Jetan jarrunesteen vaihtaminen.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

Jetan jarrunesteen vaihtaminen.

ViestiKirjoittaja torque » 15.5.2009 21:09

Jetan öljyn, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtojen onnistumisesta innostuneena ajattelin vähän kysyä apua jarrunesteen vaihtamiseen, joka ei edellämainittujen lailla ole onnistunut googlettelemalla ohjeita ja kokeilemalla.

Vähän typistettynä kaikissa ohjeissa mitä olen onnistunyt löytämään on neuvottu että ensin jarrunestesäiliöstä kauimmaisen jarruletkun tyhjennys ilmausventtiilin kautta, varoen ettei letkuun mene ilmaa - tai siis ettei jarrunestesäiliö tyhjene. Jos ymmärsin oikein jarrupoljinta painamalla ilmausventtiilistä pitäisi vanhaa jarrunestettä alkaa valumaan ja valuttaa kunnes uutta, kirkasta jarrunestettä on näkyvissä. Olenko erehtynyt?

Ensinnäkin onko tämä ilmausventtiili? Kuva on etujarrulta jossa on jarrulevyt, takana rumpujarrut, sekä etu- että takajarruilta nuo kumisuojat löytyvät. Pitäisikö tuota löysätä jotenkin? Käsijarrun vapautuksesta tai moottorin käyttömisestä ei ollut mitään apua. Eli siis millä ilveellä tuon nesteen saa "liikkeelle"?

Tässä vielä yleiskuva oikeasta etujarrusta.

Auto siis vuoden -87 Jetta 1.8 kaasutin, ei ABS-jarruja.

[Offtopic]Jetta meni läpi katsastuksesta jarrupaineensäädin oli ollut jumissa), kiitos kaikille siinä auttaneille =)[/Offtopic]

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 15.5.2009 21:14

Ensinnäkin onko tämä ilmausventtiili? Kuva on etujarrulta jossa on jarrulevyt, takana rumpujarrut, sekä etu- että takajarruilta nuo kumisuojat löytyvät. Pitäisikö tuota löysätä jotenkin?

On. Poista tuo kumihattu, ja pyöräytä tuota nippaa vähän auki niin nestettä alkaa valua :) Voi olla jumissa nuo ilmausnipat, laita reilusti CRC:tä pariksi päiväksi vaikuttamaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.5.2009 21:44

Ja sitten kun toi kumminkin katkeaa niin tuolla lähtee. Poraa sen verran ison reijän ettei vielä mene kierteeseen ja tuolla vääntää. Itse laitoin vielä kylmäspraytä sinne porattuun reikään, nopeasti vääntötappi lyötiin pohjaan ja vääntämään.

On kyllä sen näköinen ilmausruuvi että itse hankkisin motonetistä uudet valmiiksi tilalle... Itelle vaihdoin vuosi sitten ja oli jotain 1,35 € kipale.

Ja sitä poljinta pumpataan että se neste liikkuu enemmän kuin polkimen yhden liikematkan verran. Ite oon tehny niin että ilmausruuvi just niin vähän auki että pienellä vaivalla saa polkimen lattiaan. Silloin ei vielä ime ilmaa takaisin ja neste siirtyy. Läpinäkyvä pitkähkö letku jätesäiliöön helpottaa että näkee mitä tapahtuu.

Litra pitäisi riittää, mutta mielummin vaihtaa enemmän kun vähemmän nestettä. Se on luokkaa kympin litra.

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 16.5.2009 0:50

Näyttää siltä, että pitää tuo ilmausruuvi-juttu hoitaa ennen jarrunesteisiin koskemista. Pitää huomenna laittaa CRC:tä, toivottavasti saan nuo lähtemään kokonaisina, mutta on tilanne mikä tahansa niin nuo kannattaa varmaan vaihtaa... Vähän ihmetyttää miksei noita ole vaihdettu koskaan huollossa, auto on isäni vanha, uutena ostettu ja käytetty merkkihuollossa ~15 ensimmäistä vuotta. Noita tuskin on koskaan vaihdettu? Mistä päästäänkiin seuraavaan asiaan; kumpikohan näistä on oikea ilmausruuvi takajarruille:
Ilmausruuvi M6x1x29 (M7) 23-9906 Taakse/rummut jos 28mm lyhyt [1980 - 1991] 1,90 €

Ilmausruuvi M6x1x38mm (M7) 23-9916 Taakse/rummut jos 37mm pitkä [1980 - 1991] 1,90 €

No mitataan huomenna, eivätpä nuo tosiaan kalliita 1,90€-hinnalla ole...

Tuo ruuvinirroitus-sarja tulee kysymykseen jos eivät lähde irti - tai sitten vien suosiolla jollekin pajalle ruuvien vaihtoon, sen verran arveluttaa oma taito tuossa, vaikkei se varmaan niin vaikeaa ole? Niin ja metrin ostin läpinäkyvää juuri oikeanpaksuista letkua ja litran oikeaa jarrunestettä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.5.2009 8:53

Albumi näyttäis että tuossa olis M6x36 tai M7x38.

Oletusarvoisesti niitä ei taideta vaihtaa ennen kuin on rikki. Oman mielenrauhan vuoksi itsellekin vaihdoin kaikki kun yksi meni poikki. Ja kuparitöhnää kierteeseen.

E: Väittäisin että motonetin vastaisesti edessä olisi M10 ilmausruuvi...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 16.5.2009 10:32

eikä sitä kuparitahnaa sinne koska se syövyttää - vaan sitä alumiinitahnaa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.5.2009 16:23

Kupari syövyttää rautaa?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 16.5.2009 17:25

Eikös se ilmausruuvi ole ihan jotain muuta kuin rautaa.. messinkiä tai alumiinia? ainakin alkuperäinen..
Mut kannattaa niitä ruuveja avatessa käyttää voimaa harkitusti ;)
Pieni lämmitys ei ole pahasta jos ruuvi ei heti lähde aukeamaan ts voimaa tarvitaan "hiukan" enemmän.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.5.2009 22:20

Painosta päätellen se olis lähempänä rautaa kun alumiinia. Oli aika kovaa poratakin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.6.2009 1:56

Huvikseni näytin ilmausruuvia smirgeliin. Kipinät lenteli siihen malliin että alumiini on kaukana tästä materiaalista.

tatte_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.1.2010 17:59

ViestiKirjoittaja tatte_ » 22.2.2010 20:37

Kysytään tässä samalla, niin ei tartte uutta aloittaa. Eli piti ilmata 91 vuoden golfin takajarrut, niin meni sitten toi ilmausruuvi poikki. Rumpujarrut siis kyseessä. Ilmeisesti toi ilmausruuvi on kiinni tossa jarrusylinterissä, että pitääkö koko sylinteri vaihtaa? Eipä ole kauhean kalliita, ja varmaan se helpoinkin vaihtoehto jos on siinä kiinni?

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 22.2.2010 20:46

Sylinterissähän se on kiinni, voit toki alkaa irrottelemaan ruuvinjämää jollakin opilla mutta helpoin se on tosiaan vaihtaa koko sylinteri. Itse ostin motonetistä uudet sylinterit ja oli päälle vitosen kappele, kaveri tosin sanoi ettei itse luottaisi motonetin sylintereihin mutta hyvin on asiansa ajanut.

tatte_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.1.2010 17:59

ViestiKirjoittaja tatte_ » 22.2.2010 21:18

Näin vähän ajattelinkin eli vaihdan ton koko sylinterin kun ei enempää maksa. Katotaan miten toi motonetin sylinteri mulla kestää


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa