Passat -98 kitinää ja narinaa alustasta...
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -98 kitinää ja narinaa alustasta...
Kummastuttaa vain ajoittain kuuluva voimkas kitinä/narina alustasta, lähinnä edestä oikealta. Mikähän vois olla aiheuttaja? Mitään "poikkeavaa" ei näy... Eikä kuulu aina, se kummastuttaa. Ääni on erittäin voimakas.
Tutkaseppas tukivarsien niveliä. Sieltä se narina tulee. Päällepäin ei välttämättä näy mitään ja narina kuuluu vain kuorma päällä. Jos tunkilla nostaa niin narinat häviää, kun ei ole enää kuormitusta nivelillä. Eikun uutta tukivartta kehiin vaan. Itsellä ihan sama ilmiö ollu muutaman kerran ja aina auttanut varsien vaihto.
Jep nivelet on kuivina ja vähän ajan päästä väljinä ellei jo nyt...
Yksi mitä voisi tehdä niin pieni reikä natisevan nivelen kumiin ja rasvaa sisään ja sitten tukkii esim. sikaflexillä sen reijän mpeen jottei vesi ja lika mene niveleen.
Eipähän heti tarvi ostaa kallista niveltä jos ei väljää vielä ole ja todennäköisesti natina loppuu.
Yksi mitä voisi tehdä niin pieni reikä natisevan nivelen kumiin ja rasvaa sisään ja sitten tukkii esim. sikaflexillä sen reijän mpeen jottei vesi ja lika mene niveleen.
Eipähän heti tarvi ostaa kallista niveltä jos ei väljää vielä ole ja todennäköisesti natina loppuu.
Jatkan tähän samaan aiheeseen kun ongelma samantyylinen. Eli autona Passat 1.8T farkku, -99. Muutama kk takaperin kuskin puolelta alkoi kuulua narinaa aina silloin tällöin. Tämän ongelman sain paikallistettua xenonien korkeudensäätöanturan akseliin, uuden akselinkin jo hommasin mutta rasvaaminen auttoi sen verran että vanhalla vielä mennään.
Huokasin siis helpotuksesta että ongelmat ohi mutta kohta alkoi vänkärin puolelta kuulua narinaa/kitinää oikealle kääntäessä. Narina muuttui pahemmaksi ja kohta alkoi "losahtelu" aina pieniin kuoppiin ajaessa. Välillä narina häipyy kokonaan useiksi päiviksi mutta tulee sitten takaisin. Tutkin asiaa ja kaikki tukivarret ovat kyllä lujasti paikallaan ja kumisuojukset ehjät. Passatin tukivarsia en ole aiemmin vaihtanut ja kysymys kuuluukin seuraavasti:
Kallistuksenvakaajan ja etummaisen alatukivarren väliin tulee U:n mallinen tanko (yhdystanko?), kuuluuko sen liikkua ollenkaan? Huomasin että kun kädellä voimakkaasti liikuttaa niin tämä tanko liikkuu jonkin verran. Ja kumisuojukset on rispaantunut tästä osasta.
Onko vaikea vaihtaa, pitääkö auton olla pyörät maassa kun vaihtaa vai riittääkö kun nostaa tunkilla ylös ja vaihtaa siinä? Kyseessä siis seuraavasta kuvasta tuo ihan laitimmainen pieni osa : http://www.slamit.net/images/Audi-kit.jpg
Huokasin siis helpotuksesta että ongelmat ohi mutta kohta alkoi vänkärin puolelta kuulua narinaa/kitinää oikealle kääntäessä. Narina muuttui pahemmaksi ja kohta alkoi "losahtelu" aina pieniin kuoppiin ajaessa. Välillä narina häipyy kokonaan useiksi päiviksi mutta tulee sitten takaisin. Tutkin asiaa ja kaikki tukivarret ovat kyllä lujasti paikallaan ja kumisuojukset ehjät. Passatin tukivarsia en ole aiemmin vaihtanut ja kysymys kuuluukin seuraavasti:
Kallistuksenvakaajan ja etummaisen alatukivarren väliin tulee U:n mallinen tanko (yhdystanko?), kuuluuko sen liikkua ollenkaan? Huomasin että kun kädellä voimakkaasti liikuttaa niin tämä tanko liikkuu jonkin verran. Ja kumisuojukset on rispaantunut tästä osasta.
Onko vaikea vaihtaa, pitääkö auton olla pyörät maassa kun vaihtaa vai riittääkö kun nostaa tunkilla ylös ja vaihtaa siinä? Kyseessä siis seuraavasta kuvasta tuo ihan laitimmainen pieni osa : http://www.slamit.net/images/Audi-kit.jpg
Nosta molemmat puolet pukkien varaan niin ei ole kuormitusta vakaajassa ja sitten vaihtamaan, jos autossasi on juuri tuo pusla-tyyppinen varsi niin se ei saa olla väljä ts. liikkua helposti. Pallonivel-malli voi liikkua helpommin erilaisen rakenteensa vuoksi.
Jos palloniveliin laittaa rasvaa kumin alle niin tuskin ongelma helpottaa koska ei ole mitään syytä miksi rasva tuota kautta menisi nivelen "sisään", oikea tapa on asentaa rasvanippa ja prässillä voiteluaineet sisään niin jo loppuu narinat ja samalla rasva työntää veden ulos nivelestä.
Jos palloniveliin laittaa rasvaa kumin alle niin tuskin ongelma helpottaa koska ei ole mitään syytä miksi rasva tuota kautta menisi nivelen "sisään", oikea tapa on asentaa rasvanippa ja prässillä voiteluaineet sisään niin jo loppuu narinat ja samalla rasva työntää veden ulos nivelestä.
Rasvanipat näyttää olevan tarpeellinen "lisävaruste" näihin tukivarsien niveliin. Ostin tuossa kuukausi sitten laadukkaan Lemf***** tukivarsisarjan kun alkoivat nivelet taas yksi kerrallaan pettämään. Ajattelin kokeilla tuota nippaniksiä ihan uusiin tukivarsiin, nivelen rakenne oli jo muistissa kun aiemmin ihmeteltiin että miksi ei nivelet kestä. Tuli nipat ihan tarpeeseen: vain kahdessa nivelessä kymmenestä oli rasvaksi tunnistettavaa ainetta nivelen sisällä, muut kahdeksan aivan tyhjiä??? Asia oli helppo todeta nipalle poratusta reiästä valolla. Ihan mielenkiinnosta vilkaisin parin nivelen suojakumin alle: sinne oli muistettu heittää kunnon kuorrutus. Olisiko nivelet "siistimpää" kasata ilman vassua, pursotetaan sitten vähän suojakumin alle jos sattuu joku rämäpää vaikka vilkasemaan ennen asennusta....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Totta. Ehkä siellä vaihteistossa on enemmän liikkuvia osia :)
E: Sanamuotoa muokattu paremmin kuvaavammaksi...
E: Sanamuotoa muokattu paremmin kuvaavammaksi...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 9.12.2009 0:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsevoiteleva? Kestovoideltu = ei tarvitse huoltaa, vaihda osa riittävän usein. Nylonia veikkaisin sen kupin olevan, kuluu kuitenkin ja sitä nopeammin mitä vähemmän voideltu. Huomasi muuten helposti miten uusi nivel herkistyi kun laittoi vähän vaseliinia sisään, ero oli kuin yöllä ja päivällä. Satsin vaihdon jälkeen ohjaus oli heti normaali, perinteinen alkujäykkyys jäi kokonaan pois.
Tuosta vaihdelaatikon huollosta: taitaa olla seitsemännet öljyt nyt tässä laatikossa (n.470tkm) sisällä, toimii niinkuin pitääkin, (kop kop) vastaan on sattunut alle puolet vähemmän ajettuja laatikoita joissa jo monenlaista vikaa, synkronointi ei pelaa etc. Mielellään huollan vaikka vähän liikaa kuin vaihtelen osia vähän väliä....
Tuosta vaihdelaatikon huollosta: taitaa olla seitsemännet öljyt nyt tässä laatikossa (n.470tkm) sisällä, toimii niinkuin pitääkin, (kop kop) vastaan on sattunut alle puolet vähemmän ajettuja laatikoita joissa jo monenlaista vikaa, synkronointi ei pelaa etc. Mielellään huollan vaikka vähän liikaa kuin vaihtelen osia vähän väliä....
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 82 vierailijaa