin 3 tulevan johdon.
Joissain (myös väyläohjatuissa?) Webastoissa pinniin 3 tulee käynnistys tieto ulkolämpönallilta.
Mitä käyttöä varten ko. piuha on T5:ssa?
Joku varmaan testannut tuon katkaisemista?
Joissain (myös väyläohjatuissa?) Webastoissa pinniin 3 tulee käynnistys tieto ulkolämpönallilta.
Mitä käyttöä varten ko. piuha on T5:ssa?
Joku varmaan testannut tuon katkaisemista?
Itselleni vastaten:
Pin 1, grün/weiss: W-Bus-Leitung, nur bei original Funkempfänger verbaut.
Pin 2, orange/grün: Can-Bus Komfort High.
Pin 3, orange/braun: Can-Bus Komfort Low.
Pin 4, grün/schwarz: Absperrventil für Kühlmittelkreislauf, nur bei original Standheizung verbaut.
Pin 5: Nicht verbaut
Pin 6, grün/schwarz: Dosierpumpe.
Pin 1, grün/weiss: W-Bus-Leitung, nur bei original Funkempfänger verbaut.
Pin 2, orange/grün: Can-Bus Komfort High.
Pin 3, orange/braun: Can-Bus Komfort Low.
Pin 4, grün/schwarz: Absperrventil für Kühlmittelkreislauf, nur bei original Standheizung verbaut.
Pin 5: Nicht verbaut
Pin 6, grün/schwarz: Dosierpumpe.
En ole vielä vaivautunut tutkimaan mutta onko sulaketta joka syöttää päävirran pelkästään Webastolle? Siihen linjaan kytkin niin ei taatusti starttaa ilman lupaa.
Lisäksi omassani kun on jälkiasennettu kellosarja, niin sähkö tulee todennäköisesti starttiakulta? Samalla voisi siirtää sähkönsyötön tulemaan kakkosakulta.
Lisäksi omassani kun on jälkiasennettu kellosarja, niin sähkö tulee todennäköisesti starttiakulta? Samalla voisi siirtää sähkönsyötön tulemaan kakkosakulta.
Olen sitä mieltä että pelkästään moottorin apulämmittimeksi alunperin tarkoitettu webasto ottaa virran starttiakulta. Perusteluna se että ohjaamon katossa oleva "camper unit" näyttää lisäakkujen jännitteen ja virran. Kun moottoriwebasto käy, virtaa ei kulje.
Sisätilanlämmitin (Airtop) ottaa virran lisäakuilta, ja silloin virrankulutus näkyy.
No, täytyy tutkia tuota moottoriwebaston virransyötön disabloimista, sulakkeen tilalle sulake+kytkin lienee helppo toteuttaa.
Sisätilanlämmitin (Airtop) ottaa virran lisäakuilta, ja silloin virrankulutus näkyy.
No, täytyy tutkia tuota moottoriwebaston virransyötön disabloimista, sulakkeen tilalle sulake+kytkin lienee helppo toteuttaa.
Miten tuohon webaston 6 napaiseen liittimeen pääsee helpoiten käsiksi? Äsken konttasin auton alla ja siinä näkyi pienempiä liittimiä webaston persiissä, niistäkin löytyi tuo oranssi-vihreä sekä oranssi-ruskea piuha. Auto on manuaali-ilmastoinnilla, kumpi johdoista (pinni 2 vai pinni 3 vai molemmat) lamauttaa automaattikäynnistyksen?
Olen sitä mieltä että pelkästään moottorin apulämmittimeksi alunperin tarkoitettu webasto ottaa virran starttiakulta. Perusteluna se että ohjaamon katossa oleva "camper unit" näyttää lisäakkujen jännitteen ja virran. Kun moottoriwebasto käy, virtaa ei kulje.
Ainakin omassa Multivanissani alkuperäinen Webasto ilman kelloa ottaa virtansa lisäakulta, mitattu on. Camper unittia ei ko pelissä ole.
Ainakin omassa Multivanissani alkuperäinen Webasto ilman kelloa ottaa virtansa lisäakulta, mitattu on. Camper unittia ei ko pelissä ole.
Jeps.
Californiassa kun on sisäänrakennettu laturi, on helppoa mitata ihan jännitemittarilla kummasta akusta virta millekin laitteelle tulee: töpseli seinään ja jos jännite on 12V syöttö tulee edestä, jos jännite on 14V, syöttö tulee takaa. Laturi ei lataa starttiakkua.
Täytyypä mitata tuolta moottoriwebaston sulakkeelta joku päivä.
Miten tuohon webaston 6 napaiseen liittimeen pääsee helpoiten käsiksi? Äsken konttasin auton alla ja siinä näkyi pienempiä liittimiä webaston persiissä, niistäkin löytyi tuo oranssi-vihreä sekä oranssi-ruskea piuha. Auto on manuaali-ilmastoinnilla, kumpi johdoista (pinni 2 vai pinni 3 vai molemmat) lamauttaa automaattikäynnistyksen?
Webaston 6-napaista liitintä ei tarvitse irroittaa(aika mahdoton muutenkin irroittaa purkamatta puoli pohjaa, kun sen liittimen näkee vain peilin avulla). Ne 2. ja 3.pinnin väyläjohdot tulee tosiaan webaston taakse, jossa ne on pienemmällä liittimellä kiinni auton johtosarjassa.
Laitoin oranssi-vihreään sekä oranssi-ruskeaan 2. napaisen katkaisijan, jonka jälkeen automaatti on pois päältä off asennossa.
Automaatti toimii kun laittaa katkaisijan on asentoon. Joten ei ainakaan omalla kohdalla tapahtunut webaston toiminnan lamaantumista. Kellosta toimii niinkuin pitääkin. Paku yhdellä akulla, manuaali ilmastointi.
Laiton 2-napaisen katkaisijan noihin webaston takana oleviin oranssi-vihreään sekä oranssi-ruskeaan piuhaan. Kytkin off asennossa webasto lähti kellosta käymään mutta jotenkin vajavaisesti ja hetken puhinan jälkeen näyttöön tuli F (auto sammuksissa). Pistin sitten kytkimen lennosta on asentoon ja tuloksena miehekäs savupilvi. Jotain muutakin kuin pelkkä väylä-äly näyttäisi kulkevan noiden johtojen kautta. Nyt purin tuon kytkennän ja vehjes toimii entisellään.
Tuossa väyläpiuhojen katkaisussa on se ongelma, ettei Webasto osaa sitten ohjata aina ilmastointia tms. lisäkilkkeitä joita tarviitsee.
Eli riippuen asennussarjasta esim. Multivanissa ei tarvittu mitään erillistä ohjausta climatronicille vaan se toimi väylän kautta esilämmityksessäkin. Tuolloin Webasto ei voi väylän katkaisun jälkeen ohjata climatroniccia kun ei saa viestejä perille.
Manuaali-ilmastoinnin ohjaukseen yleensä käytetään relettä ja herätettä, joten sen kanssa tuo esilämmitys kellosarjalla taitaa toimia vaikka väylä olisi poikki Webastolle.
Eli riippuen asennussarjasta esim. Multivanissa ei tarvittu mitään erillistä ohjausta climatronicille vaan se toimi väylän kautta esilämmityksessäkin. Tuolloin Webasto ei voi väylän katkaisun jälkeen ohjata climatroniccia kun ei saa viestejä perille.
