Pitkään ajattelin, jopa etujarrulevyjen ja renkaiden vaihdon jölkeen, että mullahan on sitten sellainen Octavia, josta ei etupään tärinöitä saa millään pois! Olen lueskellut näistä ongelma-tapauksista, joihin on vaihdettu milloin laakeria, milloin renkaita ja vetareita yms...
Autohan on mennyt joka kerta katsastuksesta heittämällä läpi. Jopa iskaritestin tulokset ovat olleet hyvät, vaikka autossa on madallussarja. Silti ratissa on tuntunut koko ajan hienoinen tärinä etenkin kun alla on ollut kesärenkaat... Viime aikoina kevyesti jarrutettaessa tärinä on tuntunut selvästi, vaikka jarrupalat ja levyt ovat lähes uudet.
Ajattelin kuitenkin, että jospa 200tkm on tehnyt tehtävänsä puslille, vaikkei missään selvästi väljää tuntunut olevan. No, marssin kauppaan.... Ostoslistalla tukivarren puslat ja alapallonivelet sekä koiranluut. Sitten pari tuntia hikoilua ja koeajolle.....
Yllätys oli erittäin positiivinen! Kaikki tärinät ja vapinat olivat hävinneet (myös jarrutettaessa) ja etupää tuntui jämäkämmältä ja ohjaustuntuma tukevammalta kuin ennen. Kustansi n.130 € motonet-osilla. Jos joskus vielä tarvitsee vaihtaa noi puslat, niin ostan suoraan uretaani-sellaiset.... Mutta kyllä kannatti! Vielä kun sais voimaa koneeseen...=)
Octavian tärinät
Valvoja: ffp jäsenet
Mistäs tilasit ja paljonko tuli hintaa puslille? Itsellä kanssa ollut ongelmaa jarruttaessa, luulen kuitenkin levyjen olevan kierot ja tappien jumivan joko toisella tai molemmilla puolin...tai ehkä ei? Kevyessä jarrutuksessa ei tunnu mitään, kovemmassa alkaa paukuttaa aivan kuin levyt olisivat kierot. Voisikohan puslat olla kuitenkin vikana, mitä epäilet? Kuitenkin siinä vaiheessa, kun jarruja alan aukomaan, tahtoo silloin olla uudet palikat jo ostettuna, harmittaa sinällään jos ei jarrujen osien vaihdolla ongelma parannukaan...
Kilometrit noin 285 000km, eikä kyllä nyt ole tullut kuittilistaa selailtua, onko puslia koskaan vaihdettu. Renkaat kuluu aivan tasaseen, eikä viime katsastuksessakaan muuta ollut kuin alkava välys vasemman puolen raidetangon päässä, ei jäänyt katsastus siitä kiinni.
Kilometrit noin 285 000km, eikä kyllä nyt ole tullut kuittilistaa selailtua, onko puslia koskaan vaihdettu. Renkaat kuluu aivan tasaseen, eikä viime katsastuksessakaan muuta ollut kuin alkava välys vasemman puolen raidetangon päässä, ei jäänyt katsastus siitä kiinni.
Mulla teki samaa... Kovassa jarrutuksessa puslat alkavat antaa periksi ja vapina lisääntyy.
Voit kokeilla niinkin, että reippaassa vauhdissa painallat jarrupoljinta terävästi. Jos puslat on väljät, niin sen tuntee... Samoin pysähdyksiin asti jarrutettaessa, juuri kun auto nyökkää pysähdyksiin, pitäisi väljyyksien tuntua... ja näkyä, jos on mahdollista katsella etupyörän elämää jostain peilaavasta pinnasta....
Jarrujen kierous tuntuu kevyestikin jarrutettaessa.
Sporttiautosta tilailin puslat...
Voit kokeilla niinkin, että reippaassa vauhdissa painallat jarrupoljinta terävästi. Jos puslat on väljät, niin sen tuntee... Samoin pysähdyksiin asti jarrutettaessa, juuri kun auto nyökkää pysähdyksiin, pitäisi väljyyksien tuntua... ja näkyä, jos on mahdollista katsella etupyörän elämää jostain peilaavasta pinnasta....
Jarrujen kierous tuntuu kevyestikin jarrutettaessa.
Sporttiautosta tilailin puslat...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa