2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Valvoja: ffp jäsenet
2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Autossani on tuo K14 turbo ja tahtoisin vaihtaa sen parempaan/tehokkaampaan. Vanha turbo on ajettu loppuun.
Mitä turboa suosittelette tuon tilalle?
Mitä kaikkea joutuu muokkaamaan että saa kiinni koneeseen?
Mitä turboa suosittelette tuon tilalle?
Mitä kaikkea joutuu muokkaamaan että saa kiinni koneeseen?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Onko järkevää hommata tuon k14 tilalle GT2252V turbo?
Jos oikein ymmärrän niin AHY koneessa olisi tuo turbo. Kuvien mukaan ACV ja AHY koneilla ois sama pakosarja... eli meneekö silloin ihan suoraan kiinni vanhan tilalle?
Jos oikein ymmärrän niin AHY koneessa olisi tuo turbo. Kuvien mukaan ACV ja AHY koneilla ois sama pakosarja... eli meneekö silloin ihan suoraan kiinni vanhan tilalle?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Onkos tuo k14 hukkaporttiahdin?
2252V kun on muuttuvasiipinen niin voipi tarvia hieman muutoksia ohjauspuolelle (paineohjaus alipaineohjaukseksi) ja ohjelmoinnin.
Jos pakosarjat samat niin siltäosin toki sopii kiinni, mutta onko pakoputken kiinnitys, öljyputket, imu- ja ahtoputket samoja....
Toki vaihtoehtojen kommentointiin auttaa myös jos kertoo onko tarkoituksena vain kuluneen ahtimen uusiminen vai onko tarkoitus myös tehdä jotain viritystoimia (tehotavoite?) jotka vaikuttaa ahtimen mitoitukseen...
2252V kun on muuttuvasiipinen niin voipi tarvia hieman muutoksia ohjauspuolelle (paineohjaus alipaineohjaukseksi) ja ohjelmoinnin.
Jos pakosarjat samat niin siltäosin toki sopii kiinni, mutta onko pakoputken kiinnitys, öljyputket, imu- ja ahtoputket samoja....
Toki vaihtoehtojen kommentointiin auttaa myös jos kertoo onko tarkoituksena vain kuluneen ahtimen uusiminen vai onko tarkoitus myös tehdä jotain viritystoimia (tehotavoite?) jotka vaikuttaa ahtimen mitoitukseen...
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tarkoitus heittää vanha turbo metsään ja hommata sen tilalle hieman aiemmin heräävä ja tehokkaampi turbo. Sen verran tehokkaampi että riittää nostamaan tehot sinne 150 - 200hp tuntumaan. Tahdon siitä pirteän käyttöauton.
Eli olen valmistautunut vaihtamaan myös suuttimet, coolerit yms. Neuvoja kaipailen.
Eli olen valmistautunut vaihtamaan myös suuttimet, coolerit yms. Neuvoja kaipailen.
Viimeksi muokannut Panuusio, 4.6.2017 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
pete73 kirjoitti:Onkos tuo k14 hukkaporttiahdin?
Ei siellä hukkaporttia löydy. Letku menee turbolta magneettiventtiilille ja siitä jatkaa kellolle. Oon kyllä vasta alottelija näiden vehkeiden parissa joten virheitä voi sattua.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tuollainen viritelmä siellä on.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Nii ei sieltä erillistä hukkaporttia löydykään, vaan se on ahtimen yhteydessä ja sitä ohjataan juurikin sillä kellolla ja magneettiventtiilillä.
Päälisinpuolin ero vnt-ahtimeen on aika pieni, toiminnallisesti taas nuo eroaa aika oleellisesti. Hukkaportillisessa päästetään osa pakokaasuista turbiinin ohi ja siten rajoitetaan ahtopainetta, kun taas vnt-ahtimessa muutetaan pakokaasun ja turbiinisiiven kohtauskulmaa...
Päälisinpuolin ero vnt-ahtimeen on aika pieni, toiminnallisesti taas nuo eroaa aika oleellisesti. Hukkaportillisessa päästetään osa pakokaasuista turbiinin ohi ja siten rajoitetaan ahtopainetta, kun taas vnt-ahtimessa muutetaan pakokaasun ja turbiinisiiven kohtauskulmaa...
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Mun käsityksen mukaan se on vnt ahdin eli muuntuvasiipinen. Näin monet kertoneet..
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Silloin se ei varmasti ole K14 ahdin.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
diffas kirjoitti:Silloin se ei varmasti ole K14 ahdin.
Diffas siis tietää ettei k14 ahdin ole vnt mallia?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Panuusio kirjoitti:Näin monet kertoneet..
Monikohan näistä monista oikeasti tuntee ko auton tekniikan... ;)
Tuossa laittamassasi kaaviossa sanotaan kohdissa 31 ja 32 sana hukkaportti (wastegate)...
Samoin kuvailemasi letkujen kulku (ahtimelta magneettiventtiilille ja siitä kellolle) täsmää hukkaportilliseen ahtimeen.
VNT-ahtimen kohdalla ohjausletku tulee alipainepumpulta venttiilille ja siitä kellolle.
Oma käsitykseni on että K14 on (aina) hukkisahdin, mutta kysyin siksi etten tiedä varmaksi onko siitä olemassa vnt-versiota, pikaisella googlen kuvahaulla en sellaista ainakaan löytänyt.
Diffaksen kommentti oli varmaankin nimenomaan tieto ;)
Edit..
Tuossa vielä kuva hukkaportista ko ahtimessa..
Kuva "lainattu":
https://m.dhgate.com/product/k14-531497 ... tml#pd-112
Sieltä löytyy muutama kuva eri kulmista..
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
mulla oli tuossa volvon d5252t moottorissa kkk k14 siinä tulee hukkaportin kellon kalvolle 2 paine tietoa. kalvon toiselle puolen kompurapesältä ja kalvon yläpuolelle vissiin imusarjan paine jota vähentämällä tai lisäämällä ohjataan hukkaportia
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Juuri siksi siinä oli pari pistettä lauseen perässä. Ikinä kun ei noihin voi luottaa. Hyvä että nyt saatiin järkevä ja varma vastaus tähän ongelmaan :) kiitos diffas ja pete! Nyt siis voidaan selvittää millaset osat tarvitaan että saadaan vähintään tuo 150hp irti ;)
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
ACV pakosarjan laippa joka tulee turboon kiinni on neliön mallisella aukolla. Mutta ahy/axg koneen pakosarjassa on pyöreä reikä. Muuten sama pakosarja.
Olisko mitään järkeä lähteä tuunaa tuota acv pakosarjan reikää pyöreäksi?
Olisko mitään järkeä lähteä tuunaa tuota acv pakosarjan reikää pyöreäksi?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tuskin sitä kannatta ainakaan summassa alkaa muuttelemaan ennenku on uusi ahdin hankittu. Sitten voi katsoa tarviiko jotain pientä hienosäätöä että pakokaasut virtaa sulavasti.
Joku muu osannee sanoa riittääkö tuohon 150 heppaan vakio-osat (ahdin/suuttimet).
Jokatapauksessa käytettävyyteen ja normaaleilla käyttökierroksilla saatavaan voimaan tulee radikaali ero pelkällä ohjelmapäivitykselläkin, vaikka huipputeho jäisikin vähän alle tavoitteen.
Jotain 140 hepan paikkeille näkyin ohjelmointilupaukset olevan... ja vääntöä noin 50% lisää.
Oma mielipide on ettei sitä yläkierroksilla saatavaa huipputehoa kannata juurikaan käyttöpelissä tuijotella kun ei konetta sinne asti kuitenkaan viitsi kierrättää ;)
Käyttöalueen vääntökäyrä ratkaisee.
Ja mitä pienemmällä ahtimella pärjää sitä paremmin se herää, vnt vs hukkis toki hieman sotkee vertailua...
Oon joskus ajanut tuollaisella softatulla portterilla ja esim rekan ohitus nosti aika kivan hymyn huulille :)
Joku muu osannee sanoa riittääkö tuohon 150 heppaan vakio-osat (ahdin/suuttimet).
Jokatapauksessa käytettävyyteen ja normaaleilla käyttökierroksilla saatavaan voimaan tulee radikaali ero pelkällä ohjelmapäivitykselläkin, vaikka huipputeho jäisikin vähän alle tavoitteen.
Jotain 140 hepan paikkeille näkyin ohjelmointilupaukset olevan... ja vääntöä noin 50% lisää.
Oma mielipide on ettei sitä yläkierroksilla saatavaa huipputehoa kannata juurikaan käyttöpelissä tuijotella kun ei konetta sinne asti kuitenkaan viitsi kierrättää ;)
Käyttöalueen vääntökäyrä ratkaisee.
Ja mitä pienemmällä ahtimella pärjää sitä paremmin se herää, vnt vs hukkis toki hieman sotkee vertailua...
Oon joskus ajanut tuollaisella softatulla portterilla ja esim rekan ohitus nosti aika kivan hymyn huulille :)
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Juurikin se ettei tarvi jäädä muiden taa kykkii liikentees tai odottaa kiitorataa että saa kerättyy vauhtia ohituksiin. Matka ajoo tulee paljon kun "mökki" sijaitsee 5,5h ajomatkan päässä :D
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
acv pakosarjassa ei muistaakseni oo seinämä paksuutta kovin paljoo ettei tuota kovin paljoo saa pyöreämmäksi/isommaksi.
mulla itellä oli välilaippa mikä muutti pakosarjan reijän erin malliseksi.
mulla itellä oli välilaippa mikä muutti pakosarjan reijän erin malliseksi.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Ei ne ACV ja AHY pakosarjat ole samanlaisia. Tuossa kuva AHY turbosta
http://www.ebay.de/itm/TURBOLADER-T4-07 ... Swh-1W5o9N
Eroa lisäksi turbon öljyputki, öljyn paluuputki, downpipe, välijäähdytin, imusarja, N75, ecu yms.
http://www.ebay.de/itm/TURBOLADER-T4-07 ... Swh-1W5o9N
Eroa lisäksi turbon öljyputki, öljyn paluuputki, downpipe, välijäähdytin, imusarja, N75, ecu yms.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tuota tarkastelin... väärässä?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Onhan tuossa selkeästi eri varaosanumero (viimeinen kirjain) noille pakosarjoille.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Jo on sit erikoinen kuva jos kerran se sarja ei oo tollane ku kuvassa. Ois kuvitellu että laipat vaan erilaiset. Onha tossa AJA malliselle pakosarjallekin oma kuvansa. Kas kun ei oo sekin kuitattu vaan eri osanumerolla... kuka näit kuvii laatii :D
Viimeksi muokannut Panuusio, 6.6.2017 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tässä AHY sarja.
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Nyt sitten kävi se mitä pelkäsin... Olin ajamas kotiin niin 20km ennen perille pääsyä motarilla puski sinistä savua putken täydeltä. Turbo?
Re: 2.5Tdi KKK K14 turbon vaihtaminen
Tota ylläolevaa sarjaa ei sitten ole kovinkaan usein markkinoilla. Pienimuotoinen arpaonni, jos satut sellaisen jostain yhyttämään.
Etkan piirroskuva on sama, vaikka osa olisiki aivan erilainen.
Itse käytin tuon sarjan kanssa renun gt2559v-ahdinta, piisaa aika paljon pisemmälle kuin tuo orggis. Toki, typerää laittaa noin vanhanmallista ahinta enää mihinkään, mutta tällä kertaa näin.
Etkan piirroskuva on sama, vaikka osa olisiki aivan erilainen.
Itse käytin tuon sarjan kanssa renun gt2559v-ahdinta, piisaa aika paljon pisemmälle kuin tuo orggis. Toki, typerää laittaa noin vanhanmallista ahinta enää mihinkään, mutta tällä kertaa näin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 75 vierailijaa