Jakopää ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Jakopää ongelma
Moro. Tuli vastaan eräs 90-luvun alun 1.9 diesel vapari. Koneessa heittää keulassa siivapyörä. Voiko kuningaspultti olla vääntynyt, kun auto on kolaroitu vai voiko kampiakseli olla vääntynyt. Kone käy tosi nätisti ja ei vuoda mistään öljyä, mutta kuningaspultin pää heittää. Jakopään hammaspyörä ei näytä olevan löysällä
Re: Jakopää ongelma
Eikös tuo ole noissa ihan tyyppivika, hetken päästä sitten pultti pettää ja jako sekasi...
Haulla löytynee asiasta lisää...
Haulla löytynee asiasta lisää...
Re: Jakopää ongelma
Löytyy, mutta kaikki niistä koskee niitä uudempia turbokoneita ja niissä se jakopään hammaspyörä tuntuu heiluvan, mulla se ei anna periks mihkään suuntaan vaikka koettaa liikuttaa. Se hammaspyörä ei näytä vemputtavan, mutta se loppupätkä hammaspyärästä eteenpäin heittää
Re: Jakopää ongelma
Minkälainen rakenne tossa on? Voiko kampiakseli pää olla vääntynyt, vai onko tuo hammaspyörä tai pultti olla vääntynyt.
Re: Jakopää ongelma
Kampiakselin pään oikaisua varten on oma työkalunsa, sitten uusi hammashihnapyörä ja tarvittaessa moniurahihnapyörä/värinänvaimennin.
Kunkkupulttihan noissa pitäisi vaihtaa aina jakopään laiton yhteydessä.
Kunkkupulttihan noissa pitäisi vaihtaa aina jakopään laiton yhteydessä.
Re: Jakopää ongelma
Eli kampiakselin pääkin voi siis tarvita oikaisua? Ton koneen ulommassa, eli ei vaimennetussa siivapyörässä oli kolhu, eli kone on saanut tällin kolarissa. Huomenna menen motonettiin ja haen ainakin hammaspyörän ja kuningaspultin, siihen hylsyn ja laakerilukitetta. Onko olemassa moottoriin lukitustyökalua, vai pidänkö ruuvimeisselillä vauhtipyörää? Minkälainen työkalu sopii kampuran oikaisuun?
Re: Jakopää ongelma
En tajunnut kunkkupulttia vaihtaa remmin yhteydessä, kun luulin ongelman koskevan vaan azz koneita:(
Re: Jakopää ongelma
Ei kyllä tarvitse pulttia vaihtaa hihnan vaihdon yhteydessä, kun sitä ei tarvitse avatakkaan.
Re: Jakopää ongelma
Enpä nyt tiedä mitä 1Y:n huolto-ohjelma määrää, mutta sulaa hulluutta on jättää 3 euron pultti vaihtamatta, vaikka sitä ei tarvitsekaan avata jakopään vaihdon yhteydessä.
Tuon pultin venyminen/löystyminen on kuitenkin aiheuttanut lukuisia kampiakselin pään vaurioita 1Y, ABL ja AAZ-moottoreissa. Pultti siis väsyy käytön aikana, eikä availulla ole sinänsä merkitystä. Ilmeisesti oli niin, että alun perin pultit olivat lujuutta 8.8, mutta nykyisin ne ovat 10.9. Itse ainakin omastani vaihdoin pois 8.8:ksi leimatun ja tilalle laitettu alkuperäisosa oli 10.9.
Tältäkin palstalta voi vanhoista keskusteluista kaivaa todella paljon juttua kuningaspultista, joihin suosittelen ifaa tutustumaan, mikäli on sitä mieltä, että pulttia ei kannata vaihtaa.
Tuon pultin venyminen/löystyminen on kuitenkin aiheuttanut lukuisia kampiakselin pään vaurioita 1Y, ABL ja AAZ-moottoreissa. Pultti siis väsyy käytön aikana, eikä availulla ole sinänsä merkitystä. Ilmeisesti oli niin, että alun perin pultit olivat lujuutta 8.8, mutta nykyisin ne ovat 10.9. Itse ainakin omastani vaihdoin pois 8.8:ksi leimatun ja tilalle laitettu alkuperäisosa oli 10.9.
Tältäkin palstalta voi vanhoista keskusteluista kaivaa todella paljon juttua kuningaspultista, joihin suosittelen ifaa tutustumaan, mikäli on sitä mieltä, että pulttia ei kannata vaihtaa.
Re: Jakopää ongelma
Jape84 kirjoitti:Eli kampiakselin pääkin voi siis tarvita oikaisua? Ton koneen ulommassa, eli ei vaimennetussa siivapyörässä oli kolhu, eli kone on saanut tällin kolarissa. Huomenna menen motonettiin ja haen ainakin hammaspyörän ja kuningaspultin, siihen hylsyn ja laakerilukitetta. Onko olemassa moottoriin lukitustyökalua, vai pidänkö ruuvimeisselillä vauhtipyörää? Minkälainen työkalu sopii kampuran oikaisuun?
Se kampiakselin pää tykkää hakkautua, entisellä työpaikalla oli ohjaritapilla varustettu jyrsimen terä, jolla noita oikaistiin.
Helpoin (ja oikea) tapa on ruuvata lukitustyökalu 3415 kiinni hammashihnapyörään ja vääntää isolla momenttiavaimella pultti kiinni.
Lukitteita ei tehtaan ohjeen mukaan käytetä pultin kiinnityksessä, mutta kiristysmomentti on luokkaa ähkäisy - pieraisu ja vielä puoli kierrosta päälle.
Re: Jakopää ongelma
Kiitos asiallisista vastauksista, täällä tuntuu olevan tietoa asioista. Mistähän liikkeestä voisi saada noita Vw lukitus osia? Esim tuo lukitustyökalu 3415
Re: Jakopää ongelma
Tuli tuossa mieleeni että kuinkahan suurta roolia tuon pultin ja hihnapyörien kestävyyteen liittyen näyttelee laturin vapaakytkimellä varustettu hihnapyörä?
Nehän taisi tdi-koneiden myötä tulla käyttöön ja näissä esikammiokoneissa käsittääkseni ei ole käytetty.
Sehän käytännössä eliminoi hihnan kautta tulevan hakkaavan liikkeen aika täydellisesti.
Nehän taisi tdi-koneiden myötä tulla käyttöön ja näissä esikammiokoneissa käsittääkseni ei ole käytetty.
Sehän käytännössä eliminoi hihnan kautta tulevan hakkaavan liikkeen aika täydellisesti.
Re: Jakopää ongelma
pete73 kirjoitti:Tuli tuossa mieleeni että kuinkahan suurta roolia tuon pultin ja hihnapyörien kestävyyteen liittyen näyttelee laturin vapaakytkimellä varustettu hihnapyörä?
Nehän taisi tdi-koneiden myötä tulla käyttöön ja näissä esikammiokoneissa käsittääkseni ei ole käytetty.
Sehän käytännössä eliminoi hihnan kautta tulevan hakkaavan liikkeen aika täydellisesti.
Erittäin mielenkiintoinen huomio!
Voisikin pistää gallupin pystyyn, onko kellään ollut kuningaspulttiongelmia sellaisessa 1,9-litraisessa, jossa on kiilahihna? Jos siis tällainen offtopic sallitaan. Näitä kiilahihnallisia oli ehkä noin vuoteen -94 tuotannossa. Oma kokemukseni on: yksi ongelmaton kiilahihnallinen, ja yksi pulttiongelman kärsinyt moniurahihnallinen, jossa ei ole vapaakytkintä laturissa.
Onko muuten Jape84:n potilaassa kiila- vai moniurahihna?
Re: Jakopää ongelma
Mulla tossa on moniurahihna. Siinä voi olla kyllä perää, että moniura liittyy tohon ongelmaan, mulla on tuo vm.92
Re: Jakopää ongelma
Sain motonetistä uuden hammaspyörän, onko tuossa mallissa kiilalla se vai miten se on?
Re: Jakopää ongelma
Ihan huomiona, että niitä kunkkupultteja ei saisi koskaan ikinä mistään avata lukitsemalla kampiakseli/vauhtipyörä, vaan juurikin pitämällä kiinni hihnapyörästä. Esim v6 koneissa ei käytetä sitä kampiakselin lukitutustappia… Itse tein kiinnipitotyökalun jostain kakkiksen kiilahihnapyörästä.
Re: Jakopää ongelma
Alfamerin kirjassa käskettiin pitää vauhtipyörästä. Ei se kyllä varmaan järkevin tapa taida olla, mutta en mistään nyt saa tähän hätään oikeaa työkalua.
Kertokaas mulle onko tossa mun koneessa tuo hammaspyörä tuolla kiinteällä kiilalla kiinni, sellaisen ostin ja kone on 50 km päässä, joten ei viittis ajella sitä vaihtamaan turhaan jos ei käy
Kertokaas mulle onko tossa mun koneessa tuo hammaspyörä tuolla kiinteällä kiilalla kiinni, sellaisen ostin ja kone on 50 km päässä, joten ei viittis ajella sitä vaihtamaan turhaan jos ei käy
Re: Jakopää ongelma
En mä kyllä näe mitään ongemaa jos vauhtipyörän hammaskehältä pidetään vastaan (tai vaihde päälle ja jarrulla) jos pultti avataan käsin.
Nuo lukitustapit tms on yleensä tarkoitettu tarkan yläkuolokohdan lukitsemiseen jotta jakopää saadaan helposti kohdalleen, niiden paikalla ollessa ei tokikaan kannata mennä tekemään yhtään mitään isompaa voimaa vaativaa. Saattaa tulla isokin vahinko, riippuen lukituksen tyypistä (esim kampiakselin reunasta lohkeaa palanen).
Nuo lukitustapit tms on yleensä tarkoitettu tarkan yläkuolokohdan lukitsemiseen jotta jakopää saadaan helposti kohdalleen, niiden paikalla ollessa ei tokikaan kannata mennä tekemään yhtään mitään isompaa voimaa vaativaa. Saattaa tulla isokin vahinko, riippuen lukituksen tyypistä (esim kampiakselin reunasta lohkeaa palanen).
Re: Jakopää ongelma
Millastas voimaa se kampuran pää ja kiila on suunniteltu välittämään? Ei koskaan ole tarvinnu kantta pyörittää metrin varressa roikkuen. Vääntö mitä avaaminen tai kiristäminen vaatii voi olla lähelle sama mitä moottori itsessään tuottaa, mutta väärään suuntaan ja väärästä paikasta.
Re: Jakopää ongelma
Eikös se vääntö juuri silloin kohdistu kiilaan, kun pidetään siitä hammaspyörästä vastaan ja kampuran päähän silloin kun pidetään vauhtipyörästä?
Re: Jakopää ongelma
Moro
Vanhassa hammaspyörässä oli kiinteä kiila, mutta siinä oli myös kolme ohjuri tappia, mitkä on upotettu kampuran päähän ja uudessa ei ole ? Kannattaako vanha laittaa taka vai miten tässä kannattaa toimia
Vanhassa hammaspyörässä oli kiinteä kiila, mutta siinä oli myös kolme ohjuri tappia, mitkä on upotettu kampuran päähän ja uudessa ei ole ? Kannattaako vanha laittaa taka vai miten tässä kannattaa toimia
Re: Jakopää ongelma
Googlesta löyty sellaisia itse tehtyjä tapitettuja....
Re: Jakopää ongelma
Ylimääräiset tapit kertovat aiemmista ongelmista, kiilaura lienee levinnyt?
Se kiila on todellisuudessa vain asennusta varten; kun kunkkupultti on oikeanlainen ja kiristetty oikein, kampiakselin pää on suora ja puhdas sekä hihnapyörän vastinpinta (kampiakseliin nähden) on suora ja puhdas, hihnapyörä pysyy paikallaan.
Oikeasti tuossakin on kyse vain jousella aikaansaatavasta puristuksesta, kunkkupultti on "jousi", jolla puristetaan hihnapyörä kiinni kampiakseliin.
Se kiila on todellisuudessa vain asennusta varten; kun kunkkupultti on oikeanlainen ja kiristetty oikein, kampiakselin pää on suora ja puhdas sekä hihnapyörän vastinpinta (kampiakseliin nähden) on suora ja puhdas, hihnapyörä pysyy paikallaan.
Oikeasti tuossakin on kyse vain jousella aikaansaatavasta puristuksesta, kunkkupultti on "jousi", jolla puristetaan hihnapyörä kiinni kampiakseliin.
Re: Jakopää ongelma
Mitä luulet, kannattaako vanha kasata takaisin. Luulen että puhdistamolla osat ja uudella kunkkupultilla saisin vipatuksen pois. Osat eivät näytä kuluneilta, täytyy vielä mitata kampiakselin kiilauran leveys. Luulen että kampiakselin pää on korjattu tapittamalla ja sen jälkeen kolarissa päässyt nitkahtamaan kun pultti on venähtänyt.
Re: Jakopää ongelma
Kasasin sen vanhan hammaspyörän takas uudella pultilla, kiristin 90nm, mut vaan 60 astetta meni, en vaan saanu tiukemmalle. Venputtaa edelleen, mut vähemmän. Onko ok vai hajooko tosta. Nyt oon sillä 6h ajanut ja pultti ainakin on vielä kii.
Re: Jakopää ongelma
Eli nythän mulla se hihnapyörän vipata ongelma ei ole korjaantunut, voiko se nyt rikkoa ton uuden kunkkupultin? Jos kampiakseli oikastaisiin, niin joutuisin katkaisemaan ne ohjuri tapit, sillä ne on liimattu siihen kampiakseliin.
Re: Jakopää ongelma
Yhdestä koneistamosta lupasivat etsiä sitä oikaisu vehjettä, mutta jos ei löydy, niin onko teillä kellään tietoa mistä saisi lainaan sitä
Re: Jakopää ongelma
Ja toinen kysymys, onko vinkkiä millä sais ne tapit irti siitä kampurasta oikaisun ajaks
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa