Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Moikka. Kun näitä tyhjäkäynnillä täriseviä diisseleitä tuntuu löytyvän enemmän ja vähemmän, niin olisiko ihan tyhmä ajatus perustaa topicci missä voisi ongelman jo ratkaisseet laittaa oireet ja millä tuli lopulta kuntoon..
Oma 2009 tdi golf (BLS 105hv PD ) tärisee reilusti lämpöisenä, kylmänä käy nätisti ja ensimmäisenä käyn katsomassa löytyykö softapäivitys. Sen jälkeen vaihdatan suuttimien johtosarjan ja siitä lähdetään eteenpäin..Kannattaako suuttimien tiivisteet vaihdattaa samalla? Vituttaa kun vieraat ihmiset tulevat kyselemään et onko auto kunnossa kun käy noin oudosti :) Jos huono ajatus, ylläpito voi poistaa.
Oma 2009 tdi golf (BLS 105hv PD ) tärisee reilusti lämpöisenä, kylmänä käy nätisti ja ensimmäisenä käyn katsomassa löytyykö softapäivitys. Sen jälkeen vaihdatan suuttimien johtosarjan ja siitä lähdetään eteenpäin..Kannattaako suuttimien tiivisteet vaihdattaa samalla? Vituttaa kun vieraat ihmiset tulevat kyselemään et onko auto kunnossa kun käy noin oudosti :) Jos huono ajatus, ylläpito voi poistaa.
Viimeksi muokannut janne12345, 24.9.2016 1:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Syöttötekniikan ja moottorikoodin kertominen jokaisen postauksen alkuun auttaisi muita topicin lukijoita valtavasti, nyt jokainen joutuu vuorollaan googlaamaan että onko vuoden 2009 golfissa tai 2002 borassa pumppari vai CR vai mikä.
PD koneissa noita epäilyksen kohteita on monia: johtosarja, suuttimien tiivisteet, moottorin tukikumit, nokka-akseli ja/tai paininkupit, kaksoismassa.
Omasta 430tkm ajetusta AVF:stä (PD) irroitin juuri kannen ja suuttimien kärjet olivat karstaa täynnä, hyvä kun pieni kolo löytyi sieltä kaiken mähmän keskeltä josta se polttoaine sitten pitäisi tulla läpi. Myös venttiilinvarret olivat aika kaameassa kunnossa. Nokka ihan hyvässä hapessa, ja kaksoismassakaan ei tunnu ääntelevän tai vääntelevän vielä mitenkään. Olen nostanut tyhjäkäyntiä VCDS:llä tuonne 903rpm, tämä auttanut noihin pärinöihin ja värinöihin.
PD koneissa noita epäilyksen kohteita on monia: johtosarja, suuttimien tiivisteet, moottorin tukikumit, nokka-akseli ja/tai paininkupit, kaksoismassa.
Omasta 430tkm ajetusta AVF:stä (PD) irroitin juuri kannen ja suuttimien kärjet olivat karstaa täynnä, hyvä kun pieni kolo löytyi sieltä kaiken mähmän keskeltä josta se polttoaine sitten pitäisi tulla läpi. Myös venttiilinvarret olivat aika kaameassa kunnossa. Nokka ihan hyvässä hapessa, ja kaksoismassakaan ei tunnu ääntelevän tai vääntelevän vielä mitenkään. Olen nostanut tyhjäkäyntiä VCDS:llä tuonne 903rpm, tämä auttanut noihin pärinöihin ja värinöihin.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No niin, nyt on asiassa päästy pikkusen eteenpäin..
Mitattu suuttimien korjausarvot.
Kylmänä:
1. 0,05 2.-0 3. 0 4. -0,05
Lämpimänä:
1. 2.99 2. -1.39 3. 0.35 4. -2.14
1 Sylinterin lukema koko ajan sama 2.99 , ei muuttunut mihinkään.. Piirsi tasaista suoraa viivaa.
Antaa vikakoodin P0301 syl1 sytytyskatkos
Lisäksi vikakoodi P161C Hehkutulppa syl3 avoin virtapiiri.
Mitattu suuttimien korjausarvot.
Kylmänä:
1. 0,05 2.-0 3. 0 4. -0,05
Lämpimänä:
1. 2.99 2. -1.39 3. 0.35 4. -2.14
1 Sylinterin lukema koko ajan sama 2.99 , ei muuttunut mihinkään.. Piirsi tasaista suoraa viivaa.
Antaa vikakoodin P0301 syl1 sytytyskatkos
Lisäksi vikakoodi P161C Hehkutulppa syl3 avoin virtapiiri.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Sen verran sain asiantuntija apuja, että puristukset mitattava ja korjausarvot kun autossa ahtoja. Sen jälkeen ollaan taas viisaampia.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Johtosarjaa lähtisin epäilemään jos kerran kylmänä käy neljällä mutta lämmettyä tipauttaa yhden suuttimen kokonaan pois pelistä. Otapa venttiilikoppa pois ja irroita liittimet ja putsaile.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Joo täytyy toi kokeilla, huomenna otetaan vielä muutat vedot ja katotaan kuinka korjausarvot käyttäytyvät.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Nuo korjausarvothan on sitten tyhjäkäynnin tasausta varten.
Jos kierrätät konetta yli 1400rpm ni VCDS:n näyttämät arvot jämähtävät paikalleen ja alkavat rullata taas kun kierrokset laskee alle 1400rpm.
Jos se kerran auto toimii kylmänä hyvin ja alkaa lämpimänä takkuamaan niin venakoppa auki, sen jälkeen suutintenjohtosarjan liittimien kiristys ja puhdistus tai johtosarjan vaihto.
Jos kierrätät konetta yli 1400rpm ni VCDS:n näyttämät arvot jämähtävät paikalleen ja alkavat rullata taas kun kierrokset laskee alle 1400rpm.
Jos se kerran auto toimii kylmänä hyvin ja alkaa lämpimänä takkuamaan niin venakoppa auki, sen jälkeen suutintenjohtosarjan liittimien kiristys ja puhdistus tai johtosarjan vaihto.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kiitos, tänään täytyy mennä tilaamaan se johtosarja. Palataan asiaan kun se on paikalla.
Edit. Löytyisikö kantahäme/päijäthäme alueelta osaavaa kaveria johtosarjan tarkistamaan tai tarvittaessa vaihtamaan. Korvausta vastaan tietysti. Minä en saa kun paikat hajalle jos alan itse ropaamaan.. Sen verran kävin dieselhuollossa kysymässä hintoja et jos suutin paskana niin 700€ kunnostettu suutin. No tietää mihin veronpalautukset laittaa.
0405551603 (Toki yv:tä voi myös laittaa)
Edit. Löytyisikö kantahäme/päijäthäme alueelta osaavaa kaveria johtosarjan tarkistamaan tai tarvittaessa vaihtamaan. Korvausta vastaan tietysti. Minä en saa kun paikat hajalle jos alan itse ropaamaan.. Sen verran kävin dieselhuollossa kysymässä hintoja et jos suutin paskana niin 700€ kunnostettu suutin. No tietää mihin veronpalautukset laittaa.
0405551603 (Toki yv:tä voi myös laittaa)
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No niin, johtosarja vaihdettu eikä käynti tärinään parannusta. Edelleen lämpimänä alkaa rynkytys.
4.10 olis dieselhuoltoon aika jossa äijä puhu että vaihdetaan suutin. Jotenkin sylettää lähteä vaihtamaan kokeeksi 700€ suutinta+työt ja jos vika ei sillä korjaannu..
Mystinen homma kun kaveri pari kertaa polkaisi autoa paikallaan niin ei kiertänyt ku 3000rpm. Sitten lähdettiin tielle kiersi normaalisti ja kun ajoin parkkiin niin hyvin nousi kierrokset..
4.10 olis dieselhuoltoon aika jossa äijä puhu että vaihdetaan suutin. Jotenkin sylettää lähteä vaihtamaan kokeeksi 700€ suutinta+työt ja jos vika ei sillä korjaannu..
Mystinen homma kun kaveri pari kertaa polkaisi autoa paikallaan niin ei kiertänyt ku 3000rpm. Sitten lähdettiin tielle kiersi normaalisti ja kun ajoin parkkiin niin hyvin nousi kierrokset..
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Mieluummin ensin koittais vaihtaa kahden suuttimen paikkoja keskenään, tai vaikka ostais käytettynä yhden suuttimen, niitä saanee satasella. Pultithan pitäis aina uusia keinuihin ja suuttimiin, mutta kait ne viikon verran menee kunhan ei kiristä ihan samaan momenttiin mihin pitäis.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Täytyy varmaan lähtee tolla liikenteeseen, millaisessa momentissa pultit ovat ohjeen mukaan..
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kytkinpolkimen anturi kun on rikki, niin ei paikallaan kierrokset nouse yli 3000rpm
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
HuHu kirjoitti:Kytkinpolkimen anturi kun on rikki, niin ei paikallaan kierrokset nouse yli 3000rpm
Kiitti infosta!
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Nokka-akselin ajoitus - 1.5, säädetty 0.0 käynti tasoittui hiukan. Iso kiitos samisalami!
Samalla korjausarvot uudelleen lämpimänä:
1. 2.92
2. -1.08
3. -0.64
4. -1.24
Aattelin kokeilla vielä jotain suuttimien puhdistusainetta, jos siitä olis mitään apuja, kuitenkaan toi 1 syl ei ihan mykkä...
Samalla korjausarvot uudelleen lämpimänä:
1. 2.92
2. -1.08
3. -0.64
4. -1.24
Aattelin kokeilla vielä jotain suuttimien puhdistusainetta, jos siitä olis mitään apuja, kuitenkaan toi 1 syl ei ihan mykkä...
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Voisko tukossa oleva hiukkassuodatin tehdä kyseisiä oireita, oli kuukaus sitten 55g eli maali häämöttää..
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Ootko siihen dpf:n kokeillu putsausaineita?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
arduaen kirjoitti:Ootko siihen dpf:n kokeillu putsausaineita?
En ole vielä kokeillut, onko Forten lisäksi muita hyviä aineita mitkä toimivat?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Jatketaan tätä omaa tarinaa..
Suuttimet kävi säädätettävänä ja suuttimet boschin arvojen sisällä , eikä vikakoodia kuulemma tullut..
Tuli vinkkiä että tarkistaa polttoainesuodattimen tandempumppun vuotamisen varalta ja 17tkm ajettuna näytti tältä, onko vielä normaalin näköinen?
http://aijaa.com/X9qZND
Suuttimet kävi säädätettävänä ja suuttimet boschin arvojen sisällä , eikä vikakoodia kuulemma tullut..
Tuli vinkkiä että tarkistaa polttoainesuodattimen tandempumppun vuotamisen varalta ja 17tkm ajettuna näytti tältä, onko vielä normaalin näköinen?
http://aijaa.com/X9qZND
Viimeksi muokannut janne12345, 18.10.2016 14:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Omaan AVF PD dieseliin tuli kansiremontti tehtyä äskettäin, 440tkm nyt mittarissa. Alkuperäiset suuttimet ja tandem edelleen, joskin uusilla tiivisteillä molemmat. Suuttimien korjausarvot ei muuttuneet mihinkään tuon operaation jäljiltä, edelleen antaa -1 yhteen pyttyyn ja jotain hiluja kolmeen muuteen kun tyhjäkäynti nostettuna noin 900rpm. Tuli kokeeksi laskettua tyhjäkäyntiä minimiin VCDS:llä eli 800rpm, ja sillä käynti on todella heikkoa, korjaukset heittelee jo +-2 pytyissä. Voiko kulahtanut tandem tehdä tuota että ei jaksa matalilla kierroksilla tuottaa tarpeeksi tavaraa suuttimille? Vaiko ennemminkin se 440tkm ajettu kaksoismassa?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tänään kokeilin kuristaa klemmarilla polttoainelinjan paluupuolta, joku oli saanut siitä viitteitä vaivaan ei muutosta.
Auto uudelleen johdon päähän, mitä kaikkea siitä nyt kannattaisi katsoa, mistä voisi vikaa paikallistaa.
Auto uudelleen johdon päähän, mitä kaikkea siitä nyt kannattaisi katsoa, mistä voisi vikaa paikallistaa.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kampiakselin asentotunnistin? Kaverin 2.0 BKD sammui kun lämpeni pihassa tyhjäkäynnillä tarpeeksi.
Ajossa, kun lämpeni kylmästä rynkäytti huolella ja matka jatkui. Ilmeisesti vaihtaa kampiaskelin tunnistimelta nokan tunnistimelle. Ajossa vaihe päällä ei tietenkää sammu.
Anturi vaihtamalla tuli kuntoon.
Ajossa, kun lämpeni kylmästä rynkäytti huolella ja matka jatkui. Ilmeisesti vaihtaa kampiaskelin tunnistimelta nokan tunnistimelle. Ajossa vaihe päällä ei tietenkää sammu.
Anturi vaihtamalla tuli kuntoon.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
juha_j kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin? Kaverin 2.0 BKD sammui kun lämpeni pihassa tyhjäkäynnillä tarpeeksi.
Ajossa, kun lämpeni kylmästä rynkäytti huolella ja matka jatkui. Ilmeisesti vaihtaa kampiaskelin tunnistimelta nokan tunnistimelle. Ajossa vaihe päällä ei tietenkää sammu.
Anturi vaihtamalla tuli kuntoon.
Olis aika edukas testaus kun ei maksa kun muutaman kympin.
Eilen katsottiin korjausarvot uudelleen ja ihan tapissa oli 1 syl suutin 2.99 (ihmetyttää korjaamon lausunto)
Kanava 23 Ruiskuventtiilin säätö aika/poikkeama..
1. - 87
2. - 42
3. - 47
4. - 47
DPF paine-ero 5.1
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
AVF:ään vaihdettu uusi Boschin tandempumppu, ei auttanut tyhjäkäyntiin ollenkaan. Tyhjäkäynti minimiin koodattuna (800prm) ykkössuutin vetää maksimikorjaukset eli -3, tappiin nostettuna (950rpm) korjausta on enää -1. Lienee siis kärjet kulahtaneet..
Viimeksi muokannut Jultsu, 24.10.2016 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tandempumppun paluulinjasta mitattu tuotto, 0.9l/min ja ymmärtänyt että pitäisi olla 1.3l/min. Vaihdettiin kirkas putki eikä ilmakuplia näkynyt linjassa, tasasella ei tullut ihan putken täydeltä mutta kun auto reilusti nokka alaviistoon putki täynnä polttoainetta. Tasasella tyhjäkäynti hyppii +-40 rpm ja IQ 8.5-10.5, kun auto laitettiin takaisin mäkeen niin käy nätisti ja kierrokset pysyvät paikalla. Eli tuntuu että iso harppaus mentiin eteenpäin. Suuttimien korjausarvot edelleen 1syl +2.99 mutta käy nätisti edelleen antaa saman vikakoodin.
000769 - Cylinder 1
P0301 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 217946 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:15:18
Tullaankin seuraavaan kysymykseen, kumpaa pitäisi enemmän epäillä tandempumppu vai siirtopumppu?? Tankin täyttöastekkaan ei vaikuta, koska kesäloma reissussa tankki täynnä ja samaa ronksotusta piti. Eihän auton asento voi vaikuttaa suuttimen toimintaan, vai voiko...
Edit. Olisin laittanut ääninäytteet tänne auto molemmissa asennoissa mut en ainakaan vielä löytänyt sopivaa ohjelmaa..
000769 - Cylinder 1
P0301 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 217946 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:15:18
Tullaankin seuraavaan kysymykseen, kumpaa pitäisi enemmän epäillä tandempumppu vai siirtopumppu?? Tankin täyttöastekkaan ei vaikuta, koska kesäloma reissussa tankki täynnä ja samaa ronksotusta piti. Eihän auton asento voi vaikuttaa suuttimen toimintaan, vai voiko...
Edit. Olisin laittanut ääninäytteet tänne auto molemmissa asennoissa mut en ainakaan vielä löytänyt sopivaa ohjelmaa..
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kävin tänään vielä varmistamassa suuttimet säätäneeltä korjaamolta kävivätkö suuttimien johtosarjan liittimet läpi uudelleen sekä nokka-akselin kunto.. Johtosarja käyty läpi ja suuttimien säädön yhteydessä mitataan nokka-akseli, liittyy jotenkin välyksiin. Ilmavuodon heitti yhtenä vaihtoehtona ilmoille, kun käy paremmin alaviistoon.. Mutta eikös käynnistys yleensä olisi vaivalloisempaa, kun minun tapauksessa auto lähtee hyvin käyntiin. Tandempumppu näyttää että olis hiukan nihkeä alapuolelta, se olis tarkoituksena vaihtaa ja letkujen liitokset kiristää kunnon klemmareilla.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tandempumppu vaihdettu, eikä apuja vaivaan.. Taidan hetken ajella ja antaa asian olla.. Palaan asiaan jos apuja löytyy.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Netin syövereistä löytynyt muutama muukin mahdollinen vikapaikka. Laturin vapaakytkin ja moottorin tuet. Vetarin sisempiä niveliäkin heitettiin jossain mutta siinä nyt ei ole mitään järkeä. Toki jos tärisee liikkeessä niin asia erikseen. Tuo oma lopettaa tärinän välittömästi kun nostaa vähän kierroksia tai lähtee liikkeelle.
Omaani (Passat 2002 1.9TDI 4motion) vaihdoin öljyt, suodattimen sekä diesel suodattimen. Vaihdettiin lämpimään koneeseen ja loppui sille iltaa tärinät. Viikko tuosta tärinät tullut takaisin tosin vähän lievempänä(ei tärise tavarat ovitaskuissa). Öljyn määrä ei ole lisääntynyt tuon jälkeen niin en usko että sinne naftaakaan joukkoon menee mutta tuntuu liittyvän öljyt asiaan.
Omaani (Passat 2002 1.9TDI 4motion) vaihdoin öljyt, suodattimen sekä diesel suodattimen. Vaihdettiin lämpimään koneeseen ja loppui sille iltaa tärinät. Viikko tuosta tärinät tullut takaisin tosin vähän lievempänä(ei tärise tavarat ovitaskuissa). Öljyn määrä ei ole lisääntynyt tuon jälkeen niin en usko että sinne naftaakaan joukkoon menee mutta tuntuu liittyvän öljyt asiaan.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Barabbas kirjoitti:Netin syövereistä löytynyt muutama muukin mahdollinen vikapaikka. Laturin vapaakytkin ja moottorin tuet. Vetarin sisempiä niveliäkin heitettiin jossain mutta siinä nyt ei ole mitään järkeä. Toki jos tärisee liikkeessä niin asia erikseen. Tuo oma lopettaa tärinän välittömästi kun nostaa vähän kierroksia tai lähtee liikkeelle.
Omaani (Passat 2002 1.9TDI 4motion) vaihdoin öljyt, suodattimen sekä diesel suodattimen. Vaihdettiin lämpimään koneeseen ja loppui sille iltaa tärinät. Viikko tuosta tärinät tullut takaisin tosin vähän lievempänä(ei tärise tavarat ovitaskuissa). Öljyn määrä ei ole lisääntynyt tuon jälkeen niin en usko että sinne naftaakaan joukkoon menee mutta tuntuu liittyvän öljyt asiaan.
Omassa jännä miten auton asento vaikuttaa tyhjäkäyntiin, eilen nokka reilusti yläviistoon niin tuntui että käynti reilusti epätasaisempaa.. Oletko huomannut kun esim ajaa risteykseen niin juuri ennen pysähdystä käynti normaalia ja kun auto pysähtyy niin alkaa täristys.. Laturia katsellut muttei hihna hypi.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Minulla tärisee heti kun saavutetaan 90 astetta ja kierrokset menee tyhjäkäynnille. Tosin käytän moottorijarrutusta lähes aina niin eipä sitä tärinää huomaa ennen kuin pysähtyy. Minulla on vasta alussa tämä diagnosointi kun muutamalla tutulla samanlaisia oireita ollut jo vuosia ja eivät tunnu tuosta hajoavan. Läheisellä korjaamolla kävin kyselemässä niin sanoi että nokka-akseleita noista on joskus vaihdettu tai sitten suuttimia mutta ei välttämättä ole edes vakavaa.
Ajattelin aloittaa jaon tarkistuksella. n. 3tkm sitten vaihdettu jakopää hilppeineen niin saattaa olla pielessä hieman. Moottorin tuet katselin jo aiemmin mutta näyttivät kyllä hyvältä ulkoisesti. Meneekö nuo pehmeäksi vai repeävät vanhetessaan?
Ajattelin aloittaa jaon tarkistuksella. n. 3tkm sitten vaihdettu jakopää hilppeineen niin saattaa olla pielessä hieman. Moottorin tuet katselin jo aiemmin mutta näyttivät kyllä hyvältä ulkoisesti. Meneekö nuo pehmeäksi vai repeävät vanhetessaan?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Jostain lueskelin että kaksoismassavauhtipyörä ei tykkää moottori jarrutuksesta, tulee toki itsekin harrastettua. Ihan samat oireet että lämmöt kun nousseet alkaa täristys, alkanut olemaan sitä mieltä että ajeta ja katotaan antautuuko joku paikka. Ainut mikä mietityttää et jos suutin työntää liikaa tavaraa niin mahdollisesti polttaa mäntään reiän. Mä en osaa noista moottorin tuista sanoo mitään. Selvittelen vielä suuttimen varaosanumeron ja jos jostain löytyisi käytetty edukkaasti vois vaihdattaa sen. Kun kävi korjaamolla suuttimien säädössä sinne oli tilattu jo uus suutin valmiiksi, mut oli väärä niin päätin että ajellaan vielä kun kuulemma korjausarvot Ok säädön jälkeen. Vaan eipä ollut.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kävin katsomassa tuota laturia näin alkuun, niin vapaakytkin on ainakin yhtä puuta laturin tuuletussiipien kanssa että taitaa olla sen vaihto edessä. Ei ole pahahintainen viron puolelta n.25€ + postit, Motonetissä 60€.
Siinä ainakin yksi vikakohde tärinään. Tosin en usko että korjaa koko ongelmaa mutta vähenee mahdollisuudet.
Siinä ainakin yksi vikakohde tärinään. Tosin en usko että korjaa koko ongelmaa mutta vähenee mahdollisuudet.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Mä olen nyt muutaman kerran huomannut että lämpöisellä koneella on tullut muutama satunnainen huono startti, täytyy alkaa siihen kiinnittämään huomiota. Tänään viimeksi, tankin ollessa aika tyhjä..
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Noniin nyt on taas remontoitu ääniä vähemmäksi. Startin vapaakytkin olikin aika iso apu. Selvästi väheni ylimääräiset äänet. Meinasi olla laturin alimmainen pultti hiukan haastava saada poies mutta kyllä se sieltä tuli.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Hyvä että jollain tärinät tasoittuu :)) Täällä seuraillaan tilannetta, lueskelin pitkää ketjua kaksoismassapyörä oireista ja sielläkin useammalla tyhjäkäynnillä täristi. Omasta en ole vastaavaa kolinaa saanut paikallistettua. Oma auto ainakin jyristää 80-90km/h vitosvaihteella ajaessa sen verran että epäilen kaksoismassan olevan ehtoopuolella.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Onko tuollaisessa hieman uudemmassa mahdollisuutta säätää syöttöä VCDS:llä?
Tuossa vanhassa LT:ssä hävisi joutokäynti tärinät kokonaan kun määränsäätimen perusarvoa muutti.
CR koneissa tuota säätöä ei ole.
Tuossa vanhassa LT:ssä hävisi joutokäynti tärinät kokonaan kun määränsäätimen perusarvoa muutti.
CR koneissa tuota säätöä ei ole.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Mikä on se hieman uudempi? Juuri tuo CR?
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No tuo LT on 1997, että siitä uudemmat, ennen 2010.
Missä kohtaa esim Golffissa on siirrytty CR tekniikkaan?
Ja missä malleissa on ne sähköllä ohjatut moottorintukityynyt? Ne aiheuttavat tärinää rikkoutuessaan, juurikin tyhjäkäynnille.
Missä kohtaa esim Golffissa on siirrytty CR tekniikkaan?
Ja missä malleissa on ne sähköllä ohjatut moottorintukityynyt? Ne aiheuttavat tärinää rikkoutuessaan, juurikin tyhjäkäynnille.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Pumpparikoneissa saa myös nostettua tyhjäkäyntiä aina 950rpm asti, tuo auttaa jo kummasti pärinöihin ja tärinöihin.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Bmr:ssä auttoi egr:n supistaminen. Tein ite laipan 8mm reiällä ja säästin (kun en koskaan muistanu marmorilta hakea)
Auttoi siis juurikin tyhjäkäyntiin lämpimänä, hummaus ja epätasainen tärinä loppui. Lämpenee kyllä hitaammin. Dmf on aika loppu, melkein 240tkm ajettu, samoin dpf on täynnä. Molemmat pitäs vaihtaa ens vuonna
Auttoi siis juurikin tyhjäkäyntiin lämpimänä, hummaus ja epätasainen tärinä loppui. Lämpenee kyllä hitaammin. Dmf on aika loppu, melkein 240tkm ajettu, samoin dpf on täynnä. Molemmat pitäs vaihtaa ens vuonna
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Omassa BLS koneisessa lämpimän koneen hytkyntä loppui kokonaan kun vaihtoi vaihdelaatikon päällä olevan tuen.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: RE: Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Vipperi kirjoitti:Omassa BLS koneisessa lämpimän koneen hytkyntä loppui kokonaan kun vaihtoi vaihdelaatikon päällä olevan tuen.
Minkälainen homma on tarkistaa/vaihtaa tuki?
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Joutuu irroittamaan ilmansuodatinkotelon, akun ja akkukotelon. Johtonippuja joutui omasta pikkasen löysäämään koska kulki juuri tuen päältä. Ei mikään mahdoton homma kuitenkaan. Autona suberb -09 1.9 bls
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: RE: Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Vipperi kirjoitti:Joutuu irroittamaan ilmansuodatinkotelon, akun ja akkukotelon. Johtonippuja joutui omasta pikkasen löysäämään koska kulki juuri tuen päältä. Ei mikään mahdoton homma kuitenkaan. Autona suberb -09 1.9 bls
Meni etuiskarit ja yläpäänlaakerit , nyt moottorin pitkittäistuen kumi vaihtoon.. Seurailen toistaiseksi tilannetta.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Moottorin tukikumin vaihdon jälkeen tärinät väheni huomattavasti, tyhjäkäynnillä tulee edelleen satunnaisesti katkoksia.. Sellainen vinkki jos etupäässä kuluu kolinaa niin, omasta vaihdettiin vielä muiden osien lisäksi jarrusatuloiden liukutapit. Hävisi ylimääräiset kolinat lopullisesti..
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Passat 2003 AVB alkoi täristä tyhjäkäynnillä. Kun kaasun löysään niin käy oikein 2-3 sek ja sitten alkaa täristää. Ei paljon mutta kuitenkin niin että häiritsee. Löysin juttua siitä nokka-akselin ennakosta vai mikä se on ja vdsllä löysin sen arvoksi -5,5. No ei muuta kuin koppa auki ja pienen pieni nytkäys nokka-akselin keskipulttia myötäpäivään ja enää ei käynnistynyt ollenkaan.
Palautus taaksepäin, lähti käymään ja arvo -8. Värkkäilin hieman aikaisemmalle ja taas ei käynnistynyt. Aikansa värkättyäni tulin siihen tulokseen, että ei käy jos arvo lähempänä nollaa kuin -5,5. Mistähän tässä mahtaa olla kyse ? Jakopää laitettu muutama tuhat sitten asennustyökaluilla ja ite vierestä seurasin, että oikein meni. Hihnapyörä tosin on soikeiden reikien toisessa reunassa mutta siitäpä on sitä uraa laittaa ennakkoa lisää.
Voiko olla niin että jos hihnapyörä on toisessa reunassa ja nokka-akselia siirretään toiseen suuntaan niin nokan pyörimistunnistin joka hammaspyörän reunassa putoaa pelialueelta tms. ?
Voiko vdsl-litellä nostaa tyhjäkäyntiä?
Muuten auto toimii, kulkee ja kuluttaa moitteettomasti.
Pari kuukautta sitten putsailin suuttimien johtosarjan kun satunnaisesti nyki. Samalla totesin että nokkaakseli on virheetön vaikka matkaa on jo tehty 448000. Yhden suuttimen korjausarvo poikkesi muista.
Palautus taaksepäin, lähti käymään ja arvo -8. Värkkäilin hieman aikaisemmalle ja taas ei käynnistynyt. Aikansa värkättyäni tulin siihen tulokseen, että ei käy jos arvo lähempänä nollaa kuin -5,5. Mistähän tässä mahtaa olla kyse ? Jakopää laitettu muutama tuhat sitten asennustyökaluilla ja ite vierestä seurasin, että oikein meni. Hihnapyörä tosin on soikeiden reikien toisessa reunassa mutta siitäpä on sitä uraa laittaa ennakkoa lisää.
Voiko olla niin että jos hihnapyörä on toisessa reunassa ja nokka-akselia siirretään toiseen suuntaan niin nokan pyörimistunnistin joka hammaspyörän reunassa putoaa pelialueelta tms. ?
Voiko vdsl-litellä nostaa tyhjäkäyntiä?
Muuten auto toimii, kulkee ja kuluttaa moitteettomasti.
Pari kuukautta sitten putsailin suuttimien johtosarjan kun satunnaisesti nyki. Samalla totesin että nokkaakseli on virheetön vaikka matkaa on jo tehty 448000. Yhden suuttimen korjausarvo poikkesi muista.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
HAlosseppä kirjoitti:Voiko vdsl-litellä nostaa tyhjäkäyntiä?
Voi, mutta pitää olla rekisteröity versio tuosta Litestä, maksaa 99 dollaria.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
HAlosseppä kirjoitti:Passat 2003 AVB alkoi täristä tyhjäkäynnillä. Kun kaasun löysään niin käy oikein 2-3 sek ja sitten alkaa täristää. Ei paljon mutta kuitenkin niin että häiritsee. Löysin juttua siitä nokka-akselin ennakosta vai mikä se on ja vdsllä löysin sen arvoksi -5,5. No ei muuta kuin koppa auki ja pienen pieni nytkäys nokka-akselin keskipulttia myötäpäivään ja enää ei käynnistynyt ollenkaan.
Palautus taaksepäin, lähti käymään ja arvo -8. Värkkäilin hieman aikaisemmalle ja taas ei käynnistynyt. Aikansa värkättyäni tulin siihen tulokseen, että ei käy jos arvo lähempänä nollaa kuin -5,5. Mistähän tässä mahtaa olla kyse ? Jakopää laitettu muutama tuhat sitten asennustyökaluilla ja ite vierestä seurasin, että oikein meni. Hihnapyörä tosin on soikeiden reikien toisessa reunassa mutta siitäpä on sitä uraa laittaa ennakkoa lisää.
Voiko olla niin että jos hihnapyörä on toisessa reunassa ja nokka-akselia siirretään toiseen suuntaan niin nokan pyörimistunnistin joka hammaspyörän reunassa putoaa pelialueelta tms. ?
Jos se nokan ajoitus on ollut -5,5 (eli ihan helvetin paljon aikaisella) ja olet keskipultista vielä kääntänyt nokkaa myötäpäivään ni ei ole ihme ettei ole lähtenyt käyntiin.
Avb-koneessa nokan ajoitus näytetään "syncro angle" arvona ja silloin miinus on aikaisella ja plussa myöhäisellä. Eli päästäksesi lähemmäksi nollaa sun pitää kääntää nokkaa keskipultista vastapäivään.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Alkuarvo oli tuo -5,5 ja kun käänsin niksauksen nokka-akselia myötäpäivään ei käynyt enää. Käänsin siis takaisin vastapäivään vähä reilummin kuin myötäpäivään ja arvo oli sen jälkeen -8 ja auto kävi. Kääntäminen nokkaa vastapäivään vei siis ajoitusta vain kauemmas nollasta mutta auto kävi..ja minun järjen mukaan ajoitus meni myöhäisemmälle...
. . . .
Vertailin tuota vcds liten kanavanäyttöjä ja icarScania keskenään ja pääsin sitten tällä icarilla nostamaan tyhjäkäyntinopeuden 861 > 924 niin tärinät rauhottu. IcarScanin tekstit ylimalkaiset mutta kun vertaa ne vcds liteen ni ymmärtää mistä puhutaan. Vcds antaa nuo toleranssitkin.
. . . .
Vertailin tuota vcds liten kanavanäyttöjä ja icarScania keskenään ja pääsin sitten tällä icarilla nostamaan tyhjäkäyntinopeuden 861 > 924 niin tärinät rauhottu. IcarScanin tekstit ylimalkaiset mutta kun vertaa ne vcds liteen ni ymmärtää mistä puhutaan. Vcds antaa nuo toleranssitkin.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Jatketaan keskustelua omalta osalta.. Tänään teki ensimmäisen kerran seuraava, ensimmäinen pitkä startti ei mitään ja toisella erittäin pitkällä startilla lähti käyntiin . Auto ollut yön yli parkissa. Kun sammutin auton niin seuraavaksi käynnistyi ihan normaalisti. Alunperin tullut vinkkiä että aloitukseni tärinät saattaa johtua myös ilmavuodosta. Suutinkin saattaa ilmeisesti tehdä vastaavaa..? Ei kuitenkaan pölläytä mitään startatessa.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Eilen vaihdatin vielä varmuuden vuoksi siirtopumppun jakopääremontin yhteydessä -> Ei apuja.. Kai se on alettava henkisesti valmistautumaan suuttimen vaihtoon, jos jollain vinkkiä edullisista vaihtoehdoista niin vinkkejä otetaan vastaan.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Noniin nyt olis alustavasti varattu suutin purkaamolta toimivuus takuulla. Löytyykö palstalaisista etelä-suomen alueelta henkilöä jolla kiinnostusta vaihtaa suutin+tiivisteet korvausta vastaan.(Pultit hommaan kun tekijä löytynyt) Jos vaikka muutaman viikon päästä olis sopivasti aikaa. Viestiä voi laittaa yv:n kautta..
1.9tdi (BLS)
1.9tdi (BLS)
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tulppasin egr:ltä lähtevän letkun, siinä tuntui jatkuva imu.. Kävi pihalla ihan normaalisti mut puoliso soitti tien päältä että tehot hukassa ja vilkuttaa hehkun valoa.. Vaikka antaisi vikakoodin niin ei kai sentään vika tilaan pitäisi mennä. Eli laiton tulpan siihen metalliseen ufolta näyttävän mötikkän lähtevään mustaa letkuun.
Auto 2009
1.9tdi (BLS)
Auto 2009
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Miten muistelin että bls koneeesa on sähköinen egr....? Ethän ottanut vahingossa turbon letkua irti? Siinä on jatkuva imu
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Paljon mahdollista, tossa kuva.. Eli tuon mustan letkun tulppasin tosta kyljestä-tarzi- kirjoitti:Miten muistelin että bls koneeesa on sähköinen egr....? Ethän ottanut vahingossa turbon letkua irti? Siinä on jatkuva imu
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Kyllä tuo aika vahvasti turbon säätökellolta näytää..
Eli ei ihme jos on vedot hukassa.
Eli ei ihme jos on vedot hukassa.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tätä se teettää kun amatööri lähtee vähän säätelemään [emoji23][emoji23]
1.9tdi (BLS)
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
siltä vaikuttaa
Turbon kello tosiaan
Turbon kello tosiaan
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No nyt on purkaamolta hommattu suutin, enää puuttuu pultit sekä tiivisteet. Oletko vaihtaneet pelkät tiivisteet, katselin että motonetti tarjoaa kahta sarjaa säätöruuvilla ja ilman..? Pultit ilmeisesti otettava Laakkoselta kun esim. Sparetolta ei löytynyt. Kertokaapa joku asian tehnyt kun volkkarin varaosamyyjä ei tiennyt, monta keinuvivunpulttia sekä suuttimen pulttia tarvitsen yhden suuttimen vaihtoon. 56€ tiivistesarjaa en viitsi heiltä ostaa.
Suuttimen pultit 10€/kpl ja keinuvivun 14.9€/kpl, on siinä pulteilla hintaa [emoji54]
1.9tdi (BLS)
Suuttimen pultit 10€/kpl ja keinuvivun 14.9€/kpl, on siinä pulteilla hintaa [emoji54]
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Muistaakseni sparetoltakin pultit löytyy kun hakee osanumerolla. Hintaa noilla tosiaankin on "ihan kivasti", myös sparetolla...
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Motonetistä löytynee tiivistesarjoja. Oliko näissä suuttimet molemmilta puolin kiinni? Siinä tapauksessa se perussarja voinee pitääkin sen tiiviinä. Mulla jäi pykälää vanhemmassa pumpparissa (vain toispuolinen kiinnitys) auttamatta liian ohuiksi ne uudet vakiotiivisteet ja vuoti dieselit öljyn joukkoon, kun suutin oli hakannut itselleen ihan kivat kolot kanteen.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Osanumeroa kyseltiin autodocistacin mut tähän hätään niitä ei varmaan mistään saa..pete73 kirjoitti:Muistaakseni sparetoltakin pultit löytyy kun hakee osanumerolla. Hintaa noilla tosiaankin on "ihan kivasti", myös sparetolla...
1.9tdi (BLS)
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Täytyy kokeilla motonetin sarjalla, toivottavasti onnistuis laakista [emoji51]Jultsu kirjoitti:Motonetistä löytynee tiivistesarjoja. Oliko näissä suuttimet molemmilta puolin kiinni? Siinä tapauksessa se perussarja voinee pitääkin sen tiiviinä. Mulla jäi pykälää vanhemmassa pumpparissa (vain toispuolinen kiinnitys) auttamatta liian ohuiksi ne uudet vakiotiivisteet ja vuoti dieselit öljyn joukkoon, kun suutin oli hakannut itselleen ihan kivat kolot kanteen.
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Hae Boschin dieselosia myyvästä liikkeestä ne tiivisteet. Tai tilaa ebaysta.
Suuttimet ovat yhdellä pultilla kiinni, keinuvipuakseli on kahdessa osassa ja kiinni 4:llä ruuvilla/puolikas.
Hyvät hermot sulla täytyy kyllä olla, tämän topikin ensimmäisestä viestistä on vuosi, ja vielä jaksat ykköskymppien ruuveista säästää.
Onko puristuspaineita mitattu, saattaa siellä olla kankikin mutkalla?
Suuttimet ovat yhdellä pultilla kiinni, keinuvipuakseli on kahdessa osassa ja kiinni 4:llä ruuvilla/puolikas.
Hyvät hermot sulla täytyy kyllä olla, tämän topikin ensimmäisestä viestistä on vuosi, ja vielä jaksat ykköskymppien ruuveista säästää.
Onko puristuspaineita mitattu, saattaa siellä olla kankikin mutkalla?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No enhän mä olis autolle vieläkään mitään lisää tehnyt mut alko noi käynnistykset olla sen verran epävarmaa et jotain on tehtävä... Olen kysellyt paikkoja missä noi puristukset vois mittauttaa mut ei ole tuntunut kukaan tietävän. Erinäisistä korjaamoista sekä diesel korjaamoista. Vaihtoon tää ois jo lähtenyt mut hävettää jos joku tulis turhaan koeajolle, hieno alkaa selittelemään kun auto käy miten sattuu.
1.9tdi (BLS)
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Puristuspaineet mitataan hehkun rei'istä, ovat 1.9:ssä hyvin helpot mitata. Kannen päästä sitten pumpparien johtoliitin irti ja starttaamaan.
Merkkiliikkeissä pitäisi olla hyvä ja selkeä testeri.
Satku siihen mittaukseen menee suunnilleen rahaa. Toki, kuten aiemmin sinulle sanoin, laittamalla sen "uuden" suuttimen 2-sylinteriin ja 2-pytyn suuttimen 1-sylinteriin, pitäisi vian korjaantua. Tai, jos vika pysyy ykkösessä, on siellä suurella todennäköisyydellä mekaaninen ongelma (voihan siinä uudessakin johtosarjassa olla vika, voittaa joku lotossakin)
Merkkiliikkeissä pitäisi olla hyvä ja selkeä testeri.
Satku siihen mittaukseen menee suunnilleen rahaa. Toki, kuten aiemmin sinulle sanoin, laittamalla sen "uuden" suuttimen 2-sylinteriin ja 2-pytyn suuttimen 1-sylinteriin, pitäisi vian korjaantua. Tai, jos vika pysyy ykkösessä, on siellä suurella todennäköisyydellä mekaaninen ongelma (voihan siinä uudessakin johtosarjassa olla vika, voittaa joku lotossakin)
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Auto menossa vw:lle takaisinkutsu kampanjan takia (abs), jos vika ei tuolla suuttimen vaihdolla korjaannu niin täytyy siellä mittauttaa paineet.. Kiitos vinkistä.Axi kirjoitti:Puristuspaineet mitataan hehkun rei'istä, ovat 1.9:ssä hyvin helpot mitata. Kannen päästä sitten pumpparien johtoliitin irti ja starttaamaan.
Merkkiliikkeissä pitäisi olla hyvä ja selkeä testeri.
Satku siihen mittaukseen menee suunnilleen rahaa. Toki, kuten aiemmin sinulle sanoin, laittamalla sen "uuden" suuttimen 2-sylinteriin ja 2-pytyn suuttimen 1-sylinteriin, pitäisi vian korjaantua. Tai, jos vika pysyy ykkösessä, on siellä suurella todennäköisyydellä mekaaninen ongelma (voihan siinä uudessakin johtosarjassa olla vika, voittaa joku lotossakin)
1.9tdi (BLS)
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Ensi viikon tiistaina vaihdetaan suutin ja tiivisteet, ettei tää liian helppoa olisi niin pitkään starttiin tulee lisäksi kolme piippausta ja punainen ratinkuva syttyy koelautaan. Häviää kun auto käynnistyy eikä tule mitään tekstejä näyttöön. Jos tällä pärjäis ens viikkoon asti niin luetan vikakoodin siinä samalla..
1.9tdi (BLS)
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Auto varmaan valittaa kun ei muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksestä (kun moottorin pitäisi jo käydä tyhjäkäyntiä) ole vielä öljyn ja ohjaustehostimen paineet nousseet tarvittavalle tasolle.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
3-5sec varmaan startti kesti, ihan selkeästi alkanut tämäkin oire lisääntymään .. Asentaja sanoi kun juteltiin puhelimessa että kulunut kaksoismassavauhtipyöräkin aiheuttaa huonoja startteja kun ei saa jotain anturitietoa.. Sanoi kyllä ettei se sitä 1 sylinterin vikakoodia anna. Lupas kuunnella sen siinä korjauksen yhteydessä, itse en ole selvää kolinaa onnistunut löytämään..Jultsu kirjoitti:Auto varmaan valittaa kun ei muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksestä (kun moottorin pitäisi jo käydä tyhjäkäyntiä) ole vielä öljyn ja ohjaustehostimen paineet nousseet tarvittavalle tasolle.
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Ihan enstex en lähtis tuota kytkintä vaihtamaan, koska minun pasuunassa oli kans noita käynnistyvyys ongelmia ja tyhjäkäynnillä ajoittaista vatkausta. Kytkin vaihdettiin ns. kovaks jo ihan muista syistä, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta auton käynnistyvyyteen eikä vatkaukseen. Vaihdoin suuttimien tiivisteet eikä oo sen jälkeen tarvinnu sahailla käyntiin ja toiminu jo pari vuotta tosin sitä ns. vatkaus ilmiötä ei poistanu. Se on näemmä ominaisuus, ei vika. Moottorina BXE.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Joo ei ole tarkoituskaan, noi startit kun saa kuntoon niin ajellaan niin kauan kun joku paikka antautuu..[emoji3]M1k4 kirjoitti:Ihan enstex en lähtis tuota kytkintä vaihtamaan, koska minun pasuunassa oli kans noita käynnistyvyys ongelmia ja tyhjäkäynnillä ajoittaista vatkausta. Kytkin vaihdettiin ns. kovaks jo ihan muista syistä, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta auton käynnistyvyyteen eikä vatkaukseen. Vaihdoin suuttimien tiivisteet eikä oo sen jälkeen tarvinnu sahailla käyntiin ja toiminu jo pari vuotta tosin sitä ns. vatkaus ilmiötä ei poistanu. Se on näemmä ominaisuus, ei vika. Moottorina BXE.
Jos jollekin apuja niin tässä keivuvivun ja suuttimen pulttien linkit sparetolle ainakin tähän koneeseen.
https://spareto.com/products/038-103-385-a-screw
https://spareto.com/products/038-103-714-a-screw
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Jos ruuveja pitää 4 viikkoa odotella, ja vielä kuitenkin maksella rahteja päälle, ei kiitos.
Säästäminen käy usein kalliiksi...
Ja toinen homma.
Mittauta (ja vaihda) akku, sitten starttauskierrokset tarkastukseen (VCDS) ja tarvittaessa starttimoottori vaihtoon.
Säästäminen käy usein kalliiksi...
Ja toinen homma.
Mittauta (ja vaihda) akku, sitten starttauskierrokset tarkastukseen (VCDS) ja tarvittaessa starttimoottori vaihtoon.
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Pultteja saa huomattavasti halvemmalla pulttikaupasta.
Normi 8.8 lujuuden pultteja ei kannattane testata vaan ostaa 12.9 kuusiokolopultit.
Kiristysohje toki samalla menee myös uusiksi kun eivät veny.
Näitä näkyy nykyään myös Darkside tarjoavan, itse nuo "löysin" vuosi sitten kun googletin vaihtoehtoja orkkishinnoittelulle.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... gines.html
Jokainen toki päättää itse käyttääkö lujuusluokiteltuja vakiopultteja vaiko merkkikohtaisia venyviä... itse aion laittaa "kovat" pultit nokka-akselirempan yhteydessä.
Normi 8.8 lujuuden pultteja ei kannattane testata vaan ostaa 12.9 kuusiokolopultit.
Kiristysohje toki samalla menee myös uusiksi kun eivät veny.
Näitä näkyy nykyään myös Darkside tarjoavan, itse nuo "löysin" vuosi sitten kun googletin vaihtoehtoja orkkishinnoittelulle.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... gines.html
Jokainen toki päättää itse käyttääkö lujuusluokiteltuja vakiopultteja vaiko merkkikohtaisia venyviä... itse aion laittaa "kovat" pultit nokka-akselirempan yhteydessä.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Viimeksi tuli paketti sparetolta viikosta ja sain tandempumppun+asennuksen samaan hintaan kun olis paikallinen Ad ottanut pelkästä pumpusta.. Pulttit otin vw:ltä kun osat on pakko olla tiistaina.
Joo mä olen lueskellutkin että startti ja huono akku liittyy tuohon edellä mainitsemaani hälyyn. Täytyy mittauttaa, thänks!
1.9tdi (BLS)
Joo mä olen lueskellutkin että startti ja huono akku liittyy tuohon edellä mainitsemaani hälyyn. Täytyy mittauttaa, thänks!
1.9tdi (BLS)
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Mitenkä sitten noita 12.9 pultteja kiristellään?
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Momenttiinhan ne vedetään ilman astekiristystä jota venyvillä pulteilla käytetään. Tämänhetkisen tiedon mukaan ihan pultille ilmoitetun momentin mukaan, mutta pieniä ristiriitoja nettilähteiden tiedoissa on momentin suuruudesta.
Ihan samoinhan esim arp:n kansipultit vedetään kiinni tiettyyn momenttiin vs alkuperäisten venyvien astekiristys.
Ihan samoinhan esim arp:n kansipultit vedetään kiinni tiettyyn momenttiin vs alkuperäisten venyvien astekiristys.
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
No niin, suutin vaihdettu ja auto muuttui ihan täysin. Pitkät startit tuntuu myös hävinneen. Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!
1.9tdi (BLS)
1.9tdi (BLS)
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: Tyhjäkäynnillä tärisevät dieselit.
Tyhjäkäynnin tärinä parani aikaisemmin tässä AVB koneessa pienellä kierrosluvun nostolla. Talven ensi pakkasilla kone alkoi resonoida eri tavalla ja jostain laturin seutuvilta kuului kirskahtelua joka moottorin lämmittyä katosi ja parin päivän päästä häipyi melkein kokonaan. Konehuoneesta kuului kuitenkin monenlaista ylimääräistä murinaa, lamplatusta ja resonointia tyhjäkäynnillä ja autolla ajaessa tuntui kuin pakoputki resonoisi tai moottorin tukikumi päästäisi koneen vastaamaan runkoon.
Aikani kuuntelin ja sitten rupesin tutkimaan asiaa ja diagnoosi oli, että laturin vapaakytkin oli jumissa. Vaihtolaturi 140e paikalleen ja kaikki äänet ovat kadonneet. Pasa käy yhtä sievästi kuin 463250 km sitten kun se lähti tehtaalta.
Aikani kuuntelin ja sitten rupesin tutkimaan asiaa ja diagnoosi oli, että laturin vapaakytkin oli jumissa. Vaihtolaturi 140e paikalleen ja kaikki äänet ovat kadonneet. Pasa käy yhtä sievästi kuin 463250 km sitten kun se lähti tehtaalta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa