OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 11.3.2008 20:01    Viestin aihe: Ei käynnisty

Tämmöinen tapaus,

-starttaa hienosti mutta ei käynnisty
-hehkuvalo ei syty
-rele 109 toimii
-vag-comilla löytyi ainoastaan tieto että eculle ei saa yhteyttä
-virtalukonpohja tsekattu
-sulakkeet tsekattu

Kellään ideoita mitä seuraavaksi,kaikki muut laitteet toimii.
Tuon releen 109 vaihdoin ensimmäiseksi mutta yllätys olikin että vika ei ole siinä.

edit:
-ecun liittimet tsekattu
-kone ALH


Viimeinen muokkaaja, JJR pvm 30.5.2008 21:45, muokattu 4 kertaa
kozel
 
Jeep Cherokee Sport CRD -02

LähetäLähetetty: 11.3.2008 20:49    Viestin aihe:

Ecu:lta puuttuu +12V?
Siihen viittaisi tuo että vag-com ei saa ecuun yhteyttä sekä hehkun merkkivalo pimeenä.
Missä lie Ecun sulake ko. autossa. (Ihan vaan jos sattuu olemaan joku pienempi sulaketaulu jossain esim. konehuoneessa)

Tietty voi olla maadotus ongelmakin..

Moottorikoodin kun vielä pistät niin voi kattella löytyykö kytkiksiä mahd.
markoantero
 
Golf V 2.0 Tdi Dsg,Golf IV Vaiant Tdi 4 motion,Trp 2.5 TdiA ex.posti,Dacia Duster 1.5 Dci,Saab 96x2

LähetäLähetetty: 11.3.2008 21:25    Viestin aihe:

Mulla oli ihan sama ongelma tossa viikko takaperin,luulin jo että joutuuko viemää Bernerille!
Aikani siinä ihmettelin niin ei tullu siihen katkaisuventtiiliin ollenkaan virtaa,mikä on siinä ruiskutuspumpun päällä.
Hyppypiuhalla virtaa ja heti lähti,löysin sieltä myös sitte sen 109 releen,vaihdoin sen,nyt on pelannu,tosin taitaa siellä pohjassa olla jotain kosketushäikkää.
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 12.3.2008 9:08    Viestin aihe:

Ei kait tohon ole kuin pari mahdollisuutta.

Ecun sulake poks, tai ecu poks.
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 12.3.2008 16:57    Viestin aihe:

Pahasti näyttää nyt että toi ECU on sanonut poks!.Sulakkeet on ehjät ja virtaa tulee joka paikkaan.Mitenkä tuon ECUn-liittimen numerointi menee jos sieltä kattoisi vielä tuleeko sinne asti virtaa.

Onkos tossa ECUn vaihdossa mitään erikoista vai ihan plug&play?
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 12.3.2008 18:40    Viestin aihe:

Ja olet varmaan kattonu akun päällä kotelossa olevat sulakkeet kans?

Sit on myös muita releitä siellä jossain kuskin jalkatilasa kai (terminaali 30), josta ainakin menee ECUlle virtaa sinikeltaista johtoa pitkin ECUn pinniin 18 (121 pinninen tuossa kai ECU on?), kulkee T10 liittimen kautta, joka on kanssa siellä jalkatilassa jossain.

Mainitsemalleni releelle tulee myös sininen ja punainen johto, jos siitä on apua tunnistamiseen.

Tuosta voi siis mitata lähteekö sinikeltaista pitkin jännitettä ollenkaa ja varmaankin releen kuntokin kannattaa varmistua.

En tiedä mikä on ECUn ns. pääsähkö, koska sinne tulee useampaa johtoa pitkin sähköä...
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 12.3.2008 20:27    Viestin aihe:

Sulakkeet on katsottu ja tuo kuvailemasi rele taitaa olla juurikin tuo 109 mikä on jo vaihdettu.Mutta mikäs tää T10-liitin on??

Viimeinen muokkaaja, JJR pvm 27.3.2008 17:26, muokattu 1 kertaa
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 12.3.2008 21:29    Viestin aihe:

Se liitin on sellainen 10-pinninen, sininen väriltään.

Siihen tulee tuo sinikeltainen johto mainitsemaltani releeltä (releen "nimi" Power Supply Relay, terminaalissa 30 B+, numeroa en tiedä). Voi olla, että se on 109 rele.

Tuolta 10-pinniseltä liittimeltä sinikeltainen sitten jatkaa ECUlle pinniin 18.

Sähkön katoamiseen matkalla voi olla syynä just tuollainen T10 tai T6 liitin, eli suomeksi sanottuna 10- tai 6-pinninen liitin.
Käytännössä kai kaikki ECUlle menevät johdot kiertävät tuollaisten liittimien kautta.
Tai rele, tai virtalukon pohja (mutta noi kaksihan on katsottu).
kozel
 
Jeep Cherokee Sport CRD -02

LähetäLähetetty: 13.3.2008 8:53    Viestin aihe:

Onko katottu muuten vastaako ajonesto Vag-Com:lla ja antaako sinne mitään vikakoodia? Ainakin MK3:ssa diagnostiikka johdotus kiertää ajoneston kautta. Jos nyt esim. ajonesto on menny pimeeksi..

Tosin tuo hehkun merkkivalon mykistyminen liittyy enemmän ecun puolelle mutta helppohan tuo on testata ajonestokin.
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 13.3.2008 10:44    Viestin aihe:

Ei kai sitä voi oikeen kattoo, jos ei ECUun saa mitään yhteyttä.

Eikä viallinen ajonesto käyttäydy noin. Se antaa auton käynnistyä hetkeksi.
Rane
 
Audi 80 quattro,Audi a4 1.9tdiQ

LähetäLähetetty: 13.3.2008 15:28    Viestin aihe:

Niin voiko se muuten jäähä tuo ajonesto jumiin jotenki, kun eilen Audi ei startannu vaikka kuin sahas ,mutta kun vähän aikaa käytti akunkenkää irti nii heti lähti käyntiin?
kozel
 
Jeep Cherokee Sport CRD -02

LähetäLähetetty: 13.3.2008 19:27    Viestin aihe:

Niin no MK3 Golf ja esim 3B passatti omaavat ecusta erilliset ajonestot.
MK3 Golf:n ajonesto on erillinen murikka kojetaulun sisällä ja Passatissa on ilm. mittaristossa. En tiedä millanen ko. golffissa on sitten mutta kyllähän jos se erillinen on niin siihen voi yhteyden saada vaikka ecu ei vastaisi. Ajoneston vikakoodeissa oli ajatuksena myös se että jos se ilmottaa esim "ecu not present" tms. Ainakin kun oman koneen vaihdoin ja alkuperänen ecu jäi niin ajonesto ilmoitti jotain luvattomasta ecusta.

Muutenkin omassa autossa tuo ajonesto juttelee diagnostiikka piuhaa pitkin ecun kanssa niin jos se o poikki ja ecu jää ilman startti lupaa niin voihan se olla ettei anna edes hetkeä käydä. Tiedä sit jos vaggine tietää ajoneston sielusta enemmän..
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 13.3.2008 20:05    Viestin aihe:

Neloskoppaisessa Golfissa on samanlainen ajonesto kuin 3B Passatissa.

Avaimessa lähetin, virtalukon yhteydessä lukupuola. Lukupuola yhteydessä mittaristoon, jossa varsinainen ajonesto. Ja mittaristolta yhteys ECUun, josta sitten lentää vaihtuvaa koodia.
Luin asiasta joskus VW:n tekemän esitteen, ja noin se jotenkin meni.

Eihän se silti sulje pois sitä asiaa, että jossain on bitti jumittanut kurviin ja homma rakaistu esim. akunkengän irti käytöllä.
Vaikka luulen, että sitäkin on epätoivon vimmassa jo kokeiltu.
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 13.3.2008 20:17    Viestin aihe:

Jep kyllä akunkenkä irti on ollut:)

Tänään tuli sitten syvennyttyä paremmin tuohon sähköpuoleen ja kunnon välineillä alkoi virtaa löytyä.


Viimeinen muokkaaja, JJR pvm 27.3.2008 17:27, muokattu 1 kertaa
Jake77
 
VW Bora 1.9 TDI 85Kw AJM -01 (85+Kw@310+Nm)

LähetäLähetetty: 13.3.2008 20:57    Viestin aihe:

Itellä oli aikoinaan mk4 -00 golf ja siinä oli upsoluten lastu eculla. Kerran jätti välille eikä millään käyntiin, hienosti pyöritti ym.. Sitä en muista paloiko tuo vikavalo. Mut kotiin päästyäni vag-comilla katsomaan vikoja ja näytti jotain ecun vikaa. Otin ecun irti ja taivuttelin lastun jalkoja ja takaisin kiinni ja hienosti toimi sen jälkeen..
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 17.3.2008 15:35    Viestin aihe:

Noniin ettei homma olisi näin helppo niin...

Oli tuo ECU pari päivää tossa pöydällä,lämpimässä ja ilman virtaa.Autossa akku kytkettynä,ainoastaan ECU irroitettu.Kokeilinpa kiusallani kerran vielä,ECU kiinni ja auto käyntiin nätisti eikä mitään vikakoodeja löydy...


Viimeinen muokkaaja, JJR pvm 27.3.2008 19:39, muokattu 2 kertaa
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 17.3.2008 16:27    Viestin aihe:

Ilmeisesti siinä ecussa on jotain.

Jos vielä otat sen pöydälle ja mahdollisuus mikroskoopin alle päästä, niin juotoksia katselemaan vaan.
jmhonka3
 
Golf IV

LähetäLähetetty: 12.8.2008 16:25    Viestin aihe:

Löytyikö syytä tähän ongelmaan. Itsellä alkoi juuri samanlainen vika. Hehkuvalo ei syty, startti pyörii, mutta ei käynnisty. VAG-COM ei saa yhteyttä controlleriin. Sulakkeet ainakin ehjät. Vika ilmenee, kun sammuttaa auton ja yrittää heti uudestaan käyntiin. Parista minuutista kymmeneen odottelu on toistaiseksi auttanut. Mystinen juttu. Täytyy yrittää saada koodit, kun toimii. Toistaiseksi ei ole onnistunut.
vaggine
 
AMX, AXB

LähetäLähetetty: 12.8.2008 19:21    Viestin aihe:

Tuossa oli tuo toinenkin tapaus mille ei mitään selvyyttä tullut.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=100884

Paras konsti siis lienee ottaa ecu pöydälle valohoitoon (tai liitin vain irti), jos ei odottelu muuten auta.

Olis hauska tietää näistäkin tapauksista, että onko ongelmat kokonaan hävinneet kun ecu sai bootin, vai onko siellä kuitenkin joku juotosvamma.
jmhonka3
 
Golf IV

LähetäLähetetty: 13.8.2008 5:57    Viestin aihe:

Haynesin mukaan ECU tarvitsee "säätää" VW korjaamolla irroituksen jälkeen. Pitääkö tämä paikkansa, vai oppiiko pikkuhiljaa tavoille itsekseen takaisinasennuksen jälkeen?
Iso-Jaska
 
Skoda Octavia 1.9 Tdi 77kW BXE -07

LähetäLähetetty: 13.8.2008 9:57    Viestin aihe:

Mulla oli Cordobassa joskus aikaa samanlainen vika (ominaisuus). Vian aiheutti ECUun päässyt kosteus, joka aiheutti piirien reunoille hapettumia. Varovainen hapettumien puhdistus sekä Sika-aineella boksin tiivistys auttoi tähän vaivaan (3 vuotta nyt menny ongelmitta).

Ja Haynes on väärässä. Pelkän irroittamisen jälkeen ei tarvi mitään säätää.

Mutta, jos ECUn vaihtaa, tarvii käynnistyksenesto sopeuttaa.
jmhonka3
 
Golf IV

LähetäLähetetty: 2.9.2008 6:27    Viestin aihe:

Vika on nyt sitten ehkä korjattu, ei ainakaan ole neljään päivään jättänyt käynnistymättä. Mulla auto ei kuollut laakista, vaan temppuili jonkun aikaa ennen lopullista hyytymistä. Oireet oli samat kuin yllä mainitut, eli hehkun merkkivalo ei syty ollenkaan, ECU:un ei saa yhteyttä ja muut controllerit antaa vikakoodia puuttuvasta ECU:sta.

Otin ECU:n irti ja purin kuoretkin ja laitoin kirjahyllyyn saamaan valohoitoa kolmeksi päiväksi. Mitään kosteutta boksissa ei kuitenkaan näkynyt. Boksi takaisin kiinni ja taas toimii, mutta kuitenkin vain parin startin verran. Boksin piuhat irti ja takaisin kiinni, niin alkoi uudestaan toimimaan. Tarkemmin tutkittuani saattoi pinneissä olla hieman hapettumaa, hyvin pientä, joten suihkasin sähkölaitteille tarkoitettua CRC:tä liittimeen. Tämän jälkeen on toiminut hyvin.

Loppupäätelmänä vika oli todennäköisesti liittimessä, mikä voi olla syynä näihin muihinkin tapauksiin. Johtoja irrotellessa ja uudelleen kiinnitellessä pienet hapettumat saa kyytiä.
jmhonka3
 
Golf IV

LähetäLähetetty: 10.9.2008 7:28    Viestin aihe:

No eipa ollut vika liittimessakaan. Palasi nelja paivaa myohemmin kummittelemaan. Vaihdoin sitten viela releen 109 ja taas toimii. Nyt on menty viikko ilman vikaa, ja alkaa luotto autoon palautumaan.
JJR
 
PassatTDIi&Mustang65

LähetäLähetetty: 11.11.2008 19:52    Viestin aihe:

Hep,ei olekkaan hetkeen tullu täällä käytyä.Mutta asiaan,Golfista hävisi tosiaan tuo vaiva ihan tyystin tuon bootin jälkeen.Tosin kävin teräslangalla läpi nuo liittimen nastat joten sekin saattoi vaikuttaa asiaan.

Myöhemmin jossain tuli vastaan tämmöinen juttu että jos tankki ajetaan tyhjäksi niin meno loppuu oikeasti ennen kun aine tankista.Tällä on estetty linjojen kuivaksi ajo.Joten vikaa vois etsiä tuoltakin suunnalta eli jos ecu saa virheellistä tietoa tosta tankin pinnasta.Mut toisaalta toi että ecua ei löydy vag-comilla ei kyllä taida tota teoriaa tukea.
Aki Im
 
Touran, 1.9tdi 77kw, 04-05

LähetäLähetetty: 12.11.2008 9:15    Viestin aihe:

Passatissani on saman tyyppinen ongelma, poikkeuksena hehkun merkkivalo. Se toimii kuten pitääkin.

Auto ei meinaa käynnistyä mitenkään kylmänä. Jauhaa pitkään (tänä aamuna varmaankin 2-3min joutui käynnistelemään), kunnes saattaa hörähtää muutaman kerran ja sitten käynnistyy vaivalloisesti. Lämpimänä käynnistyy moitteetta.

Vaihdoin hehkut viime viikolla. Hehkujen johtosuojat on lähes kaikki "hatun" juuresta murtunut siten, että paljas johdin näkyy parin millin matkalta. Voiko näillä olla jotain tekemistä tähän vai pitäisikö etsiä tuo 109 rele ja kokeilla sen vaihtamista? Missä tuo 109-rele muuten sijaitsee?

Jossakin keskustelussa kävi myöskin ilmi virtalukon pohjan toimivuus. Autossani on virtalukko hieman poikkeuksellinen, koska käynnistyksen jälkeen avainta pitää kääntää takaisinpäin hiukan, jotta virrat tulee oheislaitteille. Oisko tämä kuitenkin ensisijainen vika tuohon käynnistysongelmaan?
Eerop
 
Golf 5 4motion"R300"

LähetäLähetetty: 12.11.2008 9:23    Viestin aihe:

Melkein ensin tarkastaisin pumpun ajoituksen.
Aki Im
 
Touran, 1.9tdi 77kw, 04-05

LähetäLähetetty: 12.11.2008 10:30    Viestin aihe:

Ajoitus tarkistettiin paikallisessa merkkiliikkeessä ~3kk sitten...
sa
 

LähetäLähetetty: 12.11.2008 11:02    Viestin aihe:

Hehkun merkkivalo ja hehkuille tuleva virta ei ole sama kuin hehkutus (tarkista virta hehkun päästä). Eikä releitä tarvi ensimmäisenä vaihtaa, vaan irroitat ja laitat takaisin (lähtee hapettumat irti ja toimii oikein senjälkeen).
iku78
 
Golf 4 TDI PD 4motion, Passat B3 Tdi, T5, 1202 Jens, Jetta, Golf 2

LähetäLähetetty: 12.11.2008 13:02    Viestin aihe: hehkunmerkkivalo

Mulla -01 AJM Golffi teki samaa noin 5 kertaa kk. Saattoi sammua kesken ajon ja ei lähtenyt käyntiin ennen kuin hehkunvalo syttyi. Joskus vauhdista sai käyntiin joskus 5 min. päästä. Kaksi kertaa hain jo hinausapua, mutta paikalle päästyäni lähti taas käyntiin.

Vaihdoin sen 109 releen 35 € ja siihen loppui oikuttelu. Rele Golffissa kuskin jalkotilassa jarrupolkimen yläpuolella. Nyt oon kk:n ajanut ei oikun oikkua. Se rele voi olla viallinen vaikka se välillä toimisikin.

Itseä ei haitannut Golffi teki sitä niin harvoin ja lyhytkestoisia oli halvaukset. Niin pitkään kun se tyssäs liikennevaloissa ja sitten päätin korjata vian. Liikennevaloissa Bora kuski tuli heti hätiin. Volkkarikuskit pitää yhtä !!!
Aki Im
 
Touran, 1.9tdi 77kw, 04-05

LähetäLähetetty: 12.11.2008 17:20    Viestin aihe:

Hehkuille ei tule jännitettä. Olen juuri tallissa mittailemassa. Osaako joku sanoa, missä tuo 109 rele on passat 3b mallissa?
jesi
 
Paskat -02 tdiQ

LähetäLähetetty: 28.6.2009 10:56    Viestin aihe:

Upataan wanhaa ylespäin.

Autona tuo joka lukeepi profiilissani.

Eilen tuossa oltiin sukuloimassa, kuuntelin olevinani että olis moottori pitäny hieman vierasta ääntä, semmone outo vaimee tikitys vedättäessä.

Enivei, kun lähtöä kotiopäin tehtiin, joutui startilla pyörittämään hitusen normia pisempään (normi=kun avaimesta vääntää niin lähtee hekuttamatta aina ns heti käyntiin).
Mutta kotiin päästiin ongelmitta, kulku oli normaalia, savua tms ei normaalista poiketen ollut tarjolla.

Tänään aamusella emäntä oli lähdössä kylille, soitti parkikselta että auto ei käynnisty.
Ajattelin heti että jääny valot tms päälle, mut ryömin sängystä parvekkeelle ja käskin startata, pyörittää jees mut ei käyntiin.


Kävin tökkäämässä kaapelin kiinni, tuli maffilta koodi, nollasin sen ja koitin startata niin uusia koodeja ei tullut.

Jos hetken (muutaman sec) pyörittää, niin ei tapahdu mitään.
Mutta jos pumppaa kaasua tai/ja sahaa pisempään, niin varmasti lähtisi käymään, mutta savun ja tärinän perusteella en ole uskaltanut käymään asti päästää.


Maffi on vaihdettu viime kesänä (orgis), jakoremppa tehtiin pajalla ööööö 30tkm plus miinus sitten.
Rele 109 naksahtaa kun virrat laittaa päälle.


Mun nenään vähä haisis siltä että olis jako hieman pielessä?
Muikku
 
3B Pasuuna

LähetäLähetetty: 28.6.2009 16:28    Viestin aihe:

Itsellä teki ajonesto ihan varoittamatta temput ettei lähteny käyntiin. Sahata sai ja pyöri oikein mutta ei millään käyntiin. Luulin että on joku antura rikki kun lämpösenä ei lähteny. Kokeilin aina välillä startata ja viimein lähtikin ihan normaalisti, pitempään sahaamatta. Ajonestossa oli koodit Avaimen signaali liian pieni ja jotain muuta, JA LISÄKSI moottorinohjaukseen ei yhteyttä. Eli käsittääkseni ajonesto ei päästäny moottorinohjainta päälle. Pari kertaa aikaisemmin tehny satunnaisesti että pyörähtää sekunniksi käyntiin ja sammuu. Nyt ei millään käyntiin mutta starttasi oikein.

En ole käyttänytkään moottorinohjausboksia irti, mutta puhdistin avaimen ja räpläsin lukupuolaa. Ny on kerran tehny temput mutta lähti taas kun koitti laittaa avaimen uudestaan virtalukkoon.

Lukekaa tuolta ajonestosta koodit kans kun luette niitä. Omassa ei antanut kyllä lukea ajonestosta, mutta onkin vielä kokeiluasteella tuo vagcom harjottelu. Pitää kokeilla jotain muuta versiota jos lukisi oikein.
jesi
 
Paskat -02 tdiQ

LähetäLähetetty: 7.7.2009 20:28    Viestin aihe:

Tosiaan niin.

Mäe sen enempää arvannu ropata, eikä suorastaan kiinnostanutkaan.
Hinautin kärryn pajalle Teidän piikkiin, setä sielä heti sitä starttaamaan ja totes että ei saa polttoainetta.

Sahas aikansa nii johan se lähti käyntiin.
Sitten puolentoista tunnin trivia pystyyn kun haettiin mistä tulee ilmaa polttoainejärjestelmään, pätkä paluuputkea ja yksi löysällä ollut banjo.


Ns helppo ja halpa vika.
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa