Vento TD ja viritys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

Vento TD ja viritys

ViestiKirjoittaja nj^ » 16.5.2008 2:08

Terve!
Olen hieman suunnittelut tuollaisen VW Venton (1.9TD) hankkimista näpertelyautoksi. Tehot täytyisi saada about tuplattua, niin kuinka paljon se vaatii hommaa volkkarin koneissa? Cooleri olisi tarkoitus tipauttaa nokalle. Riittääkö lastutus + ahtojen nosto, vai tarvitaanko tässä sitten jo hieman järeämpää turboa?

Lisäksi ventohan on olevinaan porrasperäinen G3, joten ilmeisesti madallusosia kannattaa hakea sieltä suunnalta?

Kiitos jo etukäteen!

EDIT:
Niin ja jos sitä turboa tarvitsisi hakea, niin osaatteko ehdottaa jotakin sopivaa, jota saattaisi löytyä jopa käytettynä? Kenties 150hp golffin ahdin(kaverilta saattaisi löytyä pikkuvikainen)?

AKN
-
Viestit: 39
Liittynyt: 19.6.2005 22:09

ViestiKirjoittaja AKN » 16.5.2008 6:31

Hakua käyttämällä löytyy tietoa.
Cooleri. isompi ahdin ja syötöt tappiin nii siitä se alkaa,
konetta ei kannata paistaa hengiltä liian pienellä ahtimella..
1,6td viritopic kannattaa selata ajatuksella läpi..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.5.2008 6:38

riippuen sun venton "iästä" niin voipi olla haastava tai ei sitten niin haastava saada noita tehoja tuplattua.
Sopivan ikäiset ovat aaz koneella ja tuosta on helpompi lähteä liikkeelle kun on täysin mekaaninen moottori ilman sähköaivoja..
Ekotd vaatiikin sit jo hieman suunnitelmallisuutta ja 1Z sitten jo ohjelmaa ja muuta kaveriksi..
Pitää muistaa ett osa näistäkin on vähäpäästöisiä ja sitä kautta asettaa omat ongelmansa.

Onhan tuohon venton sielunelämään tullut hieman perehdyttyä ; )

Ehkä jopa saannut ne tehotkin tuplattua = )

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 16.5.2008 19:27

Vaihtuuko aaz kone jossakin vuosimallissa eko-dieseliksi? Mistä ensi dieselin ostaja tietää onko kone eko vai ei?

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

kone

ViestiKirjoittaja mza_ » 16.5.2008 19:49

eko dieselissä ei kuulemma ole ahtopaineen alaista syöttöä (se motikkä siinä pumpun päällä johon tulee imusarjalta letku. moottorikoodi löytyy jakapäänkopan päältä. oma kiisselini myytin mulle eko d:nä silti löytyy ahdonalainen syöttö. kait noissa viimesissä eko diieseleissä on toi ahdonalainen syöttö aino että putkessa on katalysaattori. Viisaammat voi sitten tarkentaa.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 17.5.2008 2:43

Eli onko -95-97 vuoden eko-td helppo pistää antamaan edes sen 140hv (150 tavoite)? helppohan on muuttuva käsite, mutta siis turbolla ja tuolla syötön nostolla? Cooleri siis todellakin tiputetaan nokalle heti ensimmäisenä.. Ilmeisesti myös maf anturi kannattaa vaihtaa suurempi tehosen anturiin? Pitääkö paikkansa?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 17.5.2008 6:48

Sulla ei ole mitään MAF anturia siel,älä sekota td tekniikkaa ja TDI tekniikkaa keskenään.

Eko mallissa menee kans syöttöpumppu vaihtoo,pelkkä turbo ja syötön nosto ei riitä

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 17.5.2008 7:17

Itsellä tuossa pihassa -97 eko-td jossa on tuo ahdonalainen syöttö.
Olis muuten myytävänä jos sattuis kiinnostamaan.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 17.5.2008 9:07

EkoTD:stä et 150 heppaa saa ulos ilman pumpun ja turbon vaihtoa, coolerin asennusta ja melko varmasti joutuu vähän kilkkeitä pumppuunkin tuunailemaan.

Menes lueskelemaan ajatuksella foorumia osoitteessa www.holysmoke.fi, pääset paljon viisaammaksi.

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

kokemuksia

ViestiKirjoittaja mza_ » 18.5.2008 12:43

Omasta ventosta sain ahtokaran muokkauksella, syötön nostolla, ahtopaineet kiiloon ja coolerin asennuksella 117hp ja 250nm moottoritehoa.
Lisää saa sitten isommalla putkistolla ja nestepäällä.
Niin ja kytkin luistaa noilla omilla muutoskilla, eli senkin joutuu sitten vaihtamaan parempaan, tai sitten vaihtaa koko lootan 02a tyyppiseen.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 18.5.2008 13:01

^Joo, mutta sillä EkoTD:n pumpulla ilman LDA:ta (suurin osa näitä) ei tee kyllä yhtään mitään virikäytössä.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 19.5.2008 0:07

Noo, rahaa se vain on :D

Kytkimen vaihdon jo tiesinkin, antaa ilmeisesti vakioföönillä niin matalilla kierroksilla vääntöä, että kytkin luistaa.. Mitä kytkintä suosittelette tilalle?

Ja jos kerran föönin vaihtokin eteen tulee, niin onko jotakin sopivaa tiedossa noille tehoille? kenties juuri tuo aloitusviestissä mainitseman golf iv 1.9 TDI PD koneesta?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 19.5.2008 7:43

Suurin ongelma on se eko td:n 8mm nestepää, ei niinkään ldan puute..se kun ei varsinaisesti syöttöjä lisää.

edit: Taitaa toki olla 1.6 eko td:n ongelma tuo 8mm
Viimeksi muokannut Jetman, 19.5.2008 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 19.5.2008 9:28

^Point being, ettei EkoTD pumppu ilman LDA:ta ja kasimillisellä nestepäällä ihan paras mahdollinen lähtökohta virille ole ;)

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 29.5.2008 20:53

Tuohon viritykseen liittyen, mites on teillä AAZia virittäneillä pysyny lämmöt kurissa ko on ahtoja ja syöttöjä nosteltu?

Itelläki pientä vireistysprojektia olis tiedossa, cooleri on jo hommattu, ahtoputkia vaille asennusvalmis. syöttöjä on pikkusen ruuvattu (tosin tätä nykyä syötöt laskettu pienemmäksi) ja ahdot 0,9bar. Lähtökohtaan verrattuna piristy huomattavasti, jonka huomasi kyllä tankilla käydessäkin. :D

Kovin ei poljettaa tosin kehtaa ko lämpömittari ei toimi ja ko asensin semmosen yleismallisen lämpömittarin niin (liekö sitten mittari heittäny vai mikä..) kauhukseni huomasin että lämmöt huitelee jo semmosen 5km kaupunkiajon jälkeen 110 asteessa. :/ ensin kokeillaan termarin vaihtoa, sitte jos ei auta niin kansi pois ja tarkistus ja jos ei pahalta näytä niin uutta pahvia tilalle.

Missäs lämpötiloissa muuten se lämpötilan varoitusvalo alkaa vilkuttelemaan?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 29.5.2008 21:06

Kyllä toi mun aaz passatti nostaa lämpöjä kun kenkii,kanssa cooleri asennusta vailla

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.6.2008 9:00

termostaatti pois vaan kesäksi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.6.2008 9:07

Tuommoista purkkaviritystä ei pidä mennä tekemään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.6.2008 9:12

eipä siitä taida kesällä olla mitään haittaa jos sitä ei ole? käsittääkseni aika monesta piristetystä on otettu termari pois.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.6.2008 20:06

Virheellinen veden virtaus ja aivan liian hidas moottorin lämpeneminen. Kylmemillä ilmoilla ei välttämättä päästä oikeaan käyntilämpöön ollenkaan.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.6.2008 20:42

Ei missään nimessä termaria pois! Ei tule toimimaan mitenkään.
Oma kottero ei nosta lämpöjä oikeastaan yhtään normi 0-200 vedoissa. Syylärinä on halvin löydetty uus td-kakkiksen kenno. Sitten kun on vnt säädetty pieleen ja tekee pakopainetta, sitten kyllä nostaa lämpöjäkin.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 2.6.2008 20:55

jos kone nostaa kovin lämpöjä niin joku paikka ei ole sit kunnossa...Välijäähy on tärkeässä osassa noiden lämpöjen kurissa pysymiseen,varsinkin kun liian pienellä ahtimella yritetään väkisin ajaa sitä ilmaa koneen läpi.Ennakoilla saadaan kans kone kuumenemaan aika kiitettävästi,oli sitä liikaa tai liian vähän..
MJF on ihan oikeassa,jos kone on kunnolla tehty ( vaikka olis kuinka tehoa ) niin lämmöt kyll pysyy kurissa kovissakin vedoissa.Eipä tuo omakaan kottero nosta lämpöjä vaikka ahtoja on reilusti , noh,kannentiiviste vikaisena oli koko ajan lämmöt tapissa mutta ei muuten.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.6.2008 21:47

kiitoksia vastauksista.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 13.6.2008 18:08

tjoo-o. elikkä eikös sen eko helvetin erota siittä että on pakokaasun takasin kierrätys ja ei ahdon alaista syöttöä.

hankin kunnon pumppu, missä saa ahdon alaista syöttöä. olikos että vanhemmissa 9mm.
kuitenkin joutuu vaihtaan isompaan. kattele vaikka jetmanin sivuilta.
sitten isompaa ahdinta, nykyään muuttuvasiipiset on pop. mutta itsellä oli lopussa hetken aikaa kkk k26(300td merun vakio) ahdin.sillä pelitti kivasti.

sellanen saattas olla myynnissäkin. UUSI.ikinä kiinni ollut.makoillut hyllyssä mulla jo hetken.


ja kyllä se on kytkimessä vikaa jos vakio ahtimella ja syötöllä luistaa. mulla ainakaan mitään luistoa ollut, hukkaportti tulpattu(tiedän oikein fiksua, mutta nuoruuden piikkiin) ja paineita nosti noin 2bar. en edes uskalla arvata mitä on pakopaineet :) kesti kuitenkin 60tkm ilman mitään. ja itseasiassa tänäänkin tutulla käytössä, ei toki enään viritettynä.


mutta ensimäisiä mittareita joita asentaisin olisi pakopaine mittari, ne kun on aika tärkeitä lukemia. myöskin ahtoapaine mittari.

on aivan eriasia laittaa vakiolla ahtimella 3bar kun kunnon ahtimella 1,5bar. ei ne paineet kaikkea ratkaise, vaan se ilmamäärä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.6.2008 0:17

Onko ne jotkut tietyt vuosimallit joissa on nimenomaan AAZ kone?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 17.6.2008 1:55

Äkkiseltään vilkaistuna AAZ moottorikoodilla olevaa 75hp TD tekniikkaa on Ventossa löytynyt 1991-1998. Ja TDI tekniikkaa 1Z tai AHU koodilla,eli 90hp:n voimanpesällä, vuosina 1993-1998. Toki näyttäisi että TDI tekniikkaa olisi myös AFN koodilla, eli 110hp, vuosina 1996-1998 löytynyt Venton keulalta. Mutta tätä 110hp versiota ei taidettu suomeen tuoda aikoinaan ainakaan maahantuojan toimesta. Olisi mukava tietää montako aitoa 110hp ventoa on suomessa.

Mut mut, vastaten kysymykseen. AAZ Ventossa 1991-1998. :)

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 18.6.2008 22:59

Entissä ventossa oli tällanen setuppi. Vm.96, Ekotd, egr löyty, samoin ahdonalainen syöttö, katalysaattori ja 8mm nestepää.

Seuraavilla muutoksilla saavutettiin 130 heppaa, vääntöjä en nyt muista.. Ei jaksa hakea lappuja.

Isompi turbo ja cooleri. Egr tukkoon(mielestäni vaikutti myös lämpöihin, ainakin siihen kuinka nopeasti kone jäähty vedon jälkeen.) Syöttöjä niin että herää ja karaan kunnon viiste. Katti tyhjäksi sisältä.

Lämmöt ei ikinä noussu ongelmaksi asti, ei vaikka olis yrittäny.

Kyllä niitä ekotd versioita löytyy myös ahtokaralla. Siitä en tiedä kuinka harvassa ovat, mutta niitä on.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 27.8.2008 17:36

mikäs muuten on kun välillä alkaa tuossa ventossa kuulumaan tyhjäkäynnillä kummallinen "pokotus" pellin alta? tarkemmin ottaen ilmanputsarin seutuvilta.. Ääni ilmestyy välillä ihan yhtäkkiä, eikä kuulu yli 2000rpm. se myös saattaa kadotakin ihan yhtä mystisesti. kuulostaa tyhjäkäynnillä tavallaan tältä: "poko poko poko poko poko".

Hankala selittää näin tekstin välityksellä :D onko kenties turbo menossa vai mikä? autossa siis kartiofiltteri eikä ole sahailtu hiekkateitä sen jälkeen kun on vapari laitettu. ääni vaimenee kun laittaa käden suodattimen eteen, eli siis tavallaan "tukkii" sen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.8.2008 18:43

^Koitappa aivan ensimmäisenä sen äänen kuuluessa, että otat vuorotellen tukevan otteen jokasesta suutinputkesta. Mullaki tuo 1.6 lopottaa välillä, ja äänen paikansin kakkospytyn suutinputkeen, siitä ku tarraa niin loppuu lorinat. Alkuun itekkin epäili viltteriä kun tuossa myös kartiomallinen (kun ei oikeen mahu originaali..).

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 8.11.2008 18:42

Kuinka isoja ahtoja kannattaa ruveta ajattelemaan schwitzer s100g kanssa ja kuinka isoa putkistoa tollainen tarvitsisi kaverikseen? siivet ovat 43mm kompura ja pakopuoli 42mm.

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 7.2.2009 18:10

Lainataas vähän topiccia. Minkämoisia cooleri ratkaisuja olette viritelleet kolmoskoppaan vakiopuskimen taakse?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.2.2009 18:16

omassa oli semmoinen sika iso kaksois välijäähy,60x30x7.5 kennolla..riitti omiin tarpeisiin vaikka ehkä olis voinnut olla isompikin.uusi onkin sitten vesi/ilma tyyppinen ratkaisu.
Kummasti on tilaa coolerille jos heittää syylärin kokonaan pois keulalta = )

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 7.2.2009 18:17

no syyläri olis kyllä tarkoitus pitää ihan paikallaan.

jar-sk-i
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.1.2007 13:16

ViestiKirjoittaja jar-sk-i » 7.2.2009 20:19

Vaihelaatikko ei näy kestävän vakiossakaan, tehokkaammissa ei ilmeisesti senkään vertaa?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.2.2009 21:27

itse ajelin 020 tyypin laatikolla..kesti hyvin suht kovatkin vedot.Uusi moottori ja uudet kujeet,eli 02A laatikko odottelee asennusta..

Mainitaan ett tuo 020 ja kovat vedot tarkoittaa oikeasti kovia vetoja,eikä mitään 150hv pintakaasu rykäsyjä..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.2.2009 21:33

Ihan käyttäjästä kiinni, mulla ei kestänyt 02A:kaan.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 21.7.2009 18:15

Onkos tämä nyt eko vai ei.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/2687430
jos hommais projektiksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.7.2009 18:43

Taitaahan se olla. Itselläni oli juuri samanmoinen lähtökohtana.

Kukahan kerkee hakea pois? Itse hakisin jos olisi toisella Ventolla tarvetta. Taitaa olla niin hyvällä ulkokuorellakin tuo ettei tarvii paljon projektoida.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 21.7.2009 21:17

Eli meinaat että en eko. Jos on niin sitten joutuu varmaankin etsiä toista.
Projektilla tarkoitin lähinnä kulkupuolta.

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 21.7.2009 21:43

Ainakin ahdonalainensyöttö näyttää olevan... Et ei sen takia ainakaan toista tarvitse etsiä.

Muuten harvoin näkee noin puhdasta konehuonetta :O

iikka
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja iikka » 21.7.2009 22:17

itellä kans vakio osilla olevasta 1.9TD ekosta penkitetty 130hv.. ei muutako 1.6TD pumppu, josta karamuokattu.. ja sitä rataa.. välijäähy löytyy keulasta myös

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.7.2009 16:54

pete-: Kyllä tuo kannattaa pois hakea lähinnä korinsakkin puolesta. Joko on hyvin pidetty tai vielä paremmin myyntifiksattu. :)

On ekoTD, mutta nestepäänhän sinä kuitenkin joudut siihen vaihtamaan. Jopa sillä 9mm:lläkään ei kuuhun pääse. 11mm voisi olla oiva ratkaisu. Se kun riittää yli 200hp. Pumppua tuohon ei muuten tarvitse vaihtaa. LDA:kin kun jo tosiaan löytyy.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 25.7.2009 22:31

Hain pelin pois torstaina. Hyvin tuntuu toimivan.
Täydellinen huoltokirja yms. Muutama kukka loytyy mutta ton hintasessa saa
ollakkin. Nyt pitäis saada kulkupuolta vähän paremmaks. Edetään kumminkin
rauhallisesti rahatilanteen takia.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 26.7.2009 15:09

Ton eko härvelin karahan on pelkkä pyöreä kartio.
Pitäiskö sitä alkaa vähän viilaamaan vai ostaa uusi?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.7.2009 18:53

Itsellä oli ainakin pyöreä tappi, mistä yksi sivu viistetty tasaiseksi. Sen vakioviisteen vastakkaiselle puolelle vaan uutta tekemään.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 25.10.2009 21:11

ite tuli tänään hajettua vento, mikä lie ekotiisseli.. ahdonalainen syöttö systeemi näkyy olevan mitä nyt sen verran konepellin alle kurkin, pienen välijäähyttimen ajattelin viskata keulalle, syötöt kohalleen, paineen nostosta tuskin mitään muuta kuin haittaa tuossa laitteessa.. sen verta pien morkula se vakio.. mutta mikäs kytkin siinä sit pitää? sintteriä jne jne? joku järki asetelma? onnistuu vauhtipyörän modaus/uudelleen tapitus ellei ole kaksoismassa paska.. käykö siihen jokkii muu vauhdipyörä/kytkin paketti.. vai käykö siinä sitten niin että tuo laatikko poikii kytkimen jälkeen... hirvee kysely rypäs tietämättömyyden takia.. mutta ettei tarvii ruutia uudelleen keksiä.. ja käyttishän tuo on :)

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 26.10.2009 18:53

Sama kysymys täältä. Pitäis alkaa osia haalimaan.
Ensimmäiseksi vähän kestävämpi kytkin. Mikä/mistä? (150hv/???Nm)
Isompaa ahdinta on tulossa mutta mikä pakosarja sopii suht helposti koneen
kylkeen kun ilmeisesti tuohon ei ahdinta löydy.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 27.10.2009 8:57

Täällä myös tietoanturit aktiivisena ottamaan vastaan tietoa. Kytkinpaketti (300-350Nm) ja isomman ahtimen vaihto. Onko joku tehnyt vakio pakosarjalle muutoslaippoja, mille ahtimelle?
Olisin kiinnostunut ostamaan valmiin laipan tai pakosarjan esim. k24 ahtimelle. Kertokaa immeiset, jotka olette kyseiseen moottoriin isompaa ahdinta vaihtaneet.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.10.2009 9:59

Onhan noita muutama erillainen ahdin tullut kokeiltua ventossa.Vakio pakosarjaan saa kiinni esim. switzerin s1bg ahtimen pienellä sovitelaipalla ja vakio kumimutka käy silloin suoraan.Tällä ahtimella semmoinen 140-150hv onnistuu hyvin,enempikin jos haluaa pudottaa ahtimen kestoikää kasvaneiden pakopaineiden johdosta.Periaatteessa vakio kytkin kestää suht hyvin jos se on muuten kunnossa eikä ole kovin kulunut,mutta jippona tässä on käyttää riittävän isoa ahdinta ettei se vääntö tule ihan parissa tonnissa jo.
Kansihan näissä kannattaa tehdä jolloin saadaan sitä kierrosalueen yläpäätä kasvatettua suht kivasti+pienemmillä ahdoilla enempi tehoa.Pienissä ahtimissa on vaaransa ja niillä grillataan kone varomattomalla käytöllä,isot ovat taas käyttöautossa hieman haasteellisempia saada toimimaan kunnolla.

esimerkkinä tuo oma vento:vakio kytkin,s1bg,kansi tehty,11mm pumppu ja 60mm putki alusta loppuun,näillä vireillä varttimaili meni aikaan 15.2 ja tehoa n. 190-200hv,ahtoja 1.5-1.6bar..Eikä ollut ongelmia kytkimen kanssa = )

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 30.10.2009 12:33

pistähän yv:tä siipien koosta.. muuten mites välärille muutoskatsastus tuommosen td:venton kanssa joutuuko riehumaan vr6:n jarrut..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.10.2009 12:57

Jarrujen päivitys nuiden td venton omien tilalle on kyllä ajankohtainen vaikkei virittäisikään. On ne sen verta onnettomat rimpulat. :)

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 2.11.2009 11:08

Miten tuommonen 90hv TDI koneen portillinen ahdin toimisi AAZ:ssa. (IZ, AHU, AGR) Mihin asti mahtaa riittää?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.11.2009 11:18

Vähän päälle 100hp.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 2.11.2009 13:02

kävisköhän gti kolvin taka-akseli tuohon.. onkohan suuriakin eroja noissa vr6-td venton alustoissa muualla kuin jarruissa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.11.2009 18:15

VR6:ssa on erilaista etupäässä tukivarret, olka-akselit, vetarit, kallistuksenvakaaja. Takana akseli vastaa muita mk3 akseleita, mutta akselissa on itsessään kallistuksenvakaaja.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 2.11.2009 18:40

joo no sit ei tarvinnu ruveta käyttöautoa ruveta muutoskatsastelemaan välskälle..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.11.2009 19:01

Eikä se kyllä onnistuisikaan vähäpäästöidyyden takia.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 2.11.2009 22:50

taas yrittää olla joku viisas tietämättömyydellään.. edelleen vähänpäästöisyys ei ole este välijäähdyttimen laitolle........

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.11.2009 7:12

Missäsvaiheessa se on sitten muuttunut?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 3.11.2009 12:18

onhan eräs tbo civikkikin vähänpäästöinen.. suositussa pokemon lehdessä vielä julkaistu? vai olikohan spinnerissä.. millä ilveellä vaihdetaan esim kyllikkiin ahdin ja välijäähdytin laillisesti? tai evo mitsuihin?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 3.11.2009 14:05

Ei kai se vaihtamista estäkään, mutta katsastuksen kyllä käytännössä estää 99% tapauksissa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.11.2009 14:39

No nämä hiton gti-lehdet yms..... Monikohan niistäkin kinnereistä täysin laillinen on viimesenpäälle jokaisen lakipykälän mukaan?? :)

Ainoa keino saada laillisesti ic keulalle on, että vaihdat venton keulalle sellaisen tekniikan missä on ic vakiona, ja muutoskatsastat sen. Sekin rajoittuu sitten siihen maitopurkin kokoiseen jäähyyn. Het kun vaihdat isomman kiinakennon keulalle, niin se on laiton.

Eriasia miten katsastusmies siihen suhtautuu.

Sitten on taas nämä alle -90-luvun autot mihin saa mitä vaan..

taas yrittää olla joku viisas tietämättömyydellään..


....niin.....

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 3.11.2009 21:59

nimen omaan se on taas miten se katsuri sen ottaa.. on noita nähty ja kuultu "Vaihdettu tarvike välijäähdytin jne" penkki lapulla jne todistettu että ei ole ollu vaikutusta.. niin kyllä se sivikki on vaan 100% muutoskatsastettu ahdetulle padalle.. mutta se on vaan maksanu maltaita...

juu ja ei se vm-90 tarkoita sitä että sinne saa laittaa mitävaan..

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 5.11.2009 10:04

Mitkä on siipien koot Akilla tuossa Schwitserin s1bg:ssa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.11.2009 14:49

Projektit->tsi vento->3 sivu

ahtimena on tällä hetkellä switzerin s1bg 39/46 siivillä


KLIK

Meni minuutti kun etsin. :P

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 5.11.2009 19:42

ottakaahan huomioon ett tuota switzeriä on sitten kahdella eri pakokombinaatiolla,vaikka molemmat ovat samalla mitalla niin pakosiiven siipien lukumäärässä on eroa..harvempi siipi on hieman parempi,noin yleisesti ottaen..

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 9.11.2009 10:52

Kellään kokemuksia Schwitzerin s100g ahtimesta? Kiikarissa tuosta switzeristä uudempi versio, joku K ahdin ollut Valtra m130 -07 traktorissa. Siipien kokoja, pako n.46mm ja imu n.42mm. Mitenkähän toimisi Ventossa, mahtuuko edes paikalleen ?

http://s795.photobucket.com/albums/yy23 ... G_0338.jpg

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.11.2009 20:07

Pienellä kikkailulla mahduttaa vaikka HX40:n lohkon taakse lt:n imusarjan kanssa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 9.11.2009 20:58

D24T vollen sarjasta lyhentää ja hitsaa päätyt umpeen ja keskelle letkun paikka? itse menin menin laitaan päähän mutta ehkä järkevämpi keskellä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.11.2009 21:16

Eipä sillä ole väliä mihin sen hitsaa jos ei tuplapleniumi sarjaa tee. Yhtä epätasasesti jakaa sylinterien kesken ilmat. Ahtoputkien kannalta järkevämpi lähtö päässä. Mutta ei tuota tarvitse miettiä pikkuvirityksissä.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 11.11.2009 15:32

Oisko kellään cad-kuvaa tai tarkkoja mittoja aaz:in kolmion mallisesta pakosarjan laipasta, tai valmista bolt on adapteria t3 laippaiselle ahtimelle?
Ideoita t3 laippaiseen muutosleikkiin aazin vakiosarjaan. Myös k26 kolmio dp laippa kelpaa. Tarjoa laippoja jos löytyy.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.11.2009 19:41

eipä kannata venton vakio sarjaan laittaa suoraan adapterilla T3 laippaa,tulee niin huonon mallinen paketti ett en suosittele.Putkesta tekemällä saapi hieman järkevämmän.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 13.11.2009 6:38

mikähän ahdin tuossa ventossa on vakiona? ei ole egr:äää vakionakaan.. hieman isomman oloinen kuin muita ekodiesel ventojen ahtimia olen nähnyt.. kkk:n 014? pitäis dp:lle tiiviste saada onko siellä selllasta ollenkaan? tai sitten dp:lle uusi laippa.. pitäis putkisto tehdä.. ja mitenkä kun pojat on selitelly ahtojen nostamista noista? itse en ole hukkaporttiin koskenu ja tuo nyt teollisuus mittarin mukaan 3vaihteella vedätteässä 08 pintaan pinnistää.. karaa muokattu..

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 30.11.2009 16:25

Onko kellään varmaa tietoa, miten mersun kkk k26 ahtimessa säädetään hukkaportin jousta? Kellossa on mutteri ja sen keskellä 5-6mm kierre, johon käy 3mm kuusiokolo.

Mikä on mutterin ja kuusiololon tehtävä ja suhde toisiinsa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 30.11.2009 18:44

kiinni päin pyörität niin nousee ahdot

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 30.11.2009 21:43

Meinaatko, että kuusiokoloa kiinnipäin? Mutteria ei voi oikein kiristää -->jäykkä, tuntuu et se olis vaan joku lukite, onko näin?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 1.12.2009 6:50

Juurikin sitä kuusiokoloa

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 1.12.2009 23:12

Lainaanpa vähä ketjua. Ei kellään sattuisi olemaan aaz pakosarjaa tai ahdinta irti, jotta voisi mittailla siitä pakopuolen laipasta niiden 4 pultin keskinäiset etäisyydet toisistaan?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 1.12.2009 23:18

Kuva

Kuva

mj87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.9.2005 0:18

ViestiKirjoittaja mj87 » 3.12.2009 16:08

Tämmönen pieni huomio aikaisempaan että uudemman td:n pakosarjanlaippa on kolmion mallinen.

Edit: Nyt olis itsellä tarvetta switcherin S1:sen downpipen lähtö laipan (kolmionmallinen pulttien etäisyys 65mm ja kolmella tosiaan kiinni) ja T25 laipan piirrustuksille sattuisko joltain löytymään?

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 30.12.2009 23:27

Ei nyt liity tekniikkaan mutta kysytään silti.
Miten pyörii ventossa 16x8,5 ja 16x9 et37 vanteet?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 31.12.2009 11:21

noita laippojen kuviakaan on oikeestaan turha kysyä missään.. kävelee varaosa tiskille ja ostaa tiivisteen.. tuommonen neliskanttinen tais maksaa 3.5-4e kun kävin itse aikanaan hakemassa

ebe
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 6.2.2010 13:10

aaz

ViestiKirjoittaja ebe » 6.2.2010 13:15

Mulla ois tommonen 1.9td vento joka ahtaa vaan 0,2 missäköhän vika? Hukkaportin tanko on säädetty tappiin ja syöttöjä ruuvattu pikkasen. Löytyy ahdonalainen syöttö jos sillä on jotai merkitystä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.2.2010 23:48

Pakopesä todennäköisimmin isosti halki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa