1.9 tdi käynnistys kylmänä ja omituinen hyytyminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

1.9 tdi käynnistys kylmänä ja omituinen hyytyminen

ViestiKirjoittaja acd » 8.11.2010 20:48

Moi kaikki,
Eli auto on 1.9 tdi seat, -01 ALH-kone ymmärtääkseni.

Eli nyt kun on ollut pakkasia niin kone meinasi jättää kokonaan käynnistymättä, surullinen vou vou vou vaan kuului koneesta. Kuulosti siltä kuin akku olisi ollut finaalissa, ja sitä kun ei oltu vaihdettu yli viiteen vuoteen niin ostin suosiolla uuden akun. Ostin TM:n vertailussa menestyneen Tranen akun ja kyllähän se auttoi. Startti pyörii aivan uudella innolla, mutta ongelma ei poistunut. Eli jos kone ei ole ollut tolpassa yöllä niin aamulla kerkee motti pyörähtää aika monta kertaa ennenkuin herää. Eli täysin lämpötilasta kiinni, olettaisin että hehkut ovat mäsänä kun käynnistyksessä muutenkin haisee kitkerä diesel. Haen uudet hehkut ja vaihdan (tai vaihdatan, ei ole momenttiavaimia enkä luota taitoihini :)).

Mutta koneessa on toinen oire ja mietin että voiko tämä johtua myös rikkinäisistä hehkuista. Eli kun se auto sitten käynnistyy, niin ei ole oikeastaan väliä onko kylmä vai lämmin niin auto saattaa nyykähtää hieman kun sitä kiihdyttää, ihan kuin ahdin ei toimisi -
Tämä tapahtuu varsinkin jos tulen autotallista jyrkkää mäkeä ylös.
Joku väitti että ongelma voisi olla siinä että polttoaineletku vuotaa ja ehdotti että auton parkkeeraa nokka alaspäin tämän diagnosoimiseksi - tästä ei ollut apua. Ongelma ei toistu enää kun auto on ollut hetken käynnissä.

Eli lyhyesti: Voivatko hajonneet hehkut vaikuttaa myös käynnistyksen jälkeen autoon niin paljon että kierrosten noustessa kylmässä koneessa se nuupahtaa hetkeksi vai vuotaakohan siellä taas jokin. Alipaineletku korjattiin juuri.

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 9.11.2010 20:44

Jatkan ongelmaani samaan.
Eli vento 1.9TD lähtee kyllä hyvästi käyntiin, mutta ongelma onkin se että käy niin pirun epätasaisesti ja työntää savua. nykii tietysti sen johdosta ajaessa pirusti ja vika ei lopu ennen kuin kone lämpeää ihan kunnolla.

Sinänsä vika ei haittaa mutta kun pakkasta on vasta 5 astetta niin hirvittää ajatella mitä tapahtuu kovilla pakkasilla..

Hehkut on uudet, joten mistähän lähtis seuraavaksi vikaa etsimään?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.11.2010 23:31

ALH:n vagcom kiinni ja tarkkailua millaisia arvoja mm. lämpötila-anturit antavat, ilmamäärämittarin, termostaatin yms. toiminta on järkevää katsoa samalla.

AAZ:sta tarkistukseen ennakot ja hehkun sulake/rele/ohjaus ainakin ekana (lie: mittaa ensin tuleeko hehkuille virta hehkuttaessa).

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 11.11.2010 15:36

Mitenhän jos käyttäisi piuhassa tuota ventoa? eikös sieltäkin ole luettavissa jos olisi jokin säätö persiillään.. nyt pätkii nimittäin välillä jo lämpimänäkin..

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 12.11.2010 5:09

AAZ-ventosta saat piuhan päässä tiedot vaan bägeiltä, abseilta ja ajonestolta. Tietty climatronicista irtoaa jotain tietoja jos sellainen autossa on.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 12.11.2010 10:34

Voiskos tuossa Ventossa olla ennakonsäätösolenoidi (tai mikä nyt onkaan viralliselta nimeltään, kuitenkin se, mitä vanhemmissa hoidetaan manuaalisesti) sekaisin?

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 12.11.2010 19:16

Missähän sellainen palikka vois sijaita?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa