AGR vikisee -> Laturi vaihdettu, vikinä loppui.
Valvoja: ffp jäsenet
AGR vikisee -> Laturi vaihdettu, vikinä loppui.
Elikkä AGR koneinen Octavia vikisee pienillä kierroksilla. Isommilla kierroksilla vikinä häipyy joko koneen melun taakse tai sitten muuten vain. Konetilassa olen kuunnellut ääntä vain tyhjäkäynnillä. Autossa ei ole ilmastointia.
Ääni kuuluu tosiaan konetilassa moniurahihnan puolelta, tarkkaa paikkaa en pysty sanomaan. Eikös jakopää ole myös samalla puolella? Ääni ei mielestäni ole hihnan luistamista, eikä se edes kuulu jatkuvasti. Välillä kierroksia ryntäyttämällä lähtee pois. Liekö joku kiristäjä tai hihnapyörä lopussa? Hihnassa on keskellä joku hieman tummempi kohta, mutta muuten on ok näköinen.
Hihna on vaihdetty kesäkuussa 23t km sitten. Kuinkahan pitkään kestää? Uskaltaako ajaa? Miten vian voisi paikallistaa? Mahdollisuus olisi vaihtaa tuo itse kotipuolessa viikonloppuna mutta ei viitsisi turhia osia ostella jos ne on kalliitakin.
Korjaamo jossa tuon hihnan vaihdatin (työllä/osilla on takuu) aukeaa vasta 8.1.
Ääni kuuluu tosiaan konetilassa moniurahihnan puolelta, tarkkaa paikkaa en pysty sanomaan. Eikös jakopää ole myös samalla puolella? Ääni ei mielestäni ole hihnan luistamista, eikä se edes kuulu jatkuvasti. Välillä kierroksia ryntäyttämällä lähtee pois. Liekö joku kiristäjä tai hihnapyörä lopussa? Hihnassa on keskellä joku hieman tummempi kohta, mutta muuten on ok näköinen.
Hihna on vaihdetty kesäkuussa 23t km sitten. Kuinkahan pitkään kestää? Uskaltaako ajaa? Miten vian voisi paikallistaa? Mahdollisuus olisi vaihtaa tuo itse kotipuolessa viikonloppuna mutta ei viitsisi turhia osia ostella jos ne on kalliitakin.
Korjaamo jossa tuon hihnan vaihdatin (työllä/osilla on takuu) aukeaa vasta 8.1.
Viimeksi muokannut Jaran, 1.1.2007 19:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Paljonkohan nuo mainitut varaosat mahtaa kustantaa? Siis laturi, vapaakytkin ja hihna.
Näkeekö tuota aiheuttajaa mistään vai pitääkö vian kokeilla?!
Kävin napsaisemassa kuvan hihnasta, toivottavasti saapi selvää.
http://i127.photobucket.com/albums/p134 ... ahihna.jpg
EDIT: Motonetistä löytyi seuraavat:
LATURI (VAIHTOLAITE!) SKODA OCTAVIA --04
TDi-1,9 jos 120A vapaakytkinhihnapyörällä. . . . . . . . . 13-2303 hinta: 214.00
MONIURAHIHNAT / RULLAT SKODA OCTAVIA --04
TDi-66/81kW VL+OT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6900 hinta: 9.08
TDi-66kW KIRISTINRULLA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-0514 hinta: 27.90
En tiedä onko tuota pyörää vai ei, vaihtoehtoja ei ollut
Näkeekö tuota aiheuttajaa mistään vai pitääkö vian kokeilla?!
Kävin napsaisemassa kuvan hihnasta, toivottavasti saapi selvää.
http://i127.photobucket.com/albums/p134 ... ahihna.jpg
EDIT: Motonetistä löytyi seuraavat:
LATURI (VAIHTOLAITE!) SKODA OCTAVIA --04
TDi-1,9 jos 120A vapaakytkinhihnapyörällä. . . . . . . . . 13-2303 hinta: 214.00
MONIURAHIHNAT / RULLAT SKODA OCTAVIA --04
TDi-66/81kW VL+OT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6900 hinta: 9.08
TDi-66kW KIRISTINRULLA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-0514 hinta: 27.90
En tiedä onko tuota pyörää vai ei, vaihtoehtoja ei ollut
Viimeksi muokannut Jaran, 28.12.2006 17:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Kyl minusta toi hihna alkaa olla aika moro. Kiiltää kun Urhon kalju ja ääntää.
Koitas ottaa CRC:tä ja ruiskia sitä hihnalle niin ettei menis varmuudella hihnapyörien laakereihin ja rasvais niitä.
Jos ääni loppuu, niin melko varmaan hihnassa vika...
Maksaa merkkiliikkeessäkin toi hihna jotain 10-20e, tarkkaan ei jaksa muistaa.
Edit: Noi motonetin hihnat pruukaa olla liian lyhyitä. Kannattaa hakea merkkiliikkeestä.
Koitas ottaa CRC:tä ja ruiskia sitä hihnalle niin ettei menis varmuudella hihnapyörien laakereihin ja rasvais niitä.
Jos ääni loppuu, niin melko varmaan hihnassa vika...
Maksaa merkkiliikkeessäkin toi hihna jotain 10-20e, tarkkaan ei jaksa muistaa.
Edit: Noi motonetin hihnat pruukaa olla liian lyhyitä. Kannattaa hakea merkkiliikkeestä.
Kiitoksia aluksi kaikille vastauksista! Lisääkin saa mielipiteitä esittää..
Toi kiilto johtuu suurimmakseen kameran salamasta. Enemmän ihmetyttää tuo jälki tuossa hihnan keskellä.
Hihna oli 23tkm sitten enemmän kuin moro. :)
Mitä muuten tuo CRC tuolle hihnalle sitten tekee? Loppuuko ääni sen takia että sitä menee hihnalle vaiko sen takia jos se sattuu menemään sinne hihnapyörän laakereille? Luulisi että alkaa luistamaan kun tuota suihkuttelee..
Varmaan kannattaa sitten vaihtaa tuo hihnapyöräkin, tuskin mikään hirmu kallis on.
Toi kiilto johtuu suurimmakseen kameran salamasta. Enemmän ihmetyttää tuo jälki tuossa hihnan keskellä.
Hihna oli 23tkm sitten enemmän kuin moro. :)
Mitä muuten tuo CRC tuolle hihnalle sitten tekee? Loppuuko ääni sen takia että sitä menee hihnalle vaiko sen takia jos se sattuu menemään sinne hihnapyörän laakereille? Luulisi että alkaa luistamaan kun tuota suihkuttelee..
Varmaan kannattaa sitten vaihtaa tuo hihnapyöräkin, tuskin mikään hirmu kallis on.
Tuossa omassa AFN:ssä oli sellaista alkavaa laakerivikaa tuossa kiristinrullassa... :)
http://img.photobucket.com/albums/v103/ ... 122006.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v103/ ... 122006.jpg
Ok. Jo ajattelinkin, että jos tuolla laakerilla vain vikisee..:)
Hieman kyllä arveluttaa tuo CRC:n suihkiminen.. Toisaalta vaikuttaa oudolta jos tuo pelkkä hihna vikinän aiheuttaa. Edellinen hihna kun oli AIVAN loppu eikä oireillut mitenkään.
Tuonne kotipuoleenkin on vain n.120km matka joten ei viitsisi siellä asti turhaan käydä. Toki kun hihnan ottaisi siellä lämpimässä tallissa pois ja pyörittelisi rullia/laturia niin varmasti se vian aiheuttaja löytyisi. Mutta eipä sieltä varaosia saa eikä toisaalta viitsi turhaan ostaa etukäteen kaikkea mahdollistakaan. Ja autolla kuitenkin pitäisi ensi viikolla taas ajaa n.600km. Toki tuon voi tyttöystävän kotterollakin ajella mutta siinä vain palaa bensaa turhaa..
E:
Myydäänkö tuohon laturiin muuten noita irtohiluja vai pitääkö ostaa koko paketti kerralla?
E2:
Kävin ostamassa laturin. Merkkiliikkeessä ei ollut eikä ne kyllä myynytkään (yritin ostaa hihnaa ja rullaa) mitään kun oli inventaario käynnissä.. Laturi makso vaihto-osana 180e eikä tarvinu pantteja tms maksella. Kokeillaan jos tuon vaihdolla lähtee ääni pois.
Hieman kyllä arveluttaa tuo CRC:n suihkiminen.. Toisaalta vaikuttaa oudolta jos tuo pelkkä hihna vikinän aiheuttaa. Edellinen hihna kun oli AIVAN loppu eikä oireillut mitenkään.
Tuonne kotipuoleenkin on vain n.120km matka joten ei viitsisi siellä asti turhaan käydä. Toki kun hihnan ottaisi siellä lämpimässä tallissa pois ja pyörittelisi rullia/laturia niin varmasti se vian aiheuttaja löytyisi. Mutta eipä sieltä varaosia saa eikä toisaalta viitsi turhaan ostaa etukäteen kaikkea mahdollistakaan. Ja autolla kuitenkin pitäisi ensi viikolla taas ajaa n.600km. Toki tuon voi tyttöystävän kotterollakin ajella mutta siinä vain palaa bensaa turhaa..
E:
Myydäänkö tuohon laturiin muuten noita irtohiluja vai pitääkö ostaa koko paketti kerralla?
E2:
Kävin ostamassa laturin. Merkkiliikkeessä ei ollut eikä ne kyllä myynytkään (yritin ostaa hihnaa ja rullaa) mitään kun oli inventaario käynnissä.. Laturi makso vaihto-osana 180e eikä tarvinu pantteja tms maksella. Kokeillaan jos tuon vaihdolla lähtee ääni pois.
Veikkaisin että korjaantuu laturin vaihdolla.
Itellä on vastaava vekotin ja oireili samallailla. Pari viikkoo takaperin siitä sitte erkani se laturin hihnapyörä. Oli se vapaakytkin menny päreiks. Korjauksena laturin vaihto. Hihna vaihtu siinä samalla ku paikat kerta oli auki ja hihna näytti kuluneelta.
Se raita siinä hihnan selkäpuolella on ominaisuus, joka johtuu kiristinpyörässä olevasta urasta.
Itellä on vastaava vekotin ja oireili samallailla. Pari viikkoo takaperin siitä sitte erkani se laturin hihnapyörä. Oli se vapaakytkin menny päreiks. Korjauksena laturin vaihto. Hihna vaihtu siinä samalla ku paikat kerta oli auki ja hihna näytti kuluneelta.
Se raita siinä hihnan selkäpuolella on ominaisuus, joka johtuu kiristinpyörässä olevasta urasta.
Kyllä se hihnakin pelkästään voi ääntää, minulla teki niin. Hihna oli ilmeisesti niin loppu ja venynyt, että luisti aavistuksen?
CRC:tä pyysin ruiskuttelemaan hihnalle siksi, että se lopettaa sen äänen. Rullia voisit varoa siksi ettei menis niille, jolloin varmistut tuleeko ääni hihnasta vai jostain rullasta.
CRC:n ruiskiminen ei todellakaan ala luistattaa hihnaa. En muista mihin perustuu mutta mitään ongelmaa ei siitä tule. Minä ruiskuttelin jopa synteettista silikonia hihnalle kun tutkin omaan, ääni vain hieman hiljeni sen ansiosta.
Kokeile pois vaan.
CRC:tä pyysin ruiskuttelemaan hihnalle siksi, että se lopettaa sen äänen. Rullia voisit varoa siksi ettei menis niille, jolloin varmistut tuleeko ääni hihnasta vai jostain rullasta.
CRC:n ruiskiminen ei todellakaan ala luistattaa hihnaa. En muista mihin perustuu mutta mitään ongelmaa ei siitä tule. Minä ruiskuttelin jopa synteettista silikonia hihnalle kun tutkin omaan, ääni vain hieman hiljeni sen ansiosta.
Kokeile pois vaan.
Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Vaihdettiin tosiaan laturi ja vikinä loppui siihen. Laturin hihnapyörä liikkui n.5mm akselin suuntaisesti, joka kaiketi ton äänen aiheutti. Laakerit tuntuivat normaaleilta.
Todettiin kanssa että tuo raita hihnassa on normaalia.
Hihnakin vaikutti kaikinpuolin ehjältä, oltais vaihdettu sekin mutta kun noiden saatavuus vuoden viimeisenä arkipäivänä oli rajattua niin se sitten jäi. Eihän se oo kyllä siellä pyörinytkään kun sen ~24tkm.
Miten muuten tuo vapaakytkin toimii? Se ilmeisesti korvaa säätäjän?
Vaihdettiin tosiaan laturi ja vikinä loppui siihen. Laturin hihnapyörä liikkui n.5mm akselin suuntaisesti, joka kaiketi ton äänen aiheutti. Laakerit tuntuivat normaaleilta.
Todettiin kanssa että tuo raita hihnassa on normaalia.
Hihnakin vaikutti kaikinpuolin ehjältä, oltais vaihdettu sekin mutta kun noiden saatavuus vuoden viimeisenä arkipäivänä oli rajattua niin se sitten jäi. Eihän se oo kyllä siellä pyörinytkään kun sen ~24tkm.
Miten muuten tuo vapaakytkin toimii? Se ilmeisesti korvaa säätäjän?
Joo ei ole pumppusuutin ei. Erikoisesta en tiedä, jos tehonvähyys aiheuttaa värinää niin sitten ehkä..:)
Tosiaan siinä vanhassa tuo vapaakytkin ilmeisesti toimi, sillä hihnaa pystyi pyörittämään vaikka piti sisuksia paikoillaan. Sama oli tuon uuden kanssa.
Otin kuviakin tuosta rikkinäisen välyksestä, tiedä sitten onko niistä mitään apua saatika saako niistä mitään selvää. Voin tänne linkittää kunhan eka ne verkkoon jaksaa siirtää.
Miten muuten nuo latureiden 90A / 120A vaihtoehdot menee AGR:ssä? Molempia malleja tuohon löytyy. En tiedä mikä vanha oli mutta 120A laitettiin tilalle. Liekö tuo 120A ilmastoinnilla varustettuihin ja 90A muihin?
Tosiaan siinä vanhassa tuo vapaakytkin ilmeisesti toimi, sillä hihnaa pystyi pyörittämään vaikka piti sisuksia paikoillaan. Sama oli tuon uuden kanssa.
Otin kuviakin tuosta rikkinäisen välyksestä, tiedä sitten onko niistä mitään apua saatika saako niistä mitään selvää. Voin tänne linkittää kunhan eka ne verkkoon jaksaa siirtää.
Miten muuten nuo latureiden 90A / 120A vaihtoehdot menee AGR:ssä? Molempia malleja tuohon löytyy. En tiedä mikä vanha oli mutta 120A laitettiin tilalle. Liekö tuo 120A ilmastoinnilla varustettuihin ja 90A muihin?
Lauantaina tarttasin auton ja ihmettelin ku vinkuu ja kitisee tyhjäkäynnillä. Kierroksia nosti niin ääni hävisi. Konepeltiä auki ja toteamaan että sieltä se ääni tulee ohjaustehostimen takaa, jossa laturi ja sen alla ilmastoinnin kompura. Joku näistä kolmesta se on oltava. En sitä jäänyt ihmettelemään kun kiirettä oli ja matkaa taitettavana
Tiedossa oli 550km ajorupeama Keski-Pohjanmaalle Lohtajalle. Eikun auto tielle ja menoksi. Lauantaina kattelin täältäkin topikkeja et oisko jollakin samoja oireita autossa ja löytyhän niitä. Ma vein auton sitten Kokkolan Autohuoltoon, jossa Skodan piirihuolto. Diagnoosi laturin vapaakytkin, osa vaihtoon 108e + työt yhteensä 140e. Ja taas on hiljaista ja mukavaa ajella. Kuulemma niitä mennyt vähemmänkin ajetuista, Skodassa nyt 174tkm mittarissa. Lennelleet hihnapyörät minne sattuu, tuokin olisi ollut kohta irtoamaisillaan. Onneksi ei lähtenyt.
Tiedossa oli 550km ajorupeama Keski-Pohjanmaalle Lohtajalle. Eikun auto tielle ja menoksi. Lauantaina kattelin täältäkin topikkeja et oisko jollakin samoja oireita autossa ja löytyhän niitä. Ma vein auton sitten Kokkolan Autohuoltoon, jossa Skodan piirihuolto. Diagnoosi laturin vapaakytkin, osa vaihtoon 108e + työt yhteensä 140e. Ja taas on hiljaista ja mukavaa ajella. Kuulemma niitä mennyt vähemmänkin ajetuista, Skodassa nyt 174tkm mittarissa. Lennelleet hihnapyörät minne sattuu, tuokin olisi ollut kohta irtoamaisillaan. Onneksi ei lähtenyt.
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 30.9.2007 19:27
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ok, tilasin nimittäin jo pelkän hihnan kiristimen ahw-shopista mutta tuo vapaakytkin pitää varmaan hommata joko Skodan tai VW merkkiliikkeen kautta Suomessa.
Vien varmaan joka tapauksessa irroitetun laturin tuon vapaakytkimen vaihtoa varten liikkeeseen kun en kehtaa ostaa erikseen tuota irroitustyökalua. Ei luulisi 5-10 min. työn paljon maksavan liikkeessä.
Vien varmaan joka tapauksessa irroitetun laturin tuon vapaakytkimen vaihtoa varten liikkeeseen kun en kehtaa ostaa erikseen tuota irroitustyökalua. Ei luulisi 5-10 min. työn paljon maksavan liikkeessä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sulla onkin laturi vaihtunut 028 903 028 E → 038 903 024 F
→ 038 903 018 Q & 038 903 119 T (hihnapyörä.)
On vähän epävarmaa millä osanumerolla se tohon vanhaan on ja jos osanumerossa on eroja niin osa on luonnollisesti eri. Poikkeuksena perässä "X", joka tarkoittaa vaihto-osaa.
Uus laturi tulee numerolla 038 903 018 QX.
Moniampeerinen se vanha laturi on?
→ 038 903 018 Q & 038 903 119 T (hihnapyörä.)
On vähän epävarmaa millä osanumerolla se tohon vanhaan on ja jos osanumerossa on eroja niin osa on luonnollisesti eri. Poikkeuksena perässä "X", joka tarkoittaa vaihto-osaa.
Uus laturi tulee numerolla 038 903 018 QX.
Moniampeerinen se vanha laturi on?
120 A on entinen.
038 903 119 koodilla (ilman loppuliitettä) oleva vapaakytkin olisi maksanut seuraavia hintoja:
VW liike 200 e
Skoda liike n. 400 e
Paikalliset tarvikeliikkeet n. 115 e.
038 903 018 QX laturi
VW liike 700 e.
n. 15 e olisi maksanut vapaakytkimen vaihto jos olisi itse vienyt irroitetun laturin likkeeseen (VW ja Skoda merkkiliikkeissä).
Tilasin uuden boschin laturin varaosaliikkeestä, maksaa 200 e eikä tarvitse palauttaa vanhaa vaihdossa ja siinä tulee mukana tuo vapaakytkin.
Vanha laturi kuitenkin "ajettu" 315 tkm ja 14 vuotta vanha.
038 903 119 koodilla (ilman loppuliitettä) oleva vapaakytkin olisi maksanut seuraavia hintoja:
VW liike 200 e
Skoda liike n. 400 e
Paikalliset tarvikeliikkeet n. 115 e.
038 903 018 QX laturi
VW liike 700 e.
Usein liikkeissä käytössä ns. minimituntiveloitus eli muista kysyä kustannusarvio ennen työn aloittamista :D
n. 15 e olisi maksanut vapaakytkimen vaihto jos olisi itse vienyt irroitetun laturin likkeeseen (VW ja Skoda merkkiliikkeissä).
Tilasin uuden boschin laturin varaosaliikkeestä, maksaa 200 e eikä tarvitse palauttaa vanhaa vaihdossa ja siinä tulee mukana tuo vapaakytkin.
Vanha laturi kuitenkin "ajettu" 315 tkm ja 14 vuotta vanha.
^ Kun tuosta holkki asiasta kysyin niin silloin oli käynyt jo näin. Tuo holkki ei liikkunut yhtään vaikka sitä kiristi ja korvake katkesi.
Onneksi en antanut vanhaa laturia vaihdossa vaan pystyin ottamaan siitä toisen puolikkaan jossa on ehjät nuo korvakkeet.
Vanhaan laturin puolikkaaseen kiinnitin uudet osat hajonneesta eli regulaattorin, hiilet ja kansimuovin. Vanhaa jäi diodisilta ja käämit.
Tässä vähän huono kuva laturin puolikkaiden yhdistämisestä.
Ehjään uuteen puolikkaaseen jäi uusi vapaakytkin, laakerit ja se akseli kokonaisuudessaan.
Vinkkinä niille jotka laittavat uutta tarvike laturia, kannattaa todellakin tarkistaa että nuo holkit liikkuvat kunnolla ja herkistää ne ennen asennusta. Mielellään mittaa vanhoista holkeista niiden paikan ja liikuttaa uudet samalle kohdalle jo valmiiksi.
Jos laittaa esim. vanhan laturin takaisin pelkän vapaakytkimen vaihdon jälkeen niin vähän viillalla pyyhkäiseen noita holkin päitä niin hyvin menee paikalleen.
Kokeilin mielenkiinnosta saada tuota hajonneen korvakkeen holkkia liikkumaan: Vasaralla hakkasin ruuvipenkissä niin hikisellä liikkui ja metallipurskeen palasi lenteli välistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa