1.9 tdi, käynnistysongelma
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 tdi, käynnistysongelma
Seat Toledo, vm.2005 1.9 tdi, ajettu 200 tkm. Seuraavanlainen ongelma:
Lämpimänä käyntiinlähtö vaikeaa.Kylmä ja puolilämmin kone lähtee hyvin käyntiin.
Vaihdettu seuraavat osat: jakohihna+rullat+vesipumppu, hehkut, akku,laturi,lämpötila-anturi,"tandempumpppu". Ei vikakoodeja ! Ei hukkaa nesteitä eikä öljyjä. Korjaamolla ovat ymmällään ? Mitähän kannattaisi tehdä seuraavaksi ?Jos jollakulla neuvoja, kiitos jo nyt !
Nyt olisi ylimääräinen ehjä ja edullinen "tandempumppu" hyllyssä, jos joku tarvii.
Lämpimänä käyntiinlähtö vaikeaa.Kylmä ja puolilämmin kone lähtee hyvin käyntiin.
Vaihdettu seuraavat osat: jakohihna+rullat+vesipumppu, hehkut, akku,laturi,lämpötila-anturi,"tandempumpppu". Ei vikakoodeja ! Ei hukkaa nesteitä eikä öljyjä. Korjaamolla ovat ymmällään ? Mitähän kannattaisi tehdä seuraavaksi ?Jos jollakulla neuvoja, kiitos jo nyt !
Nyt olisi ylimääräinen ehjä ja edullinen "tandempumppu" hyllyssä, jos joku tarvii.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Laitetaanpa samaan ketjuun hieman erilainen ongelma. Autona Toledo 1.9 TDI -03 (punaisella i:llä)
Eli -20 asteen pakkasella lähtee lämmittämättä hyvin käyntiin (hehkutus x2), mutta kun pistetään auto roikan nokkaan pariksi tunniksi niin eipä enää lähdekään.
Lämmitettynä auton käynnistys on kuin käynnistäisi autoa jossain >30 asteen pakkasessa, siis ihan ne ensimmäiset sekunnit avaimen väännöstä siihen kun kone käy tasaisesti.
Syynä mitä ilmeisimmin se, ettei lämmitetty auto hehkuta kuin about sekunnin. Eli auto lähtee huomattavasti vaikeammin käyntiin roikan nokasta mitä ilman, joka ei minun kaaliin uppoa pätkääkään. Onko olemassa mitään kikkaa että tuon saisi hehkuttamaan vähän pitempään? Tuskin?
Lueskelin että joissain siittimissä olisi veden tiivistymisongelmaa välijäähdyttimessä. Voiko tuo mitenkään vaikuttaa? Kuulemma harvinainen vika.
Eli -20 asteen pakkasella lähtee lämmittämättä hyvin käyntiin (hehkutus x2), mutta kun pistetään auto roikan nokkaan pariksi tunniksi niin eipä enää lähdekään.
Lämmitettynä auton käynnistys on kuin käynnistäisi autoa jossain >30 asteen pakkasessa, siis ihan ne ensimmäiset sekunnit avaimen väännöstä siihen kun kone käy tasaisesti.
Syynä mitä ilmeisimmin se, ettei lämmitetty auto hehkuta kuin about sekunnin. Eli auto lähtee huomattavasti vaikeammin käyntiin roikan nokasta mitä ilman, joka ei minun kaaliin uppoa pätkääkään. Onko olemassa mitään kikkaa että tuon saisi hehkuttamaan vähän pitempään? Tuskin?
Lueskelin että joissain siittimissä olisi veden tiivistymisongelmaa välijäähdyttimessä. Voiko tuo mitenkään vaikuttaa? Kuulemma harvinainen vika.
.
Onkos nämä niitä "softaongelmaisia" autoja.
Jos se huono käynnistyminen lämpimänä/lämmitettynä on softasta johtuvaa, niin se on helppo korjata.
Kun anturi tunnistaa moottorin "riittävän" lämpimäksi, niin polttoainetta aletaan käynnistymishetkellä ruiskuttamaan vasta korkeammalla kierrosluvulla, jota startin on vanhemmiten vaikea tavoittaa, kun taas riittävän kylmällä ruiskutus alkaa heti, kun moottori vaan pyörähtää.
Onkos nämä niitä "softaongelmaisia" autoja.
Jos se huono käynnistyminen lämpimänä/lämmitettynä on softasta johtuvaa, niin se on helppo korjata.
Kun anturi tunnistaa moottorin "riittävän" lämpimäksi, niin polttoainetta aletaan käynnistymishetkellä ruiskuttamaan vasta korkeammalla kierrosluvulla, jota startin on vanhemmiten vaikea tavoittaa, kun taas riittävän kylmällä ruiskutus alkaa heti, kun moottori vaan pyörähtää.
Itse jauhoin aikanaan Borassa vissiin kolme starttia loppuun puolentoista vuoden aikana ennen kuin tehtiin ohjelmaan muutos -> lähti käyntiin todella herkästi minkä lämpöisenä vaan.
Sitä enen kaivoin netistä jotain virivinkkejä lämpötilan anturin huijaamiseksi vastuksella tjsp.
mutta eipä niistä parannukseksi ollut.
Tosin sinulla taitaa olla pumppusuutin kone, tuossa minun tapauksessa kyseessä oli jakajapumpullinen AGR.
Sitä enen kaivoin netistä jotain virivinkkejä lämpötilan anturin huijaamiseksi vastuksella tjsp.
mutta eipä niistä parannukseksi ollut.
Tosin sinulla taitaa olla pumppusuutin kone, tuossa minun tapauksessa kyseessä oli jakajapumpullinen AGR.
Laitetaas tähän jatkoksi. 1.9 AFN, profiilin kulkine..
Eli nyt pakkasten jälkeen tullut ongelmaksi että joutuu sahaamaan käyntiin todella pitkään, n 5s. Ihan sama onko kone kylmä vai lämmin.
Käynnistystä saa parannettua niin että hehkuttaa sellaiset 5krt putkeen eli antaa hehkuttaa>virrat pois>uudestaan jne.
Onkohan syy lämpötila-anturissa vai hekuissa? Kertokaas gurut.
Muuten auto toimii normaalisti.
Eli nyt pakkasten jälkeen tullut ongelmaksi että joutuu sahaamaan käyntiin todella pitkään, n 5s. Ihan sama onko kone kylmä vai lämmin.
Käynnistystä saa parannettua niin että hehkuttaa sellaiset 5krt putkeen eli antaa hehkuttaa>virrat pois>uudestaan jne.
Onkohan syy lämpötila-anturissa vai hekuissa? Kertokaas gurut.
Muuten auto toimii normaalisti.
Ajoitusta liputan minäkin.
Itselläni ei meinannut lähteä yli kymmenen asteen pakkasissa roikatta käyntiin millään. Sahata sai hulluna ja sitten yskien lähti savupilven kera lopulta käyntiin.
VAG-COMilla tutkailtuani selvisi että pumpun ajoitus oli myöhäisellä (melkein ulkona skaalasta). Sen kun sai kohalleen niin johan rupes starttaamaan ja kulutuskin putosi litralla per sata kilometriä.
AFN-pannu siis kyseessä.
Itselläni ei meinannut lähteä yli kymmenen asteen pakkasissa roikatta käyntiin millään. Sahata sai hulluna ja sitten yskien lähti savupilven kera lopulta käyntiin.
VAG-COMilla tutkailtuani selvisi että pumpun ajoitus oli myöhäisellä (melkein ulkona skaalasta). Sen kun sai kohalleen niin johan rupes starttaamaan ja kulutuskin putosi litralla per sata kilometriä.
AFN-pannu siis kyseessä.
Okeij, pitääpäs ihmetellä vähän VAG-COMia et miten ton ajoituksen saa katottua. Eiköhän siitä ohjeet löydy täältä tai internetin ihmeellisestä maailmasta.
Ajoitus pitänee mekaanisesti säätää sitten?
Toi käynnistys on nyt yhtä pitkä kylmänä ja lämpimänä. Tuli tos 2vk sitten, sitä ennen lähti käymään heti kuin palmun alta niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Ja tosiaankin pölläyttää nyt käynnistyessään mihekkäästi..
Ajoitus pitänee mekaanisesti säätää sitten?
Toi käynnistys on nyt yhtä pitkä kylmänä ja lämpimänä. Tuli tos 2vk sitten, sitä ennen lähti käymään heti kuin palmun alta niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Ja tosiaankin pölläyttää nyt käynnistyessään mihekkäästi..
Okeij, pitääpäs ihmetellä vähän VAG-COMia et miten ton ajoituksen saa katottua.
- auto käyntiin
- vag-com tulille
=> klikkaa modules
=> klikkaa engine
=> klikkaa mes blocks
=> kirjoita kanavaksi "000" ja klikkaa GO-namiskaa
=> klikkaa alhaalta vasemmalta basic view (tms)
=> klikkaa oikealta alhaalta TDI Timing
Keltaisen pisteen pitäisi osua johonkin 50 tuntumaan ollakseen kohdallaan. Jos piste on ruudun alalaidassa, on ajoitus myöhäisellä (ennakkoa liian vähän), ja jos ruudun ylälaidassa, on ennakkoa silloin liikaa.
Huomio että kone pitää olla lämmin ja VAG-COMin rekisteröity versio.
Noniin, kävin VAG-COMilla kattomassa ton ajoituksen ja lukemat pomppi 38 ja 56 välillä..suurimmaksi osaksi siinä 54 paikkeilla.
Jouduin ruksaamaan sen kohdan "80 C hot", muuten valitti liian kylmästä koneesta..ei vaan ajossa meinaa nostaa lämpöjä edes 80:een, vaikka ulkolämpötila oli mittauksen aikana +2.
Polttoaineen lämpö oli n.140C. Paikallaan ollessa kierroksia 3-4t välillä pitäen sain lämmöt nousemaan riittävästi ja tuloksena oli lopulta hieman aikaisella "Slightly Advanced"
Oiskohan se lämpötila-anturi vai hehkujen vaihto seuraavana.
Jouduin ruksaamaan sen kohdan "80 C hot", muuten valitti liian kylmästä koneesta..ei vaan ajossa meinaa nostaa lämpöjä edes 80:een, vaikka ulkolämpötila oli mittauksen aikana +2.
Polttoaineen lämpö oli n.140C. Paikallaan ollessa kierroksia 3-4t välillä pitäen sain lämmöt nousemaan riittävästi ja tuloksena oli lopulta hieman aikaisella "Slightly Advanced"
Oiskohan se lämpötila-anturi vai hehkujen vaihto seuraavana.
Varmaan lämpöihin vaikuttaa sekin kun ei noit EGR:iä yms paljon enää ole..vakiota tossa koneessa ei oo oikeestaan ku lohko enää. Mut pitää toi termari vaihtaa..eikä ne hehkutkaan kalliit ole niin vois vaihtaa kans nekin..
Jos illalla kävis viel ajaa pidemmän lenkin pohjalle ja kokeilis onko lämmöt riittävän ylhäällä.
Jos illalla kävis viel ajaa pidemmän lenkin pohjalle ja kokeilis onko lämmöt riittävän ylhäällä.
Uusi oire!
Tänä aamuna käynnistys yhtä nihkeä kuin viimeiset 2vka, mutta nyt kun lähidin ajamaan töihin meinasi auto hyytyä kuin mopo josta loppuu bensa. Ei pysynyt yhtään tyhjäkäynnillä. Tasakaasulla kierrokset tippu ja kone ikään kuin kuoli aina sekunneiksi. Pysyi kaynnissä kun kierroksia piti yli 3000rpm.
No selvisin kehä I:ltä pois ja ajelin, auton kakistellen, pikkuteitä ykkösellä ja kakkosella auton lämpimäksi, jonka jälkeen auto taas toimi suht normaalisti sekä pysyi tyhjäkäynnillä. Ei savutusta ei mitään..vaikuttaisi polttoainepuolen ongelmalta. Perhana ja katsastus olisi lauantaina edessä...
edit: Ei vikakoodeja
Onko AFN koneisessa siirtopumppua tankissa? Näin ainakin merkkikorjaamolta neuvoivat tarkastamaan sen kunnon kun soitin ja kysyin neuvoa..
Tänä aamuna käynnistys yhtä nihkeä kuin viimeiset 2vka, mutta nyt kun lähidin ajamaan töihin meinasi auto hyytyä kuin mopo josta loppuu bensa. Ei pysynyt yhtään tyhjäkäynnillä. Tasakaasulla kierrokset tippu ja kone ikään kuin kuoli aina sekunneiksi. Pysyi kaynnissä kun kierroksia piti yli 3000rpm.
No selvisin kehä I:ltä pois ja ajelin, auton kakistellen, pikkuteitä ykkösellä ja kakkosella auton lämpimäksi, jonka jälkeen auto taas toimi suht normaalisti sekä pysyi tyhjäkäynnillä. Ei savutusta ei mitään..vaikuttaisi polttoainepuolen ongelmalta. Perhana ja katsastus olisi lauantaina edessä...
edit: Ei vikakoodeja
Onko AFN koneisessa siirtopumppua tankissa? Näin ainakin merkkikorjaamolta neuvoivat tarkastamaan sen kunnon kun soitin ja kysyin neuvoa..
No nyt se sit lähtikin työpaikan pihasta pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin ja käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä. Tossa pikaiseen tutkin niin oli lisäsiirtopumppu märkänä..vuotanu dieseliä. Voi olla syy siinä. Tohon kun on sellanen sähköinen lisäsiirtopumppu laitettu ettei ihan niin koville joudu oma pumppu 12mm nestepään takia.
käynnistysongelma
Vika on korjattu. Startin vaihto auttoi. Hinta startilla 245 euroa.Vaihdoin itse. Vanha meni vaihdossa.Nyt käynnistyy oikein, sekä lämpimänä,että kylmänä.
Lainataanpas tätä ketjua, kun jotenkin aiheeseen liittyy. AGR motilla varustettu cordoba piti pienimuotoisen käynnistys lakon tässä päivällä. Sammutin auton ylämäkeen kun piti puhelimeen puhua ja papereita selailla siinä samalla. Hetken päästä matkan piti jatkua, mutta parin pitkän startin jälkeen totesin, että ei se nyt lähde käymään. Valutin auton tasaiselle ja kokeilin uudemman kerran, mutta ei lähtenyt vieläkään. No peltiä auki ja kurkistus, että pa-suodatin on kiinni ja linjoissa näytti ainettakin menevän, joten uus yritys ja sehän hörähti heti käymään.
Eli kai tuo on jostain ilmaa hörpännyt? Tankissa oli kuitenkin pikkasta vajaa puolet jäljellä joten ei siellä päässä pitäisi olla ongelmaa. Valuukohan pa-suodattimelta syöttöpumpulle menevät letkut tyhjiksi kun auton nokka on ylöspäin?
Eli kai tuo on jostain ilmaa hörpännyt? Tankissa oli kuitenkin pikkasta vajaa puolet jäljellä joten ei siellä päässä pitäisi olla ongelmaa. Valuukohan pa-suodattimelta syöttöpumpulle menevät letkut tyhjiksi kun auton nokka on ylöspäin?
1,9TDI 105hv kylmäkäynnistys ongelmaa. joutuu monesti starttaamaan pitkään ennenkö lähtee käyntiin. ei tee tuota aina, niin tuskin on hehkuissa vikaa? mitäs muita vaihtoehtoja tuossa voisi olla? vikakoodeista ei löydy mitään.
edit: merkkiliikkeessä sanoivat että korkeapainepumppu tai suuttimet voi vuotaa paineet pihalle ja sitten starttauttaa pidempään kun kerää paineet. onko miten todennäköistä ja saako pumppua korjattua?
edit: merkkiliikkeessä sanoivat että korkeapainepumppu tai suuttimet voi vuotaa paineet pihalle ja sitten starttauttaa pidempään kun kerää paineet. onko miten todennäköistä ja saako pumppua korjattua?
Tässä selvitellyt tuommosta 74kw AVB pumppari 580 tkm ajettu kylmänä ei lähde käyntiin vikaa jo parin viikon päivät. Tuohon oli vaihdettu jo nokat ja suuttimien tiivisteet, koneen päässä oleva korkeapainepumppu sekä hehkuja ja suuttimien johtosarja. Ongelmat oli alkaneet pakkasilla, eli pitkiä startteja.
Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.
No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli
Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.
No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.
No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.
No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan
Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.
Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.
Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.
Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.
Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.
Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.
No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli
Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.
No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.
No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.
No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan
Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.
Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.
Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.
Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.
Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.
Maailman lopun laite :D. Ei se muuten tuolla toisellakaan takaiskulla aina lähtenyt käyntiin vaikka tilanne paranikin.
Tämä ongelma ratkaistiin sillä, että ahtoputkeen laitettiin rosterinen rengasventtiili, mistä voi sitten laittaa starttipilottia ahtoputkeen (sekunnin suihkaus riittää). Tuolla tavalla se on aina lähtenyt käyntiin ja käy ja kukkuu.
Nyt kun kelit on lämmenneet niin on vähentynyt tuo käyntiin lähtemättömyys.
Tuohon on siis vaihdettu melkein kaikki mahdollinen. Itse epäilen edelleen että suuttimien o renkaat vuotaa. Olisiko ne reiät hankautuneet niin karheaksi että uudet tiivisteen menisi rikki nopeasti?
Tämä ongelma ratkaistiin sillä, että ahtoputkeen laitettiin rosterinen rengasventtiili, mistä voi sitten laittaa starttipilottia ahtoputkeen (sekunnin suihkaus riittää). Tuolla tavalla se on aina lähtenyt käyntiin ja käy ja kukkuu.
Nyt kun kelit on lämmenneet niin on vähentynyt tuo käyntiin lähtemättömyys.
Tuohon on siis vaihdettu melkein kaikki mahdollinen. Itse epäilen edelleen että suuttimien o renkaat vuotaa. Olisiko ne reiät hankautuneet niin karheaksi että uudet tiivisteen menisi rikki nopeasti?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 184 vierailijaa