"Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Valvoja: ffp jäsenet
"Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Aloitettiin kaverin kanssa rakentamaan tämmöistä omaksi huviksi tarkoitettua rata-autoa, tällähän tuskin mihinkään luokkaan pääsee ajamaan. Tarkoitus olisi saada hyvä teho/paino suhde, saada autosta mahdollisimman hyvä ajettava, saada kokemusta auton rakentamiseen, sekä pidettyä kustannukset kohtuullisena. Idea autoon saatiin sedältäni joka on harrastanut jokkista ja nykyään rakentelee kaikkea putkirunko autoista saunalauttoihin, viimeisimpänä "pihamaasturi" täysin nelivetoisena akseleita ja moottoria lukuunottamatta itse rakennettuna.
Peugeottia ei juurikaan tarvinnut metsästää vaikka leijona onkin kyseessä, parin viikon etsinnän aloittamisesta löysimme nettiautosta naapuri kylältä 150 eurolla vielä leimassa olevan kaks nolla vitosen.
Koppa oli nyt hommattuna, silläkin sai vielä käytyä kuopiossa koulussa viikon ennenkuin leima loppui. Sitten se saikin lepäillä kevääseen asti kunnes alettiin purkaa turhat osat pois kuten alkuperäinen moottori sekä sisusta. Jäljelle jäi rullaava koppa. Painoa sisustan sekä sähköille punnittiin reilu 120 kg. Moottori laatikoineen muistaakseni ilmoitettiin painavan noin 150-170kg.
205 saikin odotella tallin nurkalla pari kuukautta sen aikaa kun kasattiin cäddy projekti loppuun, samalla tietysti etsien hyvää tekniikan luovuttajaa pösöön. Sitten löytyikin vw bora läheltä, jonka sain lopulta vielä pihaan toimitettuna 170 euron hintaan. Verovelkainen bora reilu 400tkm ajetulla jakajapumpullisella alh:lla oli juuri sopiva tähän projektiin. Näihin aikoihin saatiin myös nosturillinen talli vuokrattua porukalla. Purettiin borasta moottori ja tehtiin jigi yläpäille. Jigi tehtiin pultattavaksi apurunkoon, jotta yläpäät pysyisivät alkuperäisessä asennossa. Sen jälkeen purimme apurungon tukivarsineen irti, koska sovellamme sen peugeotin taka-akseliksi. Purimme lähestulkoon kaikki sähköt borasta ja merkkasimme kaiken.
Sitten alettiin yhdistämään autoja yhdeksi. Irroitimme taka-akselin pösöstä ynnä muut turhat rojut, leikkasimme takaosan auki ja poistimme turhat sisälokaroinnit. Mallailtiin boran apurunkoa pösöön ja todettiin että kyllähän siitä hyvä tulee. Koriin tehtiin vahvikkeita runkoa varten 3mm pellistä. Runkoa lähdettiin tekemään apurungosta koriin kiinni, tässä meni hetki mittaillessa että apurunko on korin suhteen suorassa ja oikealla tasolla. Ensimmäinen rungon pala laitettiin kiinni parilla palkin pätkällä, jottei kaikki mitat muutu kokoajan kun jotain tarvitsee säätää. Rungon valmistuksessa otettiin huomioon vetareiden liikevara. Rungon valmistuttua oli kiinnitettävä yläpäät, josta muodostui päänvaivaa jigistä huolimatta. Lopulta päädyimmme jigin avulla jigittämään tolpat paikoilleen, jolloin saimme tehtyä uudet yläpäät, jotka saimme liitettyä ruonkoon. Iskarin yläpäät mitattiin vielä korin mukaan oikeille paikoille ennen lopullista asennusta ja asennettiin väliaikaisesti/lopullisesti välitanko niiden välille vahvikkeeksi. Nyt meillä olikin jo rullaava kori neljällä kääntyvällä pyörällä joista mielellään takimmaiset olisi saatava kulkemaan suoraan ilma ohjausta. Raideväli kasvoi 12,5cm puoleltaan. Moottorille tehtiin runkoon paikat kannakkeille ja moottori on nyt sovitettu paikoilleen. Sopi ihme kyllä.
Turvakaarien rakennus ensimmäistä kertaa tuotti pieniä ongelmia mutta onneksi varattiin pari kymmentä metriä ylimääräistä putkea että riittäisi varmasti vaikka taivuteltaisiinkin muutama hukkapätkä. B-kaaren taivutus ei tuottanut vaikeuksia toisinkuin A-kaaret, joita tuli parikin sutta. A-kaari olisi saanut tulla hiukan lähemmäs kattoa ja pilaria mutta saatiin välttäväksi niin riittää tähän autoon. Koriin tehtiin myös asianmukaiset vahvikkeet kaarien kiinnitystä varten. A-kaarien välille tehtiin putki ja B-kaaresta taakse iskarinyläpäihin. Loput kaarista on tekeillä. Onneksi nykyään löytää melkein kaiken tarvittavan netistä, AKK:lla todella selkeät ohjeet esimerkiksi näihin kaari hommiin.
Nyt ollaankin hankittu ohjaamon osia kuten pedalboxia ja vöitä, pari kuppijakkaraa löytyikin jo valmiiksi. Kaikkeahan se vielä kaipaa mutta hankitaan sitä mukaa kun mieleen/tarve tulee.
Tällä hetkellä tehdään kaaria loppuun, penkkien paikoitusta ja asennusta, pedalbox ongelma kun rattiakseli on näissä aika pahasti tiellä, vöitten asennusta, jarrulinjoja, vaihteensiirtäjä vaijerien jatkaminen tai muu toteutus ja etupään muutostyöt eli mahdollisesti tulossa kokonaan toinen apurunko esimerkiksi jostain takavetoisesta autosta. Moottorillekkin olisi tarkoitus tehdä muutoksia, alustavasti ajateltu 11m pumppua, suuttimia koossa x, Ahdin esimerkiksi garretin gt2260 alipaine ohjattuna (saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja 250-300hv luokkaan) pakosarja tehdään luultavasti itse, afn imusarja tais olla hyvä? ja mahdollisia kansitöitä. Alustaa ja jarruja sitten kunhan päästään testailemaan.
Tässäpä nyt mitä tuli tällä kertaa mieleen, ideoita saa ja pitää ehdottomasti heittää. Muutenkin kiinnostaa kuulla ajatuksia tämmöisestä vehkeestä ja saa sanoa jos on ihan huono idea, tehdään silti. Heitän tähän loppuun parit kuvat projektista sekä cäddystä.
Peugeottia ei juurikaan tarvinnut metsästää vaikka leijona onkin kyseessä, parin viikon etsinnän aloittamisesta löysimme nettiautosta naapuri kylältä 150 eurolla vielä leimassa olevan kaks nolla vitosen.
Koppa oli nyt hommattuna, silläkin sai vielä käytyä kuopiossa koulussa viikon ennenkuin leima loppui. Sitten se saikin lepäillä kevääseen asti kunnes alettiin purkaa turhat osat pois kuten alkuperäinen moottori sekä sisusta. Jäljelle jäi rullaava koppa. Painoa sisustan sekä sähköille punnittiin reilu 120 kg. Moottori laatikoineen muistaakseni ilmoitettiin painavan noin 150-170kg.
205 saikin odotella tallin nurkalla pari kuukautta sen aikaa kun kasattiin cäddy projekti loppuun, samalla tietysti etsien hyvää tekniikan luovuttajaa pösöön. Sitten löytyikin vw bora läheltä, jonka sain lopulta vielä pihaan toimitettuna 170 euron hintaan. Verovelkainen bora reilu 400tkm ajetulla jakajapumpullisella alh:lla oli juuri sopiva tähän projektiin. Näihin aikoihin saatiin myös nosturillinen talli vuokrattua porukalla. Purettiin borasta moottori ja tehtiin jigi yläpäille. Jigi tehtiin pultattavaksi apurunkoon, jotta yläpäät pysyisivät alkuperäisessä asennossa. Sen jälkeen purimme apurungon tukivarsineen irti, koska sovellamme sen peugeotin taka-akseliksi. Purimme lähestulkoon kaikki sähköt borasta ja merkkasimme kaiken.
Sitten alettiin yhdistämään autoja yhdeksi. Irroitimme taka-akselin pösöstä ynnä muut turhat rojut, leikkasimme takaosan auki ja poistimme turhat sisälokaroinnit. Mallailtiin boran apurunkoa pösöön ja todettiin että kyllähän siitä hyvä tulee. Koriin tehtiin vahvikkeita runkoa varten 3mm pellistä. Runkoa lähdettiin tekemään apurungosta koriin kiinni, tässä meni hetki mittaillessa että apurunko on korin suhteen suorassa ja oikealla tasolla. Ensimmäinen rungon pala laitettiin kiinni parilla palkin pätkällä, jottei kaikki mitat muutu kokoajan kun jotain tarvitsee säätää. Rungon valmistuksessa otettiin huomioon vetareiden liikevara. Rungon valmistuttua oli kiinnitettävä yläpäät, josta muodostui päänvaivaa jigistä huolimatta. Lopulta päädyimmme jigin avulla jigittämään tolpat paikoilleen, jolloin saimme tehtyä uudet yläpäät, jotka saimme liitettyä ruonkoon. Iskarin yläpäät mitattiin vielä korin mukaan oikeille paikoille ennen lopullista asennusta ja asennettiin väliaikaisesti/lopullisesti välitanko niiden välille vahvikkeeksi. Nyt meillä olikin jo rullaava kori neljällä kääntyvällä pyörällä joista mielellään takimmaiset olisi saatava kulkemaan suoraan ilma ohjausta. Raideväli kasvoi 12,5cm puoleltaan. Moottorille tehtiin runkoon paikat kannakkeille ja moottori on nyt sovitettu paikoilleen. Sopi ihme kyllä.
Turvakaarien rakennus ensimmäistä kertaa tuotti pieniä ongelmia mutta onneksi varattiin pari kymmentä metriä ylimääräistä putkea että riittäisi varmasti vaikka taivuteltaisiinkin muutama hukkapätkä. B-kaaren taivutus ei tuottanut vaikeuksia toisinkuin A-kaaret, joita tuli parikin sutta. A-kaari olisi saanut tulla hiukan lähemmäs kattoa ja pilaria mutta saatiin välttäväksi niin riittää tähän autoon. Koriin tehtiin myös asianmukaiset vahvikkeet kaarien kiinnitystä varten. A-kaarien välille tehtiin putki ja B-kaaresta taakse iskarinyläpäihin. Loput kaarista on tekeillä. Onneksi nykyään löytää melkein kaiken tarvittavan netistä, AKK:lla todella selkeät ohjeet esimerkiksi näihin kaari hommiin.
Nyt ollaankin hankittu ohjaamon osia kuten pedalboxia ja vöitä, pari kuppijakkaraa löytyikin jo valmiiksi. Kaikkeahan se vielä kaipaa mutta hankitaan sitä mukaa kun mieleen/tarve tulee.
Tällä hetkellä tehdään kaaria loppuun, penkkien paikoitusta ja asennusta, pedalbox ongelma kun rattiakseli on näissä aika pahasti tiellä, vöitten asennusta, jarrulinjoja, vaihteensiirtäjä vaijerien jatkaminen tai muu toteutus ja etupään muutostyöt eli mahdollisesti tulossa kokonaan toinen apurunko esimerkiksi jostain takavetoisesta autosta. Moottorillekkin olisi tarkoitus tehdä muutoksia, alustavasti ajateltu 11m pumppua, suuttimia koossa x, Ahdin esimerkiksi garretin gt2260 alipaine ohjattuna (saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja 250-300hv luokkaan) pakosarja tehdään luultavasti itse, afn imusarja tais olla hyvä? ja mahdollisia kansitöitä. Alustaa ja jarruja sitten kunhan päästään testailemaan.
Tässäpä nyt mitä tuli tällä kertaa mieleen, ideoita saa ja pitää ehdottomasti heittää. Muutenkin kiinnostaa kuulla ajatuksia tämmöisestä vehkeestä ja saa sanoa jos on ihan huono idea, tehdään silti. Heitän tähän loppuun parit kuvat projektista sekä cäddystä.
- Liitteet
-
- 1. Pösö.jpg (3.48 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 2. aikasempi projekti.jpg (4.24 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 3. boran purkua.jpg (4.26 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 4. Korin leikkely.jpg (3.7 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 5. Jigin sovittaminen.jpg (4.44 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 6. Rungon valmistus.jpg (3.77 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 7. Yläpäät paikoillaan.jpg (3.29 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 8. Turvakaarien tekoa.jpg (3.47 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 9. Moottorin sovitus.jpg (3.36 MiB) Katsottu 21910 kertaa
-
- 10. Ulkoiluttamassa.jpg (4.06 MiB) Katsottu 21910 kertaa
Viimeksi muokannut eronezky, 7.3.2020 22:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Jo on projekti!
Miten päädyitte dieseliin?
Miten päädyitte dieseliin?
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
H. Jormalainen kirjoitti:Jo on projekti!
Miten päädyitte dieseliin?
Tuntui halvemmalta ja helpommalta ratkaisulta, näissä kun tuntuu olevan potenttiaalia viritys hommissakin.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Ai että mahtavaa meininkiä, innolla seurataan!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Mää ku luulin että 1,8T ois ollu semmonen...eronezky kirjoitti:Tuntui halvemmalta ja helpommalta ratkaisulta, näissä kun tuntuu olevan potenttiaalia viritys hommissakin.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
ALH:lle löytyy ainakin helppo ja ilmainen ohjelma softantekoon. Muuten en nyt siitä helppoudesta tai halpuudestakaan menisi takuuseen 1.8T:hen verrattuna.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
No joo 1.8t oli kyllä vaihtoehtona, diisselinä tekeminen kuitenkin kiehtoi enemmän. Onko kellään muuten kokemusta nuitten vaihteensiirtäjä vaijereitten jatkamisesta?
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Markus L kirjoitti:ALH:lle löytyy ainakin helppo ja ilmainen ohjelma softantekoon. Muuten en nyt siitä helppoudesta tai halpuudestakaan menisi takuuseen 1.8T:hen verrattuna.
Löytyykö linkkiä tähän?
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Akseli väli kasvoi 12,5cm puoleltaan
Jumituin tähän, siis akseliväli vai raideväli? Kuvia koitin katsella mutta tuskin akseliväli koska ei oikein osu pyöränkaariin?
Tosin raidevälin kasvaminen 25cm kuulostaa myös hurjalta..
Taidokasta tai ainakin innokasta tekemistä, keep going!
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
lucifer kirjoitti:Akseli väli kasvoi 12,5cm puoleltaan
Jumituin tähän, siis akseliväli vai raideväli? Kuvia koitin katsella mutta tuskin akseliväli koska ei oikein osu pyöränkaariin?
Tosin raidevälin kasvaminen 25cm kuulostaa myös hurjalta..
Taidokasta tai ainakin innokasta tekemistä, keep going!
Oho sinne on tullut kirjoitettua väärin, tosiaan raideväli kasvoi tuon verran. Ja navat on melkolailla samoilla kohdilla kuin aijjemmatkin.
Kiitoksia!
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
eronezky kirjoitti:Markus L kirjoitti:ALH:lle löytyy ainakin helppo ja ilmainen ohjelma softantekoon. Muuten en nyt siitä helppoudesta tai halpuudestakaan menisi takuuseen 1.8T:hen verrattuna.
Löytyykö linkkiä tähän?
https://vperformance.co.uk/how-to-remap-diy/vagsuite-download-free/ Tästä kyse. En ole varma latauslinkin toimivuudesta, kun latasin itse tuon aikoinaan toisaalta.
Minulla muuten olisi sarja 35 tkm ajettuja DSS Ultime2 suuttimia ylimääräisenä, jos kiinnostaa. Riittävät 11mm pumpulla 300 heppaan.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Löytyykö linkkiä tähän?[/quote]
https://vperformance.co.uk/how-to-remap-diy/vagsuite-download-free/ Tästä kyse. En ole varma latauslinkin toimivuudesta, kun latasin itse tuon aikoinaan toisaalta.
Minulla muuten olisi sarja 35 tkm ajettuja DSS Ultime2 suuttimia ylimääräisenä, jos kiinnostaa. Riittävät 11mm pumpulla 300 heppaan.[/quote]
Mihin hintaan?
https://vperformance.co.uk/how-to-remap-diy/vagsuite-download-free/ Tästä kyse. En ole varma latauslinkin toimivuudesta, kun latasin itse tuon aikoinaan toisaalta.
Minulla muuten olisi sarja 35 tkm ajettuja DSS Ultime2 suuttimia ylimääräisenä, jos kiinnostaa. Riittävät 11mm pumpulla 300 heppaan.[/quote]
Mihin hintaan?
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Noniin pitkän hiljais elon jälkeen jatketaan tätä projektia tännekkin. Valitettavasti tämä oli jätettävä syrjään melkein puoleksi vuodeksi muitten projektien ja satunnaisten hommien takia. Näihin sisältyi mm. Suzuksi samurain ruoste ja maalaus hommat, jetan takaiskarinyläpään korjaukset, cäddyn ylläpito, monkey projekti ja yms. Kaikenlaista on ollut ja ei ole tylsäksi käynyt. Kokoajan on ollut polte kummallakin tehdä tätä pösö/vw projektia. Tästä olen myös suunnitellut kuvaavani youtubeen videota, kun vain saisin aikaiseksi tilata kameraa ja mikkiä. Mutta aiheeseen selittelyjen jälkeen.
Pösöön siis tehty etupäähä volvo 240 ohjaus, koska haluttiin nopeampi sekä ohjaus akseli edemmäs, vaikka ackerman kulma olikin näin haastavampi. Tätä parannetaan sitten, kun tiedetään kuinka auto näin käyttäytyy. Tavoitteena olisi saada tälle kesää ensi ajot.
Etupään alusta tehtiin LMS jousista, Silver projectin camber säädettävistä ylälautasista, jostain random hitsattavista kierre holkeista, jotka sopi 240 iskari torniin, sekä lyhentämällä 240 iskari tornia 76mm, jotta saimme vw mk2 jetan iskarit sovitettua. Mk2 jetan iskarit oli iskumitaltaan parhaat (n.205mm) verraten volvon omiin, joissa oli vain noi 170mm, vaikka patsruuna oli paljon pidempi.
Pedalboxi aiheutti ongelmia sovituksen puolesta pösön omalla ohjaus akselin paikallaan. Tämä olikin osa syyllinen miksi vaihdoimme volvon etuakselin, jollois saimme hammastangon apurungon etupuolelle ja näin ollen ohjaus akselin ylemmäs, jotta pedalbox mahtui oikealle kohdalle, sekä pedalboxiin hitsasimme boran oman sähköisen kaasupolkime. Tämä tosin huononti ackermanin kulmaa. Ohjaus akseli/rattiakseli (miksipä näitä kutsutaan) vietiin pedalboxin rungon läpi, jolloin se saatiin juuri oikealle kohdalle.
seuraavaksi luvassa olisi turvakaarien osalta ovi putkien muokkaus etteivät olis kyynärpään tiellä, mooottorin nosto paikoilleen, vaihteen siirtäjä vaijeri jatkaminen, penkkien asennus, sekä vöitten, rattiakselin kiinnitys kunnolla ja vöitten kiinnitys putken liittäminen turvakaariin.
Tulevaisuudessa sitten sähköt, jäähdytys, ahdin ja syttö pumppu päivitykset, sekä ohjelmlointi. Korimuutokset tietty tulee olemaan myös suuressa osassa, kun sinne asti päästään. Kaikkea ei toki muista saati tiedä mitä tähän tulee tapahtumaan. Paljon on vielä jäljellä ja ajattelin tosiaan rueta videoimaan näitä youtuben puolelle, siitä lisää myöhemmin, kuten kuviakin tänne.
Pahoittelut kirjoitus virheistä, taas nopea päivitys.
Pösöön siis tehty etupäähä volvo 240 ohjaus, koska haluttiin nopeampi sekä ohjaus akseli edemmäs, vaikka ackerman kulma olikin näin haastavampi. Tätä parannetaan sitten, kun tiedetään kuinka auto näin käyttäytyy. Tavoitteena olisi saada tälle kesää ensi ajot.
Etupään alusta tehtiin LMS jousista, Silver projectin camber säädettävistä ylälautasista, jostain random hitsattavista kierre holkeista, jotka sopi 240 iskari torniin, sekä lyhentämällä 240 iskari tornia 76mm, jotta saimme vw mk2 jetan iskarit sovitettua. Mk2 jetan iskarit oli iskumitaltaan parhaat (n.205mm) verraten volvon omiin, joissa oli vain noi 170mm, vaikka patsruuna oli paljon pidempi.
Pedalboxi aiheutti ongelmia sovituksen puolesta pösön omalla ohjaus akselin paikallaan. Tämä olikin osa syyllinen miksi vaihdoimme volvon etuakselin, jollois saimme hammastangon apurungon etupuolelle ja näin ollen ohjaus akselin ylemmäs, jotta pedalbox mahtui oikealle kohdalle, sekä pedalboxiin hitsasimme boran oman sähköisen kaasupolkime. Tämä tosin huononti ackermanin kulmaa. Ohjaus akseli/rattiakseli (miksipä näitä kutsutaan) vietiin pedalboxin rungon läpi, jolloin se saatiin juuri oikealle kohdalle.
seuraavaksi luvassa olisi turvakaarien osalta ovi putkien muokkaus etteivät olis kyynärpään tiellä, mooottorin nosto paikoilleen, vaihteen siirtäjä vaijeri jatkaminen, penkkien asennus, sekä vöitten, rattiakselin kiinnitys kunnolla ja vöitten kiinnitys putken liittäminen turvakaariin.
Tulevaisuudessa sitten sähköt, jäähdytys, ahdin ja syttö pumppu päivitykset, sekä ohjelmlointi. Korimuutokset tietty tulee olemaan myös suuressa osassa, kun sinne asti päästään. Kaikkea ei toki muista saati tiedä mitä tähän tulee tapahtumaan. Paljon on vielä jäljellä ja ajattelin tosiaan rueta videoimaan näitä youtuben puolelle, siitä lisää myöhemmin, kuten kuviakin tänne.
Pahoittelut kirjoitus virheistä, taas nopea päivitys.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
kaverilla on tommone 205 keskimoottorilla. siihen on taakse laitettu 309 pösön apurunko ja pyöräkoteloineen ni saatu kaikki pysyy oikeilla kohdin. moottorina sillä on M16 turbolla. kori tehty evo1 B-ryhmän näköseksi
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
jaketech kirjoitti:kaverilla on tommone 205 keskimoottorilla. siihen on taakse laitettu 309 pösön apurunko ja pyöräkoteloineen ni saatu kaikki pysyy oikeilla kohdin. moottorina sillä on M16 turbolla. kori tehty evo1 B-ryhmän näköseksi
Onko tästä dokumentoitu kuvia ja tarinaa? Aina kiinnostaa nähdä muitten vastaavien toteutuksia. Tässäkin tullaan tekemään koria, kunhan sen aika on. Onko millainen ajaa kyseinen tekele?
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
eronezky kirjoitti:jaketech kirjoitti:kaverilla on tommone 205 keskimoottorilla. siihen on taakse laitettu 309 pösön apurunko ja pyöräkoteloineen ni saatu kaikki pysyy oikeilla kohdin. moottorina sillä on M16 turbolla. kori tehty evo1 B-ryhmän näköseksi
Onko tästä dokumentoitu kuvia ja tarinaa? Aina kiinnostaa nähdä muitten vastaavien toteutuksia. Tässäkin tullaan tekemään koria, kunhan sen aika on. Onko millainen ajaa kyseinen tekele?
eipä siittä taida oikeen olla. oli toisella kaverilla ikuisuu projektina tehä jäälle, sitte toinen kaveri sen osti ja teki valmiiksi. hamun harraste rallisprintteihin tuo kelpaa mutta akk kisoja ei saa ajaa. ei tuolla oo paljoo ajettu ku vaiheloota ei kestä tehoa mitä moottori antaa. laatiko tehty hitsatuilla hammaspyörillä ja on tesinnässä oikia suorakytkentä loota.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Päivitetääs kunnolla näin reilun vuoden jälkeen, jos täällä enää ketään on lukemassa. Muutama taukokin keretty pitää tästä. Pösöön tullut taas jonkun verran tehtyä opiskelun ja kaiken muun ohella. Talliaki vaihdettiin välillä ja nyt ollaan ilman nosturia, joka on kyllää hankita listlla, jos joltain löytyy niin viestiä voi laittaa. Alla muutama kuva ja lisää tarinaa.
- Liitteet
-
- 20210130_135833.jpg (2.08 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210120_232152.jpg (8.94 MiB) Katsottu 16037 kertaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Pösö seisoi melkein yhden talven ja keväällä taas jatkettiin säännöllisesti. Autoon tuli uudet oviputket ja väliseinä. Kuvia myös etu yläpäiden paikan muutoksesta. Tein myös omilla mitoilla turvatankin.
- Liitteet
-
- 20210305_165650.jpg (2.7 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210306_191415.jpg (2.74 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210320_011757.jpg (2.54 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210321_142100.jpg (2.5 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210706_211801.jpg (2.55 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210911_001620.jpg (2.11 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20210916_225441.jpg (1.82 MiB) Katsottu 16037 kertaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Takakyljet pullistettiin, että renkaat mahtuu pyörimään, vaikka alla olisi 16" piikkipyörä. Kyljet jossain vaiheessa tarkoitus tasoitella kunnolla ja ottaa muotti niin saadaan kuidusta tehtyä (saattaa muutaman harjoittelun vaatia). Taakse taiteltiin myös sisälokarit.
- Liitteet
-
- 20211001_234714.jpg (2.01 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211001_234737.jpg (1.94 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211002_203837.jpg (2.06 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211016_175921.jpg (2.61 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211019_004210.jpg (2.56 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211205_181646.jpg (2.6 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211217_172605.jpg (2.68 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211217_172610.jpg (2.72 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211217_172616.jpg (2.65 MiB) Katsottu 16037 kertaa
Viimeksi muokannut eronezky, 3.2.2022 2:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Kaaret leikattiin lopulliseen kohtaansa ja jarruille vedittiin putket, sekä uusittiin satulat ja letkut nyt aluksi. Tullaan vielä uusimaan levytkin parempiin, sekä palat. Edessä siis nelimäntäiset 240 volvon satulat ja takana luonnolisesti boran omat jarrut edestä.
- Liitteet
-
- 20211210_172144.jpg (2.73 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211211_203820.jpg (3.14 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211217_172631.jpg (2.79 MiB) Katsottu 16037 kertaa
-
- 20211217_172641.jpg (2.71 MiB) Katsottu 16037 kertaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Runkoa vahvistettiin ja samalla jatkettiin sisälokareita. Vaihteen vaihdossa oli ongelma, että vaihteen siirto vaijerit olisi pitänyt kuljettaa pitkältä matkaa, jotta oltaisiin saatu vaijerit kulkemaan origineelia reittiä. Ongelma korjattiin kääntämällä vaijerit lähtemään vaihtajasta päinvastaiseen suuntaan sekä laatikon puolella vaijereitten piti tulla päinvastaisesta suunnasta jolloin vaihteet toimivat normaalisti. Vaihde kepille tehtiin teline optimaalisimpaan paikkaan ja keppiä voidaan vielä hiukan muokata, jotta vaihde keppi on parhaalla paikkaa. kuskin penkkiä jouduttiin siirtämää takaisin oveen päin, kun ei meinannut enää apparin penkki mahtua kunnolla. Vyöt tilattiin myös uudet kun aijjemin ostetut oli vanhaa mallia ja haluttuun pikalukoilla olevat.
- Liitteet
-
- 20211218_165737.jpg (2.7 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220106_222633.jpg (2.67 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220116_004422.jpg (2.57 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220116_004440.jpg (3.14 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220202_212130.jpg (2.64 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220202_212222.jpg (2.57 MiB) Katsottu 16036 kertaa
-
- 20220202_212245.jpg (2.69 MiB) Katsottu 16036 kertaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Vanhaan konehuoneeseen tehtiin viimeisimpänä tankin ja akun kiinnityspisteet. Kaikkea muutakin kuin tässä sepostuksessa mainittua varmaan tullut tehtyä vaan ei voi muistaa tähän hätään. Seuraavaksi tulossa jäähdytys putket auton ali ja mahdollisesti vesipumppu muutoksia, joko sähköinen lisäksi tai tehokas hoitamaan koko järjestelmän. Polttoaine linjat ja suodattimen paikoitus. Sähköjen asennusta ja turhien karsintaa, jossa voitasiin tarvita jonkunlaista apua kellä enempi moisista kokemusta, kaavion tai muun neuvonnan muodossa. Moottorin osalta resepti aikalailla päätetty ja selvillä.
- Liitteet
-
- 20220121_153243.jpg (2.8 MiB) Katsottu 16034 kertaa
-
- 20220129_002816.jpg (2.63 MiB) Katsottu 16034 kertaa
-
- 20220129_002826.jpg (2.62 MiB) Katsottu 16034 kertaa
-
- 20220129_002831.jpg (2.71 MiB) Katsottu 16034 kertaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Huhhuh, kyllä hyvä että jotkut jaksaa
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Upeeta tekemistä! Ehdottomasti seurantaan.
Paraskin sanoja :D
Skaude kirjoitti:Huhhuh, kyllä hyvä että jotkut jaksaa
Paraskin sanoja :D
Re: "Pirkka group" peugeot 205 1.9tdi keskimoottorisena
Nopeampi päivitys tällä kertaa ja homma onkin edennyt jo siihen pisteeseen että ensi startti ja ajo saatiin suoritettua. Viime päivityksen jälkeen saatiin tehtyä auton ali jäähdytysvesiputket auton keulalle ja asennettiin teräspunos polttoainelinjat. Kytkinlinja meinattiin unohtaa kokonaan mutta onneksi työsylinterin pää löytyi sedän purkuautosta ja loppu saatiinkin tehtyä jarruputkesta. Johtosarjaa tehtiin useampi ilta, katsoen youtubesta ohjeita ja käytiin myös haynesin kirja mistä löytyi tarvittavat sähkökaaviot. Yllättävän yksinkertainen homma oli loppuunsa kun tarjolla oli todella hyvin ohjeita. Ecu käväisi samaan aikaan ohjelmoijalla immon poistossa, jossa samalla tehtiin myös egr ja asv poisto, sekä jonkun näköinen ohjelmakin. 4 bar map laitettiin myös jo valmiiksi. Alipaine puolelta poistettiin myös kaikki turha, jäljelle jäi N75 säätämään ahdinta. Laturillekkin löytyi sopivan mittainen hihna, kun tässä ei nyt satu olemaan muita apulaitteita.
Seuraavaksi siistitään johtosarja ja sen kiinnitykset. Etulokasuojien pullistukset ja sisälokarien muutokset edessä. Kojelauta tabletille ja mittareille. Sähköt pitäisi tehdä valoille, pyyhkiöille, sekä tulevalle sisätilan puhaltimelle. Suunniteltu sellaista työkoneisiin myytävää kenno puhallin komboa. Apukuskin jakkara on vielä hakusessa niin sille pitää sitten vielä tehdä kiinnikkeet ja vöiden kiinnitykset. Sitten päästäänkin jo tekemään moottorin puolelle muutoksia.
Lisäilen kuvia kun käyn seuraavan kerran tallilla.
Tässä vielä linkki ensiajoon:
https://www.youtube.com/watch?v=6wQFIuZftFM
Seuraavaksi siistitään johtosarja ja sen kiinnitykset. Etulokasuojien pullistukset ja sisälokarien muutokset edessä. Kojelauta tabletille ja mittareille. Sähköt pitäisi tehdä valoille, pyyhkiöille, sekä tulevalle sisätilan puhaltimelle. Suunniteltu sellaista työkoneisiin myytävää kenno puhallin komboa. Apukuskin jakkara on vielä hakusessa niin sille pitää sitten vielä tehdä kiinnikkeet ja vöiden kiinnitykset. Sitten päästäänkin jo tekemään moottorin puolelle muutoksia.
Lisäilen kuvia kun käyn seuraavan kerran tallilla.
Tässä vielä linkki ensiajoon:
https://www.youtube.com/watch?v=6wQFIuZftFM
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa