Hei!
Ostin tuossa Skoda Octavia II 2005 vuoden mallin FSI 1.6 litrasella koneelle, jossa on jakoketju. Nyt on alkanut huolettamaan tuo jakoketjun kunto, kun autolla on jo hieman yli 200 000km ajettu. Onko teillä mitään tietoa nouden FSI koneiden jakoketjujen kestävyydestä? Milloin olisi ketju vaihtokunnossa? Itsellä olisi tarkoitus pitää autoa vielä 2-3vuotta ja ajaa varmaan mittariin 50 000-75 000km. Olisiko aiheellinen tehdä jakoketjun vaihto autoon nyt?
Olen sen verran tehnyt aikoinaan moottori hommia, että kiinnostaisi kokeilla itse tehdä tuo jakoketjun vaihto, jos aiheellinen. Löysinkin netistä hyvin video sarjan, jossa käydään aika hyvin läpi tuo vaihto. https://www.youtube.com/watch?v=yqG_KZWZr7s
Heräsikin ajatus kysyä teiltä viisaammilta, että millainen työ tuon ketjun vaihtaminen olisi ja mitä erityistä siinä olisi otettava huomioon?
Mitä kaikkea itse vaihtaisitte tuolta jakopäästä? Itse ajattelin, että riittäisikö, että vaihtaisi vain ketjun, kiristimen ja laahaimet? Nuo rattaathan kuluvat hyvin vähän tuolla öljykylvyssä? Olisiko mitään järkeä vaihtaa niitä, kun katsoin että aika hyvin on hintaa niillä? Kuinkas nuo tiivisteet olisiko jotkut tiivisteet tärkeitä vaihtaa uuteen? Mitenkä nuo nokka-akselien rattaan pitääkö ne löysätä ketjun vaihtoa varten? Tarvitseeko niihin vaihtaa uudet pultit jos löysätään?
Olisin hyvin kiitollinen, jos joku viisas paljon näitä jakopäitä tehnyt osaisi neuvoa asiassa. Pääsisin alkuun hommassa.
Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Ite yhteen 1.6fsi:hin suorittaneena voisin melkein suositella et vaihdat samalla sen toisen nokan päässä olevan säätöpyörän (en muista hienoa nimeä), on aika kallis mut jos meinaat autoa pitää ni kannattaa, käsittääkseni siitä justiisa johtuu se nuissa koneissa startin jälkeen kuuluva kurahdus, itellä ei ainakaan tuo ääni hävinnyt ketjun, kiristimen ja laahaimien vaihdolla. Vaikka vanha ketju olikin venyny aika paljon. Autolla oli ajettu aika tasan 200tkm. Multa saat halvalla lukituskalut jos tarviit :)
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Merkkiliikkeestä 1,4 TSI:n jakopääsarja. Siinä on myös se säädin. Hintaa alle 400€. Lisäksi tarvitsee tiivisteitä ja pultteja ja todennäköisesti öljypumpun ketjupyörän ja ketjun.
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Katselin, että tuo jakoketjusarja löytyisi motonetistäkin. Toki täytyy kysyä myös mitä maksaa Fiksukselta. Eniten nyt mietityttää mitä kaikkea täytyisi vaihtaa/olisi hyvä vaihtaa. Tosiaan olisi itse tarkoitus ajaa autolla vain tuo 50-75tuhatta kilometriä lisää. Tietenkin mahdollisimman halvalla olisi kiva päästä.
Noissa pienimmissä sarjoissa tulee mukana vain kiristin(17), laahaimet(34,4) ja ketju(37). Joissakin sarjoissa on nuo rattaat(36,38,5) mukana, mutta onko niitä tarpeellista vaihtaa tässä tapauksessa? Onnistuuko tuon kampiakselin rattaan vaihto edes helposti (5)? Mitenkäs tuo pultti(22) näyttäisi olevan myös aste kiristettävä, onko siis vaihdettava uuteen?
Onko avattava nuo kaksi pulttia(33,35) kun ketjun vaihtaa vai voiko uuden ketjun vain laittaa rattaille? Vielä tuosta ajoituksen säätimestä(36) aika kallis osa. "ryynanen" oli sitä mieltä, että olisi hyvä vaihtaa, mutta onko kuitenkaan tarpeellista?
Linkit motonetin sivuille
Riittääkö vain tämä sarja ja nuo pari pulttia(33,35) ja tiiviste(32)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255737/331574?ajoneuvo=529
Vai onko järkeä hankkia koko sarja
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255626/856929?ajoneuvo=529
En löytänyt tuota tiivistettä(32) ja pultteja(22,33,35) motonetistä. Löytäisikö joku muu?
Mitenkä tuo öljypumpun ketju. Itse en mieluusti irrottaisi öljypohjaa. Onko tarpeellista vaihtaa?
Kaiken voi aina vaihtaa, mutta mitä kaikkea itse tekisitte jakopäälle 200 000km kohdalla ja kun tarkoituksena olisi ajaa sillä sinne 275 000km asti?
Noissa pienimmissä sarjoissa tulee mukana vain kiristin(17), laahaimet(34,4) ja ketju(37). Joissakin sarjoissa on nuo rattaat(36,38,5) mukana, mutta onko niitä tarpeellista vaihtaa tässä tapauksessa? Onnistuuko tuon kampiakselin rattaan vaihto edes helposti (5)? Mitenkäs tuo pultti(22) näyttäisi olevan myös aste kiristettävä, onko siis vaihdettava uuteen?
Onko avattava nuo kaksi pulttia(33,35) kun ketjun vaihtaa vai voiko uuden ketjun vain laittaa rattaille? Vielä tuosta ajoituksen säätimestä(36) aika kallis osa. "ryynanen" oli sitä mieltä, että olisi hyvä vaihtaa, mutta onko kuitenkaan tarpeellista?
Linkit motonetin sivuille
Riittääkö vain tämä sarja ja nuo pari pulttia(33,35) ja tiiviste(32)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255737/331574?ajoneuvo=529
Vai onko järkeä hankkia koko sarja
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255626/856929?ajoneuvo=529
En löytänyt tuota tiivistettä(32) ja pultteja(22,33,35) motonetistä. Löytäisikö joku muu?
Mitenkä tuo öljypumpun ketju. Itse en mieluusti irrottaisi öljypohjaa. Onko tarpeellista vaihtaa?
Kaiken voi aina vaihtaa, mutta mitä kaikkea itse tekisitte jakopäälle 200 000km kohdalla ja kun tarkoituksena olisi ajaa sillä sinne 275 000km asti?
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Nokka akselin säädinpyörä kannattaa vaihtaa, joten alkuperäistä korjaussarjaa suosittelen
Nokat on avattava, ei riitä hampaille laitto
Nokat on avattava, ei riitä hampaille laitto
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Ja öljypohja on parempi irrottaa. Saa sen tiivisteen laitettua varmasti kunnolla. Pultit uusiin.se säädin on sen pari sattaa noin. Mut vaiha se jos meinaat autolla ajella. Väärä paikka nuukailla.
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Pelkkä säädin marmorilla 700€
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Kysyin tätä tuossa toisessa ketjussa mutta ei oo vastauksia tullu niin kysyn tässäkin. Eikö tämä sarja ole täydellinen http://www.ebay.de/itm/Steuerkettensatz-Steuerkette-Audi-Skoda-VW-1-4-1-6-FSI-TSI-BAG-BLF-BMY-BLG-/361765845147?epid=1578103801&hash=item543aecb89b:g:sQQAAOSwYIxX~Kxs ja tämän kanssa ei tarvitsisi vaihtaa öljypumpun ketjua ja ratasta? Oma auto on blf koneella oleva 1.6 fsi.
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
^Jollet vaihda öljypumpun ratasta, niin se tarkoittaa sitä että et myöskään vaihda jakoketjun kampuran ratasta. Ne on meinaan samassa paketissa.
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Sen tietenki vaihtaisin ku tulis tuon sarjan mukana uusiki. Jos katot tuota ylempää kuvaa ja osaa numero 12 niin sitä ratasta ja ketjua numero 6 ei kai tarvitsisi tuon sarjan kans vaihtaa?
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Ainakin tehtaan sarjassa kampuran rattaassa on öljypumpun ketjun hammastus erilainen kuin vanhassa --> ketju ei käy uudelle rattaalle --> öljypumpun ratas ja ketju menee myös uusiksi
Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto
Täältä myös ääni TSI moottorin alkuperäiselle päivityssarjalle. On heti jämäkämmän oloinen kuin tuo alkuperäinen rimpulaketju ja ennenkaikkea halvempi vaihtoehto. Sarjan hinta oli marmorilla vajaa pari vuotta sitten 350€. Saksasta tilaamalla sama setti n.200€. Ja kuten jo mainittu, öljypumpun ratas, ketju ja kiristin pitää hommata samalla erilaiset + uutta kiristintä joutuu hieman viilaamaan. Lisäksi kampuran stefa, kotelon tiiviste ja uudet pultit joka rattaalle. Ajoitustyökalut tarvii nokkien lukitsemiseen ja ykk:n hakemiseen. Ja säädinpyörän pultissa sitten se vääränkätinen kierre. ;) Varmaan suurin osa koko remonttiin kuluneesta ajasta meni niiden kahden, hyvin veemäisessä paikassa sijaitsevan öljypohjan pultin nysväämiseen!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 73 vierailijaa