Mitä öljyä käytätte vanhempaan longlife dieseliin
Valvoja: ffp jäsenet
Mitä öljyä käytätte vanhempaan longlife dieseliin
Elikkäs tuota nykyistä kiesiä on tähän asti huollatettu merkkiliikkeessä longlife ohjelman mukaisesti. Nyt oli tarkoitus huoltaa itse ja jatkaa samalla ohjelmalla.
Auto on A3 8L 1.9 TDI ATD koneella ja manuaalin mukaan longlife öljyn pitää olla normin VW 506 01 mukaista. Noh nykyäänhän uusissa audeissa ja volkkareissa käytetään ilmeisestikkin castrollin öljyjä joten merkissä oli tarkoitus pysyä.
Castrollin sivuilta hain rekisterinumerolla niin öljy suositukseksi tuli EDGE 5W-30. Tuollaista kävin jo ostamassa, purkin kyljessä lukee mm vw ja longlife, mutta tuopa täyttääkin vw:n vaatimukset 504 00 / 507 00.
Noh castrollin sivuja penkomalla löytyi että ainoa castrollin öljy joka tuon oikean normin täyttää on SLX professional longtec Vw longlife II 0W-30. Lähdin tätä sitten vaihtamaan varaosaliikkeestä mutta sieltäpä ei löytynyt kuin longlife I ja III jotka olivat molemmat VW 504 00 / 507 00 mukaisia.
Varaosaliikkeen kone ei edes tuntenut tuota longlife II:sta eli ilmesesti toimittaminen loppunut?
Mobilta tuo oikea merkintä löytyis Mobil 1 SHC Formula LD 0W-30 öljystä tai shelliltä Shell Helix Ultra X 0W-30.
Onkohan sama kaadella nuo edget koneeseen vai käydä vaihtamassa ne longlife III:siin.
Tai sitten vaihtaa merkkiä mobiliin tai shelliin.
Ei kai tämä muuten olis niin tarkkaa, mutta eikös tuo longlife huoltoväli voi olla maksimissaan 50tkm tai 24kk jos vain öljyt kestää. Eli sais luultavastikkin olla öljyssä luokitukset kohdillaan.
e: luulis kai tuo 504 00 / 507 00 tuolle kelpaavan kun sitä käytetään uusissakin hiukkassuodin diesel malleissa jne...
Auto on A3 8L 1.9 TDI ATD koneella ja manuaalin mukaan longlife öljyn pitää olla normin VW 506 01 mukaista. Noh nykyäänhän uusissa audeissa ja volkkareissa käytetään ilmeisestikkin castrollin öljyjä joten merkissä oli tarkoitus pysyä.
Castrollin sivuilta hain rekisterinumerolla niin öljy suositukseksi tuli EDGE 5W-30. Tuollaista kävin jo ostamassa, purkin kyljessä lukee mm vw ja longlife, mutta tuopa täyttääkin vw:n vaatimukset 504 00 / 507 00.
Noh castrollin sivuja penkomalla löytyi että ainoa castrollin öljy joka tuon oikean normin täyttää on SLX professional longtec Vw longlife II 0W-30. Lähdin tätä sitten vaihtamaan varaosaliikkeestä mutta sieltäpä ei löytynyt kuin longlife I ja III jotka olivat molemmat VW 504 00 / 507 00 mukaisia.
Varaosaliikkeen kone ei edes tuntenut tuota longlife II:sta eli ilmesesti toimittaminen loppunut?
Mobilta tuo oikea merkintä löytyis Mobil 1 SHC Formula LD 0W-30 öljystä tai shelliltä Shell Helix Ultra X 0W-30.
Onkohan sama kaadella nuo edget koneeseen vai käydä vaihtamassa ne longlife III:siin.
Tai sitten vaihtaa merkkiä mobiliin tai shelliin.
Ei kai tämä muuten olis niin tarkkaa, mutta eikös tuo longlife huoltoväli voi olla maksimissaan 50tkm tai 24kk jos vain öljyt kestää. Eli sais luultavastikkin olla öljyssä luokitukset kohdillaan.
e: luulis kai tuo 504 00 / 507 00 tuolle kelpaavan kun sitä käytetään uusissakin hiukkassuodin diesel malleissa jne...
Tämä luettu?
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=101473 ... e539a29f0e
Ainakaan Castrolin kaikkia laatuja ei saa tarvikeliikkeistä, se tuli todettua pari vuotta sitten. Ihmettelivät itsekin sitä. Merkkiliikkeen (Skoda) tiskiltä sitä sitten sai. Et auton kilometrimäärää kertonut tai vuosittaista ajomäärää, mutta miten olisi siirtyminen kiinteään vaihtoväliin? Varsinkin, kun on itselläsi mahdollisuus öljyt vaihtaa.
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=101473 ... e539a29f0e
Ainakaan Castrolin kaikkia laatuja ei saa tarvikeliikkeistä, se tuli todettua pari vuotta sitten. Ihmettelivät itsekin sitä. Merkkiliikkeen (Skoda) tiskiltä sitä sitten sai. Et auton kilometrimäärää kertonut tai vuosittaista ajomäärää, mutta miten olisi siirtyminen kiinteään vaihtoväliin? Varsinkin, kun on itselläsi mahdollisuus öljyt vaihtaa.
Mittarissa nyt pikkusen vajaa 180tkm ja itsellä tulee vuodessa korkeintaan 20tkm. Tosin en tiedä kauanko tuo auto minulla vielä vanhenee, empä sitten tiedä kumpi on myydessä parempi. Ainakin laiskalle ja visulle huoltajalle on parempi longlife kun ei jatkuvasti tarvi ravata öljynvaihdossa.
Kiinteälle huoltovälille pitäis manuaalin mukaan olla vw 505 01 jota ei näköjään sitäkään puissa kasva. Wikin mukaan tuon luokituksen täyttäisi Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 ja sitä muistaakseni oli tarvikeliikkeen hyllyssäkin.
Onnistuukos huoltoilmaisimen nollaus neekerimallin vag-comilla ja tarvittaessa muuttaminen kiinteälle huoltovälille?
Kiinteälle huoltovälille pitäis manuaalin mukaan olla vw 505 01 jota ei näköjään sitäkään puissa kasva. Wikin mukaan tuon luokituksen täyttäisi Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 ja sitä muistaakseni oli tarvikeliikkeen hyllyssäkin.
Onnistuukos huoltoilmaisimen nollaus neekerimallin vag-comilla ja tarvittaessa muuttaminen kiinteälle huoltovälille?
No tuo suosittu Teboilin Diamond Diesel 5W-40 melkeen kasvaa puissa, sitähän on melkeen joka tavaratalossa myynnissä (Puuilo, Maxit, Motonetit) ja on 505.01 luokituksen sisältävä öljy. Hinta 60€ kieppeillä 10L tonkassa. Sillä ajelen ja ei ole vielä 7000km jälkeen tarvinnut lisäillä, LL-öljyä meni se 1litra ainakin 10tkm matkalla. Oishan tuo ihan passeli noille sinun vuosiajomäärille, 2 kertaa vuodessa vaihto ja on tuoreempaa öljyä koneella ensi talven pakkasillakin.
Se on sitten auton ostajasta kiinni, kumpaako arvostaa enemmän. Helppoa huoltoa vai todennäköisesti parempikuntoisempaa konetta aiemman huoltohistorian perusteella kiinteällä öljynvaihdolla.
Tuosta vagcom hommasta en osaa sanoa, koska vasta hiljattain tuli läppäri meidän talouteen niin nyt vasta olisi mahdollisuus testailla mitä tuolla VCDS-ilmaisversiolla pääsee tekemään. IQ-säädön tallennus ei ainakaan onnistunut, sitä testasin jo joku vuosi sitten lainakoneella.
Se on sitten auton ostajasta kiinni, kumpaako arvostaa enemmän. Helppoa huoltoa vai todennäköisesti parempikuntoisempaa konetta aiemman huoltohistorian perusteella kiinteällä öljynvaihdolla.
Tuosta vagcom hommasta en osaa sanoa, koska vasta hiljattain tuli läppäri meidän talouteen niin nyt vasta olisi mahdollisuus testailla mitä tuolla VCDS-ilmaisversiolla pääsee tekemään. IQ-säädön tallennus ei ainakaan onnistunut, sitä testasin jo joku vuosi sitten lainakoneella.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Halvin ja yksi parhaimmista LL-öljyistä on tuo Castrolin 5w30. http://www.oil-store.de/product_info.php/info/p26_Castrol-SLX-Professional-Powerflow-LongLife-III-SAE-5W-30--1Lite.html¨
Löytyy tuolta mainitsemasi 0W30 myös lähes samaan hintaan.
Kun tilaa kerralla muutaman vaihdon varastoon, niin 4l kannulle ei tule paljoa yli 30e hintaa.
EDIT: Niin lisätään vielä, että tuo 504/507 korvasi tuon 503/506 öljyn hiukkassuodattimien tulon jälkeen.
Löytyy tuolta mainitsemasi 0W30 myös lähes samaan hintaan.
Kun tilaa kerralla muutaman vaihdon varastoon, niin 4l kannulle ei tule paljoa yli 30e hintaa.
EDIT: Niin lisätään vielä, että tuo 504/507 korvasi tuon 503/506 öljyn hiukkassuodattimien tulon jälkeen.
No niin olen tässä itsekkin arvuutellut että jos tuota VW 504 00/507 00 öljyä olisi auton valmistamisen aikaan ollut myynnissä niin se löytyisi suosituslistalta.
Tosin wikissä todetaan näin:
Eli tuo .01 tarkoittaa ilmeisesti lisäaineistusta jota ilmeisesti tämäkin moottori ilmeisesti tarvii kun manuaalissa nimenomaan mainitaan tämän moottorin kohdalla että VAIN 506 01 tai kiinteällä huoltovälillä 505 01.
Kukas tuon tietää onko tuossa 504/507 samat lisäaineistukset?
Nimimerkin castrol mutuilua ultimateVW:llä:
Nimimerkki Tupo kirjoittaa myös:
Taitais olla helpoin hakea ne EDGE Turbo Diesel 5W-40:set ja vaihtaa kiinteälle huoltovälille. :F
Voipa olla ettei moni enää tämän ikäisessä autossa kovin tarkoin kattele nuita öljy vaatimuksia. Kunhan vain joku Vw lukee pöntönkyljessä niin kaadellaan koneeseen. :D
e: eipä näytä tuolla oil storessakaan olevan tuota longlife II:sta eli taitaa olla saatavuus aika heikkoa
Tosin wikissä todetaan näin:
Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua.
ja
ATD:n tyyppiviat:
Vaatii 506.01 öljyä joka on erittäin arvokasta
Eli tuo .01 tarkoittaa ilmeisesti lisäaineistusta jota ilmeisesti tämäkin moottori ilmeisesti tarvii kun manuaalissa nimenomaan mainitaan tämän moottorin kohdalla että VAIN 506 01 tai kiinteällä huoltovälillä 505 01.
Kukas tuon tietää onko tuossa 504/507 samat lisäaineistukset?
Nimimerkin castrol mutuilua ultimateVW:llä:
Mielestäni uusi Castrol SLX Longlife III 5W-30 täyttää luokitukset VW 504 00/507 00, jolloin se kattaa myös luokat 503 00/506 00/506 01 (edellisiin käy myös SLX Longlife II 0W-30) sekä 503 01.
Nimimerkki Tupo kirjoittaa myös:
Vein aamulla Touranin huoltoon ja kysyin LL-öljyistä.
Merkkihuollossa käytetään nykyään VW 507.00 (5W-30) öljyä niissä moottoreissa, joihin alunperin suositellaan VW506.00/01 (0W-30) öljyä. Poikkeuksena ovat R5 ja V10 pumppusuutinkoneet.
Taitais olla helpoin hakea ne EDGE Turbo Diesel 5W-40:set ja vaihtaa kiinteälle huoltovälille. :F
Voipa olla ettei moni enää tämän ikäisessä autossa kovin tarkoin kattele nuita öljy vaatimuksia. Kunhan vain joku Vw lukee pöntönkyljessä niin kaadellaan koneeseen. :D
e: eipä näytä tuolla oil storessakaan olevan tuota longlife II:sta eli taitaa olla saatavuus aika heikkoa
Viimeksi muokannut Matti M, 1.11.2010 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teboilin sivuillakin sanotaan näin:
Täytyy ilmeisesti alkaa uskomaan että tuo 507 korvaa 506.01 aivan ok.
Tuossa vielä tuo ultimateVW:n LL keskustelu jos muitakin kiinnostaa:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5374&sivu=1
Diamond Carat III on täyssynteettinen moottoriöljy erityisesti niihin VAG- konsernin ajoneuvoihin, joissa öljyvaatimuksena on VW 504.00 tai 507.00. Diamond Carat III:sta voidaan käyttää myös korvaavana öljynä, kun vaatimuksena on VW 503.00 tai 506.01 (ei V10 ja R5 Powerdiesel moottoreissa). Öljy soveltuu myös kaikenmerkkisille Euro 4 - päästömääräysten mukaisille moottoreille, joissa on vaatimuksena ACEA C3.
Täytyy ilmeisesti alkaa uskomaan että tuo 507 korvaa 506.01 aivan ok.
Tuossa vielä tuo ultimateVW:n LL keskustelu jos muitakin kiinnostaa:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5374&sivu=1
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Mikäs öljy ois oikeeta tähän 1.9tdi mottiin (syö 1l/10tkm)
oon käyttänyt castrolin magnatech 5w-40 mutta aina kylmällä koneella rallattaa 3-5s käynnistyksestä.
Nyt ois lahjakortti liikkeeseen josta sais mobilin öljyä.
kun mobilia nyt saa halvalla niin sitä vois koittaa, mutta mitä noista kaikista? Mobil sanoo että 0w-40 new life öljyä? Onko toi nyt sitten oikeampi kuin toi "perus" 5w-50 peak life (vanhalla nimellä rally formula)
oon käyttänyt castrolin magnatech 5w-40 mutta aina kylmällä koneella rallattaa 3-5s käynnistyksestä.
Nyt ois lahjakortti liikkeeseen josta sais mobilin öljyä.
kun mobilia nyt saa halvalla niin sitä vois koittaa, mutta mitä noista kaikista? Mobil sanoo että 0w-40 new life öljyä? Onko toi nyt sitten oikeampi kuin toi "perus" 5w-50 peak life (vanhalla nimellä rally formula)
Voi olla semmoinen juttu, että kokeilet ja kerrot muillekin. 0W varmasti kylmäkäynnistyksessä jouheammin liikkuu, varsinkin on saman valmistajan öljystä kyse. Ehkä sitä kokeilisin ensin noilla oireilla. Taidan itsekin siirtyä johonkin 0W-40 öljyyn testin vuoksi, kun on aika karhea tuo käyntiääni venttiiliosastolla kylmänä tolla Teboil Diamond Diesel 5W-40. Nimimerkillä venanostajat vaihdettu muutama kk sitten....Diamondissa se hyvä puoli, että 10tkm menee ilman lisäysöljyä jos ajelee järjen kanssa kylmällä koneella ja muutenkin suht revittelemättä(normi karstanpolttoa ei lasketa revittelyksi :) ). Mut muista ominaisuuksista en ole enää niin varma tuon öljyn kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa