00 1.9 TDI Passat ei lähde käyntiin(rele 109(219)vaihdettu)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

il-est
-
Viestit: 8
Liittynyt: 6.3.2012 18:38

00 1.9 TDI Passat ei lähde käyntiin(rele 109(219)vaihdettu)

ViestiKirjoittaja il-est » 6.3.2012 19:03

Helou. Nyt ahistaa.

Elikkä ongelma on, että auto ei lähde käyntiin, hehkun valo ei syty. Ja airbagin valokin ilmestyi kuin tyhjästä. Faktat ja mitä on tehty:

0. Ensimmäisen kerran pari päivää sitten auto jätti välille tasakaasulla, vilautti punaisen öljyvalon ja kierrokset laski, muija heitti auton kiinni välittömästi luuli, että öljyongelma, auto ei lähtenyt käyntiin ensin ja tieltä soitettiin hinausapua, auto lähti kuitenkin käyntiin noin tunnin pakkasessa seisomisen jälkeen kun hinausta oltiin aloittamassa, ajoin auton kotiin, ja sen matkan aikana auto meinasi hyytyä pari kertaa eli kierrokset laskea, annoin sikaa rajusti ja pääsin autotalliin, jossa auto kävi 5min ja sammui itsekseen.

Tänään auto jätti muijan keskelle keskustaa ruuhka-alueelle mutta 219 (109) releen irroitus ja takaisinlaitto herätti auton henkiin onneksi, fiksu mimmi. Tämä tapahtui siis uudella 219 (109) releellä.

1. Rele 219 (monesti puhutaan myös releestä 109 joka on joissain malleissa käytetty nimike samasta paholaisesta) on vaihdettu ehjään marmoritiskiltä. Edellisessä kelan vastus oli palanut (ruskea toisesta päästä).

2. Samaiselle releelle tulee herätevirta 12v ihan nätisti ja napsahtaa virrat päällä, sekä pumppu napsahtaa.

3. Auto toimi pari päivää releen vaihdon jälkeen mutta jätti tosiaan tänään taas, vaikka kaikki vaikutti toimivan hyvin. Hehkun valo syttyi satunnaisesti myös rikkinäisellä releellä jolloin auto lähti aina käyntiin kunhan se pirun valo välähti. Välillä valo tuli parin sekunni viiveellä jolloin auto lähti myös käyntiin. Tänään sammuessaan auto kuulema murahti pari kertaa (käyntihäiriö) ja heitti punaisen akun kuvan ruutuun.

4. Vag-com ei saa yhteyttä moduleihin vaikka yhteys itse tuntuu toimivan eli testeri läpi ja muutenkin miettii pirun kauan testejä ajaessa try1 try2 try3 jne jne vikakoodeja ei tule kun ilmeisesti yhteys ei kuitenkaan toimi oikein (on ennen toiminut)

5. Vag-comin testejä ajaessa xenonit vilkkuvat vuorotellen noin 5 sekunnin välein epäsäännöllisesti (en tiedä onko normaalia)

6. Autossa on ebay-lastu (ammattilaisen kolvaama, KANNALLA (näistä joku varoitteli)) jonka vaihdoin alkuperäislastuun, tosin samaan kantaan kiinnitettynä, evry kytkimellä (nyt irti), 3bar mappi, ja ahtopaineet vähän normaalia korkeammalla. Lastun vaihdosta on noin kuukausi ja auto on toiminut ihanasti tähän asti. Viimeisin muutos mitä olen tehnyt autoon on konttiin lisätty AGM lisäakku jonka asennuksessa ei ollut mitään epäselvää

7. Kaikkien näkyvien piuhojen heiluttelu ei vaikuta mihinkään

Nyt jos arvon autoguruilta löytyisi jotain vinkkejä mistä alkaa vikaa metsästämään olisin enemmän kuin kiitollinen, auto on perheen ainut kulkuväline tällähetkellä ja on ollut jokapäiväisessä käytössä työmatkalla.

Itse veikkailisn, että ecu on loukkaantunut lastusta tai kanta on huonosti kiinni. Toista ecua minulla ei kuitenkaan ole testaamiseen mutta tilaan uuden osan rikkinäisen tilalle mikäli jonkinlainen varmuus asiaan saataisiin.

Iso kiitos niille jotka viittii miestä auttaa mäessä, autoa työnsi ruuhkassa takana olevat naiskuskit *peukku* itse starttasin polkupyörää...


edit: virtalukonpohja on vaihdettu kesällä, kun auto ei startnnut, starttimoottori oli kuitenkin rikki

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.3.2012 20:48

lukiko releessä minkä vaihdoit 109 vai 219? pitää ehdottomasti olla 109 teksti kyljessä

il-est
-
Viestit: 8
Liittynyt: 6.3.2012 18:38

ViestiKirjoittaja il-est » 6.3.2012 20:59

Rele oli 219, 109 relettä ei ole koko autossa, olen siitä 99,5% varma. Jenkkifoorumeilla sanoivat että 219 on sama rele kuin 109.

Mutta jos olen väärässä niin 109 releen sijainti kiinnostaa (ei ole ratin alla eikä ohjausboxin suojakotelossa) ja vika ratkeaa varmasti sillä mikäli 219 tosiaan on väärä! :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.3.2012 21:25

ok tuossa ei sitä ole silloin. ecu pöydälle ja siitä tarkastusta jatkamaan.. palaa airbag sen takia kun ei kommunikaatiota ecuun.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 6.3.2012 21:40

täältäkin ääni eculle.
Ex-Cordoba aikanaan hyytyi risteykseen, virilastu irti kannastaan ja takaisin paikoilleen niin taas vörkki.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.3.2012 1:56

Eculta voi myös puuttua käyttöjännite tai maadoitus johdon katkeamisen tai liitoksen hapettumisen takia. 3B:n kohdalla en tähän kyllä helpolla usko, mutta muissa konsernin vehkeissä joskus törmännyt tällaiseen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.3.2012 8:31

Itse en jaksa uskoa että ecussa olisi ongelmaa, jos sen kerta on oikeasti osaava heppu kolvannut, eikä se kaverinkaveri joka on kerran tehnyt homman aikaisemmin.

Kirjoitan tästä tänne varmaan sen kymmenennen kerran, mutta itselläni kyseistä sammuilua kesken ajon teki 109 rele. Auton sai aina käyntiin hetken "jäähdyttelyn" ja sulaketaulun hakkaamisen jälkeen, jonka jälkeen se pelasi ennalta arvaamattoman hetken. Se oli 5 sek tai 5 päivää. Ostin MARMORILTA UUDEN releen, ja vika ei lähtenyt mihinkään. Epäilin jo itsekin jotain aivovammaa kyseiselle kulkineelle, mutta avasin nuo 109 releet, niin vanhan kuin uudenkin. MOLEMMISSA oli kylmäjuotokset. Käytin kolvilla releen piirikortin kaikki tinaukset sulina, ja lisäsin hiukan tuoretta 2010 vuosikerran tinaa. Eipä ole sen jälkeen tarvinnut työnnellä liikenneympyröissä volkkaria. Niin vanha kuin uusikin rele pelaa nyt.

Toki kannattaa sen ecunkin sisään vilkaista kun se ei mitään maksa. Piirien kannat kannattaa tukea piirilevyyn pienellä tipalla kuumaliimaa tms. Eivätpähän värise irti nekään. Vaikka tämänkin kyllä asiansa osaava tinari tietää.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 7.3.2012 12:34

Entisessä G4:ssä tuo 109:n kanta oli pikkasen horo.

Relettä heilauttamalla rupes pelaamaan, tosin tinailin nuo liitokset itekkin siinä samalla kun purin kerran nuot jalkatilan muovit, mutta kerran senki jälkeen piti heilauttaa relettä.. Vois toki kattoa ettei sen kannan liittimet oo hapettunu.

Ongelma tosin oli että ei käynnistynyt, [hehkun valo ei syttynyt ollenkaan, sahas normaalisti käyntiin].

il-est
-
Viestit: 8
Liittynyt: 6.3.2012 18:38

ViestiKirjoittaja il-est » 7.3.2012 14:54

Ensinnäkin kiitoksia että tänne on saatu jo veikkauksia.

Ecu on avattu ja se näyttää kaikinpuolin nätiltä sisältä, kannat on hienosti kiinni ja tinauksetkin on hyvännäköisiä, ne tarkistin jo lastunasennuksen jälkeen, ja eilen. Releet on avattu niitä on rämpätty sisällä akkulaturilla ja yleismittarilla sekä vastus mitattu. Ovat toimineet hienosti aina..

Autosta oli ecu irti viimeyön ja 109 irti, pistin virilastun paikalleen ja sain hehkunvalon taas syttymään ja auto käytännössä toimii täysin normaalisti taas.

Joku sähkövika siellä kuitenkin on koska xenonit sammuilee itsestään, mihin tämä voisi viitata? Joku yhteys näillä on

VCDS lite ei saa minkäänlaista todellista yhteyttä autoon, vaikka testinappi väittää yhteyttä toimivaksi ja pingaa 15ms ecuun.

Vika ei siis ole mihinkään lähtenyt tänään, vaan sattui olemaan taas hyvä päivä kun auto muka toimisi..

päivitystä: XP-koneella läppäri otti kiinni vagcomiin, löytyi pari vikakoodia IQ yli rajojen jne, perus evrymiesten murheet ja airbagin voltti käynyt liian alaalla, ne on nyt nollattu, en tiiä olisko ecu ottanu siipeensä noista releiden rämppäilyistä ja akkujen irroittelusta, auto lähtee nyt käyntiin ja annan sen käydä tyhjäkäynnil nyt pihassa tunnin verran, ehkä sitten pientä ajolenkkiä.


edit2. muutama sata km ajettu ja auto toimii kuin unelma *koputtaa puuta* kiitos jeesistä kuitenkin, ecu varmaan otti itseensä liikaa vikakoodeja kun 219 (109) relettä rämpättiin virrat päällä ja virrat kiinni ja sitä sun tätä. Eli vikakoodien nollauksella koko paska kuntoon. Kettu kuittaa

il-est
-
Viestit: 8
Liittynyt: 6.3.2012 18:38

ViestiKirjoittaja il-est » 26.3.2012 8:10

Niinpä kävi että tänäaamuna auto lähti käyntiin ja sammui 2 metrin päähän peruuttaessa eikä käyntiin enää, vikakoodeja ei ole. Vag comin kiinnikäyttö ja moottori-modulin selailu sytytti hehkunvalon tauluun ja auto lähti käyntiin taas kuin palmun alta. Ideoita? Taidan laittaa ahun ecuboxin tilaukseen ebaysta nyt ensitöikseni, voisi sanoa että vituttaa ja suht pettynyt olo 3 viikon täydellisen toiminnan jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 54 vierailijaa