Caddy -89 "Sirkka-Liisa"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Caddy -89 "Sirkka-Liisa"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 22.11.2016 21:46

Juuh elikkäs elikkästen jooh, ensimmäinen autorojekti itselle eli jännäkakkaa, sekavaa tekstiä ja sössimistä luvassa.

Hain pari viikkoa sitten itselleni elämäni toisen auton, Vw Caddyn ja matkalla mieleen juolahti nimi Sirkka-Liisa.
Ensimmäinen autoni oli myös pickup (Mazda B2200 "Kalevi") ja tästäpä se innostus näihin sitten lähti.

Autoalalta ei minulla ole juuri renkaanvaihtoa suurempaa kokemusta aiemmin, eli kai tässäkin perse edellä puuhun on kiivettävä.

Tämmöisessä kuosissa auto minull tuli https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Huomatkaa Hiihtoliiton suosittelema jessepatentti jolla kuskin peili oli paikoillaan!

Illan kähmässä kun kauppoja tekee niin seuraavana aamuna jännitysmomentti oli kohdillaan, mitä mahtaisi löytyä alta.

Noh, yllättävän vähällä sitä kai pääsi.
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Takaiskarin kiinnike oli irtoamaisillaan.

Uudet peilit löytyi PKM-purusta Iisalmesta
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Luovuttajana toimi Mk2 Jetta.

Apparin puolelta helmaa oli joku uuno parsinut kasaan huonosti kun nostettaessa vetäytyi sisään, tästä ei valitettavasti ole vielä kuvaa.
Keväämmällä tähän tulee varmasti uutta peltiä, paremmin laitettuna.
Pakarissa toki oli useampi reikä, mutta ei mitään suurempaa.
Motti tihkuu välistä hieman öljyä mutta ei sitä kuitenkaan syö ja pidemmällä matkalla lämmöt pysyy kurissa, eli lienee ihan asiallisessa kunnossa ainakin toistaiseksi.

Perushuolto (öljyt, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, nesteet) suoritettiin toki heti seuraavana päivänä ostosta, kun edellisestä moisesta ei ollut edellisellä omistajalla tietoakaan.
Sirkka-Liisa kuljetti minut huoltoa seuraavana päivänä täysin ilman huolta välin Kuopio-Kouvola-Kuopio.
Matkan aikana selvisi ainakin että eihän tällä voi kukaan ajaa pidempää (tai muutakaan) matkaa ilman Peltoreita, eli koppaan on laitettava äänieristeet.
Hieman matkalle lähtö uudella menopelillä aina kuumottaa, mutta kaikki meni varsin hyvin.
Lämmöt pysyivät aisoissa eikä mikään porsinut.

Vanhat eristeethän näissä on tunnetusti juurikin sitä helevetin villamattoa, joka kerää kaiken kosteuden ja syö lattian.

https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Yllättävän hyvässä kunnossa kuitenkin päällisin puolin oli.

Toki myös mätää löytyi https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
About vastaava kohta löytyi samalta puolelta hieman edempää.
Tähänkin tulen keväämmällä puuttumaan.

Muutama yhtä huono otos sisältä https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Ei siis yhtään niin kauhea lähtötilanne kuin mitä monissa muissa vastaavissa käkkylöissä.

Äänieristeeksi valikoitui veljen suosituksesta STP Black Gold https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Sinne se 4,5m2 upposi vaivattomasti, ja lisääkin olisi voinut laittaa.
Koneen meteli laantui, eikä renkaistakaan enää järjetöntä rytinää kuulu sisälle.
Keväämmällä uusien peltien jälkeen varmasti laitan toisen kerroksen jotain muuta päälle, siistimmin.

Jarruthan näissä on vakiona aivan uskomattoman huonot, mutta tässä oli erityisen kehnot.
Tänään laiteltiin uudet jarrulevyt ja palat eteen, myöhemmin taakse tulee uudet rummut, tai ainakin kengät.

https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Alkuperäiset levyt oli (varsinkin oikealta) aivan loppu eikä paloissa ollu juurikaan kulutuspintaa jäljellä. Uskomatonta mitenkä reilu kuukausi sitten tämäkin on mennyt leimalta läpi.

Samassa rytäkässä laitettiin talvinakit kasarivintage Rialeihin kiinni https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Äänentoistoa tulee huomenna:

SPL Dynamics SPL-HD25T diskantit
GAS PM64 PRO 6.5" midit
Phoenix Gold S400 vahvari
Pioneer DEH-80PRS rammari

Subbaria en vielä kehdannut laittaa, kun eihän sille ole tilaakaan eli näillä mennään toistaiseksi.

Ensi viikolla käyn hakemassa paikalliselta kesken jääneen -88 käkkylärojektin elinluovuttajaksi.

Tämmöiset tulee lavalle kalupakeiksi myöhemmin https://www.varusteleka.fi/fi/product/u ... uslaatikot


Kevättä/kesää kohden olisi tarkoitus laittaa seuraavaa:

-viisilovinen laatikko
-pirteämpi TD-motti
-uutta alustaa
-pientä ja leveää kesänakkia
-uutta peltiä
-uutta väriä
-mitä nyt sattuukaan keksimään

Muutaman viikon aikana on tällä nyt tullut vajaa 2000km rullattua, kaikin puolin hauska laite ja halvat käytökustannukset, aika näyttää kuinka käy.

Päivittäin tämä on käytössä eli jos näkee niin lapaa vaan pystyyn kadulla.

25.11.16

Varaosacaddy (Frank) ajettu tallille ja vartin sitä kerkesi ihmetellä kunnes oli pakko lähteä takaisin.
Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä oletin, toki maali on telalla vedelty ja muutama isompi paikka laitettava.
Eteen Frankiin oli laitettu uudet säädettävät iskarit, ilmeisesti uudet jarruletkut, polttoaineletkut, kaasuvaijeri, viisilovinen laatikko (soppakauha, yllättäen)
En tiedä (eikä tiennyt myyjäkään) kuinka paljon konetta on ruuvvattu, jo pelkkä käyntiääni on huomattavasti matalampi ja traktorimaisempi, mitä Sirkkiksessä, sekä liikkuu huomattavasti ripeämmin.

Siirtomatka (n. 25km) oli täynnä mustaa savua, kuumotusta, jumittuneita jarruja ja kipinöitä.

Ensimmäisenä toki ruuvasin alkuperäiset norsunkorvapeilit Sirkkikseen kiinni, koska Frank ei niitä lähitulevaisuudessa tule tarvitsemaan.

Huomenna pääsen asentelemaan musavehkeitä ja toivottavasti aloittelemaan Frankin purkua.
Ensimmäinen ajatus oli pistää koko paska atomeiksi ja käyttää varaosina, mutta, Frank oli kuitenkin huomattavasti paremmassa kunnossa mitä kuvittelin ja täten saattaa päätyä vielä takaisin tielle.

Utuinen kuva, parempia myöhemmin https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... p=drivesdk

26.11.16

Tänään päästin musavehkeiden makuun, tai ainakin melkein.
Vahvistin ja soitin menivät nätisti paikoilleen mutta midit eivät, pitänee käydä mätänetistä hakemassa korokkeet ettei tuuttien rungot ota kiinni ovipelteihin.

Läpivienti virralle löytyi näppärästi https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Sekava yleiskuva sekavasta asennuksesta https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Kuten aiemmin lupasin, otin myös Frankin ongelmakohdista kuvia.
Enemmän löytyy aivan varmasti.
Lavan vasemmalla vähän pahempi paikka https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Oikealla ei niin paha https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Apparin puolen iskarin kiinnike, joku aiemmin jo hieman aloitellut https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

29.11.16

Niinpä niin, tänään Vehmersalamesta takaisin tullessa rupesi pieni kolina kuulumaan.
Kuvittelin eka että pakari, tai joku muu, on irti ja kolisee jotain vasten.
Jännevirran sillan jälkeen kuului isompi RUKS ja sitä seurasi kiva KOLIKOLIKOLI, laakerihan se takaa vasemmalta meni paskaksi että heilahti.
Noh, siitäpä sitten kitkuttelin hiljakseen Raskille ja uutta laakeria ostamaan.

Ostettiin samoilla lämpimillä molemmille puolille uudet paremmat laakerit ja jarrusatulat.

Laakereiden vaihdossa ei sinänsä ollut mitään jännää, mutta jarrut, ei jumavitunsaatana.

Otettiin kuvat ennen purkua, kasattiin samalla tavalla, vaan ei rummut tahtoneet mennä paikoilleen ilman vasaraa.
Eka möykytettiin paikoilleen ja toista oltiin jo laittamassa kunnes veli kahto vielä googlesta että voiko tämä oikeasti mennä näin.
Eihän se.

Edellinen seppä oli laittanut säätöpulikan näin molemmille puolille https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing ja tässä linkissä on juurikin sama homma http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... c05216.jpg

Kyllähän rummut meni paikoilleen vanhojen kuluneiden kenkien kanssa mutta ei uusien.

Oikein laitettuna asia helpottui kummasti, ja jarrutkin löytyivät aivan uudella tavalla.

Kylläpä kyllä, hyviä hommia.


13.12.16

Eilen innostuin ja rupesin purkamaan Frankia, mitä enemmän osaa sain irti, sitä enemmän rupesi vanhan omistajan myynti-ilmoitus karjuttamaan.

Suora lainaus ilmoituksesta "leimalle täytyisi hitsata 4 reikää,muuten täysin leimakunnossa"

Joopa joo, tässä hieman kuvaa:

Apparin lattiaa https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Kuskin lattia https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Kaaret https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Tässä ei taatusti ole kaikki, mennään kuitenkin rälläkkä edellä kohti uusia ruosteita.
Peltiä täytynee hakea reilumpi satsi lähikaupasta.

14.12.16

Pikaisen perehdytyksen jälkeen sain kuutisen tuntia kulumaan pelkästään apparin puolen lattian kanssa.
Kaasua, lankaa ja 1.5mm peltiä: meni. https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

16.12.16

Apparin jalkatila alkaa pikkuhiljaa muotoutua. https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Tosiaan ekaa kertaa kuuteen vuoteen hitsilaite käsissä ja jälki on kyllä sen mukaista.

Peräpäätäkin hieman otin auki, selvisi samalla kerralla miksi se helevetin metallilämiskä oli siihen löyty https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Jälleen kerran muistuu mieleen se ensimmäisen myyjän lause "Auto ei ole leimattu ja leimalle täytyisi hitsata 4 reikää,muuten täysin leimakunnossa"
Kylläpä kyllä.
En alta ottanut kuvaa, mutta sieltä on ainakin lehtijousen kiinnike ja toinen peräkoukun kiinnike aivan solmussa.
Toinen puoli on lähes yhtä mehukas https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Joopa joo, pakko tämä on loppuun laittaa kun on aloittanut, tietääpähän mitä on tehty.

18.12.16

Sirkkis sai tänään uuden ratin
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing
Ai miksikö?
Miksi ei?

Eilen tuli Jykylästä haettua kolopallo projektiksi ja siitä pitäisi leipoa käyttis, saa nähdä jaksaako tehdä omaa lankaa.

12.3.17

Pitkästä aikaa tuli turattua muutakin kun ruostetta.
Piti olla helppo bolt on setti kun oli suoraan vastaavasta koneesta otettu setti, oishan se pitäny taas tietää että ei semmosia ookkaan.
12h veljen kanssa ährättiin, pienellä patentoinnilla ja alkuperäisen tekijän kötöstyksiä korjailulla saatiin istumaan fööni paikoilleen.
https://drive.google.com/file/d/0B8mi0O ... sp=sharing

Vielä vaatis pari tiivistettä, nätimmät letkut, öljynpaineanturille (tai öljylähdölle uuden) paikan, pakoputken loppuun, motin huohotinletkun uudelleensijoituksen, putsarin uudelleensijoituksen ja muuta pientä.
Ahtoja ei ole nyt kuin 0,5bar mutta ero on aivan uskomaton.
Eihän tuo varsinaisesti kovempaa kulje, mutta sinne yläpäähän pääsee huomattavasti helpommin :)
Viimeksi muokannut naavanka_, 12.3.2017 17:30. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

Re: VW Caddy Mk1 -89 "Sirkka-Liisa"

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 29.11.2016 11:15

Kyllähän sinne mahtuu subi hyvinkin. Toki se riippuu että millaista toistoa hakee. Itsellä on kaks 12" litteää niin hyvin mahtui penkin taakse. Oviin kannattaa melkein tehdä mideille kotelot, itsellä ainakin laatuparani ja nyt musiikki kuuluu sisälle eikä oikeestaan yhtään ulos.

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Re: VW Caddy Mk1 -89 "Sirkka-Liisa"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 29.11.2016 20:54

-Jokinen- kirjoitti:Kyllähän sinne mahtuu subi hyvinkin. Toki se riippuu että millaista toistoa hakee. Itsellä on kaks 12" litteää niin hyvin mahtui penkin taakse. Oviin kannattaa melkein tehdä mideille kotelot, itsellä ainakin laatuparani ja nyt musiikki kuuluu sisälle eikä oikeestaan yhtään ulos.



Niinnii, kyllähän se tietysti niinkin onnistuis mutta aateltiin että jatketaan koppaa vähän lavalle ja naamioidaan jatko kalupakilla.

Mideille kerkesin ostaa jo pienet korokkeet.
Kotelot ois hyvät, täytynee tehdä moiset jossain välissä.

Diskantit ajateltiin upottaa kojelautaan.

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Re: Caddyt -89 "Sirkka-Liisa" ja -88 "Frank"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 14.12.2016 9:58

Hieman päivitystä.

Pahoittelen kuvien maaomenaista laatua, Sonyn Xperia Z ei tykkää kellertävästä valosta ollenkaan.

Ramsta
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.7.2014 22:07

Re: Caddyt -89 "Sirkka-Liisa" ja -88 "Frank"

ViestiKirjoittaja Ramsta » 24.1.2017 14:26

Itsellä myös nuo takaiskarien yläpäiden kiinnitysosat vaihtokunnossa. Hitsailitko kuntoon vai hankitko uudet? Nuo lavakuvat ei aukee jostain syystä.

>jon1<
-
Viestit: 13
Liittynyt: 4.2.2016 8:50

Re: Caddyt -89 "Sirkka-Liisa" ja -88 "Frank"

ViestiKirjoittaja >jon1< » 25.1.2017 6:18

Itse olin tuota mattaa menossa ostamaan mutta kun sovittuna päivänä soitin sanoi että vartiaisen romuauton kyytiin lähti. Ilmeisesti myi sitten vaan toiselle :D näkyy olevan näköjään sulla nyt myynnissä tämä

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Re: Caddyt -89 "Sirkka-Liisa" ja -88 "Frank"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 25.1.2017 23:21

>jon1< kirjoitti:Itse olin tuota mattaa menossa ostamaan mutta kun sovittuna päivänä soitin sanoi että vartiaisen romuauton kyytiin lähti. Ilmeisesti myi sitten vaan toiselle :D näkyy olevan näköjään sulla nyt myynnissä tämä


No niinpä niin, tuo tuli mulle ilmeisesti kahden muun kautta kun alunperin oli Lieksasta.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/caddy/8265054

Tuossa vielä tuo alkuperäisen myyjän ilmoitus, tähän pitää kyllä sanoa että vittu mitä paskaa :D



E: Niin tosiaan, osta pois?
Viimeksi muokannut naavanka_, 25.1.2017 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Re: Caddyt -89 "Sirkka-Liisa" ja -88 "Frank"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 25.1.2017 23:23

Ramsta kirjoitti:Itsellä myös nuo takaiskarien yläpäiden kiinnitysosat vaihtokunnossa. Hitsailitko kuntoon vai hankitko uudet? Nuo lavakuvat ei aukee jostain syystä.


Olin näköjään paskonut linkit jotenkin, nyt toimii.

En oo ton vihreen lavan alle ees päässy vielä.

naavanka_
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.11.2016 3:04

Re: Caddy -89 "Sirkka-Liisa"

ViestiKirjoittaja naavanka_ » 12.3.2017 17:54

Pitkästä aikaa päivitys.

AAZ:ia ootellessa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa