Polon/Cordoban vaihdelaatikon poikiminen - kertokaahan miten
Valvoja: ffp jäsenet
Polon/Cordoban vaihdelaatikon poikiminen - kertokaahan miten
Noista 6n ja 6n2 Polosten vaihdelaatikoista ja vioista on moneen otteeseen puhuttu ja asiaan viitattu. ESIM:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... tikko+polo
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... tikko+polo
Anopin -00 sdi:n ETF laatikko poiki 160 tkm kohdalla ja nyt on sitten vaihtolaatikon hankinta edessä.
Haluaisinkin nyt tietää ihan FAKTANA, kuinka paljon noita polon/cordoban lootia on oikeesti korkkaillut? Siis tietääkseni toi on selkee tyyppivika eli nyt kaikki laatikon poksauttaneet esiin ja kirjoittamaan tänne topiciin, mistä ja minkä ikäisistä poloista laatikko hajonnut ja paljonko ajettu?
Homman ideahan on nyt se, jos saan osoitettua ton rakenteelliseksi tyyppiviaksi (joka on kyllä varmasti VW:n tiedossa), niin olisi pientä mahdollisuutta saada takuukorvauksia myyjäliikkeeltä. Tämä aivan taatusti palvelisi myös jatkossa muita ko auton omistajia vastaavassa tilanteessa.
Eli jos ystävällisesti jatkaisitte viestiketjua - ei todellakaan yhtään viestiä tänne, jossa kerrotaan että niin ja niin monta tuhatta kilometriä takana ja laatikko vielä ehjä.
eli jotenkin näin:
VW Polo HB 1,9 sdi -00
160 tkm - vaihteisto jurisee julmasti
vaihtoon kevät -04 eli kesti 4 vuotta
Jos ette tänne haluu laittaa esille, niin laittakaa privaviesti. Tottakai myös privana kaikkien poikineiden autojen rekisterinumerot olisivat arvokkaita. Kiitoksia jo etukäteen.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... tikko+polo
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... tikko+polo
Anopin -00 sdi:n ETF laatikko poiki 160 tkm kohdalla ja nyt on sitten vaihtolaatikon hankinta edessä.
Haluaisinkin nyt tietää ihan FAKTANA, kuinka paljon noita polon/cordoban lootia on oikeesti korkkaillut? Siis tietääkseni toi on selkee tyyppivika eli nyt kaikki laatikon poksauttaneet esiin ja kirjoittamaan tänne topiciin, mistä ja minkä ikäisistä poloista laatikko hajonnut ja paljonko ajettu?
Homman ideahan on nyt se, jos saan osoitettua ton rakenteelliseksi tyyppiviaksi (joka on kyllä varmasti VW:n tiedossa), niin olisi pientä mahdollisuutta saada takuukorvauksia myyjäliikkeeltä. Tämä aivan taatusti palvelisi myös jatkossa muita ko auton omistajia vastaavassa tilanteessa.
Eli jos ystävällisesti jatkaisitte viestiketjua - ei todellakaan yhtään viestiä tänne, jossa kerrotaan että niin ja niin monta tuhatta kilometriä takana ja laatikko vielä ehjä.
eli jotenkin näin:
VW Polo HB 1,9 sdi -00
160 tkm - vaihteisto jurisee julmasti
vaihtoon kevät -04 eli kesti 4 vuotta
Jos ette tänne haluu laittaa esille, niin laittakaa privaviesti. Tottakai myös privana kaikkien poikineiden autojen rekisterinumerot olisivat arvokkaita. Kiitoksia jo etukäteen.
Polo 6n 1.9d -96 eka laatikko oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta n.100tkm:n kohdalla, minä laakeroin tuon uuden laatikon n270tkm:n kohdalla. osat n.550 kun uusin kytkimen osat. ja siitä menee se kytkinakselin laakeri. ja jos jurisee, kannattaa lopettaa ajo ja vaihtaa heti laakerit, pääsee halvemmalla...
E.loota on DCH
E.loota on DCH
Myös Golf SDI:ssä on ollut ongelmia ja oman Polo SDI:n tapauksen pistin privana.
Se vielä, että auto on ollut sellainen ongelmapommi että kun takuu loppuu lähiaikoina, on vakavasti harkittava uskaltaako sitä enää pitää. Tielle se ei ole jättänyt vaikka melkoisia kotiinpaluusuorituksia on ollut, pihaan on jääty muutaman kerran odottelemaan.
Se vielä, että auto on ollut sellainen ongelmapommi että kun takuu loppuu lähiaikoina, on vakavasti harkittava uskaltaako sitä enää pitää. Tielle se ei ole jättänyt vaikka melkoisia kotiinpaluusuorituksia on ollut, pihaan on jääty muutaman kerran odottelemaan.
Ittellä on -98 Polo Variant 1.4 ja loota piti rempata 80 tkm:n kohdalla.Rullalaakereiden neuloista oli särkynyt/syöpynyt pinta sellasille montuille ja se ilmeisesti aiheutti laatikosta kuuluneen vinkumis äänen,joku muuttui myöhemmin vaimeaksi kahinaksi.Onneksi avasin laatikon ajoissa,niin ei tarvinnu uusia kuin laakerit.
1.4i polo 98 ajettu 58000km
vaihdelaatikon (vaihteen siirto akseli) stefa montakertaa vuoti,
no merkkiliikkessä laatikko purettiin ja akselivaihdettiin
(onneksi liikkeen laskuun)
huoltopäällikkö sanoi että laatikko myöskin laakeroitiin koska oli niin lopussa laakerit.
Off topic: samasta autosta on startti myös vaihdettu (loppuun kulunut) !
sekä seuraavana menee lämmitylaitteen puhallinmoottori vaihtoon, siis kaikki alle 60000km ajetussa autossa!
vaihdelaatikon (vaihteen siirto akseli) stefa montakertaa vuoti,
no merkkiliikkessä laatikko purettiin ja akselivaihdettiin
(onneksi liikkeen laskuun)
huoltopäällikkö sanoi että laatikko myöskin laakeroitiin koska oli niin lopussa laakerit.
Off topic: samasta autosta on startti myös vaihdettu (loppuun kulunut) !
sekä seuraavana menee lämmitylaitteen puhallinmoottori vaihtoon, siis kaikki alle 60000km ajetussa autossa!
Myt tuli uutta tietoa tosta polosen askista, joka meni nyt vaihtoon.
Ensimmäinen vaihtoaski mennyt 78000 km kohdalla ja vaihdettu Tampereen Laakkosella 22.2.2002. Eli kahden vuoden takuuaika vaihto-osalle menny umpeen juuri pari kuukautta sitten eli pikkasen pistää sylettämään. Tämä vaihdettu aski kesti siis 82000 km.
Nyt on vissiin pakko ruveta selvittelemään, onko vaurioiden kustannus kokonaan omistajan asia, vai olisiko askissa jonkinmoinen suunnittelu/valmistus/materiaalivika ;)
Ensimmäinen vaihtoaski mennyt 78000 km kohdalla ja vaihdettu Tampereen Laakkosella 22.2.2002. Eli kahden vuoden takuuaika vaihto-osalle menny umpeen juuri pari kuukautta sitten eli pikkasen pistää sylettämään. Tämä vaihdettu aski kesti siis 82000 km.
Nyt on vissiin pakko ruveta selvittelemään, onko vaurioiden kustannus kokonaan omistajan asia, vai olisiko askissa jonkinmoinen suunnittelu/valmistus/materiaalivika ;)
Polo Classic 1.4 -97
Vaihdatin muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen kunnon synteettiset vaihteistoöljyt. Nyt mittarissa 125 000 km ja ei ongelmia.
Meidän 97 Polo meni vaihtoon ja laatikko hajosi uuden omistajan ensimmäisellä reissulla. Olin kyllä lukenut näistä ongelmista ja täytyy sanoa et meni aika viime tippaan tuo vaihto. Itse en kyllä huomannut siinä vaiheessa kun se meillä oli mitään vikaa, ääntä tai muuta. Tuli muuten karmea ajatus mieleen....Ei kai tossa nykyisessä vm. 2001 Skoda Fabiassa 1.4 ole sama laatikko kun Polossa?
VW Polo HB 1,9 ekodiisseli -98
hajos alle 80tkm laatikko, en muista enään tarkkaa km.
laakkosella vaihdettiin tehdaskorjattuun, 12500mk :(
ite joutui maksaa ja tolloin ei löytynyt vielä pahemmin laatikoita muualta.
tähän väliin vois sanoa: kuulin, että kuluttaja-asiamiehen kautta olis voinu saada puolitettua ton laskuan! kele!
nyt on autolla ajettu lähemmälti 240tkm ja mitään ongelmia ei ole enään kuulunut vaihteistosta! *KOP KOP*
toinen tyyppivika mitä noissa on ollut, vauhtipyörässä on väljyyttä, meillä jäi moottori pomppiin ja kierroksia otti, kiva meteli. sehän se siellä oli sit rikki. samaan remppaan kytkin. osat oli yli 700e :( ja työt vielä päälle.. kivaa.
mikä laatikko noihin poloihin on laitettu, joku 1.0litrasen laatikko?? kun ne ei kestä mitään! tunnen ainakin 5kaveria jolta on mennyt laatikko, ja parilta niistä poksahtelee kokoajan. 1.4 ja 1.6 bensakoneista ja samaisesta diisselistä.
hajos alle 80tkm laatikko, en muista enään tarkkaa km.
laakkosella vaihdettiin tehdaskorjattuun, 12500mk :(
ite joutui maksaa ja tolloin ei löytynyt vielä pahemmin laatikoita muualta.
tähän väliin vois sanoa: kuulin, että kuluttaja-asiamiehen kautta olis voinu saada puolitettua ton laskuan! kele!
nyt on autolla ajettu lähemmälti 240tkm ja mitään ongelmia ei ole enään kuulunut vaihteistosta! *KOP KOP*
toinen tyyppivika mitä noissa on ollut, vauhtipyörässä on väljyyttä, meillä jäi moottori pomppiin ja kierroksia otti, kiva meteli. sehän se siellä oli sit rikki. samaan remppaan kytkin. osat oli yli 700e :( ja työt vielä päälle.. kivaa.
mikä laatikko noihin poloihin on laitettu, joku 1.0litrasen laatikko?? kun ne ei kestä mitään! tunnen ainakin 5kaveria jolta on mennyt laatikko, ja parilta niistä poksahtelee kokoajan. 1.4 ja 1.6 bensakoneista ja samaisesta diisselistä.
VW Polo 6N 1.9D vuosimalli 1996 (DCH) laatikkoa korjailtu 75000 km kohdalla edellisen omistajan aikana. Luultavasti laatikosta oli mennyt laakerit ja sillä oli ajettu ilman öljyjä ! No itselläni kyseinen laatikko alkoi tökkimään 190000 km kohdalla vaikka öljyjä vaihdettu 1 vuodessa. Laakerit oli mennyt ja kun päätin että vaihdetaan laakerit huomasimme että 4- ja 5 vaihteiden rattaat aivan siniset ! Eli laatikkoa ei enään uskaltanut laittaa kiinni vaihtamatta kaikkia osia... Päädyin siihen että tilasin APC:n kautta tehdaskorjatun laatikon ! Auto Part Center Oy:stä http://www.apc.fi/
Laatikkossa on kaikki uutta, kytkimen painelaakerikin tuli mukana mutta vaihdoimme SKF laakerin Sachin tekemään... Nyt on uusi vaihdelaatikko ja kytkin vaihdettu ! Ja hyvin pelittää... Laatikossa oli sisällä tehtaan laittamat öljyt jotka vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä Castrolin TAF-X öljyihin...
Sain selville että diesel poloon käy vain DCT (1994 -1995) ja DCH (1995-1999) laatikot
Multa löytyy kuvia uudesta ja vanhasta laatikosta jos jotakin kiinnostaa...
Laatikkossa on kaikki uutta, kytkimen painelaakerikin tuli mukana mutta vaihdoimme SKF laakerin Sachin tekemään... Nyt on uusi vaihdelaatikko ja kytkin vaihdettu ! Ja hyvin pelittää... Laatikossa oli sisällä tehtaan laittamat öljyt jotka vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä Castrolin TAF-X öljyihin...
Sain selville että diesel poloon käy vain DCT (1994 -1995) ja DCH (1995-1999) laatikot
Multa löytyy kuvia uudesta ja vanhasta laatikosta jos jotakin kiinnostaa...
Seat ibiza 1.6, sama aski kuin pooloissa vissiin. 134000 mittarissa ja laatikko vaihtoon. Edellinen loota oli vaihdettu 92000, aikasemman omistajan toimesta. Kummatkin sen jurisevan laakerin vuoksi sököjä.. Piti sellasta kohinaa kun nosti kytkimen ylös ja luulin et toi kuuluu asiaan, no sitte yhtäkkiä ajossa se alko kiljuun/juriseen. Ajo loppu siihen. Jurinan jälkeen sitte se heitti öljyt pellolle ja jokin akseli vissiin teki reiän laatikon takaosaan. No nyt seuraavan kerran ku alkaa kuuluun epämääräsiä ääniä täytyy vaihtaa laakerit sinne lootaan. Mulle uudella laatikolla (avk purkuauto) oli ajettu 70 tkm ja pelottaa koska se pettää.. Olis varmaa pitäny vaihdattaa pääakselin laakeri siihen lootaan samalla.
Saatanan saatana. Polo 6K (eli Classic) -97 1.4 rupes tänään täysin yllättäen laatikko rutisemaan. Auto sammutettuna (kytkin pohjassa) keppi liikkuu kankeasti eikä edes jaksa palautua keskelle jos sen jompaan kumpaan laitaan vetää.
Muut vaihteet toimii suht. normaalisti, mutta ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa joutuu keppiä vääntämään kuin ruosteista mutteria..
Täytyy kai tuota huoltoon alkaa roudata..
EDITTIÄ:
Soittelin tuosta AD:lle, täytyypi auto heivata sinne torstaina.. Huoltosetä epäili kytkintä, prkle kun unohtui mainita että se tekee tuon myös sammutettuna.. Sitten pitäisikin mennä volkkarille itkemään että maksakaas tästä nyt puolet :)
Muut vaihteet toimii suht. normaalisti, mutta ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa joutuu keppiä vääntämään kuin ruosteista mutteria..
Täytyy kai tuota huoltoon alkaa roudata..
EDITTIÄ:
Soittelin tuosta AD:lle, täytyypi auto heivata sinne torstaina.. Huoltosetä epäili kytkintä, prkle kun unohtui mainita että se tekee tuon myös sammutettuna.. Sitten pitäisikin mennä volkkarille itkemään että maksakaas tästä nyt puolet :)
Oisko vivustossa jotain mätää?? Ei kait se kytkin voi olla jos se ei luista? Vaijerissa vois olla jotain vikaa.
Sitä itsekin epäilin, saattoi sitä vähän vainoharhaiseksikin tulla kun tuossa ajeli ikkuna auki, radio ja puhallin suljettuina.. Äkkiseltään en keksi, mistä osasta tuo voisi johtua jos se ei vivustossa ole.. ongelma on kuitenkin samanlainen, oli auto sitten sammutettuna tai ei, moottorissa 1000 tai 2000 kierrosta.. (sammutettuna sekä kytkin auki että kiinni)...
Ja täytyy vielä lisätä, että tuo on jotenkin vaikea saada pakille, keppi tuntuu tahmaavan siihen pirun levyyn, joka määrää miten keppiä voi heilutella.. ottaa kiinni kakkosen ja nelosen väliseen "rautaan" jne, joutuu sivuttain vemputtaessa siirtelemään eteen / taakse sitä että kulkisi..
EDIT:... ja niin siis missä vaijerissa?
No niin, nyt se alkoi sitten meikäläisenkin (Polo Classic 1.6 -98) 117 000 kilometriä ajettu DCK laatikko pitämään meteliä... Tyhjäkäynnillä laatikosta kuuluu sellanen laahaava ääni, joka häviää kun painaa kytkimen pohjaan. Sama ääni kuuluu myös ajossa, tasaisesti ajaessa vähän vaimeammin, kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa selvemmin. Ja lisäksi ykkönen ulvoo/vinkuu moottorijarrutuksessa samalla lailla, kun pakki ulvoo normaalistikin vähän nopeammin peruuttaessa...
Niin että ei kai tässä muu auta kun repiä laatikko irti ja tutkia onko se vielä korjattavissa.
Mahtaako jollakin olla kyseisestä laatikosta räjäytyskuvia tai kuvia ihan yleensäkin, niin pystyisi vähän etukäteen varautumaan että mihin soppaan sitä on taas käsiään sotkemassa... Kuvat on löytynyt!
Niin että ei kai tässä muu auta kun repiä laatikko irti ja tutkia onko se vielä korjattavissa.
Mahtaako jollakin olla kyseisestä laatikosta räjäytyskuvia tai kuvia ihan yleensäkin, niin pystyisi vähän etukäteen varautumaan että mihin soppaan sitä on taas käsiään sotkemassa... Kuvat on löytynyt!
Viimeksi muokannut teukka_, 11.1.2005 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.elcats.ru/audivw/nn <= tuolta löytyy aikas hyvin, google kääntää tekstiä englanniksi.. Mulla ne laakerit+kytkinpaketti ja öljyt maksoi vähän reilun 500 ja työt tuli tehtyä ite...
No niin, nyt on loota levällään. Vaurioita: laatikon toisen akselin kummatkin laakerit selviä, toisesta tipahteli rullat paikaltaan, kun laatikon avasi ja lisäksi rullien pinnat oli täynnä "syöpymiä" ja akselin pakin puoleisen pään laakerissa oli jo pieniä merkkejä kiinnileikkautumisesta, mutta onneksi lohkon laakeripesä ei vielä ollut mennyt pilalle. Tasauspyörästön rattaat sen sijaan oli jauhanut laakerien rullista irronneet metallin palat hienoksi jauheeksi -> hampaiden pinnat täynnä koloja ja lohkeamia...
Varsinaiset vaihteiston rattaat oli säilynyt ehjänä, kuten myös muut laakerit...
Jos jollakulla on hajonneesta DCK laatikosta säilynyt etuperä (eli perävälitys+tasauspyörästö) ehjänä, olisin kiinnostunut ostamaan sen...
Varsinaiset vaihteiston rattaat oli säilynyt ehjänä, kuten myös muut laakerit...
Jos jollakulla on hajonneesta DCK laatikosta säilynyt etuperä (eli perävälitys+tasauspyörästö) ehjänä, olisin kiinnostunut ostamaan sen...
Nostetaanpas hieman. Toimin tässä välikätenä auton ostossa ja Polo olisi yksi varteenotettava vaihtoehto.
Hajoilevatko noissa kaiken tyyppiset laatikot vai koskeeko tuo ongelma vain tietyn tyyppisiä tai tietyn koneen yhteydessä olevia malleja? Toisin sanoen, uskaltaako vuosimallin 1999...2001 100tkm ajettua Poloa ostaa?
Edit: Koskeeko ongelma myös Fabiaa? Eikös Fabian tekniikka ole samaa kuin Polossa?
Hajoilevatko noissa kaiken tyyppiset laatikot vai koskeeko tuo ongelma vain tietyn tyyppisiä tai tietyn koneen yhteydessä olevia malleja? Toisin sanoen, uskaltaako vuosimallin 1999...2001 100tkm ajettua Poloa ostaa?
Edit: Koskeeko ongelma myös Fabiaa? Eikös Fabian tekniikka ole samaa kuin Polossa?
Ei ole faktaa, mutta uskoisin että uudemmassa korimallissa tämä vika olisi jo korjattu eli 2001--> (toivon mukaan, kun mutsilla on tuollainen 05-malli)
Olisikohan perhealbumista hyötyä, pystyykö sieltä tarkistamaan vaihdelaatikoiden tyypit?
Fabiaahan alettiin tekemään myös 01-->, tuossa meidän Fabiassa on vielä se vanha Skodan 44kw kone, jota on paranneltu vw-tekniikalla. Jakopääkin on vielä ketjulla. :-)
No eipä tarvii vaihtaa hihnaa.
Olisikohan perhealbumista hyötyä, pystyykö sieltä tarkistamaan vaihdelaatikoiden tyypit?
Fabiaahan alettiin tekemään myös 01-->, tuossa meidän Fabiassa on vielä se vanha Skodan 44kw kone, jota on paranneltu vw-tekniikalla. Jakopääkin on vielä ketjulla. :-)
No eipä tarvii vaihtaa hihnaa.
Mitenkä teillä muilla ilmeni tuo jurina? Eli jurisiko aina kun pyörät pyöri - myös kytkin pohjassa ja auto paikallaan? Itsellä jurisee tuo käkätin nyt nimittäin pelkästään kun auto on liikkeessa ja pahimmillaan 60 km/h. Sitä ennen ja siitä ylöspäin ei juurikaan ääntele.
Epäilys voisi kohdistua kyllä myös noiden vm. KOP-pipo olevien Hakkapeliitta 2:ten suuntaan jotka ovat kuluneet päin sitä itseään ja pystyheittoakin on enemmän kuin riittävästi, tämä mahdollisuus varmistuu toisaalta lauantaina kun heitän kesärenkaat alle.
Autona siis Polo 1.4 vm. -98 APQ-koneella. Laatikon mallista ei mitään hajua.
Epäilys voisi kohdistua kyllä myös noiden vm. KOP-pipo olevien Hakkapeliitta 2:ten suuntaan jotka ovat kuluneet päin sitä itseään ja pystyheittoakin on enemmän kuin riittävästi, tämä mahdollisuus varmistuu toisaalta lauantaina kun heitän kesärenkaat alle.
Autona siis Polo 1.4 vm. -98 APQ-koneella. Laatikon mallista ei mitään hajua.
katso huoltovihkosta laatikon koodi tai auton takakontin pohjalla olevasta lapusta...
mulla ei jurissut laatikko vaan enemminkin piti ääntä kun veto oli päällä. Kokeile siten että paina kytkimen pohjaa kun kuulet ääntä/jyrinää jos ääntä ei kuulu niin vika olla laatikossa mutta ääntä kuuluu edelleen niin äänihän voi tulla pyöränlaakerista....
mulla ei jurissut laatikko vaan enemminkin piti ääntä kun veto oli päällä. Kokeile siten että paina kytkimen pohjaa kun kuulet ääntä/jyrinää jos ääntä ei kuulu niin vika olla laatikossa mutta ääntä kuuluu edelleen niin äänihän voi tulla pyöränlaakerista....
-99 dieselpolo, 245000 km, vitosvaihteella vikisee vienosti. Epäilivät Laakkosella ratasvikaa. Autoon kaiketi jo vaihdettu laatikko jo kerran, tosin en tiedä onko vaihdettu uuteen vai käytettyyn.
P.S. Jos jollain on muualta kuin vitosvaihteesta rikkunut kyseisen mallin laatikko nurkissa niin voisin ostaa rattaat siitä.
[email protected] / 050 547 5954
P.S. Jos jollain on muualta kuin vitosvaihteesta rikkunut kyseisen mallin laatikko nurkissa niin voisin ostaa rattaat siitä.
[email protected] / 050 547 5954
Kaivetaas vanhaa aihetta esiin. Auto on siis '99 Golf SDI, onko näissä ollut laatikkovikoja, muistaako kukaan?
Omalla on rullattu nyt tasan 200tkm, ja 2100rpm kohdalla vedättäessä kuuluu vienoa sirinää, joka muistuttaa erehdyttävästi tavanomaista resonointiääntä. Tämän alla tai sen yläpuolella ääntä ei kuulu, ja selvimmin se kuuluu vitosella. Kohinoita tai kahinoita ei kuulu tyhjäkäynnillä kytkintä nostaessa eikä painaessa. Laatikkoöljyt vaihdettu viimeksi 185tkm:n kohdalla, sitä vanhempia vaihtoja ei tiedossa kun en ymmärtänyt lukea huoltokirjaa läpi...kuitenkin kun tolkuttoman vainoharhainen olen, niin kiinnostaisi tietää tuleeko ääni esim. rämisevästä suojamuovista konehuoneessa (jolloin se ei kiinnosta) vai ihan justkohta räjähtävästä laatikosta...
Omalla on rullattu nyt tasan 200tkm, ja 2100rpm kohdalla vedättäessä kuuluu vienoa sirinää, joka muistuttaa erehdyttävästi tavanomaista resonointiääntä. Tämän alla tai sen yläpuolella ääntä ei kuulu, ja selvimmin se kuuluu vitosella. Kohinoita tai kahinoita ei kuulu tyhjäkäynnillä kytkintä nostaessa eikä painaessa. Laatikkoöljyt vaihdettu viimeksi 185tkm:n kohdalla, sitä vanhempia vaihtoja ei tiedossa kun en ymmärtänyt lukea huoltokirjaa läpi...kuitenkin kun tolkuttoman vainoharhainen olen, niin kiinnostaisi tietää tuleeko ääni esim. rämisevästä suojamuovista konehuoneessa (jolloin se ei kiinnosta) vai ihan justkohta räjähtävästä laatikosta...
VW polo, -97, 1.4, 3D, vaihdelaatikko alkoi reistailemaan (muistaakseni) kun oli ajettu 140-150tkm. Pakin kanssa oli ongelmia jo 100tkm jälkeen.
Kari Moring (Espoo) tuo volkkareiden osia saksasta.
http://www.020300200.com/yritykset/4281547/
Kari Moring (Espoo) tuo volkkareiden osia saksasta.
http://www.020300200.com/yritykset/4281547/
Vaihdelaatikkoviat volkkareissa.
Kuten tuolla aiemmin näkyy, niin laatikon öljyistä on pidettävä aurinkoa tarkemmin huolta.
Kannattaa siinä samalla, kun moottoriöljyn tyhjennystulppaa könyää auton alla ottaa mukaan myös vaihdelaatikon öljytulppaan sopiva avain ja löysätä laatikonkin täyttötulppaa ja heti, jos vajausta huomaa lisätä laatikkoonkin öljyä.
Volkkarin, kuten muittenkin laatikosta menee vaihteiston pääakselin keskimmäinen silmälaakeri ekaksi, siitä johtuu kahina, moottorin paikallaan käydessä kytkin ylhäällä.
Kun kytkin polkaistaan pohjaan ---ääni loppuu. Auton laatikon loppusuora on jo silloin alkanut ja se pitäs heti ottaa auki ja vaihtaa siihen pääakselin etulaakeri sekä se keskilaakeri.
Jos ootte ostamassa autoa, jossa ääntä esiintyy, jatkakaa etsintää seuraavan auton luokse ja tutkikaa se. Stetoskooppi olisi hyvä varuste mukana, sillä kuulee mukavasti rahinat ja kahinat laatikosta.
Huolellisuus säästää lompakkoa turhalta tuuletukselta.
Kannattaa siinä samalla, kun moottoriöljyn tyhjennystulppaa könyää auton alla ottaa mukaan myös vaihdelaatikon öljytulppaan sopiva avain ja löysätä laatikonkin täyttötulppaa ja heti, jos vajausta huomaa lisätä laatikkoonkin öljyä.
Volkkarin, kuten muittenkin laatikosta menee vaihteiston pääakselin keskimmäinen silmälaakeri ekaksi, siitä johtuu kahina, moottorin paikallaan käydessä kytkin ylhäällä.
Kun kytkin polkaistaan pohjaan ---ääni loppuu. Auton laatikon loppusuora on jo silloin alkanut ja se pitäs heti ottaa auki ja vaihtaa siihen pääakselin etulaakeri sekä se keskilaakeri.
Jos ootte ostamassa autoa, jossa ääntä esiintyy, jatkakaa etsintää seuraavan auton luokse ja tutkikaa se. Stetoskooppi olisi hyvä varuste mukana, sillä kuulee mukavasti rahinat ja kahinat laatikosta.
Huolellisuus säästää lompakkoa turhalta tuuletukselta.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 21.7.2008 12:18
Nostetaan, asia rupesi kiinnostamaan minua.
Olen ostamassa -00 vm 1.4 Poloa, 65t ajettua. Keskusteluketjusta ei selvinnyt onko laatikko-ongelma saatu korjattu tuohon faceliftattuun versioon (99-01), vaiko vasta kokonaan uuteen 02 malliin? Entä onko vw Suomi myöntänyt tyyppiviaksi?
Taidan sen silti ostaa, mutta tietäisipä ainakin olla erityisen tarkka!
Kiitoksia
Olen ostamassa -00 vm 1.4 Poloa, 65t ajettua. Keskusteluketjusta ei selvinnyt onko laatikko-ongelma saatu korjattu tuohon faceliftattuun versioon (99-01), vaiko vasta kokonaan uuteen 02 malliin? Entä onko vw Suomi myöntänyt tyyppiviaksi?
Taidan sen silti ostaa, mutta tietäisipä ainakin olla erityisen tarkka!
Kiitoksia
Sama juttu
Itsellänikin loota hajosi -99 polon farmarista lähes täysin varoituksetta. Puolentoista viikon ajan kuului hiljaista vinkumista ja sinä päivänä kun aion alkoi tutkimaan asiaa vinkuminen muuttuikin todella voimakkaaksi. Aluksi luulin että kyseessä on kytkinvika, mutta selkeästi loota hajonnut. Kustannusarvio 2500e. Pitää yrittää itse purkaa, katsoa ja opetella jos selviäisi pelkillä laakereiden vaihdoilla. Autossa toimivat kaikki vaihteet paitsi pakin kanssa on ongelmia.
Ja tämä ei ole ollut ainut vika johon olen törmännyt kahden omistajuusvuoteni aikana, eli kannattaa harkita kahdesti ennen kuin tämmöistä hankkii:)
Ja tämä ei ole ollut ainut vika johon olen törmännyt kahden omistajuusvuoteni aikana, eli kannattaa harkita kahdesti ennen kuin tämmöistä hankkii:)
^ei kannata puhua edes tdi,n laatikkosta samana päivänä, on aivan eri planeetalta kuin 1.9 d,n ja sdi,n. laatikko
En ole kuullut että tdi,n laatikkoa olisi kukaan hajalle saanut alle 500 000 km.
Ongelman ydin on siinä, että tuo huonompi laatikko 1.9d/sdi on tehtaalta lähtiessäkin jo alimitoitettu.
Diisselin vapari kone on käsittääkseni siirretty 1.6/1.4l bensalaatikon eteen jolloin vääntöä tulee liikaa eikä mitoitukset kestä, tdi,n laatikko on jo alunperinkin suunniteltu tdi,hin Se että niitä leviää 1.4 moottorin jatkonakin on jo melkoinen ihme.
En ole kuullut että tdi,n laatikkoa olisi kukaan hajalle saanut alle 500 000 km.
Ongelman ydin on siinä, että tuo huonompi laatikko 1.9d/sdi on tehtaalta lähtiessäkin jo alimitoitettu.
Diisselin vapari kone on käsittääkseni siirretty 1.6/1.4l bensalaatikon eteen jolloin vääntöä tulee liikaa eikä mitoitukset kestä, tdi,n laatikko on jo alunperinkin suunniteltu tdi,hin Se että niitä leviää 1.4 moottorin jatkonakin on jo melkoinen ihme.
Alimitoitettu laatikko moottorin kykyihin nähden ja kun öljynvaihto ei kuulu(?) huolto-ohjelmaan, niin mitä nuilta nyt voi odottaa.. Itse ainakin väittäisin suht lujiksi ainakin noita mk2 aikakauden laatikoita, kun katsonut sitä törkyä mitä on ropusta alas tullut. Tai mitä on tullut silloin viimestään kun löpöllä huuhdellut.
Samahan se vaikka olis joku VR6 laatikko tuommosen 1,1:sen perässä, vaan kun ei sekään taida pyöriä pelkällä jauholla :)
Samahan se vaikka olis joku VR6 laatikko tuommosen 1,1:sen perässä, vaan kun ei sekään taida pyöriä pelkällä jauholla :)
En kehtaa asiasta uutta aloittaa joten väylään tähän ketjuun...
Kuinkas teillä on oireillut nuo laatikoiden tai kytkimien korkkaamiset? Itselläni tuossa männäviikonloppuna loppu 1.9 SDI pololla kulut ilman minkäänlaista ennakko varoitusta. Kiihdyttäessä autosta hävisi vedot ja vauhti loppu lyhyeen. Vetarit ehjät, vaihdekeppi ihan veltto, kone käy oikein, vaihde ei vain mene silmään...
Eli oireita haetaan niin alan sulkeen vaihtoehtoja pois tai katselemaan lisää joulun jälkeen.
Kuinkas teillä on oireillut nuo laatikoiden tai kytkimien korkkaamiset? Itselläni tuossa männäviikonloppuna loppu 1.9 SDI pololla kulut ilman minkäänlaista ennakko varoitusta. Kiihdyttäessä autosta hävisi vedot ja vauhti loppu lyhyeen. Vetarit ehjät, vaihdekeppi ihan veltto, kone käy oikein, vaihde ei vain mene silmään...
Eli oireita haetaan niin alan sulkeen vaihtoehtoja pois tai katselemaan lisää joulun jälkeen.
Ponnautetaan wanha aihe jälleen pinnalle.
Onko jollakulla antaa vielä lisävalaistusta Polon/Cordoban vaihteistoongelmiin? Olen osteskelemassa tuollaista -98 mallista 240tkm ajettua 1.4 8v Polo Varianttia, johon on jo laatikko kerran tehty n. 200tkm kohdalla. Ei huvittaisi sijoittaa hetikohta auton hintaa seuraavaan askiin, jos sen vain voi pikkuvaivalla välttää.
Google pukkasi seuraavia tiedonmuruja:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4760860 :
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5420
Sikäli kun olen ymmärtänyt, on tärkein homma riittävä öljyn määrä (=määrän tarkistus& lisäys esim. moottoriöljyn vaihdon yhteydessä). Seuraavina tulevat lootaöljyn vaihto esim 60tkm välein, ja ongelmien ilmetessä laakeriremontti riittävän ajoissa, jolloin säästyy koko askin uusimiselta.
Ainakin Toyota HJ60/HJ61 vaihdelaatikoissa käyttävät "alan miehet" ylitäyttöä, eli lootaöljyn vaihdon yhteydessä laitetaan suositeltu öljymäärä tarkistuspropusta + 1 litra vaihdekepin reiästä, jolloin pitäisi välttyä vaihteistotyyppiä vaivaavalta 5-vaihteen laakeriongelmalta. Onko Poloisen vaihteistosta vastaavia kokemuksia, ja jos on, niin paljonko olisi sopiva lisämäärä, ja mistä se kannattaisi lootaan lutrata?
Pystyisikö joku aiheeseen enemmän tutustunut kommentoimaan, ollaanko tässä oikeilla jäljillä, vai pitäisikö vain suosiolla katsella jotakin muuta automallia/merkkiä?
Onko jollakulla antaa vielä lisävalaistusta Polon/Cordoban vaihteistoongelmiin? Olen osteskelemassa tuollaista -98 mallista 240tkm ajettua 1.4 8v Polo Varianttia, johon on jo laatikko kerran tehty n. 200tkm kohdalla. Ei huvittaisi sijoittaa hetikohta auton hintaa seuraavaan askiin, jos sen vain voi pikkuvaivalla välttää.
Google pukkasi seuraavia tiedonmuruja:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4760860 :
Totta että polon laatikossa on ollut ongelima,mutta ei kaikissa laatikko tyypeissä.Omassa polossa alkoi 5ja4 vaihde takerella ja kuulua ulinaa.Kyselin vaihtolaatikkoja kallita jopa suhteettoman kalliita.Elikkä tuumasta toimeen,purin tuon ryökäleen eikä se kummoinen operaatio ollut.5 vaihteen ratas oli saanut siipeen pieniä hampaan lohkeamia ja sen rullalaakeri oli pettänyt,syy ilmeisesti öljynvähyys.Muuten laatikko oli sisältä kuin uusi.Metallin kappaleita,joita oli hammaspyörästä ja laakerista irronnut oli laatikon pohjalla ja ne ovat sellaisessa osiossa josta ne ei pääse rikkomaan laatikkoa muualta.Elikkä laatikkoa ei välttämättä tarvitse ottaa pois,vaan tuon 5vaihde rattaan ja laakerin pystyy vaihtamaan laatikon päätyyn laatikon ollessa kiinne moottorissa.Osat maksoi 5ratas ovh 250€ ja neulalaakeri 13€ ja tietenkin öljyt 2,7l,oljyt kannattaa ostaa irtona omaan astiaan säästää helposti puolet.Huomioi laatikon päädyn avaus ei laske kaikkia vaihteiston öljyjä.Porasin laatikon pohjalle yhdysreiän isompaan öljytilaan,koska tuon laatikon tyyppivika on tuo liianpieni öljytila 5 vaihteella josta syystä lämpö nousee liian korkealle ja siitä johtuvasta syystä neulalaakerin nailon tuki sulaa ja aiheuttaa vaurion,saman vaurion aiheuttaa öljyn vähyys...Laatikolla on ajettu 317000km hyvin oli pelannut.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5420
Lähetetty: 05.01.2006 16:31
Itsellä oli Polo 1.9D -98. Laatikko alkoi vinkumaan noin 190tkm kohdilla 4. ja 5. vaihteella ajaessa. Vein huoltoon Tuusulan Partsystemsiin, jonka pihalla oli kaksi muuta "kaimaa" kuulemma samasta syystä, kylläkin pahemmassa kunnossa.
Siellä paikan isäntä oli tutkinut asiaa ja kertoi vian koskevan tiettyjä laatikkotyyppejä muistaakseni jostain 1995 lähtien ainakin 2003 saakka. Kyseiseen laatikkotyyppiin oli muutettu rakennetta siten, ettei öljy pääse virtaamaan entiseen malliin. Tästä seurasi, ettei öljyn lisäys onnistu oikein esim. ilman pientä testiajoa välissä, jonka jälkeen öljyä tulisi lisätä. Olivat omaan laatikkooni poranneet reikää viitosvaihteen koppaan öljyn kulkua varten. Ei ollut ongelmia laatikon kanssa huollon jälkeen.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, on tärkein homma riittävä öljyn määrä (=määrän tarkistus& lisäys esim. moottoriöljyn vaihdon yhteydessä). Seuraavina tulevat lootaöljyn vaihto esim 60tkm välein, ja ongelmien ilmetessä laakeriremontti riittävän ajoissa, jolloin säästyy koko askin uusimiselta.
Ainakin Toyota HJ60/HJ61 vaihdelaatikoissa käyttävät "alan miehet" ylitäyttöä, eli lootaöljyn vaihdon yhteydessä laitetaan suositeltu öljymäärä tarkistuspropusta + 1 litra vaihdekepin reiästä, jolloin pitäisi välttyä vaihteistotyyppiä vaivaavalta 5-vaihteen laakeriongelmalta. Onko Poloisen vaihteistosta vastaavia kokemuksia, ja jos on, niin paljonko olisi sopiva lisämäärä, ja mistä se kannattaisi lootaan lutrata?
Pystyisikö joku aiheeseen enemmän tutustunut kommentoimaan, ollaanko tässä oikeilla jäljillä, vai pitäisikö vain suosiolla katsella jotakin muuta automallia/merkkiä?
--
Itsellä -99 1.4 polo farmari ~203tkm vaihteistoöljyt vaihdettu 196 tkm.
Yli 60 vauhdissa varsinkin nelosella moottorijarruttaessa aikamoinen ujellus...
Pitää varmaan viedä johonkin availtavaks tuo ja katsoa onko sille vielä mitään tehtävissä.
Hyviä vika-arvauksia ja neuvoja että mihin kannattaisi (hki + lähimaasto) viedä avattavaksi otetaan vastaan?!
Ei tuo kauheasti rohise joten ehkä laakereiden vaihdolla voisi selvitä...
Niin tosiaan kaverilla -99 1.6 polo farmari johon lyöty tehdaskorjattu vaihteisto 125tkm kohdalla -06. Tehtiin pitäjänmäen stockmann autossa ja maksoi törkeän paljon... sellainen ei siis tule ton kohdalla kysymykseen.
Yli 60 vauhdissa varsinkin nelosella moottorijarruttaessa aikamoinen ujellus...
Pitää varmaan viedä johonkin availtavaks tuo ja katsoa onko sille vielä mitään tehtävissä.
Hyviä vika-arvauksia ja neuvoja että mihin kannattaisi (hki + lähimaasto) viedä avattavaksi otetaan vastaan?!
Ei tuo kauheasti rohise joten ehkä laakereiden vaihdolla voisi selvitä...
Niin tosiaan kaverilla -99 1.6 polo farmari johon lyöty tehdaskorjattu vaihteisto 125tkm kohdalla -06. Tehtiin pitäjänmäen stockmann autossa ja maksoi törkeän paljon... sellainen ei siis tule ton kohdalla kysymykseen.
Mitähän mahtaa cordoba 1.9tdi vaihdelaatikosta menny (vm01) kun eilen n.5km ajan piti 1-2-3-4 vaihteillä pientä ulinaa, tänään kun yritin lähtee pihasta niin oli ihan sama minkä vaihteen pisti niin ei auto liikkunu, kytkintä kun nosti niin kierrokset laski vähän niinkun vaihde olis päällä mut mihinkään ei liikkunu, sammu vaan jos nosti kytkimen
Tuli tommonen 1.3 6N Polo ostettua, jossa tuo pahamainen DCH vaihteisto pitää tuota pientä kahinaa kytkin ylhäällä. Mahtaako olla minkäänlaista arviota kuinka kauan tuo kestää ennenkuin poikii? Auto oli halpa, joten mietinnässä on viitsiikö tuolle mitään tehdä, mutta jos meinaa vaikka vaihteistoa rempata, niin mistä näkisi hyvin mitä sinne kannattaa vaihtaa?
Saako tuon tilalle mitään kestävämpää vaihteistoa ihan bolt-on, tai edes niin että laatikon kanssa vaihtaisi vetaritkin?
Saako tuon tilalle mitään kestävämpää vaihteistoa ihan bolt-on, tai edes niin että laatikon kanssa vaihtaisi vetaritkin?
Re: Polon/Cordoban vaihdelaatikon poikiminen - kertokaahan miten
Morjens
Vanhaan viestiketjuun vielä jatkoa
Missä on Classic Polon 1,9 SDI 1997 vaihteiston huohotin? Voiko öljyvuoto johtua tukkeutuneesta huohotusjärjestelmästä?
Vanhaan viestiketjuun vielä jatkoa
Missä on Classic Polon 1,9 SDI 1997 vaihteiston huohotin? Voiko öljyvuoto johtua tukkeutuneesta huohotusjärjestelmästä?
Re: Polon/Cordoban vaihdelaatikon poikiminen - kertokaahan miten
Onko miten paljon muilla ollut samaa vikaa uudemmassa 6R Polossa? Täällä on yksi -10 1.4 CGG moottorin perässä oleva LVE laatikko mikä aloitti kolinan alle 80tkm ajettuna. Korjauksena on ilmeisesti joko laatikon uudelleen laakerointi tai uusi laatikko? Oireet vaikuttaa ainakin täsmälleen samalta kuin vanhemmissakin malleissa, eli VW ei ilmeisesti puutu turhan hätäisesti näihin pieniin laatupoikkeamiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa