Mistä jämäkämpi kytkin?
Valvoja: ffp jäsenet
Mistä jämäkämpi kytkin?
Tulevan viriprojektin ekana osana ajattelin vaihtaa kytkimen. Mistä olette hankkineet kytkimenne? Oletteko vaihtaneet sekä levyn että asetelman, mitä ne suunnilleen maksavat? Katsoin tuosta Sachsin luettelosta, mutta se ei tuntenut ko. automallia ollenkaan (Audi 80 1,9 tdi). Onko muita vaihtoehtoja?
olisko sama kun esim boran 1.9tdi , ahf kone, ittelle tuli g60 vauhtipyörä,jos siinä on se kaksoismassavauhtipyörä, ittellä ainaki se anto periks hiukkasen pienillä kierroksilla kiihdyttäes ja 3 koppasen tdi golffin:n kytkimestä parempi sasch:in levy, powerdisk mikälie. normaalin pitäs kestää 400nm kait ja ton powerdiskin 30% enempi, tiä sit onko mainosprosentteja mut ittellä ainaki pitää hyvin, ja hintaero oli muistaakseni normaalin ja ton powerdiskin välillä about 50€ ni ihan selvä kumman laittaa =)
olisko ollu kytkinpaketin hinta ovh joku 300 paikkeilla
olisko ollu kytkinpaketin hinta ovh joku 300 paikkeilla
eikös tämä audi oo 1z, itellä on ahu ja siihen laitettiin vähän aikaa sitten sre:n asetelma joka on kyllä aika paljon vakioo kalliimpi ja sitten motonetistä vr6:sen levy, tämä levy(sachs) on ainakin tuplajousilla joten luulis olevan parempi. ei ollu mitään ongelmaa etteikö olis käyny. voi olla vaan että jos on paljonkin ajettu niin juodut jossain vaiheessa vaihtamaan työ ja pääsylinterin kytkimelle. voi tietenkin korjata jos oon väärässä
tuossa olis siihen audiin käypänen
883082999645 VAG 1,8-2,0, 2,5, 1,8G60, 1,9TDI, 2,4D, VR6, 228mm h 248,-+alv=303,- ja pro&streetin luettelosta
tuossa olis siihen audiin käypänen
883082999645 VAG 1,8-2,0, 2,5, 1,8G60, 1,9TDI, 2,4D, VR6, 228mm h 248,-+alv=303,- ja pro&streetin luettelosta
Viimeksi muokannut Eerop, 28.3.2006 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sachsilta löytyisi Performance PCS virityskytkinasetelma. Tämä Pro&streetin hinnastosta.
Väännön kestotaulukon mukaan tuo kestäisi 500nm massalevyllä, 580nm spesiaali massalevyllä ja 640nm sintterilevyllä. Sachsin taulukosta en löytänyt AVF:n kohdalta muita osia, kuin tuon asetelman. Onko kukaan laittanut/onko kokemusta, mitä esim tuon asetelman kaveriksi kannattaisi laittaa? Vai kestääkö vakiolevy ja vauhtipyörä, jos mennään 500nm nurkille tai jopa yli?
Tietoni ongin täältä: http://www.prostreet.fi/viritysosat/voimansiirto/sachs_performance_sre.html
883082999736 VAG 1,9TDI-2,5TDI, 240mm h 298,-+alv=364,-
Väännön kestotaulukon mukaan tuo kestäisi 500nm massalevyllä, 580nm spesiaali massalevyllä ja 640nm sintterilevyllä. Sachsin taulukosta en löytänyt AVF:n kohdalta muita osia, kuin tuon asetelman. Onko kukaan laittanut/onko kokemusta, mitä esim tuon asetelman kaveriksi kannattaisi laittaa? Vai kestääkö vakiolevy ja vauhtipyörä, jos mennään 500nm nurkille tai jopa yli?
Tietoni ongin täältä: http://www.prostreet.fi/viritysosat/voimansiirto/sachs_performance_sre.html
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Itsellä mitä mainioin kokemus kaksoismassasta yhdistettynä jousitettuun sintteriin ja vahvempaan asetelmaan. Auto kylläkin Volvo S60.
Kaksoismassa alkoi jyristä 450Nm kohdalla, ja kytkin alkoi luistaa "pulttipyssy"-efektin ansiosta 480Nm paikkeilla. Nyt 535Nm penkissä, eikä jyrinästä/luistamisesta tietoakaan.
Ne levyn jouset vievät tilaa, ja kaksoismassa on yleensä sileä (=ei potta-mallinen), joten kannattaa tarkastaa mahtuuko jouset asetelman puolle alkuunkaan.
Kaksoismassa alkoi jyristä 450Nm kohdalla, ja kytkin alkoi luistaa "pulttipyssy"-efektin ansiosta 480Nm paikkeilla. Nyt 535Nm penkissä, eikä jyrinästä/luistamisesta tietoakaan.
Ne levyn jouset vievät tilaa, ja kaksoismassa on yleensä sileä (=ei potta-mallinen), joten kannattaa tarkastaa mahtuuko jouset asetelman puolle alkuunkaan.
Eli sulla on Vulvassa orkkis vauhtipyörä? Itseä vielä epäilyttää, että pilaako sintterillä käyttöauton ominaisuudet. Olen kyllä kuullut muualtakin, että jousitettu levy pehmentäisi lähtöä. Pitäis löytää AVF:ään sopiva levy ainakin tuon sachsin asetelman kaveriksi. Itseäni tuo sachsin seosmassa levy tai joku vastaava kiinnostaisi eniten. Ei olisi ainakaan liian terävä lähdössä. Olisiko tuohon vaihtoehtoa asetelmaksikin tiedossa?
Mulla tuo asetelman jousien mahtumisen tarkastaminen on hankalaa, koska kyseessä käyttöauto, eikä omia tiloja ole. Auto pitäisi leväyttää palasiksi jossain jo ennen koko operaatiota. Toki pakkohan se on selvittää, mitä sinne on hankittava, jos valmista tietoa ei keneltäkään löydy.
Pitänee soitella pro&streetiin ja kysellä, kun mailiin ei ole vastattu.
Mulla tuo asetelman jousien mahtumisen tarkastaminen on hankalaa, koska kyseessä käyttöauto, eikä omia tiloja ole. Auto pitäisi leväyttää palasiksi jossain jo ennen koko operaatiota. Toki pakkohan se on selvittää, mitä sinne on hankittava, jos valmista tietoa ei keneltäkään löydy.
Pitänee soitella pro&streetiin ja kysellä, kun mailiin ei ole vastattu.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Oli orkkis kaksoismassa puolen vuotta, mutta kun sintteri / asetelma kului, alkoi jouset ahistamaan, joten nyt menee pottamallin kevennetty ja kiinteä vauhtipyörä paikalleen. Ei muuten sintteri luistanut sirvaakaan noilla väännöillä, vaikka ottaa vasta noin puolelta pinta-alaltaan kiinni.
Transportterin kaksoismassa + kiinteä sintteri + orkkis asetelma vaihtuu myös kiinteään pottamallin limppuun (kevennettyyn tietenkin) + jousitettuun sintteriin ja tiukkaan asetelmaan. Alkuperäinen + sintteri kesti kyllä yli 500Nm väännön, mutta se kaksoismassan jyrinä oli kyllä melko karmiva. Lisäksi vääntöä taitaa olla tulossa rutkasti lisää...
Ainakin tuo portterin kiinteä sintteri hieman ravistaa liikkeellelähdössä, mutta eipä ole emäntäkään siitä valittanut. Volvon ravistusta ei juuri huomannut, mutta saapa nähdä mikä on meininki ilman kaksoismassaa.
Transportterin kaksoismassa + kiinteä sintteri + orkkis asetelma vaihtuu myös kiinteään pottamallin limppuun (kevennettyyn tietenkin) + jousitettuun sintteriin ja tiukkaan asetelmaan. Alkuperäinen + sintteri kesti kyllä yli 500Nm väännön, mutta se kaksoismassan jyrinä oli kyllä melko karmiva. Lisäksi vääntöä taitaa olla tulossa rutkasti lisää...
Ainakin tuo portterin kiinteä sintteri hieman ravistaa liikkeellelähdössä, mutta eipä ole emäntäkään siitä valittanut. Volvon ravistusta ei juuri huomannut, mutta saapa nähdä mikä on meininki ilman kaksoismassaa.
Päivää kaikille. Kysyn transporterin vauhtipyörän jyrinästä. Auto on T4 syncro vm-00 lastutettu Turbotecilla (ACV). Penkissä ei ole käynyt mutta tiettävästi vääntöä on n. 320Nm.
Mikä helkkari jyrisee alakierroksilla väännättäessä? Kierroksilla 2000-2200 nelosella tai vitosella kun painaa pedaalin ylämäessä pohjaan, alkaa aikamoinen jyrinä ja sitä ei henkisesti kestä.
Onko vika kaksoismassavauhtipyörässa (uusi) vai mikä piru siellä jyrisee. Moottorikin on uusi kun 470tkm katkesivat runkolaakerin pultit ja kone meni vaihtoon.
Onko niin, että vauhtipyörä ei kestä tuonkaan vertaa vääntöä vai missä vika voisi olla? Sama ilmiö oli jo entisessä koneessa ja ilmiö alkoi lastutuksen jälkeen.
Ja sitten vielä jatkokysymys. Tietääkä kenkään, onko 130hp moottoreissa miten vahvat pultit laakeripukeissa. 102hp koneessa näyttivät pultin nysät olevan 10.9 lujuutta. Sillä kysyn kun en ensikesän vaununvedon jälkeen olisi kiinnostunut etsimään laakeripukkeja taas öljypohjasta, eli kannattaako pultit vaihtaa vahvemmiksi, jottei tuommoista haaveria pääse enää sattumaan vai oliko edellinen kone pulttien osalta maanantaikappale?
Jos näillä kysymyksillä uusi jäsen pääsisi mukaan : )
Mikä helkkari jyrisee alakierroksilla väännättäessä? Kierroksilla 2000-2200 nelosella tai vitosella kun painaa pedaalin ylämäessä pohjaan, alkaa aikamoinen jyrinä ja sitä ei henkisesti kestä.
Onko vika kaksoismassavauhtipyörässa (uusi) vai mikä piru siellä jyrisee. Moottorikin on uusi kun 470tkm katkesivat runkolaakerin pultit ja kone meni vaihtoon.
Onko niin, että vauhtipyörä ei kestä tuonkaan vertaa vääntöä vai missä vika voisi olla? Sama ilmiö oli jo entisessä koneessa ja ilmiö alkoi lastutuksen jälkeen.
Ja sitten vielä jatkokysymys. Tietääkä kenkään, onko 130hp moottoreissa miten vahvat pultit laakeripukeissa. 102hp koneessa näyttivät pultin nysät olevan 10.9 lujuutta. Sillä kysyn kun en ensikesän vaununvedon jälkeen olisi kiinnostunut etsimään laakeripukkeja taas öljypohjasta, eli kannattaako pultit vaihtaa vahvemmiksi, jottei tuommoista haaveria pääse enää sattumaan vai oliko edellinen kone pulttien osalta maanantaikappale?
Jos näillä kysymyksillä uusi jäsen pääsisi mukaan : )
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Tervetuloa joukkoon savuiseen :D.
Kyllähän se kaksoismassa luulisi olevan tuon jyrinän syypää, tosin itsellä jyrisee vasta noin 400-450Nm väännöillä (ACV -96).
Tuolla Volvopuolella olen kuullut samasta runkolaakeriongelmasta, tosin vain yhdestä tapauksesta (siis konehan on sama, hieman tehokkaampi vain).
Oma kestänyt mainiosti toistaiseksi, kuitenkin strippilähtöjä toistakymmentä, osa liimarenkailla. Olen myös ajanut jo lähes 100tkm hieman vajaa tai reilusti yli 200 heppaisena. Ei ongelmia toistaiseksi...
Kyllähän se kaksoismassa luulisi olevan tuon jyrinän syypää, tosin itsellä jyrisee vasta noin 400-450Nm väännöillä (ACV -96).
Tuolla Volvopuolella olen kuullut samasta runkolaakeriongelmasta, tosin vain yhdestä tapauksesta (siis konehan on sama, hieman tehokkaampi vain).
Oma kestänyt mainiosti toistaiseksi, kuitenkin strippilähtöjä toistakymmentä, osa liimarenkailla. Olen myös ajanut jo lähes 100tkm hieman vajaa tai reilusti yli 200 heppaisena. Ei ongelmia toistaiseksi...
Soitin pro&streettiin. Heidän kauttaan ei löydy muita "viri"osia AVF:n kytkimeen kuin tuo Sachs PCS asetelma. 500nm väännölle suositeltiin tuota PCS asetelmaa, uutta orkkislevyä, tai Sachsin vakiolevyä ja kokeilla tuolla orkkisvauhtipyörällä.
Olennaisintahan olisi rajata alakierrosvääntöä ohjelmalla. Kytkintä avattaessa pitää katsoa, onko se kaksoismassa pyörä miten kulunut. Siltä varalta että on, pitänee selvittää uuden kaksoismassan hinta ja se, että missä moottorissa olisi sopiva kiinteä vauhtipyörä tuohon koneeseen. Pitää harkita siinä tilanteessa, kumman laittaa jos vaihtoehto löytyy.
Onko kukaan perehtynyt, minkä kiinteän vauhtiksen tuohon saisi soviteltua paikalleen? Jostain muusta mallista kun löytyisi sopiva levy ja vauhtipyörä, niin voisi vielä kokeilla etsiä niiden tiedoilla löytyykö niihin jämäkämpiä osia.
Olennaisintahan olisi rajata alakierrosvääntöä ohjelmalla. Kytkintä avattaessa pitää katsoa, onko se kaksoismassa pyörä miten kulunut. Siltä varalta että on, pitänee selvittää uuden kaksoismassan hinta ja se, että missä moottorissa olisi sopiva kiinteä vauhtipyörä tuohon koneeseen. Pitää harkita siinä tilanteessa, kumman laittaa jos vaihtoehto löytyy.
Onko kukaan perehtynyt, minkä kiinteän vauhtiksen tuohon saisi soviteltua paikalleen? Jostain muusta mallista kun löytyisi sopiva levy ja vauhtipyörä, niin voisi vielä kokeilla etsiä niiden tiedoilla löytyykö niihin jämäkämpiä osia.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
^ Oletkos varma?
Tuo Valeon paketti pitää pitää omanaan. Siihen ei käy esim Sasch Engineerin asetelmat tai VR6 levy. Mitat heittää jotenkin ja kytkin ei toimi.
Sen sijaan 1Z ja AHU moottoreista saa kiinteän vp:n, johon saakin sitten vaikka mitä kiinni.
Tuolla Valeon paketilla on kylmänä aivan jumalaton pito, mutta lämpimänä pitkän taajama ajon jälkeen pitää todella huonosti. Eräässä tapauksessa oli vielä tekstit luettavissa levystä, mutta levy aivan hiilenä. Siihen kun yrittivät sovittaa uutta levyä ja asetelmaa, niin törmäsivät tuohon mitotus ongelmaan. Asianomainen kun tätä lukee niin voi itse selvittää tarkemmin.
HUOM kyseinen homma Valeon heavy duty paketilla.
Tuo Valeon paketti pitää pitää omanaan. Siihen ei käy esim Sasch Engineerin asetelmat tai VR6 levy. Mitat heittää jotenkin ja kytkin ei toimi.
Sen sijaan 1Z ja AHU moottoreista saa kiinteän vp:n, johon saakin sitten vaikka mitä kiinni.
Tuolla Valeon paketilla on kylmänä aivan jumalaton pito, mutta lämpimänä pitkän taajama ajon jälkeen pitää todella huonosti. Eräässä tapauksessa oli vielä tekstit luettavissa levystä, mutta levy aivan hiilenä. Siihen kun yrittivät sovittaa uutta levyä ja asetelmaa, niin törmäsivät tuohon mitotus ongelmaan. Asianomainen kun tätä lukee niin voi itse selvittää tarkemmin.
HUOM kyseinen homma Valeon heavy duty paketilla.
Tollasen löysin Valeon nettikataloogista. Etuvedon kohdalla sekä AVF ja AWX, 4motionissa pelkka AVF. Ja tossa lukee AWX... Onkohan mitään eroa. Tuo on suomenkielisessä kytkinpaketin nimellä. Lisäksi sieltä olisi saatavana painelaakeri. Muuta ei tuoltakaan löytynyt...
Tossa vielä linkki suomenkieliseen versioon: http://valeo.tecdoc.net/valeo/fi/F81B190F715EA4D6CE50B9823815A491.srv?view=VIndexJsp
826508 Clutch Kit Premium
General:
EAN 3276428265087
Status Normal
Quantity per Packing Unit 1
Packing Unit 1
Criteria:
To Chassis No. 3B-1-400000
Engine Code AWX
Number of Teeth 23
Diameter [mm] 228
Supplementary Article/Supplementary Info With central release
New Part
Information:
For further information please adress to Valeo Service
Kit 3 Pieces (cover & plate & bearing)
Tossa vielä linkki suomenkieliseen versioon: http://valeo.tecdoc.net/valeo/fi/F81B190F715EA4D6CE50B9823815A491.srv?view=VIndexJsp
itsellä on sama kytkin ongelma RS Fabian kanssa. Kuulin että 6v laatikkoa on valmistettu kahdella eri kytkin akselilla 28 ja 24 hampaisella. Kuulemma tohon 28hampaiseen ei ole tarjolla sachsin asetelmaa. Olisiko kellään tietoa kumpi tohon skeidaan menee. Täällä oli vissiin laitettu yhteen RS.ään tuo sachsin 753 asetelma, mutta sopiiko se kaikkii RS.n vai onko RS ja Cordoda vanhemmalla laatikolla mikä on tuo 24hampainen koska kaikki Cordobat on juuri tuolla
Chipattu A4 1.8T ja uusi asetelma
Hariselta siis saatu 217/334 tuohon Guatroon (B6, AVJ, -02). Vauhtipyörät jyrisee, ja kun jussina koiteltiin kaverin venhoa nostaa merestä, niin kytkin se vaan luisti kuin suksi talvella. Muuten kytkin kyllä tuntuu pitävän nk. "normaaliajossa".
Eli miten liikkeelle? Joku Sachsin "sport-paketti" kytkimeksi, ja sitten mennään on/off-tyyliin ja sammutaan valoissa? Sopiiko vauhtipyöräksi joku muu kuin tuo "earthquake-malli", kuuleman mukaan tuo esiintyisi vain -02 malleissa. Käykö siis joku alkuperäisosa ristiin, vai pitääkö suosiolla ostaa joku vahvistettu setti?
Kytkimet tuntuvat olevan ihan järkihinnoissa, mutta vauhtipyörillä näyttää hintaa olevan. Onko vaihdossa/vaihtosuunnitelmissa jotain muuta muistettavaa tai "samalla tehtävää"?
Tattista vain!
Eli miten liikkeelle? Joku Sachsin "sport-paketti" kytkimeksi, ja sitten mennään on/off-tyyliin ja sammutaan valoissa? Sopiiko vauhtipyöräksi joku muu kuin tuo "earthquake-malli", kuuleman mukaan tuo esiintyisi vain -02 malleissa. Käykö siis joku alkuperäisosa ristiin, vai pitääkö suosiolla ostaa joku vahvistettu setti?
Kytkimet tuntuvat olevan ihan järkihinnoissa, mutta vauhtipyörillä näyttää hintaa olevan. Onko vaihdossa/vaihtosuunnitelmissa jotain muuta muistettavaa tai "samalla tehtävää"?
Tattista vain!
Vielä haluaisin tiedustella että minkänimisistä firmoista olette kytkimiä hommanneet. Prostreetistä ei ollut apua.
Onko kukaan tilannut täältä: http://specclutch.com/ tai täältä:
http://www.clutchnet.com/home.php
Onko kukaan käyttänyt Mopo Sportin jousitettuja sintterilevyjä vakioasetelmalla? Noissa 1,6td-koneissa taitaa olla toimiva yhdistelmä, mutta entä nämä tdi:t? Onko muuten tietoa miten saa selville paljonko vakiokytkin kestää uutena, tässä tapauksessa LUK-merkkinen?
Onko kukaan tilannut täältä: http://specclutch.com/ tai täältä:
http://www.clutchnet.com/home.php
Onko kukaan käyttänyt Mopo Sportin jousitettuja sintterilevyjä vakioasetelmalla? Noissa 1,6td-koneissa taitaa olla toimiva yhdistelmä, mutta entä nämä tdi:t? Onko muuten tietoa miten saa selville paljonko vakiokytkin kestää uutena, tässä tapauksessa LUK-merkkinen?
Viimeksi muokannut peni, 16.7.2006 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko kellään kokemusta Sachs XTend kytkimistä? Paikallinen myyjä oli soittanut maahantuojalle kysyessäni Sachsin PCS asetelman hintaa AVF:ääni, ja sieltä oli alettu kauppaamaan tuota automaattisesti säätyvää XTend pakettia. En ole löytänyt tietoa tuollaisen väännön kestosta tavalliseen/ PCS asetelmaan verrattuna. Onko tuollaisella haettu vain pidempää kulutuskestävyyttä, vai kestääkö tuo myös enemmän vääntöä?
Minä kun en tekniikasta juurikaan tiedä, niin auttakaahan vähän. Eli olen nyt huomannut jo jonkin aikaa, että aika-ajoin kun esim. valoista lähtee liikkeelle kylmällä koneella, niin jostain tulee sellainen järkyttävä tärinä/ jytinä kun lähtee rauhassa liikkeelle. Onko kytkin menossa, vai kaksoismassavauhtipyörä vai mikä?
Autona siis -02 mallinen 130hp. 6-vaihteinen tdi passatti.
Autona siis -02 mallinen 130hp. 6-vaihteinen tdi passatti.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
hyvinhän tuo sinterilevy ja kytkinpaketti toimii ja pitää.
onkos muilla ollu vastaavaa että kun vaihde on vapaalla niin kuuluu selvä rahina ja nakutus mutta sitten kun painaa kytkimen pohjaan niin ne äänet katoaa? tuo siis kun auto on pysähdyksissä. ajossa ei kuiteskaan mitään kuulu.
tosin kävin jo liikkeestä kysymässä, niin sano että ajele vaan mutta jos kovenee entisestään niin sit katsellaan mitä tehdään.
onkos muilla ollu vastaavaa että kun vaihde on vapaalla niin kuuluu selvä rahina ja nakutus mutta sitten kun painaa kytkimen pohjaan niin ne äänet katoaa? tuo siis kun auto on pysähdyksissä. ajossa ei kuiteskaan mitään kuulu.
tosin kävin jo liikkeestä kysymässä, niin sano että ajele vaan mutta jos kovenee entisestään niin sit katsellaan mitä tehdään.
Tuli sitten kokeiltua kepillä jäätä ja tilasin ton vr6 levyn ja prosteerin asetelman 1.9TDi 1z koneeseen. Noh eihän niistä kumpikaan tietenkään käyny :/ Olis kannattenu varmaan lukea topikki loppuun kun sielä näköjään joku siittä mainittikin. No ei siinä pitää koittaa saaha palautettua tuo asetelma, levyn jo vaihdoin moposportin 5 lapaseen sintteriin se kyllä käy. Mutta mutta mistä asetelma ? Kaikki täällä höpöttää asetelmista ja levyistä eri autoihin mutta oikeen ota selvää mikä käy mihinki autoon ja autona toimii meikäläisellä Audi 80 1.9 Tdi 1z. Eli jos joku osaa sano mikä kävis tohon nii vois ystävällisesti kertoa ja että mistä niitä saa :)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Poikittais koneellisen vauhtipyörä ei käy pitkittäis koneelliseen, koska startin kehä on eri kohdassa.
Asetelmat taas puolestaan on yleensä vauhtipyöräkohtaisia.
Levyt ei taida v.a.g vehkeissä käydä sekaisin poikittais/pitkittäis, koska kytkinakselin spoorit erilaiset.
Itsellä Passatissa (AFN kone pitkittäin) on kiinteä vauhtipyörä(228mm) johon on sovitettu Audi S4 (5-syl 20v) 240mm asetelma ja levy. Levyn spoori sopii suoraan. Tuo isompi asetelma sopii just ja just olemaan, uudet kiinnitysreiät joutuu tekmään.
S4:n levy on kiinteällä keskiöllä. Saisi olla jousitetulla keskiöllä niin olisi käyttömukavuutta paremmin. Muuten ihan OK paketti, väännönkestosta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Kuitenkin parempi kuin vakio 228mm setti.
Asetelmat taas puolestaan on yleensä vauhtipyöräkohtaisia.
Levyt ei taida v.a.g vehkeissä käydä sekaisin poikittais/pitkittäis, koska kytkinakselin spoorit erilaiset.
Itsellä Passatissa (AFN kone pitkittäin) on kiinteä vauhtipyörä(228mm) johon on sovitettu Audi S4 (5-syl 20v) 240mm asetelma ja levy. Levyn spoori sopii suoraan. Tuo isompi asetelma sopii just ja just olemaan, uudet kiinnitysreiät joutuu tekmään.
S4:n levy on kiinteällä keskiöllä. Saisi olla jousitetulla keskiöllä niin olisi käyttömukavuutta paremmin. Muuten ihan OK paketti, väännönkestosta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Kuitenkin parempi kuin vakio 228mm setti.
Onkohan kukaan tehnyt asetelmaa jossa 2 jousilevyä päällekkäin ? Kuulema pitäisi pitää ja toimia ihan hyvin ja on edukas tehdä.. Toyota clubilta lueskelin tosta. eli hiotaan ne nastat pois siittä asetelmasta ja otetaan jousilevy ja pultataan se toisen jousilevyn päälle. Tiiä sitten mutta haluttaisi tietää onko kukaan kokeillut...
Itsellä Passatissa (AFN kone pitkittäin) on kiinteä vauhtipyörä(228mm) johon on sovitettu Audi S4 (5-syl 20v) 240mm asetelma ja levy. Levyn spoori sopii suoraan. Tuo isompi asetelma sopii just ja just olemaan, uudet kiinnitysreiät joutuu tekmään.
NSUman, mistä tuo kiinteä vauhtis on? Onko sullakin siis 23 hampainen boori kytkimessä?
Micco:
Aivan 100% varmuutta tuon kiinteän vp:n alkuperästä ei ole, kun en löytänyt siitä varaosanumeroa. Perimätiedon mukaan tuollaista vauhtista olisi esim. pitkittäismoottorisen ABK (115hv 2.0 bensa 4-syl) koneen perässä. Samaa vp:tä ilmeisesti myös jossain typ89/b4 80 Audin bensakoneessa.
Myös aivan alkupään TDI 3B Passatissa pitäisi olla kiinteä vauhtis jossa 228mm kytkin.
Kytkinakselin spoorit juuri tuo 23 joita löytyy monesta vag perheen autoista.
Aivan 100% varmuutta tuon kiinteän vp:n alkuperästä ei ole, kun en löytänyt siitä varaosanumeroa. Perimätiedon mukaan tuollaista vauhtista olisi esim. pitkittäismoottorisen ABK (115hv 2.0 bensa 4-syl) koneen perässä. Samaa vp:tä ilmeisesti myös jossain typ89/b4 80 Audin bensakoneessa.
Myös aivan alkupään TDI 3B Passatissa pitäisi olla kiinteä vauhtis jossa 228mm kytkin.
Kytkinakselin spoorit juuri tuo 23 joita löytyy monesta vag perheen autoista.
Käykö valeon settiin kiinni? moposportissa tällä nimellä: SINTTERILEVY, VW 228MM 5-LAP JOUSITETTU.
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... mcode=2775
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... mcode=2775
Tuo Moposportin sintterilevy käy valeon pakettiin. Kytkimestä tulee vaan silloin melkoisen on/off mallinen, ravistaa melkoisesti liikkeelle lähdössä. Ei ole oikein mukava ajella ruuhkan seassa. Pitoa löytyykin sitten kokemuksen mukaan ainakin 500Nm kun Valeon omalla levyllä luistelu alkaa jo alle 400Nm kohdalla. Ajelin vuoden päivät tuommoisella yhdistelmällä enkä tottunut täysin tuohon kytkimeen. Kaveri jatkaa nyt ajelua/opettelua samaisella autolla ja on valitellut juuri tuota ravistamista.
Onko AFN-pataan (pitkittäin) jotain bolt-on-tyylistä pakettia tai osakokonaisuutta? Jos ei halua ruveta sorvauttamaan vauhtipyörää jne. Reikien teko ja kierteytys nyt ei ole mikään ongelma..
Ja millaisia lukuja tuo alkuperäinen kytkin kestää? Tai laatikko? Allekirjoittaneella pakki on siinä 6-vaihteen paikalla, jos sillä mitä merkitystä on..
Ja millaisia lukuja tuo alkuperäinen kytkin kestää? Tai laatikko? Allekirjoittaneella pakki on siinä 6-vaihteen paikalla, jos sillä mitä merkitystä on..
SACHSin sivut ilmeisesti päivittynyt
http://www.zf.com/sre/content/de/import ... ce__1.html
Ainakin Micco:lle löytyisi muutakin kuin paineasetelma.
Kataloogista http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1
tai http://www.zf.com/sre/content/media/de/ ... pplung.pdf
http://www.zf.com/sre/content/media/imp ... /PCS_e.pdf
SACHS SRE Performance kupplung
1.9 TDI 4motion 11.00-05.05 AVF
Paineasetelma
883082 999754 ->Chass. 3B-1-600000 240
max. übertragbares Motormoment
565 Nm mit organischen Belägen
665 Nm mit Sinter Belagen
Kytkinlevy
Starre Sinterscheibe 881864 000685 240 23
Starre Scheibe mit organischen Belägen 881864 999526 240 23
Releaser/Ausrücklager/kytkinakselinlaakeri 3151271937
http://www.zf.com/sre/content/de/import ... ce__1.html
Ainakin Micco:lle löytyisi muutakin kuin paineasetelma.
Kataloogista http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1
tai http://www.zf.com/sre/content/media/de/ ... pplung.pdf
http://www.zf.com/sre/content/media/imp ... /PCS_e.pdf
SACHS SRE Performance kupplung
1.9 TDI 4motion 11.00-05.05 AVF
Paineasetelma
883082 999754 ->Chass. 3B-1-600000 240
max. übertragbares Motormoment
565 Nm mit organischen Belägen
665 Nm mit Sinter Belagen
Kytkinlevy
Starre Sinterscheibe 881864 000685 240 23
Starre Scheibe mit organischen Belägen 881864 999526 240 23
Releaser/Ausrücklager/kytkinakselinlaakeri 3151271937
Aika paljon vaikuttaa se tuohon väännön kestoon, että millä kierros alueella tuo maksimi vääntö tulee.
Sama kytkin saattaa kestää 400nm/4000rpm mutta ei 300nm/2000rpm noin yleistettynä.
Yleensä nimittäin niin perin menee että kytkin alkaa luistamaan matalemmilla kierroksissa ja tätä varten se custom softa on osaksi, rajataan alakierros vääntöä.
Mutta kun aaz:ssa ei ole sitä ecua, se mahdollinen väännön rajoitus pitää tehdä muilla keinoilla.
Sama kytkin saattaa kestää 400nm/4000rpm mutta ei 300nm/2000rpm noin yleistettynä.
Yleensä nimittäin niin perin menee että kytkin alkaa luistamaan matalemmilla kierroksissa ja tätä varten se custom softa on osaksi, rajataan alakierros vääntöä.
Mutta kun aaz:ssa ei ole sitä ecua, se mahdollinen väännön rajoitus pitää tehdä muilla keinoilla.
Kytkinremppa olisi tuossa kesällä meininkinä tehdä (vm.01 ALH) ja ajattelin vaihtaa samalla sen kiinteän vp:n, kun kerta alan tekemään.
Mieleen tuli sitten tuossa, että jos G60 vp:n laittaa, niin käykö siihen sitten muiden osien puolesta tuo G60 levy, asetelma ja painelaakeri? Millainen on väännön kesto alkup. pakettiin verrattuna, että kannattaako tuo ollenkaan?
Konetta ei ole kummemmin laiteltu, eikä ole tarkoituskaan, niin meinasin hieman säästää ja jättää laittamatta sen sre:n asetelman..
Nykyinenkin kytkin pelaa vielä ihan OK, mutta ajattelin ennakoida ja vaihtaa kun on aikaa, onhan se kuitenkin jo 350tkm siellä pyörinyt..
Mieleen tuli sitten tuossa, että jos G60 vp:n laittaa, niin käykö siihen sitten muiden osien puolesta tuo G60 levy, asetelma ja painelaakeri? Millainen on väännön kesto alkup. pakettiin verrattuna, että kannattaako tuo ollenkaan?
Konetta ei ole kummemmin laiteltu, eikä ole tarkoituskaan, niin meinasin hieman säästää ja jättää laittamatta sen sre:n asetelman..
Nykyinenkin kytkin pelaa vielä ihan OK, mutta ajattelin ennakoida ja vaihtaa kun on aikaa, onhan se kuitenkin jo 350tkm siellä pyörinyt..
nostetaas topiikki henkiin....
mulla on nyt omassa leonissa TOP SPORT TDI 150HV joka on siis täysin vakio,
alkanu kytkin luistaa 2200-2600rpm paikkeilla.
autolla ajettu 167tkm joten ei kyllä pitäs vielä olla kytkin loppu mutta näinköhän kuitenkin
on.
aina ku laittaa auton käyntiin kylmänä, joku täristää käyntiä hetkittäin.
sen verran oon lukenu että ilmeisesti on se kaksoismassa pyörä jo melko lopussa.
mutta kysymys kuuluukin että onko tuohon olemassa mitäänsopuhintasta settiä joka kestäis noita vääntöjä hieman enempi, tai että olisi yleensäkkin edullisempi ku marmori tiskillä myytävät hilut.
ite en ainakaan valeon pakettia löytäny mistään tuohon 6 vaihteiseen lootaan.
avusta olisin erittäin kiitollinen.
mulla on nyt omassa leonissa TOP SPORT TDI 150HV joka on siis täysin vakio,
alkanu kytkin luistaa 2200-2600rpm paikkeilla.
autolla ajettu 167tkm joten ei kyllä pitäs vielä olla kytkin loppu mutta näinköhän kuitenkin
on.
aina ku laittaa auton käyntiin kylmänä, joku täristää käyntiä hetkittäin.
sen verran oon lukenu että ilmeisesti on se kaksoismassa pyörä jo melko lopussa.
mutta kysymys kuuluukin että onko tuohon olemassa mitäänsopuhintasta settiä joka kestäis noita vääntöjä hieman enempi, tai että olisi yleensäkkin edullisempi ku marmori tiskillä myytävät hilut.
ite en ainakaan valeon pakettia löytäny mistään tuohon 6 vaihteiseen lootaan.
avusta olisin erittäin kiitollinen.
Itse joskus tein tuon virheen ja rupesin miettimään että maksaa liikaa ja sitten 30tkm päästä edellisestä tulikin kytkinremontti jo toistamiseen eteen :) Auto ei ollut kyllä vakio. Eli parasta vaan laittaa kerralla kunnon kytkin, on meinaan arvokasta se vaihtotyökin jos itse ei osaa tehdä. Sitten kun on kunnot hilut sisällä niin kestää paremmin kun kuitenkin käyt jossain välissä lastulla ;)
no ajattelinki laittaa kunnon kytkimen mutta mistä tuohon leoniin löytää sellasen?
jos on kunnon kytkin niin on varmasti kiinteällä vauhtiksella ja se on juuri hakusessa...
todella huono keksintö muutenki koko kaksoismassa pyörä.
eli tietoa siis kaivataan mikä tuohon ts tdi:hin istuu tun 6v lootan kanssa.
jos on kunnon kytkin niin on varmasti kiinteällä vauhtiksella ja se on juuri hakusessa...
todella huono keksintö muutenki koko kaksoismassa pyörä.
eli tietoa siis kaivataan mikä tuohon ts tdi:hin istuu tun 6v lootan kanssa.
käyköhän tämä http://varaosa.fi/index.php?main_page=p ... cts_id=259 kokonaisuus tähän 6v lootan kanssa?
villev: Näyttäisi sille että tuo on 228mm kytkin, eli ei tuohon 6v lootaan, jossa pitäisi olla 240mm.
Näin päättelin siitä että soveltuvuus on 96-00tdi:hin ja tuohon aikaan ei ollut saatavilla edes 1.9tdi:tä missä olisi 6v loota ja 240mm kytkin.
Mutta varmaan kannattaa soittaa ja pyytää valeon numerot noista, näin varmistat asian.
Näin päättelin siitä että soveltuvuus on 96-00tdi:hin ja tuohon aikaan ei ollut saatavilla edes 1.9tdi:tä missä olisi 6v loota ja 240mm kytkin.
Mutta varmaan kannattaa soittaa ja pyytää valeon numerot noista, näin varmistat asian.
Ainoa paketti joka käy melkein suoraan ja on hiukan parempi kuin vakio, on 2-litraisen BKD-moottorin perässä oleva vauhtipyörä/kytkinpaketti. Mitään numerofaktaa siitä että paljonko enemmän tuo kestää vääntöä, ei ole saatavilla. Tarvittavasta muutostyöstä ei mulla ole tarkempaa infoa, mutta se selviää varmaan kun panee osia kiinni :D.
Toinen vaihtoehto on teettää kova vauhtipyörä ja käyttää SRE asetelmaa ja levyä. Kestää varmasti enemmän vääntöä kuin edellinen.
Toinen vaihtoehto on teettää kova vauhtipyörä ja käyttää SRE asetelmaa ja levyä. Kestää varmasti enemmän vääntöä kuin edellinen.
ahaa....
no näyttää siis siltä että mennään marmori tiskille ostamaan saatananmoisella hinnalla
uusi alkuperäis kytkin koska ei oo mahollisuutta ruveta värkkäämään mitään ihmeellisyyksiä tuonkytkimen kanssa.
ei nimittäin oo pitkiä seisokkeja autolla ku joka päivä auto liikkuu sen 200km.
perseestä koko auto ku ei saa osia mistään...
E. voi jumalauta :( soitin tuosa pörhön liikkeeseen ja kysäsisn hintaa....
kytkin +vauhtipyörä 863€
työsylinteri 87€
ei tsiisus.... onko tossa ny enään mitään järkee...
nyt jos joku osaa tehä mulle kiinteän vauhtiksen niin ilmotusta äkkiä..
no näyttää siis siltä että mennään marmori tiskille ostamaan saatananmoisella hinnalla
uusi alkuperäis kytkin koska ei oo mahollisuutta ruveta värkkäämään mitään ihmeellisyyksiä tuonkytkimen kanssa.
ei nimittäin oo pitkiä seisokkeja autolla ku joka päivä auto liikkuu sen 200km.
perseestä koko auto ku ei saa osia mistään...
E. voi jumalauta :( soitin tuosa pörhön liikkeeseen ja kysäsisn hintaa....
kytkin +vauhtipyörä 863€
työsylinteri 87€
ei tsiisus.... onko tossa ny enään mitään järkee...
nyt jos joku osaa tehä mulle kiinteän vauhtiksen niin ilmotusta äkkiä..
"Toinen vaihtoehto on teettää kova vauhtipyörä ja käyttää SRE asetelmaa ja levyä. Kestää varmasti enemmän vääntöä kuin edellinen."
pitäs varmaan saada kaikki maholliset tiedot ja mitat tosta levystä niin
voi kysellä mistä saa..
se nyt tuossa ilmeisesti selvis että levyn halkaisija on 240mm,vai??
spoorit on vissiin 24 hampaiset?
pitäs varmaan saada kaikki maholliset tiedot ja mitat tosta levystä niin
voi kysellä mistä saa..
se nyt tuossa ilmeisesti selvis että levyn halkaisija on 240mm,vai??
spoorit on vissiin 24 hampaiset?
juu luin mutta eipä tuosta nyt oikein saanu apuja.
kävin tänään kysymässä marmoritiskiltä kytkintä ja vastaus oli kytkin+vauhtipyörä 863€
voi jumalauta että on hinnoissa...
no ei auta, laitettava se on ku kerran luistaa.
ei passaa edes kuvitella miten tollanen kestää lastutettuna :O
eli lastu jää vieläkin vain unelmiin koka autolla olis tarkotus päästä vielä pitkästi,
mutta keston kannalta näyttää siltä että on joku patalaiska tojota hommattava tilalle
jotta työmatkat hoituu.
kävin tänään kysymässä marmoritiskiltä kytkintä ja vastaus oli kytkin+vauhtipyörä 863€
voi jumalauta että on hinnoissa...
no ei auta, laitettava se on ku kerran luistaa.
ei passaa edes kuvitella miten tollanen kestää lastutettuna :O
eli lastu jää vieläkin vain unelmiin koka autolla olis tarkotus päästä vielä pitkästi,
mutta keston kannalta näyttää siltä että on joku patalaiska tojota hommattava tilalle
jotta työmatkat hoituu.
Tuntuuhan tuo oudolta, että kytkin luistaisi huonouttaan. Monet ovat ottaneet lastulla irti yli 400Nm ja silti on vielä vakiokytkin käytössä. Omassa TS Leonissa on vakiovauhtipyörä, mutta Sachs Race (SRE) asetelma levyineen. Vääntöä mitattiin Karalan penkissä 420Nm ja nyt sitä lienee vähän enemmänkin. Mitään ongelmia ei ole kytkimen suhteen ollut. Oma auto tosin antaa maksimiväännön vasta 2800 kierroksen kohdalla, mutta vääntöä on koko kierrosalueen enemmän kuin vakiona. US-Parts myy suomessa SRE paketteja ja heillä on joitakin settejä hyllyssäkin. Jos vauhtipyörä ón mennyt, niin silloin onkin jo kalliimpi juttu.
juu tuntuu kyllä.
ja mulla vielä vakio auto, vaikka ei kyllä oo penkitetty että en tiiä kuin paljon on ytyä.
mutta lastua ei vissinä oo.
noh asia selviää kun lootan ehtii pois ottaa...paremminkin kun saa ostettua toisen auton millä pääsee töihin :)
semmosta vielä kysyisin että pystyykö molemmat kampiakselin ja kytkinakselin stefat vaihtaa ihan vaan laatikon poiston yhteydessä, vai onnistuuko kytkinakselin stefan vaihto vasta ku on laatikko purettu?
kampuran stefan nyt luulis pystyvän vaihtaa ihan siitä ulkopuoleltaki.
ja mulla vielä vakio auto, vaikka ei kyllä oo penkitetty että en tiiä kuin paljon on ytyä.
mutta lastua ei vissinä oo.
noh asia selviää kun lootan ehtii pois ottaa...paremminkin kun saa ostettua toisen auton millä pääsee töihin :)
semmosta vielä kysyisin että pystyykö molemmat kampiakselin ja kytkinakselin stefat vaihtaa ihan vaan laatikon poiston yhteydessä, vai onnistuuko kytkinakselin stefan vaihto vasta ku on laatikko purettu?
kampuran stefan nyt luulis pystyvän vaihtaa ihan siitä ulkopuoleltaki.
tilanne tietoja kytkin asiasta:
kytkimelle ei oo vielä tehty mitään kun se ei oo nyt luistanu viikkoon sitte yhtään.
oon oikein kokeeks ajanu sillä tyylillä välillä että jos on luistaakseen niin varmasti luistaa mutta ei...empäs tiiä kyllä mitä asialle tekis.
jos vaan tarkistais laatikosta öljyt ja kattois ettei koneesta oo öljyä huvennu, jos kaikki ok. niin en oikein nää syytä kytkimen uusimiselle jos se nyt toimii moitteetta.
no aika näyttää.
kytkimelle ei oo vielä tehty mitään kun se ei oo nyt luistanu viikkoon sitte yhtään.
oon oikein kokeeks ajanu sillä tyylillä välillä että jos on luistaakseen niin varmasti luistaa mutta ei...empäs tiiä kyllä mitä asialle tekis.
jos vaan tarkistais laatikosta öljyt ja kattois ettei koneesta oo öljyä huvennu, jos kaikki ok. niin en oikein nää syytä kytkimen uusimiselle jos se nyt toimii moitteetta.
no aika näyttää.
No niin, ilmeisesti nyt edessä kytkinlevyn vaihtaminen, samalla sitten asetelma ja levy järeämpiin. Tällä hetkellä vaihteet eivät mene välillä päälle, vaan täytyy painaa kytkinpoljinta pari kertaa, jotta vaihde menee päälle. Esiintyy kaikille vaihteilla. Ilmeisesti kytkinlevy lopussa (~350tkm rullattu levy), autolla itse ajettu 245tkm.
Kone on ALH-tyypillä, vaihdelaatikko EGS (110TDI:n loota) ja vauhtiksena kiinteä AHU:n pyörä ja AHU:n levy, levyn koko pitäisi olla 228mm. Sisään tulisi noiden tilalle siis SRE:n asetelma + vakiopainelaakeri + VR6 levy. Olen lukenut näitä kytkinaiheita ja käsittääkseni tämä olisi juurikin sopiva paketti tuohon nykyisen tilalle. Vääntöä pitäisi sitten kestää tuo ~500Nm, kun tehoa otetaan irti pikkuhiljaa varojen salliessa.
SACHSin sivuilta löytyi tämä koodi asetelmalle, ilmeisesti oikein?
SRE asetelma: 883082 999645
VR6 kytkinlevy löytyy suoraan varaosaliikkeestä, kuten asetelmakin.
Kone on ALH-tyypillä, vaihdelaatikko EGS (110TDI:n loota) ja vauhtiksena kiinteä AHU:n pyörä ja AHU:n levy, levyn koko pitäisi olla 228mm. Sisään tulisi noiden tilalle siis SRE:n asetelma + vakiopainelaakeri + VR6 levy. Olen lukenut näitä kytkinaiheita ja käsittääkseni tämä olisi juurikin sopiva paketti tuohon nykyisen tilalle. Vääntöä pitäisi sitten kestää tuo ~500Nm, kun tehoa otetaan irti pikkuhiljaa varojen salliessa.
SACHSin sivuilta löytyi tämä koodi asetelmalle, ilmeisesti oikein?
SRE asetelma: 883082 999645
VR6 kytkinlevy löytyy suoraan varaosaliikkeestä, kuten asetelmakin.
Mitäs osia kannattaisi laittaa avf-koneiseen passattiin (240mm kytkin ja 6v-loota) jotta kestäisi yli 400nm väännöt?
ilmeisestikin sre:n asetelma, mikä kytkinlevy? sre:n orgaaninen, sintteri vai tuo jossain topicissa mainittu A6 V6 TDI quattron tuplajousitettu? sopiiko S4:n kiinteä limppu suoraan kaksoismassan tilalle ja jos ei niin missä voisi teetättää?
ilmeisestikin sre:n asetelma, mikä kytkinlevy? sre:n orgaaninen, sintteri vai tuo jossain topicissa mainittu A6 V6 TDI quattron tuplajousitettu? sopiiko S4:n kiinteä limppu suoraan kaksoismassan tilalle ja jos ei niin missä voisi teetättää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa