AJM Kannentiiviste
Valvoja: ffp jäsenet
AJM Kannentiiviste
Elikkä Osat on tilattu ja vaihto koittaa pian. Kysymyksenä olis et, onko ketään vaan vaihtanut tiivistettä ilman mitään iheempää mittausta/oikomista? Vuoto ei ole kauheen iso. Ohitus tilanteissa puhaltaa hieman viileämpää.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
jos siinä kannessa on uraa,niin mä voisin keksiä sille käyttöä =)
Ainakin kaikki minulla käyneet kannet on plaanattu ilman ongelmia.. venttiilien ja männän välys on vakiona ~0.5mm, eli montaa kymppiä ei liene fiksua ottaa, mutta jos ihan pyyhkäisy riittää niin mielestäni ihan ok.
puristus suhteeseen 0.1mm plaanaus vaikuttaa ~0.12:1.
Ohjurit volkkareissa on väljät jossain 100tkm jälkeen joten ne kannattanee vaihtaa.. jos ne vaihdetaan, niin seetit on pakko koneistaa jolloin seetitkin uppoavat hieman lisää, eli venttiilitkin uppoavat.
Nokka pyörii vapaasti hammaspyörän sisällä joten ajoitukseen se ei vaikuta.
Millä tuo tehojen lasku oli perusteltu?
..jos olisin vw niin mielelläni myisin joka vehkeeseen uuden kannen.
Ainakin kaikki minulla käyneet kannet on plaanattu ilman ongelmia.. venttiilien ja männän välys on vakiona ~0.5mm, eli montaa kymppiä ei liene fiksua ottaa, mutta jos ihan pyyhkäisy riittää niin mielestäni ihan ok.
puristus suhteeseen 0.1mm plaanaus vaikuttaa ~0.12:1.
Ohjurit volkkareissa on väljät jossain 100tkm jälkeen joten ne kannattanee vaihtaa.. jos ne vaihdetaan, niin seetit on pakko koneistaa jolloin seetitkin uppoavat hieman lisää, eli venttiilitkin uppoavat.
Nokka pyörii vapaasti hammaspyörän sisällä joten ajoitukseen se ei vaikuta.
Millä tuo tehojen lasku oli perusteltu?
..jos olisin vw niin mielelläni myisin joka vehkeeseen uuden kannen.
Oikaisukielto koskenee ilmeisesti noita pumppareita. Olen yrittänut kerätä tietoa asiasta, mut mitään selvää linjaa on turha etsiä. Ellei sit mee ja osta suoraan uutta kantta. Joissakin tapauksissa on lohko syöpynyt kannen sijaan. Perusteluja en osaa sanoa, kuulopuheita. ei kylläkään kovin arvokkaita.
Jos kannessa ei ole vikaa ei missään tapauksessa kannata "varmuuden vuoksi" plaanata. Harvemmin noissa tietääkseni on ollut vikaa. Tämä koskee kaikkia moottoreita mutta erityisesti TDi koneita.
On tosiaan tullut vastaan tapauksia että koneesta tulee tehoton kun kansi on "oikaistu". Mitään muuta selitystä tälle ei ole keksitty kuin että ruiskutus osuu palotilassa väärään kohtaan ja palaminen häiriintyy varsinkin kovemmilla palopaineilla. Tiedossani olevissa tapauksissa tyhjäkäynti on ollut ihan mainio.
Kannen tiivisteitä on eri paksuisia ja niiden antamissa toleransseissa lienee aika turvallista liikkua. Kannen suoruuden voi tarkastaa tarkalla teräsviivaimella ja rakotulkilla heittoa saa olla jokunen satku, kympin kohdalla on jo odotettavissa ongelmia. Jos tasopinnassa ei näy vaurioita eikä kone ole historiansa aikana käynyt reilusti ylikuumaksi on kansi todennäköisesti suora.
Ohjureissa on sormiin tuntuen aika reilusti välystä mutta ainakin parissa melkein 200tkm ajetussa välys oli selvästi toleransseissa. Kuppipaininkoneessahan venttiilin varteen ei tule sivuttais voimia joten ohjurit toimii aika hyvin isoillakin välyksillä. Jos kannen irrottaa kannattaa ehkä kuitenkin ohjurin kumet vaihtaa, tosin saahan ne ilman kannen irroitustakin.
On tosiaan tullut vastaan tapauksia että koneesta tulee tehoton kun kansi on "oikaistu". Mitään muuta selitystä tälle ei ole keksitty kuin että ruiskutus osuu palotilassa väärään kohtaan ja palaminen häiriintyy varsinkin kovemmilla palopaineilla. Tiedossani olevissa tapauksissa tyhjäkäynti on ollut ihan mainio.
Kannen tiivisteitä on eri paksuisia ja niiden antamissa toleransseissa lienee aika turvallista liikkua. Kannen suoruuden voi tarkastaa tarkalla teräsviivaimella ja rakotulkilla heittoa saa olla jokunen satku, kympin kohdalla on jo odotettavissa ongelmia. Jos tasopinnassa ei näy vaurioita eikä kone ole historiansa aikana käynyt reilusti ylikuumaksi on kansi todennäköisesti suora.
Ohjureissa on sormiin tuntuen aika reilusti välystä mutta ainakin parissa melkein 200tkm ajetussa välys oli selvästi toleransseissa. Kuppipaininkoneessahan venttiilin varteen ei tule sivuttais voimia joten ohjurit toimii aika hyvin isoillakin välyksillä. Jos kannen irrottaa kannattaa ehkä kuitenkin ohjurin kumet vaihtaa, tosin saahan ne ilman kannen irroitustakin.
Viimeksi muokannut Coupe32V, 25.2.2007 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
paljonkohan tuon nokka akselin hammashihnapyörän halkaisia on.. vois piruuttaan laskea paljonko tuollainen 0.1mm madallus tekee asteina kehälle.
Veikkaisin ettei ole montaa astetta jos sitäkään ja jos nokan ajoittaa heittokellolla, niin sen saa kohdalleen vaikka kannesta lähtisi sentti pois.
Liian paksu kansipahvi voi tosin viedä tehoja kun quenchiä kasvatetaan.
TDi koneissa kierrokset ovat sen verran pienet ettei väljähkö ohjuri vaikuta niin paljon kuin bensakoneissa, joskin ohivuotoa voi tulla viritetyissä vehkeissä huomattavia määriä, kun sylinteripaine on suurempi.
Toisaalta väljä ohjuri kuluu huomattavasti nopeammin kuin tiukka ja samalla se pilaa venttiilit.. siinä menee äkkiä se parin euron säästö per ohjuri ja viiden kympin seetityöt =)
Veikkaisin ettei ole montaa astetta jos sitäkään ja jos nokan ajoittaa heittokellolla, niin sen saa kohdalleen vaikka kannesta lähtisi sentti pois.
Liian paksu kansipahvi voi tosin viedä tehoja kun quenchiä kasvatetaan.
TDi koneissa kierrokset ovat sen verran pienet ettei väljähkö ohjuri vaikuta niin paljon kuin bensakoneissa, joskin ohivuotoa voi tulla viritetyissä vehkeissä huomattavia määriä, kun sylinteripaine on suurempi.
Toisaalta väljä ohjuri kuluu huomattavasti nopeammin kuin tiukka ja samalla se pilaa venttiilit.. siinä menee äkkiä se parin euron säästö per ohjuri ja viiden kympin seetityöt =)
Omaan AJM:ään vaihdoin tiivisteen tuossa 6 tkm sitten. Kansi piti oikasta koska oli vuotojälkiä ja peltitiiviste ei siedä niitä kuulemma yhtään. Upottivat venttiilejä saman verran kun oikasivat kantta. Hyvin on ainakin vielä pelannu ja tehotkin on tallella. Onko kellään tietoo miks nuo pumppusuuttimien asennot on niin älyttömän tarkat. Ohjeen mukaan pitäs olla 8 satasen tarkkuudella suorassa. Ilmeisesti suihku ei ole tuossa suuttimessa symmetrinen vai onko jollain parempaa tietoa?
Tuota 8v pumppusuuttimen asentoasiaa olen myös ihmetellyt, että miksi on niin tarkat speksit. Periaatteessa tavallinen ruiskutussuutin pitäisi olla ihan samoilla spekseillä, mutta aika paljon ne pääsee lonksumaan pitimissään ja kun pultin kiristää niin suutin sitten missä asennossa sattuu olemaan.
Suihkukuvio on tietysti epäsymmetrinen koska suutin ei ole pystysuorassa ja kuitenkin suihkut pitää olla symmetrisesti palotilaan nähden. Mutta ei se nyt niin tarkkaa ole etteikö silmällä näkisi onko pumppusuutin riittävän suorassa. :) Jaa, meni taas OT:n puolelle vaihteeksi.
Suihkukuvio on tietysti epäsymmetrinen koska suutin ei ole pystysuorassa ja kuitenkin suihkut pitää olla symmetrisesti palotilaan nähden. Mutta ei se nyt niin tarkkaa ole etteikö silmällä näkisi onko pumppusuutin riittävän suorassa. :) Jaa, meni taas OT:n puolelle vaihteeksi.
Suutin vain pyörähtää vastapäivään tai myötäpäivään pois 'oikeasta' asennosta eli tiivistykseen ei vaikuta, eikä vipusuhteisiin tai muuhunkaan vivustoon vaikuttavaan asiaan. Ainoa mikä minun järjen mukaan muuttuu on ruiskureikien asento, osa alkaa suihkimaan vähän liian ylös ja osa alas jos suutin ei ole oikeassa kellonasennossa reiässään.
Minulla on AJM koneella -00 golf, johon vaihdettu kannentiiviste noin 60tkm sitten, ja kansi oikaistu samalla. Tehot tuntuis olevan tallessa, joten onnistunut remontti vissiin on ollu. Ja koska en viitsi aloittaa uutta viestiketjua, niin kysyn tässä samalla missä kohtaa voisi olla vikaa koska pakkasten aikana golf rupesi vuotamaan öljyä, ja kun äsken kävin tutkailemassa tarkemmin niin koko pakosarjanpuoli koneesta oli aivan öljyssä. Tästä syystä ei pysty tarkentaman mistä öljy vuotaa, mutta vuotaa kuitenkin. Voisiko venttilikopan tiiviste vuotaa koska vuoto tulee ilmeisesti koneen yläosasta?
Sitä tiivistettä ei saa irtaallaan. Laittaa vähän tiivisteliimaa väliin niin ei tarvitse ostaa kallista koppaa. En itekkään oo keksiny nuille suuttimille muuta selitystä kun se ruiskutus. Joku puhu siitä että mäntä tai sylinteri palaa pilalle jos ei oo kohillaan. Tiiä sitten. Mutta kyllä tuon melkein silmälläkin näkis että millon on suorassa. Ite asiassa laitettiin silmällä, mitattiin ja näky olevan suorassa :)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Itellä kans tommonen AJM kolffi ja ajatuksissa ollut vaihtaa tuo tiiviste jo nyt ennenkun se mitään oireita alakaa antamaan. Minkähälaisilla pajoilla ootte noita teettäny esim. tässä pirkanmaan/treen ympäristössä? Pellinen kannentiiviste lienee ainoo oike vaihtoehto kun sitä alkaa vaihtamaan? Minkälaisia hintoja on tullut maksamaan tuo remontti jos on selvinnyt ilman koneistuksia?
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa