flair jetta mk2 jalkatilassa vettä ihan simona

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

flair jetta mk2 jalkatilassa vettä ihan simona

ViestiKirjoittaja säätänä » 3.8.2010 19:23

eilettäin huomasin että jettasessani suorastaan ui jalkatilat vedestä, etenkin kuljettajan puoli edestä ja takaa.
missähän mahtaa olla häiriö?
olen bitumittanu koko auton ja mietin että olisko syy tässä purin tuossa lattiamatot pois ja jätin koko kamppeen kuivumaan.
mulla on tuossa pellin alla se vedenvalutusmuovi ehjänä, mistä vettä tulee kabiiniin?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 3.8.2010 21:00

Minulla tuli kolmoseen vettä sisään konepellin avausvaijeria pitkin suoraan maton alle, oli lähtenyt vaijerin läpivientikumi paikoiltaan ja valutti kaikki vedet tuulilasilta sisään. Tarkastappa tuo!

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

ViestiKirjoittaja säätänä » 4.8.2010 16:05

jep se kumi on ihan okei siinä mutta olihan se vähä kuiva joten laitoin sikapeikkoa päälle ja tulu tiivis!!!
olisko muilla mitään veikkasuta moiseen vikaan?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 4.8.2010 20:43

- ovipahvien alla olevat "kosteussulkumuovit" rikki, irti tai puuttuvat kokonaan
- konehuoneen kaukalon vedenpoistoreiät tukossa > vesi sisään raitisilmaoton tiivisteen välistä
- reikä korissa tuulilasin tiivisteen alla
- vuotavat takavalojen tiivisteet

Tuossa muutamia kakkiksissa vastaan tulleita vuotokohtia.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 4.8.2010 22:13

Konehuoneen kaukalon pohja on osittain jonkinlaista bitumipahvia. Tämä alkaa vanhemmiten haprastumaan ja vettä pääse sen rakosista kojelaudan sisään. Ota sulakelootan kansi irti ja tunnustele siellä pohjalla olevaan solumuovipehmuketta. Yllätyt kuinka märkä se on. Sikaa kaukalon isoimpiin orkosiin ja pääle vielä kotelonsuoja-aine. Näin loppui vuoto mulla.

Edit. Selvyydeksi - puhuin siis nimenomaan sen vedenvalutusmuovin alla olevasta kaukalosta

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2010 23:01

Mä kyllä väittäisin että mulla se on peltiä koko kaukalo...

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

ViestiKirjoittaja säätänä » 5.8.2010 16:41

voisiko se vuotaa noin reippaasti niistä puuttuvista muoveista mitkä on etuovien pahvien alla?? ovien reunat ei oo ollu edes kosteita tai mitään vastaavaa

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 5.8.2010 16:45

Mä kyllä väittäisin että mulla se on peltiä koko kaukalo...

Niin väittäisin itsekin, jos en ois vaihtanut sulakeboksia ja kuivatellut autoa vesivahingon jäljiltä. Osasta kaukalon pohjaa näkyy vähän hunajakennomainen kuviointi ja sen alta ei kyllä peltiä löytynyt.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.8.2010 17:51

Se pelti on varmaan sieltä sitten maatunut pois :D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.8.2010 12:05

Just siinä sulaketaulun yläpuolella on semmonen peltiläpyskä kiinni kaukalon pohjalla, juurikin bitumilla. Tai ainaki -85:ssa oli, lähti aika helposti nyppäsemällä irti kun se bitumi oli ihan kovaa koppuraa..

Mk1:ssä myös samaa vaivaa, sulaketaulun päältä jostain ilmeisesti tulee ja tuo bitumikohta oli ratkeillu siinä kaukalon pohjassa, sormenpäällä painamalla vain vedet tirskahti eli selevä peli. Tuulilasin reunus kun on hiekkapuhallettu parivuotta sitten puhtaaksi, ei reikiä ja liimatki vielä sielä lasin välissä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.8.2010 15:21

Mä kyllä edelleen uskon, että johtuu niistä ovipahvien takaa puuttuvista muoveista. Minäkin ne joskus hölmönä jätin pois ja samantien oli matot märät ekojen sateiden jälkeen.

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

ViestiKirjoittaja säätänä » 9.8.2010 16:08

tiivistin kelualla olevat mahdolliset vuodot ja vaiva on tuntunu siirtyvän takalattioille.
mistähän taakse nyt voi vettä tulla kun takaovissa on pahvien takana ne muovitki tallessa???

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.8.2010 16:28

Kannattaa laittaa ne muovien alareunat sinne oven sisäpuolelle ja jeesusteipillä kiinni sitten siitä ulkosyrjästä. Tietty alkaa olla ikkunatiivisteet aika haperot jos litratolkulla vettä kulkee oven sisällä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.8.2010 17:04

Kuten ylhäällä todettiin, takavalojen tiivisteet voi vuotaa ja vesi kulkeutua sitä kautta sisälle ja jalkatiloihin se ennen pitkää valuu. Valuu kyllä myös etujalkatilojen kautta taakse.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.8.2010 17:34

Tai pohjassa on nyrkin kokoinen reikä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.8.2010 18:47

Varmastikin tosiaan vuotaa jos puuttuu ovista nuo muovikelmut. Eräästä kakkakopasta unohtui toisen etuoven muovi pois ja auto oli hivenen takakenossa niin toinen takajalkatilahan se suorastaan tulvi vedestä eräs aamu.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.8.2010 19:23

Mä en kyllä kummastakaan omistamistani kakkiksista havainnut koskaan mitään veden jälkiä sieltä oven sisäpuolelta vaikka noita muoveja on tullut irroiteltua ikkunahissien, tulvivan veden ja ties minkä muunkin takia.

Nykyisessä kolmosessa kastui apukuskin jalkatila kun edellinen omistaja oli paikannut lattiaa melko huonolla saumalla, valo paistoi läpi useammasta kohtaa ja löysihän sieltä vesikin tiensä sisään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.8.2010 1:10

Mä kyllä väittäisin että mulla se on peltiä koko kaukalo...


Niin väittäisin itsekin, jos en ois vaihtanut sulakeboksia ja kuivatellut autoa vesivahingon jäljiltä. Osasta kaukalon pohjaa näkyy vähän hunajakennomainen kuviointi ja sen alta ei kyllä peltiä löytynyt.
Vartin jaksoin kaivella ja ruuvarilla koputella eikä näkynyt kuin peltiä. Kojetaulukin on irti autosta.

Ehkä se sitten mulla on peltiä :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.8.2010 15:40

Ykköslootasta vuorasin sen kaukalonpohjan sikaflexikerroksella, yöllä ropisteli vettä tuntitolkulla ja näyttää olevan matot kuivana.

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

ViestiKirjoittaja säätänä » 12.8.2010 19:02

takavalojen tiivisteet vuotaa näköjään.
oli pultteja menny poikki, olisko hyviä korjausvinkkejä ku on pultit poikki?
on niin raret takavalot ettei viitsis laittaa alkuperäisiä tilalle

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

ViestiKirjoittaja säätänä » 27.9.2010 12:06

voi hyvää päivää!!
tiivistin takavalot oon 3 kertaa katsonu ne pahvien takana olevat muovit ja ne on ihan ehjät.
viikonlopun satoi vettä 2 päivää putkeen ja kappas oli taas kuskin puoli veden vallassa.
miten tämä voi aina vain vuotaa???
ei tässä meinaa enää äö riittää vikaa etsimään

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.9.2010 13:22

Onko ne muovit niillä alkuperäisillä liimoilla kiinni vai teippailtu jälkikäteen? Ne kannattaa jokatapauksessa sieltä alapäästä ohjata sinne ovien sisäpuolelle, niin että mikä valuu ni valuu sinne oven sisään. Ja onhan oven alareunassa vedenpoistorejät auki, ettei ole ovet täynnä vetää, ei sinnekään kuitenkaan litratolkulla vettä mahdu :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2010 14:50

Sisään istumaan ja kaveri letkuttaa vettä auton päälle. Noin tei itse viimeksi :)

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 27.10.2010 22:01

Mulla vuoti kanssa edellis syksynä kuskin puolen täyteen vettä. :) Tuulilasin tiivisteen raosta sekä juurikin tuolta sulakerasian yläpuolelta jostain. Sulakerasian yläpuolelta vuotaa edelleen, koska rasian "solukumi" on jatkuvasti sateella märkä. Tarviikin varmaa tarkastella vielä tuota "vesikaukaloa" tuolla konehuoneessa.

Isku76
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2010 2:02

ViestiKirjoittaja Isku76 » 22.11.2010 2:51

Noniin. Päden tässä hieman kun on tuttu aihe.
Muutamisen kymmentä auton vesivuotoa tutkiskelleena tämä tapaus vaikuttaa kertomuksen perusteella siltä että vettä tulee sisään juuri tuolta konehuoneen ja tuulilasin välisestä kaukalosta.
Omassa kakkoskoppaisessa Golf:issa juurikin tänä(kin) syksynä kyseinen ilmiö.
Näissä em. tapauksissa pääsääntönä on ollut se, että kyseisen kaukalon parisenttiset ja jopa pienemmät vedenpoistoreiät, jotka yleensä ovat kaukalon päissä, ovat tukkeutuneet kaikenlaisella koivunsiemen- ym. muulla moskalla, etenkin jos autoa säilyttelee alueella jossa puita jms kasvustoja..
No, tästähän seuraa se, että kun vettä tulee tarpeeksi, ja se yltää kaukalossa ensimmäisen sisäänjohtavaan reijän reunaan, on vedet sisällä ja pahimmassa tapauksessa sulakerasioissa ja muissa sähkövimpaimissa..
Kolopallossa se ensimmäinen reikä oli apukuskinpuoleinen raitisilmasuotimen huonosti liimattu kaukalo, josta vesi sitten lirisi puhaltimen moottorille ja lattialle.
Se että miksi vettä tulee ensin vain toiselle puolelle autoa, voi olla se, että vain toisen puolen reikä on tukossa ja kaukalo ei ole tasapohjainen, tai auto nojaa kuskin puolelle, tai vesi johtuu jotain rakennetta pitkin tai jotain.

Elikkäs, jos vika ei vielä ole löytynyt, niin suosittelen availemaan kaukalon päältä muovit ja rämmäleet ja tutkimaan onko vedepoistoreijät edes näkyvissä. (Omassa ei olleet enää, vaan multa- ja möskäkerroksen alla)
Ja jos näin, niin sitten vaan ruuvimeisselillä etsimään niitä reikiä kaukalon päistä ja kun saa reijän availtua näin, lopuksi paineilmalla puhaltelee vedenpoistokanavan auki alas asti. (Johonkin sinne peltisen sisälokasuojan ja muovilokarin väliin se tulee)
Vedelläkin voi huudella kyseistä kanavaa kivasti jos se vain on auki ja säät sallivat. Sieltä sitten iloisesti vettä lorisee auton ulkopuolelle eikä kuskin/vänkärin jalkotilaan
Samalla sitten tarkistelee etusiiven ja muovilokarin alapään tilanteen, josko siellä olisi kerääntynyt (parikin litraa) multaa! Monesti ollut, tasaisesti kaikissa automerkeissä..

Vielä kehoittelua kaikille, erityisesti niille jotka säilyttelevät autojaan näreen alla, että kerran vuoteen on hyvä putsailla em. kaukaloista niitä reikiä, niin ei tarvitse läheskään niin usein korjailla vetistettyjä sulakerasioita ja homeisia verhoiluja.

Mukavaa ja kuivakkampaa autoilua kaikille! o/


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa