Bora AJM huono kylmäkäynnistyvyys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

Bora AJM huono kylmäkäynnistyvyys

ViestiKirjoittaja Fear » 19.8.2010 7:39

Nyt kun kelit taas ovat vähän viilentyneet aamusta (>15 astetta) on alkanut Borakoneen käyntiin saaminen olemaan jo suht haastavaa. Autoa joutuu sahaamaan kuin vanhaa traktoria ja pikkuhiljaa alkaa rykien käynnistymään. Toisena keinona huomasin että ekalla startilla kun antaa kunnolla kaasua, käynnistyy rynkytyksen saattelemana vielä suht hyvin. Hehkun valo palaa noin sekunnin, normaalia? Mittailin hehkut läpi ja autodatan noin 0.5 ohmia antavan ohjeen mukaisesti sain kolmesta 0.8 ja yhdestä 1.0 ohmin resistanssit.

Melkein heti kun lämpötila aamulla on yli 15 astetta, auto käynnistyy ilman ongelmia. Onko ideoita mistä johtuisi? Lämpötilatunnistin on kunnossa, suodatin uusi ja muut perus toimet ovat kunnossa.
Viimeksi muokannut Fear, 24.8.2010 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 19.8.2010 10:57

voisko kiskoa ilmoja?

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 19.8.2010 19:35

Luulis kyllä jos ilmoja sais välistä että vaikuttas käynnistyvyyteen muulloinkin kuin pelkästään viileämmillä kelillä, ei tuo diesel kuitenkaan niin paljoa vielä kohmetu että tulis kovempi vastus putkissa kulkeutumiselle...

-bora_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.6.2010 21:47

ViestiKirjoittaja -bora_ » 20.8.2010 10:36

Vaikka hehkun valo syttyisi ja sammuisi suht normaalisti eivät hehkut välttämättä lämpeä ollenkaan. itsellä oli "hehkurele" paskana. vikakoodit kannattas lukea

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 20.8.2010 12:32

hehkujen toiminnan näkyy myös vaagkomilla.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 20.8.2010 15:38

^ kerrotko mistä semmoinen toiminto löytyy siitä?
ajattelin omasta mitata, mutta kätevämpihän se noin olisi tarkistaa...

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 20.8.2010 16:38

Ei anna ainakaan KTS mitään vikakoodeja autosta. Tuota hehkun relettä olen tässä itsekkin mietiskellyt hehkujen ohessa että voisi olla yksi syyllinen...

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

ViestiKirjoittaja zamm » 23.8.2010 15:56

Lainataampa hiukan topikkia, kun aihe kuitenkin menee aika läheltä.

Täällä golffissa samaa vikaa. Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan, mutta hehkut ja releet on tsekattu ja todettu toimiviksi. Olisko jotain muuta mitä tarkistaa?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 23.8.2010 16:16

hehkut näkee moottorin alta. en nyt muista suorilta vagcomin kanavaa mutta siellä ne on.
sit mm releen voi testata output testillä. vaatii toki rekisteröidyn jos sitten silloin.
tokkiinsa mittaaminenkin on helppoa että äkkiä ne mittoo.
vastus pitää olla lähellä oikosulkua, vastus kasvaa kun hehku hajoaa.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 23.8.2010 18:18

Itsekkin vähän lähestynyt asiaa ja todennut sulakkeiden ja releen olevan kunnossa ja kävin päivällä hakemassa uudet hehkut. Aamulla sit testataan tuliko mitään muutosta asiaan.

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

ViestiKirjoittaja Tonkka » 24.8.2010 14:23

Tarkasta vag-com:lla nokka-akselin ajoitus. Paras olisi lähellä nollaa tai hieman miinuksen puolella, ajelemalla ja kokeilemalla löytynee paras. (säätö on sitten tarkka ja säätö omalla vastuulla), säätö tapahtuu nokka-akselin hihnapyörästä! Omien kokemusten perusteella vaikuttaa käyntiin lähtöön, alavääntöön ja hieman kulutukseen..

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 24.8.2010 16:09

Tuon ajoituksenkaan nyt ei pitäisi kyllä vaikuttaa kun lämpimillä keleillä lähtee hyvin käyntiin sekä kun moottori osittain/täysin lämmin... Ei ollut hehkuilla osuutta asiaan, yhtä huonosti lähti taas aamulla käyntiin. Tänään mittailla vielä lisää/tutkia releitä...

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 25.8.2010 17:07

Dodi nyt asia eteni isolla harppauksella kun avasin eilen tuon tandempumpun kun on mehinyt jo kauan ulospäin dieseliä. Putsailin ja kasasin tiivisteliiman kanssa nippuun ja tadaa, aamullapas auto lähti nätisti käyntiin startin ekoilla kierroksilla =)

Oleellinen osa toki käynnistystä jos löpö häviää matkalta, muttei oikein selitä kunnolla miksi heti yli 15 asteen lähtee käyntiin ja alle ei... Mystistä.

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

ViestiKirjoittaja Tonkka » 27.8.2010 14:06

Omassa AJM:ssä myös viime syksynä/talvena samaa ongelmaa ja ongelmana oli myös kun webastolla lämmitti koneen lämpöseksi niin sai sahata n.10 sekunttia ja lähti rykimällä käyntiin. Softasta jotain käynnistykseen vaikuttavia karttoja muokattiin lastutuksen yhteydessä ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Itselle homman hoiti hienosti Findiesel.

Kannattee myös tutkia startti, akku ja akunkaapelit että pyörittää kunnolla. ECU pyytää moottorilta tiettyä kierrosnopeutta eri lämpötiloissa ennen kuin alkaa polttoainetta ruiskuttaan, jos tuossa rajoilla startatessa niin varmasti rykii.

Kurtti
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.4.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Kurtti » 1.9.2010 22:11

Käytitkös muuten koko pumpun irti vai pelkän kannen? Itellä näyttäis kans hieman tirisevän löpöä siitä pumpun ja kannen välistä ja vois tässä ennen talvea tukkia vuodot...

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 1.9.2010 23:08

Koko pumpun käytin pöydällä. Todella helppo operaatio, pumppu on kiinni kahdella 10mm pultilla ja kahdella 13mm + letkut. Vanhat tiivisteet olivat ihan kovia ja uusiahan ei tietenkään saa mistään. Onhan tuo jo reilut 1000km mukana pyörinyt ja ei ainakaan vielä ole kostunut ulkopinnat yhtään =)

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 6.3.2011 12:54

Mulla kanssa borassa vastaavia ongelmia, kylmänä käynnistyy pitkällä startilla ja lämpösenä/haaleana ihan kerrasta. Mittasin hehkut ja kaikki oli 1,5 ohmia onks se paljon vai vähän? :) Mutta kaikkien tasaisuudesta päättelin et todennäkösesti kunnossa kun vielä oli niin kirkkaan näköset kannatkin.
Onko toi pumppu mistä aikasemmin oli puhetta siinä flektin ja lohkon välissä keskellä? Sellanen vähän neliön mallinen mötikkä? Mulla näyttäis pikkasen olevan siitä kosteena.

Mites toi ajotuksesta johtuva käynnistysongelma, oireileeko se lämpimällä koneella vai pelkästään kylmällä?

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 13.3.2011 16:46

Nyt on boran kylmäkäynnistystä tutkittu lisää. Hehkut on kunnossa, ajoitus on pikkasen miinuksella mutta sallituissa rajoissa. Ilmeisesti vika tuntuu olevan polttoaineen saannissa, koska kaasulla lähtee kylmänä paremmin käyntiin.
Akku on melko huono, mutta epäilen että todellinen vika ei akusta johdu. Eikä koskaan oo virta kesken loppunut. Käynnistys ei oo tyyliä vou vou vou, vaan muuten huonosti käynnistyvän oloinen ja rämisevä. Kun käynnistyy niin lähtee kaikilla pytyillä, mutta ääni on jonkun aikaa melko karkee ja sininen pölläys on melko voimakas ja haju aika tujakka.

Nyt kun ymmärsin mikä on tandempummpu ja tutkiskelin sitä tarkemmin niin näyttää siltä että siinä ei ainakaan vuotoja ole.

Pumpun toiminnasta kyselisin, että voiko sen purkaa ja voiko se päästää ilmaa polltoaineen sekaan vaikka se ei vuotaisikaan? Onko siihen olemassa mitään korjaus sarjaa kun näyttää uutena olevan melko tyyriitä?

teemu2791
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.1.2011 22:28

ajm käymään lähteminen

ViestiKirjoittaja teemu2791 » 13.3.2011 22:05

mulla on kans ajm passatti ja ei lähde kunnolla käymään savuttaa ja ei ole kaikki pytyt heti
mukana ja pitää sahata käymään ajossa voimaa on ainaski sen 115hv ja vie vähän löpöö
siihen on laitettu uudet hehkut,suuttimet/tiivisteet ,moottorinlämpötila anturi,löpönlämpötila anturi ja tandempumppu eikä ole vikaa löydetty seuraavaksi ajattelin mittauttaa ohivuodot jos vaikka sieltä löytyis jotain esim venttiili vuotais vähän ....
ja muille vinkkinä viel jossain on ollut polttoaine letkujen välissä oleva takaiskuventtiili viallinen ja se starttauttaa
ja tandempumpun saa skodalta 100e halvemmalla ku vw(n300 skoda/n400e vw)
SAMA pumppu
seuraan tätä keskusteluu jos vaikka mulle löytyis apuu nyt veikkaan omaan sitä venttiilivikaa tai sit jotain ilmavikaa mutta harmittava vika on
mulla muuten auttaa lohkolämmitin

Krizuu
-
Viestit: 216
Liittynyt: 27.7.2010 23:03

ViestiKirjoittaja Krizuu » 18.9.2011 14:20

Mulla sama ongelma, kylmänä ei lähe, lämpimänä lähtee heti.

Siis Ajm 85kw passatti vm-00

Vaihdettu hehkut, ei vaikutusta.. lohkolla lähti käyntiin vartin lämmittämisen jälkeen. Pitänee hallille lähtee kattomaan pumppu.

Ei vikakoodeja. :D

Edittiä

Hehkuille ei tule jännitettä, muttakun ottaa lampötila-anturin irti niin sitten tulee jännite, normaalia ?

Sitten jännitettä ei tuu pumpulle, varmaankin releessä vika :o

mutta silti ei näytä vikakoodeja, outoa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 149 vierailijaa