EGR juu..
Valvoja: ffp jäsenet
EGR juu..
Lueskelin searchilla löytämäni topicit läpi ja tuntuu että samaa ongelmaa on muillakin..
Tapaus Passat variant 2002 130 kaakkinen diesel, 346tkm takana.
Oireet:
Alkoi pikkuhiljaa tehot tippumaan ja savutus lisääntymään. Tilanne nyt on sellainen että auto ei juurikaan mene mihinkään ja kun painaa läpän pohjaan savuttaa aivan sairaasti mustaa...
Vein auton Laakkosen pikahuoltoon jossa alettiin perkaamaan ongelmaa.
Auto ei mene mihinkään ja savuttaa saakelisti mustaa, tämän jo tiesinkin. Pikahuollon kaverit kävivät kahdestaan testaamassa samalla testeriä seuraten. Maffi antoi hieman vajaita arvoja mutta muuten ei mitään poikkeavaa. Vaihdettiin Maffi ja ilmansuodatin. Ei vaikutusta.. Jätin auton huoltoon ja sovittiin että testailevat hieman lisää. Kävin hakemassa auton parin tunnin päästä pois ja sain samalla tuomion:
EGR vuotaa öljyä ulospäin (ylläri juu) uusi EGR vena 300 euroa
Alipainapumppu vuotaa, ei muodosta kunnolla alipainetta. Uusi alipainepumppu 320 euroa
Pakoputki helisee, voi olla menossa katin kilkkeistä täysin tukkoon. uusi katti 600 euroa. Noihin vielä duuni päälle jos Laakkosella teettää. Nyt teki vain 88 euroa...
Purin tänään tuon EGR systeemin osittain pois. Voi herra ziisus missä pas*assa vermeet on sisältä päin..
EGR MÖMMÖSSÄ
HIRVEE LÄJÄ PAS*AA
HIEMAN PUHTAAMPI
HUOLESTUTTAA
Mitä ihmetta tuollaisella takaisinkierrätyssysteemillä tekee jos se noin totaalisesti tukkii koneen?
Huomenna otan putken pois ja helistelen, rälläköin putkea siten ettei siellä olisi mitään tukkivaa kamaa..Samalla saattaa katin loppu ottaa matkan kiertävälle radalle..
Kysymyksiä arvon raadille jotka ovat ko. ongelmaan syvemmin perehtyneet:
Tuo imusarja on todella paskainen, lienevätkö imuventtilit samaa paskaa täynnä?
Kuinka imusarjan irroittaminen onnistuu näppärästi jos on pakko puhdistaa se sisältäkin?
Tuleeko nesteet samalla pihalle jos imusarjan nappaa pois?
Onko venatkin yleensä tuollaisen jäljiltä niin mömmössä ettei imusarjan irroitukseen kannata ryhtyä vaan kannattaa ottaa suoraan kansi pois?
Kannen takapäässä on dieselin ensiöpumppu (nostopumppu) ja samassa on alipainepumppu. Tuo alipainepumpun lähtö heiluu aika paljon ja alipainetta ei siten taida järjestelmään riittävästi muodostua. Saako tuota korjattua vai pitääkö tosiaan ostaa uusi pumppu kuten Laakkosella totesivat. Ostaa siis toimivan pumpun tilalle uusi vain siksi että lähdon toteutus on hanurista?
Riittääkö EGR:n poistamiseksi jos laitan umpilevyn pakosarja/EGRvena väliseen liitokseen? Pitääkö tehdä muutakin auton toiminnan varmistamiseksi?
Hieman nyt muuten vitut*aa..Piti olla käyttöauto mutta niin siitäkin vaan tuli harrastepeli jota saa olla silloin tällöin ropaamassa tallissa.
Äärettömän paljon kiitoksia mahdollisista vastauksista, nyt ne tulevat oikeasti tarpeeseen..
-upi-
Tapaus Passat variant 2002 130 kaakkinen diesel, 346tkm takana.
Oireet:
Alkoi pikkuhiljaa tehot tippumaan ja savutus lisääntymään. Tilanne nyt on sellainen että auto ei juurikaan mene mihinkään ja kun painaa läpän pohjaan savuttaa aivan sairaasti mustaa...
Vein auton Laakkosen pikahuoltoon jossa alettiin perkaamaan ongelmaa.
Auto ei mene mihinkään ja savuttaa saakelisti mustaa, tämän jo tiesinkin. Pikahuollon kaverit kävivät kahdestaan testaamassa samalla testeriä seuraten. Maffi antoi hieman vajaita arvoja mutta muuten ei mitään poikkeavaa. Vaihdettiin Maffi ja ilmansuodatin. Ei vaikutusta.. Jätin auton huoltoon ja sovittiin että testailevat hieman lisää. Kävin hakemassa auton parin tunnin päästä pois ja sain samalla tuomion:
EGR vuotaa öljyä ulospäin (ylläri juu) uusi EGR vena 300 euroa
Alipainapumppu vuotaa, ei muodosta kunnolla alipainetta. Uusi alipainepumppu 320 euroa
Pakoputki helisee, voi olla menossa katin kilkkeistä täysin tukkoon. uusi katti 600 euroa. Noihin vielä duuni päälle jos Laakkosella teettää. Nyt teki vain 88 euroa...
Purin tänään tuon EGR systeemin osittain pois. Voi herra ziisus missä pas*assa vermeet on sisältä päin..
EGR MÖMMÖSSÄ
HIRVEE LÄJÄ PAS*AA
HIEMAN PUHTAAMPI
HUOLESTUTTAA
Mitä ihmetta tuollaisella takaisinkierrätyssysteemillä tekee jos se noin totaalisesti tukkii koneen?
Huomenna otan putken pois ja helistelen, rälläköin putkea siten ettei siellä olisi mitään tukkivaa kamaa..Samalla saattaa katin loppu ottaa matkan kiertävälle radalle..
Kysymyksiä arvon raadille jotka ovat ko. ongelmaan syvemmin perehtyneet:
Tuo imusarja on todella paskainen, lienevätkö imuventtilit samaa paskaa täynnä?
Kuinka imusarjan irroittaminen onnistuu näppärästi jos on pakko puhdistaa se sisältäkin?
Tuleeko nesteet samalla pihalle jos imusarjan nappaa pois?
Onko venatkin yleensä tuollaisen jäljiltä niin mömmössä ettei imusarjan irroitukseen kannata ryhtyä vaan kannattaa ottaa suoraan kansi pois?
Kannen takapäässä on dieselin ensiöpumppu (nostopumppu) ja samassa on alipainepumppu. Tuo alipainepumpun lähtö heiluu aika paljon ja alipainetta ei siten taida järjestelmään riittävästi muodostua. Saako tuota korjattua vai pitääkö tosiaan ostaa uusi pumppu kuten Laakkosella totesivat. Ostaa siis toimivan pumpun tilalle uusi vain siksi että lähdon toteutus on hanurista?
Riittääkö EGR:n poistamiseksi jos laitan umpilevyn pakosarja/EGRvena väliseen liitokseen? Pitääkö tehdä muutakin auton toiminnan varmistamiseksi?
Hieman nyt muuten vitut*aa..Piti olla käyttöauto mutta niin siitäkin vaan tuli harrastepeli jota saa olla silloin tällöin ropaamassa tallissa.
Äärettömän paljon kiitoksia mahdollisista vastauksista, nyt ne tulevat oikeasti tarpeeseen..
-upi-
Kyllähän sen imusarjakin kannattaa irroittaa ja liotella liuottimissa+pestä. EGRn ja pakosarjan välisen putken vaan tukit laipoilla mieluiten molemmista päistä niin ei pitäis paskaakaan enää muodostua. Katille sellaista hoitoa että kutki kiinni ruuvipenkkiin, rautakangella/sorkkaraudalla/moskalla hakkaat ne sisukset silpuksi ja jämät roskiin. Kannattaa melkein pitää hengityssuojainta tuon aikana ;)
Tuosta alipainepumpusta en osaa sanoa että onko se vielä korjattavissa. Asiantuntevammat saa vastata siihen:)
Tuosta alipainepumpusta en osaa sanoa että onko se vielä korjattavissa. Asiantuntevammat saa vastata siihen:)
Upi: ei nää VAG:t ole sen parempia mitä vanhat voortit. Aina sormet paskassa ;)
Imusarjan voi irroittaa ilman että nesteet tulevat pihalle (ainakin näissä vanhemmissa, miksei myös uusissa). Löpö astiaan likoomaan ja pulloharjalla (todella paskaista hommaa). Moottoriosien pesukone on myös hyvä apuväline.
EGR:n laippauksen lieveilmiönä tulee ilmeisesti hitaampi lämpeäminen talvikelissä (ei omakohtaista kokemusta).
Katille tosiaan kannattaa antaa tuota rautakankea kun siitä ei mitään isompaa iloa ole.
Merkkiliikke on harvoin se harrastelija ystävällinen vaihtoehto monessa mielessä.
Imusarjan voi irroittaa ilman että nesteet tulevat pihalle (ainakin näissä vanhemmissa, miksei myös uusissa). Löpö astiaan likoomaan ja pulloharjalla (todella paskaista hommaa). Moottoriosien pesukone on myös hyvä apuväline.
EGR:n laippauksen lieveilmiönä tulee ilmeisesti hitaampi lämpeäminen talvikelissä (ei omakohtaista kokemusta).
Katille tosiaan kannattaa antaa tuota rautakankea kun siitä ei mitään isompaa iloa ole.
Merkkiliikke on harvoin se harrastelija ystävällinen vaihtoehto monessa mielessä.
Egr:n tulppaaminen: Laita metallilaippa pelkästään egr-venan ja imusarjan väliin. Muualta ei nokea hengitykseen mene, joten yx laippa siinä riittää. Vikakoodeista en tiedä, miten lienee OBD-mittaus arvuutuksella? Mikäli sulla ei ole löpölisälämppäriä, niin talveksi valitettavasti joutuu egr:n ottaan käyttöön. Minä en ainakaan autossa tarjennut.
Imusarjan poiskäyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Jos omat merkit yhtään pitää paikkansa niin 3. pytyn aukolta voipi löytyä ylläri ja muistakin jo hieman valotusta "tukkoisuuteen" ;-) Mites hihna, joko vaihdettu vai nyt menossa vaihtoon? Jos ei ole uusittu, ja työkalut pysyy kädessä, niin samalla kannattaa laajentaa rojekti kannen irroitukseen. Kökköä meinaan löytyy myös imusarjan jälkeenkin. Omasta kaavin useamman teelusikallisen pois (en siis käyttänyt kantta pois) ennen imusarjan takas laittoa. Tämä siis n. 180 tkm kohdalla. Imusarjan irroituksen yhteydessä muista nesteistä ei tarvitse huolehtia kuin asennusoluesta :-) Olikohan sarja 6 tai 8 kuusiokolo pultilla kiinni. Muuan pultti oli afn:ssä ikävässä paikassa, mutta lähtivät pois hermojen kanssa. Tiivistettä ei tarvi välttämättä uusia, mulla oli peltinen ja sai irti ehjänä.
Tarkasta alipainepuolelta kaikki pikkuruiset gummiletkut joita risteilee pellin alla. Voipi olla hankauma jossain (omasta vasta paikoin turbon kupeessa olevasta nivaskasta yhden letkun ja toisen tökin takaisin joka oli irronnut juurikin egr-kevät huollossa :-)). Noiden jälkeen taas meno maittoi.
Katista: Mikäli et halua turbon ääniä kabiiniin (ne tulevat kissan poiston jälkeen), niin luulisin modauksen onnistuvan siten, että samanhalkaisijasta putkea tilalle ja tekee catin näköisen pömpelin putken ympärille. Jälkimmäinen siis vain ja ainoastaan arvuutusta varten.
Imusarjan poiskäyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Jos omat merkit yhtään pitää paikkansa niin 3. pytyn aukolta voipi löytyä ylläri ja muistakin jo hieman valotusta "tukkoisuuteen" ;-) Mites hihna, joko vaihdettu vai nyt menossa vaihtoon? Jos ei ole uusittu, ja työkalut pysyy kädessä, niin samalla kannattaa laajentaa rojekti kannen irroitukseen. Kökköä meinaan löytyy myös imusarjan jälkeenkin. Omasta kaavin useamman teelusikallisen pois (en siis käyttänyt kantta pois) ennen imusarjan takas laittoa. Tämä siis n. 180 tkm kohdalla. Imusarjan irroituksen yhteydessä muista nesteistä ei tarvitse huolehtia kuin asennusoluesta :-) Olikohan sarja 6 tai 8 kuusiokolo pultilla kiinni. Muuan pultti oli afn:ssä ikävässä paikassa, mutta lähtivät pois hermojen kanssa. Tiivistettä ei tarvi välttämättä uusia, mulla oli peltinen ja sai irti ehjänä.
Tarkasta alipainepuolelta kaikki pikkuruiset gummiletkut joita risteilee pellin alla. Voipi olla hankauma jossain (omasta vasta paikoin turbon kupeessa olevasta nivaskasta yhden letkun ja toisen tökin takaisin joka oli irronnut juurikin egr-kevät huollossa :-)). Noiden jälkeen taas meno maittoi.
Katista: Mikäli et halua turbon ääniä kabiiniin (ne tulevat kissan poiston jälkeen), niin luulisin modauksen onnistuvan siten, että samanhalkaisijasta putkea tilalle ja tekee catin näköisen pömpelin putken ympärille. Jälkimmäinen siis vain ja ainoastaan arvuutusta varten.
Teretulemast volkkarivehkeitten ihmeelliskommervenkkiseen maailmaan...
Omaa varianttia käytin eilen syynissä ja tuomio tuli alapallonivelestä. Arvasin, että on pultit tiukassa, mutta en arvannut, että niin tiukassa. Metrin vääntiöllä lähti pystytapin kiinnityspultti liikeelle...
Asiaan: esikammio on hieman eri asia kuin tuo tdi, mutta pistin laipan väliin. Tässä on juuri öljynvaihto katkolla ja suunnittelin hakevani Öljypisteeltä Fortén mömmöt koneeseen kiertämään ja sitten öljynvaihto.
Aivan varmasti on karstaa 320t ajetussa laitteessa.
Toinen konsti on tietty ajaa komosella lämä tiskissä sata kilometriä. Jotkut suihkivat maltilla vettä imusarjaan, missä on tosin se riski, että menee liikaa.
Vanhemmissa kateissa oli jotain raskasmetalleja ja ympäristömyrkkyjä. Taitavat olla nykyään terveellisempiä keraamisia?
Yhdestä audista (bensa) nuijin pilalle ajetun katin sisällön hajalle ja aika outoa ääntä se alkoi pitämään.
Omaa varianttia käytin eilen syynissä ja tuomio tuli alapallonivelestä. Arvasin, että on pultit tiukassa, mutta en arvannut, että niin tiukassa. Metrin vääntiöllä lähti pystytapin kiinnityspultti liikeelle...
Asiaan: esikammio on hieman eri asia kuin tuo tdi, mutta pistin laipan väliin. Tässä on juuri öljynvaihto katkolla ja suunnittelin hakevani Öljypisteeltä Fortén mömmöt koneeseen kiertämään ja sitten öljynvaihto.
Aivan varmasti on karstaa 320t ajetussa laitteessa.
Toinen konsti on tietty ajaa komosella lämä tiskissä sata kilometriä. Jotkut suihkivat maltilla vettä imusarjaan, missä on tosin se riski, että menee liikaa.
Vanhemmissa kateissa oli jotain raskasmetalleja ja ympäristömyrkkyjä. Taitavat olla nykyään terveellisempiä keraamisia?
Yhdestä audista (bensa) nuijin pilalle ajetun katin sisällön hajalle ja aika outoa ääntä se alkoi pitämään.
Itse liotin imusarjaa jonkin aikaa dieselissä. En löytänyt sellaista harjaa jollla sen olisi saanut kunnollaa putsattua sisältä joten pesin sen painepesurilla. Tuli hyvä. Enimmillään siellä oli 5mm paksu kerros sitä noki+öljy skeidaa. Tässä vanhassa 1z-moottorissa piti muistaakseni irroittaa pakosarja että saa imusarjan irti.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Kestääkö toi alumiininen imusarja hehkuttamista toholla, samoin ku muistatte miten mopon pakoputkesta poltettiin karstat?
En suosittele. Itse kylläkin omaani hyvin varovasti lämmitelin/poltin sisältä löpöjä pois. Alumiini kun on siitä kivaa tavaraa että sulaa melko matalissa lämpötiloissa ja pinnalla oleva alumiinioksidi taas sulaa parisataa astetta lämpimämmässä. Tämän johdosta saattaa käydä niin että vaikka se näyttää olevan vielä viileä, niin sekunnissa se on sulana läjänä lattialla...
Asiasta innostuneena irrotin tänään AAZ -koneesta egr:n kokonaan ja laitoin laipat päihin. Kiitos Putkolle laippatoimituksesta.
EGR -venttiilin ja imusarjan puoleinen pää oli vallan kovassa karstassa ja sörkin isommat skeidat ulos. Loput putsasin jarrukliinerilla. Ei ehkä olisi pitänyt. Ilmeisesti jonkin verran sitä ihtiään eksyi imusarjaan ja kun pistin koneen jälleen käyntiin, paukahti parin käynnistyksen verran todella ilkeästi. Ei näemmä ole ihan hyvä, jos tuota jankkia joutuu palotilaan.
Dejá vu: -80 luvun lopulla ajoi dieseligolffin syvään jontkaan, jossa oli vettä. Alhaalla roikkunut imutorvi kiskaisi ns. porot sieraimiin ja kone teki todellisen äkkistopin. Kaikkea ehti ajatella, mutta kylmän harkitusti irroin hehkutulpat ja pyöräytin muutaman kerran konetta ja laitoin tulpat takaisin. Selvisin säikähdyksellä, kierroksilla olisi varmaan kampiakseli tykännyt huonoa.
EGR -venttiilin ja imusarjan puoleinen pää oli vallan kovassa karstassa ja sörkin isommat skeidat ulos. Loput putsasin jarrukliinerilla. Ei ehkä olisi pitänyt. Ilmeisesti jonkin verran sitä ihtiään eksyi imusarjaan ja kun pistin koneen jälleen käyntiin, paukahti parin käynnistyksen verran todella ilkeästi. Ei näemmä ole ihan hyvä, jos tuota jankkia joutuu palotilaan.
Dejá vu: -80 luvun lopulla ajoi dieseligolffin syvään jontkaan, jossa oli vettä. Alhaalla roikkunut imutorvi kiskaisi ns. porot sieraimiin ja kone teki todellisen äkkistopin. Kaikkea ehti ajatella, mutta kylmän harkitusti irroin hehkutulpat ja pyöräytin muutaman kerran konetta ja laitoin tulpat takaisin. Selvisin säikähdyksellä, kierroksilla olisi varmaan kampiakseli tykännyt huonoa.
Saako sen alipainelähdön liimattua esim sikalla?
Yhden imusarjan taisin aikanaan putsata laittamalla sisään luotinpesuainetta ja soraa+pienempää kiveä, aukot tulpattuina kangastupoilla(käärittyinä muovipussin palaan). Sitä kun pari minuuttia huolella ravisteli ja lopuksi huuhtoi vedellä, niin puhdasta tuli.
Imuaukot putsailisin pyöräyttämällä venat kiinni., sitten sormella suurimmat paskat, reilusti jarrukliineriä (/liuotinta/löpöä/bensaa) ja paineilmaa päälle
.
Yhden imusarjan taisin aikanaan putsata laittamalla sisään luotinpesuainetta ja soraa+pienempää kiveä, aukot tulpattuina kangastupoilla(käärittyinä muovipussin palaan). Sitä kun pari minuuttia huolella ravisteli ja lopuksi huuhtoi vedellä, niin puhdasta tuli.
Imuaukot putsailisin pyöräyttämällä venat kiinni., sitten sormella suurimmat paskat, reilusti jarrukliineriä (/liuotinta/löpöä/bensaa) ja paineilmaa päälle
.
Meinasin juuri tuollaista sikamassaa käyttää tuossa alipainepumpussa. Olin jo ostamassa Wurthin tuotetta mutta siinä oli suurin jatkuva lämmönsieto 80 astetta. Hetkittäin olisi kestänyt 120 astetta. Olisi varmaan suotavaa että jatkuva lämmönsieto olisi ainakin sen 110 astetta.
Tässä kaksi kuvaa tuon alipainepumpun lähdöstä:
SUORASSA
VINOON PAINETTUNA
Joo, kannessa olevat IMUKANAVAT olivat paremmassa kunnossa kuin tuo EGR ja imusarjan alkuosa. Mustaa mömmöä sielläkin oli mutta ei hirveästi paksua karstaa.
Imusarjassa sitä kyllä oli.
Imusarja lähti kaikenkaikkiaan helposti pois. On kiinni kuudella kuusiokolopultilla ja jos omaa kunnon kuusiokolosatsin jossa pidemmän osan päässä on pallo, homma hoituu helposti. EGR osaa jossa vesi kiertää ei tarvitse kokonaan irroittaa ennen imusarjan irroitusta. Noin ei se yksi turbon kelloon osuva pultti tuota ongelmaa.
Mutta tuo saakelin pakoputken kattiosa tuottaa ongelmaa. Se ei mahdu tulemaan alakautta pois, eikä yläkauttakaan etenkään kun auto ei ole montulla eikä sitä saa riittävän ylös. Heti katin jälkeen on liitos joka on kolmella pultilla kiinni. Kaksi pulteista lähti taistelun jälkeen pois mutta se kolmas tuottaa päänvaivaa. Meinasin että otan pakosarjan pois niin katti mahtuu tulemaan pois. Juu, pakosarjan pultit lähtivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta helposti pois mutta eihän se pakosarja siitä vielä lannistu. Turbo lienee vielä alhaalta kiinni moottorin korvakossa tai jossakin. Huomenna jatketaan harjoitusta sen katin kolmannen pultin kanssa. Kävin Peltiliike Mutasella vierailulla ja sain sieltä palan 0,6 mm kuparia laipan tekoa varten. Allan vielä ystävällisesti antoi tuon palan veloituksetta.. Ei ole hehkutettua kuparia, mutta pitänee kuitenkin vaikka laittaa tuollaisenaan.
Kaikenkaikkiaan ärsyttävää duunia kun ei oikein tiedä miten mikäkin osa lähtee irti ja mitä kaikkea pitää irroittaa ennen kuin se joku osa on ylipäätään mahdollista saada pois. Kaiken teen kantapään kautta ja aikaa palaa..
Lisähaasteena oli VARJOLÄMPÖTILA joka ylitti kolmekymmentä astetta. Onneksi auto ei kuitenkaan ole varjossa...Iltaa kohden myös itikat huomasivat hikoilevan duunarin ja kutsuivat bailuihin mukaan vielä leegion mäkäräisiäkin.
edit:
korjattu muutama typo
Tässä kaksi kuvaa tuon alipainepumpun lähdöstä:
SUORASSA
VINOON PAINETTUNA
Joo, kannessa olevat IMUKANAVAT olivat paremmassa kunnossa kuin tuo EGR ja imusarjan alkuosa. Mustaa mömmöä sielläkin oli mutta ei hirveästi paksua karstaa.
Imusarjassa sitä kyllä oli.
Imusarja lähti kaikenkaikkiaan helposti pois. On kiinni kuudella kuusiokolopultilla ja jos omaa kunnon kuusiokolosatsin jossa pidemmän osan päässä on pallo, homma hoituu helposti. EGR osaa jossa vesi kiertää ei tarvitse kokonaan irroittaa ennen imusarjan irroitusta. Noin ei se yksi turbon kelloon osuva pultti tuota ongelmaa.
Mutta tuo saakelin pakoputken kattiosa tuottaa ongelmaa. Se ei mahdu tulemaan alakautta pois, eikä yläkauttakaan etenkään kun auto ei ole montulla eikä sitä saa riittävän ylös. Heti katin jälkeen on liitos joka on kolmella pultilla kiinni. Kaksi pulteista lähti taistelun jälkeen pois mutta se kolmas tuottaa päänvaivaa. Meinasin että otan pakosarjan pois niin katti mahtuu tulemaan pois. Juu, pakosarjan pultit lähtivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta helposti pois mutta eihän se pakosarja siitä vielä lannistu. Turbo lienee vielä alhaalta kiinni moottorin korvakossa tai jossakin. Huomenna jatketaan harjoitusta sen katin kolmannen pultin kanssa. Kävin Peltiliike Mutasella vierailulla ja sain sieltä palan 0,6 mm kuparia laipan tekoa varten. Allan vielä ystävällisesti antoi tuon palan veloituksetta.. Ei ole hehkutettua kuparia, mutta pitänee kuitenkin vaikka laittaa tuollaisenaan.
Kaikenkaikkiaan ärsyttävää duunia kun ei oikein tiedä miten mikäkin osa lähtee irti ja mitä kaikkea pitää irroittaa ennen kuin se joku osa on ylipäätään mahdollista saada pois. Kaiken teen kantapään kautta ja aikaa palaa..
Lisähaasteena oli VARJOLÄMPÖTILA joka ylitti kolmekymmentä astetta. Onneksi auto ei kuitenkaan ole varjossa...Iltaa kohden myös itikat huomasivat hikoilevan duunarin ja kutsuivat bailuihin mukaan vielä leegion mäkäräisiäkin.
edit:
korjattu muutama typo
Viimeksi muokannut ukormi, 21.6.2006 1:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuohan olivat puhtaat imukanavat. Ei uskois yli kolme satkua ajetuksi.
Muistelen omassa motissa catin lähteneen pois alakautta pienellä väkivallalla avustettuna. Pakarin ja catin pultit kyllä irroittivat rystysistä nahan, olivat sen verran mukavasti ja tilavasti sijoitettuna.
Ne köyhän ainoat ystävät antavat kyllä vauhtia korjaukseen, muista se (k)off, auttaa asiassa aika paljon :-)
Muistelen omassa motissa catin lähteneen pois alakautta pienellä väkivallalla avustettuna. Pakarin ja catin pultit kyllä irroittivat rystysistä nahan, olivat sen verran mukavasti ja tilavasti sijoitettuna.
Ne köyhän ainoat ystävät antavat kyllä vauhtia korjaukseen, muista se (k)off, auttaa asiassa aika paljon :-)
Olipa harvinaisen hankalaa ottaa se katin alempi laippapultti pois..
Hikeä kyllä valui ja kädet on huomenna taatusti pahoilla mustelmilla.
Kaivoin auton eteen nurmikolle puolimetriä syvän montun ja työnsin auton sen päälle. Ei katti putkineen sittenkään tullut pois mutta sai kattia niin paljon eteenpäin että pultin irroitus oli ylipäätään teoriassa mahdollista.
Katti on ehjä eikä ole tukossa. Putkikin tuntuu olevan auki eikä ainakaan mainittavasti tukossa. Testit tein imurin avulla, ihan hyvin virtaa.
Tuota kattia ei varmaankaan kannata nuijia sisältä säpäleiksi kun on aivan kunnossa?
Voi elämän kevät.
Nyt taidan laittaa imusarjaan lähdön ahtopainemittarille. Näkee ainakin milloin alkaa ahtamaan ja ahtaako ylipäätään mitään.
Hikeä kyllä valui ja kädet on huomenna taatusti pahoilla mustelmilla.
Kaivoin auton eteen nurmikolle puolimetriä syvän montun ja työnsin auton sen päälle. Ei katti putkineen sittenkään tullut pois mutta sai kattia niin paljon eteenpäin että pultin irroitus oli ylipäätään teoriassa mahdollista.
Katti on ehjä eikä ole tukossa. Putkikin tuntuu olevan auki eikä ainakaan mainittavasti tukossa. Testit tein imurin avulla, ihan hyvin virtaa.
Tuota kattia ei varmaankaan kannata nuijia sisältä säpäleiksi kun on aivan kunnossa?
Voi elämän kevät.
Nyt taidan laittaa imusarjaan lähdön ahtopainemittarille. Näkee ainakin milloin alkaa ahtamaan ja ahtaako ylipäätään mitään.
Oliskos se helpompi nostaa autoa kuin kaivaa maata alta pois. Vähän lecaharkkoja ja pattinkia niin voit ajaa auton vaikka kuinka ylös.
pattingit siis koostetaan yhteen se nelituumainen kantti ylöspäin niin kestävät vaikka 2 tonnin auton painon.
Mikäli on alipainepuutosta niin voisikos se tehdä ahtimen ohjaukseen ongelmaa, siis jos on *alipaineella ohjattava ahdin*. Laitas alipainemittari ahtimen letkuun ja katso mitä siellä tapahtuu. Ilmeisesti myös alipainepumpun alipainetta voi helposti mitata...mittari maksaa ~15 € ja toimi jatkossa ahtopainemittarina.
pattingit siis koostetaan yhteen se nelituumainen kantti ylöspäin niin kestävät vaikka 2 tonnin auton painon.
Mikäli on alipainepuutosta niin voisikos se tehdä ahtimen ohjaukseen ongelmaa, siis jos on *alipaineella ohjattava ahdin*. Laitas alipainemittari ahtimen letkuun ja katso mitä siellä tapahtuu. Ilmeisesti myös alipainepumpun alipainetta voi helposti mitata...mittari maksaa ~15 € ja toimi jatkossa ahtopainemittarina.
Mutta entäs jos joku katsari onkin niin vakooja että keksii tehdä jotain omia mittauksia jos epäilee asiaa ;). Ihme spedeilyä. Voihan sen laipan vaihtaa katsastuksen ajaksi normaaliin tiivisteeseen. Aikaa menee kokonaisuudessaan ehkä n. vartti.
Vakavasti puhuen, mielestäni tuollaisen toiminnaltaan täysin puutteelliseen laitteen poistaminen ei ainakaan mikään ympäristörikos ole. Ei se umpeen karstoittunut imusarja kokonaisuutena paranna moottorin toimintaa.
Vakavasti puhuen, mielestäni tuollaisen toiminnaltaan täysin puutteelliseen laitteen poistaminen ei ainakaan mikään ympäristörikos ole. Ei se umpeen karstoittunut imusarja kokonaisuutena paranna moottorin toimintaa.
Mutta entäs jos joku katsari onkin niin vakooja että keksii tehdä jotain omia mittauksia jos epäilee asiaa ;). Ihme spedeilyä. Voihan sen laipan vaihtaa katsastuksen ajaksi normaaliin tiivisteeseen. Aikaa menee kokonaisuudessaan ehkä n. vartti.
Vakavasti puhuen, mielestäni tuollaisen toiminnaltaan täysin puutteelliseen laitteen poistaminen ei ainakaan mikään ympäristörikos ole. Ei se umpeen karstoittunut imusarja kokonaisuutena paranna moottorin toimintaa.
Pakokaasumittaukseen kuuluu pakokaasujen puhdistusjärjestelmän komponenttien visuaalinen tarkastus. Lisäksi pakokaasujen puhdistusjärjestelmän tulee kaikiltaosin toimia, vaikka savutusmittauksessa ei muiden päästökomponenttien pitoisuuksia mitatakaan. Kaikkien komponenttien tulee myös toimia.
Lähde:
http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf
Nyt on pirssi taas nipussa. Toimii huomattavasti paremmin kuin ennen mutta mutta..
Paljonko tuossa on vakioahtopaineet?
1500rpm tasakaasulla on n. 0,5 ja täyskaasulla väännätyksessä jopa 1,6 kiloa.
Näyttää muutenkin hassulta kun vertaa tuohon bensaturboon. Alkaa ahtamaan heti 1000rpm lähtien ja jopa vapaalla hieman kierrattäessä tulee ahtopainetta.
Tuo huippupaine hieman ihmetyttää.. Edelleen pöläyttää melko miehekkäästi mustaa mutta ei siten kuin aiemmin. Ja nyt kumminkin kulkee eteenpäinkin melko mukavasti.
Laitan kuvia hieman myöhemmin kun menen toiselle koneelle jossa minulla on tuo FTP siirtosofta.
Paljonko tuossa on vakioahtopaineet?
1500rpm tasakaasulla on n. 0,5 ja täyskaasulla väännätyksessä jopa 1,6 kiloa.
Näyttää muutenkin hassulta kun vertaa tuohon bensaturboon. Alkaa ahtamaan heti 1000rpm lähtien ja jopa vapaalla hieman kierrattäessä tulee ahtopainetta.
Tuo huippupaine hieman ihmetyttää.. Edelleen pöläyttää melko miehekkäästi mustaa mutta ei siten kuin aiemmin. Ja nyt kumminkin kulkee eteenpäinkin melko mukavasti.
Laitan kuvia hieman myöhemmin kun menen toiselle koneelle jossa minulla on tuo FTP siirtosofta.
Tässä sitten lisää..
ALIPAINEPUMPPU liitin putsattuna ja tässä MÖMMÖTTYNÄ. Mömmönä käytin sitä Loctiten ainetta..
ASENNUSMONTTU piti kaivaa että sai
PUTKEN kääntymään riittävästi laipan irroitusta varten.
VIHDOINKIN KATTI IRTI ja käsivarret romuna. Mutta KATTI olikin täysin ehjä ja testin mukaan virtasi läpi esteettä. Jätin siis katin toimivaksi.
Rakensin kunnollisen ja luotettavan TESTIPENKIN jolla totesin että loppuputkikin oli auki eikä siitä mitään kummaa tuketta kyllä löytynytkään.
Sitten kävin imusarjan kimppuun. Putsausvälineinä käytin orkkis Pepsodentharjan muotoon tehtyä pientä teräsharjaa, piiitkää ruukkaria, liuotinpesuainetta, normiruukkaria ja pulloharjaa. Tietty meni erilainen määrä rätei ja lumpui.. Luulen että nyt minun pitää ostaa uusi pulloharja vaimon käyttöön..
Muutama kuva imusarjasta:
IMUSARJAA
IMUSARJAA
IMUSARJAA
YLEISKUVAA
Imusarjasta tuli ihan riittävän puhdas vaikkakaan en edes tavoitellut alumiinin väriä. Kolmeen kertaan sen käsittelin, aikaa meni vajaan tunnin verran.
Nyt auto on tosiaan nipussa ja ensimmäiset testikilsat takana.
Positiivisena puolena, auto käy edelleen nätisti ja liikkuu omin voimin..
Huomioita Laakkosen antamaan diagnoosiin.
Putki ei todellakaan ollut tukossa...
EGR vuoti öljyä ulos ja on varmasti lisätiivistyksen tarpeessa. Nyt alkuun saa puhdistus riittää.
Alipainepumpun lähtö oli todellakin löysä..
Huollossa sanoivat ettei boksi lainkaan tarkkaile kuinka on alipaineen laita. Miten se on mahdollista kun alipaine kuitenkin ohjaa todella useita tärkeitä kompunentteja??
Mitä tekisin toisin?
Nyt kun tietää hieman mitä pitää tehdä niin en lähtisi yrittämään pakosarjan irroitusta enkä irroittaisi kattia ( sikamainen homma ). Ottaisin putken irti turbolta ja testaisin putken virtauksen downpipelta paineilmalla tai imurilla. Vasta sen jälkeen harkitsisin muita toimia.
EGR pötikkä kannattaa tarkistaa määräajoin niin välttyy hämmentäviltä ylläreiltä..
En tulpannut vielä tuota pakokaasutuloa EGR systeemistä. Siinähän jää kuitenkin läppä ja venttiili toimintaan. Kuinka toiminta häiriintyy jos läppä kuristaa imukanavan eikä korvaavaa pakokaasumäärää tulekaan täytöksi?
Tässä tämä homma. Kassellaan kuinka homma jatkossa pelaa.
ALIPAINEPUMPPU liitin putsattuna ja tässä MÖMMÖTTYNÄ. Mömmönä käytin sitä Loctiten ainetta..
ASENNUSMONTTU piti kaivaa että sai
PUTKEN kääntymään riittävästi laipan irroitusta varten.
VIHDOINKIN KATTI IRTI ja käsivarret romuna. Mutta KATTI olikin täysin ehjä ja testin mukaan virtasi läpi esteettä. Jätin siis katin toimivaksi.
Rakensin kunnollisen ja luotettavan TESTIPENKIN jolla totesin että loppuputkikin oli auki eikä siitä mitään kummaa tuketta kyllä löytynytkään.
Sitten kävin imusarjan kimppuun. Putsausvälineinä käytin orkkis Pepsodentharjan muotoon tehtyä pientä teräsharjaa, piiitkää ruukkaria, liuotinpesuainetta, normiruukkaria ja pulloharjaa. Tietty meni erilainen määrä rätei ja lumpui.. Luulen että nyt minun pitää ostaa uusi pulloharja vaimon käyttöön..
Muutama kuva imusarjasta:
IMUSARJAA
IMUSARJAA
IMUSARJAA
YLEISKUVAA
Imusarjasta tuli ihan riittävän puhdas vaikkakaan en edes tavoitellut alumiinin väriä. Kolmeen kertaan sen käsittelin, aikaa meni vajaan tunnin verran.
Nyt auto on tosiaan nipussa ja ensimmäiset testikilsat takana.
Positiivisena puolena, auto käy edelleen nätisti ja liikkuu omin voimin..
Huomioita Laakkosen antamaan diagnoosiin.
Putki ei todellakaan ollut tukossa...
EGR vuoti öljyä ulos ja on varmasti lisätiivistyksen tarpeessa. Nyt alkuun saa puhdistus riittää.
Alipainepumpun lähtö oli todellakin löysä..
Huollossa sanoivat ettei boksi lainkaan tarkkaile kuinka on alipaineen laita. Miten se on mahdollista kun alipaine kuitenkin ohjaa todella useita tärkeitä kompunentteja??
Mitä tekisin toisin?
Nyt kun tietää hieman mitä pitää tehdä niin en lähtisi yrittämään pakosarjan irroitusta enkä irroittaisi kattia ( sikamainen homma ). Ottaisin putken irti turbolta ja testaisin putken virtauksen downpipelta paineilmalla tai imurilla. Vasta sen jälkeen harkitsisin muita toimia.
EGR pötikkä kannattaa tarkistaa määräajoin niin välttyy hämmentäviltä ylläreiltä..
En tulpannut vielä tuota pakokaasutuloa EGR systeemistä. Siinähän jää kuitenkin läppä ja venttiili toimintaan. Kuinka toiminta häiriintyy jos läppä kuristaa imukanavan eikä korvaavaa pakokaasumäärää tulekaan täytöksi?
Tässä tämä homma. Kassellaan kuinka homma jatkossa pelaa.
>>Huollossa sanoivat ettei boksi lainkaan tarkkaile kuinka on alipaineen laita. Miten se on mahdollista kun alipaine kuitenkin ohjaa todella useita tärkeitä kompunentteja??
Se on mahdollista koska diagnostiikalla, siis testerillä, tutkitaan vain niitä sähköisiä suureita, joille moottorissa sattuu olemaan luonnostaan anturit. Olisi mahdollista olla alipaineanturia siellä ja täällä, mutta se lisäisi auton hintaa, ja saman testi on helppo tehdä kun kytkee mekaanisen alipainemittarin letkuun kiinni.
Usein testeri antaa vinkkiä väärin eli asentajan tulee ymmärtää, että jonkin anturin antama virheellinen signaali ei johdu anturista vaan jostakin toisesta asiasta. Esimerkiksi juurikin ahtopainevika ei johdu ahtopaineanturista tai ahtimesta vaan yksinkertaisesti alipainepuutoksesta.
Kyllä ne viat pitäisi löytyä kun niitä määrätietoisesti käy läpi ja eliminoi aina yhden kerrallaan...niinkuin nyt tämäkin esimerkki opettaa.
Ilmeisesti siis huohotusletkun tai ahtimen kautta tulee öljyä imusarjaan ja se öljy vuotaa EGR ventiilin liitoksesta ulos. En ymmärrä miksi ihmeessä koko EGR venttiili olisi pitänyt vaihtaa, vai vuotaako se tosiaan siitä tangon reiästä vai laipasta ? ja jos se vuotaa öljyä niin se vuotaa myös ahtopainetta...mutta kunhan ei aivan kauheasti vuotaisi.
Se on mahdollista koska diagnostiikalla, siis testerillä, tutkitaan vain niitä sähköisiä suureita, joille moottorissa sattuu olemaan luonnostaan anturit. Olisi mahdollista olla alipaineanturia siellä ja täällä, mutta se lisäisi auton hintaa, ja saman testi on helppo tehdä kun kytkee mekaanisen alipainemittarin letkuun kiinni.
Usein testeri antaa vinkkiä väärin eli asentajan tulee ymmärtää, että jonkin anturin antama virheellinen signaali ei johdu anturista vaan jostakin toisesta asiasta. Esimerkiksi juurikin ahtopainevika ei johdu ahtopaineanturista tai ahtimesta vaan yksinkertaisesti alipainepuutoksesta.
Kyllä ne viat pitäisi löytyä kun niitä määrätietoisesti käy läpi ja eliminoi aina yhden kerrallaan...niinkuin nyt tämäkin esimerkki opettaa.
Ilmeisesti siis huohotusletkun tai ahtimen kautta tulee öljyä imusarjaan ja se öljy vuotaa EGR ventiilin liitoksesta ulos. En ymmärrä miksi ihmeessä koko EGR venttiili olisi pitänyt vaihtaa, vai vuotaako se tosiaan siitä tangon reiästä vai laipasta ? ja jos se vuotaa öljyä niin se vuotaa myös ahtopainetta...mutta kunhan ei aivan kauheasti vuotaisi.
Upilla sitä ei taida juhannuksena olla muuta tekemistä kuin kaivella kuoppia pihalleen 8) Hieman isomman kun kaivaa, niin koko laite mahtuu sinne.
Asiaan: volsuissa käytetyt tekstiilipäällysteiset pikkuletkut on tosi ikävä tarkistaa vuotojen varalta: itse kumiputkeä ei näe päällysteen alta ja rööri on yhtä löysää, oli siinä katkos tai ei. Lisäksi useimmat alipaineletkut on vain painamalla kiinni ja irtoavat helposti.
Viisainta olisikin hakea varaosakaupasta pitkä pätkä samanvahvuista (neopreeni) letkua ja uusia kaikki epäilyttävät pätkät.
Asiaan: volsuissa käytetyt tekstiilipäällysteiset pikkuletkut on tosi ikävä tarkistaa vuotojen varalta: itse kumiputkeä ei näe päällysteen alta ja rööri on yhtä löysää, oli siinä katkos tai ei. Lisäksi useimmat alipaineletkut on vain painamalla kiinni ja irtoavat helposti.
Viisainta olisikin hakea varaosakaupasta pitkä pätkä samanvahvuista (neopreeni) letkua ja uusia kaikki epäilyttävät pätkät.
Lainaan samaa topikkia: Auto -01 Passat 1.9Tdi 74kW, ajettu 240tkm. Pääasiassa tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen "pulputus" ja resonoiva ääni juurikin jostain tämän EGR:n luota. Ääntely on satunnaista, mutta sen kuuluessa kuuluu aivan selvästi. Auton kulkupuoli ennallaan, ei savuta sen enempää kuin aikaisemmin ja kulutus pysynyt normaalissa. Onko vika tässä venttiilissä, ts. paskainen vai muuten rikki?
Tulppasin EGR:n pois toiminnasta laittamalla kuparilevyn kaasukanavan päälle ja tulppaamalla sekä EGR -läpän että "varsinaisen venttiilin alipaineletkut. EGR vena tuossa taitaa muutenkin olla tiensä päässä kun taas oli EGR pakokaasuventtiilin alipainekellon "juorureiät" mömmössä eli öljynsekaista pakokaasua sieltä tulee ulos.
Heti tuli huomiona parempi suorituskyky, huomattavasti maltillisempi savutus sekä hämmästyttävästi nyt ahtopaine on raja-arvoissaan. Maksimissaan piipahtaa 1.7 kilossa mutta heti laskee 1.3 - 1.5 tuntumaan ja muutenkin ahtopaineen säätö näyttää toimivan huomattavastinopeammin kuin aiemmin.
Perhana jos ottaisi koko EGR -venan pois ja laittaisi tilalle putken johon tekisi toiseen päähän imusarjaan käyvän laipan.
MAF antaa mielestäni hieman hintsuja lukemia. Jää alle 900 kun kolmosella 3000rpm painaltaa usvaa putkeen. Eikös sen pitäisi mennä jonnekin 1000 päälle?
Edelleen tuo välijäähdytin pitää vielä putsata.
Mutta selvää parannusta on jo tapahtunut, siis valoa tunnelin päässä näkyy jo :O)
Heti tuli huomiona parempi suorituskyky, huomattavasti maltillisempi savutus sekä hämmästyttävästi nyt ahtopaine on raja-arvoissaan. Maksimissaan piipahtaa 1.7 kilossa mutta heti laskee 1.3 - 1.5 tuntumaan ja muutenkin ahtopaineen säätö näyttää toimivan huomattavastinopeammin kuin aiemmin.
Perhana jos ottaisi koko EGR -venan pois ja laittaisi tilalle putken johon tekisi toiseen päähän imusarjaan käyvän laipan.
MAF antaa mielestäni hieman hintsuja lukemia. Jää alle 900 kun kolmosella 3000rpm painaltaa usvaa putkeen. Eikös sen pitäisi mennä jonnekin 1000 päälle?
Edelleen tuo välijäähdytin pitää vielä putsata.
Mutta selvää parannusta on jo tapahtunut, siis valoa tunnelin päässä näkyy jo :O)
EGR juu tosiaanki. Otinpa viikonloppuna omasta kolopallosta tuon saman systeemin auki. Osasin odottaa aikamoista paskakasaa, mutta en nyt kuitenkaan ihan sitä kaikkea. Itse venttiilistä ja siihen imusarjaan tulevasta irrallisesta pikkupalasta raaputtelin ja hinkkailin vaivaisen puoli kahvimukillista paskaa pois. Imusarja jäi vielä paikalleen tiivisteen puuttuessa, mutta se sitten seuraavalla kerralla. Pakokaasulla oli enää hyvin vaivainen kulkurako, sai siitä vielä juuri ja juuri piipunrassin läpi..että näyttäähän tuo tukkivan itsensäkin jossain vaiheessa ;) Ja kilometrejä Golfilla tällä hetkellä liki 400 000..
Ihmetyttää, Eikö kukaa aja mitää pitkää matkaa tai vedättele "revittele" autoo. Itellä on mittarissa 230 Tkm eikä yhtään karstaa missään.
Ei imusrajassa ei egr:ssä eikä imu putkessa tms. pelkkä kevyt "öljy" kerros kiiltelee..
Edellinen omistaja ajeli silti vissii Rauma Rovaniemi väliä et mahtaako ehkä vaikuttaa :)
Ei imusrajassa ei egr:ssä eikä imu putkessa tms. pelkkä kevyt "öljy" kerros kiiltelee..
Edellinen omistaja ajeli silti vissii Rauma Rovaniemi väliä et mahtaako ehkä vaikuttaa :)
Tiedä häntä, ite olen ajanut 40 Tkm pitkää matkaa ja kaupungissa, Ja myöskin kaasupohjassa aina kun vaan suinkin. Saattaishan siellä olla jotain vikaa myöskin jos vaikka koko ajan kinni asennossa ni ei pääse suttaamaan. Paha sanoo ku en tiedä ton laitteen sielun elämästä juurikaan mitään.
( Tunnustakoon nyt se Raumalaine entine omistaja kenellä mun autoni oli että oliko siinä EGR-tulpattu :D )
( Tunnustakoon nyt se Raumalaine entine omistaja kenellä mun autoni oli että oliko siinä EGR-tulpattu :D )
Välijäähdytin on nyt putsattu pahimmasta öljystä. Sitä mustaa möhnäähän sinne ei onneksi muodostukaan kun on ennen tuota EGR hässäkkää mutta kyllä sieltä öljyä tuli. Olisiko ollut jotakin desin verran välärin pohjalla. Ei se varmasti mitään siellä haitannut mutta onpa nyt puhtaampi.
Kulkupuoleen ja savutukseen ei tuntunut vaikuttavan. Edelleen työntää kaasu pohjassa miehekkäät mustat pilvet.
Pitäisikö nyt ostaa se uusi MAFfi ja kokeilla sillä. Jospa kysyisi jos Laakkoselta antaisivat kokeilla auttaako uusi MAF. No joo..
Ja tuo saakelin täristys vedättäessä..
Kulkupuoleen ja savutukseen ei tuntunut vaikuttavan. Edelleen työntää kaasu pohjassa miehekkäät mustat pilvet.
Pitäisikö nyt ostaa se uusi MAFfi ja kokeilla sillä. Jospa kysyisi jos Laakkoselta antaisivat kokeilla auttaako uusi MAF. No joo..
Ja tuo saakelin täristys vedättäessä..
Kerroin jo MAF keskustelussa, mutta kerronpa taas. Putsasin MAFin puhdistus-spraylla ja ei vaikutusta. Otin johdon irti ja alkoi kulkemaan paremmin. Porasin MAFin päähän "kuppiin" 6.5mm reijän eli ilma pääsee virtaamaan suoraan mittausliuskan ohi. Kulku parani huomattavasti. Nyt EGR tulpattu ja uusi MAF. Auto kulkee paremmin kuin puoleentoista vuoteen. Ollaan ajeltu kokoajan nuhalla. Ostin pierburgin tarvike MAFin ja maksoi 115€.
TDIwanabe:
Katsoitko Vag-comilla Mafarvoja ennen ja jälkeen vaihdon?
Tuossa maf tuntuu antavan hieman alhaisia arvoja ja ensikertaa Laakkosella käyttäessäni vaihtoivatkin se ensimmäiseksi. Uudella arvot kuulemma hieman paranivat mutta silloin uutta maffia ei jätetty paikoilleen kun oli muutakin vikaa ja sitä ei voitu määritellä mafviaksi.
Laakkosella vaihto maf oli satasen luokkaa ja siihen saa sen kahden vioden takuun.
Katsoitko Vag-comilla Mafarvoja ennen ja jälkeen vaihdon?
Tuossa maf tuntuu antavan hieman alhaisia arvoja ja ensikertaa Laakkosella käyttäessäni vaihtoivatkin se ensimmäiseksi. Uudella arvot kuulemma hieman paranivat mutta silloin uutta maffia ei jätetty paikoilleen kun oli muutakin vikaa ja sitä ei voitu määritellä mafviaksi.
Laakkosella vaihto maf oli satasen luokkaa ja siihen saa sen kahden vioden takuun.
Kahtokees mitä mä löysin omasta egr:stä ja imusarjasta
http://koti.mbnet.fi/patu2/golffi/DSC00024.JPG
http://koti.mbnet.fi/patu2/golffi/DSC00025.JPG
Kuvat saattaa olla aika isoja, näkeepähän koko totuuden.
Ja auto on agr koneella oleva golf ja kilsoja 210tkm. On se vaan loistava keksintö tuo kierrätys :P
http://koti.mbnet.fi/patu2/golffi/DSC00024.JPG
http://koti.mbnet.fi/patu2/golffi/DSC00025.JPG
Kuvat saattaa olla aika isoja, näkeepähän koko totuuden.
Ja auto on agr koneella oleva golf ja kilsoja 210tkm. On se vaan loistava keksintö tuo kierrätys :P
Laitoithan Patu tämän pakokaasujen puhdistusjärjestelmän hyödyllisimmän komponentin takaisin paikalleen sellaisenaan ilman mitään sen toimintaan vaikuttavia muutoksia? Muuten saattaapi tulla hylsy kun ei mene arvuutuksella läpi visuaalisesta tarkastelusta xD
Näytti ihan samalta kuin omassa autossa aikanaan - vaan eipä näytä enää, eikä tulevaisuudessa.
Näytti ihan samalta kuin omassa autossa aikanaan - vaan eipä näytä enää, eikä tulevaisuudessa.
KAikkein helpoimmalla tuon EGRn tulppaamisessa pääsee sillä kun laittaa pakosrjalta tulevan putken ja venttiilin väliin peltisen umpi tiivisteen. Itselläni ne on tulpattu laipoilla kun siitä pakosarjan päästä on hyvä mitata pakopaineita ja lämpöjä:)
Kyllä sen EGRn saa tulpattua uudemmistakin, mutta voi olla että vaatii uudelleen ohjelmoinnin että pääsee vikavaloista eroon.
Kyllä sen EGRn saa tulpattua uudemmistakin, mutta voi olla että vaatii uudelleen ohjelmoinnin että pääsee vikavaloista eroon.
Miten toi EGR ihan tarkalleen toimii?
Tuli vaan mieleen, et jos ton EGR:n ohjaukseen tuuppais mangneettiventtiilin, sen sais talveksi (tai ihan koska vaan) taas peliin katkaisijasta. Miksei tietty vaikka palloventtiilikin kävis, jos ei sillä halua ihan kokoajan leikkiä. Eikä tarttis paskata käsiään joka kerta kun sille tarvii jotain tehdä.
Nyt kun tietäs toimintaa vähän tarkemmin, osais sanoa, toimisko se vai ei..
Tuli vaan mieleen, et jos ton EGR:n ohjaukseen tuuppais mangneettiventtiilin, sen sais talveksi (tai ihan koska vaan) taas peliin katkaisijasta. Miksei tietty vaikka palloventtiilikin kävis, jos ei sillä halua ihan kokoajan leikkiä. Eikä tarttis paskata käsiään joka kerta kun sille tarvii jotain tehdä.
Nyt kun tietäs toimintaa vähän tarkemmin, osais sanoa, toimisko se vai ei..
Sulkeeko ton venttiilin siis ali- vai ylipaine? Ja onko toi venttiili paineettomana kiinni vai auki?
Jos se on oletuksena kiinni, toi ohjauksen tulppaaminen pitää sen kiinni. Jos se on oletuksena auki, ohjauksen tulppaus pitää sen aina auki.
Itseä ei huvittaisi ruveta repimään auki tota hässäkkää ja vaihtamaan tiivareita ja putsaamaan (ilmeisesti kuitenkin ihan kohtuu kuosissa)..
Jos se on oletuksena kiinni, toi ohjauksen tulppaaminen pitää sen kiinni. Jos se on oletuksena auki, ohjauksen tulppaus pitää sen aina auki.
Itseä ei huvittaisi ruveta repimään auki tota hässäkkää ja vaihtamaan tiivareita ja putsaamaan (ilmeisesti kuitenkin ihan kohtuu kuosissa)..
Kyllä kun testerillä kattelee niin ei mulla ainakaan juuri koskaan egr duty cycle mene ihan nollille. Melkein koko ajan sitä pakokaasua menee imupuolelle. Kun sitten tuo turautuu niin varmasti alkaa se venttiilikin vuotamaan. Omassani tuo painekello vuotaa hieman ulospäin silloin kun venttiili aukeaa. Tämän huomaa siitä että egr painekellon "juoru" reiät vuotavat öljyä ulos mutta nyt kun kellokin on tulpattu, öljyä ei enää vuoda. Edelleen savuttaa niin saakelisti mustaa kun hiemankaan polkee, eikä lähde siten kuin pitäisi. Ensi viikolla on aika Laakkosen huoltoon automaatin tiimoilta ja pitää kysäistä jos kattelisi samalla tuon savutuksen syytäkin.
.
Vakiomoottorissa vakioahtimella on tilanne moottorin valmistajan toimesta justeerattu sellaiseksi, että pakopaine on lähes koko ajan suurempi, kun ahtopaine.
Tämä on välttämätöntäkin, jotta pakokaasujen kierrättäminen olisi mahdollista.
Se ainut tilanne, jossa vakiomoottorissa näyttäisi ne paineet hetkellisesti kohtaavan, on se kohta täyskiihdytyksessä, jolloin ohjelma hiukan raottaa ahtimen pakopuolen säätösiipiä, varautuakseen hetken päästä saavutettavaan maksimipaineeseen.
Tämä siipien pieni aukaisu lyhentää muutoin syntyvää ahtopiikkiä, sekä vakauttaa ahtopainetta siinä maksimitasossa, jolloin se ei lähde "seilaamaan".
Siis kaasu täysin pohjassa venttiilin tulisi olla kiinni, ettei ahtopaine vaan karkaa venttiilin kautta suoraan pakosarjaan.
Ja moottori saisi täyden suorituskyvyn saavuttamiseksi suurimman mahdollisen "puhtaan" ilman annoksen.
Kaikilla muilla kaasun asennoilla, kierrosluvusta riippumatta venttiili on jossain määrin auki, ohjelman määrittämässä haarukassa.
Jos tämä ohjelmoitu aukiolo ei toteudu, seuraa vikatila, tai herja.
Joiden esiintulemiseen taas saattaa menää pitkäkin aika, viikkoja.
Kun moottoriin jollain tavoin jälkikäteen syöttöä lisätään, ilman mitään muuta ohjelmanmuutosta, niin tilanne muuttuu sellaiseksi, että pakopaine ja ahtopaine eivät enää missään kohden kohtaakkaan, vaan pakopaine on aina suurempi.
Lisääntyneestä pakopaineesta johtuen kierrätys rupeaa toimimaan "ylikierroksilla".
Jos pakopaine tulee kovin suureksi, niin silloin alipainetoiminen venttiili ei ehken enää pysykkään kiinni, alipaineen "voima" ei riitä.
Muistakaa se tulppaus.
Siksi lastutettaessakin on tärkeää, siis tärkeää, että kierrätykselle tehdään jotain, minimoidaan, tai mielummin, poistetaan käytöstä.
Vakiomoottorissa kierrätyksen poisto ei lisää tehoa.
Ainut tilanne, jolloin kierrätyksen poisto voisi lisätä tehoa on, jos moottori potisi ilmanpuutetta, mitä vakiona ei tapahdu.
Teho nousee vain, mikäli poltettavan polttoaineen annosta lisätään.
.
Vakiomoottorissa vakioahtimella on tilanne moottorin valmistajan toimesta justeerattu sellaiseksi, että pakopaine on lähes koko ajan suurempi, kun ahtopaine.
Tämä on välttämätöntäkin, jotta pakokaasujen kierrättäminen olisi mahdollista.
Se ainut tilanne, jossa vakiomoottorissa näyttäisi ne paineet hetkellisesti kohtaavan, on se kohta täyskiihdytyksessä, jolloin ohjelma hiukan raottaa ahtimen pakopuolen säätösiipiä, varautuakseen hetken päästä saavutettavaan maksimipaineeseen.
Tämä siipien pieni aukaisu lyhentää muutoin syntyvää ahtopiikkiä, sekä vakauttaa ahtopainetta siinä maksimitasossa, jolloin se ei lähde "seilaamaan".
Siis kaasu täysin pohjassa venttiilin tulisi olla kiinni, ettei ahtopaine vaan karkaa venttiilin kautta suoraan pakosarjaan.
Ja moottori saisi täyden suorituskyvyn saavuttamiseksi suurimman mahdollisen "puhtaan" ilman annoksen.
Kaikilla muilla kaasun asennoilla, kierrosluvusta riippumatta venttiili on jossain määrin auki, ohjelman määrittämässä haarukassa.
Jos tämä ohjelmoitu aukiolo ei toteudu, seuraa vikatila, tai herja.
Joiden esiintulemiseen taas saattaa menää pitkäkin aika, viikkoja.
Kun moottoriin jollain tavoin jälkikäteen syöttöä lisätään, ilman mitään muuta ohjelmanmuutosta, niin tilanne muuttuu sellaiseksi, että pakopaine ja ahtopaine eivät enää missään kohden kohtaakkaan, vaan pakopaine on aina suurempi.
Lisääntyneestä pakopaineesta johtuen kierrätys rupeaa toimimaan "ylikierroksilla".
Jos pakopaine tulee kovin suureksi, niin silloin alipainetoiminen venttiili ei ehken enää pysykkään kiinni, alipaineen "voima" ei riitä.
Muistakaa se tulppaus.
Siksi lastutettaessakin on tärkeää, siis tärkeää, että kierrätykselle tehdään jotain, minimoidaan, tai mielummin, poistetaan käytöstä.
Vakiomoottorissa kierrätyksen poisto ei lisää tehoa.
Ainut tilanne, jolloin kierrätyksen poisto voisi lisätä tehoa on, jos moottori potisi ilmanpuutetta, mitä vakiona ei tapahdu.
Teho nousee vain, mikäli poltettavan polttoaineen annosta lisätään.
.
arctos.
Kyllähän se venttiili kiinni pysyy jos siihen ei tule ohjausta lainkaan ja venttiilin vastajousi on kunnossa. Ja vaikka vuotaisikin, ei varmasti vuoda pakosarjaan jos se pakosarjan reikäkin on tulpattu. Jos ajatellaan että pakopaine nousisi niin suureksi jotta venttiili aukeaisi, ( ilman tuon pakoreiän tulppausta ) niin silloin pitää olla vikaa jossakin ja pahasti. Putki tukossa tai jotakin..
Omassani vedot paranivat kun tein tulppauksen mutta savutusta on edelleen aivan sairaasti. Siinä varmaan venttiilikin vuotaa.. Tulppasin vain imusarjanpään pakokanavan. Pitänee tulpata toisestakin päästä mutta tuskin se mitään vaikuttaa. Kun nyt on tulpattu vain toinen pää niin taitaa tuo esilämmityskin vielä jotenkuten toimia kun siihen vesipatukkaan pääsee kuitenkin pakokaasuja?
Tuolla alussa on juttua tuosta tulppauksesta. Ja voinhan vaikka illemmalla ottaa kuvia tuosta pakokanavan tulppauksesta reiättömän välitiivisteen avulla. Aika simppeli homma.
Kyllähän se venttiili kiinni pysyy jos siihen ei tule ohjausta lainkaan ja venttiilin vastajousi on kunnossa. Ja vaikka vuotaisikin, ei varmasti vuoda pakosarjaan jos se pakosarjan reikäkin on tulpattu. Jos ajatellaan että pakopaine nousisi niin suureksi jotta venttiili aukeaisi, ( ilman tuon pakoreiän tulppausta ) niin silloin pitää olla vikaa jossakin ja pahasti. Putki tukossa tai jotakin..
Omassani vedot paranivat kun tein tulppauksen mutta savutusta on edelleen aivan sairaasti. Siinä varmaan venttiilikin vuotaa.. Tulppasin vain imusarjanpään pakokanavan. Pitänee tulpata toisestakin päästä mutta tuskin se mitään vaikuttaa. Kun nyt on tulpattu vain toinen pää niin taitaa tuo esilämmityskin vielä jotenkuten toimia kun siihen vesipatukkaan pääsee kuitenkin pakokaasuja?
Tuolla alussa on juttua tuosta tulppauksesta. Ja voinhan vaikka illemmalla ottaa kuvia tuosta pakokanavan tulppauksesta reiättömän välitiivisteen avulla. Aika simppeli homma.
Muutama pultti/mutteri on hankalassa paikassa mutta ei tuon irroittamisessa päivää mene.
Pakkasilla haasteeksi voi tulla tuo ahtoputki. On aika mielenkiintoinen paikoilleen laitettava lämpimässäkin.
En välttämättä alkaisi tuohon hommaan ulkona pakkasessa mikäli ei olisi aivan pakko.
Yleensä on kuitenkin putsattava samalla imusarjakin.
Pakkasilla haasteeksi voi tulla tuo ahtoputki. On aika mielenkiintoinen paikoilleen laitettava lämpimässäkin.
En välttämättä alkaisi tuohon hommaan ulkona pakkasessa mikäli ei olisi aivan pakko.
Yleensä on kuitenkin putsattava samalla imusarjakin.
mulla a4 2,5tdi egr venttiili vcds:n mukaan tyhjäkäynnillä noin 60% auki ja kun painaa kaasua niin 90-99% auki. savuttaa ihan helv*isti tyhjäkäynnillä eikä tehoakaan ole.
alipaineletkun kun tulppaa niin toimii ei savuta/vikavalo syttyy.
sokealla laipalla samahomma.
auto vuosimallia 04
olikos jollakin tiedossa kuinka tuo tulpataan tai tietoa miksi egr ei toimi oikein.
vcds 908.1 käytössä
p.s. alipaine ohjaus mag. venttiilille tulee koko ajan. rele jumissa ?
edit:
tai oisko jollain tiedossa mistä kohtaa filusta löytyy egr kartta winolssilla?? egr on kait vaan sitä kautta poistettavissa...ja en oo varma mikä noista kartoista on oikea...
alipaineletkun kun tulppaa niin toimii ei savuta/vikavalo syttyy.
sokealla laipalla samahomma.
auto vuosimallia 04
olikos jollakin tiedossa kuinka tuo tulpataan tai tietoa miksi egr ei toimi oikein.
vcds 908.1 käytössä
p.s. alipaine ohjaus mag. venttiilille tulee koko ajan. rele jumissa ?
edit:
tai oisko jollain tiedossa mistä kohtaa filusta löytyy egr kartta winolssilla?? egr on kait vaan sitä kautta poistettavissa...ja en oo varma mikä noista kartoista on oikea...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa