Golf 3 ohjaustehostin vuotaa/ääntää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26
Auto: Bmw 520i -91

Golf 3 ohjaustehostin vuotaa/ääntää

ViestiKirjoittaja thst » 12.5.2010 22:32

Elikkäs reilun puoli vuotta tehostin vuotanut öljyä enempi ja vähempi säännöllisesti, ja viime aikoina myös ruennut ääntelemään. Tuo öljyn vuoto ei ole ollut mitenkään tasaista, vaan tuntuu että talvella sitä meni reilummin?
Sen myös huomannut että kylmänä kohtuu hyvin kääntyy pyörät eikä hirveitä ulise, mutta lämpimällä koneella paikallaan/hiljaisessa vauhdissa tuntuu täysin tehostamattomalta ja huutaa aika reippaasti. Voiko syynä olla huonot öljyt, vai mistä tuota vikaa lähtisi metsästämään?

- Tehostimen hihna vaihdettu/kireys tarkistettu
- Tänään leimalla huomattiin että kuskinpuolen hammastangon suojakumi revennyt (millainen työ vaihtaa ja voiko vuoto johtua tästä?)

Kaikki apu ja neuvot otetaan vastaan.

ps. hakua yritetty käyttää apuna.

tepi3
-
Viestit: 635
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Auto: Italian ihme alla...
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.5.2010 19:53

Tästä mennään...

1. Onko näkyviä vuotoja?
2. Mistä vuotaa?


Kumin vaihto ei ole niin kauhea homma, mutta tod.näk. ruostetta on muiden osien kiinneaineena joten "alku purkaminen" on se työläin juttu. Eli rengas irti, pallonivel irti, vanha kumi pois, raidetangon putsaus, uusi kumi tilalle, nippusiteet kiinni, pallonivel paikalleen ja rengas kiinni.

Jos vuoto on hammastanko-osassa, stefojen uusiminen onkin sitten hankalempi juttu. Kuulemma, ei pysty vaihtamaan ( on kuulemmat jotkut uusineet onnistuneesti...), mutta kaikenhan on ihminen kasannut joten miksei ihminen pysty myös purkamaan...

Myöskin tuo nesteiden vaihto ei ole pahasta, joten kokeile myös sitä.

Kuuleman mukaan, pumppu rupeaa ääntämään, kun on kulunut ja uusimisen tarpeessa.

Edit: saattaa muuten joutua sitten renkaiden kulmat säädättämään/ säätämään, jos tota palloniveltä ei saa täsmälleen samaan kohtaa. ( pari kierrosta sinne tänne ja johan alkaa auraamaan...)

diese-listi
-
Viestit: 492
Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Auto: Golf IV 1.9TDI, T4 Transporter 1.9TD

ViestiKirjoittaja diese-listi » 13.5.2010 20:23

Pumppu alkaa myös ääntämään jos väärää öljyä käytetään...

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26
Auto: Bmw 520i -91

ViestiKirjoittaja thst » 13.5.2010 20:45

Letkujen kohdat olen tarkistanut, ja niistä en ole vuotoa löytänyt, mutta jotain öljyä ainakin parkkipaikalle pudottaa.. Moottoriöljyä myös vähän karkaa jonnekkin, mutta yli 250tkm ajettu kone sitä varmaan jo joissain määrin viekin? Joten tuosta en osaa nyt varmaksi sanoa että mitä siihen pudottelee. Täytyy koittaa katsella että mihinkä kohtiin sitä on pudonnut ja koittaa sen avulla vähän paikallistaa.

Pyörät alle kuukausi sitten suunnattu, niin ei hirveästi huvittaisi rueta uudestaan sitä maksamaan, mutta halvemmaksi se taitaa kuitenkin tulla kuin renkaat. Tuota vaihtohommaa jo vähän tutkailin silmämääräisesti ja ei kovin pahalta vaikuttanut, kunhan vaan paikat aukeaa.

Mutta täytyy vaihtaa nuo öljyt, kunhan tässä kerkeää niin näkee sitten mihinkä suuntaan on vaikutusta. Koska kerran kylmällä koneella tuo pumppu toimii normaalisti ja normaali kääntää, niin jotenkin se kuulostaisi että lämpinänä öljyt eivät aja asiaansa kun silloin rupeaa temppuilemaan.

Lisää kysymyksiä:

-Tuohon väärään öljyyn liittyen.. Pitääkö olla jotain mallikohtaista öjyä, vai riittääkö esim että on VW tarkoitettu öljy? Koska sellaista olen motonetistä hakenut.

-Tarvitseeko jonkunlaisen ilmauksen öljyjen vaihdon jälkeen?

-Onkos tuohon olemassa jotain kikkaa jolla saisi aurauksen samaksi, eli pystyykö työntömitalla jostain vaikka mittaamaan jonkun kierteenpätkän pituuden ja sen perusteella takaisin laittamaan?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.5.2010 21:01

Pumppu vuotaa luultavasti letkujen lähdöistä tai hihnapyörän alta, omasta korjasin tulopuolen jokunen vuosi sitten (kupariprikka piti vaihtaa), nyt kusee lähtöpuoli ja säiliölle menevä putkikin alkaa olla aika hapero. Hieman tuo tihkuttaa ja ajoviima kastelee tehostajan remmin joka sateella sitten huutelee kun siihen vettä lentää mutta haittaako tuo :)

Ei tuon verran ajettu kone pitäisi öljyä kuluttaa? Golffi 270tkm rullattu eikä öljyä häviä 10tkm vaihtovälillä.

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26
Auto: Bmw 520i -91

ViestiKirjoittaja thst » 13.5.2010 21:10

Voi hyvinkin olla että noilta suunnilta vuotaa. Täytyy öljyjen vaihdon yhteydessä käydä vielä läpi nuo kaikki paikat. Täytyy tutkia että saisiko noita letkuja yms. vaikka motonetistä, niin vaihtaisi samalla uusiin kun eivät varmaan mahdottoman hintaisia kuitenkaan ole. Ihan mukava olisi että selviäisi pienellä laitolla, kun nuo pumput ja hammastangot sitten on vähän tyyriimpiä laiteltavia. Tutkitaan asiaa.

Tuosta moottoriöljystä en varma ole, saattaa toki joku tiivistekkin olla huono.. Ei vain ole ollut tilaisuutta päästä katselemaan kun ei hirveitä kehtaa tuossa parkkipaikalla touhuta. Joskus öljynvaihdon yhteydessä käytin jotain mömmöä joka elvyttää tiivisteet tjsp. Niin sen jälkeen taisi muutaman tonnin ollakkin että ei öljyä mennyt. Mutta se onkin sitten asia erikseen.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

© 2000 - 2016 ffp