Manuaali-ilmastoinnin ohjaukseen yleensä käytetään relettä ja herätettä, joten sen kanssa tuo esilämmitys kellosarjalla taitaa toimia vaikka väylä olisi poikki Webastolle.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
ihme homma paikallise(t) webastohuollot ovat nostaneet kätensä pystyyn .... nyt olisi kaksi webastolaitetta joissa on palopesät tulpat vesipumput ok mutta ei kukaan tunnu saavan niitä toimimaan ?
onkos jollain jotain vinkkiä miten kannattaisi alkaa asiaa etsimään, volkkari myyjän vinkki on tyly osta uusi webasto ja asennuta se 2000e, molemmissa webastohuolloissa ollaan menty siihen arvaten uusi osa vaihtoon asiakas maksaa eli osta webaston ja volkkarin ohjauselektroniikka - ja toi toinen on romutettusta autosta ehjänä poistettu kone että hullulle tuntuu ?
onkos jollain jotain vinkkiä miten kannattaisi alkaa asiaa etsimään, volkkari myyjän vinkki on tyly osta uusi webasto ja asennuta se 2000e, molemmissa webastohuolloissa ollaan menty siihen arvaten uusi osa vaihtoon asiakas maksaa eli osta webaston ja volkkarin ohjauselektroniikka - ja toi toinen on romutettusta autosta ehjänä poistettu kone että hullulle tuntuu ?
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
sellainen ovaali jälkiasennettu kello, ja juurikin sellainen jonka piti puhua volkkaria. tehtan alkuperäiseen webastoon, olisko kolme johtoa ollut
oireilu on että nyt webasto on täysin mykkä, vesipumppu siihen vaihdettiin kun webaston testeri sanoi että overheated +127c siitä korjaamo teki johtopäätöksen että vesipumppu olisi rikki.
sellainen sinne vaihtettiin ja silti se on täysin mykkä tai kyllä siihen webaston testeri pääsee kiinni mutta sitä ei saa sen kautta komennettua esim käyntiin. ja volkkarin can-lukijalla on tarkistettu ettei se laite ole lukossa, siellä näkyi sama overheatti.
tämän jälkeen sille webastolle on tehty perus chekkaus eli noet veks hehkutulppa ehjä, yms yms - se ei vaan käynnisty, ei auton pyytämänä eikä lisäkellosta pyytämällä
vituttaa että joka huolto firma nostaa kädet pystyyn ja ei voi mitään, joten mitäs tehdään niin jotenkin tuntuu että onkohan liian hienot laitteet ?
oireilu on että nyt webasto on täysin mykkä, vesipumppu siihen vaihdettiin kun webaston testeri sanoi että overheated +127c siitä korjaamo teki johtopäätöksen että vesipumppu olisi rikki.
sellainen sinne vaihtettiin ja silti se on täysin mykkä tai kyllä siihen webaston testeri pääsee kiinni mutta sitä ei saa sen kautta komennettua esim käyntiin. ja volkkarin can-lukijalla on tarkistettu ettei se laite ole lukossa, siellä näkyi sama overheatti.
tämän jälkeen sille webastolle on tehty perus chekkaus eli noet veks hehkutulppa ehjä, yms yms - se ei vaan käynnisty, ei auton pyytämänä eikä lisäkellosta pyytämällä
vituttaa että joka huolto firma nostaa kädet pystyyn ja ei voi mitään, joten mitäs tehdään niin jotenkin tuntuu että onkohan liian hienot laitteet ?
En muista oliko T5:n TT-C Webastossa lämpötila-anturi myös itse Webastossa, kuten on TT-V Webastossa.
TT-V mallissahan oli tyypillistä, että anturi menee sököksi ja alkaa näyttää veden kiehuvan jatkuvasti -> Webasto ei lähde tulille.
Vesipumpun taisi saada 'testattua' VASilla tai VCDS:llä. Kait sentään varmistivat, että pumppu saa virtaa jne jne?
TT-V mallissahan oli tyypillistä, että anturi menee sököksi ja alkaa näyttää veden kiehuvan jatkuvasti -> Webasto ei lähde tulille.
Vesipumpun taisi saada 'testattua' VASilla tai VCDS:llä. Kait sentään varmistivat, että pumppu saa virtaa jne jne?
porteri-T5 Lähetetty: 27.11.2011 1:45 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
sellainen ovaali jälkiasennettu kello, ja juurikin sellainen jonka piti puhua volkkaria. tehtan alkuperäiseen webastoon, olisko kolme johtoa ollut
oireilu on että nyt webasto on täysin mykkä, vesipumppu siihen vaihdettiin kun webaston testeri sanoi että overheated +127c siitä korjaamo teki johtopäätöksen että vesipumppu olisi rikki.
sellainen sinne vaihtettiin ja silti se on täysin mykkä tai kyllä siihen webaston testeri pääsee kiinni mutta sitä ei saa sen kautta komennettua esim käyntiin. ja volkkarin can-lukijalla on tarkistettu ettei se laite ole lukossa, siellä näkyi sama overheatti.
tämän jälkeen sille webastolle on tehty perus chekkaus eli noet veks hehkutulppa ehjä, yms yms - se ei vaan käynnisty, ei auton pyytämänä eikä lisäkellosta pyytämällä
vituttaa että joka huolto firma nostaa kädet pystyyn ja ei voi mitään, joten mitäs tehdään niin jotenkin tuntuu että onkohan liian hienot laitteet ?
Itselläni oli T5:ssa lähes samanmoinen vika noin kuukausi sitten, tosin webasto eikä auto herjannut mitään vikakoodeja, mutta weba oli vaan täysin mykkä tehtaan kellosta käyntiin yrittäessä-- valtuutettu webasto liike tsekkasi testerillä komponentit erikseen läpi ja aikaa meni neljä tuntia kaiken sähellyksen kanssa.. jonka jälkeen tuomio oli että webasto on kunnossa.. syyttivät sitten volkkarin can väylää ja passittivat Pörhön juttusille.. Sen jälkeen Pörhö ihmetteli 160euron edestä väyliä ja webastoa ja sanoivat että kaikki on kunnossa mutta webasto ei vaan käynnisty.. pyysivät varaamaan lisää aikaa (eli lisää rahaa..) tutkimiseen.. sitten paloi hermot kun veloittavat tuollaisesta tyhjänpäiväisestä analyysistä jo 160e..
Hommasin alkuperäisen webaston ohjain kortin ja nakkasin itse paikoilleen.. ja kappas.. webasto lähti pöhiseen ihan iloisesti.. viallisessa kortissa ei suoraan näkynyt silmä määräisesti mitään viallisia/palaneita komponentteja vaan tod näk kortin can väylä kommunikointi piirit tai kompot on vioittuneet. Muutenpa webastosta ei löytnyt mitään viallisia osia, tosin palopesä oli todella tukkoisen karstainen mutta senkin sai puhdistettua siinä samalla.
Koko remppa tuli tehtyä töiden jälkeen iltapuhteina pihalla eli webaston irroitus letkujen varaan jolloin kortin sai vaihdettua kätevästi, tosin palopesän puhdistusta varten tarvi pari letkupihtiä jolloin ei tarvinnut laskea nesteitä pirssistä vaan ainoastaa parin desin verran mitä itse webastossa oli sisässä.. Jos ei ole aiemmin webastoa portterista ottanut pois niin täytyy kyllä myöntää että ilman nosturia auton alla työskentely pukkien varassa ei ole mitään mielekkäintä hommaa, mutta tulipahan ainakin 500e säästö mitä pörhö meinotteli minimi hinnaksi pelkästä työn osuudesta jos joutuvat webaston ottamaan irti lisätutkimusten vuoksi..
No, täytyy tutkia tuota moottoriwebaston virransyötön disabloimista, sulakkeen tilalle sulake+kytkin lienee helppo toteuttaa.
Olen nyt viikon verran ajellut 35km työmatkaa niin että sulakkeen tilalla on ollut 16A sulakeautomaatti ja A-mittari sarjaankytkettynä. Mittarista voi todeta miten weba on päällä. Ja onhan se.
Jos weban disabloi kokonaan huomaa miten vedenlämpö saavuttaa "normaalin" 90 asteen lukeman varsin paljon hitaammin. Ulkoilmahan on ollut muutama aste plussalla.
Eli muuten hyvä, mutta kun weba on ollut esilämmittämässä ja sen laittaa pois päältä ennen starttia, ei kyllä arvaa heti katkaista webalta syöttövirtaa sillä tuuletus tms jälkikäynti jää silloin kesken. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa mitä weba tekee sammuttamisen jälkeen?
CAN-väylän tappaminen lienee se viksumpi vaihtoehto...
Laitoin ulkolämpötila-anturin tilalle n.1200ohm vastuksen.
Nyt weba toimii vain ja ainoastaan kellokytkimeltä ohjattaessa, ainoa "haitta" tuossa on se että mittariston lämpötilanäyttö näyttää aina +20,5 astetta.
Homma on helppo tehdä kun anturin saa ronkittua esille maskin aukosta ilman mitään purkamista.
Nyt weba toimii vain ja ainoastaan kellokytkimeltä ohjattaessa, ainoa "haitta" tuossa on se että mittariston lämpötilanäyttö näyttää aina +20,5 astetta.
Homma on helppo tehdä kun anturin saa ronkittua esille maskin aukosta ilman mitään purkamista.
Laitoin ulkolämpötila-anturin tilalle n.1200ohm vastuksen.
Nyt weba toimii vain ja ainoastaan kellokytkimeltä ohjattaessa, ainoa "haitta" tuossa on se että mittariston lämpötilanäyttö näyttää aina +20,5 astetta.
Homma on helppo tehdä kun anturin saa ronkittua esille maskin aukosta ilman mitään purkamista.
Mistä kohtaa tuota ulkolämpötila-anturia kannattaa lähteä metsästämään?
Vai onko tuo CAN-väylien katkaisu parempi vaihtoehto? Kyseessä on manuaalisella ilmastoinnilla varustettu T5.
Tuota väylän katkaisua olen vielä pohtinut.
Mitkä nyt ovat ne oikeat johdot X1-liittimessä, mitkä pitää laittaa kytkimen taakse? Värikoodit kun puuttuvat ja kaikki johdot ovat vihreitä/valkoisia. Tulevatko väyläjohdot kuskin penkin alle?
Kaippa kaukosäädinversioissakin on w-bus linja? Minne pinniin tämä tulee?
Mitkä nyt ovat ne oikeat johdot X1-liittimessä, mitkä pitää laittaa kytkimen taakse? Värikoodit kun puuttuvat ja kaikki johdot ovat vihreitä/valkoisia. Tulevatko väyläjohdot kuskin penkin alle?
Kaippa kaukosäädinversioissakin on w-bus linja? Minne pinniin tämä tulee?
Re:
ilpopi kirjoitti:Alkoi kiinnostaa tuo "ajatinkellolta Webastolle menevään väylään katkaisin väliin". Voisi siis valita "Manuaali - Automaatti" vaihtoehdon.
Ei ajastinkellon johtoon vaan väyläjohtoon.
Kellolta menee yksi johto webaston kuusinapaisen liittimen pinniin 1.
Väyläjohto menee samaisen liittimen pinniin 2, siihen katkaisin väliin.
Tietääkö kukaan onko T5:sen climatronicissa erillistä sisäänmenoa lämmityskäyttöä varten, kuten esim. T4:ssa ja yleensäkin vanhemmissa VAGgineissa.
Saisi webaston liittimen pinnistä 4 ohjausjännitteen laitettua, jolloin webasto toimisi vain kellolla käytettäessä sisälämmityksen kera kuten sen kuuluisikin toimia.
Manuaali-ilmastoidut/ilmastoimattomathan saa helpostikin näin toimimaan.
Olisiko mahdollista tyrkkää ihan kuvien kera missä nämä väyläjohdot sijaitsevat minkä väliin katkaisija laitetaan ??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa