T5:n huono käynnistyminen
Valvoja: ffp jäsenet
T5:n huono käynnistyminen
Potilas on T5 2.5Tdi AXD, vm. 2004. Auto lähtee hieman huonosti käyntiin. Normaalisti vaatii hieman pidemmän (muutamia sekunteja) starttauksen eli ei lähde "heti, kun avainta näyttää". Mielestäni lähtee paremmin, jos antaa virtojen olla pidempään (tyyliin 30s) päällä ennen käynnistystä. Lisäksi kuuluu sellainen korahdus, kun laittaa virrat päälle (jos auto on seisonut tyyliin 1vrk). Eihän tälläista korahdusta pitäisi kuulua, jos putket olisivat seisonnan jälkeen vielä täynnä?
Oon järkeillyt, että polttoaine valuu putkesta tankkiin eli jostain pääsisi ilmaa. Mitenkä tuollaisen ilmavuodon löytää? Polttoainetta ei kuitenkaan näytä valuvan mistään eli vuoto on niin pieni, että vain ilma "mahtuu" siitä. Osaako joku sanoa, mitenkä noi putket menevät? Kuinka webaston polttoainelinja on kytketty? Onko sillä oma putkensa tankissa ja oma pumppunsa? Todennäköisin vuotopaikka vois olla suodattimen kiinnikkeissä. Tuossa näyttäisi olevan jotkin pikaliittimet, joihin letku on kiinnitetty metalli pannoilla. Vai olisko yksinkertaisinta laittaa lähelle tankkia takaiskuventtiili, joka ei päästäis löpöä valumaan tankkiin.
Täs kun tarkmemin miettiin, niin eikös ton vuodon pitä olla korkeammalla kuin tankin pinta. Eikös putki oo tankin pintaa korkeammalla ainoastaan konehuoneen puolella? Joten viittaisi pahasti filtterin liittimiin...
Toinen käynnistymisongelma on, kun välistä joutuu ihan tosissaan sahaamaan (ehkä yli 30s). Vikakoodin luvussa selvisi, että kampiakselin asentotunnistimesta oli tullut jotain herjaa. Jostain oon lukenut, että saattaa olla pelkkä liitin vain hapettunut. Osaako joku sanoa tarkkaa sijaintia tuolle anturille ja pääseekö siihen käsiksi vain alapuolelta?
Oon järkeillyt, että polttoaine valuu putkesta tankkiin eli jostain pääsisi ilmaa. Mitenkä tuollaisen ilmavuodon löytää? Polttoainetta ei kuitenkaan näytä valuvan mistään eli vuoto on niin pieni, että vain ilma "mahtuu" siitä. Osaako joku sanoa, mitenkä noi putket menevät? Kuinka webaston polttoainelinja on kytketty? Onko sillä oma putkensa tankissa ja oma pumppunsa? Todennäköisin vuotopaikka vois olla suodattimen kiinnikkeissä. Tuossa näyttäisi olevan jotkin pikaliittimet, joihin letku on kiinnitetty metalli pannoilla. Vai olisko yksinkertaisinta laittaa lähelle tankkia takaiskuventtiili, joka ei päästäis löpöä valumaan tankkiin.
Täs kun tarkmemin miettiin, niin eikös ton vuodon pitä olla korkeammalla kuin tankin pinta. Eikös putki oo tankin pintaa korkeammalla ainoastaan konehuoneen puolella? Joten viittaisi pahasti filtterin liittimiin...
Toinen käynnistymisongelma on, kun välistä joutuu ihan tosissaan sahaamaan (ehkä yli 30s). Vikakoodin luvussa selvisi, että kampiakselin asentotunnistimesta oli tullut jotain herjaa. Jostain oon lukenut, että saattaa olla pelkkä liitin vain hapettunut. Osaako joku sanoa tarkkaa sijaintia tuolle anturille ja pääseekö siihen käsiksi vain alapuolelta?
^Eli siirtopumppu "pitääkin" korahtaa, kun laittaa virrat päälle.
Järkeilin niin, että siirtopumpun korahdus kielisi siitä, että ilmaa on päässyt polttoainelinjaan. Mutta jos toi onkin normaalia, täytyy vika löytyä muualta.
Oirehtiiko toi kampiakselin asentotunnistin ainoastaan erittäin huonolla käyntiin lähdöllä? Vai voisko se selittää tällaisen vain hieman nihkeämmänkin starttauksen?
Järkeilin niin, että siirtopumpun korahdus kielisi siitä, että ilmaa on päässyt polttoainelinjaan. Mutta jos toi onkin normaalia, täytyy vika löytyä muualta.
Oirehtiiko toi kampiakselin asentotunnistin ainoastaan erittäin huonolla käyntiin lähdöllä? Vai voisko se selittää tällaisen vain hieman nihkeämmänkin starttauksen?
Potilas on T5 2.5Tdi AXD, vm. 2004. Auto lähtee hieman huonosti käyntiin. Normaalisti vaatii hieman pidemmän (muutamia sekunteja) starttauksen eli ei lähde "heti, kun avainta näyttää". Mielestäni lähtee paremmin, jos antaa virtojen olla pidempään (tyyliin 30s) päällä ennen käynnistystä.
Sama vika täällä. Akku näytti heikolta, mutta se uusittunakin sama "ongelma".
Jos tähän on joku idea, kiinnostaisi tietää.
Eilen auto lähti todella huonosti käyntiin, sai starta varmaan 30s ennenkuin käynnistyi. Lämpötila oli luokkaa +5C ja auto oli seisonut noin 20h. Mielestäni pyörittää iloisesti, joten maakaapeli ja startti pitäisi olla kunnossa.
Lisäksi auto kävi heti hyvin, kun lähti käyntiin, eikä mitään isompaa pölläytystä näkynyt. Käsittääkseni hehkuvika (hehkut on todettu ehjiksi, mutta jos releessa tms. olisi jotain vikaa) aiheuttaa pölläytyksen kylmäkäynnistyksessä. Eli sekin pitäisi olla pois suljettu.
Kuuntelen aina tuota korahdusta ja ihmettelin, ettei sitä eilen kuulunut. Mielenkiintoista, jos huono käynnistyvyys olisi yhteydessä korahduksen puuttumiseen. Voisko tuolle löytyä jokin teoreettinen selitys? Jos esim. polttoaine valunut hiukan putkesta tankkiin, korahtaa. Jos valunut enemmän, ei korahda ja lähtee huonosti käyntiin. Voi olla huono teoria, jos siirtopumppu on tankissa, ei valumisen "paljoudella" pitäisi olla merkitystä.
Mikä on kampiakselin asentotunnistimen funktio? Säätääkö se polttoaineen ruiskutuksen ajoitusta? Kuvittelis, että väärästä ajoituksesta seurais reipas pölläytys. Toi kai pitäis vaihtaa, jos muuta vikaa ei löydy. Voisko joku neuvoa, mistä se tarkalleen löytyy?
Lisäksi auto kävi heti hyvin, kun lähti käyntiin, eikä mitään isompaa pölläytystä näkynyt. Käsittääkseni hehkuvika (hehkut on todettu ehjiksi, mutta jos releessa tms. olisi jotain vikaa) aiheuttaa pölläytyksen kylmäkäynnistyksessä. Eli sekin pitäisi olla pois suljettu.
Kuuntelen aina tuota korahdusta ja ihmettelin, ettei sitä eilen kuulunut. Mielenkiintoista, jos huono käynnistyvyys olisi yhteydessä korahduksen puuttumiseen. Voisko tuolle löytyä jokin teoreettinen selitys? Jos esim. polttoaine valunut hiukan putkesta tankkiin, korahtaa. Jos valunut enemmän, ei korahda ja lähtee huonosti käyntiin. Voi olla huono teoria, jos siirtopumppu on tankissa, ei valumisen "paljoudella" pitäisi olla merkitystä.
Mikä on kampiakselin asentotunnistimen funktio? Säätääkö se polttoaineen ruiskutuksen ajoitusta? Kuvittelis, että väärästä ajoituksesta seurais reipas pölläytys. Toi kai pitäis vaihtaa, jos muuta vikaa ei löydy. Voisko joku neuvoa, mistä se tarkalleen löytyy?
^Ihmeellistä, että kuitenkin 30s starttauksen jälkeen käynnistyy.
Ex-autossa teki sitä, että välistä ei lähtenyt käyntiin. Kuitenkin starttasi odottelun jälkeen. Silloin syynä oli siirtopumppu, joka ei lähtenyt pyörimään tietyssä asennossa. Odotellessa polttoaine lähti valumaan tankkiin päin, mikä pyöritti vähäsen siirtopumppua. Tämän vuoksi odottelun jälkeen lähti käymään.
Eihän se tietenkään mahdotonta ole, että tässäkin olisi samassa osassa vika.
Ex-autossa teki sitä, että välistä ei lähtenyt käyntiin. Kuitenkin starttasi odottelun jälkeen. Silloin syynä oli siirtopumppu, joka ei lähtenyt pyörimään tietyssä asennossa. Odotellessa polttoaine lähti valumaan tankkiin päin, mikä pyöritti vähäsen siirtopumppua. Tämän vuoksi odottelun jälkeen lähti käymään.
Eihän se tietenkään mahdotonta ole, että tässäkin olisi samassa osassa vika.
Selvisikö mikä "T5 2.5Tdi AXD, vm. 2004" pirssissä oli vikana kun väliin joutui sahaamaan enemmänkin käyntiin..?
Meikäläisen pirssissä hieman samoja oireita päällä ja polttoaine ilma vika epäillys ilmassa. (Polttoaine suodatin, Maakaapeli (oli hapettunut lähes irti poikki) sekä hehkut uusittu ja näyttäis pelaavan siltä osin ok, eikä väliä onko ilma lämmin vaiko kylmä niin samat oireet.)
Joka tapauksessa pidemmän ajan jälkeen pidempi startti, päivän parin odottelun jälkeen lähtee käymään hieman rynkyttäen eikä käynti tasaannu vasta kun on antanut hieman reilummin kierroksia koneelle.. sen jäkeen taas päivä satunnais ajoilla ettei ongelmasta tietoakaan.
Meikäläisen pirssissä hieman samoja oireita päällä ja polttoaine ilma vika epäillys ilmassa. (Polttoaine suodatin, Maakaapeli (oli hapettunut lähes irti poikki) sekä hehkut uusittu ja näyttäis pelaavan siltä osin ok, eikä väliä onko ilma lämmin vaiko kylmä niin samat oireet.)
Joka tapauksessa pidemmän ajan jälkeen pidempi startti, päivän parin odottelun jälkeen lähtee käymään hieman rynkyttäen eikä käynti tasaannu vasta kun on antanut hieman reilummin kierroksia koneelle.. sen jäkeen taas päivä satunnais ajoilla ettei ongelmasta tietoakaan.
^En oo jaksanut perehtyä tuohon ongelmaan, kun on ollut noita vakavampiakin ongelmia mielinmäärin. Juurikin noin omakin pirssi käyttäytyy. Kyllä tyhjäkäynti tasaantuu ilman kaasun painamistakin, mutta menee huomattavasti pidempään. Tuntuu, että kaasun painamisen jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu välittömästi.
Mielestäni tämä viittaisi ilmavuotoon. Voin olla väärässäkin, mutta logiikkani mukaan ilmat poistuu nopeammin, kun hieman kaasuttaa. Oon joskus kattonut, että diesel-suodattimen liittimet olisi ensimmäinen tutkimisen paikka. Ainakin omassa on sellaiset pikaliittimet, joilla letkut on liitetty suodattimeen. Äkkiseltään ne tuntuvat vähän väljiltä. En tiedä, voiko liittimeen uusia jonkin tiivisteen. Ehkä luotettavampi tapa olisi poistaa koko liittimet ja laittaa klemmarilla letku suoraan filteriin. Olen suunnitellut sen tekemistä, kun seuraavan kerran vaihdan filtterin.
Joku kirjoitti, että samantyyppiset oireet poistuivat vasta suuttimen tiivisteiden vaihtamisella. Kuvittelisin noitten olevan itsellä kunnossa, koska auto oli vuosi sitten kansiremontissa. Luulisi, että olisivat samalla laittaneet uudet tiivisteet suuttimiin, kun joutuivat ne irrottamaan.
Mielestäni tämä viittaisi ilmavuotoon. Voin olla väärässäkin, mutta logiikkani mukaan ilmat poistuu nopeammin, kun hieman kaasuttaa. Oon joskus kattonut, että diesel-suodattimen liittimet olisi ensimmäinen tutkimisen paikka. Ainakin omassa on sellaiset pikaliittimet, joilla letkut on liitetty suodattimeen. Äkkiseltään ne tuntuvat vähän väljiltä. En tiedä, voiko liittimeen uusia jonkin tiivisteen. Ehkä luotettavampi tapa olisi poistaa koko liittimet ja laittaa klemmarilla letku suoraan filteriin. Olen suunnitellut sen tekemistä, kun seuraavan kerran vaihdan filtterin.
Joku kirjoitti, että samantyyppiset oireet poistuivat vasta suuttimen tiivisteiden vaihtamisella. Kuvittelisin noitten olevan itsellä kunnossa, koska auto oli vuosi sitten kansiremontissa. Luulisi, että olisivat samalla laittaneet uudet tiivisteet suuttimiin, kun joutuivat ne irrottamaan.
Täällä sama murhe kuin topicin aloittajalla, sillä erotuksella, että mun auto on 2005- mallinen.
Ongelma ilmeni eka kerran noin. reilu vko sitten kesken työpäivän, kun piti lähteä kahvipaussilta työmaalle. Käynnistysoperaation jälkeen hehkuvalo alkoi vilkkua, eikä suostunut käynnistymään millään.
Soitto marmoritiskin huoltoon kuvaili juurikin tuota käyntinopeusanturia, mutta kehotti irroittamaan akun navat 15 min. ajaksi.
Tein työtä käskettyä, ei vaikutusta. Soitto uudelleen huoltoon, jossa lupasivat tilata hinausauton paikalle.
Hetken kiroiltuani ja muutamaa tupakkia myöhemmin kokeilin vielä kerran startata. Auto käynnistyi, peruin hinauksen ja ajoin tukka putkella huoltoon, jossa otettiin vikakoodi -> käyntinopeusanturi.
Valitettavasti seuraava vapaa aika huoltoon olisi ollut vasta muutaman päivän päästä, joten kieltäydyin kunniasta ja otin tietoisen riskin ja lähdin jatkamaan työpäivää. Ennen lähtöä kokeilin kuitenkin, että auto starttaa ilman ongelmia. Ja toimihan se, sen reilun viikon, kunnes tänä aamuna kieltäytyi lopullisesti käynnistymästä, vaikka irroittelin akun navat 15 min. odotuksella etc.
Hinuri paikalle ja auto marmoritiskin korjaamolle. Aikaa ei valitettavasti tänäänkään ollut heti (koska olisi?), eikä varastossa kuulemma ole ko. anturia. Remontointi alkaisi vasta huomenna, kun 140e maksava palikka tulisi aamulaivalla Ruåtsista.
Omassa autossa akku tuntuisi olevan iskussa ja virrat päälle kytkettäessä kuuluu tuo polttoainepumpun kurlutus.
Vituttaa kuin pientä oravaa, kun hankkeilla oli pieni moottorin piristys ->välijäähyn ja ahtimen uusinta, sekä pieni lastutus ja mahdollinen dynotus. Toisaalta, dynolle on turha mennä rikkinäisten palikoiden kanssa...
Raportoin, kun ongelma selviää (tai lisääntyy).
Ongelma ilmeni eka kerran noin. reilu vko sitten kesken työpäivän, kun piti lähteä kahvipaussilta työmaalle. Käynnistysoperaation jälkeen hehkuvalo alkoi vilkkua, eikä suostunut käynnistymään millään.
Soitto marmoritiskin huoltoon kuvaili juurikin tuota käyntinopeusanturia, mutta kehotti irroittamaan akun navat 15 min. ajaksi.
Tein työtä käskettyä, ei vaikutusta. Soitto uudelleen huoltoon, jossa lupasivat tilata hinausauton paikalle.
Hetken kiroiltuani ja muutamaa tupakkia myöhemmin kokeilin vielä kerran startata. Auto käynnistyi, peruin hinauksen ja ajoin tukka putkella huoltoon, jossa otettiin vikakoodi -> käyntinopeusanturi.
Valitettavasti seuraava vapaa aika huoltoon olisi ollut vasta muutaman päivän päästä, joten kieltäydyin kunniasta ja otin tietoisen riskin ja lähdin jatkamaan työpäivää. Ennen lähtöä kokeilin kuitenkin, että auto starttaa ilman ongelmia. Ja toimihan se, sen reilun viikon, kunnes tänä aamuna kieltäytyi lopullisesti käynnistymästä, vaikka irroittelin akun navat 15 min. odotuksella etc.
Hinuri paikalle ja auto marmoritiskin korjaamolle. Aikaa ei valitettavasti tänäänkään ollut heti (koska olisi?), eikä varastossa kuulemma ole ko. anturia. Remontointi alkaisi vasta huomenna, kun 140e maksava palikka tulisi aamulaivalla Ruåtsista.
Omassa autossa akku tuntuisi olevan iskussa ja virrat päälle kytkettäessä kuuluu tuo polttoainepumpun kurlutus.
Vituttaa kuin pientä oravaa, kun hankkeilla oli pieni moottorin piristys ->välijäähyn ja ahtimen uusinta, sekä pieni lastutus ja mahdollinen dynotus. Toisaalta, dynolle on turha mennä rikkinäisten palikoiden kanssa...
Raportoin, kun ongelma selviää (tai lisääntyy).
pidempi starttaus kun kone on jäähtynyt voisi myös johtua pumppusuuttimien tiivisteistä.
imasee ilmaa o-renkaan välistä kun moottori jäähtyy...
voi myös käydä niin huonosti että jos ei välitä viasta ja sahailee aina pelit käyntiin, niin suuttimet pääsee hieman elämään kolossaan ja "kaivaa" pikkuhiljaa alumiinikanteen urat jolloin ei tiivisteen vaihto enää auta vaan menee kansi vaihtoon..
imasee ilmaa o-renkaan välistä kun moottori jäähtyy...
voi myös käydä niin huonosti että jos ei välitä viasta ja sahailee aina pelit käyntiin, niin suuttimet pääsee hieman elämään kolossaan ja "kaivaa" pikkuhiljaa alumiinikanteen urat jolloin ei tiivisteen vaihto enää auta vaan menee kansi vaihtoon..
Huono käyntiinlähtö
voi johtua myös startista. kun sen pitää pyörittää vähintään 320 kiarrosta min kylmänä
Ongelma ei ole korjaantunut vielä, nyt hieman tutkin asiaa.
Kun laittaa virrat päälle, siirtopumppu syötti löpöä muutaman sekunnin.Eli näytti toimivan ainakin tällä hetkellä. Seuraavaksi irrotin tandempumpulta tulevan letkun ja laitoin auton käyntiin.Aluksi tuli dieseliä suodattimen liittimestä. Kun nosti kierroksia alkasi dieseliä tulemaan tandempumpun paluulet
kusta. Silloin dieseliä tuli tasaisesti ilman ilmakuplia.Myöskin diesel oli ihan kirkkaan näköistä.
Tämän enempää en tutkinut, kun tiennyt, mitä vielä voisi tehdä. Olin yllättynyt, että dieseliä tuli aluksi suodattimen liittimestä. Olin ajatellut, että siirtopumpulta tuleva ylimääräinen kama menisi takaisin tankkiin, mutta tulikin tandempin paluuletkun liittimestä.
Toinen yllätys oli se, että tandemin paluuletkusta alkasi tulemaan vasta korkeammilla kierroksilla.
Kuuluuko toimia näin, vai viittaako vuotavaan tandemiin tai suuttimiin?
Onnistuisko tandemin tuottaman paineen mittaaminen kotikonstein? Minkälaisella mittarilla onnistuu dieselin paineen mittaus?
Tarkoitus on tutkia asiaa uudestaan, kun vika tulee päälle, Kun pitää startata tosi pitkään (tämä tapahtuu ehkä kerran viikossa), täytyy katsoa ennen käynnistymistä, tulee dieseliä siirtopumpulta. Onhan sellainen mahdollista, että siirtopumppu toimii satunnaisesti.
Kun laittaa virrat päälle, siirtopumppu syötti löpöä muutaman sekunnin.Eli näytti toimivan ainakin tällä hetkellä. Seuraavaksi irrotin tandempumpulta tulevan letkun ja laitoin auton käyntiin.Aluksi tuli dieseliä suodattimen liittimestä. Kun nosti kierroksia alkasi dieseliä tulemaan tandempumpun paluulet
kusta. Silloin dieseliä tuli tasaisesti ilman ilmakuplia.Myöskin diesel oli ihan kirkkaan näköistä.
Tämän enempää en tutkinut, kun tiennyt, mitä vielä voisi tehdä. Olin yllättynyt, että dieseliä tuli aluksi suodattimen liittimestä. Olin ajatellut, että siirtopumpulta tuleva ylimääräinen kama menisi takaisin tankkiin, mutta tulikin tandempin paluuletkun liittimestä.
Toinen yllätys oli se, että tandemin paluuletkusta alkasi tulemaan vasta korkeammilla kierroksilla.
Kuuluuko toimia näin, vai viittaako vuotavaan tandemiin tai suuttimiin?
Onnistuisko tandemin tuottaman paineen mittaaminen kotikonstein? Minkälaisella mittarilla onnistuu dieselin paineen mittaus?
Tarkoitus on tutkia asiaa uudestaan, kun vika tulee päälle, Kun pitää startata tosi pitkään (tämä tapahtuu ehkä kerran viikossa), täytyy katsoa ennen käynnistymistä, tulee dieseliä siirtopumpulta. Onhan sellainen mahdollista, että siirtopumppu toimii satunnaisesti.
Hei,
Tässä yhden tandemin testi ohje: (tuskin noita nyt kovin montaa erilaista on?)
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1065
Toinen malli:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1066
ja vuoto testi:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1067
Tuossa h-auton siirtopumpun testi ohjetta:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1068
Periaate varmaan about sama eri kone tyypeillä, eiköhän nämä ole yleisohjeita. Toivottavasti hiukan eteenpäin näillä.
Tässä yhden tandemin testi ohje: (tuskin noita nyt kovin montaa erilaista on?)
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1065
Toinen malli:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1066
ja vuoto testi:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1067
Tuossa h-auton siirtopumpun testi ohjetta:
http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=1068
Periaate varmaan about sama eri kone tyypeillä, eiköhän nämä ole yleisohjeita. Toivottavasti hiukan eteenpäin näillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 46 vierailijaa