1.9 TDI turbo ongelma...KORJATTU
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 TDI turbo ongelma...KORJATTU
Moro!
Passatin konehuoneesta alkoi yllätäin kuulua pieni vihellys ja samalla vedot huononi. Ajotietokone näyttää samalla jopa yli 40 litran kulutusta jo pienellä kiihdytyksellä. Vein auton korjaamolle ja vikakoodista ilmeni että ahtopaine on ylittynyt. Ahtopaine venttiili uusittiin ja ilmamäärämittarin toiminta tarkistettiin ja samalla tutkittiin turbo jonka siivissä oli "pientä rosoa".
Ilmeisesti tuo vihellys joka jatkuu edelleen, vaikka ahtopaineventtiili on uusittu, johtuu tuosta turbon rosoisuudesta?
Uuden turbon hinnat ovat aika hirvittävät joten mistä kannattaisi kysellä uutta tai korvaavaa turboa?
Jopa Biltema myy turboja ja hintakin on vai n.kolmannes orkkiksesta.... monilla varmaan nousee karvat pystyyn jo ajatuksestakin laittaa autoonsa bilteman turbo mutta olisko kellään kokemuksia moisesta kiinan ihmeestä?
Autoni on 130hv ja vm.2001
Kiitokset jo nyt tiedoistanne ja hyvista vinkeistä !
Passatin konehuoneesta alkoi yllätäin kuulua pieni vihellys ja samalla vedot huononi. Ajotietokone näyttää samalla jopa yli 40 litran kulutusta jo pienellä kiihdytyksellä. Vein auton korjaamolle ja vikakoodista ilmeni että ahtopaine on ylittynyt. Ahtopaine venttiili uusittiin ja ilmamäärämittarin toiminta tarkistettiin ja samalla tutkittiin turbo jonka siivissä oli "pientä rosoa".
Ilmeisesti tuo vihellys joka jatkuu edelleen, vaikka ahtopaineventtiili on uusittu, johtuu tuosta turbon rosoisuudesta?
Uuden turbon hinnat ovat aika hirvittävät joten mistä kannattaisi kysellä uutta tai korvaavaa turboa?
Jopa Biltema myy turboja ja hintakin on vai n.kolmannes orkkiksesta.... monilla varmaan nousee karvat pystyyn jo ajatuksestakin laittaa autoonsa bilteman turbo mutta olisko kellään kokemuksia moisesta kiinan ihmeestä?
Autoni on 130hv ja vm.2001
Kiitokset jo nyt tiedoistanne ja hyvista vinkeistä !
Viimeksi muokannut mikakovw, 24.9.2010 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fin-turbolta muunmuassa saa nopeesti oikean VNT ahtimen moisiin koneisiin.
siivet rosoiset? millä tavoin mistä kohin? eihän niiden pitäisi päästä mihinkään osumaan ehjässä laitteessa. omassa toki ottivat osumaa kun akselin meni mutta se sitten loppui kyllä vetokin kerrasta luonnollisesti ja öljyä tuli putken päästä sit ihan reilusti.
siivet rosoiset? millä tavoin mistä kohin? eihän niiden pitäisi päästä mihinkään osumaan ehjässä laitteessa. omassa toki ottivat osumaa kun akselin meni mutta se sitten loppui kyllä vetokin kerrasta luonnollisesti ja öljyä tuli putken päästä sit ihan reilusti.
Turbossa kuulemma näkyy siivissä rosoa ja jos nyt oikein ymmärsin niin siiven kärjessä on jälkiä. Öljyn kulutusta en ole huomannut enkä mainittavaa savuutustakaan ainoastaan tehojen vähentyminen ja tuo tolkuton polttoaieen kulutus jo pienellä kiihdytyksellä sekä se pieni vislaus. Turbossa on akselin suuntaista välystä mutta ei poikittaista jolloin siivet eivät ilmeisesti ole päässeet koskettamaan pesään. Pitää vielä tsekata tuo mainitsemasi FIN-Turbo....kiitos vinkistä!
Tuo Biltema olis ollut todella houkutteleva hintansa puolesta ja oliskin mielenkiintoista kuulla joltain ennakkoluulottomalta testaajalta kuinka sellainen toimii.
Tuo Biltema olis ollut todella houkutteleva hintansa puolesta ja oliskin mielenkiintoista kuulla joltain ennakkoluulottomalta testaajalta kuinka sellainen toimii.
Omasta meni akseli tuossa joku iaka sitten ja jälki oli tämmöistä.
about tonnin setti oli uusia koko laite, parempaan toki samalla. tuntus kyllä ettei kovin isoa jälkeä kestäis pyörillä olla eikä pitäis päästä kyllä tulemaankaan.
about tonnin setti oli uusia koko laite, parempaan toki samalla. tuntus kyllä ettei kovin isoa jälkeä kestäis pyörillä olla eikä pitäis päästä kyllä tulemaankaan.
Nyt on turbo vaihdettu ! Koeajon jälkeen todettiin että ihan kaikkea tehoa ei taida saada käyttöön joten vaihdettiin vielä ilmamassamittari. Lämpimänä auton koeajo oli seuraava....
Alavääntö hieman laista mutta kun kierrokset nousi niin sitten mentiin jo sellaisella voimalla etten tuolla volkkarilla ole kokenut. Kylmänä alavääntö oli todella surkea mutta maltillisesti ajellen alkoi vääntää. Eli kun painan kaasua ei se vastaa kunnes pitkän viiveen jälkeen kierrokset alkavat laiskasti nousta. Autossani oli aikaisemmin Bosch ilmamassamittari mutta oulusta ei löytynyt kuin Pierbug jonka sitten ostin. Tuo Pierburg löytyi Boschin varaosanumerolla joten sen pitäsi olla Boschia vastaava.
Mistä tuo alaväännöttämyys johtuu? Onko noiden toiminnassa merkkikohtaisia eroja?
Autoon on nyt vaihdettu turbo, ilmamassamittari, ahtopaine venttiili ja ilmasuodatin
Alavääntö hieman laista mutta kun kierrokset nousi niin sitten mentiin jo sellaisella voimalla etten tuolla volkkarilla ole kokenut. Kylmänä alavääntö oli todella surkea mutta maltillisesti ajellen alkoi vääntää. Eli kun painan kaasua ei se vastaa kunnes pitkän viiveen jälkeen kierrokset alkavat laiskasti nousta. Autossani oli aikaisemmin Bosch ilmamassamittari mutta oulusta ei löytynyt kuin Pierbug jonka sitten ostin. Tuo Pierburg löytyi Boschin varaosanumerolla joten sen pitäsi olla Boschia vastaava.
Mistä tuo alaväännöttämyys johtuu? Onko noiden toiminnassa merkkikohtaisia eroja?
Autoon on nyt vaihdettu turbo, ilmamassamittari, ahtopaine venttiili ja ilmasuodatin
muuttuva siipinen turpo häikkää
Alla 1,9 tdi pwd passat vm. 01. Välillä käskyttäessä ahtaa liikaa jolloin turbo poistuu pelistä kunnes virrat katkaistaan. Eli hyvin tyypillinen vika näissä rotteloissa. Pajalla on letkut tarkastettu sekä venttiili vaihdettu vaan vika säilyy. Ko. paja missä toimenpiteet jyväskylässä tehtiin ehdotti turbon vaihtamista. Eivät lähde vanhaa turboa puhdistelemaan jotta siivekkeet ei jumittuisi. Uusi turbo kuulostaa ihanan kalliilta, joten tietääkö kukaan Keski-Suomesta oivaa paikkaa missä turbon voisi huollattaa / putsauttaa tms.. Ja vieläpä siten, että ei tarvitsisi toimistotyöntekijän lähteä turboa autosta irroittamaan. Saattaisin vielä viedä väärän osan mennessäni :) Kiitokset jos joku vaivautuu avustamaan!!
Jep! Olen samaa mieltä JukkaA:n kanssa ja koska tällainen tekniikka on minulle täysin vierasta hoidatin asian ammattilaisten käsissä.
Auton vika todettiin tavallisessa korjaamossa ja siellä vaihdettiin ahtopaineventtiili.
Lopullisen korjauksen teetin paikallisessa turbo korjaamossa jossa homma hoitui kilpailukykyiseen hintaan sekä palvelu oli joustavaa ja nopeaa.
Hintaa koko hoidolle tuli yhteensä 1600e jossa on molempien korjaamoiden työt mukana.
Työn osuutta voi laskea 60e/h.....
Turbon kunto ei kuulemma ollut vielä paha eli jossain olisi voinut yrittää kunnostuttaa mutta tulin nyt valinneeksi uuden. Vanhan turbon sain mukaani ja ei siinä amatöörin silmin ole mitään vikaa varsinkin kun vertaan sitä korjaamolla näkemiini todella loppuunajettuihin.
Auton vika todettiin tavallisessa korjaamossa ja siellä vaihdettiin ahtopaineventtiili.
Lopullisen korjauksen teetin paikallisessa turbo korjaamossa jossa homma hoitui kilpailukykyiseen hintaan sekä palvelu oli joustavaa ja nopeaa.
Hintaa koko hoidolle tuli yhteensä 1600e jossa on molempien korjaamoiden työt mukana.
Työn osuutta voi laskea 60e/h.....
Turbon kunto ei kuulemma ollut vielä paha eli jossain olisi voinut yrittää kunnostuttaa mutta tulin nyt valinneeksi uuden. Vanhan turbon sain mukaani ja ei siinä amatöörin silmin ole mitään vikaa varsinkin kun vertaan sitä korjaamolla näkemiini todella loppuunajettuihin.
...juurikin näin! Olen koittanut metsästää täältä jyväskylän seudulta hyviä nyrkkipajoja jotka olisi erikoistuneet näin volskeihin mutta eipä tunnu kovin helpolla löytyvän. Turbopajoista puhumattakaan.
Jollei kohta ala löytymään niin ajan tuonne paikkalliseen volskiliikkeeseen maksaa sitten vaikka mitä.
Isokäsi vastauksista!
Jollei kohta ala löytymään niin ajan tuonne paikkalliseen volskiliikkeeseen maksaa sitten vaikka mitä.
Isokäsi vastauksista!
100kilsaa pohjoseen ja suonenjoelle. Löytyy turbopaja joka varmasti osaa hommansa.http://www.professionalmotor.fi/
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa