Diesel Säästölaskuri
Valvoja: ffp jäsenet
Diesel Säästölaskuri
Veroa maksaessa intouduin Exceliin ja työstin omatuntoni pohjaksi tuollaisen:
http://tos.pp.fi/koukku/kulutus.xls
Bensa kallis, diesel halpa
http://tos.pp.fi/koukku/kulutus.xls
Bensa kallis, diesel halpa
Tuolla kaavalla lasket kuinka monta kilometriä pitää ajaa kunnes dieselvero on kuoletettu. Eli sen jälkeen dieselillä ajaminen on edullisempaa. Auton ostohintaa ei oteta huomioon. Tulos saattaa yllättää...
V*100/((Kb*Hb)-(Kd*Hd))
Jossa
V = dieselvero
Kb = bensa-auton kulutus
Hb = bensan hinta
Kd = dieselauton kulutus
Hd = dieselin hinta
V*100/((Kb*Hb)-(Kd*Hd))
Jossa
V = dieselvero
Kb = bensa-auton kulutus
Hb = bensan hinta
Kd = dieselauton kulutus
Hd = dieselin hinta
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Osoitteesta http://www.tuulilasi.fi/ ja sieltä linkki "auton osto" löytyy hyvä laskuri jossa voi vertailla uusien bensa- ja dieselautojen käyttökuluja. Vaatii sisäänkirjautumisen. Tyhjiin kenttiin pitää syöttää polttoaineiden hinnat, vuotuiset ajokilometrit kaupungissa sekä maantieajossa. Niiden sekä automallin kulutustietojen mukaan se laskee polttoainekustannukset. Lisäksi laskuri laskee
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa käyttövoimaveron.
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa hankintahintojen erotuksen
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa hankintahinnan + vuotuisen käyttövoimaveron.
Ja eikun tutkimaan...
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa käyttövoimaveron.
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa hankintahintojen erotuksen
-kilometrimäärän, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa hankintahinnan + vuotuisen käyttövoimaveron.
Ja eikun tutkimaan...
Tuossa on paras diesel/bensa vertailu, jossa huojmioitu myös jälleenmyyntihinta:
http://www.ajovalo.net/Diesel.htm
Aika karua luettavaa.
http://www.ajovalo.net/Diesel.htm
Aika karua luettavaa.
Tuo taulukko toimii uuden kanssa, kun alkuvuosina tulee suurin hinnan tiputus ja helpompi laskea. Käytetyissä on vähän vaikeampi laskea hinnan tiputus. Ja ostossa yleensä kuitenkin kuluu sama rahamäärä, eli ostetaan xxx euroilla 'paras mitä löytyy', oli sitten bensa tai diesel. Mitenkäs siinä tapauksessa lasket pääomakulut..
Itse laskin karkeasti autoa vaihtaessa että 8100km/vuosi ja kuittaan dieselveron. Se oli 2.0turbobensa ja kulutti karkeasti 10l/100km.
2.0FSI golffin hinta karkeasti sama kuin 2.0TDI:n, kulutus keskimäärin 8litraa.
Tällöin noin 13500km vuotuisella ajolla kuitataan dieselvero. Tämän verran on tullut ajettua 4-5kk aikana.
Molemmat tosin ovat ylihinnoteltuja, varsinkin 2.0FSI.
2.0FSI golffin hinta karkeasti sama kuin 2.0TDI:n, kulutus keskimäärin 8litraa.
Tällöin noin 13500km vuotuisella ajolla kuitataan dieselvero. Tämän verran on tullut ajettua 4-5kk aikana.
Molemmat tosin ovat ylihinnoteltuja, varsinkin 2.0FSI.
Itsekkin laskeskelin autoa ostaessani että diesel vero tulee kuitattua suunnilleen 12tkm ajolla. Vaihtoehtoina siis oli T4 Volvo ja 525 Bemu, mutta onneksi päädyin tähän Golffin räppänään. Tähän mennessä kilometrejä tullut ~20tkm ja auto ollut mulla kesäkuun puolsestavälistä eli vuotuiset kilometrit tulee olemaan about 35-40tkm. Ja vaikka tämä Volkkari onkin kuluttanut omassa ajossa odotettua enemmän(kaupunkiajossa ~6.3 ja maantiellä litran vähemmän) niin kyllä se silti on mukava tankata reilulla neljällä kympillä tankki täyteen kerran viikkoon, kun ajattelee että polttoainetta voisi kulua tuplasti enemmänkin. Ja vielä kalliimpaa tavaraa :D
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Ei ole ehkä kovinkaan järkevää verrata T4:sta tai BMW 525:sta tai Audia Golfin räppänään.
Itselläni on 850 Volvo enkä ikinä ostaisi sitä bensamallina, koska kulutukset on niin järkyttäviä. Jos ajaisin bensalla, niin valinta olisi varmaan joku VW Polo 1.2 tai vastaava. Jos puhutaan uudesta autosta, niin kyllä pitää se 30 tkm vuodessa tulla, että kannattaa ajatella taloudellisessa mielessä dieseliä.
Ongelma dieseleissä on myös kalliit vakuutukset, kun ne menee moottorin tilavuuden mukaan. Esim. 1.9 SDI maksaa hunajaa ottaen huomioon tehot. Tosin, jos on 70 % bonukset liikennevakuutuksessa, niin ei silläkään ole väliä.
Dieseleiden hinta valitettavasti laskee yhtä nopeasti kuin bensan. "Dieselit eivät enää säilytä arvoaan bensa-autoja paremmin, sillä dieseleiden arvosta oli keskimäärin jäljellä 0,7 % vähemmän kuin bensa-autojen." . Kuitenkin näin: "Jos kuitenkin ajaa erittäin paljon, esim. 200 000 ajettu diesel-auto on selvästi arvokkaampi kuin yhtä paljon ajettu bensa-auto. " http://www.ajovalo.net/Arvo1.htm
Edit: ja eikun pahenee vuonna 2005:
"Dieselautojen hinnat ovat alentuneet keskimäärin 4,1 %, bensa-autojen 1,9 %, joten dieselautojen hinnat ovat jälleen pudonneet nopeammin. Edellisvuonna dieselien hinnat eivät pudonneet bensa-autoja nopeammin." http://www.ajovalo.net/Kaytetyt_heinakuu2005.htm
Itselläni on 850 Volvo enkä ikinä ostaisi sitä bensamallina, koska kulutukset on niin järkyttäviä. Jos ajaisin bensalla, niin valinta olisi varmaan joku VW Polo 1.2 tai vastaava. Jos puhutaan uudesta autosta, niin kyllä pitää se 30 tkm vuodessa tulla, että kannattaa ajatella taloudellisessa mielessä dieseliä.
Ongelma dieseleissä on myös kalliit vakuutukset, kun ne menee moottorin tilavuuden mukaan. Esim. 1.9 SDI maksaa hunajaa ottaen huomioon tehot. Tosin, jos on 70 % bonukset liikennevakuutuksessa, niin ei silläkään ole väliä.
Dieseleiden hinta valitettavasti laskee yhtä nopeasti kuin bensan. "Dieselit eivät enää säilytä arvoaan bensa-autoja paremmin, sillä dieseleiden arvosta oli keskimäärin jäljellä 0,7 % vähemmän kuin bensa-autojen." . Kuitenkin näin: "Jos kuitenkin ajaa erittäin paljon, esim. 200 000 ajettu diesel-auto on selvästi arvokkaampi kuin yhtä paljon ajettu bensa-auto. " http://www.ajovalo.net/Arvo1.htm
Edit: ja eikun pahenee vuonna 2005:
"Dieselautojen hinnat ovat alentuneet keskimäärin 4,1 %, bensa-autojen 1,9 %, joten dieselautojen hinnat ovat jälleen pudonneet nopeammin. Edellisvuonna dieselien hinnat eivät pudonneet bensa-autoja nopeammin." http://www.ajovalo.net/Kaytetyt_heinakuu2005.htm
Joo nää on vaan uusien autojen ongelmia.. Kun omistaa 4000e tdi golffin , joka vie 5 l/100 km ja dieselvero on n 300e niin ei mene kuin muutama kuukausi kuin se on kuitannut samanikäisen gti golffin taloudellisuudessa. Kulkupuoli meneee vielä tdi :n hyväksi. Auton arvon alenema on korkeintaan viisisataa vuodessa. Uuden auton arvo alenee xxxx euroa vuodessa. Vähintään tuon golfin hinnan verran. No mukavuustekijät on sitten erikseen ja paljonko niistä haluaa maksaa.
Kyllä vertaisin s40 ja golfia ihan suoraan tilojen suhteen, 5-sarjalaiseen bemariin en.
Kyllä omasta mielestäni TDI pitää hyvin hintansa jos otetaan huomioon vertailtavissa autoissa kilometrit eikä pelkkää vuosimallia.
Laskukaavoja tuntuu löytyvän omat jokaiselle. Itse olisin ostanut vastaavan hintasen bensa-auton ellen diisseliä olisi ostanut, se että bensa-autoon olisi vääntöä ja tehoa saanut niin ne kulutukset olisi taas hypänny sinne 8+l/100km korville.
Kyllä omasta mielestäni TDI pitää hyvin hintansa jos otetaan huomioon vertailtavissa autoissa kilometrit eikä pelkkää vuosimallia.
Laskukaavoja tuntuu löytyvän omat jokaiselle. Itse olisin ostanut vastaavan hintasen bensa-auton ellen diisseliä olisi ostanut, se että bensa-autoon olisi vääntöä ja tehoa saanut niin ne kulutukset olisi taas hypänny sinne 8+l/100km korville.
Enpä niitä tiloja niin edes ajatellut autoa hankkiessani, vaan lähinnä sitä että mitä käytettävissäni olevalla rahamäärällä saa...Näin jälkeenpäin tavallaan ketuttaa kun ei tullut otettua samaan vahinkoon farmaria kun ei työkamppeet aina tahdo kunnolla mahtua kyytiin. Tai no saattais mahtuakkin jos jaksais siivota ja järjestellä niitä romuja siellä kontissa:)
Väänsinpä PHP:lla tuollaisen laskurin kun näytti ettei kunnollista tahdo löytyä.
Bensa vs diesel laskuri
Kommentoikaa :)
Niin, ja unohdin sanoa että jostain ulkoasu ei oikein toimi kunnolla internet Exploderilla.
Bensa vs diesel laskuri
Kommentoikaa :)
Niin, ja unohdin sanoa että jostain ulkoasu ei oikein toimi kunnolla internet Exploderilla.
Viimeksi muokannut stopsi, 5.1.2006 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 26.10.2005 21:21
Melko kallista :)
Farmi volvossa on dsl-vero muistaakseni 60 eur/vuosi ja vakuutuskin on halvempi kuin normaalisti.
Tuosta kun laskee, huomaa että ei tarvitse paljonkaan ajaa kun on dieselvero kuitattu suhteessa besaan. Toki huolto on sitten arvokkaampaa,kun sitä tarvitsee.
"Normaalisti" se vero olisi aika paljon enempi, jolloin ajaisin luultavasti 1.3L bensa autolla.
Farmi volvossa on dsl-vero muistaakseni 60 eur/vuosi ja vakuutuskin on halvempi kuin normaalisti.
Tuosta kun laskee, huomaa että ei tarvitse paljonkaan ajaa kun on dieselvero kuitattu suhteessa besaan. Toki huolto on sitten arvokkaampaa,kun sitä tarvitsee.
"Normaalisti" se vero olisi aika paljon enempi, jolloin ajaisin luultavasti 1.3L bensa autolla.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Gti halpa, diesel ruma
Itellä tulee sen verran vähemmän kilsoja ettei kannata kiisseli (vertaan 2 koppasen kiisseliä ja 16 venasta (kulutus 6l d ja 7,4 16v ja nämä luvut siis talviajoa). Puhumattakaan kulkupuolen eduista 16veen hyväks...
Sit toinen OT juttu vielä, "sain" käyttööni meijän perheen toisen 2 koppasen joka liikuttaa ruumista 75hv:n voimin eli ykskutonen kaasari niin PIRU P*RKELE kun huomasin miten kallis semmonen on ajaa (työajoon), syö n. 10l<. Sain laskettua kulutusta jonkin verran tankkaamalla 98:sia mutta silti (sillonkin kulutus 8-9l luokkaa).
Itellä tulee sen verran vähemmän kilsoja ettei kannata kiisseli (vertaan 2 koppasen kiisseliä ja 16 venasta (kulutus 6l d ja 7,4 16v ja nämä luvut siis talviajoa). Puhumattakaan kulkupuolen eduista 16veen hyväks...
Sit toinen OT juttu vielä, "sain" käyttööni meijän perheen toisen 2 koppasen joka liikuttaa ruumista 75hv:n voimin eli ykskutonen kaasari niin PIRU P*RKELE kun huomasin miten kallis semmonen on ajaa (työajoon), syö n. 10l<. Sain laskettua kulutusta jonkin verran tankkaamalla 98:sia mutta silti (sillonkin kulutus 8-9l luokkaa).
Ajovalo.netin laskelma on perusteiltaan erheellinen. 1.6-litraista bensakonetta ja 1.9TDI:tä ei todellakaan pidä verrata keskenään - minkä kirjoittaja kuittaa lyhyellä maininnalla dieselin paremmasta suorituskyvystä sen sijaan että olisi ottanut selvästi vahvemman bensakoneen vertailuun. Itse vertaisin mitä tahansa TDI-autoa joko useampisylinteriseen tai ahdettuun bensakoneeseen. Näin uusissakin jää hankintahinnan ero selvästi pienemmäksi.
Sitten listataan dieselin etuja, jotka lienevät kutakuinkin ok, ja haittoja, jotka ovat suurimmaksi osaksi vailla perusteita. Täysin fiksuna mainituista "haitoista" pitäisin vain tulevaan verotuspolitiikkaan liittyvää riskiä.
Sitten listataan dieselin etuja, jotka lienevät kutakuinkin ok, ja haittoja, jotka ovat suurimmaksi osaksi vailla perusteita. Täysin fiksuna mainituista "haitoista" pitäisin vain tulevaan verotuspolitiikkaan liittyvää riskiä.
Ajovalo perseestä
Tuo ajovalon laskuri ei todellakaan ole oikeudenmukainen. 1.6 bensakone ei MITENKÄÄN verrattavissa tdi koneeseen. Tuo kulutuserokin on todellisuudessa aivan eriluokkaa jos ajatellaan esim sekalaista talviajoa, jossa usein kylmä moottori. En käsitä missä olosuhteissa päästään noin pieneen kulutuseroon?
Jatkan samoilla linjoilla! Vääntö ja ohituskiihtyvyys voisivat olla seikkoja joiden mukaan verrata. 1.6 bensa ja 1.9 tdi eivät todellakaan tässä asiassa paini samassa sarjassa!
Nykyisellä HDi:llä on huomattavasti parempi ohituskiihtyvyys kuin aiemmalla autollani bmw 318iS coupe. Loppujen lopuksi voi olla parempi valita tunteella(jos vain taloudelliset yms. seikat antavat myöten), sillä kyllä autoilu nielee kaiken suunnitellun budjetin ja vähän ylikin...
Nykyisellä HDi:llä on huomattavasti parempi ohituskiihtyvyys kuin aiemmalla autollani bmw 318iS coupe. Loppujen lopuksi voi olla parempi valita tunteella(jos vain taloudelliset yms. seikat antavat myöten), sillä kyllä autoilu nielee kaiken suunnitellun budjetin ja vähän ylikin...
ittellä oli 525i ennen golffia, mut eipä sinne tilille ole enempää rahaa säästynyt kuin ennenkään, johonki muualle ne on sitten saanut uhrattua, mut mukavempi mielestäni tämmöinen diesel on ja varmasti Paljon Paljon halvempaa ajella ku 6-koneeella.
Joskus vertailin ku mietin golffin ostoa et mitenkäs 1.6gasoline vs 1.9Tdi ni
12 000km vuotuinen ajo oli jo + dieseliin päin ! en laskenut mitään huolto/ arvon alennuksia mukaan.
Vaikka dieselillä ajo olisi ollut kallimpaa kuin 1.6 bensa ehdottomasti olisin silti ottanut Tdi:n
Joskus vertailin ku mietin golffin ostoa et mitenkäs 1.6gasoline vs 1.9Tdi ni
12 000km vuotuinen ajo oli jo + dieseliin päin ! en laskenut mitään huolto/ arvon alennuksia mukaan.
Vaikka dieselillä ajo olisi ollut kallimpaa kuin 1.6 bensa ehdottomasti olisin silti ottanut Tdi:n
Niin kuin Mustis kirjoittikin, vaikka dieselillä ajo olisi aina kalliimpaa kuin bensalla niin dieselin ostaisin. En täysin ymmärrä, ettei muka mitään muuta perustetta dieselin hankintaan olisi kuin säästö. Kaikki lehtijututkin perustuvat "säästölaskelmiin" ja sitä kautta dieselin hankinnan järkevyyteen. Dieselin parempi käytännön suorituskyky maantiellä on minulle vaakakupissa tärkeämpi juttu kuin mahdollinen säästö.
Tämä aihe liippaa aika läheltä omia kokemuksia. Edellinen auto oli 1.6 74 kw Bora ja nykyinen 1.9 TDI 74 kw ja kyllä se käytännön suorituskyky on dieselissä monta monta kertaa parempi kuin bensavehkeessä. Ja en kyllä yhtyisi noihin dieselin huonoihin puoliin mitenkään tuossa Ajovalon.net:in vertailussa.
Jaa-a. Jos nyt ihan oikein tulkitsin tuota laskukaavaa tuolla ylempänä, niin eipä juuri muuta omaa mielipidettä. Laskin uuden Leonin (1.8TSI vs FR TDI) ilmoitettujen kulutuksien mukaan, oletuksena litrahinnan olevan sama. Sain kiisseliveron kuolemaan alle 15000km :)
Eikä kait nuo polttoaineiden litrahinnat tuu samana pysymään, siis bensa vs diesel.
Ja laskin ihan tuon ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen mukaan.
Eikä kait nuo polttoaineiden litrahinnat tuu samana pysymään, siis bensa vs diesel.
Ja laskin ihan tuon ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen mukaan.
Ihan oikein olet laskenut. Olennaista on mitä malleja vertaa keskenään. Tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin kannattaa suhtautua pienellä kriittisyydellä. Aivan uusimmista dieseleistä ei ole kokemusta (epäilen suuresti uusimpien 2.0tdi:n alle neljän litran kulutuksia). Omat kokemukset uudesta 1.4TSI:stä laittavat miettimään dieselin kannattavuutta. Muutamaa mitä olen käynyt kokeilemassa niin matkakulutus on ollut viiden litran paikkeilla ja yhdistetty n.6l/100km. Muuten en ala tuota ylistämään, siitä voi lukea muualta netistä.
Omalla 2.0 TDI FR Leonilla olen nyt ajanut reilu 10000 km ja keskikulutus on karvan alle 6 litraa. Melko sekalaista ajoa, lyhyttä pätkää ja webasto lämmittää aamuin illoin.
Edellinen Altea BKD kiisselimyllyllä meni 2 vuoden ja 50000km ajolla karvan päällä 7 litraa.
Kyllä mää ajan edelleen kiisselillä :) Kuitenkin vuodessa tulee se reilut 30000km vaikka kuinka ajelis kesällä polkupyörällä työmatkoja :)
Edellinen Altea BKD kiisselimyllyllä meni 2 vuoden ja 50000km ajolla karvan päällä 7 litraa.
Kyllä mää ajan edelleen kiisselillä :) Kuitenkin vuodessa tulee se reilut 30000km vaikka kuinka ajelis kesällä polkupyörällä työmatkoja :)
Tähän se sitten kaatu. Ainut positiivinen asia enää diiselissä se että voimaa saa pienellä kulutuksella. Pitänee tankkailla tankit täyteen ennen Ouluun tuloa kun kerta dsl on jopa 3cnt halvempaa kuin bentsiini! :)
Taidan laittaa herrojen iloksi nyt sitten sellaisen väh. 6-syl, vanhan pensarosvon millä ajelen kaupunkiajot kun kerta pensa on tiiseliä halvempaa. Ittepähän kerjäsivät!
Taidan laittaa herrojen iloksi nyt sitten sellaisen väh. 6-syl, vanhan pensarosvon millä ajelen kaupunkiajot kun kerta pensa on tiiseliä halvempaa. Ittepähän kerjäsivät!
Itse kanssa laskin olisiko kannattavaa vaihtaa dieselistä pois. Melkein voisi jos olisi rauhallinen kaasujalka.
Ei meinaan paljoa loppupeleissä saa kulutuseroja tankillisissa polkeeko vaiko ei. Toisin kuin bensavehkeet millä ajellut niin kyllä tulee eroa.
Eli halvemmaksi tulee ajella reippaammin dieselin kanssa =)
Ei meinaan paljoa loppupeleissä saa kulutuseroja tankillisissa polkeeko vaiko ei. Toisin kuin bensavehkeet millä ajellut niin kyllä tulee eroa.
Eli halvemmaksi tulee ajella reippaammin dieselin kanssa =)
Ihan yhtä kannattavaa tuo ajelu pikku-dieselillä itsellä on kun vuonna 2003 jolloin siirryin bensa peleistä poijes. Silloin di o.8 e ja be 1.0 e/l. 5 litraa kuluu dieseliä sekalaisessa ajossa ja bensa vehkeissä en ole ikinä päässyt alle 7 l/100 kun kaupunkiajoa kertyy kuitenkin aika paljon. Silloin nettosin 30 000 km ajolla vuoteen n. 500 e nyt hintatasolla 1.6 e/l tulee etua jonnekin 650 e hujakoille. Rahanarvon muutoksen kun ottaa huomioon niin etu on aika lailla sama. Itsellä ei tuo ostohinta merkitse, koska laitan samansumman atoon kiinni oli se sitten bensa tai diesel. Bensa pelin sais tietty vähemmän ajetun samalla rahalla, mutta hyvinhän tuo kohta puol milliä ajettu diesel on toiminut ilman ihmeitä remontteja. jäännosarvo ei myöskään merkitse, koska tuokin on paalitavaraa kun sen vaihdan. Tsi voisi tietty olla vaihtoehto, mutta vielä ei itsellä siihen kynnet riitä. ja mitä nekään sitten oikeasti vie talvella kaupunkiajossa?
Meillä oli vuoden 116i pikku bemmi. Yhdistetyssä kaupunki/kauppakassi/matka-ajossa se vei n. 8.6l/100km.
Nyt meillä on 500-sarjan 6-koneella oleva diesel farkku (lue: painava laiva) automaattivaihteistolla. Autossa on VOIMAA isolla, sitä on "hieman" kiusattu. Se vie saman 8,6l/100km. samassa ajossa.
Kuitenkin voimaa ja ajettavuutta, tilaakin on ihan eri tavalla. Niin paljon, että ei yhtään harmita maksaa 770€ vuodessa käyttömaksuja.
Ja polttoaineiden hinnat vaan nousee. Ei niille kukaan mahda mitään. Ajellaan sillä millä on varaa ja mikä tuntuu hyvältä.
Nyt meillä on 500-sarjan 6-koneella oleva diesel farkku (lue: painava laiva) automaattivaihteistolla. Autossa on VOIMAA isolla, sitä on "hieman" kiusattu. Se vie saman 8,6l/100km. samassa ajossa.
Kuitenkin voimaa ja ajettavuutta, tilaakin on ihan eri tavalla. Niin paljon, että ei yhtään harmita maksaa 770€ vuodessa käyttömaksuja.
Ja polttoaineiden hinnat vaan nousee. Ei niille kukaan mahda mitään. Ajellaan sillä millä on varaa ja mikä tuntuu hyvältä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 118 vierailijaa