1.9 TDI turbo ongelma...KORJATTU

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

1.9 TDI turbo ongelma...KORJATTU

ViestiKirjoittaja mikakovw » 10.9.2010 8:06

Moro!
Passatin konehuoneesta alkoi yllätäin kuulua pieni vihellys ja samalla vedot huononi. Ajotietokone näyttää samalla jopa yli 40 litran kulutusta jo pienellä kiihdytyksellä. Vein auton korjaamolle ja vikakoodista ilmeni että ahtopaine on ylittynyt. Ahtopaine venttiili uusittiin ja ilmamäärämittarin toiminta tarkistettiin ja samalla tutkittiin turbo jonka siivissä oli "pientä rosoa".
Ilmeisesti tuo vihellys joka jatkuu edelleen, vaikka ahtopaineventtiili on uusittu, johtuu tuosta turbon rosoisuudesta?
Uuden turbon hinnat ovat aika hirvittävät joten mistä kannattaisi kysellä uutta tai korvaavaa turboa?
Jopa Biltema myy turboja ja hintakin on vai n.kolmannes orkkiksesta.... monilla varmaan nousee karvat pystyyn jo ajatuksestakin laittaa autoonsa bilteman turbo mutta olisko kellään kokemuksia moisesta kiinan ihmeestä?
Autoni on 130hv ja vm.2001
Kiitokset jo nyt tiedoistanne ja hyvista vinkeistä !
Viimeksi muokannut mikakovw, 24.9.2010 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.9.2010 10:27

Ei taida biltsussa olla tuohon sopivaa ahdinta.

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 10.9.2010 12:03

OK ! Helpottaa päätöstä...

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 11.9.2010 14:44

Itseäni kyllä kiinnostaisi että millaista tekoa nuo bilteman turbot ovat. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia kestävyydestä ym. Kiinanturbojahan nuo varmaan ovat.

En tiedä pitäisikö itse kokeilla tuollaista jonkun 1.6/1.9TD pannun yhteydessä.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 11.9.2010 16:35

fin-turbolta muunmuassa saa nopeesti oikean VNT ahtimen moisiin koneisiin.

siivet rosoiset? millä tavoin mistä kohin? eihän niiden pitäisi päästä mihinkään osumaan ehjässä laitteessa. omassa toki ottivat osumaa kun akselin meni mutta se sitten loppui kyllä vetokin kerrasta luonnollisesti ja öljyä tuli putken päästä sit ihan reilusti.

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 11.9.2010 20:47

Turbossa kuulemma näkyy siivissä rosoa ja jos nyt oikein ymmärsin niin siiven kärjessä on jälkiä. Öljyn kulutusta en ole huomannut enkä mainittavaa savuutustakaan ainoastaan tehojen vähentyminen ja tuo tolkuton polttoaieen kulutus jo pienellä kiihdytyksellä sekä se pieni vislaus. Turbossa on akselin suuntaista välystä mutta ei poikittaista jolloin siivet eivät ilmeisesti ole päässeet koskettamaan pesään. Pitää vielä tsekata tuo mainitsemasi FIN-Turbo....kiitos vinkistä!
Tuo Biltema olis ollut todella houkutteleva hintansa puolesta ja oliskin mielenkiintoista kuulla joltain ennakkoluulottomalta testaajalta kuinka sellainen toimii.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.9.2010 9:27

Omasta meni akseli tuossa joku iaka sitten ja jälki oli tämmöistä.
about tonnin setti oli uusia koko laite, parempaan toki samalla. tuntus kyllä ettei kovin isoa jälkeä kestäis pyörillä olla eikä pitäis päästä kyllä tulemaankaan.

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 22.9.2010 18:37

Nyt on turbo vaihdettu ! Koeajon jälkeen todettiin että ihan kaikkea tehoa ei taida saada käyttöön joten vaihdettiin vielä ilmamassamittari. Lämpimänä auton koeajo oli seuraava....
Alavääntö hieman laista mutta kun kierrokset nousi niin sitten mentiin jo sellaisella voimalla etten tuolla volkkarilla ole kokenut. Kylmänä alavääntö oli todella surkea mutta maltillisesti ajellen alkoi vääntää. Eli kun painan kaasua ei se vastaa kunnes pitkän viiveen jälkeen kierrokset alkavat laiskasti nousta. Autossani oli aikaisemmin Bosch ilmamassamittari mutta oulusta ei löytynyt kuin Pierbug jonka sitten ostin. Tuo Pierburg löytyi Boschin varaosanumerolla joten sen pitäsi olla Boschia vastaava.
Mistä tuo alaväännöttämyys johtuu? Onko noiden toiminnassa merkkikohtaisia eroja?

Autoon on nyt vaihdettu turbo, ilmamassamittari, ahtopaine venttiili ja ilmasuodatin

VOLK
-
Viestit: 5
Liittynyt: 14.3.2010 12:47

ViestiKirjoittaja VOLK » 22.9.2010 20:20

Se Pierburg ei toiminu mullakaan vaikka kuinka varaosanumerot täsmäs,juurikin alavääntö oli kateissa,ylemmillä kierroksilla sit tuli kunnon piikki.Eli ei muuta kun ostat Boschilaisen,niin toimii.

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

muuttuva siipinen turpo häikkää

ViestiKirjoittaja terhakka » 23.9.2010 10:50

Alla 1,9 tdi pwd passat vm. 01. Välillä käskyttäessä ahtaa liikaa jolloin turbo poistuu pelistä kunnes virrat katkaistaan. Eli hyvin tyypillinen vika näissä rotteloissa. Pajalla on letkut tarkastettu sekä venttiili vaihdettu vaan vika säilyy. Ko. paja missä toimenpiteet jyväskylässä tehtiin ehdotti turbon vaihtamista. Eivät lähde vanhaa turboa puhdistelemaan jotta siivekkeet ei jumittuisi. Uusi turbo kuulostaa ihanan kalliilta, joten tietääkö kukaan Keski-Suomesta oivaa paikkaa missä turbon voisi huollattaa / putsauttaa tms.. Ja vieläpä siten, että ei tarvitsisi toimistotyöntekijän lähteä turboa autosta irroittamaan. Saattaisin vielä viedä väärän osan mennessäni :) Kiitokset jos joku vaivautuu avustamaan!!

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 23.9.2010 10:55

Boschilainen tilattu ja toivottavasti huomenna saan laittaa pisteen tälle ongelmalle!

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 24.9.2010 17:09

Boschi on nyt kiinni ja auto tuntuu taas pelaavan. Tehoalue on nyt tasainen voimaa on riittävästi.
Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille !

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

ViestiKirjoittaja terhakka » 24.9.2010 22:19

Hieno juttu kun sait auton pelaamaan. Itse kamppailen vielä hieman näiden pikkuvikojen kanssa. Jos ei kohta ala asettumaan niin lähtee volkkari meidän perheestä.

Missä vaihdatit turbon vai vaihdoitko itse ja mitä tuli kustantamaan?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 24.9.2010 22:51

Turhaa niiden ongelmien kanssa on itse rypeä jos ei ymmärrä asiasta sen enempää. Viekää se ongelmainen auto ammattimaiselle harrastajalle tai harrastajamaiselle ammattilaiselle niin alkaa löytymään vikoihin korjaukset.

mikakovw
-
Viestit: 21
Liittynyt: 31.3.2010 12:32

ViestiKirjoittaja mikakovw » 25.9.2010 9:25

Jep! Olen samaa mieltä JukkaA:n kanssa ja koska tällainen tekniikka on minulle täysin vierasta hoidatin asian ammattilaisten käsissä.
Auton vika todettiin tavallisessa korjaamossa ja siellä vaihdettiin ahtopaineventtiili.
Lopullisen korjauksen teetin paikallisessa turbo korjaamossa jossa homma hoitui kilpailukykyiseen hintaan sekä palvelu oli joustavaa ja nopeaa.
Hintaa koko hoidolle tuli yhteensä 1600e jossa on molempien korjaamoiden työt mukana.
Työn osuutta voi laskea 60e/h.....
Turbon kunto ei kuulemma ollut vielä paha eli jossain olisi voinut yrittää kunnostuttaa mutta tulin nyt valinneeksi uuden. Vanhan turbon sain mukaani ja ei siinä amatöörin silmin ole mitään vikaa varsinkin kun vertaan sitä korjaamolla näkemiini todella loppuunajettuihin.

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

ViestiKirjoittaja terhakka » 25.9.2010 12:42

...juurikin näin! Olen koittanut metsästää täältä jyväskylän seudulta hyviä nyrkkipajoja jotka olisi erikoistuneet näin volskeihin mutta eipä tunnu kovin helpolla löytyvän. Turbopajoista puhumattakaan.

Jollei kohta ala löytymään niin ajan tuonne paikkalliseen volskiliikkeeseen maksaa sitten vaikka mitä.

Isokäsi vastauksista!

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.9.2010 14:54

100kilsaa pohjoseen ja suonenjoelle. Löytyy turbopaja joka varmasti osaa hommansa.http://www.professionalmotor.fi/

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 25.9.2010 17:29

^Tuolta kävin hakee kanssa turbon. Entisen annoin vaihdossa, maksettavaa jäi 550€. Purkamiseen meni yksi ilta töiden jälkeen ja kasaamiseen toinen, ei paha rasti jos vaan pysyy meisseli kädessä =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa