Leon mk2 FR TDI kolarikorjaus
Valvoja: ffp jäsenet
Leon mk2 FR TDI kolarikorjaus
Esikoinen syntymässä muutaman viikon sisällä, joten neljä vuotta uskollisesti palvellut TT sai väistyä. Ei rittänyt istumapaikkoja kolmelle. TT lähti eilen, ja tänään hain sitten jo pikipäin tilalle AVK:lta löytyneen n. vuoden vanhan Leonin:
Mikään tarkoitus ei ollut diiseliä hommat, mutta kun tuollainen tuolla sattui mielestäni kohtuu edulliseen hintaan (8300 eur) olevan tarjolla, niin piti noutaa pois. En tiedä miksi ei ollut kenellekään kelvannut, pari kuukautta ollut siellä jo tyrkyllä. Toki hinta on koko ajan pikkuhiljaa tippunut. Ensirekisteröity helmikuussa 2008, mittarissa karvan alle 30 tkm ja sisältä uudenveroisessa kunnossa. Ostin auton käytännössä muutaman nettikuvan perusteella, tosin kaveri sitä kävi katsomassa ja totesi potentiaaliseksi aihioksi.
Sinänsä hauska sattuma, kun edellinen käyttöauto ennen TT:tä sattui olemaan FR:n edeltäjä edellisen korimallin TDI TS Leon, ja vielä täsmälleen saman värinen. Ja samasta osoitteesta noudettu :)
Pari lisäkuvaa kun auto oli vielä kärryllä:
Ensin puskurin jämät ja konepelti pois, jotta pääsee pikkuhiljaa tarkemmin tutkimaan onko mitään yllättävää ja kallista hajalla.
Kuskin puolen runkoaisan pää on hieman vääntynyt, pikku juttu oikaista. Voi olla, että vaihdetaan tuo pää myös.
Tässä sitten keulan kallein paketti: Ilmastoinnin kenno, syyläri ja välijäähdytin flekteineen:
Isompi flekti oli painanut ahtoputken lyttyyn, ja putki taas starttimoottoriin. Startti menee näillä näkymin vaihtoon, ei ainakaan startannut kun kokeilin. Täytyy tutkailla tarkemmin jahka ehtii purkaa hiukan lisää.
Tuollainen läjä sitä romua sitten tuli illalla purettua tuosta pois (kuvassa taka-alalla olevat peltivanteet ja äkeen osat eivät tosin kuuluneet Leonin varusteisiin). Pientä muovisilppua on aika paljon, täytyy huomenna sitten alkaa laatia ostoslistaa... siitä tulee todennäköisesti aika pitkä.
Mitään erikoistuninkipeliä tästä ei nyt ole tarkoitus tehdä... tärkeintä saada suht. äkkiä kuntoon, katsastettua ja ajoon. Audista jäi itselle A8:n parabol-vanteet, niitä tarttee varmaan sovitella alle. Ja kai sitä hiukan madaltaakin tarttee.
Jos sinulla on FR Leonin keulan osia, ota yhteyttä. Tarvetta oikeastaan kaikelle. Valot on bi-xenonit.
Mikään tarkoitus ei ollut diiseliä hommat, mutta kun tuollainen tuolla sattui mielestäni kohtuu edulliseen hintaan (8300 eur) olevan tarjolla, niin piti noutaa pois. En tiedä miksi ei ollut kenellekään kelvannut, pari kuukautta ollut siellä jo tyrkyllä. Toki hinta on koko ajan pikkuhiljaa tippunut. Ensirekisteröity helmikuussa 2008, mittarissa karvan alle 30 tkm ja sisältä uudenveroisessa kunnossa. Ostin auton käytännössä muutaman nettikuvan perusteella, tosin kaveri sitä kävi katsomassa ja totesi potentiaaliseksi aihioksi.
Sinänsä hauska sattuma, kun edellinen käyttöauto ennen TT:tä sattui olemaan FR:n edeltäjä edellisen korimallin TDI TS Leon, ja vielä täsmälleen saman värinen. Ja samasta osoitteesta noudettu :)
Pari lisäkuvaa kun auto oli vielä kärryllä:
Ensin puskurin jämät ja konepelti pois, jotta pääsee pikkuhiljaa tarkemmin tutkimaan onko mitään yllättävää ja kallista hajalla.
Kuskin puolen runkoaisan pää on hieman vääntynyt, pikku juttu oikaista. Voi olla, että vaihdetaan tuo pää myös.
Tässä sitten keulan kallein paketti: Ilmastoinnin kenno, syyläri ja välijäähdytin flekteineen:
Isompi flekti oli painanut ahtoputken lyttyyn, ja putki taas starttimoottoriin. Startti menee näillä näkymin vaihtoon, ei ainakaan startannut kun kokeilin. Täytyy tutkailla tarkemmin jahka ehtii purkaa hiukan lisää.
Tuollainen läjä sitä romua sitten tuli illalla purettua tuosta pois (kuvassa taka-alalla olevat peltivanteet ja äkeen osat eivät tosin kuuluneet Leonin varusteisiin). Pientä muovisilppua on aika paljon, täytyy huomenna sitten alkaa laatia ostoslistaa... siitä tulee todennäköisesti aika pitkä.
Mitään erikoistuninkipeliä tästä ei nyt ole tarkoitus tehdä... tärkeintä saada suht. äkkiä kuntoon, katsastettua ja ajoon. Audista jäi itselle A8:n parabol-vanteet, niitä tarttee varmaan sovitella alle. Ja kai sitä hiukan madaltaakin tarttee.
Jos sinulla on FR Leonin keulan osia, ota yhteyttä. Tarvetta oikeastaan kaikelle. Valot on bi-xenonit.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se parempi puolisko on varmasti onnesta soikeana kun vedet tulee ja mies on kyynärpäitä myöten rasvassa tallilla... Koita siinä sitten toppuutella toista että ehtii vaatteet vaihtamaan :D
Yks mieleenjäänyt esimerkki oli yhdestä tutusta tamperelaispariskunnasta jonka mies oli vantaalla käymässä ja luottivat tietysti siihen että mies ehtii mukaan vaikka mitä tapahtuisi. Noh, Lempäälän kohdalla mieskin kuuli kumpi tuli :)
Mutta milläs koneella tämmöinen on?
Yks mieleenjäänyt esimerkki oli yhdestä tutusta tamperelaispariskunnasta jonka mies oli vantaalla käymässä ja luottivat tietysti siihen että mies ehtii mukaan vaikka mitä tapahtuisi. Noh, Lempäälän kohdalla mieskin kuuli kumpi tuli :)
Mutta milläs koneella tämmöinen on?
Kyllä mä olen TT:n ja noiden kakkisrimpuloiden kanssa tottunut huminoihin :)
Joo, 2.0 TDI DPF 170 hv, moottorikoodi BMN. DSG:tä ei sentään ole, 6-vaihteisella manuaalilla hämmennetään. Alla on 17" Fondmetalit joilla Continentalin OK-kuntoiset kitkat. Vasemmassa etuvanteessa pieni jälki, joka ei välttämättä ole edes kolarissa tullut.
Niin ja sisälle pitää uusia etutörmäystyynyt, kojetaulu ja etuturvavyöt.
Joo, 2.0 TDI DPF 170 hv, moottorikoodi BMN. DSG:tä ei sentään ole, 6-vaihteisella manuaalilla hämmennetään. Alla on 17" Fondmetalit joilla Continentalin OK-kuntoiset kitkat. Vasemmassa etuvanteessa pieni jälki, joka ei välttämättä ole edes kolarissa tullut.
Niin ja sisälle pitää uusia etutörmäystyynyt, kojetaulu ja etuturvavyöt.
Älkää nyt intoilko, ei tästä mitään kovin massiivista projektia taida tulla... mitä nyt pikainen kolarikorjaus helppoon aihioon. Eilen purin keulasta loput hajonneet osat pois, eikä mitään yllätyksiä löytynyt. Startti on tosiaan sökö. Ostoslistaa on laadittu, ja siitä tulee melko pitkä, kun noita muoviosia on tuossa keulassa aikalailla. Piti vaan laittaa uudempi akte latautumaan ja täytyy toivoa, että sen saa vielä toimimaankin... nykyinen versio kun loppuuvuosimalliin 2007 ja on noita muutoksia tullut tuossa vuoden sisällä ilmeisesti aika moneen osaan.
Tuli projektiin pientä paussia, kun tuo poika päätti syntyä reilu pari viikkoa etuajassa (ei tarvi nyt tässä topicissa alkaa sitten onnitteluita lähetellä... jos siltä tuntuu, niin laittakaa sitten vaikka privana :)
Ostoslista alkaa pikkuhiljaa hahmottua:
Flektin kehikko 1K0 121 207 AT B9B
Syyläri 1K0 121 251 AB
Ilmanohjain 1P0 121 284 A
Ylävesiletkun lähtö 3C0 122 291
Ilmansuodattimen kotelo 3C0 129 607 AJ
Välijäähdytin 1K0 145 803 B - ostettu
Ahtoputki (Al) 3C0 145 840 D
Runkoaisan pää 1K0 804 181 B
Etukehikko 1P0 805 588 B - ostettu
Intake air duct 1K0 805 962 E 9B9
Intake air duct 1K0 805 965 J 9B9
Air duct 1K0 805 971 C 9B9
Puskuripalkki 5P0 807 109 B
Puskurin liuku 1P0 807 183
Puskuri 1P0 807 217 AE
Sisälokari vasen 1P0 809 957 - ostettu
Sisälokari oikea 1P0 809 958 - ostettu
Ilmastoinnin kenno 1K0 820 411 Q
Lokasuoja vasen etu 1P0 821 21 A
Etulokarin kannatinrauta 1P0 821 135 A
Konepelti 1P0 823 31 - ostettu
Tuulihaka 1P0 823 480 - ostettu
Konepellin lukko 1P0 823 509 D - ostettu
Konepellin avausvaijeri 1P1 823 531 - ostettu
Pohjamuovi 1K0 825 237 AG
Tuulilasi 1P0 845 11 AB
Maski 5P0 853 651 A 9B9
Sumarin ritilä vasen 1P0 853 665 C B9B
Keskialaritilä 1P0 853 667 B 9B9
Muovilipare sisälokarin puskurin väliin 5P0 853 888
Kojetaulu 1P1 857 3 D WCC
Turvavyö vasen 1P0 857 705 A RAA - ostettu
Turvavyö oikea 1P0 857 706 A RAA - ostettu
Airbag 1P0 880 201 R 1MM - ostettu
Airbag matkustajan 1P0 880 204 C - ostettu
Startti 02M 911 23 N - ostettu
Akun pohja 1K0 915 333 C
Sumarin suojakansi 5P0 941 601
Vasemman ajovalon takakansi 1P0 941 607
Sumari vasen 5P0 941 703 - ostettu
Ajovalo vasen 1P1 941 753 A
Ajovalo oikea 1P1 941 754 A
Lampun pesuri vasen 1P0 955 99 A
Suuttimet lampunpesuriin 1P0 955 103
Peitelätkä 1P0 955 109 GRU
Pyyhkijän sulka vasen 1P0 955 425 B
Pyyhkijän sulka oikea 1P0 955 426 B
Pesurin letkuliitin 1J0 955 665 E
Isompi flekti 1K0 959 455 EA
Airbag johtosarja 5P0 971 584
Johtokaukalo 1 1K0 971 615 CN
Johtokaukalo 2 1K0 971 615 CT
Jos nuo kaikki ostaisi uutena, saisi noihin äkkiä uppoamaan tuon auton verran. Onneksi ainakin bägit ja vyöt löytyi käytettynä, ja jotain muutakin on jo tarjottu ja netistä kaiveltu. Muutama uusi kuvakin on viikonlopulta, mutta niitä sitten paremmalla ajalla.
Ostoslista alkaa pikkuhiljaa hahmottua:
Flektin kehikko 1K0 121 207 AT B9B
Syyläri 1K0 121 251 AB
Ilmanohjain 1P0 121 284 A
Ylävesiletkun lähtö 3C0 122 291
Ilmansuodattimen kotelo 3C0 129 607 AJ
Välijäähdytin 1K0 145 803 B - ostettu
Ahtoputki (Al) 3C0 145 840 D
Runkoaisan pää 1K0 804 181 B
Etukehikko 1P0 805 588 B - ostettu
Intake air duct 1K0 805 962 E 9B9
Intake air duct 1K0 805 965 J 9B9
Air duct 1K0 805 971 C 9B9
Puskuripalkki 5P0 807 109 B
Puskurin liuku 1P0 807 183
Puskuri 1P0 807 217 AE
Sisälokari vasen 1P0 809 957 - ostettu
Sisälokari oikea 1P0 809 958 - ostettu
Ilmastoinnin kenno 1K0 820 411 Q
Lokasuoja vasen etu 1P0 821 21 A
Etulokarin kannatinrauta 1P0 821 135 A
Konepelti 1P0 823 31 - ostettu
Tuulihaka 1P0 823 480 - ostettu
Konepellin lukko 1P0 823 509 D - ostettu
Konepellin avausvaijeri 1P1 823 531 - ostettu
Pohjamuovi 1K0 825 237 AG
Tuulilasi 1P0 845 11 AB
Maski 5P0 853 651 A 9B9
Sumarin ritilä vasen 1P0 853 665 C B9B
Keskialaritilä 1P0 853 667 B 9B9
Muovilipare sisälokarin puskurin väliin 5P0 853 888
Kojetaulu 1P1 857 3 D WCC
Turvavyö vasen 1P0 857 705 A RAA - ostettu
Turvavyö oikea 1P0 857 706 A RAA - ostettu
Airbag 1P0 880 201 R 1MM - ostettu
Airbag matkustajan 1P0 880 204 C - ostettu
Startti 02M 911 23 N - ostettu
Akun pohja 1K0 915 333 C
Sumarin suojakansi 5P0 941 601
Vasemman ajovalon takakansi 1P0 941 607
Sumari vasen 5P0 941 703 - ostettu
Ajovalo vasen 1P1 941 753 A
Ajovalo oikea 1P1 941 754 A
Lampun pesuri vasen 1P0 955 99 A
Suuttimet lampunpesuriin 1P0 955 103
Peitelätkä 1P0 955 109 GRU
Pyyhkijän sulka vasen 1P0 955 425 B
Pyyhkijän sulka oikea 1P0 955 426 B
Pesurin letkuliitin 1J0 955 665 E
Isompi flekti 1K0 959 455 EA
Airbag johtosarja 5P0 971 584
Johtokaukalo 1 1K0 971 615 CN
Johtokaukalo 2 1K0 971 615 CT
Jos nuo kaikki ostaisi uutena, saisi noihin äkkiä uppoamaan tuon auton verran. Onneksi ainakin bägit ja vyöt löytyi käytettynä, ja jotain muutakin on jo tarjottu ja netistä kaiveltu. Muutama uusi kuvakin on viikonlopulta, mutta niitä sitten paremmalla ajalla.
Viimeksi muokannut Heikki J., 29.5.2009 13:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Marmoritiskin hinnoilla loppusumma n. 6750 euroa (käytiin sitä listaa tänään näyttämässä siellä). Onneksi kaikkea ei tarvi ostaa sieltä. Sinänsä hinnat eivät olleet kovin pahat kun vertasi noihin ulkomaan hintoihin mitä tuo varmuuskopio-akte tarjoaa. Vain muutaman satasen kalliimpi loppusumma. Moni osa jopa halvempi Suomessa. En tosin tiedä minkä maan hinnasto tuossa aktessa on.
Hiukan on ehtinyt taas tapahtua. Lähinnä osia on yritetty haalia ja jotain löytynytkin. Airbagit ja turvavyöt löytyi Autopurkaamo M. Niemeltä ja konepelti, startti, etukehikko ja jotain muuta Tapanilan Autosta. Tuo varaosahaku on hyvä työkalu osien etsimiseen purkaamoista. Myös noita keulan kennoja ja flektejä on löytynyt käytettynä, joten taitaa jäädä Rintajoupin ostoslista n. kahteen ja puoleen tonniin.
Tuossa keulalta purettuna kaikki rikkinäinen. Eniten vaivaa piti nähdä tuon ahtoputken irroittamisessa, takimmainen kannatinruuvi on melko hankalassa paikassa. Lokasuojan irroittamiseksi piti ensin irroittaa A-pilarin pikkuikkuna. Se on sisäkautta kolmella mutterilla kiinni... ja jotta niihin pääsi käsiksi, piti repiä A-pilarin sisäverhoilu irti.
Veli oli saanut perjantai-iltana tarmonpuuskan ja oikonut tuon ylemmän aisan ja irroittanut vääntyneen runkoaisan päädyn ja oikonut muutenkin aisan pään. Uusi päätylappu on vielä hitsaamatta paikalleen. Näytäis alustavasti siltä, ettei autoa tarvitse penkissä kiskoa lainkaan.
Tuossa keulalta purettuna kaikki rikkinäinen. Eniten vaivaa piti nähdä tuon ahtoputken irroittamisessa, takimmainen kannatinruuvi on melko hankalassa paikassa. Lokasuojan irroittamiseksi piti ensin irroittaa A-pilarin pikkuikkuna. Se on sisäkautta kolmella mutterilla kiinni... ja jotta niihin pääsi käsiksi, piti repiä A-pilarin sisäverhoilu irti.
Veli oli saanut perjantai-iltana tarmonpuuskan ja oikonut tuon ylemmän aisan ja irroittanut vääntyneen runkoaisan päädyn ja oikonut muutenkin aisan pään. Uusi päätylappu on vielä hitsaamatta paikalleen. Näytäis alustavasti siltä, ettei autoa tarvitse penkissä kiskoa lainkaan.
Viime viikolla tuli pakettiautollinen varaosia, mm. keulan peltejä, ja päästiin koittamaan onko keulassa oiottavaa. Ja kyllä ne palkit sitten viitisen milliä oli sivussa... käytännössä koko keula siis kääntynyt hiukan oikealle. No, eipä siinä mitään, sunnuntaina kuskattiin auto Siikaisiin Robottiin kiinni ja oikaistiin mokoma. Pari tuntia siinä meni kun keulaa kiskottiin, osia soviteltiin ja vähän mittailtiinkin.
Kuskin puolen runkoaisan päätylappu hitsattiin samassa yhteydessä.
Tänään kasailin tuon nurkan sähköjohdot sun muut paikalleen, ja sain jopa asennettua uuden ilmansuodatinkotelon.
Tämän verran oli jäänyt jäljelle kuskin puolen umpiosta. Tuossakin on silti paljon rahanarvoista osaa. Pelkkä umpio kun maksaa uutena vajaa 400 euroa, ja se ei vielä sisällä ohjauselektroniikkaa ja polttimoita. Ne sai siirrettyä vielä tuosta risasta umpiosta... toivottavasti bi-xenonit ja kaarrevalot toimii kun myöhemmin niitä pääsee koittamaan :)
Kuskin puolelle tuli siis uusi umpio, hanttarin puolelle ostin korjaussarjan, jolla ehjätään katkenneet kiinnityskorvakkeet. Marmoritiskiltä siis saa muutamalla kympillä "varaosakorvat", jotka ruuvatan kiinni katkenneiden tilalle, ei tarvitse ostaa kokonaan uutta umpiota.
Kuskin oven etureunassa oli myös pieni jälki (jota en huomannut kuvata), ja piti ovesta irroittaa peili maalausta varten. Käytännössä piti sitten purkaa koko ovi jotta peilin sai irti. Ensin oveen menevät sähköjohdot irti (haitarikumin sisällä liitin), sitten oviverhoilusta kaijutinritilä ja peitelevyjä irti ruuvarilla kampeamalla ja jälkiä välttäen. Sen jälkeen lasi irti, sitten oven kahva ja lukkomekanismi ja lopulta nostettiin koko paketti yhtenä kappaleena pois oven sisästä. Ei sinne sitten enää mitään jäänytkään.
Nyt sitten odottelen, että maalari hoitaa hommansa ja että loput pikkuosat saapuvat, sitten saakin kasata keulan loppuun. H&R:n jouset tilasin myös Slamitistä.
Kuskin puolen runkoaisan päätylappu hitsattiin samassa yhteydessä.
Tänään kasailin tuon nurkan sähköjohdot sun muut paikalleen, ja sain jopa asennettua uuden ilmansuodatinkotelon.
Tämän verran oli jäänyt jäljelle kuskin puolen umpiosta. Tuossakin on silti paljon rahanarvoista osaa. Pelkkä umpio kun maksaa uutena vajaa 400 euroa, ja se ei vielä sisällä ohjauselektroniikkaa ja polttimoita. Ne sai siirrettyä vielä tuosta risasta umpiosta... toivottavasti bi-xenonit ja kaarrevalot toimii kun myöhemmin niitä pääsee koittamaan :)
Kuskin puolelle tuli siis uusi umpio, hanttarin puolelle ostin korjaussarjan, jolla ehjätään katkenneet kiinnityskorvakkeet. Marmoritiskiltä siis saa muutamalla kympillä "varaosakorvat", jotka ruuvatan kiinni katkenneiden tilalle, ei tarvitse ostaa kokonaan uutta umpiota.
Kuskin oven etureunassa oli myös pieni jälki (jota en huomannut kuvata), ja piti ovesta irroittaa peili maalausta varten. Käytännössä piti sitten purkaa koko ovi jotta peilin sai irti. Ensin oveen menevät sähköjohdot irti (haitarikumin sisällä liitin), sitten oviverhoilusta kaijutinritilä ja peitelevyjä irti ruuvarilla kampeamalla ja jälkiä välttäen. Sen jälkeen lasi irti, sitten oven kahva ja lukkomekanismi ja lopulta nostettiin koko paketti yhtenä kappaleena pois oven sisästä. Ei sinne sitten enää mitään jäänytkään.
Nyt sitten odottelen, että maalari hoitaa hommansa ja että loput pikkuosat saapuvat, sitten saakin kasata keulan loppuun. H&R:n jouset tilasin myös Slamitistä.
Viimeksi muokannut Heikki J., 9.7.2010 0:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nonniin, maalari hoiti hommansa ja kauhia kasaamistohina ollut viimeiset pari iltapäivää/iltaa (onneksi on isyysloma :)
Tässä on keulan kasailu käynnissä. Mukavaa puuhaa kasailla tuollaisia uusia/uudehkoja autoja, kun osat on puhtaita ja irroitellessakaan eivät ole umpiruosteessa.
Vaihdoin myös turvavyöt tänään, että uskaltaa koeajolla vähän kokeilla. Verhoiluja purkaessa paljastui myös Epsanjalaista työn laatua. Helmamuovissa oli vaivauduttu laittamaan vain joka toinen kiinnitysklipsi ja B-pilarin alamuovin kolmesta klipsusta oli vain yksi asennettu ja sekin runtattu solmuun, ilmeisesti ei ollut sattunut vain olemaan osa ihan kohdallaan kun oli painettu kiinni. Samallalailla oli A-pilarin verhoilussa klipsi solmussa. Toisella puolella B-pilarin alamuovissa oli sentään kaksi klipsua kolmesta mahdollisesta ja molemmat ehjiä. Apukuskin puolelta oli myös vyön korkeudensäätömekanismi rikki. Noita usein menee, kun vyö laukeaa ns. tyhjänä ja vetää sen sitten ylikireään.
Verhoilun purku alkaa repimällä kynnysmuovi irti ihan vain voimaa käyttäen. Korjausohjeiden mukaan pitäis irroitella vaikka mitä C-pilarinkin muoveja ennen, että saa kynnysmuovin irti. Kynnysmuovi on takapäästä C-pilarin verhoilujen alla, mutta sitä ei tarvitse kokonaan irroittaa, jotta pääsee turvavyön pultteihin ja B-pilarin alamuovin kiinnitysruuvit avaamaan. B-pilarin muovit on parilla ruuvilla ja klipsuilla kiinni, lähtee aika helposti irti eikä mitään hajonnut.
Keula on nyt muutenkin kasassa. Puskurikin laitettiin näön vuoksi paikalleen. Täytyy ottaa vielä pois, jahka yksi ilmanohjainmuovi ja toinen lampunpesuri saapuvat. Asensin tänään myös tuon H&R:n "madallussarjan". Ainakaan omasta mielestä ei tippunut juuri lainkaan, kts. ao. ennen ja jälkeen kuvat. Kesärenkaat tuli kanssa heitettyä samassa yhteydessä alle kitkojen tilalle.
Loppuviikon ohjelmassa on kojetaulun vaihto ja uuden tuulilasin liimaaminen (vanha irroiteltiin tänään). Liimalasi sahattiin sellaisella "vaijerilla" irti. Työnnetään lasin ja korin välistä läpi liimojen ja sitten edestakaisella liikkeellä "sahataan" irti, maalipintoja varoen.
Ensi viikolla sitten vielä pyöränkulmien tarkistus ja vois lähteä yrittämään josko saisi sen katsastettua.
Ainiin, koeajokin tuli tehtyä, ja kyllä se hienosti kulkee. Tässä on nyt pari-kolme viikkoa tullut ajettua pelkästään kakkiksella, kyllä sitä taas huomaa miten paljon on kehitystä autoissa tapahtunut parissa vuosikymmenessä. Siis yhtään kakkiksia dissaamatta :)
Edit: Kysympä tässä vielä jos joku teistä tietää, että onnistuuko kuinka helposti ns. kotikonstein tuon radion irroittaminen. Jotain rautoja pitäisi sinne rakosiin työnnellä, mutta mitään merkkihuollon irroitustyökaluja ei ole tässä nyt käytössä. Kaveri vain varoitteli, että sen saisi helposti rikki jos yrittää väkisin väännellä.
Tässä on keulan kasailu käynnissä. Mukavaa puuhaa kasailla tuollaisia uusia/uudehkoja autoja, kun osat on puhtaita ja irroitellessakaan eivät ole umpiruosteessa.
Vaihdoin myös turvavyöt tänään, että uskaltaa koeajolla vähän kokeilla. Verhoiluja purkaessa paljastui myös Epsanjalaista työn laatua. Helmamuovissa oli vaivauduttu laittamaan vain joka toinen kiinnitysklipsi ja B-pilarin alamuovin kolmesta klipsusta oli vain yksi asennettu ja sekin runtattu solmuun, ilmeisesti ei ollut sattunut vain olemaan osa ihan kohdallaan kun oli painettu kiinni. Samallalailla oli A-pilarin verhoilussa klipsi solmussa. Toisella puolella B-pilarin alamuovissa oli sentään kaksi klipsua kolmesta mahdollisesta ja molemmat ehjiä. Apukuskin puolelta oli myös vyön korkeudensäätömekanismi rikki. Noita usein menee, kun vyö laukeaa ns. tyhjänä ja vetää sen sitten ylikireään.
Verhoilun purku alkaa repimällä kynnysmuovi irti ihan vain voimaa käyttäen. Korjausohjeiden mukaan pitäis irroitella vaikka mitä C-pilarinkin muoveja ennen, että saa kynnysmuovin irti. Kynnysmuovi on takapäästä C-pilarin verhoilujen alla, mutta sitä ei tarvitse kokonaan irroittaa, jotta pääsee turvavyön pultteihin ja B-pilarin alamuovin kiinnitysruuvit avaamaan. B-pilarin muovit on parilla ruuvilla ja klipsuilla kiinni, lähtee aika helposti irti eikä mitään hajonnut.
Keula on nyt muutenkin kasassa. Puskurikin laitettiin näön vuoksi paikalleen. Täytyy ottaa vielä pois, jahka yksi ilmanohjainmuovi ja toinen lampunpesuri saapuvat. Asensin tänään myös tuon H&R:n "madallussarjan". Ainakaan omasta mielestä ei tippunut juuri lainkaan, kts. ao. ennen ja jälkeen kuvat. Kesärenkaat tuli kanssa heitettyä samassa yhteydessä alle kitkojen tilalle.
Loppuviikon ohjelmassa on kojetaulun vaihto ja uuden tuulilasin liimaaminen (vanha irroiteltiin tänään). Liimalasi sahattiin sellaisella "vaijerilla" irti. Työnnetään lasin ja korin välistä läpi liimojen ja sitten edestakaisella liikkeellä "sahataan" irti, maalipintoja varoen.
Ensi viikolla sitten vielä pyöränkulmien tarkistus ja vois lähteä yrittämään josko saisi sen katsastettua.
Ainiin, koeajokin tuli tehtyä, ja kyllä se hienosti kulkee. Tässä on nyt pari-kolme viikkoa tullut ajettua pelkästään kakkiksella, kyllä sitä taas huomaa miten paljon on kehitystä autoissa tapahtunut parissa vuosikymmenessä. Siis yhtään kakkiksia dissaamatta :)
Edit: Kysympä tässä vielä jos joku teistä tietää, että onnistuuko kuinka helposti ns. kotikonstein tuon radion irroittaminen. Jotain rautoja pitäisi sinne rakosiin työnnellä, mutta mitään merkkihuollon irroitustyökaluja ei ole tässä nyt käytössä. Kaveri vain varoitteli, että sen saisi helposti rikki jos yrittää väkisin väännellä.
http://img9.imageshack.us/img9/5909/10032009956.jpg
Auttaako toi yhtään...
Ensin siis vaikkapa emännän rinnakkais Visa:sta sopivan levyiset liuskat,
mitkä tökkäät tuonne pyöreiden nappuloiden alla näkyvissä oleviin koloihin, ja sitten siitä HU:n yläreunasta naarmuja varoen kuvissa näkyviin klipsuihin.
Itse en hajottanut mitään.
Hyvältähän tuo näyttää!
Mitkä on rengas/vanne yhdistelmän specsit?
Auttaako toi yhtään...
Ensin siis vaikkapa emännän rinnakkais Visa:sta sopivan levyiset liuskat,
mitkä tökkäät tuonne pyöreiden nappuloiden alla näkyvissä oleviin koloihin, ja sitten siitä HU:n yläreunasta naarmuja varoen kuvissa näkyviin klipsuihin.
Itse en hajottanut mitään.
Hyvältähän tuo näyttää!
Mitkä on rengas/vanne yhdistelmän specsit?
Viimeksi muokannut Cede, 14.6.2009 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuollainen video löytyi joskus, kun etsin ohjeita radion irrotteluun: http://www.truveo.com/Seat-Leon-1P-Radi ... 3061963153
Kiitos vinkeistä, täytyy lähteä kokeilemaan työntelemään rojua niihin koloihin. Kolot kyllä tiesinkin, ja minkälaisilla työkaluilla ne merkkiliikkeessä irrotetaan, mutta en tiennyt kuinka tarkkaan niiden liuskojen pitää olla juuri oikean muotoisia.
Vanteet on 8,5 x 18" ET 45 ja tosiaan Audi A8/S8 lisävarustevanteet. Renkaat 225/40-18.
Vanteet on 8,5 x 18" ET 45 ja tosiaan Audi A8/S8 lisävarustevanteet. Renkaat 225/40-18.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Auto kilvitetty tänään. Maalarin lasku puuttuu vielä ja pari pikkuosaa Rinta-Joupilta, mutta Exceli näyttää loppusummaksi tulevat kulutkin arvioiden aika tasan 15 tonnia. Hinnassa mukana alustasarja, katsastus yms. kulut ja vähän polttoainekulujakin. Jos tuosta nyt laskee itselle vaikka viitisen tonnia palkkaa, niin kyllä siitä tuntipalkoille pääsee :)
Laitan lisää kuvia jahka tästä kelit vähän kuivuu ja pääsee ottamaan niitä. Kojetaulun vaihtamisesta niitä jo onkin, muttei ole ehtinyt valkata ja uppia.
Laitan lisää kuvia jahka tästä kelit vähän kuivuu ja pääsee ottamaan niitä. Kojetaulun vaihtamisesta niitä jo onkin, muttei ole ehtinyt valkata ja uppia.
Joo kyllä mä tän varmaan lähiviikkona pajalle.com:iinkin lisäilen... tänne nyt kuitenkin ekaksi. Tässä hiukan kuvia ja stooria kojetaulun ja tuulilasin vaihdosta.
Kojataulu siis pitää aina airbagien laukeamisen jälkeen vaihtaa, koska matkustajan puolen bagi tulee kojetaulusta läpi. En tiedä mikä järki siinä on, että se matkustajan bagi ja turvavyö pitää aina pamauttaa vaikkei siinä ketään istukaan. Autossa on kuitenkin penkissä tunnistin joka muistuttaa matkustajaa turvavyöstä, kunnes sen kiinnittää. Tulee vaan korjaaminen pari tonnia kalliimmaksi kun pitää se kojetaulu, bagi ja turvavyö uusia.
No, kojetaulun vaihtaminen alkaa irroittelemalla keskikonsoli. Nappulat, kotelot, vaihdekepin suojapussi ja kylkiverhoilut väännellään irti klipsuistaa. Koko keskikonsolin irroittamiseksi tarvitsee irroittaa vain muistaakseni viisi ruuvia, kaikki muu on "napsuilla".
Sitten soittimen kimppuun. Foorumivinkkien perusteella leikkasin pellistä n. sentin levyiset soirot, jotka työnsin soittimen ylä- ja alareunan koloihin, ja niin sen vain sai sieltä nypättyä irti. Alla kuva myös kiinnitysklipsistä. Neljällä tuollaisella on soitin kiinni. Apuna myös isompi ohut pellinpala, jolla sai vähän aviteltua reunasta vääntäessä, pikku ruuvarilla tulisi vain jälkiä muoviosien reunoihin. Soittimen takaa löytyy sitten kiinnitysruuvit keskimmäisille ilmasuuttimille ja ilmastoinnin paneelille.
Mittariston kehikko lähtee myös ihan vaan voimalla irti ja mittaristo neljän ruuvin jälkeen nyppäämällä. Apukuskin puolelta hanskalokero ja kojetaulun molemmista päisät luukut auki. Viikset täytyy myös purkaa pois tieltä. Diagnostiikkapistoke irti, samoin piuhat oikean ja vasemman ilmasuuttimen lämpötila-antureilta ja vielä ilmastoinnin aurinkotunnistin kojetaulun päältä. Lopuksi kojetaulun kiinni pitävät 11 ruuvia irti ja kojetaulun voi nypätä pois.
Tässä matkustajan puolen "pommi":
Sitten kaikki päinvastaisessa järjestyksessä nippuun. Kun tuon on kerran opetellut, on se aika nopea homma, luultavasti nopeampi kuin vaihtaa kojetaulu kakkikseen :)
Sitten tuulilasin kimppuun. Alkuperäinen siis sahattiin "vaijerilla" irti ja veisteltiin lasin kehyksen reunasta ylimääräiset liimat pois. Sekä lasin reuna että tiiviste käsiteltiin pohjustusaineella/primerilla ja sen hetken kuivahdettua vedettiin lasin reunaan lasiliima. Lasi nostettiin paikalleen imukupeilla. Sitten vain muovit ja pyyhkijät paikalleen, vähintään neljä tuntia odottelua ja valmis.
Tässä sitä sitten mennään. Leima siis tuli. Pari pikkuosaa vielä puuttuu, mm. kuskin puolen lampun pesuri. A8 vanteet istuu aika hyvin myös offsetin puolesta.
Muutama sata kilsaa on nyt tullut rullailtua. Kuten varoiteltiin, on rengasmelu aika kova etenkin takana. Täytyy katsoa, josko sitä joskus innoistuisi jotain mattoja verhoilujen alle liimailemaan. Mukava tuolla on kyllä ajella. Vääntöä sais olla hiukan enemmän alakierroksilla, "turbopotku" on aika voimakas siinä 2000 kierroksen paremmalla puolella. Pienellä softapäivityksellä voisi saada parannusta asiaan?
Kojataulu siis pitää aina airbagien laukeamisen jälkeen vaihtaa, koska matkustajan puolen bagi tulee kojetaulusta läpi. En tiedä mikä järki siinä on, että se matkustajan bagi ja turvavyö pitää aina pamauttaa vaikkei siinä ketään istukaan. Autossa on kuitenkin penkissä tunnistin joka muistuttaa matkustajaa turvavyöstä, kunnes sen kiinnittää. Tulee vaan korjaaminen pari tonnia kalliimmaksi kun pitää se kojetaulu, bagi ja turvavyö uusia.
No, kojetaulun vaihtaminen alkaa irroittelemalla keskikonsoli. Nappulat, kotelot, vaihdekepin suojapussi ja kylkiverhoilut väännellään irti klipsuistaa. Koko keskikonsolin irroittamiseksi tarvitsee irroittaa vain muistaakseni viisi ruuvia, kaikki muu on "napsuilla".
Sitten soittimen kimppuun. Foorumivinkkien perusteella leikkasin pellistä n. sentin levyiset soirot, jotka työnsin soittimen ylä- ja alareunan koloihin, ja niin sen vain sai sieltä nypättyä irti. Alla kuva myös kiinnitysklipsistä. Neljällä tuollaisella on soitin kiinni. Apuna myös isompi ohut pellinpala, jolla sai vähän aviteltua reunasta vääntäessä, pikku ruuvarilla tulisi vain jälkiä muoviosien reunoihin. Soittimen takaa löytyy sitten kiinnitysruuvit keskimmäisille ilmasuuttimille ja ilmastoinnin paneelille.
Mittariston kehikko lähtee myös ihan vaan voimalla irti ja mittaristo neljän ruuvin jälkeen nyppäämällä. Apukuskin puolelta hanskalokero ja kojetaulun molemmista päisät luukut auki. Viikset täytyy myös purkaa pois tieltä. Diagnostiikkapistoke irti, samoin piuhat oikean ja vasemman ilmasuuttimen lämpötila-antureilta ja vielä ilmastoinnin aurinkotunnistin kojetaulun päältä. Lopuksi kojetaulun kiinni pitävät 11 ruuvia irti ja kojetaulun voi nypätä pois.
Tässä matkustajan puolen "pommi":
Sitten kaikki päinvastaisessa järjestyksessä nippuun. Kun tuon on kerran opetellut, on se aika nopea homma, luultavasti nopeampi kuin vaihtaa kojetaulu kakkikseen :)
Sitten tuulilasin kimppuun. Alkuperäinen siis sahattiin "vaijerilla" irti ja veisteltiin lasin kehyksen reunasta ylimääräiset liimat pois. Sekä lasin reuna että tiiviste käsiteltiin pohjustusaineella/primerilla ja sen hetken kuivahdettua vedettiin lasin reunaan lasiliima. Lasi nostettiin paikalleen imukupeilla. Sitten vain muovit ja pyyhkijät paikalleen, vähintään neljä tuntia odottelua ja valmis.
Tässä sitä sitten mennään. Leima siis tuli. Pari pikkuosaa vielä puuttuu, mm. kuskin puolen lampun pesuri. A8 vanteet istuu aika hyvin myös offsetin puolesta.
Muutama sata kilsaa on nyt tullut rullailtua. Kuten varoiteltiin, on rengasmelu aika kova etenkin takana. Täytyy katsoa, josko sitä joskus innoistuisi jotain mattoja verhoilujen alle liimailemaan. Mukava tuolla on kyllä ajella. Vääntöä sais olla hiukan enemmän alakierroksilla, "turbopotku" on aika voimakas siinä 2000 kierroksen paremmalla puolella. Pienellä softapäivityksellä voisi saada parannusta asiaan?
Hienosti sopii nuo vanteet. Tässä kuvassa leoni näyttää kyllä ihan pikkuautolta :)
http://pajalle.com/img/cars/leon_fr_tdi/leon_fr_tdi_041.jpg
http://pajalle.com/img/cars/leon_fr_tdi/leon_fr_tdi_041.jpg
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Oli ne velipojalla vitos-Golfissa tovin, mutta ei tykänny ja vaihtoi TTS:n vanteet takas. Tarttis tuosta Peksin Golfistakin joskus jotain juttua laittaa ku ei se ite saa aikaiseksi.
Edit: Lisäsin mä Leonin jossain vaiheessa tuonne meidän sivuston autotalliinkin.
Edit: Lisäsin mä Leonin jossain vaiheessa tuonne meidän sivuston autotalliinkin.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa