Jetan jarrunesteen vaihtaminen.
Valvoja: ffp jäsenet
Jetan jarrunesteen vaihtaminen.
Jetan öljyn, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtojen onnistumisesta innostuneena ajattelin vähän kysyä apua jarrunesteen vaihtamiseen, joka ei edellämainittujen lailla ole onnistunut googlettelemalla ohjeita ja kokeilemalla.
Vähän typistettynä kaikissa ohjeissa mitä olen onnistunyt löytämään on neuvottu että ensin jarrunestesäiliöstä kauimmaisen jarruletkun tyhjennys ilmausventtiilin kautta, varoen ettei letkuun mene ilmaa - tai siis ettei jarrunestesäiliö tyhjene. Jos ymmärsin oikein jarrupoljinta painamalla ilmausventtiilistä pitäisi vanhaa jarrunestettä alkaa valumaan ja valuttaa kunnes uutta, kirkasta jarrunestettä on näkyvissä. Olenko erehtynyt?
Ensinnäkin onko tämä ilmausventtiili? Kuva on etujarrulta jossa on jarrulevyt, takana rumpujarrut, sekä etu- että takajarruilta nuo kumisuojat löytyvät. Pitäisikö tuota löysätä jotenkin? Käsijarrun vapautuksesta tai moottorin käyttömisestä ei ollut mitään apua. Eli siis millä ilveellä tuon nesteen saa "liikkeelle"?
Tässä vielä yleiskuva oikeasta etujarrusta.
Auto siis vuoden -87 Jetta 1.8 kaasutin, ei ABS-jarruja.
[Offtopic]Jetta meni läpi katsastuksesta jarrupaineensäädin oli ollut jumissa), kiitos kaikille siinä auttaneille =)[/Offtopic]
Vähän typistettynä kaikissa ohjeissa mitä olen onnistunyt löytämään on neuvottu että ensin jarrunestesäiliöstä kauimmaisen jarruletkun tyhjennys ilmausventtiilin kautta, varoen ettei letkuun mene ilmaa - tai siis ettei jarrunestesäiliö tyhjene. Jos ymmärsin oikein jarrupoljinta painamalla ilmausventtiilistä pitäisi vanhaa jarrunestettä alkaa valumaan ja valuttaa kunnes uutta, kirkasta jarrunestettä on näkyvissä. Olenko erehtynyt?
Ensinnäkin onko tämä ilmausventtiili? Kuva on etujarrulta jossa on jarrulevyt, takana rumpujarrut, sekä etu- että takajarruilta nuo kumisuojat löytyvät. Pitäisikö tuota löysätä jotenkin? Käsijarrun vapautuksesta tai moottorin käyttömisestä ei ollut mitään apua. Eli siis millä ilveellä tuon nesteen saa "liikkeelle"?
Tässä vielä yleiskuva oikeasta etujarrusta.
Auto siis vuoden -87 Jetta 1.8 kaasutin, ei ABS-jarruja.
[Offtopic]Jetta meni läpi katsastuksesta jarrupaineensäädin oli ollut jumissa), kiitos kaikille siinä auttaneille =)[/Offtopic]
Ensinnäkin onko tämä ilmausventtiili? Kuva on etujarrulta jossa on jarrulevyt, takana rumpujarrut, sekä etu- että takajarruilta nuo kumisuojat löytyvät. Pitäisikö tuota löysätä jotenkin?
On. Poista tuo kumihattu, ja pyöräytä tuota nippaa vähän auki niin nestettä alkaa valua :) Voi olla jumissa nuo ilmausnipat, laita reilusti CRC:tä pariksi päiväksi vaikuttamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja sitten kun toi kumminkin katkeaa niin tuolla lähtee. Poraa sen verran ison reijän ettei vielä mene kierteeseen ja tuolla vääntää. Itse laitoin vielä kylmäspraytä sinne porattuun reikään, nopeasti vääntötappi lyötiin pohjaan ja vääntämään.
On kyllä sen näköinen ilmausruuvi että itse hankkisin motonetistä uudet valmiiksi tilalle... Itelle vaihdoin vuosi sitten ja oli jotain 1,35 € kipale.
Ja sitä poljinta pumpataan että se neste liikkuu enemmän kuin polkimen yhden liikematkan verran. Ite oon tehny niin että ilmausruuvi just niin vähän auki että pienellä vaivalla saa polkimen lattiaan. Silloin ei vielä ime ilmaa takaisin ja neste siirtyy. Läpinäkyvä pitkähkö letku jätesäiliöön helpottaa että näkee mitä tapahtuu.
Litra pitäisi riittää, mutta mielummin vaihtaa enemmän kun vähemmän nestettä. Se on luokkaa kympin litra.
On kyllä sen näköinen ilmausruuvi että itse hankkisin motonetistä uudet valmiiksi tilalle... Itelle vaihdoin vuosi sitten ja oli jotain 1,35 € kipale.
Ja sitä poljinta pumpataan että se neste liikkuu enemmän kuin polkimen yhden liikematkan verran. Ite oon tehny niin että ilmausruuvi just niin vähän auki että pienellä vaivalla saa polkimen lattiaan. Silloin ei vielä ime ilmaa takaisin ja neste siirtyy. Läpinäkyvä pitkähkö letku jätesäiliöön helpottaa että näkee mitä tapahtuu.
Litra pitäisi riittää, mutta mielummin vaihtaa enemmän kun vähemmän nestettä. Se on luokkaa kympin litra.
Näyttää siltä, että pitää tuo ilmausruuvi-juttu hoitaa ennen jarrunesteisiin koskemista. Pitää huomenna laittaa CRC:tä, toivottavasti saan nuo lähtemään kokonaisina, mutta on tilanne mikä tahansa niin nuo kannattaa varmaan vaihtaa... Vähän ihmetyttää miksei noita ole vaihdettu koskaan huollossa, auto on isäni vanha, uutena ostettu ja käytetty merkkihuollossa ~15 ensimmäistä vuotta. Noita tuskin on koskaan vaihdettu? Mistä päästäänkiin seuraavaan asiaan; kumpikohan näistä on oikea ilmausruuvi takajarruille:
No mitataan huomenna, eivätpä nuo tosiaan kalliita 1,90€-hinnalla ole...
Tuo ruuvinirroitus-sarja tulee kysymykseen jos eivät lähde irti - tai sitten vien suosiolla jollekin pajalle ruuvien vaihtoon, sen verran arveluttaa oma taito tuossa, vaikkei se varmaan niin vaikeaa ole? Niin ja metrin ostin läpinäkyvää juuri oikeanpaksuista letkua ja litran oikeaa jarrunestettä...
Ilmausruuvi M6x1x29 (M7) 23-9906 Taakse/rummut jos 28mm lyhyt [1980 - 1991] 1,90 €
Ilmausruuvi M6x1x38mm (M7) 23-9916 Taakse/rummut jos 37mm pitkä [1980 - 1991] 1,90 €
No mitataan huomenna, eivätpä nuo tosiaan kalliita 1,90€-hinnalla ole...
Tuo ruuvinirroitus-sarja tulee kysymykseen jos eivät lähde irti - tai sitten vien suosiolla jollekin pajalle ruuvien vaihtoon, sen verran arveluttaa oma taito tuossa, vaikkei se varmaan niin vaikeaa ole? Niin ja metrin ostin läpinäkyvää juuri oikeanpaksuista letkua ja litran oikeaa jarrunestettä...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kysytään tässä samalla, niin ei tartte uutta aloittaa. Eli piti ilmata 91 vuoden golfin takajarrut, niin meni sitten toi ilmausruuvi poikki. Rumpujarrut siis kyseessä. Ilmeisesti toi ilmausruuvi on kiinni tossa jarrusylinterissä, että pitääkö koko sylinteri vaihtaa? Eipä ole kauhean kalliita, ja varmaan se helpoinkin vaihtoehto jos on siinä kiinni?
Sylinterissähän se on kiinni, voit toki alkaa irrottelemaan ruuvinjämää jollakin opilla mutta helpoin se on tosiaan vaihtaa koko sylinteri. Itse ostin motonetistä uudet sylinterit ja oli päälle vitosen kappele, kaveri tosin sanoi ettei itse luottaisi motonetin sylintereihin mutta hyvin on asiansa ajanut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa