IV-Golfin valomuistin poisto?
Valvoja: ffp jäsenet
IV-Golfin valomuistin poisto?
Onko haisua miten saan valomuistin pois päältä IV-Golfista? Valokatkaisijan pohjasta kun ottaa 3-slotista piuhan (oisko ollu keltavihree) ei syty enää ajovalot 0-asennossa, mutta parkit palavat edelleen. Olisiko tietoa millä saan parkitkin pimeäksi?
^^Yritin lähinnä selvittää, onko kytkimet samanlaiset vai ei. Esimerkiksi ETKA tuntee ainakin neljä eri versiota (2 tavallista ja 2 sumuvalollista) 2000 malliseen golfiin. Kytkimelle tulevassa liittimessä on eroa johtojen lukumäärässä, kun vertaa muistillista ja muistitonta keskenään. Muistillisessa on kaksi johtoa enemmän: pinnit 3 (TFL) ja 6 (R). Mittausten perusteella kytkimen ollessa 0-asennossa pinneihin 3 (TFL) ja 6 (R) tulee jännite, eli veikkaisin että se liittyy parkkivaloihin ainakin välillisesti. TFL:n vaikutus on selvä, mutta minulla on ainoastaan muistittoman version kytkentäkaaviot, joten en tiedä mihin tuo pinni 6 (R) vaikuttaa, enkä oikein viitsi kokeilla ettei tule mitään isompia ongelmia.
offtopic: iv golffissa ainakin polttimot saavat matalampaa jännitettä valomuistin kautta. Näin polttimot kestävät pidempään. Eron näkee pimellä selvästi kun kääntää valokatkaisimen valot päällä-asentoon. Taitaa valomuisti madaltaa jännitettä kaikissa VAG-autoissa. Valojen käyttämättömyydestä saa rikesakon jos poliisi-setä niin haluaa..
Helpommalla pääsee ottamalla parkeista valot pois. Omassa Leonissa on tämä ajovaloautomatiikka ja parkkivaloja ei ole ollenkaan. Oikean puolinen parkkivalo ei toimi ollenkaan, pitäisi johdot tarkistaa, mutta olkoon. Ratkaisin koko jutun ottamalla mokomat parkkivalot pois ja eipä missään ole kyselty niiden perään, ei edes katsastuksessa (n. 3 viikkoa sitten). Katsastus vielä tehtiin perusteellisesti omasta pyynnöstäni, ei huomautuksia, tms. mistään :D
jos joku pioneeri uudisraivaaja uskoltaa ekana nyhtää sen kutos pinnin johdon irti niin kertoo kiitos mitä tapahtuu. ite en uskolla mennä kokeilemaan vaikka tuskin yhellä valokytkimen johdolla mitään vahinkoa voi saada aikaan. saa jo muutenkin kohta harrastaa sähköjen parissa kun kuskin oven kautta ei meinaa apparin ikkuna laskeutua. eli johdoissa on hämminkiä jossain siinä välilä. toden näköisesti johdoissa heti kuskin säädinmötikän jälkeen kun johdot oli viime vilkaisullakin taittuneet ikävän näköisiksi. mitä lie patentteja entisellä omistajalla ollut.
Mielenkiintoinen topicci, aloitinpa sitten hölmöyttäni vastaavan itsekin...
Eikö missään ole euromallien kytkiksiä kuin Erwinissä kiskurihintaan ?
Alfamerin kirjassa fiksusti jenkkimallin kytkikset jotka muutenkin on netissä ilmaiseksi...muuten täysin turha opus passatille, beetlelle ja golfille.
Jos ei nyt konetta meinaa purkaa (en tiedä auttaako siihenkään) mutta mihinkään muuhun ei oikeaa apua ole ollut (mitä ei olis keksinyt itsekin). Kuvatkin on osin mitä sattuu. Pallonivelien ja nivelin suojakumien vaihdostakin ihan hassut ohjeet.
Noh se siitä, jenkkibeetleen jouduin rakentaa takasumarit ja ajovalojen korkeudensäädöt ja tuli pelattu valokytkimien ja ylipäätään johtosarjojen kanssa.
Säätöinto loppui kun sai lopulta leiman ja jäi tuo valoautomatiikka pois joka olis kyllä ensiarvoisen hyvä olla, aina jää valot päälle tai pois. Mistähän sen muistutussummerin sais soimaan muuten ?
Jenkkimallin DLR on aika perverssi näin eurooppalaisittain, palaa vaan ajovalot ja käsijarrun päälläolo sammuttaa ne.
Piti ottaa 173 rele pois jotta hävisi ja nyt ei pelaa kärrärivalo...
Annoin tyhmyyttäni koneen mukana TDI Golffin johtosarjan releineen päivineen mukaan, sitä olisi tarvinnut moneen kertaan ja nyt olisi voinut tsekata tuon ajovalohomman...
TFL liittyy varmasti tähän juu ja se toinen eli kuutospinni on noissa mun kytkiksissä ainakin B eikä R
Joku lenkitys se on ja silleen että virtalukosta menee jännite valokytkimen 0-asennon ja edelleen viiksen läpi ajovalolle. Ne parkit vaan on mysteeri mut oisko se sit sen kummempi kuin parkit lenkittää tähän TFL:ään ?
Eikö missään ole euromallien kytkiksiä kuin Erwinissä kiskurihintaan ?
Alfamerin kirjassa fiksusti jenkkimallin kytkikset jotka muutenkin on netissä ilmaiseksi...muuten täysin turha opus passatille, beetlelle ja golfille.
Jos ei nyt konetta meinaa purkaa (en tiedä auttaako siihenkään) mutta mihinkään muuhun ei oikeaa apua ole ollut (mitä ei olis keksinyt itsekin). Kuvatkin on osin mitä sattuu. Pallonivelien ja nivelin suojakumien vaihdostakin ihan hassut ohjeet.
Noh se siitä, jenkkibeetleen jouduin rakentaa takasumarit ja ajovalojen korkeudensäädöt ja tuli pelattu valokytkimien ja ylipäätään johtosarjojen kanssa.
Säätöinto loppui kun sai lopulta leiman ja jäi tuo valoautomatiikka pois joka olis kyllä ensiarvoisen hyvä olla, aina jää valot päälle tai pois. Mistähän sen muistutussummerin sais soimaan muuten ?
Jenkkimallin DLR on aika perverssi näin eurooppalaisittain, palaa vaan ajovalot ja käsijarrun päälläolo sammuttaa ne.
Piti ottaa 173 rele pois jotta hävisi ja nyt ei pelaa kärrärivalo...
Annoin tyhmyyttäni koneen mukana TDI Golffin johtosarjan releineen päivineen mukaan, sitä olisi tarvinnut moneen kertaan ja nyt olisi voinut tsekata tuon ajovalohomman...
TFL liittyy varmasti tähän juu ja se toinen eli kuutospinni on noissa mun kytkiksissä ainakin B eikä R
Joku lenkitys se on ja silleen että virtalukosta menee jännite valokytkimen 0-asennon ja edelleen viiksen läpi ajovalolle. Ne parkit vaan on mysteeri mut oisko se sit sen kummempi kuin parkit lenkittää tähän TFL:ään ?
No rupeshan se aukeen kun ensin vähän "asennusolutta" nauttii..
Pinni 6 eli B on kytketty harmaa/lila eli samaan kuin esim 13 ja 14 (0.5mm2 piuha)
Menevät sulakkeiden S23a ja S22 kautta mittaristoon ja parkkeihin.
Pinni 3 eli TFL on kytketty kelta/vihreä on sama kuin esim syöttö sulakkeille 20 ja 21. Golfissa (ei Bora ?) TFL on lenkitetty pinniin 7. Syöttö 56b on siis tämä.
Pinni 7 1.5mm2 ja pinni 3 0.5mm2.
En vaan keksi mistä voisi johtua se että automaattivalot olisi himmeämpiä...
Yksi iso hyöty on ajovalopesurit jotka ei tuhlaa vettä valoautomaatilla !
Summaan vielä tähän ennenkuin kokeilen itse :)
Valoautomatiikan lisäys:
- Kytke valokytkimen takana pinnien 13-14 (58L / 58R) yhteen ja edelleen pinniin 6 (B) harmaa/lila väriltään alunperin (58R) ja harmaa/ruskea (58L).
- Kytke pinni 3 (TFL ) syöttöön 56a eli sulakkeet S20 ja S21 esimerkiksi. Tämä sama löytyy Golffissa pinnistä 7 valokytkimessä. kelta/vihreä väriltään.
Valoautomatiikan poisto:
- Katkaise/ irroita pinnit 6 ja 3 valokytkimestä. Periaatteessa 3 riittää koska se näyttäs syöttävän valoautomatiikan...
- Jos ei riittäisi niin sitten tarvisi vielä erottaa parkkivalojen piirit 58L ja 58R pinneissä 13-14 mutta tuskin tätä tarvii...
Pinni 6 eli B on kytketty harmaa/lila eli samaan kuin esim 13 ja 14 (0.5mm2 piuha)
Menevät sulakkeiden S23a ja S22 kautta mittaristoon ja parkkeihin.
Pinni 3 eli TFL on kytketty kelta/vihreä on sama kuin esim syöttö sulakkeille 20 ja 21. Golfissa (ei Bora ?) TFL on lenkitetty pinniin 7. Syöttö 56b on siis tämä.
Pinni 7 1.5mm2 ja pinni 3 0.5mm2.
En vaan keksi mistä voisi johtua se että automaattivalot olisi himmeämpiä...
Yksi iso hyöty on ajovalopesurit jotka ei tuhlaa vettä valoautomaatilla !
Summaan vielä tähän ennenkuin kokeilen itse :)
Valoautomatiikan lisäys:
- Kytke valokytkimen takana pinnien 13-14 (58L / 58R) yhteen ja edelleen pinniin 6 (B) harmaa/lila väriltään alunperin (58R) ja harmaa/ruskea (58L).
- Kytke pinni 3 (TFL ) syöttöön 56a eli sulakkeet S20 ja S21 esimerkiksi. Tämä sama löytyy Golffissa pinnistä 7 valokytkimessä. kelta/vihreä väriltään.
Valoautomatiikan poisto:
- Katkaise/ irroita pinnit 6 ja 3 valokytkimestä. Periaatteessa 3 riittää koska se näyttäs syöttävän valoautomatiikan...
- Jos ei riittäisi niin sitten tarvisi vielä erottaa parkkivalojen piirit 58L ja 58R pinneissä 13-14 mutta tuskin tätä tarvii...
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=13327
Katsokaa linkistä oleva kuvaa.
Noin ainakin ruotsin pojat ja tytöt tekee :)
Katsokaa linkistä oleva kuvaa.
Noin ainakin ruotsin pojat ja tytöt tekee :)
Terve, tätä nostelen kun itsellä olisi tarve saada valoautomatiikka toimimaan eli niin että valot on päällä "aina" eli heti kun auto on käynnissä. Eli siis myös kun valokatkaisija on "O" asennossa. VW:llä sanoivat että hoituu valokatkaisijan vaihdolla ja silloin meinasinkin jo tällaisen laittaa tilaukseen:
http://www.slamit.net/product/7131/valo ... valolliset
Mutta ei ilmeisesti menekään pelkästään tuommoisen hankinnalla, eli voisiko joku vielä selventää vähän tuota hommaa?
http://www.slamit.net/product/7131/valo ... valolliset
Mutta ei ilmeisesti menekään pelkästään tuommoisen hankinnalla, eli voisiko joku vielä selventää vähän tuota hommaa?
Nostanpa ketjun, kun itsellenikin tuli ajankohtaiseksi valoautomatiikan asennus. Tuon asennussarjan sai alle viidellä kympillä paikallisesta liikkeestä. Mikäli jollain on ongelmia ilman sitä tehtaan jälkiasennussarjaa, niin asennussarjan ohjeesta saattaa olla jollekin apua:
http://www.mediafire.com/?1apfgcyfstdhnpa (5 sivuinen PDF englanniksi)
http://www.mediafire.com/?1apfgcyfstdhnpa (5 sivuinen PDF englanniksi)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa