1.9D käynnistyy huonosti lämpimänä (AEF, AAZ)
Valvoja: ffp jäsenet
1.9D käynnistyy huonosti lämpimänä (AEF, AAZ)
Otsikonmukainen ongelma vaivasi itseäni ja hakujen perusteella muitakin kyseisten kapineiden kanssa painiskelevia. Selkeää ratkaisua ei hakemalla löytynyt, joten sellainen piti kehittää itse. Ongelma näytti johtuvan siitä, että moottorinohjaus ei halua antaa yhtään hehkuja kuumalle koneelle ja kone käynnistyy sitä auliimmin mitä kylmempi se on. Kulumisen tai rakenteellisen vian laskin poissuljetuksi (autolla ajettu 150 tkm) ja myös kaverin vastaavassa autossa oli sama "ominaisuus".
Totesin lämpöanturin eri lämpötiloissa mittaamalla ehjäksi ja päädyin seuraavaan ratkaisuun. Lisätään nelinapaisen lämpöanturin hehkua ohjaavaan piiriin 150 ohmin sarjavastus, jolloin ohjaus saa juuri sopivan verran harhautettua tietoa antaakseen lämpimällekin koneelle n. 3 sekunnin hehkun (valosta laskettuna) ja kone käynnistyy jo ensi tahdista. Ei enää häpeällisiä hetkiä kaupan parkkiksella!
Itselläni on Skoda Felicia 1.9D (AEF) ja sama ohje varmaankin pätee myös muihin vastaaviin VAG-vekottimiin. Lämpötila-anturi on siis nelinapainen ja siitä lahtevät johdot ovat ruskea, ruskea, keltainen ja punainen. Ruskeat ovat maattoja, keltainen menee kojetaulun lämpömittarille ja punainen moottorinohjaukselle. Siis katkaisemme sen punaisen. Siihen väliin 150 ohm vastus ja auto toimii juuri niin kuin toivon ja haluan. Alun perin suunnittelin vastusta haarukassa 100-200 ohm, mutta kun jo tuo ensimmäinen kokeilemani arvo antoi toivotun tuloksen, niin en kokeillutkaan muilla vastusarvoilla.
Laitan tämän nyt foorumille jakoon siksi, että olisi säästänyt tunteja omasta työstäni, mikäli tämmöinen tieto olisi aikoinaan hakemalla löytynyt.
Totesin lämpöanturin eri lämpötiloissa mittaamalla ehjäksi ja päädyin seuraavaan ratkaisuun. Lisätään nelinapaisen lämpöanturin hehkua ohjaavaan piiriin 150 ohmin sarjavastus, jolloin ohjaus saa juuri sopivan verran harhautettua tietoa antaakseen lämpimällekin koneelle n. 3 sekunnin hehkun (valosta laskettuna) ja kone käynnistyy jo ensi tahdista. Ei enää häpeällisiä hetkiä kaupan parkkiksella!
Itselläni on Skoda Felicia 1.9D (AEF) ja sama ohje varmaankin pätee myös muihin vastaaviin VAG-vekottimiin. Lämpötila-anturi on siis nelinapainen ja siitä lahtevät johdot ovat ruskea, ruskea, keltainen ja punainen. Ruskeat ovat maattoja, keltainen menee kojetaulun lämpömittarille ja punainen moottorinohjaukselle. Siis katkaisemme sen punaisen. Siihen väliin 150 ohm vastus ja auto toimii juuri niin kuin toivon ja haluan. Alun perin suunnittelin vastusta haarukassa 100-200 ohm, mutta kun jo tuo ensimmäinen kokeilemani arvo antoi toivotun tuloksen, niin en kokeillutkaan muilla vastusarvoilla.
Laitan tämän nyt foorumille jakoon siksi, että olisi säästänyt tunteja omasta työstäni, mikäli tämmöinen tieto olisi aikoinaan hakemalla löytynyt.
Voiko tuosta olla jotain haittaa koneen toiminalle, jos ecu kuvittelee sen kokoajan olevan kylmempi kuin mitä on?
Voikohan sen jotenki releyttää, et lisävastus kytkeytyis käyttöön vain startatessa?
edit: ikään kuin näin?
edit2: paitsi että eikai tuo ookkaa ihan noin helppo, kun hehkutus tapahtuu ennen starttia.. hmmmm
Ja lisäks toi vastus pitäs tulla siihe johdon väliin... releen katkominen aiheuttas vikakoodeja jne
uus editti:
Muutin tota mun kytkistä järkevämmäksi...
Ainakin tuos uudemmassa systeemi säätää varmasti muutakin lämpöanturin perusteella.
Mitä menee vikaan jos kone on luultua lämpösempi?
Voikohan sen jotenki releyttää, et lisävastus kytkeytyis käyttöön vain startatessa?
edit: ikään kuin näin?
edit2: paitsi että eikai tuo ookkaa ihan noin helppo, kun hehkutus tapahtuu ennen starttia.. hmmmm
Ja lisäks toi vastus pitäs tulla siihe johdon väliin... releen katkominen aiheuttas vikakoodeja jne
uus editti:
Muutin tota mun kytkistä järkevämmäksi...
Ainakin tuos uudemmassa systeemi säätää varmasti muutakin lämpöanturin perusteella.
Mitä menee vikaan jos kone on luultua lämpösempi?
Viimeksi muokannut tos, 24.11.2007 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Näköjään muutki käyttäny vastaavaa systeemiä:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=69
pakko tuo on toteuttaa heh, puutuu sahaamiseen.
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=69
pakko tuo on toteuttaa heh, puutuu sahaamiseen.
Ei tuo huono käyntiinlähtö lämpimänä ei ole hehkuista kiinni vaan polttoaineensyötöstä. Ei hehkuja tarvita lämpimän moottorin käynnistämiseen.
Eikös täälläkin ollut jossain ketjussa mainittu, että moottori tarvitsee lämpimänä startatessa tietyn määrän kierroksia (jossain mainittu 250rpm), ennenkuin syöttää polttoainetta. Jos tuo ei kierrä tarpeeksi, menee useampia sekunteja ennen kuin syöttö lopulta alkaa. Eli lämpöanturia huijaamalla, olikos tää nyt ns. Hamman Mod tuolla TDIClubilla, saadaan auto luulemaan että on kylmäkäynnistyksestä kyse ja starttaa siksi heti. Hehkuttaa ei siis tarvitse vaan lähtee kyllä heti hehkuttamattakin käyntiin. Näin siis omassakin 2.5V6TDIssä
Eli yksi syy voi olla, ettei startti ole enää uutuuden iskussa tai akku on huono.
Toinen ja järkeenkäypäisempi syy voi olla vikaantuvassa ruiskutuspumpussa itsessään ja tässäkin tuo lämpöanturin johdon irroittaminen on avuksi, TDIclub foorumilta lainattua:
Eli tekohengitystä voi tuolla lämposignaalin huijauksella antaa. Näin täytyis itsekin tehdä, kun joutuu tosiaan aika pitkään sahaamaan kuumaa konetta käyntiin.
Eikös täälläkin ollut jossain ketjussa mainittu, että moottori tarvitsee lämpimänä startatessa tietyn määrän kierroksia (jossain mainittu 250rpm), ennenkuin syöttää polttoainetta. Jos tuo ei kierrä tarpeeksi, menee useampia sekunteja ennen kuin syöttö lopulta alkaa. Eli lämpöanturia huijaamalla, olikos tää nyt ns. Hamman Mod tuolla TDIClubilla, saadaan auto luulemaan että on kylmäkäynnistyksestä kyse ja starttaa siksi heti. Hehkuttaa ei siis tarvitse vaan lähtee kyllä heti hehkuttamattakin käyntiin. Näin siis omassakin 2.5V6TDIssä
Eli yksi syy voi olla, ettei startti ole enää uutuuden iskussa tai akku on huono.
Toinen ja järkeenkäypäisempi syy voi olla vikaantuvassa ruiskutuspumpussa itsessään ja tässäkin tuo lämpöanturin johdon irroittaminen on avuksi, TDIclub foorumilta lainattua:
I talked to these good folks about this pump and its problems starting the engine.
The cause of this problem is the advance piston 246-310-040-50 (Bosch P/N) and the supply pump 146-100-0120 (Bosch P/N). When these pump components start to fail the engine will have difficaulty starting when the engine is warm. Basicly the advance piston is jambed and the supply pump can not maintain its prime.
-->"But why do they start instantly when the temp sensor is unplugged if the pump is malfunctioning?"
-->"Because it is a "Cold start" signal that is created when the engine temp sensor is disconnected. The pump is getting a signal from the temp sensor via the ECU that forces the pump to open the cold start valve...hense instant start."
Eli tekohengitystä voi tuolla lämposignaalin huijauksella antaa. Näin täytyis itsekin tehdä, kun joutuu tosiaan aika pitkään sahaamaan kuumaa konetta käyntiin.
Eikös täälläkin ollut jossain ketjussa mainittu, että moottori tarvitsee lämpimänä startatessa tietyn määrän kierroksia (jossain mainittu 250rpm), ennenkuin syöttää polttoainetta. Jos tuo ei kierrä tarpeeksi, menee useampia sekunteja ennen kuin syöttö lopulta alkaa.
Joo näin on, myös on käynyt ilmi että tuon "ohjelma virheen" saa turbotecissä poistatettua jos hinnasta sovitaan.
Omassani on aika uus akku, ja kilometrejä on kertynyt 197tkm.
En uskois että startti olis vielä tiensä päässä.
Mutta tuota rele/vastuspatenttia värkkäämään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa