Automaatti vs. manuaali

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Automaatti vs. manuaali

ViestiKirjoittaja Puzkis » 20.2.2008 13:19

Miten on? Hyvät ja huonot puolet? Millaisessa ajossa ovat hyviä? Käykö kenelle vaan? Onko takavetoisen automaatin hankinnassa mitään järkeä? Kulutuksessa eroja? Taloudellisen ajamisen toteutus automaatilla? Kaikkea mahdollista asiaan liittyvää tänne ja mielellään jos noihin edellä mainittuihin kysymyksiin saisi vastauksia ;)

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 20.2.2008 13:51

Tämäkin on aika monelle niitä toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä kysymyksiä...

Mutta seuraavana jotain omia mielipiteitä/kokemuksia(kalustona 2003 ja siitä uudemmat VAG:t):

Automaatti on mahtava esimerkiksi kaupunkiajossa, niiiiin paljon parempi. Omia kokemuksia taksikuskina ja siihen on aivan ehdoton. Tätä en tietenkään itse harrasta, mutta voi huoletta vastata puhelimeen vaikka liikennevaloissa, eikä valojen vaihtuessa tarvitse jäädä arpomaan sen vaihdekepin kanssa:)

Maantieajo on myös yhtä juhlaa, ei mitään valittamista. Kulutus enempi varsinkin kaupungissa, maantiellä erot on melko mitättömiä. Mutta mukavuudessa maksaa takaisin sen minkä kulutuksessa häviää. Nykyjään noissa lootissa on hyvät moottorijarrut, joten taloudellisuuttakin pystyy harrastamaan. Itsellä on ainakin tapana käyttää liikennevaloihin tullessa kepin "manuaalipuolta" vauhdin himmaamiseen.

Ja vielä lainausta vw:n sivuilta kulutuksesta: 125kw TDI Passat

Kaupunki: manuaali 7,9
automaatti 8,5

Maantie: manuaali 5,2
automaatti 5,4

Manuaalissa on enempi ajamisen meininkiä, mutta jos haluaa tehdä sen vaivattomasti, niin on vain yksi vaihtoehto. Todennäköisesti pidän kuitenkin omana autona manuaalin ainakin toistaiseksi, koska ei ole vara ostaa tarpeeksi uutta ja toisekseen en ole vielä niin pahasti laiskistunut:) enkä aja myöskään ammatikseni.


Riippuu ihan ajajasta, haluaako oppia ajamaan. Esimerkiksi oma äiti ei opi kirveelläkään ajamaan tomaatilla, aina on pakko ottaa se vasen jalka mukaan kuvioihin:)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.2.2008 14:27

jos iso kone niin automaatti, pikkukoneisella kuolet omaan tuskaasi :D

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.2.2008 15:05

Automaatissa on puolensa. VAG tomaattiin jos sekaantuu, kannattaa asennoitua aski per 150k.

Väitän myös, että käytettyä automaattivaihteista autoa myydessä, ostajatkin ovat varpaillaan. Askin uusiminen kun maksaa VAG:lla sen 3-5ke, maailmalta saattaa saada tehdaskunnostetun askin alle 2ke.

- Ja joo, olen katkera:) Aiemmin pidin VAG askien paskuutta esson baarin juttuina, kokemus osoitti kuitenkin että tuo 150k per aski ei edes riitä. Aski VAG:lla 4400e, Saksassa tehdaskunnostettuna 1v takuulla n. 1800e. Täyskunnostus noin 2500-3000e, eikä kuulemma oikein voi antaa mitään isompaatakuuta että oikeasti toimisi. (tämä useamman askikorjaamon suusta kuultuna)

Lisäksi aika monilla tuntuu olevan samansuuntaisia kokemuksia näiden VAG automaattipaskojen kestosta. Oli kyseessä sitten se vakio 90hv tehopakkaus TDI taikka RS6.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.2.2008 15:08

Minun mielikuvani asiasta on, että kaikki VAGin automaattilaatikot ovat täysiä paskoja jotka hajoaa 100-150tkm välein, niitä ei yleensä voi korjata ja uus maksaa vähintään 3000€.

Sen sijaan voisin huolia automaattilaatikolla jenkin tai vanhan rönttämersun, jos siinä on riittävän iso kone.

Tuohan se ajamiseen tiettyä helppoutta, mutta yhden automaattilaatikollisen auton joskus omistaneena en silti arvosta kovin korkealle sitä että voin kiihdyttää nollasta sataseen ja pitää oikean käden etusormea nokassa koko toimituksen ajan. Toisaalta en asu kehä 3:n sisäpuolella jossa tyyliin 95% autossa vietetystä ajasta odotellaan liikennevaloissa. Normaalisti automaattilaatikko myös syö suorituskyvystä sen parhaimman terän.
Viimeksi muokannut Petri R., 24.2.2008 2:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.2.2008 15:10

eiköhän joka tomaattiloota hajoo jos ei dorkat omistajat tajua niitä huoltaa ajoissa. Ja volkkareissahan ei tuota huoltoväliä niin erikseen o kailotettu, joten ei kait niitä tartte huoltaa. Omaani on vaihdettu 2 kertaa suodattimet ja liemet 120tkm ajossa. vielä 30tkm ja sitte hajoo. :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.2.2008 15:19

Kylläpä nämä taitaa hajota vaikka kohtelisit sitä ku kipiää ...llua. En jaksa uskoa siihen että juuri VAGien automaattilaatikot hajoaa vain siksi, että VAGeilla ajavat eivät tajua niitä huoltaa ja muilla merkeillä ajavat tajuaa. Tosihan se on että esim. peräöljyn vaihtoa ei taida olla huolto-ohjelmassa, mutta käsitykseni mukaan homma menee kärjistettynä niin jollain vanhalla rönttämersulla ajat 500tkm ilman laatikkoremonttia vaikka kusisit ATF:n sekaan, kun VAGissa laatikko poikii vaikka vaihdattaisit öljyt pilkun tarkasti ja et koskaan edes kiroilisi autossa.

Minäkin halusin silloin automaatti-Audilla ajavana uskoa, että se on vaan huollon laiminlyönnistä ja käyttövirheestä kiinni jos loota hajoaa, realismiin herääminen kun voi tehdä 3000€ loven pankkitilille :)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 20.2.2008 15:21

Ei sen omistajan tarvitse aina dorkakaan olla, kyllä niitä on hajoillut vaikka olisikin huollettu useammin mitä tehtaan toimesta neuvotaan.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.2.2008 15:24

Juu. Mutta liian monta alle 100k ajettuakin tullut vastaan johon aski vaihdettu. Ottaisin mä varmaan vieläkin vag tomaatin, mutta kyllä se on realismia, varautua henkisesti siihen että se aski voi poikia oikeastiki vähän ajetusta ja huolletusta autosta. - Turhan usein kun näkee ja kuulee kun perse repee kun siihen peltilehmään tehdään edes 1ke edestä remppaa.. mitä se sitten onkaan kun pentti perusinssin pitäs kaivaa kuvettaan 4-5ke edestä Laakkosen tiskillä.

Kyllä ainakin mä pitäisin MB, BMW osaston automaattiaskeja parempina. - Osin jo siitäkin syystä että näitä käsittääkseni saa korjattuakin järkevällä rahalla. (viittaan tässäkin useammalta askikorjaamolta kuultuihin juttuihin)

Vaikka se "huoltamattomuus" varmasti onkin iso syy näihin askiongelmiin. Se vaan tuntuu olevan harvinaista herkkua että olis uudesta saakka huollettu.. Se, että 200k alkaen aletaan huoltamaan ei vaan pelasta enää...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.2.2008 15:26

noita menee kyllä bemareista ja mersuistakin, mutta ei suhteessa niin paljoa, koska niitä ei automaattina liene myydä niin paljon verrattuna VAG tuoteperheeseen. Lähipiiristä on enemmän menny bemarin ZF-lootia rikki ku VAG:n ZF lootia. Parista mersustakin on mennyt, mutta niissä ollut huoltamattomuus suurin vaikuttava seikka lootan purkamisen jälkeen todettuna.

kandee ajaa fillarilla jos pelkää että auto hajoo. Porsii manuaalilootiakin liikenteessä. Justiin lykkäsi kaverin tdi manuaali-golfista rattaat ulos kesken reissun parisen viikkoa sitten.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.2.2008 15:33

kandee ajaa fillarilla jos pelkää että auto hajoo.


Jep. Mä meinasin vaan että kannattaa varautua:)

noita menee kyllä bemareista ja mersuistakin, mutta ei suhteessa niin paljoa, koska niitä ei automaattina liene myydä niin paljon verrattuna VAG tuoteperheeseen.


- Onko muuten faktaa vai mutua? Mä meinasin juuri stetsonista kaivaa että MB:t etenkin olisi isolta osin automaatteja, BMW:täkin aika paljon näkee automaattina.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.2.2008 15:34

- Väittäisin, että mersuja myydään suhteessa automaattina enemmän kuin VAGeja ja on myyty näin 50 vuotta. Myrskylyhdyt ja mannemersut on varsin usein automaattivaihteisia, kakkikset ja muut ei käytännössä koskaan. Lähinnähän nuo on aikaisemmin ollu Audien herkkua ja sitten vuosituhannen vaihteessa kun tuli kaikenmaailman tippiloovat niin ne on alkanu VAGeissa yleistyä.

- Tottakai manuaalilaatikoitakin hajoaa, mutta vain murto-osa suhteessa automaattilaatikko-ongelmiin ainakin tämän konsernin piirissä. Se että tietää tapauksen jossa manuaalilaatikko on hajonnu, ei tee niistä yhtä huonoja kuin automaatit. Riittää kun selailee foorumia, ja tästäkin topikista löytyy näitä lompakon kautta oppineita.

- Itse ajattelin jatkossakin ajaa autolla, uskon tuohon Volvon M56-loovaan kuin kallioon ;)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.2.2008 16:54

ööö.... nopea otanta autotalli.com lähteenä:
Mersun C-sarja. Myynnissä 288 kpl automaatteja vs. 243 kpl manuaalia.
BMW 300-sarja ja ihan kaikki (316>). 142 klp automaatteja vs. 418 kpl manuaalia
VW Passat. 147 automaattia vs. 655 manuaalia.
Audi A4. 104 automaattia vs. 399 manuaalia.

Kun sitten mennään isompiin niin esim. MB:llä on myyty tosi nihkeesti automaatteja E-sarjaan (automaatteja 441 kpl, manuaaleja 118 kpl)

Ihan heti en menisi kovin kovalla äänellä väittämään että MB:n ja BMW:n automaatteja on liikenteessä VAG tomaatteja vähemmän.

Edit: otanta rajattu vuosimalli 2004 >
MB E- ja C-sarja yhteensä, automaatti 364 kpl, manuaali 71 kpl (~80% automaatteja)
VW (kaikki) automaatti 214 kpl, manuaali 1241 kpl ( ~17% automaatteja)

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 20.2.2008 17:36

Itse olen automaattilaatikon ystävä. Kun olen kerran omaksi autoksi automaattilaatikkoisen Volkkarin hommanut, en voisi kuvitellakkaan millään keppivaihteella enää alkavani ajelemaan.

Tuo 2004 vuoden Bora on ollut minulla uudesta asti ja mittariin on kertynyt noin 20000 km/vuosi enkä vielä ole ainakaan minkäänlaisiin oireisiin laatikon suhteen törmännyt. Tosin tuo moottorikaan ei ole mikään "revittelypeli", vaan 1.6 litranen bensakone.

Ja tuon lauseen jälkeen ennustan että joku varmaan vinkuu, että hitto mikä kivireki, mutta mitä sitten? Oman maun ja mieltymysten mukaanhan se auto kuuluu tilata eikä sen, mitä muut sanoo.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 20.2.2008 17:38

Jos unohdetaan nuo uuden sukupolven autot ja keskitytään 90-luvun alun ajoneuvoihin niin vieläkö 17-18 vuotta vanhoihin automaattiaskeihin voi luottaa (oletetaan, ettei ole VAG) nykyisin? Kestääkö siinä missä manuaalikin? Tietysti tästä ei mitään virallista näyttöä voi olla, mutta pakko se mutukin on hyväksyttävä.

Jostain luin, että takavetoista automaattia on vähän hankala pitää hanskassa. Onkohan tässä perää?

Sinäänsä en ole mitenkään kyllästynyt manuaaliin, mutta kerran pääsin ajamaan automaatti Honda CRV:tä ja se oli jotenkin omalla tavallaan niin erilaista; nyt tästä kokeilunhalusta ei pääse mihinkään... Takavetokin pitäs vielä olla ja vähän enemmän hummia karsinassa. Kauhistus miten vaativa olen :) Käyttöauto vois vaan olla vähän luotettavampi kuin G2.

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 20.2.2008 17:57

Omaa kokemusta löytyy äiteen MB 200CDI automaatilla varustettuna ja aika jämerä sitä on kyllä viedä talvella mutta onnistuu kun totuttelee. Lappaa vaa kokoajan isompaa pykälää nii voi lähtee yhtäkkiä perä aika äkäsesti vierelle. Ja ESP valo vilkuttaa kyllä kokoajan jos ajelee se päällä.

Mun mielestä ainakin ton kokoluokan auto kuin E-mersu niin pitää olla automaatti. Varsinkin jos on diisselikoneella. Kestävyydestä sen verran että äiteen entisellä 300D:llä oli ajettu n.700tkm kun myytiin tutulle ja sama alkuper. automaattilaatikko vieläkin ajossa. Nykyisessä uudemmassakin (2003) on kilometrejä jo 400tkm ja sama laatikko. VAG automaateista ei oo kokemusta.

Omaan Poloon en automaattia huolis. Eli jos haluaa ajaa "sporttisesti" niin sitte manuaali. Itse kyllä tykkään ajella sekä automaatilla että manuaalilla mutta riippuu hieman autosta.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.2.2008 18:07

Kylillä aikanaan (-91 > ) oli yhdellä tutulla uutena hankittu MB:n 300 4matic automaagilla. Kerran jopa sen rattiin itsekin pääsin ja silloin (-92) se oli parikymppisen kossin mittapuun mukaan täydellinen auto. Tehoa tuommosessa nokivasarassa tais olla jotain 160-180 hv. Itse kokeilin sitä helmikuussa (siihen aikaan oli talvisin lunta ja jäätä) ja aika vänkähän sillä oli mennä. Lähti liikkeelle ihan eri malliin kun normi etu/takavedot ja kun tuon ajan vempeleessä vielä se ajonvakautus hoidettiin omin käsin (ja jaloin) niin tuolla oli varsin helppo harrastaa näyttävää etenemistä kujilla pyöriessä. Itse kuulin ko. Melsusta viimeksi joskus -96-97 ja silloin sen mittarissa oli semmonen ~300 tkm ilman sen suurempaa remonttia. Huomioitakoon että tuon auton ratissa esiintyi useampikin "keikkakuski", joka sitten aina (omistajan luvalla) tuota tyypitteli varsin hartaasti. Tuon, yhden, tapauksen perusteella sanoisin että ainakin tuommonen 300 diesel Mersu, nelivedolla ja automaatilla, on varsin ongelmaton tapaus.

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 20.2.2008 20:11

Ittellä profiilin katiska, 260 000 km. Huoltokirjan mukaan lootaan (ZF-valmiste) vaihdettu öölit kuudenkympin välein, tämä olikin ostaessa rohkaisua herättävä juttu, samoin se, ettei autossa ollut siinä vaiheessa koukkua -> ei salattua karavaanarihistoriaa.

Yksilöitähän nämä ovat, mutta toi mun kyllä rokkaa tasan yhtä hyvin kuin uutena. En osaa jännittää, porsii jos porsii.

Muuten olen kyllä ehdottomasti automaagiukkoja. Jos auton tyyli ei ole silmitön sporttisuus, en itselleni manuaalia hanki, ellei ylettömän edullisesti saa. On automaatti siinä määrin eloa helpottava keksintö.

Ja väittäisinpä kyllä, ettei asianmukaisesti huollettu ja kohdeltu VAG-automaatti ole säännönmukaisesti heikompi kuin vastaavat penarien ja marsujen askit. Toki yksittäistapauksia on, muutei se tee kaikista ihan tuelta paskoja.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.2.2008 20:11

Takavetoisella automaatilla ajoa kahva edellä helpottaa se kun käyttää pakkovaihteita. Lisäksi niiden käyttäminen esim. kaupungissa säästää laatikkoa kun se tyhjän vekslaaminen jää pois.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.2.2008 20:47

Askigurujen mukaan ilm. tärkeä seikka keston kannalta, että onko ajeltu kaupunkiajoa vitusti D:llä vai 3:lla.

Joo, vaikka nyt dissaankin keston osalta vag automaattia.. niin keksintönähän se on ehdoton.

Automaatit ilmeisesti vag:lla toimineet ihan kohtuullisesti noissa vanhanliiton quattroissa (Audi V8 ja sitten 100 C4 + saman korin urS4?) Tiptronic askit uudemmissa ilm. ovat taas niitä murheenkryynejä..

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 21.2.2008 7:20

Itellä on juurikin toi V8 automaatilla. Ja vaikka joskus olen hieman karsastanut automaatteja, niin tohon se käy kyllä hiton hyvin. Liikkeelle lähdöt on kyllä mukavia kun ei tarvii kytkimen kanssa pelata. Itelläkin ehkä pieni pelko siitä millon tuo porsii, mutta minkäs teet jos niin käy. Katotaan jos/kun kohdalle sattuu...
En ole pikkukoneista automaattia ikinä ajanut, mutta semmonen mielikuva on, että automaatti sopii semmoseen parhaiten missä on vähän reilummin tehoa ja vääntöä. Ja varsinkin alakierroksilla, kun kierrokset pysyy kuitenkin yleensä siinä 2000rpm tienoilla.

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 21.2.2008 9:06

Pikkukone ja automaatti -tilanne on sekin hieman muuttunut, nykyään kun on noita ilman momentinmuunninta olevia kytkinlevyillä varustettuja automaatteja. Osa vaatii vähän enemmän opettelua että ajo käy nykimättä, osa toimii todella hyvin (esim. DSG). Kohtahan VAG julkaisee sen 7-pykäläisen DSG-laatikon, jossa on kuivat kytkinlevyt, jolloin hyötysuhteen pitäisi parantua vielä edellisestäkin. Taisivat jossain propagandamateriaalissaan sanoa että esim. 1.9TDI:n kaverina tuolla voittaisi 0,7 l/100km käsihämmenteiseen verrattuna.

Vahvemman koneen kylkeen tuollainen perinteisempääkin tekniikkaa edustava automaatti istuu hienosti. Isäukko hommasi vuoden alussa BMW 525dA:n, ja täytyy sanoa että tuollaisen vääntävän dieselin pariksi automaatti sopii uskomattoman hyvin. Ja kyllä tuota on ollut ilo vieädä kylkimyyryssäkin liukkailla, varsinkin kun käyttää Steptronicin manuaalipuolta.

Tuo BMW:n Steptronicin manuaalipuoli on muuten melko uskollinen tehdyille valinnoille, vaihtaa toki alas jos kiekat laskee liikaa ja ylös jos rajoitin tulee vastaan, mutta muuten rauhoittaa vatkaamisen pois. Audi B7 2.0TFSI quattro -07 Tiptronicilla oli alla viime kesänä, ja se ei kyllä paljoa noudattanut kuskin nöyriä pyyntöjä manuaalimoodissa. Heti vaihtoi pienenpää jos erehtyi kaasua painamaan. Ärsytti.

Muuten tuo 2.0TFSI kyllä sopi hyvin automaatin kanssa, erityisesti quattrona. Tuntui että lähti paljon paremmin paikaltaan, kun momentinmuunnin salli sen verran luistoa, ettei kone pudonnut 'alueen' alle. Manuaalina oli aika tukkoinen, kun nelikko ei sallinut yhtään luistoa, ja kone taas oli hengetön matalilla kierroksilla. Mutta nyt lipsahti kyllä jo OT:n puolelle...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.2.2008 11:38

Hienoa tämä muutamien nimimerkkien yleistys vag laatikoiden kestosta johonkin sankavitunaikaisen laatikon toimimattomuuten perustuen...joku saattaa vielä ottaa todestakin moiset tarinat. 80-luvun golffin automaatti oli paska, ni tuo uus DSG täytyy olla kans.

Justiinsa.

Toki laatikoita hajoaa, mutta mitä tässä nyt on 8 vuotta aika aktiivisesti tullut näiden VAG laitteiden kanssa pelattua, niin kyllä suhteessa ihan yhtä paljon viallisia manuaalilaatikoita on tullut vastaan kuin viallisia automaattejakin. Automaatin korjaaminen on tietysti hankalampaa ja kallimpaa (pääsääntöisesti) kuin manuaalin, mutta ajaminenkin on melko viihtyisää touhua.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.2.2008 14:56

Automaattivaihteet = naistenvaihteet
Onhan se kieltämättä "mukavaa ja leppoisaa" ajella sillä automaatilla, mutta on se vaan niin armottoman tylsää. Jotenkin se ajamisen ilo vaan katoaa sen automaatin myötä.
Auton hankintaa ja sen valintaa, kun en ainakaan itse voi ihan järki syillä perustella, vaan lähinnä se on noita fiilis juttuja, niin en varmasti ala pilaamaan sitä hankkimaani autoa millään mikä sen fiiliksen ja ajamisen ilon tuhoaa totaalisesti.
Taksikuskien kanssa tulee aina jurripäissään väiteltyä noista automaateista ja manuaaleista, ja joskus saanut jonkun kuskin jopa vähän hiiltymään, kun on tullut vittuiltua noista naistenvaihteista niille :D Kyllähän mä tietysti ymmärrän ne vaihteet siinä touhussa, mutta silti jos itse ajaisin taksia niin kyllä sitä manuaalilla mentäis.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 21.2.2008 16:48

Miksi ajamisen pitää olla hankalampaa, ettei vahingossakaan lipsahda "naistenhommiksi"?

Minulla ei ole yhtään automaattia ole ollut ilo omistaa, ei vaan ole autonhankinnassa koskaan sopivaa ehdokasta tomaatilla osunut kohdalle. Mutta mitä tuttujen ja sukulaisten tomaateilla olen ajanut, ehdottomasti voisin manuaalista vaihtaa pois. Turhaa vatkaamista ylimääräisillä polkimilla ja kytkimillä, jos pelkkä lintan painaminenkin riittäisi.

Varmasti totta että tehokkaan koneen kyljessä mielekkäämpi. Tosin heikkotehoista tomaattia en ole koskaan päässyt ajamaan... ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.2.2008 17:12

Miksi ajamisen pitää olla hankalampaa, ettei vahingossakaan lipsahda "naistenhommiksi"?

Tuo sana "hankalampaa" ei vaan mun mielestä ole oikea tässä tapauksessa. Kun mun mielestä vaihteiden vaihtaminen ei ole milläänlailla hankalaa, joten en sen yhteydessä käyttäisi tuota sanaa. Mutta sehän on vaan mun mielipide, joillekin se vaihteiden vaihtaminen ja kytkimien käyttäminen voi tietysti olla jopa hankalaa. Itseasiassa tiedänkin sellaisia ihmisiä, ja arvatkaan millä ne ovat ajaneet, no automaateilla tietenkin.
Autolla ajaminen on mukavaa, ja mun mielestä siitä menee ilo jos ajetaan automaatilla.
Tottahan toki jos hakee tietynlaista mukavuutta niin silloinhan se automaatti varmaan on ihan hyvä. Ja jollekin saattaa tuolla ruuhkissa seisominen olla manuaalivaihteilla varsin tuskallista, vaikka osaisi kytkintä ja vaihteita käyttääkin saati sitten jos ei osaa.
Ei tule koskaan automaattia mulle, se on varma. Tai eihän sitä tiedä sit kun joskus eläkkeellä on ja ei ole enää minnekään kiire, ja alkaa pikkasen reumakin kolottamaan sekä elämä vituttamaan ja alkaa niin laiskottaa, että ei enää viitsi kytkintä polkea niin ehkä mä sit sellasen ostan. Tai sit jos joskus joku naikkonen erehtyy tekemään elämänsä virheen ja heittäytyy vaimokkeeksi eikä osaa prkl manuaalilla ajaa, niin sittenkin sitä voi joutua ostamaan automaattivaihteisen auton. Mutta itse ajan varmaan silloinkin jollain vanhalla manuaalivaihteisella ritsalla. Jokainenhan meistä vanhaksi tulee, mutta onneksi edes tuo jälkimmäinen on aika epätodennäköistä....

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 21.2.2008 17:36

Itse olen henkilökohtaisesti itselleni luvannut etten enää ikinä osta VAG automaattia. Yhden tällaisen kokemuksella. Ei muuten, mutta ei meikäläisen hermot kestä ajella koko ajan pelko perseessä 4k€ remontista. Olihan se tiptronic mukavan nopea reagoimaan, hyvä moottorijarrutus jne mutta....

Nykyään sitten ajelenkin automaatti mersulla. Ei sillä voihan tuokin hajota, mutta empä ole yhtään tapausta kuullut ja on vaihdeltu öljyt ja suotimet säännöllisesti.

Taksikuskeilta varsinkin isoissa kaupungeissa voi kysellä automaattien kestävyydestä. Jos jossain on vaihteisto lujilla niin siinä.

Ei tule koskaan automaattia mulle, se on varma.

Oletkos kokeillut pitempään automaattia? Itsekkään en aikoinaan arvannut että mieltyisin automaattiin. Taisi olla kaverin 500E mesen kokeilu se jonka jälkeen mieli muuttui. :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.2.2008 19:06

Oletkos kokeillut pitempään automaattia?

Ihan riittävästi ;)

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 21.2.2008 20:14

jos itse ajaisin taksia niin kyllä sitä manuaalilla mentäis.


Näin minäkin aikasemmin ajattelin, mutta kummasti se mieli "ammattiajossa" muuttuu, kun tarpeeksi ajaa. Nykyään karsastan taksissa työautoja, joissa on manuaali.

Paitsi Vectran automaattilaatikko oli niin karmea kokemus, että ajaisin siinä tapauksessa mielummin manuaalilla:) Ja offtopic: ei muutenkaan millään tavoin miellyttävä auto...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.2.2008 20:21

Joo, no pakko sen verran myöntää että taksikuskin hommassa saattaisi tulla jossain vaiheessa tilanne että haluaisi automaatin, mutta siinä vaiheessa mä varmaan vaihtaisin alaa :D Sentään pari kuskia on joskus tullut vastaan jotka myöntivät pitävänsä enemmän manuaalista. Niitä piti sitten kiusata jostain muusta asiasta, vaikka väärästä automerkistä... :D

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 21.2.2008 20:52

Ihmetyttää kyllä miten nykyautoissa voi olla vielä ongelmallisia automaattilaatikoita, onhan niitä tehty jo yhdet viiskytvuotta. Ja kumma kyllä ne vanhatkin laatikot toimii vielä melko hyvin kunhan niitä on edes hiukan huollettu.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.2.2008 21:11

Ihmetyttää kyllä miten nykyautoissa voi olla vielä ongelmallisia automaattilaatikoita, onhan niitä tehty jo yhdet viiskytvuotta. Ja kumma kyllä ne vanhatkin laatikot toimii vielä melko hyvin kunhan niitä on edes hiukan huollettu.

Sanoppa muuta. Minun päähän ei mahdu semmonen asia, että 150,000€ Audista hajoaa automaattilaatikko 50tkm jälkeen. Vorsprung durch technik my ass! :D Autobildissä oli kerran juttua 650tkm ajetusta W124 mersusta, jonka automaattilaatikko toimi vieläkin ja siihen oli vaihdettu öljyt vain kaksi kertaa koko aikana.

Taitaa nuita Rollen tilastojakin kaunistaa pari suunnitteluvirheellistä manuaalilootaa, joita löytyy käsittääkseni 1.4 tai muiden moponmoottorien yhteydestä?

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 21.2.2008 21:20

Mitkäs ne nyt sitten on niitä pahimpia VAG laatikoita? Itteä vähän himottais v8 Audi, ja niillähän on ajeltu järkiään 200 000 - 300 000, ja aika harvinaisia ovat manuaalivaihteiset versiot...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.2.2008 22:33

Tää on puhdasta mutua sitten.. eli suodattimet päälle:)

Mun käsittääkseni "paskoja" askeja on noi -90 luvun ja 2000 luvun perusetuvetojen askit, Multitronic lienee näiden joukossa kärkipäässä.. Myös A8 (ekoista?) askeista kuulee paljon pahaa..
Perustan väitteeni siihen, että yhden tälläisen paskan olen omistanut ja tokan kerran aski laukesi minulla.. Myös aika useasti törmää ajokkeihin joihin aski vaihdettu yms. Eikä noilta automaattiguruiltakaan kehuja kauheasti saanut. Ei kuulemma kauheasti vahvistella, ei korjailla (tai toki korjataan mutta halvemmalla saa sen tehdaskunnostetun..) Hajoaa automaattiaskeja tietty muillakin merkeillä, mutta käsitääkseni korjaus esim. BMW askiin onnistuu selkeesti edullisemmin..

Ainakin omaan autonvalintaan vaikuttaa tieto näinkin "kalliista" perusviasta.

Mun mielestä, vanhanliiton urS4 / urS6 / V8 askeista kuulee yllättävän vähän pahaa. V8 manuaalina on aika rare.. 6v etenkin.

Vanha V8 jos himottaa, niin katselisin mahdollisimman hyvin pidetyn yksilön kerralla, enkä sekaantuisi siihen "mobilen halvin" 200k ajettu.[/quote]

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 21.2.2008 23:08

^Tuosta multitronicin paskuudesta olen täysin samaa mieltä. Sedällä oli muistaakseni 02 tai 03 bensakoneella oleva A6, eikä laatikko toiminu kuin useamman kymppitonnin ongelmitta ja sen jälkeen jatkuvaan remontissa sinne reiluun 180tkm:iin asti. Juuri ennen takuun loppumista auto vaihtui, yllätys yllätys.

Risteyksestä ei lähteny ryömimään lainkaan, kun painoit hieman kaasua, ei vieläkään minnekkään, vielä hiukan kaasua lisää ja sitten liikkeelle hirveiden nykimisten kera. Siitä oli mukavuuden tuntu kaukana. Tällä hetkellä erittäin tyytyväinen automaatti Superbin omistaja;)

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 22.2.2008 7:44

Onhan se kieltämättä "mukavaa ja leppoisaa" ajella sillä automaatilla, mutta on se vaan niin armottoman tylsää.

Ei tule koskaan automaattia mulle, se on varma

Noi Eemelin lausahdukset on kyllä melkeen suoraan kuin mun suusta muutama vuos taaksepäin. Silloin olin just noin varma ittekin asiasta, kun halusin räppäillä semmosilla vähän "sporttisemmilla" autoilla (16V Clio, Corrado). Mutta mun ex V6 Passatti alko muuttaa mun mielipidettä. Toi V6 on kyllä mukava, mutta vähän turhan vaisu (ts. tylsä). Siksi aloin kattelemaan noita V8:ja. Eihän toi V8 mikään sähäkin ole, ja automaatti vie siitä sen terävimmän kärjen, mutta siinä ajamisessa on kyllä semmosta mukavuutta ja lepposuutta mitä manuaalista ei saa. Mutta kai se on sitä vanhaksi tulemista, kun nyt tykkääkin ajella automaatilla... Ja noita V8:n ääniä on aina mukava kuunnella ;-)

Held der Golf
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.9.2005 17:21

ViestiKirjoittaja Held der Golf » 22.2.2008 9:03

No eipä sitä nyt tarvitse niin vanhakaan olla että mieltyy automaattiin, varsinkin jos koskaan työajoa pyörittänyt pk-seudulla... Itselläni juuri pyörähti 150tkm:n paremmalle puolelle 1.8-20v automaatti neppakoppa, kuulunko nyt siis riskiryhmään? =) Mulle suositeltiin aikoinaan Neussin VW-liikkeessä 2 vuoden vaihtoväliä askiöljylle ja siinä olen pitäytynytkin. Ongelmien määrä = 0. Mutta yksilöitähän nämä kaikki ovat. Jännä nähdä kun auto on nyt myynnissä että uskaltaako kukaan edes soittaa.. =D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.2.2008 9:45

Mutta kai se on sitä vanhaksi tulemista, kun nyt tykkääkin ajella automaatilla...

Juu kato sitä se on. Jos oikein alat tunnostelamaan niin varmaan se reumakin vähän jo kolottaa ;) Varo vaan, suku alkaa kohta vääntämään sua vanhainkotiinkin :D

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 22.2.2008 11:21

Kiitosta jiisimulalle, pitäis myydä tuo kupla poijes niin pääsis tosissaan katteleen noita vaihteettomia vaihtoehtoja..

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 22.2.2008 20:18

Onkos kellään kokemuksia uudempaan (>95) VAG:n automaatin vaihdosta manuaaliksi?

Itse en tykkää yhtään automaatista vaikka ehjä onkin. On vaan jotenkin niin tympeä ajella autolla, jonka vaihteisto ei toimi juuri niin kuin itse haluaa. Manuaali siis himottelisi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.2.2008 22:33

Miten lie, onkohan tässä alkuperäinen laatikko? kliks

Tuo automaatista manuaaliksi muuttaminen _voi_ olla aika helevetinmoinen homma, siinä voi mennä peltiä vaihtoon jalkatilasta, pakoputkistossa voi olla eroja, polkimet vaihtoon yms. Voi olla eri ohjelmakin.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.2.2008 23:10

On. Ei siinä mitään järkeä ole.. ellei sitten puhtaalla harrastemielellä hommaan ryhdy.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.2.2008 23:21

Muistelisin, että omassa C4-korisessani oli mm. katalysaattorit erilaiset erilaisen putkiston takia, ja olikohan niidenkin hinta yli 800€/kpl. En tiedä sitten miten A4:ssasi, mutta kyllä tuo käytännössä vaatii helposti kokonaisen manuaalivaihteisen auton elintenluovuttajaksi ja työtä on melkoinen määrä.

Syncro_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.10.2007 14:57

ViestiKirjoittaja Syncro_ » 23.2.2008 10:25

Olen huomannut, että nuoret pilkkaa noita automaatteja ja suurinosa pilkkaajista ei edes ole ajanut automaatilla. Sinänsä huvittavaa, kun kuulee juurikin Eemelin kantaisia kannanottoja vaikka kokemusta aiheesta ei ole pätkän vertaa.... Täytyy myöntää, että itsekin olin skeptinen automaatin suhteen, mutta kokeiltuani tomaattia isossa moottorissa muutti mieleni täysin... Oikeastaan en voisi kuvitella ajavani A6,A8, S, E, 7-sarja ym. ilman automaattia, manuaali tietysti kelpaa, mutta isommissa autoissa koko idea katoaa manuaalin myötä.

Sporttisiin autohin kuten M3, M5, Rs ym. en voisi toisaalta kyllä kuvitella ajavani automaatilla.
Kaikki riippuu ihan korista ja mihin tehdas on sen auton tarkoittanut.... Typeriä ja naurettavia tuollaiset kommentit "ammun itseni ennemmin, kuin ajan automaatilla".

hmk
-
Viestit: 197
Liittynyt: 29.9.2003 12:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja hmk » 23.2.2008 11:53

Jokusella automaatilla olen ajanut E500:ta 2.2 HDi:hin, pikku lutsin Neonillakin. 2.2 Dieselin laatikko oli kaikista älyttömin; ikäänkun bensakoneen ohjelma sisässä. Ripeä kiihdytys ja laatikko vaihtoi aina pienempää, pois vääntöalueelta.. Merde..

Ikää on niin etteikö jo voisi arvostaa vaivattomuutta ja isoihin luxusautoihinhan se toki kuuluu. Niin ja vuokra-autoihin. Rattimies sisällä kyllä silti pudistelee päätään. Momentinmuunnin katkaisee mekaanisen yhteyden muuhun voimansiirtoon ja se ei tunnu hyvältä ajatuksena eikä tuntumana. Pahin oli 3BG Passat tip. Välillä tuntui ettei kaasupolkimella ollut mitään loogista yhteyttä renkaisiin ja jos jotain tapahtui niin se oli sekuntien viiveellä.

Odottelen vielä että DSG-tyyppiset laatikot alkaa yleistymään..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.2.2008 17:34

kun kuulee juurikin Eemelin kantaisia kannanottoja vaikka kokemusta aiheesta ei ole pätkän vertaa....

Valitettavasti mulla on kokemusta jonkin verran. En todellakaan ole tuhansia kilometrejä automaatilla ajanut, mutta ihan riittävästi todetakseni en että en pidä automaattivaihteista. Haluan itse vaihtaa vaihteet ja päättää milloin mennään milläkin pykälällä ja sillä selvä. Noi naistenvaihde ja pappa jutut on ihan huumorilla heittetty. Ei kannata vetää herneitä nenään siitä.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 23.2.2008 19:45

Ikuna en oo automaatilla ajanut mutta nuo kaksoiskytkinhässäkät kehittyy sitä vauhtia että seuraavassa katiskassa sellainen saattaa jo olla. Katsotaan keneltä löytyy sitten paras.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 23.2.2008 20:22

Ensimmäinen kokemukseni automaattilootasta päättyi torstaina, ajelin 4400km työreissussa E-Afrikassa tuoreella C200 kompressorimersulla, n. 180heppaa.

Ihan mukava kokemus sinänsä varsinkin kaupunkiajossa ja matka-ajossa. Liian monessa ohituksessa jäi miettimään mitä pitäisi tehdä kun talla on lyötynä pohjaan. Ei mikään mieltä ylentävä tunne kun mitään ei tapahdu muutamaan sekuntiin. Tosin pystyyhän tuossa ennakkoon heittämään käsipelillä pienemmän pykälän.

Omaan autoon sitten istuessa ei jäänyt kaipaamaan kuin isompaa rattia, parempia kyynärnojia ja alempaa ajomelua. Toisaalta mersussa tuollaisen 1.8:n pörinä kuulostaa hieman nololta, VR6:ssa on hienompi ääni, mersussa pitää olla arvokkuutta... Muuten vakaa ja miellyttävä auto jolla uskaltaa ajaa lujaa mutta sportilla automaatti saisi olla ripeämpi.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 23.2.2008 20:50

moi.. itselläni on ollu 22 autoa joista yksi on ollut automaatti"98vm highlinepassat 1.8t"
siinä oli tiptroniikki laatikko. autoa ostaessa hierouduin varsin 1h pelkän laatikon testauksessa,johtuen siitä et joka paikasta lukee et vag automaatit on sipuleita. ostin auton kun ei mitään oireita ilmenny
no muutaman kuukauden ajeltuani rupes tuntumaan et laatikko luistaa vai luistiko oma kasetti? eli jeesus pelko nousi siitä et millon laatikko poikii. pistin auton myyntiin ja sitä sai sit myydä ihan oikeesti ennen ku meni kaupaks, vaihtojakin yritin tarjota mut kukaan ei huolinu"kun on automaatti".. no sillon päätin et niin kauan kun pystyn vaihtamaan vaihteet käsin niin pidän manuaalia..

mut se on henkilökohtainen mielipide.. oon kuulut tosi automaatti miiehen sanovan et kahta en vaihda " sukupuolta ja vaihdetta"

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 24.2.2008 3:47

Se on homojen hommaa olla koko ajan kepissä kiinni

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.3.2008 15:39

lueskelin tätä ketjua ja tuolla tuli semmonen olo mb:n laatikosta ettei ne oo sen ihmeellisempiä kestoltaan. no tuota noin monenko automaattivagin koneesta on otettu yli 400hp ja yli 700nm lukemat vakiolaatikolla?? mersuja nimittäin löytyy. ja juurikin automaattina. sen olen kuullu että manuaalit ei oo niin hyvin kestäny.

eräällä puolitutulla/kaverilla on v6 passat vm. muistaakseni -00 ja aski hajalla eikä ollu muuten loppuunajetun oloinen.. laatikko vaan jyrisee :)

ps. en ole sit mikään mersufanaatikko muuten mutta hattua nostan vanhasta 300td:stä

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 25.3.2008 17:00

VAGeissa käytettäviä ZF:n laatikoita voi korjata ja voi vahvistaa. Ja kyllähän esim. 5hp24 vahvistettuna tuntuu kestävän 600heppaa + ilokaasut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.3.2008 19:01

Onko nuo kaikki VW:n loodat samanlaista roskaa? Ajattelin käydä vilaisemassa 100tkm ajettua passattia 1,8 turbokoneella ja tiptronicilla. Tämän topikin perusteella taitaa olla parempi kiertää moinen kaukaa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.3.2008 22:01

niin mutta mersuissa ei ole tietojeni mukaan tarvinu pahemmin vahvistella..

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 26.3.2008 6:59

Kyllä ainakin noissa vähän tehokkaammissa superturbomersuissa on laatikkoa modattu. Ja esim. kaverin carlsson mersussa on kaksi kertaa mennyt laatikko sököksi vaikka on pelkkä viislitrainen vapari.

Mutta joo, ehkä ne mersun laatikot ovat yleisesti ottaen huolettomampia.

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 26.3.2008 22:22

Ei kestä mersun (124) laatikot vakiona 700Nm. Kyllä ne superien laatikot on vahvistettu.
Automaatti askia en itse laittaisi autoon, jossa on kone poikittain keulalla ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.3.2008 22:56

kiitos nyt viisastuin taas :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.3.2008 15:54

Automaatti askia en itse laittaisi autoon, jossa on kone poikittain keulalla ;)
Hmm, mitä tekemistä koneen asennolla ja laatikolla on keskenään? Vanhempaan Passattiin siis laittaisit automaatin mutta uuteen et?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.3.2008 16:55

Varmaan viittasi vetotapaan tolla koneen asennolla. Mutta tokihan se on makuasia. Vähän samanlainen väittely tämäkin, kuin se iänikuinen "bensa vai diesel"...

Itse ajan työkseni '07 E-classe CDI-Mersulla, tottakai automaatti. Mutta omassa GTI-Golfinräppänässä taas on manuaali. Golfiin en huolisi automaattia kyllä mistään hinnasta, mutta Mersussa taas en luopuisi siitä mistään hinnasta... Että näin.

Minun mielestäni todellapaljon kiinni a) autosta itsestään, b) moottorista ja c) ehkä eniten kuljettajasta, että minkä laatikon haluaa mihinkin autoon.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.3.2008 17:18

Tai sitten se, että oisko kaikissa poikittaiskoneisissa Vag:ssa automaatti se paskin audin oma aski, nelikoissa ja jossain isompikoneisissa lie inan parempi ZF:n tekele. Vaikkai ei taida sekään autuaaksi tehdä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 28.3.2008 11:33

Paitsi että nykyisissä poikittaiskoneisissa on Jatco:n laatikot ja ne on ollut melko murheettomia. Ainakin verrattuna ZF:ään. Vanhat poikittaiskoneiset tosiaan olivat VAG automaateilla ja joitain ongelmiakin on joskus ollut ;)

RiSa2
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.11.2004 10:36

ViestiKirjoittaja RiSa2 » 5.4.2008 22:57

20 vuotta sitten ei olisi tullut mieleenkään automaatin hankinta. Nyt on kaikki toisin.
Muutaman viikon ajelin S6:lla 4,2 V8 manuaalilla ( 340 hp ).
Ei sovellu suomen olosuhteisiin.
Vasta 140 mittarissa alkaa olla ajettava nautinto. Esson baarin juttuja suurin osa huonoista automaateista.
Itsellä ollut yli 20 erilaista automaattia. Ei ole koskaan yksikään hajonnut.
Automaatitko mukamas tehottomia..heh heh. Typhoon pesee kaikki vanhat keppivaihteiset
vakiot mennen tullen. Ainaski VAG konsernin tuotannosta:)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.4.2008 23:24

Kyse oli siitä että yleensä jos samasta autosta on sekä manuaali- että automaattihvaihteinen versio, niin manuaalivaihteinen on suorituskykyisempi. Tottakai 300hv automaatti pieksee 150hv manuaalin, vai mitä haet? Puhun perinteisestä automaatista.

Essonbaariahan näille foorumeille kirjoitetaan jos oma auto hajoaa, kyllä.. ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.4.2008 23:39

Riippuu tuokin miten ajattelee. Onhan se selvä, että ei nämä VAG paskojen automaatitkaan mitään kelloja ole, jotka laukeaa automaattisesti 150k ajettuina.

On vain realismia, olettaa, ettei mistään herkkulaadukkaasta automaatista ole kyse jos se on tiensä vag autoon löytänyt. Etenkin kun hymyillen lukee keskusteluja täällä ja tuolla audi-sieg heil finns puolella. Moni itkee askiongelmia, ja ressaa kun on tonni mennyt vian tutkimiseen yms turhaan sen sijaan että ostettaisiin uusi kunnostettu aski takuulla vain vähän kalliimmalla.

Ei nämä ongelmat varmaan niitä ressaa, jotka ostaa autonsa uutena kaupasta, tai sitten kalliilla liikkeestä (ja vielä ongelman sattuessa kehtaa / viitsii taistella kuluttajasuojaan vedoten).

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2008 1:32

Ei kaikki tomaatit mitään mopoja ole, jenkkipuolella jo -62 tai jotain tomaatit oli nopeampia kun manuaalit.
Että kyllä se on ihan kuka sen tomaatin tekee...

Quatzal
-
Viestit: 51
Liittynyt: 28.8.2003 8:11

ViestiKirjoittaja Quatzal » 7.4.2008 19:09

Itselläni on Golf IV 1.6 automaatti ja sillä ajo luonnistuu HUOMATTAVASTI jouhevammin 3:lla, kuin D:llä. D:llä laatikko nyhtää ja luistaa ihan hulluna, mutta 3:lla toimii kuin ihmisenmieli.

Olenko ymmärtänyt oikein, että nimenomaan 3:lla ajaminen säästää laatikkoa?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 7.4.2008 19:18

Olet ymmärtänyt aivan oikein.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 7.4.2008 21:21

Itellä suht erikoinen ratkasu -02 mallin E 270cdi:n perässä 6v manuaali, positiivista: tuntee kiihtyvyyden tunteen joka vaihteella, vastaheitot helppoja, ei automaatin harkinta aikaa=voit olla jo lepikossa sinä aikana. Negatiivista: oikea käsi joutuu töihin (soon tottunu siihen), saat hölmön maineen, kaverit vittuilee + muut tuntemattomat... toisaalta se on aivan sama kun kuitenkin ite omistat auton.

Ihan miten tykkää, mut automaatti aattelee aina automaatin tavoin.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 16.4.2008 7:34

Ittellä oli kova miettiminen autonhankinnassa tomaatin ja manuaalin välillä. koeajoin useampaa tomaattia ja totesin VAGineesta että manuaali 3bg:ssä on luotettavampi/mukavampi, 6-vaihteisena otin tälläkertaa, tiedäsitten minkälainen tuo on sitten käytännössä. ei tartte olla jännitystä koko aikaa että millon se loota porsii.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 16.4.2008 9:38

Auton vaihdon yhteydessä vaihtui myös tomaatti manuaaliin ja en kyllä voi sanoa, että jäisin automaattia kaipaamaan. Kaupungissa automaatti on toki helpompi / kätevämpi, mutta koska ajostani 90% on maantiellä en näe mitään syytä ajella automaatilla ja odottaa, koska "pääsee" antamaan korjaamolle useamman tonnin kipurahoja kun laatikko hajoaa.

DSG olisi tietysti eri asia, mutta tavallista momentinmuuntimella varustettua automaattia ei ole minulle ihan heti tulossa uudestaan.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 16.4.2008 9:42

Ilmeisesti itsellä on ollut tuuria kun peltikeulapassatin automaatti toimi kuin junan vessa ja öljyjen vaihto vaikutti kummasti lootan toimintaan kylmänä. Tosin öljyt oli vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm välein. Auton myin 204tkm ajettuna ilman mitään laatikko-ongelmia.

Manuaalivaihteisen passatin ostin juurikin tiptronicin "luotettavan" maineen takia mutta seuraavaksi himottaisi Octavia DSG:llä. Kuusamontiellä ajelu aamu- ja iltapäiväruuhkassa manuaalivaihteisella ei ole kivaa.

Automaatti ehkä vaatii pidemmän ajelun kuin 15min jonka perusteella suurin osa junioreista täällä haukkuu automaatit mutta itse en koe mitään motivoivaa rattaiden manuaalisessa siirtelyssä ja kytkimen luistattamisessa ruuhkassa verrattuna siihen että kun jono liikahtaa niin löyssän jarrua ja jonon taas pysähtyessä parin autonmitan päässä painan vain taas jarrua ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.4.2008 10:21

Kyllä mä ainakin olen aina digannut automaattia myös. Tuo automaatin haukkuminen on sinällään tyhmää, kysehän sinällään on makuasiasta. Vähän sama tykkääkö syödä sisäfilettä vaiko ituja..

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 18.4.2008 14:48

Sanotaanko että perheauton ottaisin mielellään automaatilla, mutta golffit ja esimerkiksi joku 325 bemari pitää kyl olla automaatti. Lyhyesti sanottuna ottasin automaatin isompiin perheautoihin, mutta pienempiin ja urheilullisempiin sit manuaali.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Tomaatti vs. Manuaali

ViestiKirjoittaja Pekopee » 22.4.2008 10:47

Kuka tykkää ajaa "polkuautolla, kuka ei!

Onhan se mukavaa, mitattaessa asvalttinauhaa, ettei tarvii, kuin laittaa polkematta D alue päälle, ja kun 500km. päässä pysäyttää, vaihtaa taas polkematta P.

Hesankin, kun ajaa läpi vaikkapa kantakaupungin kautta Jakomäkeen, niin ei tarvii välillä yhtäkään vasemman jalan polkaisua maatilla, kun taas manuaalilla saa polkea vasentajalkaa, että polkimen akseli punaisena.

Tietenkin hengetön auto ja siinä tomaatti, vähäsen tarvii kärsivällisyyttä. Mutta niin se tarvii manuaalinakin.

Minusta letukan ym GM kulkineitten PowerGlide -maatti oli mukavin, vain kaksi vaihdetta eteenpäinajoon ja pakki. Vetoja ykkösellä yli sataan, silti lähti paikaltaan aina varmasti. oli helkkarin yksinkertainen ja kestävä. riitti, kun piti vaihteiston öljyistä huolen.

Kehä III esittelin kerran tolkuttomassa ylikuormassa olevan EL Caminon kiihtyvyttä poliisin maijalle. kiihdytin lukitulla ykkösellä siihen seitsemäänkymppiin ja maija jäi satametriä. Eivät pysäyttäneet, kun kiihtyi niin hyvin, vaikka kuormaa oli montasataa kiloa liikaa. Jousitustakin oli vain ylöspäin sillä kuormalla. -71 kuutos Caminossa oli juuri tuo kaksivaihteinen PowerGlide- automaattivaihteisto. Harvemmin senkanssa jäi eturivistä valoilta lähdettäessä kakkoseksi.

Joskus aikanaan jenkissä ajettiin Vanhalla Caddyllä Vm. - 55 takssa miljoona mailia, ja sen automaattivaihteistoon kerran vaihdettiin koko ajosuorituksen aikana kitkalevyt ajallaan vaihdettujen öljyjen lisäksi. Auto on nähtävänä jossakin jenkkimuseossa. Elikkä se automaatin kestävyydestä, kun huolehtii laitteen huollosta.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 22.4.2008 11:50

Ei -55 jenkin automaatilla ole nykyautojen kanssa mitään tekemistä.

ZF:n uuden laatikkoperheen (siis silloin kuin 5HP.. tuli) markkinointi-tms. materiaalissa on mainittu mm. kuinka monta kiloa painoa on pystytty säästämään 'oikeilla materiaalivalinnoilla ja mitoituksilla', ja vaihteistoöljyn määrä on pienentynyt jne. Ja siis entistä pienempi öljymäärä vaihteistossa jota laatikon valmistajan mielestä ei tarvitse ikinä huoltaa, ei voi olla hyvä juttu.
Siellä mainitaan monessa kohdassa näitä säästöasioita, laatikko on halvempi valmistaa, vähemmän öljyä-> vähemmän jätettä kun laatikko (=auto) romutetaan, pienempi polttoaineenkulutus kun laatikon ohjaustapa erilainen etc.

Summasummarum:
-nykyään autojen ja niiden osien suunnittelussa määräävänä tekijänä on RAHA, ei se ketään kiinnosta että Suomi-nimisessä maassa ajetaan vielä >5v vanhalla autolla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 67 vierailijaa