Touranin hidas käynnistyminen/WEBASTO

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

Touranin hidas käynnistyminen/WEBASTO

ViestiKirjoittaja Aki Im » 8.9.2010 13:23

Jos on ollut aiemmin juttua tästä, niin laittakaa linkki.

Ongelma: käynnistettäessä kone pyörii 2-3 kierrosta (arvioiden) ennen kuin tärähtää käyntiin. Tuntuma on, että kylmänä lähtis paremmin käyntiin.

Onko näissä autoissa pumppusuutin vai jo yhteispaineruiskutus? Ajattelin, että pitääkö se ollakkin näin, jotta paineet nousee riittävästi ennen käynnistymistä...

Autossani on vauhtipyörä rikki (täristää). Ei kait tuolla voi olla merkitystä käynnistyvyyteen?

Hommasin Tuoranin vasta, joten kampe on aika tuntematon mulle...vielä.
Viimeksi muokannut Aki Im, 9.9.2010 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 8.9.2010 14:12

Pumppusuutin moottori on kyseessä.
Todennäköisesti kyseessä on ohjelmaan tehty ominaisuus, jotta lämpimllä moottorilla tarvii tietyn kierrosluvun, ennen kuin ruiskuttaa polttoainetta.
Osaava softaaja voi ominaisuuden "korjata".

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 8.9.2010 17:01

Sama vika/ominaisuus Skoda Octaviassa vm -05 BKD kone.
Joku voisi kertoa mikä auttaisi?
Auttaako jos pyytää merkkiliikkeessä ohjelma päivityksen?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 8.9.2010 18:38

Epäilen että apuja ei muualta saa, kuin lastu virittäjältä.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 8.9.2010 21:10

Autoni on ollut sellaisella omistajalla, jotta epäilen hiukan tuota softapuolen ongelmaa. Sillä uskon, että on alkuperäinen ohjelma paikallaan ja sillo on tuskin laitettu tuollaista ominaisuutta.

Miksi koneen pitäisi saavuttaa lämpimänä jokin tietty suurempi kierrosnopeus kuin kylmänä? Ja kun tämä on pumppusuutin kone, niin miksi pitäisi yleensä edes pyörähtää ylimääräistä?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.9.2010 21:31

Sillä uskon, että on alkuperäinen ohjelma paikallaan ja sillo on tuskin laitettu tuollaista ominaisuutta.

Tuo ominaisuus on nimenomaan alkuperäisenä. Tänään juuri yhdestä vanhemmasta vastaavan ongelman korjasin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.9.2010 21:34

Onko se nyt ihan varmasti että kylmänä aina lähtee laakista käyntiin, ja lämpimänä ei? Vai olisiko ihan satunnaista. Monet nykymoottorit vaativat käynnistyäkseen tarkan moottorin asennon tietoa, mikä saattaa pumppusuutinkoneen tapauksessa tarkoittaa sitä, ettei se lähde käyntiin ennenkuin nokka-akselin asento tiedossa.

Itsellä tuo ominaisuus tuossa 5sylinterisessä, koska siinä ei voi tietää sytkän ajoitusta ennenkuin on nokka-akselin tunnistuskohta löytynyt. Tämä aiheuttaa sen että jos kone on pysähtynyt juuri sen jälkeen, joutuu sahaamaan kierroksen ympäri, mikä tuntuu jo aika pitkältä startilta. Toisaalta sitten joskus se lähtee heti käyntiin.

Toisaalta jos se tekee sitä vain lämpimänä, niin selitys voisi olla vaikka että halutaan mahdolliset ylinmääräiset polttoainehöyryt pois pytyistä ennenkuin syötetään uutta.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.9.2010 21:36

Tuossa aiheesta enemmän tosin jakajapumpullinen http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=125250&highlight=[/quote]

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.9.2010 21:48

On korjattu Ocu -05 BKD:sta tuota huonoa lämpimänä käynnistymistä, juurikin starttikartasta.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 8.9.2010 22:29

Jaa vai pelkällä ohjelmalla sais muutettua. No hyvä tietää. Täytyy optimoida softa sitten jossakin paikassa.

Jos vaihtais startin, niin silläkin kaiketi sais paremmin hörähtää. Tosin onkohan se softan päivitys edullisempi, kuin startin vaihto?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.9.2010 7:23

Oma AVQ koneinen Touran tuntuu nyt päivän tutkailun jälkeen tekevän tuota samaa. Tänä aamuna heräsi käyntiin "suoraa ekasta tärähdyksestä", mutta monesti juuri lämpöisenä saa startata silleen ajatuksella. Siis ei voi vaan "heittää käyntiin" kun hehkuvalo on sammunut.

Ei sillä... ei tuo paljoa ole haitannut. Kerran on puolentoista viikon omistajuuden aikana jättänyt käynnistymättä kun kiireellä olin lämpimän koneen käynnistämässä. Mutta pitää pitää korjaus mielessä.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 9.9.2010 13:59

Annetaan käynnistyshitauden olla tovin aikaa, ennen kuin saa vauhtipyörän laitettua...

Laitetaan vielä saman otsikon alle kysymys webastosta.

Autossani on tehasasennuksena lämmitin. Olen lukenut, että se lähtee päälle itsestään, kun lämpötila laskee riittävän alas. Ohjekirjassa kuitenkin on maininta, että sen saa päälle myös mfa-monitoiminäytön kautta. En onnistunut löytämään kuitenkaan tarvittavia asetuksia.

Onkohan se näytön kautta tapahtuva päälle laitto lisävarusteen lisävaruste?


Näyttö on allaolevan kuvan näköinen.

http://tos.pp.fi/images/view/golf/DSC00161.jpg

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 9.9.2010 16:41

Eli merkkiliikkeessä eivät voi ongelmalle mitään?
Itsellä ainakin häiritsevä vika tuo käynnistyvyys.
Ajoa kun tulee 70tkm/vuosi, päivän mittaan käynnistyksiä melko paljon.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 9.9.2010 17:50

Eli merkkiliikkeessä eivät voi ongelmalle mitään?


Minä sain sellaisen käsityksen tästä ja linkistä toiseen keskusteluun, että startin vaihtamalla saattas tokeentua.

Eikös se ollu jotenki niin, että startti "hyytyy" ajan mittaan lian ja vanhuutensa vuoksi eikä jaksa pyörittää samallalailla kuin uutena. Tästä seuraa, että kone ei saa alussa riittävän suurta kierrosnopeutta käynnistyäkseen.

Kylmänä lähtee selkeesti paremmin käyntiin mm. tänä aamuna sen totesin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.9.2010 19:03

Onkohan se näytön kautta tapahtuva päälle laitto lisävarusteen lisävaruste?

Kyseinen kuvatus on omasta MFA:sta ja siinä ei ole minkään valtakunnan säätö ominaisuuksia...
MFA+:n kautta voi tuon kytkeä päälle.

Ilmastoinnin ECON napilla tuota automaattista päällemenoa voi estää sellaisissa autoissa jossa on vielä ECON eikä AC...

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 9.9.2010 19:54

En oikeen usko tuohon startin likaantumis/vanhenemis teoriaan.
Kylmänä lähtee hyvin käyntiin.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 9.9.2010 21:10

En oikeen usko tuohon startin likaantumis/vanhenemis teoriaan

Kylläpä nuokin on tänäpäivänä kertakäyttökamaa.
Omassa starttasi kesällä normaalisti mutta ilmojen kylmettyä laiskistui huomattavasti, eikä jaksanu parinkympin pakkasesta lähteä käyntiin ilman lämmitystä.

Omastakin purin ja putsasin startin, eikä se siitä miksikään vironnut.
Eikä sisältä löydy mitään mekaanista vikaa.
Startti vaihtoon ja johan piristyi.
Asentajakin kertoi näitä menevän juurikin näin, että tehot vaan hyytyy.
Aika vähänkin ajetuista.

jpkl79
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.6.2010 16:10

ViestiKirjoittaja jpkl79 » 9.9.2010 23:14

itsellä ainakin korjaantui startin vaihdolla. kylmänä lähti heti lämpimänä ei, uusi startti pyörittää ainakin mun tapaukssa puolet nopemmin ku vanha ja lähtee laakista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa