IV-Golfin valomuistin poisto?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Baachio
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.8.2006 17:22

IV-Golfin valomuistin poisto?

ViestiKirjoittaja Baachio » 9.8.2006 17:36

Onko haisua miten saan valomuistin pois päältä IV-Golfista? Valokatkaisijan pohjasta kun ottaa 3-slotista piuhan (oisko ollu keltavihree) ei syty enää ajovalot 0-asennossa, mutta parkit palavat edelleen. Olisiko tietoa millä saan parkitkin pimeäksi?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 9.8.2006 19:19

oon miettiny samaa. samalla jos mittarista sammuis se valojen merkkivalo parkkien lisäksi siinä nolla asennossa. lähinnä siis mitään rikkomatta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.8.2006 21:55

Mulla on saksasta tuotu golffi jossa ei ole valomuistia ja se olis aivan mukava olla. :D

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 9.8.2006 22:39

Valomuistia tännekin kaipailaan..
Turhan usein jää päälle tai unohtuu laittamatta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.8.2006 6:39

Eikös noissa valokatkaisimissa ollut eroja? Kannattaa soittaa vaikka VW:lle ja kysyä?
Täällähän taisi olla aikaisemmin juttuakin tästä samasta aiheesta?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 10.8.2006 18:30

tais olla lähinnä kuvalliset ohjeet sen lähes kokonaan käytöstä poistamiseen.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 10.8.2006 20:30

Riittää jo että mersumiehet ajelee ilman valoja :)

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 10.8.2006 22:02

Mulla on sumuvalollinen ja valoautomatiikalla alunperin varustettu Golf IV. Valokatkaisija on mallia 1C0 941 531A. Minkä numeroinen kytkin on valomuistittomassa versiossa?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 11.8.2006 9:42

Valokatkaisija on käsittääkseni sama niin valomuistillisessa kuin muistittomassakin. Valomuistittomissa autoissa (Saksa-tuonnit) katkaisijalle ei vaan tule TFL (Tag Fahr Licht) -pinniin johtoa kuten Suomi-versioissa, eli ero on auton johtosarjassa siis.

Joku viisaampi saa korjata ja täsmentää. :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.8.2006 9:48

Ja pelkän TFL-pinnin poistamalla, parkit palaa edelleen 0 asennossa.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.8.2006 11:01

^^Yritin lähinnä selvittää, onko kytkimet samanlaiset vai ei. Esimerkiksi ETKA tuntee ainakin neljä eri versiota (2 tavallista ja 2 sumuvalollista) 2000 malliseen golfiin. Kytkimelle tulevassa liittimessä on eroa johtojen lukumäärässä, kun vertaa muistillista ja muistitonta keskenään. Muistillisessa on kaksi johtoa enemmän: pinnit 3 (TFL) ja 6 (R). Mittausten perusteella kytkimen ollessa 0-asennossa pinneihin 3 (TFL) ja 6 (R) tulee jännite, eli veikkaisin että se liittyy parkkivaloihin ainakin välillisesti. TFL:n vaikutus on selvä, mutta minulla on ainoastaan muistittoman version kytkentäkaaviot, joten en tiedä mihin tuo pinni 6 (R) vaikuttaa, enkä oikein viitsi kokeilla ettei tule mitään isompia ongelmia.

oikari
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.11.2003 10:37

ViestiKirjoittaja oikari » 11.8.2006 13:09

offtopic: iv golffissa ainakin polttimot saavat matalampaa jännitettä valomuistin kautta. Näin polttimot kestävät pidempään. Eron näkee pimellä selvästi kun kääntää valokatkaisimen valot päällä-asentoon. Taitaa valomuisti madaltaa jännitettä kaikissa VAG-autoissa. Valojen käyttämättömyydestä saa rikesakon jos poliisi-setä niin haluaa..

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 11.8.2006 13:14

Ei nelosgolffiin ole kuin kahta mallia katkaisijaa: etusumareilla tai ilman. Loput on jenkkimalleihin...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.8.2006 13:27

William: mihin se 6 (R) pinni menee muistittomassa?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.8.2006 14:43

^Muistittomassa sitä ei ole kytketty.

^^Niin jenkeilläkin on kaksi versiota: sumuvaloilla ja ilman. Eikös se sitten tee yhteensä neljä, jos lasketaan euro- ja jenkkiversiot yhteen?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 11.8.2006 15:01

Joo, mutta ei niitä silti ole valomuistilla tai ilman...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.8.2006 15:18

Ei kellään olisi kytkistä josta näkee mihin 6 (R) pinni menee muistillisessa?

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 11.8.2006 23:32

mietin että miks se valomuisti pitää pois saada??

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.8.2006 23:34

Syynsä kullakin. Mutta ilmeisesti kytkistä ei löydy...?

Reactor
-
Viestit: 351
Liittynyt: 2.9.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Reactor » 12.8.2006 8:08

Helpommalla pääsee ottamalla parkeista valot pois. Omassa Leonissa on tämä ajovaloautomatiikka ja parkkivaloja ei ole ollenkaan. Oikean puolinen parkkivalo ei toimi ollenkaan, pitäisi johdot tarkistaa, mutta olkoon. Ratkaisin koko jutun ottamalla mokomat parkkivalot pois ja eipä missään ole kyselty niiden perään, ei edes katsastuksessa (n. 3 viikkoa sitten). Katsastus vielä tehtiin perusteellisesti omasta pyynnöstäni, ei huomautuksia, tms. mistään :D

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 13.8.2006 0:41

jos joku pioneeri uudisraivaaja uskoltaa ekana nyhtää sen kutos pinnin johdon irti niin kertoo kiitos mitä tapahtuu. ite en uskolla mennä kokeilemaan vaikka tuskin yhellä valokytkimen johdolla mitään vahinkoa voi saada aikaan. saa jo muutenkin kohta harrastaa sähköjen parissa kun kuskin oven kautta ei meinaa apparin ikkuna laskeutua. eli johdoissa on hämminkiä jossain siinä välilä. toden näköisesti johdoissa heti kuskin säädinmötikän jälkeen kun johdot oli viime vilkaisullakin taittuneet ikävän näköisiksi. mitä lie patentteja entisellä omistajalla ollut.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 29.8.2006 19:02

No onko kukaan nyhtässy jo johtoa irti siitä toisestakin pinnistä? Mitä tapahtuu? Sammuuko parkitkin?

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 29.8.2006 23:42

Mielenkiintoinen topicci, aloitinpa sitten hölmöyttäni vastaavan itsekin...

Eikö missään ole euromallien kytkiksiä kuin Erwinissä kiskurihintaan ?

Alfamerin kirjassa fiksusti jenkkimallin kytkikset jotka muutenkin on netissä ilmaiseksi...muuten täysin turha opus passatille, beetlelle ja golfille.
Jos ei nyt konetta meinaa purkaa (en tiedä auttaako siihenkään) mutta mihinkään muuhun ei oikeaa apua ole ollut (mitä ei olis keksinyt itsekin). Kuvatkin on osin mitä sattuu. Pallonivelien ja nivelin suojakumien vaihdostakin ihan hassut ohjeet.

Noh se siitä, jenkkibeetleen jouduin rakentaa takasumarit ja ajovalojen korkeudensäädöt ja tuli pelattu valokytkimien ja ylipäätään johtosarjojen kanssa.
Säätöinto loppui kun sai lopulta leiman ja jäi tuo valoautomatiikka pois joka olis kyllä ensiarvoisen hyvä olla, aina jää valot päälle tai pois. Mistähän sen muistutussummerin sais soimaan muuten ?

Jenkkimallin DLR on aika perverssi näin eurooppalaisittain, palaa vaan ajovalot ja käsijarrun päälläolo sammuttaa ne.
Piti ottaa 173 rele pois jotta hävisi ja nyt ei pelaa kärrärivalo...

Annoin tyhmyyttäni koneen mukana TDI Golffin johtosarjan releineen päivineen mukaan, sitä olisi tarvinnut moneen kertaan ja nyt olisi voinut tsekata tuon ajovalohomman...

TFL liittyy varmasti tähän juu ja se toinen eli kuutospinni on noissa mun kytkiksissä ainakin B eikä R

Joku lenkitys se on ja silleen että virtalukosta menee jännite valokytkimen 0-asennon ja edelleen viiksen läpi ajovalolle. Ne parkit vaan on mysteeri mut oisko se sit sen kummempi kuin parkit lenkittää tähän TFL:ään ?

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 30.8.2006 0:33

No rupeshan se aukeen kun ensin vähän "asennusolutta" nauttii..

Pinni 6 eli B on kytketty harmaa/lila eli samaan kuin esim 13 ja 14 (0.5mm2 piuha)
Menevät sulakkeiden S23a ja S22 kautta mittaristoon ja parkkeihin.

Pinni 3 eli TFL on kytketty kelta/vihreä on sama kuin esim syöttö sulakkeille 20 ja 21. Golfissa (ei Bora ?) TFL on lenkitetty pinniin 7. Syöttö 56b on siis tämä.
Pinni 7 1.5mm2 ja pinni 3 0.5mm2.

En vaan keksi mistä voisi johtua se että automaattivalot olisi himmeämpiä...

Yksi iso hyöty on ajovalopesurit jotka ei tuhlaa vettä valoautomaatilla !

Summaan vielä tähän ennenkuin kokeilen itse :)

Valoautomatiikan lisäys:
- Kytke valokytkimen takana pinnien 13-14 (58L / 58R) yhteen ja edelleen pinniin 6 (B) harmaa/lila väriltään alunperin (58R) ja harmaa/ruskea (58L).
- Kytke pinni 3 (TFL ) syöttöön 56a eli sulakkeet S20 ja S21 esimerkiksi. Tämä sama löytyy Golffissa pinnistä 7 valokytkimessä. kelta/vihreä väriltään.

Valoautomatiikan poisto:
- Katkaise/ irroita pinnit 6 ja 3 valokytkimestä. Periaatteessa 3 riittää koska se näyttäs syöttävän valoautomatiikan...
- Jos ei riittäisi niin sitten tarvisi vielä erottaa parkkivalojen piirit 58L ja 58R pinneissä 13-14 mutta tuskin tätä tarvii...

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 18.10.2010 15:18

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=13327

Katsokaa linkistä oleva kuvaa.
Noin ainakin ruotsin pojat ja tytöt tekee :)

mk2 GTI
-
Viestit: 348
Liittynyt: 17.11.2006 18:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja mk2 GTI » 19.1.2011 22:38

Terve, tätä nostelen kun itsellä olisi tarve saada valoautomatiikka toimimaan eli niin että valot on päällä "aina" eli heti kun auto on käynnissä. Eli siis myös kun valokatkaisija on "O" asennossa. VW:llä sanoivat että hoituu valokatkaisijan vaihdolla ja silloin meinasinkin jo tällaisen laittaa tilaukseen:

http://www.slamit.net/product/7131/valo ... valolliset

Mutta ei ilmeisesti menekään pelkästään tuommoisen hankinnalla, eli voisiko joku vielä selventää vähän tuota hommaa?

ltz
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 12.11.2011 21:45

ViestiKirjoittaja ltz » 12.11.2011 21:52

Nostanpa ketjun, kun itsellenikin tuli ajankohtaiseksi valoautomatiikan asennus. Tuon asennussarjan sai alle viidellä kympillä paikallisesta liikkeestä. Mikäli jollain on ongelmia ilman sitä tehtaan jälkiasennussarjaa, niin asennussarjan ohjeesta saattaa olla jollekin apua:

http://www.mediafire.com/?1apfgcyfstdhnpa (5 sivuinen PDF englanniksi)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa