2.0 Tdi (170hv) moottorin omituinen hyytyminen...?
Valvoja: ffp jäsenet
15min "tehottomuutta" vs. 6h kovaa ajoa, itse en jaksa tuollaisesta stressata... Ja tosiaan ei sitä huomaa maantieajossa, ellei ohittamaan lähde. Sama pätee kaupunkiajossa, tuntuu 1.6 vaparilta ellei anna kaasua kunnolla jolloin taas kulkee.
Ja noihin omaan nykimisiin, softan tekijä sanoi käyvänsä ohjelmani uudestaan läpi, kuulemma samaa nykimistä ollut joissakin softatuissa yksilöissä, ja se on saatu pois ohjelmaa muokkaamalla. Tuo pätkiminen johtuu todennäköisesti polton aikana tapahtuvasta liian kuumasta pakokaasusta, eli syöttöä leikkaamalla saadaan lämpötila kuriin.
Ja noihin omaan nykimisiin, softan tekijä sanoi käyvänsä ohjelmani uudestaan läpi, kuulemma samaa nykimistä ollut joissakin softatuissa yksilöissä, ja se on saatu pois ohjelmaa muokkaamalla. Tuo pätkiminen johtuu todennäköisesti polton aikana tapahtuvasta liian kuumasta pakokaasusta, eli syöttöä leikkaamalla saadaan lämpötila kuriin.
Kysäskääpä tuolta dpf:n poistoa www.findiesel.fi Itsellä on ainaskin pelannu auto hienosti tuon pöntön poiston jälkeen ja ajoa on takana kohta 10000km. Loppu turhat nykimiset ja vikatilaan menot.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24.7.2003 11:13
Mikäs kone jaas2:lla on Passatissaan ja milloin operaatio tehtiin? Minä taisin tästä firmasta kesällä kysellä operaatiosta ja silloin sain sellaisen vastauksen ettei välttämättä onnistu 170 hv pumppariin.
Ja tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus mustamaalata Findieseliä yms, tämän vastauksen sieltä kuitenkin silloin sain. Toki TDIfreak voi itsekin tähän vastata, että onnistuuko nykyään.
Tippuiko kulutus pöntön poiston jälkeen?
Ja tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus mustamaalata Findieseliä yms, tämän vastauksen sieltä kuitenkin silloin sain. Toki TDIfreak voi itsekin tähän vastata, että onnistuuko nykyään.
Tippuiko kulutus pöntön poiston jälkeen?
^Findieselin sivuilta lainattua:
"Siemens PPD eli pietsopumppareiden ohjelmointi onnistuu, myös hiukkassuotimen eliminointi. Näitähän on kaikki VW, Audi, Seat ja Skoda PD170-heppaiset koneet vm. -05-08 ja joistakin PD140 malleista, esim. uusikorinen Passat. "
Ettäs liekkö saaneet homman toimimaan...?
"Siemens PPD eli pietsopumppareiden ohjelmointi onnistuu, myös hiukkassuotimen eliminointi. Näitähän on kaikki VW, Audi, Seat ja Skoda PD170-heppaiset koneet vm. -05-08 ja joistakin PD140 malleista, esim. uusikorinen Passat. "
Ettäs liekkö saaneet homman toimimaan...?
Pöntön sisuskalut pois ja takasin paikalleen. Tuota hintaa kannattaa kysellä Artulta itseltään, joka tapauksessa huomattavasti halvemmaksi tuli kun uuden suodattimen vaihto. Minulla tuo auto temppuili välillä helvetisti tuon suodattimen takia ennen deletointia, vähän väliä vikatiloja ja vikakoodina liian alhainen ahtopaine. Ja siis autona nimen omaan tuo 125kw versio. Kulutus putosi noin 0.5l/100km.
Jepjep, taisi olla vähän liian aikaista hehkuttaa tämän vian poissaoloa...Eli auto teki sen taas tänään, reilu 100km ajoa yhteen kyytiin -->vikatilaan...kaupunkipyörittelyssä ei ole ollut mitään ongelmia/oireita, mutta nyt taas kun pidemmän matkaa yhtäjaksoista ajoa (100km), niin auto pamahti vikasietotilaan...Kait se on vietävä taas pörhölle, enpä ole vielä saanut itse diagnoosityökalua hommattua, mutta alkaa vahvasti näyttämään siltä, että se on tämän auton kanssa tarpeen...Oma veikkaukseni alkaa pikkuhiljaa kohdistumaan tuohon DPF pömpeliin...?Kyseisellä pöntöllä kuitenkin jo yli 200tkm takana...
Eilen tuli sijoitettua parhaimmalla mahdollisella tavalla 3 euroa... supistava tiiviste egr:n tuloon (oem vag 028131547B), eli alkuperäinen 32mm reikä supistettiin 9mm:iin. Tuo tiiviste tulee siis sammutusläppäkotelon ja egr:ltä tulevan tuloputken väliin. Tiivisteen vaihdon myöt satunnaiset nykimiset katosivat, auto vastaa kaasuun vaihtojen jälkeen paljon nopeammin, eli onnistunut "viritys". Tuo tiiviste siis vähentää pakokaasun virtausta palotilaan, vakiona kun egr:n ohjaus tuntuu aiheuttavan ongelmia, tuo supistus kuristaa kaasun virtausta ja siten tasaa noita egr:n säätöläpän ongelmia.
Nyt auto toimii kuten kuuluukin, ei mitään ongelmia, eikä ärsyttäviä ominaisuuksia.
Nyt auto toimii kuten kuuluukin, ei mitään ongelmia, eikä ärsyttäviä ominaisuuksia.
Voe mahoton paekka!!!
Suutinkeskustelu aiheutti pikku paniikin...
Oli tarkotus lähtee kaverille "konsultiksi"(lue järjen ääneksi) autonhakumatkalle Saksaan ja tarkoituksena on tuoda A4 (kaverille) ja A4:n peräkontillinen olutta(minulle).
Saksasta saa näitä 103kw ja 125kw S-line vehkeitä kohtuullisen huokealla.
Tarkoituksena on löytää kolmessa päivässä vm.2006-2008 n.100tkm ajettu farkku Berliinin alueelta.
Viimehetken paniikki kysymyksiä:
-Onko nuo kaikki 2.0 Pumppari dieselit suutinvikaiseksi syntyneitä?
-Löytyykö nuihin muita sopivia suuttimia huokeammalla? Viritys suuttimia tms?
-Onko nuo takuuseen vaihdetut suuttimet pitempi ikäisiä kuin hajonneet?
-Onko 3.0TDI:ssä samat vaivat? (Saksassa +2000€ hintaan ja suomessa +2000€ veroihin. Toisaalta jos 4000€ panostuksella saa lisää tehoa ja välttää 2500€ "turhan" remontin niin kyllähän se kannattaa..?)
-Otetaanko varasuunnitelma käyttöön, eli BMW 320d/330d?
Saksassa toki toimii takuuasiat paremmin joten tuurilla voisi saada vehkeen johon suuttimet on jo vaihdettu kertaalleen.
Ei mitään paineita vastailla, lento lähtee Seutulasta vasta 25.10.
Suutinkeskustelu aiheutti pikku paniikin...
Oli tarkotus lähtee kaverille "konsultiksi"(lue järjen ääneksi) autonhakumatkalle Saksaan ja tarkoituksena on tuoda A4 (kaverille) ja A4:n peräkontillinen olutta(minulle).
Saksasta saa näitä 103kw ja 125kw S-line vehkeitä kohtuullisen huokealla.
Tarkoituksena on löytää kolmessa päivässä vm.2006-2008 n.100tkm ajettu farkku Berliinin alueelta.
Viimehetken paniikki kysymyksiä:
-Onko nuo kaikki 2.0 Pumppari dieselit suutinvikaiseksi syntyneitä?
-Löytyykö nuihin muita sopivia suuttimia huokeammalla? Viritys suuttimia tms?
-Onko nuo takuuseen vaihdetut suuttimet pitempi ikäisiä kuin hajonneet?
-Onko 3.0TDI:ssä samat vaivat? (Saksassa +2000€ hintaan ja suomessa +2000€ veroihin. Toisaalta jos 4000€ panostuksella saa lisää tehoa ja välttää 2500€ "turhan" remontin niin kyllähän se kannattaa..?)
-Otetaanko varasuunnitelma käyttöön, eli BMW 320d/330d?
Saksassa toki toimii takuuasiat paremmin joten tuurilla voisi saada vehkeen johon suuttimet on jo vaihdettu kertaalleen.
Ei mitään paineita vastailla, lento lähtee Seutulasta vasta 25.10.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24.7.2003 11:13
^ Kyllähän tuo on pyörinytkin mielessä, mutta sen verran vähän kuullut vielä käyttökokemuksia auton softan muokkaamisen (hiukkassuodattimen poisto ohjelmasta) jälkeen, että odotellaanhan vielä vähän aikaa ja kuunnellaan käyttäjien kommentteja...Eihän se olisi kun yhden päivän varaisi vapaaksi ja kävisi Kuopion suunnilla mutkan...Mahtaa venyä kuitenkin ensi keväälle/kesälle se rojekti...Hintoja kyseisestä operaatiosta olisi kiva kuulla...?
Kommentteja odotellessa olen ajatellut hommata jostakin käytetyn hiukkassuodattimen ja aukoa ja tyhjentää sen sisällön, niin ompahan heti heittää uusi pömpeli ahdistetun tilalle...Jos joltakin sattuu nurkista löytymään kyseinen kapistus, niin voisin lunastaa sen pois käypäseen hintaan...
Kommentteja odotellessa olen ajatellut hommata jostakin käytetyn hiukkassuodattimen ja aukoa ja tyhjentää sen sisällön, niin ompahan heti heittää uusi pömpeli ahdistetun tilalle...Jos joltakin sattuu nurkista löytymään kyseinen kapistus, niin voisin lunastaa sen pois käypäseen hintaan...
Nm
-Siemenssin suuttimet ovat vikaantuvia (piezo suuttimia). Bosch kestää, mutta venttiilikansissa ongelmia. Moottorikoodi kertoo millainen motti on kyseessä, 125kw on aina siemens, 103kw joskus. Suuttimet hajoaa pääosin 100-200tkm välillä.
-Ei tiedossa
-Ei kokemusta, itselläni on uudet, mutta niillä ajettu vasta 40tkm. Huhu kertoo että alkupään suuttimissa olisi valmistusvikaa
-3.0tdi on aivan eri kone, eli ei ole pumppusuuttimia. Todennäköisesti luotettavampi, tietyssi siinäkin omat murheensa.
-Riippuu miten paljon nyt pelottaa, olikos 320d koneen tyyppivika katkeava kampiakseli? :)
-Siemenssin suuttimet ovat vikaantuvia (piezo suuttimia). Bosch kestää, mutta venttiilikansissa ongelmia. Moottorikoodi kertoo millainen motti on kyseessä, 125kw on aina siemens, 103kw joskus. Suuttimet hajoaa pääosin 100-200tkm välillä.
-Ei tiedossa
-Ei kokemusta, itselläni on uudet, mutta niillä ajettu vasta 40tkm. Huhu kertoo että alkupään suuttimissa olisi valmistusvikaa
-3.0tdi on aivan eri kone, eli ei ole pumppusuuttimia. Todennäköisesti luotettavampi, tietyssi siinäkin omat murheensa.
-Riippuu miten paljon nyt pelottaa, olikos 320d koneen tyyppivika katkeava kampiakseli? :)
Kiitos vastauksesta jjj84
Mulle on annettu tuttavapiirissä jonkinlainen asiantuntijan rooli autoasioissa, joka poiki tällä kertaa ilmaisen Saksanmatkan.
Muutettiin autohakua kattamaan myös 2.7 TDI ja 3.0 TDI kamppeet ja jätettiin se S-Line teksti hakuehdoista pois. (Alkoi löytymään tarjontaa enemmän kuin Suomessa on Audeja Nettiautossa yhteensä)
Sporttipenkit kuitenkin pitää olla!
Nuista uudemmista V6 TDI koneista ei pikahaulla pahempia "varmoja vikoja" löytynyt.
Oletuksena edelleen kuitenkin on, että Saksassa nuo ~100tkm ajetut 103kw ja 125kw PD:t olisi mahdollisesti jo kertaalleen takuisiin korjattuja...
Pitää käydä katsomassa tarjonta ja alkaa nostatteleen itsellekkin autokuumetta
Mulle on annettu tuttavapiirissä jonkinlainen asiantuntijan rooli autoasioissa, joka poiki tällä kertaa ilmaisen Saksanmatkan.
Muutettiin autohakua kattamaan myös 2.7 TDI ja 3.0 TDI kamppeet ja jätettiin se S-Line teksti hakuehdoista pois. (Alkoi löytymään tarjontaa enemmän kuin Suomessa on Audeja Nettiautossa yhteensä)
Sporttipenkit kuitenkin pitää olla!
Nuista uudemmista V6 TDI koneista ei pikahaulla pahempia "varmoja vikoja" löytynyt.
Oletuksena edelleen kuitenkin on, että Saksassa nuo ~100tkm ajetut 103kw ja 125kw PD:t olisi mahdollisesti jo kertaalleen takuisiin korjattuja...
Pitää käydä katsomassa tarjonta ja alkaa nostatteleen itsellekkin autokuumetta
Nyt ois lähdössä tilaus vetämään Marteliukselle noista DPF:n korvauspöntöistä...Mitä enempi tilauksia saadaan mukaan, sen edullisemmaksi tuleepi...Pöntöstä on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon alkuperäisen näköinen ulkomuodoiltaan, mutta esimerkiksi ahdistava alkukäyrä on tarkoitus muokata paremmin virtaavaksi...Tuon topicin aloittajaan kun ottaapi yhteyttä, niin pääsee tilaukseen osalliseksi: http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=92928 .
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24.7.2003 11:13
Menee täysin Off Topic, mutta kun tässä keskustelussa aihetta sivuttiin:
Kaverille tuli haettua vm.2006 A6 sedan Business 2,7TDI ,eli sport sisusta ja 17 alut, "parempi soitin" jne.
Tämä on vieläpä ilman DPF:ää.
Hintaa tuli minun matkat mukaan lukien n.17500 € +verot n.6000?
Laskettiin että halvimmalla olis päässyt kun joku "konsultti" olisi katsonut auton valmiiksi ja aamulennolla Saksaan ja illalla lautalla Suomeen...
No sainpahan kokemuksia kielimuurista ja helvetillisen autokuumeen (ja sikahalpaa bisseä)
Auto ostettiin Leasingpalautus autoja myyvästä liikkeestä eikä se edes ollut Mobile.de sivuilla.
Ymmärsin itse että autoon tullut vuoden takuu toimii niin, että merkkiliike suomessa toteaa vian. Tämän jälkeen myyjäliike selvittää mitä korjaus Saksassa maksaa ja antaa "korjausluvan" Sitten korjaus maksetaan itse.Tämän jälkeen saksalainen myyjäliike maksaa rahat tilille... Noinkohan toimii???
Kaverille tuli haettua vm.2006 A6 sedan Business 2,7TDI ,eli sport sisusta ja 17 alut, "parempi soitin" jne.
Tämä on vieläpä ilman DPF:ää.
Hintaa tuli minun matkat mukaan lukien n.17500 € +verot n.6000?
Laskettiin että halvimmalla olis päässyt kun joku "konsultti" olisi katsonut auton valmiiksi ja aamulennolla Saksaan ja illalla lautalla Suomeen...
No sainpahan kokemuksia kielimuurista ja helvetillisen autokuumeen (ja sikahalpaa bisseä)
Auto ostettiin Leasingpalautus autoja myyvästä liikkeestä eikä se edes ollut Mobile.de sivuilla.
Ymmärsin itse että autoon tullut vuoden takuu toimii niin, että merkkiliike suomessa toteaa vian. Tämän jälkeen myyjäliike selvittää mitä korjaus Saksassa maksaa ja antaa "korjausluvan" Sitten korjaus maksetaan itse.Tämän jälkeen saksalainen myyjäliike maksaa rahat tilille... Noinkohan toimii???
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28.11.2003 21:49
2.0TDI (BPW) toimii myös vakio-ohjelmalla ja tyhjällä näköispöntöllä ilman vikakoodeja.
Ajelin edellisellä autolla tuolla tyjällä RST-näköispöntöllä 15tkm ilman ongelmia ja auto myös katsastettiin tuolla tyhjällä pöntöllä. Se että vikakoodeja ei tule, vaatii pönttö kaikkien alkupeäisten antureiden paikallaolon. Ja vielä parempi jos lämpötila-anturia huijaa vastuksella, että ohjainboxi luuleen pöntössä vallitsevan optimilämpötilan, koska tyhjänä tuo pönttö käy viileämpänä kun virtaus putkessa on parempi.
Auto on myyty, mutta pönttö jäi. Silloin kun itse tuon pöntön tein, ei softaa ollut juuri saatavissa. Eli pelkällä pöntön hinnallakin pärjää.
Mutta kyllä nämä vanhemman tekniikan disut on "sata" kertaa helpompi ja halvempi viritellä, ei tarvi suuremmin murehtia antureiden ja vikakoodien kanssa :D
Ajelin edellisellä autolla tuolla tyjällä RST-näköispöntöllä 15tkm ilman ongelmia ja auto myös katsastettiin tuolla tyhjällä pöntöllä. Se että vikakoodeja ei tule, vaatii pönttö kaikkien alkupeäisten antureiden paikallaolon. Ja vielä parempi jos lämpötila-anturia huijaa vastuksella, että ohjainboxi luuleen pöntössä vallitsevan optimilämpötilan, koska tyhjänä tuo pönttö käy viileämpänä kun virtaus putkessa on parempi.
Auto on myyty, mutta pönttö jäi. Silloin kun itse tuon pöntön tein, ei softaa ollut juuri saatavissa. Eli pelkällä pöntön hinnallakin pärjää.
Mutta kyllä nämä vanhemman tekniikan disut on "sata" kertaa helpompi ja halvempi viritellä, ei tarvi suuremmin murehtia antureiden ja vikakoodien kanssa :D
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28.11.2003 21:49
Ei siinä sen kummepaa vaikeutta. Jostain ulkomaisilta foorumeilta osui silmään, että joku isolohko cummins vaatisi 15%:n paine-eron toimiakseen ilman vikakoodeja. Sen mukaan vain laski ja teki toisesta näppituntumalla n.20% pienemmän reiän pinta-alaltaan tuolle painemittaukselle. Toki tuo että pistää painemittauksen putkiin vaikka prosessiteollisuudesta sopivan pienet paineilmaventtilit joilla säätäisi sopivan paine-eron. Pitäisi toimia niinkin.
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28.11.2003 21:49
Fysiikan tunneista on sen verran aikaa, ettei nyt just muista paineen vaikutusta pinta-alayksikköön, onko se vakio säiliön seinämän pinta-alan yksikössä vai ei. Eli pinta-alaa muuttamalla tai virtausnopeutta säätämällä kai se tuo paineanturi toimii...? Onko jollain tuon paineanturin toiminnasta tarkempaa tietoa?
Tuolla anturivalmistajan selostus
http://www.kavlico.com/catalog/diesel_particulate.php?section=applications&division=trans&category=carstrucks
Tuolla anturivalmistajan selostus
http://www.kavlico.com/catalog/diesel_particulate.php?section=applications&division=trans&category=carstrucks
Viimeksi muokannut Patasuvanto, 11.11.2010 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voima = Paine / Pinta-ala, eli koska reikä on pienempi, anturin kalvoa liikuttava voima on pienempi, eli anturi näkee paineen pienempänä. Myös virtaus tekee paine-eroa, eli vaikutus voi korostua reikäkoon muutoksen myötä. Ja onhan tuossa vielä muitakin vaikuttavia tekijöitä, mutta jos tuolla toimii niin mikäs siinä. Paine-eroa voi myös tarkkailla VCDS kautta, eli voi hakea "optimaalista" reikäkokoa.
Volkkarin SSP dokkareista löytyy tuon DPF:n virtaus/paine kuvaajat. Paine vaihtelee noin 10mbar -> 600mbar riippuen virtausmäärästä.
Volkkarin SSP dokkareista löytyy tuon DPF:n virtaus/paine kuvaajat. Paine vaihtelee noin 10mbar -> 600mbar riippuen virtausmäärästä.
Ööö, siis olenkos käsittänyt nyt jotain väärin...?Mulla kun oli sellainen käsitys asiasta, että tuo DPF pystytään muutaman Suomessa toimivan pajan toimesta (esim. findiesel?) amputoimaan itse softasta, jolloin mitään ulkoisia muutkosia ei periaatteessa täydy tehdä...?Turha kait noita antureita on alkaa huijaamaan ja kikakilemaan kun joku osaava tyyppi pystyy saman työn tekemään läppärillä..:)
Ööö, siis olenkos käsittänyt nyt jotain väärin...?Mulla kun oli sellainen käsitys asiasta, että tuo DPF pystytään muutaman Suomessa toimivan pajan toimesta (esim. findiesel?) amputoimaan itse softasta, jolloin mitään ulkoisia muutkosia ei periaatteessa täydy tehdä...?Turha kait noita antureita on alkaa huijaamaan ja kikakilemaan kun joku osaava tyyppi pystyy saman työn tekemään läppärillä..:)
Niimpä ;)
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28.11.2003 21:49
Ööö, siis olenkos käsittänyt nyt jotain väärin...?Mulla kun oli sellainen käsitys asiasta, että tuo DPF pystytään muutaman Suomessa toimivan pajan toimesta (esim. findiesel?) amputoimaan itse softasta, jolloin mitään ulkoisia muutkosia ei periaatteessa täydy tehdä...?Turha kait noita antureita on alkaa huijaamaan ja kikakilemaan kun joku osaava tyyppi pystyy saman työn tekemään läppärillä..:)
niinpä niin,
osa pystyy osa ei, joskus on saanut ja joskus ei, saa vastuksella tai läppärillä tai sitten ei, samalla saa tehoa tai sitten ei saa, joskus maksaa tai sitten ei... vaihtoehtoja on monia :D
Pesusta maksoin viimeksi n.110euroa ja vein koko pöntön c-mersusta irrallaan. Jos tuommonen koko pesurikin irtoaa n.1500 eurolla niin eipä siitä pesusta kannata ihan mitätahansa maksaa.
Niinkin paljon kun marteliuksen kanssa tulee asioitua ja pitkältä ajalta tohdin epäillä että vaikka laatu onkin huippua niin ilmaiseksi sitä ei toki saa..
Niinkin paljon kun marteliuksen kanssa tulee asioitua ja pitkältä ajalta tohdin epäillä että vaikka laatu onkin huippua niin ilmaiseksi sitä ei toki saa..
Laitan tähän hieman omia kokemuksia DPF:stä ja sen poistamisesta 3.0 TDI BKN (204hv) -koneesta.
Vakiosoftalla paine-eroa DPF:n sisällä n. 250mbar (anturin mukaan) 4000rpm kohdalla.
Muuttamalla paine-eron mittausputkia siten, että etuputki on kiinni DPF:n jälkeen olevassa mittauspaikassa ja takaputki ulkoilmassa, saadaan max-arvoksi 120mbar.
Periaatteessa tuo olisi siis loppuputken + takavaimentimien vastapaine. Tällä kytkennällä vakio softa toimii OK, koska paine-eroa on riittävästi.
Tein sitten korvausputken (pelkkä suora 2,5" putki DPF:n + jälki CAT:n tilalle), johon tuli kiinni lämpötila-anturi + paine-eron "etummainen" putki.
Paine-eron jälkimmäinen putki jäi mittaamaan ulkoilman painetta.
Lopputuloksena max. paine-ero 35mbar (siis koko pakoputkiston loppuosan vastapaine) ja vikatilaan että napsahti.
Syy on kaiketi liian suuresta virtausnopeudesta mittauspisteen kohdalla, jolloin syntyy ns. imuvaikutus mittauspisteeseen. Tällöin paine-ero vääristyy.
DPF:ssä mittauspisteet ovat pöntön reunoilla, jolloin virtausnopeus on huomattavasti pienempi pöntön suuren poikkipinta-alan takia. Tai sitten A4:ssa on peevelin hyvin virtaavat takapöntöt =).
Samoin DPF pönttö paikallaan tehty loppuputkiston paine-erotesti (max 120mbar) ei välttämättä anna oikeaa kuvaa tod. vastapaineesta loppuosalle,
koska DPF:n jälkeen pakokaasu joutuu ahtautumaan suuresta DPF:n pöntöstä pienempään putkeen. Tämä aiheuttaa taas oman vastapaineen.
Mikäli joku aikoo tehdä siis ns. pöntön tyhjäyksen tai näköispöntön DPF:n tilalle, kannattaa harkita laittaisiko pöntön sisään suoran putken auttamaan virtausta. Varsinkin jos meinaa softalla joka tapauksessa disabloida DPF:n toiminnan kokonaan.
Tällä hetkellä on 3.0 TDI:n DPF-delete softa työn alla, jotta saadaan tuo korvausputki toimimaan. Ei ollut ihan yhtä helppo juttu, kuin 2.0TDI:n DPF:n poisto ohjelmasta.
Vakiosoftalla paine-eroa DPF:n sisällä n. 250mbar (anturin mukaan) 4000rpm kohdalla.
Muuttamalla paine-eron mittausputkia siten, että etuputki on kiinni DPF:n jälkeen olevassa mittauspaikassa ja takaputki ulkoilmassa, saadaan max-arvoksi 120mbar.
Periaatteessa tuo olisi siis loppuputken + takavaimentimien vastapaine. Tällä kytkennällä vakio softa toimii OK, koska paine-eroa on riittävästi.
Tein sitten korvausputken (pelkkä suora 2,5" putki DPF:n + jälki CAT:n tilalle), johon tuli kiinni lämpötila-anturi + paine-eron "etummainen" putki.
Paine-eron jälkimmäinen putki jäi mittaamaan ulkoilman painetta.
Lopputuloksena max. paine-ero 35mbar (siis koko pakoputkiston loppuosan vastapaine) ja vikatilaan että napsahti.
Syy on kaiketi liian suuresta virtausnopeudesta mittauspisteen kohdalla, jolloin syntyy ns. imuvaikutus mittauspisteeseen. Tällöin paine-ero vääristyy.
DPF:ssä mittauspisteet ovat pöntön reunoilla, jolloin virtausnopeus on huomattavasti pienempi pöntön suuren poikkipinta-alan takia. Tai sitten A4:ssa on peevelin hyvin virtaavat takapöntöt =).
Samoin DPF pönttö paikallaan tehty loppuputkiston paine-erotesti (max 120mbar) ei välttämättä anna oikeaa kuvaa tod. vastapaineesta loppuosalle,
koska DPF:n jälkeen pakokaasu joutuu ahtautumaan suuresta DPF:n pöntöstä pienempään putkeen. Tämä aiheuttaa taas oman vastapaineen.
Mikäli joku aikoo tehdä siis ns. pöntön tyhjäyksen tai näköispöntön DPF:n tilalle, kannattaa harkita laittaisiko pöntön sisään suoran putken auttamaan virtausta. Varsinkin jos meinaa softalla joka tapauksessa disabloida DPF:n toiminnan kokonaan.
Tällä hetkellä on 3.0 TDI:n DPF-delete softa työn alla, jotta saadaan tuo korvausputki toimimaan. Ei ollut ihan yhtä helppo juttu, kuin 2.0TDI:n DPF:n poisto ohjelmasta.
^ Kiva kuulla, että joku on viitsinyt paneutua enemmänkin asiaan ja lyö faktaa pöytään...:) Tämäkin info on varmasti avuksi monelle jotka tämän asian kanssa painii...Oletkos itse tehnyt näitä DPF:n poistoja ohjelmasta vai mistä kokemus...?
Missäs näin halvalla sai pesun...?Rovaniemellä sijaitseva yritys meinasi, että hinta A4:sen pöntön pesulle tulee 300-400€, joka kuulostaa kyllä kohtuuttoman kovalta hinnalta...Ja tämäkin siis irtopöntölle, itse saapi purkaa ja kasata tuohon hintaan...
Pesusta maksoin viimeksi n.110euroa ja vein koko pöntön c-mersusta irrallaan. Jos tuommonen koko pesurikin irtoaa n.1500 eurolla niin eipä siitä pesusta kannata ihan mitätahansa maksaa.
Missäs näin halvalla sai pesun...?Rovaniemellä sijaitseva yritys meinasi, että hinta A4:sen pöntön pesulle tulee 300-400€, joka kuulostaa kyllä kohtuuttoman kovalta hinnalta...Ja tämäkin siis irtopöntölle, itse saapi purkaa ja kasata tuohon hintaan...
Pöntöissäkin on eroja, siis se miten helpolla niitä voi pestä. Ja tosiaan kyllä satkulla saa pesun, jos pönttö vain laitetaan pesuriin sisään ja annetaan koneen pestä (tosin en usko että tuolla saa puhtaaksi) vaan vaatii vielä käsiavusteista pesua... niin hankalan muotoinen pönttö tuo on.
Tuota vastapainemittausta saisi huijattua sillä että käännetään mittaustikku suoraan painetta vastaan, jolloin imuefekti puuttuu. Toinen vaihtoehto olisi tuoda toinen pää imuilman koteloon, sieltä saisi alipainetta jolloin kokonaisero kasvaa.
Tuota vastapainemittausta saisi huijattua sillä että käännetään mittaustikku suoraan painetta vastaan, jolloin imuefekti puuttuu. Toinen vaihtoehto olisi tuoda toinen pää imuilman koteloon, sieltä saisi alipainetta jolloin kokonaisero kasvaa.
Jepjep, suutin nro 2 taisi päättää sitten tänään antautua...Tai noh, tarkkaa vikadiagnostiikkaa ei ole vielä tehty, mutta huomenna auto saadaan työn alle...Auto hyytyi kesken ajon, ei vastannyt enään kaasuun ja mittaristossa paloi hehkutuksen ja laturin merkkivalo...Sammua pätkähti sitten, eikä enään millään käyntiin...Haiskahtaa vahvasti suutinvialta, mutta huomenna saatanee varmuuden asiaan...
Kysymys kuuluukin; olettekos löytäneet jostain marmoritiskiä halvemmalla noita pumppusuuttimia...?
Kysymys kuuluukin; olettekos löytäneet jostain marmoritiskiä halvemmalla noita pumppusuuttimia...?
Kenellä riittää aika ja usko lähettää suuttimet Belgradiin?:
http://www.tehnomotive.com/unit-injector.html
Jos nyt peruskoulu englannilla vähänkään tajusin, niin nuo tehnomotiven herrat ovat korjailleet nuita Siemensin piezo pumppuja 6kk takuulla.
http://www.tehnomotive.com/unit-injector.html
Jos nyt peruskoulu englannilla vähänkään tajusin, niin nuo tehnomotiven herrat ovat korjailleet nuita Siemensin piezo pumppuja 6kk takuulla.
Kenellä riittää aika ja usko lähettää suuttimet Belgradiin?:
Näky muuten Ebayssäkin olevan parikin firmaa, jotka noita korjailee Briteissä...Hinnat oli tietty melkeen sama kun uuden suuttimen hinta Espanjasta;http://fuelinjectionspares.com/latestoffers <--tuolta nimittäin lupasivat uudet suuttimet hintaan 295€/kpl ja korjauksesta taisivat kuitenkin velottaa 200-250£ / kpl...Takuun myönsivät kyllä työlleen...Olivat tosin (ylläriylläri) tällä hetkellä loppu nuo suuttimet hyllystä, mutta uusia tulossa lisää...
Mutta sitten asiaan...Tunnin tutkiskelun jälkeen soittivat korjaamolta, että auton voipi noutaa...Pari vikakoodia oli muistissa P1040 (suihkutusventtiilit, ryhmä 1, vikaa virtapiirissä) ja P2146 (suihkutusventtiilien jännittensyöttö, syl.lohko 1, katkos)...Vikamuistia ei oltu voitu tyhjentää ennen kuin akkuun oli ladattu enempi virtaa, mutta akun latauduttua vikamuisti onnistuttiin tyhjentää ja auto saatiin käyntiin. Vikakoodeja ei enää tämän jälkeen esiintynyt. Laittoivat Forte Dieseliä polttoaineen sekaan ja koeajolla auto pelannut normaalisti...Itsekkin tuli tänää reilu 60km pyörittyä autolla ja hyvin pelasi...Latausvirtakin ok, 13,8V...
Meinasivat, että vika olisi vikakoodien perusteella ollut ennemminkin suuttimien virransyöttöpiirissä kuin itse suuttimissa...Suuttimien johtosarjahan tuohon vaihdettiin edellisen suuttimen vaihdon yhteydessä, tuskin vika siinä, mutta voihan se tietty olla edempänäkin...?Mitäs arvelette...?Käskivät tarkkailla tilannetta...Taidan nyt kuitenkin ihan vain varmuuden vuoksi tilata ainakin yhden suuttimen tuolta varalle, kaupaksihan sen kyllä luulis saavan jos itselle ei (toivottavasti) tule tarvetta...:)
Vika selvisi...3 sylinterin suutin pimeenä...noh, 2 more to go...
Edittiä:Soittelivat audicentteriltä, että suutin vaihdettu, auto saatu käyntiin, mutta ravistaa autoa tyhjäkäynnillä todella voimakkaasti...Eli eivät suosittele lähteä ajamaan sillä...huomenna jatkavat vian selvittelyä...mahdollisestyi jumittavaa 2-massaa epäilivät...
Miten v**ussa se 2-massa on voinut yhtäkkiä jumittaa kun auto kävi tasaisesti ja pelasi moitteetta ennen kuin saamui tämän suuttimen pimentymisen myötä!!??Ajoitukset ja suuttimet kuulemma tarkastaneet kertaalleen, että niissä ei pitäisi olla vikaa...Tämähän tästä vielä puuttui...
Edittiä:Soittelivat audicentteriltä, että suutin vaihdettu, auto saatu käyntiin, mutta ravistaa autoa tyhjäkäynnillä todella voimakkaasti...Eli eivät suosittele lähteä ajamaan sillä...huomenna jatkavat vian selvittelyä...mahdollisestyi jumittavaa 2-massaa epäilivät...
Miten v**ussa se 2-massa on voinut yhtäkkiä jumittaa kun auto kävi tasaisesti ja pelasi moitteetta ennen kuin saamui tämän suuttimen pimentymisen myötä!!??Ajoitukset ja suuttimet kuulemma tarkastaneet kertaalleen, että niissä ei pitäisi olla vikaa...Tämähän tästä vielä puuttui...
Ittellä 2008 skoda 1.9tdi koneella ja kaks kertaa vaihdettu uus turbo. Eli kone hyytyy, ei kiihdy niin mihinkään. Virrat pois niin taas toimii. Molemmat vaihdot menny takuuseen. Eka kerralla oli siivekkeet sökönä ja toisella kerralla oli akseli kulunut.
Nimimerkilläni löytyy asiasta pieni viestketju.
Nimimerkilläni löytyy asiasta pieni viestketju.
^^ Jep, tuokaan ei olisi mikään ihme kun Audi centterin huollosta on kyse...Vaan siinä tapauksessa maksaja on joku muu kuin minä...Elikkäs tutkivat autoa vielä perjantain, mutta eivät saaneet auton ravistusta korjattua...Soittivat ja sanoivat, että ota auto viikonlopuksi ajoon ja jos ravistelu ei ajamalla lopu, niin ota maanantaina yhteyttä (!!??)...Olin, "hieman" ihmeissäni, että keskeneräinen työ luovutetaan "koeajoon" asiakkaalle..."Ajamalla se 2 massavauhtis saattaa irrota jumituksesta"...Noh, käynnistin auton centterin pihalla ja huomasin heti, että tyhjäkäynnin ääni oli paljon karkeampi kuin ennen...Lisäksi tyhjäkäynti oli hieman normaalia korkeampi...Auto tosiaan hytkyi tyhjäkäynnillä, mutta ehkä kuitenkin vähemmän mihin olin varautunut...
Noh, reilun 20km testilenkki ja perstuntumalla sekä käyntiäänestä päätellen DPF:n poltto kytkeytyi päälle, jolloin auto alkoi ravistaa todella voimakkaasti tyhjäkäynnillä...Tuntui kuin yksi sylinteri olisi ollut kokonaan pois pelistä ja tämä tuntui jo heikkona kaasun vastaamisena...Lisäksi kun autoa kierrätti yli 2000rpm, niin auton käyntiääni muuttui todella teräväksi, dieselimäiseksi nakutukseksi, jolloin päätin ajaa auton parkkiin enempien vaurioiden välttämiseksi...Huomenna siis hinurilla auto takas centterille...Polttoainelinjan painemittauksilla kuulemma aikovat jatkaa jos hytkyminen ei viikonlopun aikana ole loppunut...Nyt auto kuitenkin siinä jamassa, että metriäkään en itse uskalla sillä ajaa...Ei tämä tosiaankaan enää miltään 2 massavauhtis vialta enää kuulosta...
Tekisi mieli avautua Audi centterin toiminnasta tässä tilanteessa, mutta koska kirjainmerkit olisivat suurimmaksi osaksi ***, niin jätämpä väliin...
Noh, reilun 20km testilenkki ja perstuntumalla sekä käyntiäänestä päätellen DPF:n poltto kytkeytyi päälle, jolloin auto alkoi ravistaa todella voimakkaasti tyhjäkäynnillä...Tuntui kuin yksi sylinteri olisi ollut kokonaan pois pelistä ja tämä tuntui jo heikkona kaasun vastaamisena...Lisäksi kun autoa kierrätti yli 2000rpm, niin auton käyntiääni muuttui todella teräväksi, dieselimäiseksi nakutukseksi, jolloin päätin ajaa auton parkkiin enempien vaurioiden välttämiseksi...Huomenna siis hinurilla auto takas centterille...Polttoainelinjan painemittauksilla kuulemma aikovat jatkaa jos hytkyminen ei viikonlopun aikana ole loppunut...Nyt auto kuitenkin siinä jamassa, että metriäkään en itse uskalla sillä ajaa...Ei tämä tosiaankaan enää miltään 2 massavauhtis vialta enää kuulosta...
Tekisi mieli avautua Audi centterin toiminnasta tässä tilanteessa, mutta koska kirjainmerkit olisivat suurimmaksi osaksi ***, niin jätämpä väliin...
Noissa asennus touhuissa pitää olla äärimmäisen tarkana jottei likaa pääse osien sisälle.
Sitä ohjetta ei aina noudateta.
Asentaja voi repiä taskusta vanhan rätin jolla on jo boinut pyyhkiä vaikka mitä paskaa,pölyä .
Toinen huomioitava asia on tuo polttoaine suodatin,siinä kanssa puhtaus aivan olennainen asia.
Eikä sitten mitää tarvike suodattimia,vain ALKUPERÄINEN.
Sitä ohjetta ei aina noudateta.
Asentaja voi repiä taskusta vanhan rätin jolla on jo boinut pyyhkiä vaikka mitä paskaa,pölyä .
Toinen huomioitava asia on tuo polttoaine suodatin,siinä kanssa puhtaus aivan olennainen asia.
Eikä sitten mitää tarvike suodattimia,vain ALKUPERÄINEN.
https://sites.google.com/site/1810marti ... -injectors
Siittä voipi kaikki piezopumppareiden omistajat lueskella seuraavan suuttimen pimentymistä ootellessa...:) Hyvä kuvallinen juttu näiden suuttimien rakenteesta, vikaantumisesta ja sähköpuolen toiminnan testaamisesta...Oman suomennoksen perusteella noita ei ehjänä pysty ainakaan kotikonstein purkamaan ja varaosia noihin ei saa, joten ainoa mahdollisuus on ostaa uusi suutin...Mutta ei tuo nyt ihan mitään rakettitiedettä näytä olevan ja ainakin kuvien perusteella tuo rikkoutuva piezo "solenoidi" osa on erikseen vaihdettavissa...
Siittä voipi kaikki piezopumppareiden omistajat lueskella seuraavan suuttimen pimentymistä ootellessa...:) Hyvä kuvallinen juttu näiden suuttimien rakenteesta, vikaantumisesta ja sähköpuolen toiminnan testaamisesta...Oman suomennoksen perusteella noita ei ehjänä pysty ainakaan kotikonstein purkamaan ja varaosia noihin ei saa, joten ainoa mahdollisuus on ostaa uusi suutin...Mutta ei tuo nyt ihan mitään rakettitiedettä näytä olevan ja ainakin kuvien perusteella tuo rikkoutuva piezo "solenoidi" osa on erikseen vaihdettavissa...
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Minun tietämyksen mukaan B8 koriset ovat jo kaikki commonraileja...Ja 1.9tdi taisi poistua tuon korimallin myötä valikoimasta...
Todella miellyttävä moottorihan tuo 2 litranen pumppari on kun se toimii...Eikä ainakaan minun tietoon ole muita tyyppivikoja tuon moottorin kohdalla tullut...Jossain on puhuttu kansivioista, mutta ainakaan mun silmään ei ole kyseisiä tapauksia sattunut...
Todella miellyttävä moottorihan tuo 2 litranen pumppari on kun se toimii...Eikä ainakaan minun tietoon ole muita tyyppivikoja tuon moottorin kohdalla tullut...Jossain on puhuttu kansivioista, mutta ainakaan mun silmään ei ole kyseisiä tapauksia sattunut...
Niimpä niin...Tänään soittivat, että auton saisi hakea korjauksesta...Vikakin oli löytynyt...
Mainitsin edellisellä kerralla autoa haettaessa, että ompas kummallinen varaosanumero tuolla heidän uudella asentamallaan suuttimella...varaosanumeron 2 viimeistä kirjainta olivat muistaakseni TX kun alkuperäisen suuttimen kirjain oli pelkkä M...Noh, työnjohtaja meinasi autoa noutaessani, että nuo varaosanumerot voivat muuttua ajan myötä!!??Ihmettelin kovasti, mutta sen enmpää inttämättä otin auton alleni ja tässä oli siis lopputulos; auto seissyt viikon pajalla...Kysyin muuten by the way autoa toistamiseen heille viedessä, että voisiko olla niinkin koominen vika kyseessä, että uusi suutin olisi viallinen tai väärä johtuen juurikin tuosta varaosanumerosta...eivät uskoneet ja nyt ovat siis tutkineet autoa kuulemma monta päivää...
Tänään siis soittelivat ja myönsivät heidän tehneen virheen...uusi heillä asennettu suutin oli väärä tyypiltään ja sen takia auto on täristänyt ja käynyt huonosti...Voi prkleen prkle!!Noh, onneksi taloudesta löytyy kakkosauto, joten ei elämä siihen kaatunut...Nyt sitten antoivat vaihtoehdon; uudet suuttimet jäävät paikoilleen ja maksan pelkkien suuttimien hinnan, en siis työstä, tiivisteistä, johtosarjasta yms., jotka joutuvat joka kerta suuttimen vaihdon yhteydessä uusimaan...Tämä sopi meikäläiselle Ok, mutta vaadin myös 2 paikallaan ollutta ehyttä suutinta mukaan...Toinen vaihtoehto olisi ollut, että vaihtavat vanhat suuttimet paikalleen ilman veloitusta...Kappas, kappas, tehdas on keksinyt niille 192€ panttimaksun...Noh, ei siinä mitään, päästiin aikamme neuvoteltua yhteisymmärrykseen remontin hinnasta ja 2 vanhaa toimivaa suutinta lähtee meikäläisen mukaan korvausta vastaan myös...
Mainitsin edellisellä kerralla autoa haettaessa, että ompas kummallinen varaosanumero tuolla heidän uudella asentamallaan suuttimella...varaosanumeron 2 viimeistä kirjainta olivat muistaakseni TX kun alkuperäisen suuttimen kirjain oli pelkkä M...Noh, työnjohtaja meinasi autoa noutaessani, että nuo varaosanumerot voivat muuttua ajan myötä!!??Ihmettelin kovasti, mutta sen enmpää inttämättä otin auton alleni ja tässä oli siis lopputulos; auto seissyt viikon pajalla...Kysyin muuten by the way autoa toistamiseen heille viedessä, että voisiko olla niinkin koominen vika kyseessä, että uusi suutin olisi viallinen tai väärä johtuen juurikin tuosta varaosanumerosta...eivät uskoneet ja nyt ovat siis tutkineet autoa kuulemma monta päivää...
Tänään siis soittelivat ja myönsivät heidän tehneen virheen...uusi heillä asennettu suutin oli väärä tyypiltään ja sen takia auto on täristänyt ja käynyt huonosti...Voi prkleen prkle!!Noh, onneksi taloudesta löytyy kakkosauto, joten ei elämä siihen kaatunut...Nyt sitten antoivat vaihtoehdon; uudet suuttimet jäävät paikoilleen ja maksan pelkkien suuttimien hinnan, en siis työstä, tiivisteistä, johtosarjasta yms., jotka joutuvat joka kerta suuttimen vaihdon yhteydessä uusimaan...Tämä sopi meikäläiselle Ok, mutta vaadin myös 2 paikallaan ollutta ehyttä suutinta mukaan...Toinen vaihtoehto olisi ollut, että vaihtavat vanhat suuttimet paikalleen ilman veloitusta...Kappas, kappas, tehdas on keksinyt niille 192€ panttimaksun...Noh, ei siinä mitään, päästiin aikamme neuvoteltua yhteisymmärrykseen remontin hinnasta ja 2 vanhaa toimivaa suutinta lähtee meikäläisen mukaan korvausta vastaan myös...
Äksä siinä varaosanumerossa tarkoittaa, että se on vaihto-osa, ts. alkuperäinen lähtee jonnekin maailmalle kunnostettavaksi, lyödään sit joskus varmaan jonkun muun onnellisen autoon korjattuna.
T ja M on samasta osasta eri versioita, yleensä tuntuu kirjaimet menevän aakkosissa eteenpäin kun tulee paranneltuja/uusia versioita. Voi ne toki olla aikalailla erilaisiakin, eikä vain vanhasta paranneltuja.
Viimeksi itellä tuli vahinko noiden kirjaimien kanssa kun tilasin pyöränlaakeria. Varaosaohjelman mukaan olis kuulunut A-päätteellä oleva, mutta se olikin sitten muutaman millin liian iso halkaisijaltaan. En tullut mitanneeksi alkuperäistä. Ilman päätekirjainta tuli sit lopulta oikea osa.
T ja M on samasta osasta eri versioita, yleensä tuntuu kirjaimet menevän aakkosissa eteenpäin kun tulee paranneltuja/uusia versioita. Voi ne toki olla aikalailla erilaisiakin, eikä vain vanhasta paranneltuja.
Viimeksi itellä tuli vahinko noiden kirjaimien kanssa kun tilasin pyöränlaakeria. Varaosaohjelman mukaan olis kuulunut A-päätteellä oleva, mutta se olikin sitten muutaman millin liian iso halkaisijaltaan. En tullut mitanneeksi alkuperäistä. Ilman päätekirjainta tuli sit lopulta oikea osa.
Joo tuo vaihto-osatunnus X olikin jo tiedossa, mutta tuo T-päätteinen suutin oli ihan uutta...Koskaan en ole semmoiseen törmännyt, vaikka uusia suuttimia olen interwebin joka syövereistä kaivellut...140hv kiisseliversion suuttimen päätekirjain on G jne...Tiedä sitten mihin moottoriversioon tuo T-päätteien suutin on tarkoitettu, mutta tuossa se ei ainakaan toiminut...Jostain varaosaohjelmistovirheestä tämän osan kohdalla kanssani asioinut työnjohtaja puhui...Toivoisi nyt kuitenkin, että noihin uusiin suuttimiin olisi jotain parannuksia tehty kun tiedostettu tyyppivika tuo kuitenkin on...
2 vanhaa toimivaa suutinta lähtee meikäläisen mukaan korvausta vastaan myös...
jos noista joudut tuon panttimaksun maksamaan ja ne on niitä alkuperäisiä vielä toimivia suuttimia, niin suosittelen jättämään sinne marmorille.
Koska niidenkin loppu on jo lähellä.
Omassa meni kaikki yksi kerrallaan n:35 tkm,n sisällä.
Pyöriikö moottori nätimmin?
Oman käynti "kaunistui" tosi paljon, kun viimeinenkin suutin oli vaihdettu.
^ Jep, näin sitten loppupeleissä teinkin ja sain niistä kunnon hyvityksen lopullisessa laskussa...Onpahan nyt ainakin se 2 vuotta huolettomia kilometrejä noiden suuttimien osalta...Tähänkin vaihdettiin siis 10tkm sitten ensimmäinen suutin ja nyt loput...En tiedä onko tämä luulotautia, mutta kyllä tuo kone tuntuu paljon pehmeämmin käyvän tämän remonti jäljiltä ja vedotkin tuntuivat paranevan...Saas nähdä häviääkö kesäkelillä ilmenneet satunnaiset nykäykset noiden vaihdon myötä, koska pakkasten tultua sekin ongelma poistui kokonaan...
Katsoivat samaan rahaan hiukkassuodattimen täyttöasteen kun pyysin...67,44g oli täytös kun suositusraja on 60g...elikkäs ensi kesänä sillekkin on jotain keksittävä...
Täytynee hieman vielä korjata tuota aikaisempaa viestiäni, sillä nämä uudet suuttimet olivat kuitin mukaan juurikin TX-päätteisiä...Eli ensin asennettu väärä suutin on ollut jotain muuta varaosanumeroltaan, vaikkakin silloinkin kuitissa oli laskutettu TX-päätteinen suutin...Mene ja tiedä, pääasia että auto on nyt ajossa...Lopputulemana voisin todeta kuitenkin olevani tyytyväinen Audicentterin palveluun siinä mielessä, että melko runsain käsin tulivat vastaan laskun loppusummassa...
Katsoivat samaan rahaan hiukkassuodattimen täyttöasteen kun pyysin...67,44g oli täytös kun suositusraja on 60g...elikkäs ensi kesänä sillekkin on jotain keksittävä...
Täytynee hieman vielä korjata tuota aikaisempaa viestiäni, sillä nämä uudet suuttimet olivat kuitin mukaan juurikin TX-päätteisiä...Eli ensin asennettu väärä suutin on ollut jotain muuta varaosanumeroltaan, vaikkakin silloinkin kuitissa oli laskutettu TX-päätteinen suutin...Mene ja tiedä, pääasia että auto on nyt ajossa...Lopputulemana voisin todeta kuitenkin olevani tyytyväinen Audicentterin palveluun siinä mielessä, että melko runsain käsin tulivat vastaan laskun loppusummassa...
On kaikki 16V PD140 ja PD170 Passatit Siemensillä.
2.0 8V-koneet on Boschilla aivan kuten kaikki 1.9:t.
Paska... oon aina luullu että BKD:ssa olis Bosch laatua
Viimeksi muokannut tos, 13.12.2010 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 3.1.2011 15:32
Minulla samanlainen virhekoodi-, vikatila-, tehohäviö-, pörinä-, nykimisongelma hävisi dpf:n vaihdolla vuodeksi (-06 OcuRS). Uuden dpf:n kanssa softa ollut koko ajan vakio ja ongelma palailee pikku hiljaa. Polton aikana nykii suht rajusti ja äänet kuulostaa siltä kun auto kävisi kolmella pytyllä...
Mitä on tehtävissä? Dpf:n vaihto maksanee about 2000€, eikä sitä viitsisi puolentoista vuoden välein vaihdella...
Onko kenellääkään pidempää tutkimusta mikä tuon juurisyy on? Ei liene pelkästään siitä kiinni että dpf ei kestä, vaan joku sen hajoittaa...
Mitä on tehtävissä? Dpf:n vaihto maksanee about 2000€, eikä sitä viitsisi puolentoista vuoden välein vaihdella...
Onko kenellääkään pidempää tutkimusta mikä tuon juurisyy on? Ei liene pelkästään siitä kiinni että dpf ei kestä, vaan joku sen hajoittaa...
Liitän tähän omia pohdintoja audiclubin puolelta, uskoisin että aiheuttaja vikatilaan alkaa olemaan käsillä...
--------------------
Onkos 170hp pumpparin omistajilla ollut vielä ongelmaa, että dpf:n polton aikana auto menee vikatilaan, jos kierokset on alle 2500 ja kaasua poljetaan vähän kovempaa? riittää myös, että vakkari päällä ajaa ylämäkeä...
Itse nyt ajanut turku-helsinki-turku moottoritietä 3 kertaa kuukaudessa ja jokaisella reissulla auto pamahtaa vikatilaan polton aikaan... ja tapahtuu aina ylämäessä, kun moottoria kuormitetaan hieman enemmän kuin tasamaalla ajettaessa. Rupeaa kyrsimään nuo ylimääräiset "pit-stopit" rampeissa...
Reply: "Eikös sulle vaihdettu autoosi uusi DPF...?Ajattelin vain kun mullakin auto teki samaa aikaisemmin ja luulin vian liittyvän juurikin DPF:ään...Mutta nyt vika näyttää ainakin 2 hieman pidemmän ajosession perusteella poistuneen kokonaan kun kaikki 4 ruiskutussuutinta vaihdettiin...Ettei olisi vika siellä...?Niin ja mullahan on DPF:n täyttöraja ylittynyt jo hetken aikaa sitten, raja-arvohan oli 60g ja mulla täyttöaste oli jotain 67g...Hyvin ainakin vielä pelittää...
Täytyy tosin koputtaa vielä maalaamatonta puuta, mutta tosiaan 2 pidemmän reissun aikana auto ei enään mennyt vikasietotilaan, jonka se ennen teki hieman pidemmällä yhtäjaksoisella ajomatkalla...Kaupunkipyörittelyssä ei ollut mitään vikaa..."
------------------------
Onhan mulla uus pönttö, mutta ei auta. Kokeiles saada vika päälle enskerralla kun on poltto päällä... 80-100 nopeutta, kutonen päällä, kaasu pohjaan noin 5s, pitäisi pamahtaa vika päälle.
Itse en noihin suuttimiin usko, koska ne on mullakin vaihdettu. Vikaa on ainakin ollut jo 30tkm vaihdosta, mitä aikanaan luin auton vikakoodeja oston yhteydessä.
Äsken kävin heittämässä tunnin lenkin logittaen ahtoja, n75, paine-eroja jne. mutta kun ei ole poltto päällä, ei ole mitään ongelmia.
edit. ja uusi toteamus, vikatila saatu päälle 3000rpm kierroksilla, eli silloin kun jälkisyöttöä ei enää tehdä. Tuolloin kyseessä oli 3 vaihde, isompi kuorma autossa ja ylämäki, tapahtui myös hesan reissulla :)
000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached P0299 - 006 - Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame: RPM: 3040 /min Torque: 280.0 Nm Speed: 71.0 km/h 71.37 % Voltage: 14.13 V Pressure: 2385.6 mbar Pressure: 1980.9 mbar
edit2: taas kun asiaa pohtii ja netin keskusteluja lukee, voisiko olla, että dpf:n poltossa syntyvä kuuma pakokaasu saa vnt-siivet jumittamaan? polton aikana pakokaasut menevät tuonne 800-900`c tuntumaan, ja koska poltto kestää kauan, myös turbo käy hyvin kuumana. Normaalisti autoa poljettaessa lämmöt jäävät tuonne 700`c luokkaan ja turbo ei ehdi lämpenemään samalla tavoin, kun poltossa.
--------------------
Jatketaan yksinpuhelua, ja eiköhän ongelman syy ala olemaan käsillä.
Ajoin tänään 1,5h vcds:n kanssa logittaen eri kanavia. Ja mitä vcds kertoo, on että kaikki toimii kuten kuuluukin. Tuohon ajoon kuului myös yksi aktiivinen regenerointi, joka aikana mitään ongelmia ei ollut.
Polton aikana ajoin lähes 30s kaasu pohjassa 6.vaihteella, noin 85-110kmh nopeudella. Kun poltto on päällä, ecu pyytää kaasu pohjassa 2,4bar ahtoja, mutta saa vain 1,4bar. Vikakoodia ahtopaineesta ei tule, eli tuossa vaiheessa ecu ymmärtää polton olevan päällä ja siksi ahdot eivät nouse.
Se miten tähän asti vika on ilmennyt, on vaatinut alle pidemmän pätkän maantieajoa. Pidemmässsä ajossa pakokaasut lienevät tuolla 600`c luokassa ja polton aikana mennään 800`c lukemissa. Nuo lukemat yhdessä nostavat turbon niin kuumaksi, että silloin vnt:n siivet uskoakseni menevät jumiin, tai liikkuvat vajaavaisesti. Tämän päivän testit olivat sekalaista ajoa ennen polton alkamista, eli pakokaasut olivat valtaosan ajasta alle 300`c lukemissa... ja vnt toimii kuin unelma.
Eli jos on vastaavia hehkun merkkivalo & limb mode ongelmia ja syyllinen ei ole G450 paine-eroanturi, niin vnt on todennäköisin syyllinen.
Itse en aio tehdä asialle mitään, ellei sitten tule niin pahaksi että vika alkaa ilmenemään muulloinkin, kuin reissulla hesaan :)
--------------------
Onkos 170hp pumpparin omistajilla ollut vielä ongelmaa, että dpf:n polton aikana auto menee vikatilaan, jos kierokset on alle 2500 ja kaasua poljetaan vähän kovempaa? riittää myös, että vakkari päällä ajaa ylämäkeä...
Itse nyt ajanut turku-helsinki-turku moottoritietä 3 kertaa kuukaudessa ja jokaisella reissulla auto pamahtaa vikatilaan polton aikaan... ja tapahtuu aina ylämäessä, kun moottoria kuormitetaan hieman enemmän kuin tasamaalla ajettaessa. Rupeaa kyrsimään nuo ylimääräiset "pit-stopit" rampeissa...
Reply: "Eikös sulle vaihdettu autoosi uusi DPF...?Ajattelin vain kun mullakin auto teki samaa aikaisemmin ja luulin vian liittyvän juurikin DPF:ään...Mutta nyt vika näyttää ainakin 2 hieman pidemmän ajosession perusteella poistuneen kokonaan kun kaikki 4 ruiskutussuutinta vaihdettiin...Ettei olisi vika siellä...?Niin ja mullahan on DPF:n täyttöraja ylittynyt jo hetken aikaa sitten, raja-arvohan oli 60g ja mulla täyttöaste oli jotain 67g...Hyvin ainakin vielä pelittää...
Täytyy tosin koputtaa vielä maalaamatonta puuta, mutta tosiaan 2 pidemmän reissun aikana auto ei enään mennyt vikasietotilaan, jonka se ennen teki hieman pidemmällä yhtäjaksoisella ajomatkalla...Kaupunkipyörittelyssä ei ollut mitään vikaa..."
------------------------
Onhan mulla uus pönttö, mutta ei auta. Kokeiles saada vika päälle enskerralla kun on poltto päällä... 80-100 nopeutta, kutonen päällä, kaasu pohjaan noin 5s, pitäisi pamahtaa vika päälle.
Itse en noihin suuttimiin usko, koska ne on mullakin vaihdettu. Vikaa on ainakin ollut jo 30tkm vaihdosta, mitä aikanaan luin auton vikakoodeja oston yhteydessä.
Äsken kävin heittämässä tunnin lenkin logittaen ahtoja, n75, paine-eroja jne. mutta kun ei ole poltto päällä, ei ole mitään ongelmia.
edit. ja uusi toteamus, vikatila saatu päälle 3000rpm kierroksilla, eli silloin kun jälkisyöttöä ei enää tehdä. Tuolloin kyseessä oli 3 vaihde, isompi kuorma autossa ja ylämäki, tapahtui myös hesan reissulla :)
000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached P0299 - 006 - Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame: RPM: 3040 /min Torque: 280.0 Nm Speed: 71.0 km/h 71.37 % Voltage: 14.13 V Pressure: 2385.6 mbar Pressure: 1980.9 mbar
edit2: taas kun asiaa pohtii ja netin keskusteluja lukee, voisiko olla, että dpf:n poltossa syntyvä kuuma pakokaasu saa vnt-siivet jumittamaan? polton aikana pakokaasut menevät tuonne 800-900`c tuntumaan, ja koska poltto kestää kauan, myös turbo käy hyvin kuumana. Normaalisti autoa poljettaessa lämmöt jäävät tuonne 700`c luokkaan ja turbo ei ehdi lämpenemään samalla tavoin, kun poltossa.
--------------------
Jatketaan yksinpuhelua, ja eiköhän ongelman syy ala olemaan käsillä.
Ajoin tänään 1,5h vcds:n kanssa logittaen eri kanavia. Ja mitä vcds kertoo, on että kaikki toimii kuten kuuluukin. Tuohon ajoon kuului myös yksi aktiivinen regenerointi, joka aikana mitään ongelmia ei ollut.
Polton aikana ajoin lähes 30s kaasu pohjassa 6.vaihteella, noin 85-110kmh nopeudella. Kun poltto on päällä, ecu pyytää kaasu pohjassa 2,4bar ahtoja, mutta saa vain 1,4bar. Vikakoodia ahtopaineesta ei tule, eli tuossa vaiheessa ecu ymmärtää polton olevan päällä ja siksi ahdot eivät nouse.
Se miten tähän asti vika on ilmennyt, on vaatinut alle pidemmän pätkän maantieajoa. Pidemmässsä ajossa pakokaasut lienevät tuolla 600`c luokassa ja polton aikana mennään 800`c lukemissa. Nuo lukemat yhdessä nostavat turbon niin kuumaksi, että silloin vnt:n siivet uskoakseni menevät jumiin, tai liikkuvat vajaavaisesti. Tämän päivän testit olivat sekalaista ajoa ennen polton alkamista, eli pakokaasut olivat valtaosan ajasta alle 300`c lukemissa... ja vnt toimii kuin unelma.
Eli jos on vastaavia hehkun merkkivalo & limb mode ongelmia ja syyllinen ei ole G450 paine-eroanturi, niin vnt on todennäköisin syyllinen.
Itse en aio tehdä asialle mitään, ellei sitten tule niin pahaksi että vika alkaa ilmenemään muulloinkin, kuin reissulla hesaan :)
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24.7.2003 11:13
Ilmeisesti vieläkään kukaan ei ole löytänyt mitään ratkaisua näihin piezosuutin ongelmiin?
Itsellä ei uskallus taida riitää sellaisen auton hankkimiseen joka voi kestää tai sitten ei kestäkkään.
työkaveri myi juuri -06 Passatin (ominaisuuksia DSG,DPF, 2.0TDI)
Oli mennyt 1,5 vuodessa 14k€ remontteihin mm. 2 x vauhtipyörä 1x DSG-laatikko jotain DPF hässäkkää (olisko Karala lopulta lamauttanut ko. pömpelin..?) ja lopuksi 1 pumppusuutin+johtosarja. Oli sitten lukenu "yhdeltä volkkarisivulta" kauhutarinoita pumppusuuttimista ja päätti myydä koko auton. Myyjäliike maksoi ekan 6kk aikana vauhtipyörät ja DSG:n. Kilometrejä kertyi tuon 1,5 vuoden aikana 85tkm-145tkm, eli omalla mittakaavalla auto ei ikänsä/ajomäärän perusteella loppuunajettu.
Jos joku keksii ennen toukokuuta miten saada 2.0 pumpparista luotettava voimanlähde, niin voi laittaa vaikka vinkkiä tänne päin... Toukokuu on tuo mainio kuukausi jolloin autokuume ottaa niskalenkin ja aletaan suunnittelemaan saksanmatkaa...
Itsellä ei uskallus taida riitää sellaisen auton hankkimiseen joka voi kestää tai sitten ei kestäkkään.
työkaveri myi juuri -06 Passatin (ominaisuuksia DSG,DPF, 2.0TDI)
Oli mennyt 1,5 vuodessa 14k€ remontteihin mm. 2 x vauhtipyörä 1x DSG-laatikko jotain DPF hässäkkää (olisko Karala lopulta lamauttanut ko. pömpelin..?) ja lopuksi 1 pumppusuutin+johtosarja. Oli sitten lukenu "yhdeltä volkkarisivulta" kauhutarinoita pumppusuuttimista ja päätti myydä koko auton. Myyjäliike maksoi ekan 6kk aikana vauhtipyörät ja DSG:n. Kilometrejä kertyi tuon 1,5 vuoden aikana 85tkm-145tkm, eli omalla mittakaavalla auto ei ikänsä/ajomäärän perusteella loppuunajettu.
Jos joku keksii ennen toukokuuta miten saada 2.0 pumpparista luotettava voimanlähde, niin voi laittaa vaikka vinkkiä tänne päin... Toukokuu on tuo mainio kuukausi jolloin autokuume ottaa niskalenkin ja aletaan suunnittelemaan saksanmatkaa...
autobild lehden mukaan tuo suutinongelma koskis enemminkin tuota 170hp konetta ja ennen 2008 olevia koneita? Tiedä sitte...mutta miksei 1,9tdi kävis lastutettuna?
Itse ajanu gollffia jossa tuo kone lastutettuna ja se kyllä pyrki voimakkaasti eteenpäin....eli pitäs kyllä käydä 2,0 tdi 140 hp koneen korvaajaksi
Itse ajanu gollffia jossa tuo kone lastutettuna ja se kyllä pyrki voimakkaasti eteenpäin....eli pitäs kyllä käydä 2,0 tdi 140 hp koneen korvaajaksi
dpf tulee olemaan piakkoin tarpeellinen katsastuksessa,kun ilman sitä ei mene enää savutusmittauksesta läpi.
Eikös nuille esim vm -07 ja vanhemmat ole kuitenkin tuo päästöraja-arvo suurempi kuin ihan uusille?
Meinaan että omasta kun viimeksi mitattiin arvot niin olikohan 0.06 mitä mitä sai lukemaksi ja eikös se kuitenkin saa olla jotain 1.50 tai 3.00 se arvo.Paljonko sitten lie tuo pöntön poisto nostaa arvoa?
Audista DPF pönttö kuitenki lähtee lepikkoon kunhan tässä tuo kesä koittaa ja joutaa autoa raplaamaan. Sen verran ottaa hermoon tuo polton aikainen rykiminen ja nykiminen ja voiman puute.....
Tunppi varmaan enemmän meinasi, ettei mene läpi koska katsastukseen tulee uudet laitteet. Ei siis mitata enää valon läpäisykykyä vaan ihan oikeita päästöjä, partikkeleita jne. Tuollainen testeri paljastaa heti jos autossa ei ole dpffää. Ja nuo laitteet tulevat siis joskus lähitulevaisuudessa sen takia, koska nykyinen kalusto ei kerro mitään siitä, toimiiko pakokaasujenpuhdistusjärjestelmä vaiko ei.
-07 RS TDI:llä uudesta saakka 182tkm, ilman ongelmia. Yhtään suutinta ei ole vaihdettu.
Hehee.. Pitikin alkaa kehumaan. Eilen lähti RS lavetilla korjaamolle. Vahva veikkaus on hajonnut suutin. Olin matkalla kotiin, kun auto vaan nykäisi kevyesti ja hyytyi samantien, Hehkunmerkkivalo ja "engine fault" teksti syttyivät, että silleen...
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24.7.2003 11:13
Ittelläkin vielä sen verran tuoreessa muistissa oma suuttimen hajoaminen, että voin vahvistaa sikin mainitsemat oireet suuttimeksi. SIkäli mikäli auton huoltohistoria on moitteeton ja mielellään merkkihuollettuna vielä, niin kannattaa asiasta neuvotella maahantuojan kanssa. Mulle oli siitä huomattavaa hyötyä, tosin omalla ajettukin vasta 124 tkm.
Lueskelin tuossa eilettäin vagarenalta juttua, että näissä suutinremonteissa olisi maahantuoja tullut korjauskustannuksissa -50% vastaan, jopa tuontiauton ollessa kyseessä!?Itse kun aikoinaan kyselin tätä remontin yhteydessä, niin meinasivat että jos liikkumisturva ei ole voimassa (edellinen omistaja käyttänyt kerran öljynvaihtohuollossa ei-merkkiliikkeessä) niin nostavat kädet pystyyn...?Pitääpäs kysellä hieman maahantuojalta, aika erikoiselta kuiten kuulostaa että tuontiautoissa tullaan tällaisessa asiassa vastaan, mutta ei Suomiauton tapauksessa...
PS. vikatilaan siirtymiset näyttävät olevan historiaa ainakin meikäläisen kohdalla suutinremontin jälkeen....
Edit: tuossa vielä linkkiä siihen tuontiauton tapaukseen
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3611.0
PS. vikatilaan siirtymiset näyttävät olevan historiaa ainakin meikäläisen kohdalla suutinremontin jälkeen....
Edit: tuossa vielä linkkiä siihen tuontiauton tapaukseen
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3611.0
Onhan se saksasta uutena tuotu, kuten muutkin autot, mutta vasta suomessa rekisteröity uutena :D Vai ymmärsinkö jotakin väärin, kun tuolla vagarenassa luki, että auto ostettu uutena...
Se että maksetaan "takuuna" suuttimia, johtuu vain siitä, että autoa on tod.näk huollettu vain merkkikorjaamoilla. Kun autoa on käytetty välissä muualla, antaa oivan syyn perääntyä kaikista korvausvaatimuksista koska varsinainen takuu on päättynyt ajat sitten.
Se että maksetaan "takuuna" suuttimia, johtuu vain siitä, että autoa on tod.näk huollettu vain merkkikorjaamoilla. Kun autoa on käytetty välissä muualla, antaa oivan syyn perääntyä kaikista korvausvaatimuksista koska varsinainen takuu on päättynyt ajat sitten.
Tuossa lainaus vagarenalta:
"Jaahas..Jotenkin tuttua. Itselläni 2007 ranskantuonti passat 2.0Td ja täähän mennessä turbo mennyt 170 t kohdalla ja pumppu suutin 180t kohdalla.. mutta mutta yllätys oli suuri kun vein paikalliselle laakkoselle että tehdas tuli muka vastaan laskussa.. Lasku olisi ollut jotain 875€ ja maksettavaa jäi vaan 245€. Nyt tässä jännityksellä odottelen milloinkas loput pumppusuuttimet laukeavat... Vai täytyiskös sit siirtyä takaisin Volvo kantaan.."
Jotenkin tuo vaan antaa ymmärtää, että käytettynä tuotu....Eihän se mitään maksa jos kokeilee kepillä jäätä...
"Jaahas..Jotenkin tuttua. Itselläni 2007 ranskantuonti passat 2.0Td ja täähän mennessä turbo mennyt 170 t kohdalla ja pumppu suutin 180t kohdalla.. mutta mutta yllätys oli suuri kun vein paikalliselle laakkoselle että tehdas tuli muka vastaan laskussa.. Lasku olisi ollut jotain 875€ ja maksettavaa jäi vaan 245€. Nyt tässä jännityksellä odottelen milloinkas loput pumppusuuttimet laukeavat... Vai täytyiskös sit siirtyä takaisin Volvo kantaan.."
Jotenkin tuo vaan antaa ymmärtää, että käytettynä tuotu....Eihän se mitään maksa jos kokeilee kepillä jäätä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 85 vierailijaa