1.9TDI ¨Sleeper¨ väännön hakua, target yli 400nm

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

1.9TDI ¨Sleeper¨ väännön hakua, target yli 400nm

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 20.8.2016 14:04

Moro kaikille!

Auto: Isäpuolen entinen auto, hänen virittämä ja kasaama 3B2 TDI passatti, josta lähdettiin hakemaan hieman lisää vääntöä käyttöautoon. Homma kumminkin hieman karkasi käsistä.

AHU -98 / 567tkm
Suuttimet: 520race suuttimet tai vastaavat
10mm pumppu modattu 11mm nokkalevyllä ja nestepäällä, muutetaan ASV raskaamalla pyörällä olevaan pumppuun, apulaiteakselin laakerien rikkoontumisen pelossa
FIN Turbon hybridi ahdin, GT17 60/tai80v
Vahvempi kytkin, yksmassa, 240mm (FIN dieselin arttu laittanut)
Transporterin 2,5l moottorin sisuskaluja, epäonnistuneen säätämisen johdosta (omaa tyhmyyttä, moottori suli 2009)
Softa (FIN dieselin arttu) oli, nyt pimeillä markkinoilla...VARASTETTU
Putkisto tehty 2,5¨
Isompi välijäähdytin keulalle.... sekin nyt varastettu

Penkitetty 400-450nm FIN dieselin pajalla, ahtoja oli n. 1,6bar.
Arttu ei enempää moottorista ottanut löylyä koska moottorin tukikumit antoivat myöten, ja joutui laittamaan löysemmän softan vahinkojen välttämiseksi.

2014: Auto on vakion näköinen, ruma sellainen.
Koska auto on ollut isäpuoleni omistuksessa viimeiset lähes 10 vuotta en tiedä tarkkaan mitä kaikkea autolle on tehty tai jätetty tekemättä, se tekee tästä yrityksestä haastavaa.
Projektin tarkoituksena on saada auto pelaamaan ja hönkimään pappabetalar bemarin taakseen.
Autosta ei ole tällähetkellä tarkoitusta tehdä käyttöautoa

Tapahtunut aiemmin: Vuonna 08-09 Isäpuoleni viritti auto hieman ilman ohjelmointia.
Hyvin pelasi vähän aikaa, kunnes eräässä kovemmassa kiihdytyksessä puolet männistä suli pakokaasujen lämpötilan liiallisen nousun seurauksena, auto hinattiin Fin dieselin artulle ja moottori purettiin ja kunnostettiin. Samalla laitettiin ohjelma.

Vuonna 2013 tapahtunutta: Olimme hakemassa itselleni autoa ajokortin johdosta (AHU Passat myös)
Yllättäen tampereen korkeudella moottori nykäisi sammui lennosta, eikä käynnistynyt.
Auto jäi tampereelle lähes vuodeksi kärsivällisyyden loputtua.
Kävin trailerin kanssa auton hakemassa kotikulmille ja työpaikan hallilla aloin vaihtamaan käytettyä pumppua vanhan tilalle, joka oli syyllinen käynnin loppumiseen. (567tkm ajettu samalla pumpulla)
Tällä kokemuksella, ikää juuri ja juuri 19 vuotta, onnistuin vaihtamaan pumpun monen tunnin ihmettelyn jälkeen. Auto lopuksi käynnistyi, kävi huonosti.
Testerillä ajoitin pumpun kohdalleen, käynti parani mutta jäi vieläkin käymään hieman hakien ja epätasaisesti. Pumppu on 10mm AHU moottorista, joten se on ymmärtääkseni hieman liian pieni.

Kävin koeajamassa auton kaveri kuvasi videolle ja ihmettelimme voimakasta mustaa pilveä joka tulee kun runttaa lenkkarin lattiaan. Jokin ei nyt täsmää, saa tolkuttomasti liikaa soppaa, ja käy hieman huonosti tyhjäkäyntiä. Käy kaikilla mutta raskaasti. Syy selvisi olin laittanut autoon kovemmasta virimoottorista 12mm nestepäällä olevan viripumpun.

Suuttimia ei ole tarkastettu kolmeen-neljään vuoteen, siitä pitäisi varmaan aloittaa.
Kiinni laitettu pumppu on ollut aikaisemmin siinä Artun Toledossa, joka päätyi kaverini omistukseen, ja apulaiteakselin laaakerin hajottua seisomaan kuusen alle, nyt pumppu on passatissa kiinni, ja saa liikaa soppaa tuolla 12mm nestepäällä. (Toledossa oli rutkasti enemmän tehoa ja vääntöä)

Vuonna 2015 tapahtunutta: Armeija alkoi tammikuussa ja auto jäi parkkipaikalle seisomaan muutamaksi viikoksi.
Eräs viikonloppu veljen kanssa käytiin autoa siirtämään lämpöseen ja oli tarkoitus purkaa suuttimet ja laittaa huoltoon.
Siirtokilpien kanssa paikalle ja virrat päälle, mitään ei tapahtunut.
Syyksi paljastui konepellin alta varastettu akku, moottorin ohjainlaite ja samalla softa, abs yksikkö, välijäähdytin ja pari pienempää osaa. Kukaan ei luonnollisesti tiennyt eikä nähnyt mitään koskaan tapahtuneen.

2016: Alkuvuodesta irroitettiin tekniikka ja auto myytiin pois. Halvalla.

Nyt olis tarkoituksena löytää tilalle kori ajokuntoisesta autosta johon lyödään tekniikka kiinni. Hakusesa sleeper henkinen perus kori, Cordoba, GOLF 4 tai vastaaava passatia kevyempi kori jonka saa pakettiautoksi.
Moottoriin on tarkoitus tehdä muutos AHU:n pumpusta ASV syöttöpumppuun painavemman hihnapyörän hakemisella, surullisen kuuluisan AHU:n ongelman moottorin apulaiteakselin laakereiden rikkoontumisen pelossa. Muutamassa moottorissa 11mm ja 12mm nestepäällä varustettu kevyt hihnapyöräinen pumppu riikkoo laakerin.
ASV:n pumppu on 2mm eri kohdassa ja huomattavasti erilainen kiinnitykseltään.
Pumpun runkoa täytyy muokata uudelle pumpulle.
Suuttimet lähdössä huoltoon käyntiongelmien johdosta keväällä 2014.

Kytkin ongelma poikittais moottoriseen verrattuna: Foorumin pojat ties kertoa että AHUn vauhtipyörän hammaskehä on toisella puolella vauhtupyörää verrattuna pitkittäiseen, joten vauhtipyörä täytyy vaihtaa. Hakusessa tällähetkellä poikittaisen 240mm kytkimeen sopiva vauhtipyörä.

Tälläistä pientä projektia. Harrastus on ollut hieman koetuksella vastoinkäymisten myötä, mutta onneksi suunta on tästä vain ylöspäin kohti uusia haasteita!

Ja lähtökohta, 567tkm nähnyt AHU:
KuvaKerrassaan kaunista!
Viimeksi muokannut paveheiskanen, 20.8.2016 15:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: 1.9TDI ¨Sleeper¨ väännön hakua, target yli 400nm

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 20.8.2016 14:28

Kuva
Pumpun suunnittelua. Pumpun kaula on 2mm erikohdassa, väsäsin tuommosen levyn tonne väliin niin saa jakohihnan oikeeseen kohtaan!

Kuva
Hihnapyörän erot, uudessa pyörässä painoa 1752g ja vanhassa 811g.
Tuossa ASV:n uudessa pumpussa saa säädettyä ajoitusta pyörän pulteista, vanhassa käännettiin runkoa= hiton epätarkka ja hankala säätää kun puhutaan alle mm liikkeistä!

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: 1.9TDI ¨Sleeper¨ väännön hakua, target yli 400nm

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 20.8.2016 14:36

Teho näillä osilla selvitetty, pitäis olla reilu 180hp. Vääntöä pitäis saada se yli 400nm mikä penkitetty 2010. Se on sitten kiinni enää omasta rakentamisesta ja taikurista joka säätää auton. Taidan varuilta halkasta tuon pumpun ja lyödä vanhasta 11mm sisukalut kiinni että saadaan varmasti tuo vääntö heti koko kierrosalueelle.

EDIT: Jos jollakin poikittainen vauhtipyörä 240mm niin privaa tulemaan!!


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa